PANDA EN HET VUURVERVOER ARMAN EN ILVA k POULE, PELLI EN PINGO Agenda voor Haarlem en de IJmond ngestipt K Miljoen frank borgsom betaald Dit weekend geleidelijk warmer I J li hUl y\ II ZATERDAG 23 MEI 1970 10 Een detectiveverhaal van Agatha Christie Haarlem en Omstreken Bollenstreek V elsen-IJ muiden Beverwijk Heemskerk KNSM: „Lading legaal Ss eü éU ës DE SPIEGEL BARSTTE 8) En een palmenkas. En een zwembad! En wat ze tegenwoordig panorama vensters noemen! Bovendien hebben ze de studeerkamer van je man bij ie bibliotheek getrokken en daar een concertzaal van gemaakt." „Arthur zou zich in zijn graf om draaien. Je weet hoe hij het land had aan muziek. Geen muzikaal gehoor, de lieve schat. Je had z'n gezicht eens moeten zien als vrienden ons een keertje meenamen naar de opera! Hij komt nog eens bij ze spoken, dat zul je zien." Zij zweeg en vroeg toen op eens: „Heeft iemand het er ooit over gehad dat het spookt op Gossington?" Juffrouw Marple schudde haar hoofd. „Geen sprake van!" verzekerde zij met nadruk. „Het zou voor de lui anders geen beletsel vormen om het toch te bewe ren," betoogde mevrouw Bantry. „Geen mens heeft het ooit beweerd." Juffrouw Marple wachtte even en liet er toen op volgen: „Zo dwaas zijn de mensen heus niet, weet je. Niet op een dorp, tenminste." Mevrouw Bantry wierp haar even een snelle blik toe. „Dat heb je altijd volgehouden, Jane. En ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt." Zij moest eopeens glimlachen. „Marina Gregg heeft me heel lief en tactvol gevraagd of ik het niet erg pijnlijk zou vinden mijn oude huis be woond te zien door vreemden. Ik heb haar gerust gesteld en gezegd dat ik helemaal niet pijnlijk getroffen zou zijn. Dat wou ze, geloof ik, eerst niet geloven. Maar per slot van rekening, Jane, jij weet dat Gossington niet ons eiegenlijke thuis is geweest. We waren er niet als kind opgegroeiden daar komt het toch maar op aan." „Het was alleen maar een landhuis, met een mooi jachtterrein en viswater erbij, dat we na Arthurs pensionering gekocht hebben. Toen hadden we het idee, stel je voor, dat het een aardig en makkelijk te bewonen huis was! Ik kan me niet meer voorstellen dat we dat ooit hebben kunnen denken! Wat een gangen en trappen. Alleen maar vier beadienden. Alleen maar! Wat 'n tijd was me dat, ha, ha!" Onverwacht liet ze erop volgen: „Wat was dat toch allemaal met die val van jou? Die juffrouw Knight van je, had je niet alleen mogen laten gaan!" „Welnee, dat was heus niet de schuld van die ongelukkige juffrouw Knight. Ik had haar een heel stel boodschap pen opgedragen en toen ben ik „O, had je haar met opzet wegge stuurd? Nou begrijp ik het. Maar heus, Jane, dat moet je niet meer doen op jouw leeftijd." „Van wie heb je het gehoord?" Er speelde een lachje om mevrouw Bantry's lippen. „In St. Mary Head kun je er nu een maal geen geheimen op na houden. Dat heb je me zelf vaak genoeg verteld. Ik heb het hele verhaal van mevrouw Meavy gehoord." .„Wie is dat nou weer?" juffrouw Marple tastte volkomen in het duister. „Dat is mijn dagelijkse hulp. Ze woont in de Nieuwe Buurt." „O, die Nieuwe Buurt." Hierop viel de gebruikelijke stilte. „Wat ging jij in de Nieuwe Buurt doen?" wilde mevrouw Bantry nieuws gierig weten. „Ik wou daar eens gaan kijken. Om te zien wat dat voor mensen waren." „En wat waren het voor mensen, dacht je?" „Precies zo als overal elders. Ik zou je niet kunnen zeggen of ik me daar door gerustgesteld dan wel teleurge steld voelde." „Teleurgesteld, naar mijn idee." „Nee, ik geloof eerder gerustgesteld. Daardoor kun je bepaalde types ja thuisbrengen. Wanneer er dan eens iets gebeurtdan kan je beter begrijpen het hoe en het waarom." „Je bedoelt zeker een moord?" Juffrouw Marple keek verschrikt. „Ik snap niet waarom je veronder stelt dat ik de hele tijd aan moord zou zitten denken." „Onzin, Jane. Waarom kom je er niet rond voor uit en zeg je niet eerlijk dat je een criminologe bent?" „Omdat daar geen sprake van is," gaf juffrouw Marple heftig ten ant woord. „Ik heb eenvoudig een zekere kennis van de menselijke geaard heid en zoiets spreekt eigenlijk vanzelf wanneer je, zoals ik, je hele leven op een dorpje hebt gewoond." „Daarin heb je wel gelijk," hernam mevrouw Bantry nadenkend, „of schoon de meeste mensen je dat niet zouden toegeven. Je neef Raymond bijvoorbeeld placht altijd te zeggen dat het hier een volstrekt stilstaand water was." „Die goeie Raymond," sprak juf frouw Marple vertederd. Zij liet erop volgen: „Hij is altijd zo hartelijk. Hij betaalt nu ook die juffrouw Knight, weet je." De gedachte aan juffrouw Knight richtte naar aandacht op heel andere dingen. Zij stond op en zei: „Ik geloof dat ik nu maar beter naar huis kan gaan." „Je bent toch zeker niet helemaal komen lopen, hè?" „Welnee. Ik ben in 'n Inch geko men." Deze enigszins raadselachtige mede deling ontmoette volledig begrip. In de dagen van weleer was meneer Inch iemand geweest, die twee rijtuigjes ex ploiteerde, waarmee hij reizigers van het station afhaalde. Ze werden even eens door de dames ter plaatse voor visiterijden gehuurd en een enkele keer, met hun dochters, wanneer er naar zulke wufte feestelijkheden als dansavondjes moest worden gereden. Toen de tijd daarvoor gekomen was had Inch, een opgewekt en blozend mannetje van een jaar of zeventig, de zaak aan zijn zoon overgedaan, „de jonge Inch", (die tussen haakjes al vijfenveertig jaar telde), ofschoon de oude Inch zelf nog als koetsier bleef dienstdoen bij die oude dames die zijn zoon nog te jong en onervaren vonden. De jonge Inch was met zijn tijd mee gegaan en had zijn rijtuigen voor auto's verruild. Maar doordat hij tech nisch niet zo goed onderlegd was, had een zekere meneer Bardwell bij een bepaalde gelegenheid het bedrijf van hem overgenomen. De naam Inch bleef evenwel voort leven. De heer Bardwell verkocht het bedrijf op zijn beurt aan een zekere Roberts, maar in 't telefoonboek stond het nog altijd aangeduid als „Inch's Taxibedrijf". En de oudere dames in het dorp bicven zeggen dat ze in „een Inch" ergens heen waren gegaan, net alsof zij Jonas waren en Inch een soort van walvis. „Dokter Haydock is geweest," deelde juffrouw Knight op verwijtende toon mede. „Maar ik heb hem verteld dat u bij mevrdouw Bantry was gaan thee drinken. Toen zei hij dat hij morgen nog eens terug zou komen." Zij was juffrouw Marple behulp zaam bij het uitdoen van haar mantel. „Maar nu zullen we wel erg moe zijn denk ik," sprak zij vermanend. „U misschien," kaatste juffrouw Marple terug, „maar ik helemaal niet." „Komt u dan maar eens gezellig bij de haard zitten," ging juffruow Knight voort, die zoals gewoonlijk niet geluis terd had. („Je hoeft niet veel aandacht te schenken aan hetgeen die brave oudjes zeggen. Ik geef ze maar ge lijk.") „En wat zouden we nu zeggen van een lekker kopje Ovomaltine? Of Horlicks voor de verandering?" (Wordt vervolgd) 1 ©WV»i'ta»Eit*vr>. y W WTOQNOSRSIW3IOS j? 52. Mustafed had de havenwerker zó krachtig opzij geduwd, dat die even helemaal de kluts kwijt was. Daardoor merkte hij niet meteen dat Mustafed ijve rig de meertros van het schip begon los te maken. „Schiet op!" siste zijn chef, die intussen langs het touw omhoog klom. Anders krijgen ze argwaan! We moeten proberen om aan boord te komen zonder op te vallen, zodat we rustig dat schip kunnen saboteren". „Saboteren, ja-ja!" gromde Mustafed gretig. „Leuk boem! Man en muis, en Kal-ker en helpertje en al. Ha!" Met die boosaardige plannen klom hij achter Ahmed aan, en even later wierpen ze een voorzichtige blik over de verschansing, op het dek, waar de ka pitein en professor Kalker stonden te praten. „Goed", hoorden ze de gezagvoerder zeggen. „Ik zal je naar Wadi-wadi varen, maar ik weet niet of we nu al kun nen vertrekken, Ik heb het idee dat ik iets vergeten heb „Daar heb ik ook wel eens last van" ,zei de geleerde vol begrip. „En zoiets kan héél lastig zijn, heb ik ontdekt. Maar meestal komt het wel weer goed, als ik maar eenmaal vergeet dat ik iets ver geten heb". OH-JE BLOEDT! DOET HET ERG PJJN? ARMAN! JE HEBT HEM HET BRANDT, EN M'N ARM WORDT STJJF Üi|\V'\pV Mil /Ii//a! BRENG HEM NAAR BINNEN! VUIG IK MOET HEM DADELJK BEHANDELEN! DIE DOORNEN ZJJN GIFTIG! J~ 20, DE PUP NU MOET ALLEtN N06 DAT IS DICHT6E (JONDEN HELPEN JUl/LlfcONS MEE HOJEN, ALS JULLIE UITGE- ZIJN? NATUURLIJK - Z66 MAAR WAN NEER HET JE UITKOMT ER MOET WARM WATER IN HET IJS GEZETEN HE86EN IJS l/AN DE VLOERi O 0~Q t c ©PIB 1756. Stapje voor stapje, en veertje voor veertje, kwam Bram verder het huis in. „Zwaar werk," zei hij zuchtend. „U bent toch niet in de veronderstelling, dat ik u help?" vroeg de bediende. „O, nee," zei Bram, „ik zei toch al, dat ik mijn fout wil goedmaken? Ieder veer tje zal ik oprapenkijk, daar ligt er een op de trap ...en nóg één." Hij liep de trap op met de zak vol ve ren in de hand. Trede voor trede kwam hij omhoogen we weten niet zeker, of er overal wel veertjes lagen. Boven op de overloop stond hij plotse ling stil. Allerlei stemmen drongen eensklaps tot hem door en één van die stemmen leek precies op die van de professor. Bram be sloot meteen om door te lopen, in de hoop, dat de geleerde zo verstandig zou zijn om hem niet te verraden. Maar hij had beter kunnen weten SCHOUWBURG Kleinkunsttheater Haarloheim (Smedestraat 23). Vandaag 20.30 uur: Gastoptreden van het Muzevalcabaret uit Utrecht. BIOSCOPEN Cinema Palace (Gr. Houtstraat 111) 14, 19 en >1.15 uur, tevens zondag 16.15 uur: ,,Rio Hon do", 18 jaar. Frans Hals (Frans Halsplein) 19 en 21.15 uur, tevens zondag 14 uur: „Duivelse Moordlust", 14 Jaar. Zaterdag ïaehlvoorstelling 23.30 uur: „Ac tieman Harper". 18 jaar. Lido (Houtplein) 14, 18.45 en 21.15 uur, zondag 13.45, 16.10, 18.45 en 21.15 uur: „Airport", 14 j. Zondag 11 uur: „Die geschiedene Frau", a.l. Luxor (Gr. Houtstraat 139) 14, 19 en 21.30 uur, tevens zondag '6.15 uur: „Op drift in de ruim te", 14 jaar. Rembrandt (Gr. Markt) 14, 19 en 21.15 uur, tevens zondag 16.15 uur: „De dolle dwaze waag halzen van de scherpe bochten", a.l. Zondag 11 uur „Elsa, dochter der natuur" a.l. Roxy (KI. Houtstraat 79) 14.30, 19 en 21.15 u„ zondag 14, 16 15. 19 er. 21.15 uur „Lust for Sex", 18 jaar. Studio (Gr. Markt) 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Met mijn lippen op jouw mond", 18 jaar. Zondag 11 u.: „Uit Hollywoods lachfabriek", a.l. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 62) Per manente tentoonstelling van werken uit de 17de eeuw waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur. Zondags van 13 tot 17 uur. Bovendien expositie van werken van Jacobus van Looy. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79). Perma nente tentoonstelling van oude religieuze kunst schilderijen, middeleeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, be halve maandag, geopend van 10 tot 12.30 uur en van 14 tot 17 uur Zondags van 14 tot 17 uur. Teylermuseum (Spaarne 16) Permanente ten toonstelling van schilderijen fossielen, minera len en historische natuurkundige Instrumenten. Geopend op werkdagen (behalve maandags) van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur. Koudenhornkazerne (Koudenhorn) Permanente tentoonstelling van de stichting Meervoudig Amateur centrum Ruimtewaarneming en onder zoek MACHO). Geopend maandag en vrijdag van 19.30 tot 22 uur. Dinsdag en vrijdag van 14 tot 17 uur. Zaterdag van 13 tot 17 uur. Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hei ligland 1 rd). Permanente expostitle van voor namelijk Haarlemse kunstenaars. Bezichtiging van de gebrandschilderde ramen uit 1602. Dage lijks behalve dinsdag van 10 tot 20 uur. Van 20 tot 24 uur: klassiek grammofoonplatenpro- gramma. Galerie Blokker (Bronsteeweg 4a Heemstede): Permanente expositie van handgeweven wand kleden van Bodll Blokker-Veggerby en handge knoopte rya-modellen uit Scandinavië. Geopend maandag van 13 tot 17.45 uur, dinsdag van 9 tot 17.45 uur. Woensdag tot en met zaterdag van 9 tot 17.45 uur. Galerie Zijlstraat (Zijlstraat 31) Expositie van werken van Ton Sondaar-Dobbelman en Hans Royaards. Geopend dagelijks van 1217 uur, maandag, woensdag en vrijdag van 2021.30 uur en zondags van 14.30—17 uur. Tot en met 24 mei. Galerie Efjlders (Haltestraat 77, Zandvoort). Tentoonstelling van werken van Huub van Lith, beeldhouwer en Fred Hakkaart, schilder. Ge opend van dinsdag tot en met zondag 13-17 u. Gemeentehuls Bloemendaal (Bioemendaalse- weg). Expositie van politieke prenten van Albert Hahn. Dagelijks geopend van 1417 uur tot en met 31 mei, behalve zondag. Galerle-t, (Bakenessergracht 67). Expositie van schilderijen, gouaches en grafiek van Rolf de Sprit. Dagelijks 12-17 uur en zondags 14-10 uur. Tot en met 13 Juni. De Hallen (Gr. Markt): Expositie schilderijen, tekeningen, gouaches en grafiek van Etienne Elias en bronzen beelden van Arthur Sproncken. Dagelijks geopend van 10—17 en zondags van 13—17 uur. DIVERSEN Waagtaveerae (hoek Damstraat/Spaame). Da gelijks behalve maandag open podium: geopend van 1018 en 2024 uur. Vrijdags en zaterdags tot 01 uur. Zondagm'ddag: Folk Session. Maan dag 20 uur: Politiek Cultureel Centrum: Cam bodja, inleider dr. J. M. Pluvier uit Amsterdam. Tot en met eind mei expositie van tekeningen van Gerard Haaff. Dagelijks van 1018 en 20 24 uur. Electric Centre (Bakenessergracht 10) Dagelijks behalve maandags geopend van 12 tot 18 en van 20 tot 24 uur; vrijdags van 20 tot 02 uur; zater dags van 20 tot 03 uur. Dolfirama (Zandvoort naast Bouwes Palace), maandag) 21 uur Mobiiarium museum met old- Dolfijnenshow: dagelijks 12, 14. 16 en (behalve timers miniatuur trein- en racebanen, dagelijks tot 18 uur. Bowling dagelijks van 14 tot 01 uur. Hotel Bouwes (Zandvoort). Dagelijks: Toni Dispari. Caramella (Zandvoort). Weekends: dansen; „The Bonny Bees". Bowling (hoek Orlonweg/Delftlaan). Dagelijks 10 tot Ot uur: bowling. Kathedraal St. Bavo (Ing. Westergrachtzijde) Dagelijks geopend voor bezichtiging van 9.30 tot 12 en 14 tot 16.30 uur. Provinciehuis (Dreef). Maandag 9.3022 uur: Provinciale Staten (Streekplan Z-Kennemerl). TENTOONSTELLINGEN Galerie het Klokgeveltje (Hoofdstraat, Hille- gom). Expositie van schilderwerken van Eric Terwisga. Tot en met eind mei. DIVERSEN Treslong (Hillegom) Dagelijks behalve maan dag: diner-dansant. Linnaeushof (Bennebroek). Recreatie en bloe- menshow. Dagelijks geopend van 9 tot 18 uur. Keukenhof (Lisse). Bloemenshow Dagelijks ge opend van 08 uur tot een half uur na zonsonder gang. Tuiipgarden (Vogelenzangseweg t.o. kerk Vo gelenzang). Bloembollentuin met miniatuurland- schap. Dagelijks van 8 tot 20 uur. Tulipshow (Vogelenzangseweg, Vogelenzang). Bloemenshow. Dagelijks van 8 tot 18.30 uur. BIOSCOPEN City Theater zaterdag 19 en 21.15 uur, zondag 19 en 21.15 uur: „Slag der giganten": zondag 14.30 uur: „Zorro, de gemaskerde wreker"; maandag 20 uur: „Het zoete lichaam van Deborah". Stadsschouwburg, zaterdag en zondag 20 uur: „De grote afrekening"; zondag 14.30 uur: „De belhamel van ie klas" TENTOONSTELLINGEN Pieter Vermeulenmuseum. Cultureel Centrum Dagelijks (behalve zondags) 9.30 tot 12 uur en 14 tot 16 uur. Stadhuis, Plein 1945, IJmuiden, is alle werk dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen. Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat, Velsen-Noord, is dinsdag open van 12 tot 13.30 uur en donderdags van 12 tot 13.30 en van 20 tot 22 uur. Oude Raadhuis, Kerkplein, Velsen-Zuid, vrij dag 20 uur: Expositie „Pre-historisch verleden". De expositie is open voor bezoek op 23, 24, 30 en 31 mei 6 en 7 juni van 10 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur. BIOSCOPEN Kennemer Theater (Zeestraat) 19 en 21.15 u.: „Meisjeshandel"; 23.30 uur: „Hombre"; zondag 14.30 uur: „Gezwaren kameraden"; 16.30, 19 en 21.15 uur: „Het geheim van de witte non". Luxor Theater (Breestraat) 19 en 21.15 uur: .Schandaal in Tellier"; zondag 14.15 u.: „Ont snapping op fe Philippb'nen"; 16.30, 19 en 21.15 uur: „Kogels voor Gringo". TENTOONSTELLINGEN Galerie Boamans (Breestraat 122). Expositie van Annemarie Fiscner (schilderijen, collages en gouaches); geopend tot 18 uur. Kennemer Oudheidkamer (huize Scheybeeck, Velserweg). Geopend op dinsdag en donderdag van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur, op vrijdag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op aanvraag bij P. Prins, Lijsterbeslaan 23, Bever wijk, tel. 02510—25120. BIOSCOPEN Cinema Marquette (RursaaeMraat) 19 en 21.30 uur: „Twintigduizend mijlen onder zee"; zondag 14 en 16 uur: Twintigduizend mijlen onder zee", 19 en 21.15 uur: „De man met de wassen beel den". AMSTERDAM. Van een der twee door de Franse douane naar Cherbourg opgebrachte KNSM-schepen, Philetas en Phidias, is om „bij de rederij in Amster dam nog onbekende redenen" een partij sigaretten, die legaal in Gibraltar was ge laden in opdracht der Franse autoriteiten in Cherbourg gelost. Deze partij was volledig door de ver eiste documenten gedekt, aldus de KNSM. Om haar beide schepen met bemanningen zo spoedig mogelijk weer in vrije wateren te krijgen, heeft de KNSM onder „vlam mend protest" de door de Franse autori teiten geëiste borgsom van een miljoen frank gestort. De ontwikkelingen in deze zaak wor den nauwlettend gevolgd door het direc toraat-generaal van Scheepvaart en het ministerie van Buitenlandse Zaken, wel ke instanties niet zullen aarzelen stappen te ondernemen indien de omstandigheden deze zouden rechtvaardigen, zo heeft de KNSM verklaard. MAANSTANDEN Laatste kwartier 27 mei 23.32 uur HOOG EN LAAG WATER TE IJMUIDEN ZONDAG 24 MEI Hoog water 5.33 uur en 18.03 uur Laag water 1.23 uur en 13.46 uur MAANDAG 25 MEI Hoog water 6.23 uur en 18.54 uur Laag water 2.06 uur en 14.33 uur Het hoog en laag water te Zandvoort ls 10 tot 15 minuten vroeger dan te IJmuiden. O Met een enigszins soeperige blik heb ik naar het soepblik zitten staren dat door de kunstschilder Andy War hol op een schilderij is afgebeeld, een schilderij dat zojuist op een kunstvei ling in New York ruim 200.000 gulden heeft opgebracht. Compleet met lijst. Deze is weliswaar zeer dun, maar daar staat tegenover dat het blik het hele schilderij vult, hoewel het zelf leeg ts. Het etiket van het blik is vrij ern stig beschadigd, en er zullen wel men sen zijn die dit jammer vinden en me nen dat een gaaf blik minstens 300.000 gulden zou hebben opgebracht. Dat zijn dan mensen die geen verstand van kunst hebben. Juist die beschadi ging geeft het gevoel dat het blik uit het leven gegrepen is, met zo'n on weerstaanbare greep dat het etiket er bij is ingescheurd. Alleen een groot kunstenaar is tot een dergelijke prestatie in staat, over de grootheid van Andy Warhol bestaat geen twijfel meer. Hij wordt be schouwd als de vader van de popart. Nieuwe kunstvormen beginnen met een kreet, en de kreet van Andy was dat soepblik. Het geniale wat Andy Warhol uit heft boven de grote schilders van alle tijden is dat de laatsten hun ziel in hun schilderijen legden. Dürer legde zijn ziel in een paar handen, Rem brandt in een paar ogen, Mondriaan in een paar strepen. Maar waar zit de ziel in dit lege blik? Die is met de soep mee. Sterker: hij is er nooit geweest. Andy dacht er niet over zijn ziel in een soepblik te leggen. Hij schilderde het blik zoals het was, als een object zonder ziel en zonder dub bele bodem. Die hebben soepblikken nooit. Geeft dit een afdoende verklaring voor het feit dat iemand bereid is ge vonden twee ton op tafel te leggen voor een nagetekend leeg soepblik, terwijl hij voor hetzelfde bedrag 200.000 echte volle soepblikken had kunnen kopen? Natuurlijk niet. Schil derijen worden gekocht om twee re denen, die niet altijd samengaan: om dat men ze mooi vindt en omdat men er geld op hoopt te verdienen. Het kan best zijn dat de koper er geen barst aanvindt, omdat hij nog niet rijp genoeg is om het schilderij te waarderen, maar dat hij wel zakelijk genoeg is om er een zoet winstje in te zien. Maar hij zou het nooit zo duur gekocht hebben als het geen beroemd werk van een beroemd man was ge weest, en de vraag die velen bezig houdt is: hoe word ik ook zo beroemd? Het antwoord op deze vraag is een voudig. We dienen ons niet af te vra gen waarom er twee ton voor dit schil derij werden betaald, maar waarom er niet meer voor werd betaald dan twee ton. Tenslotte is dit niet meer dan de prijs voor de lijst van een re delijke Rembrandt. En hoe komt dat? Omdat Andy Warhol wel geniaal is, maar juist niet geniaal genoeg. Anders zou hij hebben ingezien dat de abso lute popart niet bestaat uit een schil derij van een soepblik, maar uit dat soepblik zelf. Hier ligt uw kans. Maak een soepblik open (voorzichtig voor de vingers), ledig het en stel het ten toon. De juiste kunstcriticus hoeft maar binnen te stappen en u bent miljonair. En in het ongunstigste geval stapt er altijd wel een medelijdende mevrouw binnen die het blik weer vol soep giet. KEES STIP. Het K.N.M.I. deelt mee: Om een hogedrukgebied, dat de laatste dagen boven de Golf van Biskaye lag, is koude lucht diep Europa binnengedrongen. De middag- temperaturen kwamen net als in ons land op vele plaatsen niet hoger dan 13 graden. Zuidelijk gelegen landen als Italië en Spanje kwamen nog tot temperaturen boven de 20 graden. In tussen verplaatst het gebied van hoge lucht druk zich geleidelijk over Frankrijk naar het oosten. Hierdoor komt morgen een eind aan de noordwestelijke aanvoer van koude lucht. De temperaturen kunnen geleidelijk op een hoger niveau komen, terwijl er door de toe nemende stabiliteit ook meer zon zal zijn. VOORUITZICHTEN: Overwegend zonnig en droog, een kleine kans op nachtvorst, maar geleidelijk hogere middagtemperaturen. VOOR MAANDAG: Aantal uren zon 5 tot 14; minimum temperatuur 0 tot 5 graden onder normaal; maximum temperatuur omstreeks nor maal; kans op een droge periode van minsten» 12 uur 95 percten; kans op een geheel droog etmaal 80 percent. WHRRAPPORTEN Maximum- an minimum- tamparaturan binnen- an buitenland Amsterdam zwaar bew. De Bilt zwaar bew. Deelen zwaar bew. Eelde regenbui Eindhoven geheel bew. Den Helder geh. bew. Rotterdam zwaar bew. Twente zwaar bew. Vlissingen zwaar bew. Zd.-Limburg zw. bew. Aberdeen zwaar bew. Athene licht bewolkt Barcelona zwaar bew. Belgrado Berlijn Bordeaux Brussel Frankfort Genève Grenoble Helsinki Innsbruck Kopenhagen Lissabon Locarno regen zwaar bew. onbewolkt licht bew. geheel bew. onbewolkt licht bew. half bew. regen half bew. licht bew. onbewolkt Londen half bewolkt Luxemburg zw. bew. Madrid half bewolkt onbewolkt Malaga Mallorca München Nice Oslo Parijs Rome Stockholm Wenen Zürich half bew. zwaar bew. onbewolkt onbewolkt onbewolkt onbewolkt geh. bew. half bewolkt half bewolkt u ft (0 wzw 12 4 0.4 w 12 4 1 w 12 2 3 wnw 11 5 0.6 w.st. 12 3 0.2 w 12 8 0.3 wzw 12 6 0 wnw 12 5 5 zzw 12 8 0.1 zw 12 3 2 z 11 6 0.2 zw 24 15 0 nno 20 11 0 wnw 21 9 9 w 14 6 2 w.st. 18 4 0 w 12 7 2 wzw 14 4 0 w.st. 12 1 0.4 w.st. 14 2 0 zzw 10 3 6 O 13 5 2 wnw 11 7 1 nno 19 0 ozo 19 5 0 zw 15 7 0 w 10 2 0 w.st. 29 9 0 nw 27 13 0 w.st. 21 11 0 wzw 11 4 3 nnw 22 12 0 n 13 4 0.4 w 16 3 0 w.st. 21 8 2 nnw 15 5 0.1 nw 17 8 0.3 nnw 11 5 8 ZONDAG 24 MEI Zon op 4.35 uur; onder 20.40 uur Maan op 0.06 uur; onder 6.53 uur MAANDAG 25 MEI Zon op 4.33 uur; onder 20.41 uur Maan op 0.44 uur; onder 8.21 uur

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 10