debuterende fransman in galerie-t Rolf de Spirt: decoratief spel met het menselijke EEN EIGEN BEELDTAAL btya Onderzoek naar effect van televisiecritieken Motoriek bij Residentie orkest NOS oneens met minister dr. Klompé QïatiS oudecpreqt bifBoldoot CMD deodorarjt Uitgever meldt zich bij politie Kritiek op tekst passiespelen te Oberammergau Eerste prijs voor harde Amerikaanse film M.A.S.H. Basketbal-show uan Globbetrotters V* TV dinsdag Zaak Mia Versluis: TV vanavond Radio woensdag TV woensdag DINSDAG 19 MEI 1970 LI HAARLEM In Galerie-T expo seert een jonge Parijzenaar, Rolf de Spirt. Hij heeft nooit eerder geëxpo seerd. Het is een overtuigend debuut van iemand die goeddeels buiten de stromingen leeft. Zijn kunst is mo dern, maar met archaïsche trekken, non-figuratief, maar met herkenbare fragmenten Binnen die mogelijk heden door tal van anderen even eens verkend opereert hij met de vanzelfsprekende zekerheid van iemand die een persoonlijk antwoord heeft gevonden. Organisch Weihom in de baja inspiratiebar interieurarchitektuur n.v AAA AMUSEMENT AAN DE TOP HILVERSUM Meer dan de helft van het aantal mensen met i een recenserende krant leest dage- lijks of enkele malen per week de televisiecritiek. 19 percent doet dat hooguit eenmaal per week en 29 percent minder dan eenmaal per week. De meeste belangstelling gaat zowel bij de critici als bij de kijkers uit naar de verstrooiende programma's. 59 percent van de kijkers en 47 percent van de critici beschouwt amusementsprogram ma's als de meest opvallende. OVER AARD VAN PROGRAMMA IsK B0L_000"T Vraag inlichtingen bij drogist of parfumerie. AmfUVMMWWIWMWWWIMWWVVWW Het is niet zo gemakkelijk om op het eerste gezicht tot de aard van dit werk door te dringen. Het doet zich aanvanke lijk abstract-decoratief voor. Er is bijna steeds een effen en donkere achter grond, waartegen banen, strepen of „velden" afsteken. Die velden kunnen cirkels zijn,ovalen, waarbinnen andere vormen weer een rol gaan spelen. De Spirt plaatst dus telkens vormfragmenten tegen een vlakke ach tergrond zonder diepte. Die vormen spre ken reeds een eigen taal, hebben hun ei gen spanningen. Soms zijn ze soepel ge hanteerd of ze gaan samen in parallel len, soms zijn ze ook agressief contras terend. Er zijn steeds contouren aanwe zig als nadere beklemtoningen van het abrupt plaatsen van vorm tegen vorm. Er is weinig handschrift in de penseel voering, te meer echter in de lijnen, die het oog dwingen de weg te gaan om tot herkenning te komen. De kleuren spreken hun taal mee bin nen de totaliteit van de uiting. Bij De Spirt is kleur vorm geworden, het is een geïntegreerd geheel. Het zijn vaak som bere kleuren, die soms een ingeschoten indruk maken, maar wonden verleven digd door contrasterende fragmenten in lichter tinten. Een typische kolorist is hij daarmee echter niet. Lichtvoetigheid is hem vreemd. Integendeel, hij is een beschouwende schilder, die zijn werk be leeft als het projecteren van een eigen we reldbeeld, dat op het onze is geënt en op het menselijke is betrokken. Wij hebben voor u een abonnement genomen op Vrijwel alle bekende tijd schriften op het gebied van wonen en bouwen, die in de wereld verschijnen. In het nieuwe gedeelte van onze zaak hebben we daarvoor een speciaje leeshoek ingericht, die we de „Baja Inspiratiebar" hebben gedoopt. Als u de oplossing zoekt voor een bepaald probleem, of zo nu en dan eens gezellig wilt bladeren om bij te blijven, bent u daar altijd van harte welkom. Grote Houtstraat hoek Gasthuisvest Haarlem-telefoon 023-31 9079 V „Affrontement provisoire", een der doeken van Rolf de Spirt in Galerie- T. (een min of voedster) zijn er gestalten, als fonteinen. Op deze wijze werkend schept De Spirt zich een tussenwereld, waarin het beel dend-decoratieve en zijn kijk op de mens en de menselijke ontmoeting samen T JVf fp CT/TZ A E smelten tot een twee-dimensionele ui- I-C* ting, die de belangstelling van de kijker J7 AN CANNES vaak uitermate boeit. HEIN STEEHOUWER Dat laatste komt er dan uit bij een dieper doordringen in de beeldende fac toren, die het werk bepalen. Dan blijken banen en cirkels te staan voor organi- sche begrippen als „bloedsomloop" en dergelijke. Dan worden „tekens" ineens maskers en maskers gezichten. In een enkel geval, als in „Mère nouricière" ADVERTENTIE OBERAMMERGAU (AP) - Kardinaal Döpfner van München heeft zaterdag op de openingsdag van de passiespelen van Oberammergau opnieuw opgeroepen tot herziening >an de tekst van de spelen. Tijdens een mis die kort na zonsopgang werd opgedragen in de dorpskerk van Oberammergau, drong de kardinaal niet alleen aan op herziening van de tekst, maar keerde hij zich ook tegen de be schuldigingen dat de tekst in zijn huidige vorm van mti-semitisme zou getuigen. Kardinaal Döpfnei noemde deze be schuldigingen sterk overdreven en in som mige gevallen „rakend aan belediging". Hij zei dat de tekst zodanig zou moeten wor den herschreven dat duidelijk uitkomt dat de joden geen collectieve schuld dragen roor de dood van Christus. DEN HAAG. Voor het derde con cert in de cyclus Muziek van onze eeuw, had men het motto „Motoriek" gekozen. Het is mij niet duidelijk geworden waar om. Men kan natuurlijk volhouden, dat er in het ritme van de muziek een mo torische kracht schuilt, maar men kan ook met goede redenen beweren dat „motoriek" en muziek antipoden zijn. Waarschijnlijk heeft men het motto ge kozen omdat men het zo'n aardig etiket vond, dat mogelijk zijn aantrekkings kracht op sommige jongeren niet missen. De Kammermusik Nr. 1, opus 24 van Paul Hindemith, waarmee Roberto Ben zi het programma opende, is ontstaan in 1921. In de twintiger jaren trachtte men los te komen van de overladen roman tiek der „Sinfonische Dichtungen" en de daarbij behorende pompeuze instrumen tatie. Als reactie op de monster-bezettin gen van 120 man en meer, beperkte Hin demith zich tot een groepering van 12 soloinstrumenten: fluit, clarinet, fagot, trompet en slagwerk; piano, accordeon en strijkkwintet. Hij week echter niet af van de vierdelige symfonische vorm. Het derde deel: „Quartett" voor clarinet, fa got, fluit en klokkenspel is een minitieus uitgewerkte compositie-boeiend van de I eerste tot de laatste noot. De Derde Symfonie van Albert Rous- sel (voltooid in 1930) gaf het voltallige Residentie Orkest een unieke kans om zijn virtuositeit te etaleren. Met een reu zenzwaai van maestro Benzi werd de so- bere en nuchtere Hindemith opzij gezet om plaats te maken voor de romantische fantast Roussel. Het applaus voor Hindemith was lang en welgemeend geweest, maar zonk in het niet bij de ovatie die volgde op de symfonie van Roussel. Er zijn natuurlijk j zeer moderne jonge mensen, die de ro mantiek van Roussel niet „meer te prui men" vinden, maar dat doet niets af aan het meeslepende meesterschap van de uit het hoofd dirigerende Benzi, die liet horen waartoe een orkest onder zijn lei- ding in staat is. Na de pauze volgde „Les Noces" J de boerenbruiloft van Igor Strawinsky. (voltooid in 1923). Dit werk, dat gewoon lijk als de tegenhanger van „Le sacre du Printemps" beschouwd wordt, vorm de het hoogtepunt van dit concert. De uitvoering vraagt de uiterste concentratie van de zangers, de vier pianisten en de vijf slagwerkers. Het werd een gezamen lijke topprestatie van het Nederlands Ka merkoor. de solisten: Liliane Poli, Cora Canne Meijer, Serge Maurer en Jules Bastin, de pianisten: Daniel Wayenberg, Theo Bruins, Reinbert de Leeuw en Jan Wijn bijgestaan door de slagwerkers: Frans van der Kraan ,Guido Stordiau, John Helsdingen. Henk van den Berg en Fred Krens. Maar bovenal dient Felix de Nobel genoemd te wonden om zijn be- scheiden-dienende en toch zeer effectieve J leiding. Door dit sluitstuk kan dit concert als een muzikaal evenement in dit seizoen beschouwd worden. „Motoriek"7 „What is in a name"? J. H. MOOLENIJZER 1 CANNES (AP). De niets ontziende, gewaagde, sexy Amerikaanse anti-esta- blishment-film „MASH" heeft zaterdag de internationale grand prix van het tilm- festival van Cannes gewonnen. De tweede prijs ging naar de Italiaanse produktie „Onderzoek naar een burger, die buiten verdenking staat." De Engelsman John Boorman kreeg de prijs voor de beste regisseur voor de En gelse film „Leo the Last." De jury kende de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol toe aan de Italiaanse acteur Marcello Mastroianni voor zijn vertolking van de titelrol in de Italiaanse produktie „Dramma della gelosia." De prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol ging naar de Italiaanse Ottavia Piccolo voor haar rol in de Italiaanse film „Metello". De prijs voor de beste eerste film ging naar de Fransman Raoul Coutard voor de semi-documentaire film „Hoa Binh", die het leven van een Vietnamese boerenfa milie tot onderwerp heeft. De jury kende speciale prijzen toe aan de Amerikaanse film „Strawberry state ment" en de Hongaarse film „De Valken" De recensenten blijken echter aan- merkelijk minder belangstelling te hebben voor sport op de tv .dan de kijkers: 6 tegen 21 procent. Daarente- gen hebben de kijkers veel minder be- 'j langstelling voor informatieve en ac- Nederland 1. De fabeltjeskrant en het journaal en dan de KRO met Geen zee te hoog." Het tweede deel van het voorpro gramma is voor Cees Boomkens n Tom van Huystee en hun kleine jour nalistiek in Verslag op Dinsdag Dan het tweede journaal en Strijd om China. Het is een Engelse documen taire over de geschiedenis van China. Aan de hand van archiefmateriaal wordt een beeld geschetst van de zeer oude geschiedenis van dit rijk van ver voor de bloedige burgeroor log tot de tijd van voorzitter Mao. Daarna een Andy Williams show, o.a. met zangeres-filmster Debbie Rey nolds, de Edwin Hawkinsingers en de beroemde pianist-componist Hen ry Mancini, bekendste stukken worden uitgevoerd. De KRO sluit de avond af met de tweede aflevering van de Belgische serie „Wij, Heren van Zichem", geba seerd op de verhalen van Ernest Claes. Nederland 2. Na de fabeltjeskrant en het journaal voor de eerste keer in deze week Scala. Daarna het dins dagavondprogramma van de AVRO, dat begint met een show rond de be kende Alkmaarse familie Schaap, be ter bekend onder hun artiestennaam the Shepherds. John Schelfhout laat de nieuwe Shepherds zien. Ze kozen voor hun nieuwe langspeler heden daagse composities van bijv. Bob Dylan en Simon and Garfunkel. Daar van zingen ze vanavond enkele voor beelden. Na het journaal een dubbele aflevering van Peyton Place. Tussen de Rodney-zaak en de informatie van Wibo van der Linde in zijn Televizier magazine krijgt AVRO's Sportpanora- vijftig minuten lang de tijd om een Amerikaanse film te vertonen die het werk laat zien van de fameu ze Harlem Globetrotters, de ploeg professionele basketballers. De CBS filmde hun toernee door het Caraïbi- sche gebied. tuele programma's dan de critici: 19 tegen 43 procent. Een en ander blijkt uit een omvang rijke enquête, die de afdeling Studie en Onderzoek van de NOS heeft inge steld naar de televisiekritiek in het al gemeen. De resultaten van dit onder zoek waarvan zondagavond een deel in het NOS-televisieprogramma „Video" bekend is gemaakt, is verwerkt in het binnenkort te verschijnen rapport „Hilversum en de tv-kritiek." 25 procenf van de mensen met een recenserende krant is het meestal eens met de tv-criticus, 17 procent is het meestal met hem oneens en 52 procent is het afwisselend met hen! eens en oneens. Ook de programma makers zelf zijn bij het onderzoek betrokken. Achtentachtig procent van de geënquêteerde omroepmede werkers geeft de voorkeur aan de re censies in de Volkskrant, terwijl maar 17 procent het met de betreffende re censent eens is. 79 procent van de om roepmedewerkers leest altijd of regel matig de kritieken in Het Parool. 43 procent is het met die kritiek mees tal eens. De recensies in De Gooi- en Eemlander (GPD) worden door 68 procent van de omroepmedewerkers gelezen. Het grootste percentage (85) is het met de recensent van dit blad (en de andere GPD-bladen) meestal eens. Het minst worden kritieken in De Telegraaf (40 procent) en de Nieuwe Rotterdamsche Courant (37 procent) gelezen door de omroepmedewerkers. Slechts een zeer klein percentage van de omroepmedewerkers (2 procent) is het meestal met de recensies in De Te legraaf eens. (Van onze correspondent) HILVERSUM. Het NOS-bestuur heeft vrijdag een brief gezonden aan minister Klompé van C.R.M. waarin wordt gereageerd op het commentaar van de minister op het rapport uit gangspunten gezamenlijk programma. In deze brief, drukte de minister de mening uit, dat het NOS-programma ook amusement mag brengen en daar door een beter totaal-programma kan worden. In de vrijdag gehouden vergadering van het NOS-bestuur toonde men zich enigszins verbaasd o ver de inhoud van het ministeriële schrijven. Niet al leen de vertegenwoordigers van de omroepverenigingen, maar ook de cul turele leden en in het bijzonder de door de minister zelf benoemde kroonleden bleken het alles behalve met de mi nister eens te zijn. In de brief laat het NOS-bestuur dan ook ondubbelzinmg weten, dat het vasthoudt aan het in- ADVERTENTIE Bij elke Boldoot deodorant nu een aantrekkelijke oude prent (25 x 35 cm] uit de twintiger jaren. Helemaal gratis! Er zijn 5 verschillende prenten Stuur het gouden zegel (op elke deodorant) met uw naam en adres op een briefkaart aan Boldoot, Postbus 8068, Amsterdam. U ontvangt de prent van uw keuze per omgaande thuis. ï'WwP M'i HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.23 Stereo: Lichte gramm. pl. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 Stereo: Lichte gramm. muz. 8.35 Praatje. 9.05 Uit eigen huis. 9.35 Waterstanden. 9.40 Lichte gramm. muz. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw. 12.00 Stereo: Hallo... 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Klass. pia- nomuz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Operetteconcert. 14.50 Stereo: Klass.- en semi-klass. muz. 15.15 Mod. muz. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederl. chansons. 16.20 Muz. lezing. 17.20 Ste reo: Mod. kamermuz. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. van D'66. 18.30 Stereo: Klink Klaar. 19.30 Nws. 19.35 Buitenl. week overzicht. 19.45 Stereo: Licht muz. progr. 20.10 Stereo: Tango Rumba-or kest. 20.40 Interview. 21.00 Amus. muz. 21.35 Satirisch progr. 22.00 Interview. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actuali teiten. 22.55 Stereo: Nwe muz. 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Klass. en semi-klass. muz. 7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Verz. pl. progr. 8.30 Nws. 9.00 Gymnastiek. 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Muz. lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.02 Piek uur. 11.45 Actualiteiten. 11.55 Meded. Stereo: Gevar. progr. 12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar 14.10 Mod. pia no- en orkestmuz. 15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio. 17.50 Overheidsvoorl. 18.00 Country en Wes tern rubriek. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Discussie. 19.35 Uitz. staatkundige vorming. 19.50 Progr. voor blinden. 20.00 STEREO: Klass. en mod. muz. (In de pauze: Fermate). 21.30 Interna tionale Jazz Quiz. 22.30 Nws. 22.38 Ca- sa Nostra 23.55 Nieuws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm op. 13.00 Nws. 13.03 Radiojour naal. 14.00 Nws. 14.03 Gimmick 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nws. 16.03 Licht gevar. pl. progr. 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. 12.40 SÖS-berichten voor schippers. 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws SOS- berichten. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Lichte muz. 14.30 Praatje. 14.50 Wedstrijd Radio schooljaar 1970. 15.00 Nws. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Chinese en Japanse volksmuz. 16.30 Wedstrijd Radioschool jaar 1970. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.20 Leken- moraal en -filosofie. 18.50 Sport. 18.58 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 20.00 Operetteconcert 22.00 Nws. 22.20 Gevar. muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. ijdertijd door het bestuur zelf goedge- ^eur(je rapp0r(; uitgangspunten en dat men de ruimer gestelde opvattingen van de bewindsvrouwe over wat het NOS-programma in het kader van dit rapport moet zijn, beslist niet deelt Het is logisch, dat vooral de be stuursleden, die namens ie omroep verenigingen in het NOS-bestuur zit ten, zich met uitzondering van de beide VPRO-afgezanten dan tegen de mening van de minister afzetten, omdat deze mening riekt naar het creëren van een nationaal program ma en daardoor het bestaansrecht van de omroepverenigingen in het geding zou kunnen komen. In elk g eval kan worden geconsta teerd, dat de brief van de minister, averechts heeft gewerkt. Er is juist een grote eensgezindheid ontstaan tussen kroonleden en omroepvereni- [ingen. Die eensgezindheid is ook in het zeer uitvoerige antwoord op de brief van minister Klompé tot uitdrukking ge bracht. Het NOS-bestuur zal vanmidd tg een gesprek hebben met de minister. <VTf> 1 De 32-jarige eigenaar van de uitgeverij „Het Medium" te Epe, tegen wie de vader van het meisje Mia Versluis een klacht wegens verduistering had ingediend en die daarna voortvluchtig zou zijn, heeft zich na het lezen van de betreffende krante- berichten bij de politie te Epe gemeld en vrijwillig zijn boekhouding ter beschik king gesteld. Na overleg met de officier van Justitie te Zutphen heeft de politie vooralsnog geen aanleiding gevonden enige maatregel tegen hem te nemen. De moei lijkheden tussen de uitgever en de heet Versluis vinden hun oorzaak in de mindet succesvolle verkoop van het boek „Mia Versluis, dossier van een medisch drama dat door vader Versluis is geschreven Dt heer Versluis heeft zich financieel earant gesteld voor deze uitgave waarvoor mr dr Benno Stokvis een voorwoord schreef. Nederland I 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant 18.51 STER- Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER Reclame. 19 04 KRO' Geen zee te hoog. 19.30 Verslag no dinsdag 19 55 STER Reclame. 20 00 VOS- Journaal. 20 15 STER- Reclame 20.20 KRO- Striid nm China 21 35 n° Andv Williams Show. 22 25 Wii Heren van Zichem 23 25 VOS' Tournaal. Nederland II 18.45 NOS- De Fabeltjeskrant 1851 STER Reclame. 18.55 NOS" Journaal. 19 00 STER Reclame. 19 04 VOS: Scala 19 30 AVRO- De Sheoherds 19 55 STER- Reclame. 20 00 VOS- Journaal. 20.15 STER Reclame 20 20 AVRO- Pevton Place 21.10 AVRO's Soortnanorama 22.00 AVRO's Televizier. 22 50 VOS Tnurnaal Nederland I 17.00 AVRO: Voor de kinderen. 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 AVRO: INFO. 19.30 IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 Uitz. K.V.P. 20.25 Uitz Stichting Socutera. 20.35 AVRO: Houdini (speelfilm). 22.15 Jonge mensen op het concert podium. 23.15 NOS: Journaal. Nederland II 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18 51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19 00 STER: Reclame. '9 04 AVRO: Dit is Tom Jones. '9 55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: De Zomer (spel). 21.25 Een woord tegen het verval. 21.50 Spreekuur. 22.20 NOS': Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9