Drumchapel weer winnaar van Jan Maenhouttoernooi Grote waardering en dank voor voorman uit bloembollenvak GITAAR Pastorale vol geluidshinder Zuidamerikanen zorgden voor een hoogtepunt Cor Mulder overleden in Australië Italiaans duo brengt maanlicht-muziek Spannende finale van internationaal jeugdtoernooi Vreugdedans met pijnlijk incident Zomerprogramma van De Schuilhoek AFSCHEID VAN C. B. BROEZE NA 32 JAAR Ook bij Hoogovens erkentelijkheid DINSDAG 19 MEI 1970 DOORGEREDEN NA AANRIJDING W-imm BEVERWIJK De gitaristenver eniging Constantijn Huygens organi seerde tijdens het pinksterweekeinde een internationaal gitaarfestival waaraan enige amateurensembles medewerkten en een aantal beroeps spelers. Vooral de twee Zuidameri- kaanse gitaristen hebben grote indruk gemaakt op dit goed bezochte festival, dat in de Stedelijke Muziekschool van Beverwijk werd gehouden. A mateurs Jonge Nederlanders Meester gitarist Hoe de duiven vlogen (Van een onzer verslaggevers) UITGEEST Een 20-jarige automobi list uit Heemskerk, die zondagmorgen om kwart voor een op de kruising Middelweg- Dr. Brugmanstraat een aanrijding veroor zaakte en daarna doorreed, is in de loop van zondag door de politie achterhaald en heeft een proces-verbaal gekregen. Het rijbewijs van de Heemskerker is ingevor derd, omdat hij bij het verhoor heeft toe gegeven vlak voor de aanrijding enkele 'lazen bier te hebben gedronken. BEVERWIJK Het Jan Maen houttoernooi, dat jaarlijks wordt ge organiseerd door de voetbalvereni ging Beverwijk, is ook dit keer ge wonnen door Drumchapel uit Schot land, dat de wisselprijs echter pas kreeg na een spannende finale tegen Northampton uit Engeland en dan nog pas na verlenging en het nemen van strafschoppen. Het toernooi is weer een fraaie sport manifestatie geworden die zaterdag middag begon en maandagavond eindig de toen sportwethouder F. R. W. Kaebisch de prijzen kwam uitreiken. De wet houder was, samen met loco-burgemees ter W. J. Vessies, zaterdagmorgen al ac tief bij de ontvangst van de deelnemers ia het Stadskantoor. De heer Kaebisch heeft zich bij die gelegenheid verheugd getoond omdat maar liefst twaalf elftal len uit vijf landen deelnamen. Wijzend op het bloeiend bestaan van zeven voet balclubs in de gemeente, die 10.000 gere gistreerde sportbeoefenaren kent, sprak hij de wens uit dat men de buitenlandse clubs volgend jaar de sporthal kan laten zien. Hij bracht dank aan de voetbalver eniging, die dit toernooi voor de veer tiende keer heeft georganiseerd en dankte ook de pleegouders bij wie de deelnemers onderdak vinden. De wethou der bood mevrouw Maenhout, naar wier echtgenoot het toernooi is genoemd, bloemen aan. Zijn rede werd later door mejuffrouw Elly Nol van de gemeente lijke afdeling voorlichting nogmaals in het Engels en het Duits uitgesproken. Een duizend belangstellenden waren zondagmorgen om half tien op het sport veld voor de officiële opening, die begon met een défilé van de deelnemende elf tallen, die voorafgegaan werden door de drumband De Zwervers. Na het hijsen van de vlaggen en het spelen van de volksliederen van Groot-Brittannië, Zwit serland, Duitsland en Nederland werden duiven los gelaten van de yerenigingen Ons Genoegen en De Reisduif. Er werd gesproken door wethouder Kaebisch en de heer N. M. Koning, voorzitter van de jeugdafdeling van Beverwijk. Dadelijk daarna begonnen de wedstrij den, die werden gespeeld in twee pou les. In poule A waren Drumchapel en De Kennemers toonaangevend, in poule B Northampton en ADO'20 uit Heemskerk. Spannend was meteen in poule A de wedstrijd De KennemersNorthampton, die doelpuntloos eindigde. Kennemers speelde nog tweemaal gelijk en Drum chapel won van Alkmaarse Boys doch verloor van Beverwijk. Strafschoppen waren nodig om uit te maken dat Drum chapel in deze poule eerste was en De Kennemers tweede. In poule B speelde ADO tweemaal gelijk en verloor van Northampton, doch kon het Zwitserse Wiedikon niet benaderen. Tussen deze club en De Kennemers ging de strijd om Van een onzer verslaggevers) HEEMSKERK. In het kader van het zomerprogramma heeft het buurthuis De Schuilhoek aan de W. van Velsenstraat van de Interkerkelijke Stichting voor Jeugd- en Vormingswerk voor de komen de weken het volgende programma vastge steld. Op de dinsdagen worden er 's middags Van vier tot negen uur judolessen gege ven, terwijl er van zeven tot acht uur tim- merclub is. De eerstkomende weken is er op woensdagmiddag van twee tot vijf uur creatieve instuif, 's Avonds van acht tot tien uur wordt de Soos-club 2ld gehouden De donderdagochtenden worden van half tien tot half twaalf vrij gehouden voor huisvrouwengymnastiek. 's Middags van vier tot half zes kunnen de kinderen vanaf 6 jaar volksdansen en 's avonds van half acht tot negen uur is er modelbouwclub. De vrijdagavond wordt van half zeven tot acht uur gereserveerd voor een spelin- stuif. Zaterdagmiddag om half een oefent de jeugddrumband. Het buurthuis is op zondag en maan dag gesloten. de derde of vierde plaats, waarbij Wie dikon in de verlenging won met 1-0. De finale tussen Drumchapel en Northamp ton werd een spannend slot van het toer nooi. De Schotten scoorden eerst, maar de Engelsen maakten gelijk. In de ver lenging herhaalde zich dit in dezelfde volgorde. Van de drie strafschoppen die beide clubs na de reglementaire speel tijd namen, misten de Engelsen er één, zodat Drumchapel kampioen werd. De Schotten voerden na afloop een vreugdedans uit, die echter voortijdig De deelnemers aan het Jan Maen houttoernooi werden op het Stads kantoor ontvangen door het ge meentebestuur in de personen van wethouder Kaebisch (zie foto) en loco-burgemeester Vessies. eindigde met een pijnlijk incident. De doelman kwam na een sprong op een been van een medespeler terecht, die het veld moest worden afgedragen. Wethouder Kaebisch en mevrouw Maenhout reikten de prijzen uit. Verkiezingen Alle oproepen voor de raadsverkiezingen in Beverwijk zijn op 3 uni zijn verzonden. Kiesgerechtigden die geen kaart hebben ontvangen, kunnen zich wenden tot de afdeling Bevolking van het Stadskantoor. Ir. Visser kwam zaterdagmiddag de heer Broeze de erkentelijkheid van Hoogovens betuigen met enkele cadeaus. (Van onze correspondent) BEVERWIJK. De heer C. B. Broeze, de afgetreden voorzitter van de afdeling Beverwijk van de Koninklijke Algemene Vereniging voor Bloembollencultuur, heeft na 32 jaar afscheid genomen. Het afscheid zal hem nog lang heugen, want tijdens de receptie die zaterdag gehouden werd in danszaal Terpsichore is deze voorman uit het bloembollenvak uitvoe rig en herhaald grote waardering en dank betuigd voor wat hij in het belang van anderen heeft gedaan. Een bewijs van dank was al op konin ginnedag de koninklijke onderscheiding, waarmee men hem nu ook hartelijk com plimenteerde. Getuige het bewogen dank woord aan het einde van de receptie zal de aanwezigheid van velen uit het bloem bollenvak, te zamen met de vele bloem stukken en cadeaus, hem zaterdag wel licht nog meer gedaan hebben. Er was een grote deputatie van Hoogovens onder lei ding van ir. W. Visser, het hoofdbestuur van de Koninklijke Algemene Vereniging was vertegenwoordigd door de algemeen secretaris-penningmeester, de heer H. A. de la Mar, en de heren Jac. Huibers en F. J. van Wijngaarden, terwijl ook oud hoofdbestuurslid Th. Hoog was gekomen, en voorts waren er onder meer afgevaar digden van de zusterafdelingen in Heems kerk, Uitgeest en Santpoort. De nieuwe voorzitter van de afdeling Beverwijk, de heer H. Duin, wees in een toespraak op de grote verdienste van de heer Broeze voor het hele bloembollen vak. Hij heeft niet alleen de afdeling door de moeilijke tijden van vóór, tijdens en na de oorlog geloodst, maar hij heeft vooral op de bres gestaan voor goede re gelingen bij gas- en industrieschade. Hij noemde de schaderegeling en de samen- wrking met de industrie een unicum in ons land. Hoe waar dit was, bleek daar na, toen ir. Visser uitvoerig stil stond bij de samenwerking tussen kwekers, weten- OP DE MIDDAG van de eerste festi valdag werd in de grote muziekzaal van de muziekschool het concours voor amateur-gitaarensembles gehouden. Vier kleine en drie ensembles van groter om vang waren gekomen om hun prestaties te laten beoordelen door een jury gevormd door André Kaart (voorzitter), mevrouw Ida Polck-Drossaert uit Gent en de heren R. Boogh, H. Brouwer en M. Jape. Het eerste groepje (drie spelers uit Delft) kwam met werkjes van Fux, Michelmann, De Kort en Henze op de beste ogenblikken van zijn spel verdien stelijk voor de dag. Met de zuiverheid en gelijkheid raakte het wel eens in de knoop. Op belangrijk niveau stonden de ver tolkingen van een (wat lange) reeks van variaties en van de Spaanse dans van Granados door een duo uit Leiden. De speltechniek bleek reeds goed ontwik keld (flageoletten) en de voordracht was treffend door muzikale sfeer. In de groep „kleine ensembles" werd geen eerste prijs toegekend. Als eerste van de grote ensembles kwam na de pauze een groep van acht tien jeugdige gitaristen uit Delft. Hun spel bleef, mede door het volstrekt ont breken van visueel contact met de diri- gente, ver beneden de maat. Verdienstelijke vertolkingen bracht een groep van dertien uit Hengelo. Het tech nische peil was behoorlijk, de nuancering eveneens, maar de muzikale spanning werd niet intensief (3de prijs). De kroon spande op deze concoursmid dag de groep van zeven uit Venlo. Bij de voordracht van een driestemmige Fuga van Ambrosius en een kwartet van Fer nando Sor werd door deze groep uitne mend verzorgd, zeer muzikaal en ge nuanceerd klankrijk gitaarspel gedemon streerd in een voorbeeldige samenspeleen heid. Zonder voorbehoud kon aan dit en semble de eerste prijs worden toegekend met als grote trofee: de zilveren Ida Presti-wisselbeker. JONGE NEDERLANDSE gitaristen, die I het gitaarspel professioneel beoefenen, gaven zaterdagavond een concert, waar- voor een programma was samengesteld met werken voor hun instrument, die on- I langs door vier Nederlandse uitgevers gepubliceerd zijn. Grotendeels waren het bewerkingen van composities voor met de gitaar ver wante instrumenten, zoals de luit, die ten I gehore werden gebracht. Soms ook origi- I nele gitaarmuziek, waaronder een Suite en „Expo" van Dick Visser, „Pocket- music" van Pieter van der Staak en een Pastorale van Rob du Bois. Dit laatste werk was een eigentijdse „pastorale" zon der herders, schapenkudden en „grote, stille heidevelden", maar met een maxi male geluidshinder, die in hedendaagse trant geproduceerde gitaarklanken gerea liseerd moet worden. Hans Kreyts, die de pastorole speelde, leverde daarmede in elk geval een indrukwekkende presta tie, verbluffend door de toegepaste aan gepaste techniek. In modern vaarwater bewoog zich ook de „Pocket-music" van Van der Staak en „Expo" van Dick Visser, maar deze veel gematigder. Els Kluin en Bep Visser ga ven van deze stukken prijzenswaardige vertolkingen. Bijzonder afgestemd op de gitaar-techniek bleek Vissers suite in Rasgueado en Punteado, knap gespeeld door Theo Krumeich. De andere op dit concert vertolkte com posities brachten muzikale schoonheid van muziek uit een ver verleden en de sfeer van de muzikale folklore, die zo in de menselijke, bewogen, intieme klank van de gitaar tot uitdrukking kan komen. Barbara Antonietti bracht die schoonheid en die sfeer met de fijne voordracht. Bert Maas toonde zich een bekwaam gitarist met de „Oosterse" Moods from the Song of Soloman, met een voordracht, die geen twijfel lieten bestaan over de muzikaliteit en de dispositie van de ver tolker. OP UITNODIGING van de vereniging „Constantijn Huygens" gaf de Braziliaan se gitariste Maria Livia Sao Marcos op de eerste pinksterdag een middagconcert voor een zeer talrijk gehoor. De samenstelling hiervan stelde weer eens het probleem der instrumentale aan passing aan de orde. Voor wat een sonata van Cimarosa betrof, klemde dit vraag stuk niet zo nadrukkelijk, al was er voor deze spirituele, tintelende muziek sprake van andere intonaties dan oorspronkelijk bedoeld waren. De sonate klonk door de perfecte en expressieve uitvoering bijzon der mooi. Voor J. S. Bachs Chaconne echter was de aanpassing veel ingrijpen der. De authentieke gestreken viooltoon moest hier plaatsmaken voor de getok kelde gitaartoon met zijn typische dimi- nuerende geaardheid Maria Livia Sao Marcos transformeer de nu de chaconne in een gitaarstuk, het geen wel de klank en haar timbre anders deed zijn, maar waarbij toch de vol- maakt-muzikale essentie onaangetast bleef, al leek zij hier en daar bedreigd door relatief te heftig geïntoneerde to nen. Wat bij het spel van de gitariste wel heel in het bijzonder aan de dag trad, was een verbluffend knappe techniek, zin voor een rijk geschakeerde toonvorming en be zielde klank, een meeslepende bewogen heid, kortom een geëmotioneerd geladen temperament, dat door deze nog jonge ras-musicienne bij haar spel toch ook be wonderenswaardig beheerst en zelfs ge breideld werd Veel romantiek kwam er na de pauze in felle tonen, maar ook in de fluistering der flageoletten bij de tonaal zeer ge bonden, soms nogal breedsprakige en ver bleekte etudes en preludes van Heitor Villa-Lobos, waarmede overigens de gi tariste haar meesterschap over haar in strument overtuigend bevestigde. Heitor Villa-Lobos, van wiens zeer vele composities eentiende gedeelte voor gitaar geschreven zijn. Villa-Lobos streefde niet VAN DE EVENEMENTEN die het fes tival zijn grote betekenis gegeven heb ben, behoort ongetwijfeld het concert, dat de gitarist Antonio Pereira Arias uit Uruguay zondagavond gegeven heeft. Vóórdat deze gitarist aan zijn recital begon, gaf hij een toelichting bij de com posities, die hij voor zijn optreden geko zen had. In het bijzonder sprak hij over naar de omwenteling in de muziek. Hij was behoudend maar stond open voor in vloeden van buitenaf, ook voor die uit Europa. Bovenal ging hem de nationale muziek, de Braziliaanse folklore ter harte en voortdurend was zijn streven erop ge richt de muziek van zijn land op de voor grond te plaatsen en in te schakelen bij de ontwikkeling der muziekbeoefening. Villa-Lobos beschouwde de gitaar als een instrumentale zelfstandigheid, als een in dividu met een eigen stem, met eigen mo gelijkheden en hij kantte zich scherp te gen aanpassingspraktijken. Hoe groot in dit opzicht de invloed van Villa-Lobos op Zuidamerikaanse compo nisten geweest is bleek wel, toen Pereira Arias aan zijn recital begon en bij elke uitvoering van de gekozen werken het gepropageerde instrumentale principe ter stond herkenbaar werd. Zij kregen een magistrale, langdurig toegejuichte uitvoering door Antonio Pe reira Arias, van geladen muzikaliteit en treffend door een oneindige verscheiden heid van klank, die uitdrukking gaf aan een diep ervaren ontroering. Heitor Villa- Lobos zelf werd geëerd met de vertolking van enkele van zijn Etudes en Preludes. schappelijk onderzoekers en industrie. Hoogovens zal, wil het bedrijf op de we reldmarkt mee kunnen komen, de fabrie ken steeds groter moeten maken. In een bikkelharde sttrijd zal men steeds meer staal moeten maken. Het is dan ook ver heugend te kunnen constateren dat er zo n goed samenspel is met bollenkwekers, die er directe schade van kunnen ondervin den. De heer Broeze en vele andere wijze mannen zijn nooit naar de rechter ge stapt, maar hebben steeds de problemen op de m eest zakelijke maar bovenal vriendschappelijke wijze tot een voor ieder bevredigende oplossing weten te brengen. Als blijk van grote erkentelijkheid bood ir. Visser een bloemstuk aan, waar in op symbolische wijze de wegenstruc tuur rond Hoogovens en de gasschade was weergegeven. Een blijvend aanden ken was een kostbaar projectie-apparaat voor de scheidende voorzitter, die zoals bekend vele lezingen houdt over Israel, doch wiens projector het een dezer dagen heeft begeven. De heer Huibers bracht de dank van het hoofdbestuur onder woorden voor wat de heer Broeze heeft gedaan in het be lang van het vak maar voor Kennemer- land in het bijzonder. Hij was een man die op rustige wijze een oplossing wist te vinden als er conflicten ontstonden, aldus de heer Huibers. De heer Cor Nijssen sprak namens de afdeling Santpoort en de heer H. Roozen namens Heemskerk. (Van een onzer verslaggevers) IJMOND. In het afgelopen week einde is uit Australië bericht binnengeko men van het overlijden van de heer C. Mulder lange jaren een van de wed strijdleiders van het Hoogovenschaaktoer nooi die in 1968 naar Adelaide emi greerde om samen met zjjn vrouw bij hun kinderen aldaar van zijn pensioen te ge nieten. VOOR HET FESTIVAL-CONCERT, dat op de avond van de tweede pinisterdag gegeven werd, had men twee instrumen talisten uitgenodigd, die zich speciaal toe gelegd hebben op het vertolken van com posities uit de tweede helft van de acht tiende en de eerste helft van de negen tiende eeuw. Het waren de Italiaanse gi tarist Mario Sicca en zijn echtgenote, de pianiste Rita Maria Fleres. Dit duo beschikt over een vleugel, die in 1834 gebouwd werd door Johann Se bastian Heubeck in Erlangen. Deze vleu gel, die onvervangbaar is, bleek een toon voort te brengen, die door haar kleur en volume verrassende indrukken heeft ge geven omtrent de klankkwaliteit van de vleugels van vroeger. Door het uitnemen de spel van de pianiste kon eveneens vast gesteld worden met welke klankentaai componisten uit die verleden tijd voor hun composities naar aansluiting bij de klankmogelijkheden van drie vleugels zochten. Hier was als zo dikwijls geconsta teerd bij de ontwikkelingsgang der mu ziek, sprake van een wisselwerking tussen instrument en muzikale inspiratie. Die wisselwerking was op dit concert waar te nemen bij de vertolking van een aantrekkelijk programma van werken van onderhoudend, intiem karakter. Pro bleemloze muziek, soms eenvoudig op het naïeve af, dan weer geestig of doortrok ken van „Empfindsamkeit", romantisch als de nacht met het licht van de nog onbetreden maan, verstild als een roer loze kaarsvlam, verfijnd, keurig en char mant. Die muziek werd voortreffelijk door het kunstenaarsduo vertolkt. Mario Sicca toonde zich een vaardig en gevoelig in strumentalist en Rita Maria Fleres een pianiste, die voor haar verfijnd gracieus spel beschikken, kon over een briljante, gave speeltechniek en zin voor een even wichtig gedoseerde toonvorming. Het was een in alle opzichten innemend, luchtig concert, waarvoor de gitaar en de oude vleugel tot genoegen van talrijke toehoor ders als gelijkwaardige partners werden benut. De avond kreeg nog een ernstig ge stemd intermezzo met degelijk solo-gi taarspel door Tom Burmanje en verzorg de, evenwichtige voordrachten door het gitaristentrio Dick Visser-Hans Verzijl- Emile Hopman, dat oude gitaren (een zelfs uit 1695) bespeelde. P. ZWAANSWIJK Van de postduivenhoudersvereniging „De Snel- vlieger" te IJ muiden namen 410 duiven deel aan een wedvlucht van Tergnier af over een af stand van 325 km. De lossing van de duiven geschiedde om 13.05 uur. Een duif van F. F. f Booy bereikte als eerste het hok om 18.43.28 uur; de laatste prijsduif om 19.57.41 uur. i Door de slechte weersomstandigheden m Bel gië konden de duiven pas om 13.05 uur worden gelost, wat, mede in verband met de noord oosten wind, betekende, dat vele duiven het hok voor het invalJen van de duisternis met konden bereiken. Zeer vroege duif van F. F. Booy, K. van Breemen en S. Voet en Zoon maakten een geweldige uitslag. 1B De uitslag was als volgt: F. F. Booy 1, 18, 73, 5 Voet en Zoon 2, 4, 5, 7, 8, 25, 29, 32, 36, 41, I 53, 56, 62, 67, 78; P. Schotvanger 3, 22; B. Visser 6 11; K. van Breemen 9, 10, 17, 23, 24, 33; Chr. Prins 12; F. Reker 13, 20, 26; A. Wamaar 14, 28, 59, 72; Reker 15, 44, 52, 60, 74; H. J. Broek 16; J. Minnebo 19, 42; N. Vendel 21 45, 58, 68; N. Dankelman 27; K. Klepper 30, 35, 76; W. Rem mers 31, 64; E. Sloot 34, 66; A. J. Ham 37, 38, C. Zwanenburg en Zoon 39, 55, 71, 75, 80, J. v. d. Kammen 40, 51, 82; J. Wijker 43^ 49, 69, 77; A. de Weers 46, 57; F. Daalhuizen-Plug 47, 79, W. de Weers 48; A. v. d. Zee 50; H. J. Exalto 54, Gebr Boender 61; M. Hensen 63; Joh. Broek 65; F. de Boer 70; W. A. Rolvink 81. Cor Muldxr, werkzaam geweest bij de Mekog Is een van de mede-oprichters van het Hoogovenschaaktoernooi. Samen met de oud-voorzitter P. A. Veldheer, heeft hij 25 jaar 'ang aan het toernooi gestalte gegeven, heeft hij zich bezig gehouden met de voorbereidingen ervan en was hij tij dens de duur van de toernooien wedstrijd leider bij de tienkampers. Onder de scha kers genoot hij een grote bekendheid, mede ook door zijn hulpvaardigheid en bereid heid elkeen met raad en daad ter zijde te staan. Tijdens het laatste toernooi, voor zijn vertrek naar Australië in januari 1968, heeft hij voor al zijn werk uit handen van burgemeester J. G. S. Bruinsma van Be verwijk, de zilveren medaille, verbonden aan de orde van Oranje Nassau ontvangen. Slechts twee jaar heeft Cor Mulder van een welverdiende rust in Australië mogen genieten. •••-. <.vw..v NCVB. De afdeling Velsen-Noord van de Nederlandse Christen Vrouwenbond zal heden dinsdagavond in het Cultureel Centrum De Schouw aan de Bleyenhoeve- laan haar laatste bijeenkomst van dit sei zoen houden. In deze bijeenkomst zullen de huishoudelijke zaken worden besproken; daarnaast laat een textielweverij de dames kennis maken met de vervaardiging yan| diverse stoffen. Oud-wedstrijdleider C. Mulder aan het werk tijdens zijn laatste Hoog- ovenschaaktoemooi.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 7