Menotti regisseert zelf zijn Heilige uit Bleeckerstreet Inklusief Konsert was goede vondst Letterkundigen wensen eigen uitgeverij Bestuurscrisis in VPRO voorkomen Sparen? De Amro Bank is ervoor. w0m-^wmS'm STAMPVOL FRASCATI NCRV-film over apartheid TV vanavond wanneer u nü een Spaarboekje of Spaarrekening opent (41/a tot 7% rente!). Radio dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 25 MEI 1970 10 AMERIKAANS COMPONIST DIRIGEERT UITVOERING NEDERLANDSE OPERA m -■■■'■ 'AA Vrouwen Een heilige AMSTERDAM Voor het „inklu sief konsert" liep zaterdagavond de zaal van Frascati aan de Nes in Am sterdam tegen negenen mudvol al bij het begin kon er werkelijk nie mand meer in. De luisteraars zaten op de grond, leunden tegen de muren of zaten met twee op één stoel. En de sfeer was al meteen goed. Een sfeer, waarin het zowel mogelijk bleek met een grote menigte vooral jongere luisteraars muisstil naar de door het Syntagma Musicum o.l.v. Kees Otten gespeelde middeleeuwse mu ziek van de popgroep David Copper- field op zich in te laten werken. STAPPERSHOEF LEGDE TIJDBOM Lichte stijging Niet gehonoreerd *Bij een eerste inleg van minimaal f 10.— (Geldig t/m 30 juni 1970.) SCHEVENINGEN Gian-Carlo Menotti, de beroemde Amerikaanse componist van Italiaanse afkomst, is naar Holland gekomen om de uitvoe ring van zijn opera „The Saint of Bleeckerstreet" te regisseren. Volgen de week dinsdagavond zal de Neder landse première plaats vinden in het Circustheater in Scheveningen. An dere opera's van Menotti werden hie al eerder opgevoerd. „The Medium". „The Telephon", „The Consul" en de televisie-opera „Amahl and the Night Visitors" behaalden in Holland groot succes. Menotte heeft de uitnodiging van de Ne derlandse Opera Stichting om zelf de voorstelling van „The Saint" te leiden met enthousiasme aanvaard, omdat hij deze opera als zijn beste werk beschouw! Hij is vol lof over de werkwijze van de Nederlandse Opera Stichting. „Nog nooit heb ik zoveel tijd gehad om een voor stelling voor te bereiden het is altijd een ge jaag en gevlieg it is always a rat-race maar hier kan ik rustig wer ken. Het koor is geweldig en Edo de Waart ken ik wel; he is an old friend" Hij vertelt dat hijzelf in de Amerikaanse jury zat die Edo de Waart een beurs ver leende om een stage te volgen. Het is voor het eerst van zijn leven dat de jonge Rotterdammer een opera zal dirigeren en hij is er zelf niet hele maal zeker van „of hij erachter staat." „Ik weet nog niet precies hoe ik ovei de „Saint" denk," zegt Edo de Waart „Ik heb geen tijd om daarover na te denken ik heb het veel te druk met de voorbereiding van de voorstelling." us*. r -■ f v k- S/ Er wordt aan Menotti gevraagd hoe hij over de componisten en de muziek van deze tijd denkt. „Ach", zegt hij schouder ophalend, „Je kunt ook niet aan een vrouw vragen, hoe zij over andere vrou wen denkt." Hij voegt er aantoe: „Ik ben bijna zes tig jaar ik ben een oude man. Ik heb mijn plicht gedaan. Ik wil alleen de boel nog een beetje opruimen en dan afscheid nemen." Hiertegen wordt fel geprotes teerd door de zangeres Joy Davidson, die zegt: „Dat is belachelijk Casals is 94 and still going strong. Jij komt pas kij- kijken!" De arme Menotti weet niet wat hij hier op zeggen moet, maar hij wordt alweer bestookt met andere vragen „U schrijft altijd zelf het scenario van Uw opera's, waarom werkt U niet met een tekstschrij ver?" Menotti schudt zijn hoofd en zegt: „In derdaad, elke opera van mij is helemaal mijn eigen fout. Ik k. n niemand de schuld geven! De werkelijke reden is dat ik in mijn eigen tekst net zoveel kan schrappen als ikzelf wil en ik zou nooit durven doorhalen wat een ander geschre ven heeft." Hij gaat voort: „Ik geloof in de toe komst van de opera, maar er moeten Gian-Carlo Menotti (rechts) in dis cussie met Edo de Waart (links) tij dens een repetitie van de ,Jleilige uit Bleeckerstreet". meer kleine theaters komen. Het publiek moet er dichterbij kunnen zitten en zich betrokken voelen in de handeling. Boven dien hebben de meeste goede operazan gers niet zo'n grote stem. Een grote stem is meestal een handicap om goed te spe len." Met veel waardering spreekt hij nog eens over het degelijke werk van de Opara Stichting „U hebt hier zeer goede stemmen, het koor is prachtig waarom hebt U nog geen eigen theater? U verdient het!" In het Scheveningse Circustheater vol gen we een repetitie met orkest. Het Utrechts Symfonie Orkest zit al klaar, maar het veel geprezen koor is nog niet uit Amsterdam gearriveerd. Daarom krij gen wij een gedeelte van de tweede acte te zien. Bleecker Street is een heel oude straat in het hart van New York. Er wonen uitsluitend Italianen, die met hun hële ziel en zaligheid aan hun vaderland ver knocht zijn. Zij houden alle Italiaanse gebruiken in ere en zij zijn meer reli gieus dan de inwoners van Rome of Na pels. In hun midden leeft een meisje An- De formule voor dit concert, gratis toe gang voor iedereen (een vrijwillige bij drage op een schaal werd graag geac cepteerd 1 en een rigoureus gebrek aan discriminatie van welke muzieksoort dan ook, bleek voortreffelijk te werken. Het bleek inderdaad mogelijk de Serenade opus 44 van Dvorak onmiddellijk te 'aten volgen door een cowboyliedje, zonder dat er e en hinderlijke discontinuïteit ont stond; de aandacht van het publiek bleef gespannen, juist doordat er een grote diversiteit van muzikale expressie voor handen was. Daarbij bleven de deuren open. Men kon komen en gaan wanneer men wilde (en wanneer de drukte het toestond). Als men eens even wilde relaxen kon men een pilsje gaan drinken en na een uurtje weer teruggaan. De ongedwongen luis terhouding die daaruit resulteerde kwam aan de communicatie tussen uitvoeren den en publiek uiteraard ten goede En hoewel er, natuurlijk, verschil was in ni veau tussen de verschillende spelers, bleek dat niveauverschil niet van groot belang. Hoewel het, getuige duur en in tensiteit van het applaus, wel degelijk werd opgemerkt. Belangrijk vond ik, dat zeer oude, klas sieke en allerlei vormen van moderne muziek naast elkaar geplaatst werden. De werken van Mendelssohn, Mozart en Dvorak die we hoorden kregen in de con text waarin ze nu verschenen -•en totaal ander gezicht. Ik moet zeggen, in een actuele muziekpraktijk opgenomen en hadden daardoor iets te zeggen aan men sen, die er misschien van hun leven niet aan zouden denken dezelfde stukken in het Concertgebouw te gaan horen. Tegen drie uur in de nacht begon de zaal langzamerhand wat minder vol te worden. Maar ook de laatste musici, het Kwartet Loek Dikker, het Theo Loeven- die Consort en de blokfluitist Frans Brüg- gen, speelden nog voor een goed en aan dachtig gehoor. Het „inklusief konsert" was een concert volgens een nieuwe for mule ik hoop op het volgende, want het is een goede formule. ROB DU BOIS. nina, die als een heilige beschouwd wordt. Haar handen en voeten vertonen de littekens van de wonden van Christus en dit meisje heeft besloten het bruids kleed van Christus te nemen. Haar broer Michele, die haar vurig liefheeft, wil haar overreden het nonnenkleed niet te aan- 1 vaarden, maar hij kan het niet verhin deren, omdat hij een moord heeft ge pleegd en zich schuil moet houden. Op het kale toneel met geïmproviseer de belichting staan Joy Davidson (Desi- deria) en Franco Bonisolli (Michele, haar minnaar) tegenover elkaar. Zij verbit terd hij wanhopig. Het zijn beide ras- acteurs. De muziek van Menotti geeft dé trillende spanning en de macabare sfeer op felrealistische wijze weer. De beklem ming die ervan deze scène moet uitgaan is er nu al helemaal. Zo te zien, kan „The Saint of Bleecker Street" een zeer goede voorstelling worden. J. H. MOOLENIJZER AMSTERDAM. Op de druk bezoch te jaarvergadering van de Vereniging van Letterkundigen, zaterdag in Amster dam gehouden, heeft het bestuur mede gedeeld, dat de onderhandelingen tussen de Koninklijke Nederlandse Uitgevers bond en de Vereniging van Letterkundi gen, door de onwiltot mede te werken aan de vaststelling van aanvaardbare minimumvoorwaarden voor de Neder landse schrijvers, thans volledig zijn vastgelopen. De vergadering machtigde daarop het bestuur de oprichting van een coöperatieve uitgeverij van en voor Ne derlandse schrijvers thans zonder uitstel voor te bereiden. Besloten werd aan de naam van de vereniging na statutaire goedkeuring de ondertitel „Vakbond van Nederlandse schrijvers" toe te voegen. Er heerste ontstemming en ongerust heid over perspublicaties inzake de zit ting van de vaste Tweede-Kamercommis sie van CRM. Op 20 mei j.l. werd daarin door de leden er op aangedrongen de uit leenvergoeding voor letterkundigen bin nen de auteurswet te regelen. Dit is ge heel in strijd met de sinds lang door de Vereniging van Letterkundigen bepleite opvattingen. De door de vaste commis sie voorgestelde regeling zou zowel tot uitstel als tot internationale repercussies leiden, aldus het standpunt van de ver eniging. AMAWUWUVWWWWVVWVWVVWVM (Van onze RTV-redactrice) HILVERSUM. Het gebrek aan openheid in.de NOS, was er bijna de oorzaak van dat de aanvankelijk zo kalm verlopende VPRO-ledenraads- vergadering, zaterdag in Utrecht ge houden, 's middags bijna explodeerde. Reden hiertoe was dat een motie van Gijs Stappershoef, die wilde dat de vertegenwoordigers van de VPRO in de NOS voortaan na iedere verga dering aan de verzamelde pers alle gewenste inlichtingen over die verga deringen zouden verstrekken. Het bestuur schrok er nogal van en verzocht de motie in te trekken. Er kwam echter zelfs een tweede motie bovenop. Een wat boze voorzitter J. Kassies riep uit: „U probeert ons te manoeuvreren in een situatie waarin geen beleid meer mogelijk is. Laat in godsnaam het bestuur kunnen be sturen". Dat kalmeerde de gemoede ren enigszins en zo kon de „tijdbom" nog juist op tijd gedemonteerd wor den. Het ziet er overigens naar uit dat de VPRO haar moeilijkste tijd achter de rug heeft. Voorzitter Kassies zag „redenen voor voorzichtig optimis me". Het ledental stijgt enigszins, al moet daarbij opgemerkt worden dat velen tijdelijk lid zijn geworden alleen maar om de VPRO te redden van een gewisse ondergang. Op 1 januari van dit jaar bedroeg het aantal abonnee's 87.270, op 8 mei 89.084. Op dezelfde tijdstippen werden de leden-contribuanten bekend. In ja nuari waren dat er 33.150, in mei 39.173. Bij elkaar geteld: in januari 120.420 en in mei 128.257. Men is op het ogenblik druk doende motieven van bedankers en aanmelders te ana lyseren. Een „besloten" werkgroep in het bestuur is bezig zich te beraden over de plaats van de VPRO in het huidi ge, eventueel in het alternatieve om roepbestel. In ieder geval, zo vindt men, voldoet de Omroepwet zoals die thans functioneert, in genen d ele. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze zaak in een kleine besloten commissie bekeken moest worden. Via een motie, al weer van Gijs Stap pershoef afkomstig, werd met 25 te gen 16 stemmen besloten deze commis sie open te breken en voor iedere be langstellende toegankelijk ie maken. Het bestuur van de VPRO is voorts van mening, dat de inhoud van het NOS-rapport over de regionale om roep foutief is. De strekxing van dit rapport versterkt alleen maar het provinciale karakter. En volgens de VPRO moet een regionale omroep een open communicatie-mogelijkheid ter plaatse zijn, waarin grote problemen in en nieuwe ontwikkelingen van een bepaalde streek aan de inwoners van die streek duidelijk gemaakt worden. Op deze vergadering kwam ook het omroep-onderwijs ter sprake. Mevr. Tessel-Pollman poneerde twaalf stel lingen, die overigens uitgaan van het huidige bestel. De verzuiling van de omroep, zo voegde zij er aan toe, staat overigens in geen enkel verband met de gewenste functionele indeling binnen het onderwijs. Het geven van onderwijs rekent de VPRO niet tot haar doeleinden. Wel ziet zij het, ge zien artikel 2 van de statuten, als haar taak de ontwikkeling van het omroep- onderwijs kritisch te begeleiden. Wat de tv-avonden van de VPRO be treft, als zij zich gesteld ziet tegen over de TROS: de heer Kleywegt was niet bijster enthousiast. Op een „mea culpa"-toon sprak hij somber: „Ons verwachtingspatroon is niet gehono reerd. We dachten dat de selectie frustratie tot een minimum bij de kij kers was teruggebracht, maar de cij fers wijzen anders uit. Zij zijn te laag en we moeten op dit punt de hand in eigen boezem s teken. Trekkende inswingers waren er niet, we hopen er iets aan te kunnen doen. We zullen onder andere extra aandacht aan film gaan besteden". Uit de ledenraad opperde iemand om dan eens wat meer op de populaire toer te gaan, door bijvoorbeeld de kijkers wat „erotische versnaperin gen" voor te zetten, welke opmerking wat meesmuilend door het bestuur werd ontvangen. Nederland 1. Als de fabeltjeskrant en het journaal zijn geweest en Coen Flink zijn pagina uit de Scheepsjon gens van Bontekoe heeft gelezen, is het feest voor de jeugdige kleurenkij- kertjes van de NCRV. Ze krijgen na melijk een kindermusical voorgescho teld, geschreven door Henk van Ier Molen. De titel is „Jasper en de won- derhond". De hoofdpersoon is een jon getje, dat samen met zijn hond per luchtballon een reisje maakt naar het beloofde land. Henk van der Molen heeft geweldig veel succes met zijn kinderliedjes en -verhaaltjes, waar van onlangs een grammofoonplaat is uitgekomen. Medewerkenden aan dit muzikale feest zijn onder meer Helen Shepherd, de Leidse Sleuteltjes, de Schellebellen, Luc Lutz en Piet Ekd, die voor de dierenstemmetjes zorgt. De tijd tot acht uur wordt vol ge maakt met een tekenfilmpje uit Po len, getiteld „Toen de zon stilstond". Na het tweede journaal een Duitse pro- duktie, die werd gemaakt tijdens het derde internationale zang- en muziek festival van Brazov. Dit jaar haalde Thérèse Steinmetz er de gouden ere- trofee vandaan. We krijgen opnamen te zien van haar optreden en dat van de andere deelneemsters, onder wie Josephine Baker. Na de actualiteitenrubriek Hier en Nu volgt een aflevering van de Engel se serie Please Sir, die voor de twee de keer wordt uitgezonden. Daarna een documentaire, „Breek de muren af" van Henk Moehel. Hij volgde de bekende theoloog prof. dr. J. Verkuyl, fel tegenstander van de Zuid-Afriaan- se apartheidspolitiek, tijdens diens reis door Zuid Afrika. Het verhaal is bekend: toen Mochel de bandjes nog eens wilde afdraaien bleek hij bezoek te hebben gehad van de geheime dienst, die ze had uitgeveegd. Toch is er, zo zegt hij, voldoende materiaal overgebleven om een (vernietigend) beeld te schetsen van die apartheids politiek in het land van Verwoerd. Als Dagsluiting zingen het IJE koor uit Overscheid en de Freedom Singers enkele geestelijke liederen. Nederland 2. Na de fabeltjeskrant het nieuws en Scala; daarna van de VARA een aflevering van Coronation street. Na het journaal van acht uur „Hier is Lucy." In deel drie van Uit berekening de Praagse kroniek uit de tweede helft van de vorige eeuw nadert de oorlog Praag. De VARA sluit haar aandeel in deze maandagavond af met een veertig minuten durende aflevering van de actualiteitenrubriek Achter het Nieuws met Koos Postema als presentator. Na het laatste nieuws volgt dan nog de elfde les uit de cursus Methodiek van de burgerschapsvorming van Te- leac. De aandacht valt speciaal op de film en de telèvisie. Reportage van bokstoernooi ADVERTENTIE 5 gulden premie van de Amro Bank HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte gramm. muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Lichte gramm. muz. (8.30 De groenteman). 8.50 Mor genwijd. 9.00 Uitgebr. rep. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Muz. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 RVU. 11.30 Rondom 12. (11.55 Beursberichten). 12.30 Over- heidsvoorl. 12.40 Toppers van toen. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Muz. en nws. 14.00 Amus.muz. 15.10 Muz. lezing. 15.35 Muz. lezing. 16.00 Nws. 16.03 Quiz. 16.10 Progr. over Spanje. 16.35 Japanse composities. 17.30 Trefpunt. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Amus.muz. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Jazz Spectrum. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.00 „O". 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojourn. 22.55 Muz. 23.35 Horizon. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Klass. muz. (7.30 Nws; 7.32 Hier en nu). 8.00 Nws. 8.11 Klass. gew. muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnastiek). 9.35 Schoolradio. 10 00 Bijbelse verkenningen. 10.15 Ope- rafragm. 11.00 Nws. 11.03 Klass. muz. 11.25 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. 12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato. (16.00 Nws). 17.00 Overheidsvoorl. 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hai! 18.19 Uitz. G.P.V. 18.30 Nws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 Licht ensemble en solis ten. 19.45 Godsd. lezing. 20.00 Mixtuur. 21.15 Hoorspel. 21.35 Ernstige muz. 21.55 Documentaire Deltaplan. 22.25 Overweging. 22.40 Parlementsover- zicht. 22.50 Muz. lezing. 23.05 Kon tekst. 23.30 Lichte gramm. muz. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de nep. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Muz. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Eksnres. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. 17.00 Nws. 17.02 Mix. BRUSSEL 324. 12.00 Nws. 12.03 Gevar. muz. (12.40 SOS-berichten voor schippers). 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Ka- mermuz. 15.00 Nws. 15.03 Vocale- en kamermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Liederenrecital. 16.15 Progr. oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03 Pop- muz. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Gramm. muz. 18.35 Wegwijs wezen. 18.40 Amus.muz. 18.45 Snort. 18.52 Taalwenken. 18.55 Muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte orkestmuz. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muz. 20.00 Klass. muz. 22.00 Nws. 22.20 Gevar. muz. (23.00 Nws). 23.45 Ligging der zeeschepen. Nederland I 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.13 19.40 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 21.10 21.35 22.25 22.35 NOS: De Fabeltjeskrant. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: De Scheepsjongens van Bontekoe. Jasper en de wonderhond. Toen de zon stilstond. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Gefilmde impressie van het 3de Internationale Zang- en Muziekfestival in het Roemeense Brasov. Hier en Nu. Please Sir. Breek de muren af. Koorzang. NOS: Journaal. Nederland II 18.45 NOS: De fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 VARA: Coronation Street. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 VARA: Hier is Lucy. 20.45 Uit Berekening. 22.15 Achter het nieuws. 22.55 NOS: Journaal. 23.00 TELEAC: Methodiek van de burgerschapsvorming. Nederland I 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 KRO: Bruintje Beer. 19.08 Daktari. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Brandpunt Buitenspel. 21.10 De Andy Williams Show. 22.00 Wij. Heren van Zichem. 22.55 NOS: Journaal. 23.00 TELEAC: Ruimtelijke Ordening Nederland n 18.45 NOS: De Fabeltjeskrant. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Scala. 19.30 AVRO: Het wonder der natuur. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Peyton Place. 21.10 Voor de Vuist weg. 22.10 AVRO's Televizier. 23.00 AVRO's Sportpanorama. 23.55 NOS': Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 10