„BEVRIJDE KERKEN" IN V.S. BESTRIJDEN ESTABLISHMENT VAN HIER EN DAAR IN EN RONDOM DE KERKEN - Apostel Marion G. Romney was in Nederland Niet hopeloos Gemengd huwen is toegenomen Niemöller uit Vredesconferentie Wereldvoedselprogramma Nieuwe kerk in Utrecht ZATERDAG 30 MEI 1970 Erbi) 16 (Van onze correspondent, mr. H. L. Leffelaar) WASHINGTON Drie jaar geleden, op een bijeenkomst in Dallas, werd door een priester van de episcopaalse kerk voor het eerst de term „ondergrondse kerk" gebruikt. Deze priester, Malcolm Boyd, omschreef de term als een revolutionaire beweging, die een grondige verandering wilde aanbrengen in de officiële kerk. Hoewel bet begrip „ondergrondse kerk" onmiddellijk ingang vond en ook nu nog wordt gehanteerd, blijkt drie jaar later, dat de versnelde radicalisering van de Amerikaanse samen leving ook Boyds formulering al heeft achterhaald Radicale dienstbaarheid Confrontaties Tegen medeplichtheid Postorderdominee Katholieke tongentaai Anti-bries Blanco 465,- per cm IÉ» it m - l Nieuwe gebouwen Intelligentie Schoften en fariseeërs Originaliteit Evolutie Een recente ontwikkeling, deels voortgekomen uit de „ondergrondse kerk," heeft geleid tot een nieuwe los se kerkelijke groepering, die zich de „Bevrijde kerken van Amerika" noemt. Deze „kerken" zijn niet langer ondergronds, maar zeer zichtbaar, zeer militant, en nauw verweven met de radicale progressieve stromingen die de VS beroeren. De ondergrondse kerk, die Malcolm Boyd bedoelde, was (en is ten dele nog), volgens de nieuwe kerkrebellen, nooit veel meer dan een rooms-katho- liek protest van voorbijgaande aard, een protest dat voornamelijk gericht was tegen de starheid van het rooms- katholieke kerkelijke apparaat, en dat zich uitte in „illegale" bijeenkomsten aan huis, waar door sympathiserende priesters een mis werd opgedragen (een aantal van deze priesters werd door hun bisschoppen geschorst of ge disciplineerd). Naar schatting waren (zijn?) er een 2500 van zulke groepen in Amerika, die in het „geheim" bijeenkwamen, vaak onder leiding van leken, en meestal niet groter dan twintig gezinnen per groep. Zulke bijeenkomsten vinden nog steeds plaats en ze hebben tot re sultaat gehad dat er nu in zes van de 154 bisdommen in de Verenigde Sta ten met goedvinden van de bisschop speciale parochies zijn geschapen. De ze zogenaamde „zwevende" parochies hebben geen vaste plaats van bijeen komst en zijn niet gebonden aan de gebruikelijke parochiegrenzen. De diensten worden soms bijgewoond door protestanten of buitenkerkelijken en bediend door een priester die door de groep zelf wordt uitgezocht. Maar de introductie in 1967 van het begrip „ondergrondse kerk" (dat overigens niet gespeend is van roman tiek) was tegelijkertijd voor anderen, meest niet-katholieken, die zich ook onbehagelijk voelden in de officiële kerken, de doorbraak naar een nieuwe ontwikkeling. De frase „ondergrond se kerk" maakte hun duidelijk dat zij niet alleen waren in hun critiek dat de kerken het contact hadden verloren met de schrijnende sociale problemen van de ghetto's, Vietnam, de armoede, de verontreiniging van de menselijke omgeving. Voor deze anderen, die zich niet in de eerste plaats bekommerden om een structurele verandering van hun ker ken, werd de „Free Church" in Ber keley, Californië, geleidelijk een mid delpunt. Prof. John Pairman Brown, hoogle raar in de christelijke ethiek aan de Church divinity school of the Pacific in Berkeley en lid van de „Free Church,' 'omschrijft deze nieuwe be weging van de bevrijde kerken als „radicale dienstbaarheid." Deze be vrijde kerken hebben geen centrale organisatie, maar bestaan uit een 150 lokale groepen, die ieder op hun eigen terrein werkzaam zijn in de proble men die in hun gebied urgent zijn. Deze groepen zijn even zichtbaar als de Free Church in Berkeley, zegt prof. Brown. Ze zijn militant betrok ken bij de sociale problematiek van het land. Ze zijn voorvechters van DE ZWEEDSE criminalisten heb ben zich vergist, toen zij de koning van de uitbrekers Thore Kratz voor een hopeloos geval verklaarden. Men kan hun echter deze vergissing niet verwijten, want gedurende de acht tien jaren die deze achtendertig-jarige in de verschillende Zweedse gevange nissen doorbracht, wist hij er zesen twintig maal uit te breken. Nu is deze misdadiger eigenaar van een zaak in verlichtingsartikelen en neonlampen, hetgeen hem in de gelegenheid stelt als evangelist werkzaam te zijn. Kort voor hij in de gevangenis te Karlstad zijn laatste strafdagen uitzat, had hij een visioen. Jezus verscheen hem, sprak hem toe en bevrijdde hem niet alleen van zijn haat tegen de maat schappij, maar ook van zijn versla ving aan narcotische middelen en ni cotine. Natuurlijk namen de gevange nisleiding en zijn medegevangenen hem niet serieus, toen hij dit gezicht meedeelde. Allen waren ervan over tuigd dat hij toneel speelde. Doch op het ogenblik kunnen zij de gevange nisdirecteur met de voormalige gevan gene in de Filadelfia-gemeente (pink sterkerk) aantreffen. Kratz bracht zijn vroegere directeur tot de Heer. Verschillenden van zijn goede beken den uit de gevangenis, die allen als misdadigers te boek stonden, zijn Kratz gevolgd en goede burgers ge worden. (WORT UND GEIST) RIK VALKENBURG rechtvaardigheid, van de vrede in Vietnam. De meesten hebben een ge meenschap van ghetto-bewoners, van jongeren die geen aansluiting meer hebben met de maatschappij. Zij age ren op politiek gebied, organiseren so ciale diensten en ze worden met tegen zin gefinancierd door de officiële ker ken omdat deze zich schuldig voelen dat ze er zelf niets aan doen. Deze „zichtbaarheid" heeft voor een van deze „kerken" in Berkeley, die samenwerkt met de radicale jongeren, tot herhaaldelijke confrontatie met de politie geleid, waarbij het hoofdkwar tier met traangas werd bestookt en ar restaties werden verricht. De leider van deze groep is de episcopaalse priester Richard York, die verleden jaar in Berkeley een mars van 30.000 deelnemers leidde naar het „Park van het volk." De ontwikkeling van deze nieuwe kerkelijke beweging hangt nauw sa men met de opkomst van de vredes demonstraties tegen de oorlog in Vietnam, en met de komst van de hip pies. Prof. Brown: „Naarmate de cri sis over de oorlog de samenleving nog meer uitholt en de crisis van de ghet to's en die van het geweld voortduren, raken steeds meer jongeren ver vreemd van het land. Deze hippies zijn een vrijwillig proletariaat geworden. Ze hebben een instinctief begrip van wat er fout is. Ze zijn zo vervreemd en zo gefrustreerd door de onbuig zaamheid van de Nixon-regering, dat ik vrees dat bijvoorbeeld de bomaan slagen in omvang zullen toenemen. De weathermen (de militante fractie van de studenten voor een democratische samenleving, die in verband wordt ge bracht met de aanslagen) zullen nog lange tijd actief zijn. Dat is een wet van Meden en Perzen. Maar hun tac tiek zal waarschijnlijk veranderen. Er zijn ook geen lange hete zomers in de ghetto's meer bijvoorbeeld. De din gen veranderen op het ogenblik zeer snel, maar het geweld zal niet ver dwijnen." Prof. Brown legde er de nadruk op dat de bevrijde kerken geen anarchis tische beweging zijn, noch sectarisch. „Wij verwerpen de officiële kerk als zodanig niet, maar de exploitatieve structuur ervan. Wij zien de bestaande kerken niet als dood, maar wij zijn tegen de medeplichtigheid van de be staande structuur aan het georgani seerde, officiële geweld. Wat er met de bevrijde kerken in opkomst is, is een tegenstructuur op dezelfde manier waaropi nieuw-links in Amerika is ge groeid. Wij geloven dat we een slechte regeringsvorm hebben en een slecht economisch systeem, en wij willen proberen daarvoor betere methoden te vinden." De bevrijde kerken (waarvan on langs een gids werd gepubliceerd) be- bestaan voornamelijk uit blanke groe pen. Aan de top stonden aanvankelijk wel enkele leiders van negergroepen en die van de Spaans-Mexicaanse min derheden, maar deze afzonderlijke be wegingen hebben hun eigen program ma s en doeleinden. Het werkterrein van de bevrijde kerken is wat prof. Brown de „zones van ontevredenheid" in de Amerikaanse samenleving noemt: ghetto's, plattelandsarmoede. dienstweigeraars. Prof. Brown gelooft dat, hoewel er naar zijn mening binnen vijf jaar een poging gedaan zal worden om de be vrijde kerken in een organisatie onder te brengen, de toekomst ligt in een soort separatistische eenheid. Hij voor ziet dat het separatisme dat door steeds meer negergroepen wordt voor gestaan (en niet in het minst ten ge volge van de door de Nixon-regering op gang gebrachte polarisatie van het land) veld zal winnen. Dit zal volgens hem uiteindelijk tot een reekst ern stige confrontaties met het „establish ment" leiden. De kans dat de bevrijde kerken uit overtuiging meegesleurd zullen worden in het geweld is klein, zegt prof. Brown, maar de kans is er. Naast de andere radicale en ultra- radicale groepen is de opkomst van deze nieuwe christenen, die zich tot de bevrijde kerken rekenen, een zoveel ste teken aan de wand voor de onmid dellijke en zorgelijke toekomst van Amerika. In 1968 bleken van de 1.200.000 hu welijken in ons land er 175.000 te zijn van een rooms-katholiek met een niet- rooms-katholiek, ofwel 14,4 percent. In 1915 was dit cijfer 14,7 percent. De laatste jaren is er echter een sterke stijging in het aantal kerkelijk gemengd huwenden opgetreden. Op het ogen blik schat men van r.k. zijde het aan tal gemengd huwenden (r.k. met niet- r.k.) reeds op 25 percent. In het zuiden ligt het percentage laag (ca. 5 percent) maar in Groningen en de randstad Hol land overschrijdt het percentage het landelijk gemiddelde. De vredesvoorvechter dr. Martin Niemöller is uit de Praagse chr. Vre desbeweging' gestapt en heeft in het bijzonder zijn medewerking in West- Duitsland opgezegd. Hij liet het West- duitse regionale comité weten moeilijk te kunnen kiezen tussen dit comité, dat zich evenals het Nederlandse comité onder voorzitterschap van prof. dr. J. de Graaf keerde tegen de huidige pro-Russische leiding van „Praag" en het Duitse minderheids comité, dat de bezetting van Tsjecho- slowakije en de weinig afwijzende reactie daarop van oostelijke kerkelij ke voormannen als Nikodim van Mos kou liever geen roet wil laten gooien in het Oost-Westeuropese christelijke vredesgesprek van de Praagse confe rentie. Dr. Niemöller blijft wel paci fistisch actief. i Het Wereld Voedsel Programma treedt samen met de Verenigde Naties en de FAO als sponsor op voor een bebossingsprogramma in Paraguay. Het heeft hiervoor een gift gekregen van Christian Aid in Groot-Brittannië. De foto toont een technicus van de FAOdie zaailingen inspecteert in een kas. VERSLAGGEVER Rick Carroll (26 jaar) van de San Jose News in Cali fornië heeft behalve zijn perskaart ook een certificaat, dat hem tot domi nee stempelt. Hij kreeg het per post thuisgestuurd na een simpel verzoekje en storting van een bedrag. Daarna onthulde hij in zijn krant de handel in deze certificaten. Het bleek, dat ene Kirby J. Hensley uit Modesto op deze manier meer dan 40.000 inwoners van Californië domi nee had gemaakt. Achtergrond: een dominee wordt niet opgeroepen voor dienst in Vietnam. Carroll ontdekte nog meer voordelen. De postorder-do minee betaalt minder belasting en la gere tarieven in ziekenhuizen en ho tels en kan voor halve prijzen rei zen per trein en vliegtuig. Carroll: „Deze kaart is heel wat handiger dan een perskaart". (DE JOURNALIST) DE NIEUWE „tongenbeweging" in de Verenigde Staten heeft zich niet be perkt tot de protestantse denomina ties, maar heeft ook de rooms-katho- lieke kerk aangegrepen. De laatste twee jaren zijn minstens 30.000 katho lieken in deze beweging terechtgeko men. Zij begon in een studentenbij eenkomst aan de Duquesne-universi- teit te Pittsburg en greep als een prairie-brand om zich heen. Zelfs de Amerikaanse Bisschoppenconferentie te Washington heeft zich ermee bezig gehouden. De theologische commissie heeft een resolutie voorbereid, die wel zeer ruim van opvatting was en door de meerderheid der bisschoppen aan vaard werd. Men is wel niet zo erg gelukkig met het verschijnsel der glos- solalie, maar kan het tongenspreken toch niet verbieden, omdat het bij de eerste christenen veelvuldig voor kwam. Ook al zou zelfmisleiding niet uitgesloten zijn, dan nog moet men de Heilige Geest door voorschriften niet tegenhouden. Daarom moet men ten opzichte van deze nieuwe bewe ging een afwachtende houding aanne men en in geen geval er negatief te genover staan. (SCHWEIZERISCHE EVANGELISCHE PRESSEDIENST) HET FEIT dat een groot percenta ge van de dienstweigeraars van de kweekschool komt is te begrijpen als men bedenkt dat deze jongens opge leid worden tot autoriteiten, namelijk onderwijzers. Zij worden dus eigenlijk in hun opleiding al direct geconfron teerd met de irrationaliteit van het gezag, in dit geval dus het gezag van de onderwijzer. In hun opleiding kij ken ze achter de schermen van de autoriteitenfabriek, terwijl jongens die niet op de kweekschool zitten al leen maar tegen dat scherm op mogen kijken. Zonder dit verder te analise- ren kan men wel stellen, dat er een duidelijk positief verband is tussen de anti-autoritaire bries die door Neder land waait ,de kweekschool en het dienstweigeren. (CHRISTELIJK SCHOOLBLAD) AAN EEN predikant werd eens ge vraagd welk boek na de bijbel voor hem het belangrijkste was. Glim lachend haalde hij een multimap met blanco losse bladen uit zijn bureau. De vrager keek verwonderd en zei: „Maar er staat niets op". „Daar gaat het juist om, ik zal het u uitleggen. Dikwijls krijg ik bezoek van mensen, die zogenaamd voor iets anders ko men, maar dan blijkt dat zij komen klagen over een broeder of zuster. Dan haal ik dit boek tevoorschijn en vraag of zij het nog eens willen her halen, zodat ik het op kan schrijven en zij het daarna ondertekenen. Tot nu toe zijn allen teruggekrabbeld als zij dit hoorden. Ook voor mijzelf is dit belangrijk geweest. Als ik op het punt stond over iemand te oordelen, vroeg ik mijzelf af of ik mijn klacht zou willen opschrijvenen onderteke nen. Dit alles heeft mij geholpen om vergevingsgezind en mild te zijn. (GOUDEN SCHOVEN) Ouderling Marion G. Romney, gebo ren 19 september 1897, dus bijna 73 jaar oud en bijzonder vitaal, heeft tus sen 8 en 18 mei een bezoek aan ons land gebracht. Apostel Romney maakt deel uit van de Raad der Twaalf Apostelen van de Kerk van Jezus Christus van de Hei ligen der Laatste Dagen. - xYs Marion Romney Deze kerk, die thans ongeveer drie miljoen leden telt, verspreid over de gehele wereld, heeft haar hoofdzetel in Salt Lake City, Utah. Van de be volking van Utah is meer dan twee derde „Mormoon". Van daaruit wordt toezicht uitgeoefend op de duizenden kerkelijke gemeenschappen in de we reld. Hun tegenwoordige president en profeet is Joseph Fielding Smith, die in zijn veelomvattende taak wordt bij gestaan door twee raadgevers. In ge zag volgt hierop de Raad der Twaalf Apostelen, waarvan apostel Romney dus deel uitmaakt. Zijn bezoek aan Nederland gold dit keer in de eerste plaats de inwijding van twee nieuwe kerkgebouwen in Gro ningen en Utrecht: in Groningen op 10 mei; in Utrecht op 17 mei. Daarnaast heeft apostel Romney el ke avond een samenkomst op* het hoofdkantoor in Huizen (N.H.) gehad met hoofden van onderorganisaties van de Nederlandse en Belgische zen ding. De buitengewone groei van deze kerk is hoofdzakelijk te danken aan het succesrijke zendingsprogramma, dat in de gehele Verenigde Staten en in de meeste andere landen van de vrije wereld werd georganiseerd. Elk jaar accepteren duizenden jongens en meisjes vrijwillig het op hen gedane beroep om voor een periode van twee jaar zendeling(e) te zijn. Zij doen dit voor hun eigen rekening of worden daarbij door familie of vrienden geholpen. Na beëindiging van hun zending worden zij eervol van hun taak ontheven en keren zij in het normale leven terug. Ongeveer 13.000 vastberaden jongemannen en jonge- vrouwen zijn nu als zendeling werk zaam. Beroepsgeestelijken kent deze kerk niet. De algemene plaatselijke ambte naren zijn naar wereldse opvatting le ken en ontvangen voor hun diensten geen kerkelijke vergoeding. Behalve de nieuwe kerkgebouwen die nu in de maand mei in Groningen en Utrecht zijn ingewijd, verrijzen er gaandeweg overal ter wereld waar zich Mormonen bevinden kerkgebou wen, soms van bescheiden omvang, soms ook grotere, naar gelang van het aantal leden. Ook in Haarlem zjjn al sinds geruime tijd onderhandelingen gaande met de gemeente over aankoop van grond in Schalkwijk C voor de nieuwbouw van een kerk. Deze onder handelingen bevinden zich thans al in een vergevorderd stadium, zo werd ons van bevoegde zijde uit kringen van de Mormonen medegedeeld. Dadelijk nadat de koopakte is geslo ten zal met de bouw van een kerk in Schalkwijk worden begonnen. De le den in Haarlem en omgeving van de kerk van Jezus Christus van de Heili gen der Laatste Dagen zien daarnaar reikhalzend uit. „De heerlijkheid Gods is intelligen tie". Deze woorden zijn in het „mor moons" geloof een fundamenteel be grip. Aangespoord door dit ideaal streeft deze kerk ernaar haar leden individueel kennis en wijsheid bij te brengen en daarom hecht zij dan ook zoveel waarde aan het onderwijs. In gebieden waar vele leden woonachtig zijn heeft de kerk hogescholen en uni versiteiten (Brighan Young Universi ty met 24.000 studenten), waar onder richt wordt gegeven in humaniora en natuurwetenschappen. Ook muziek maakt een belangrijk deel uit van het cultureel en godsdien stig leven van de leden. In elke „mormoonse" gemeente wordt gezon gen. Er zijn duizenden koren en ande re zang- en muziekgezelschappen. Het beroemdst is wel het Mormoons Ta bernakelkoor uit Salt Lake City, met maar liefst 375 leden. Dirigent is Ri chard P. Condie. BEP ANDREAS. UIT HET dagblad „De Rotterdam mer": Het Nieuw Israël Museum heeft een nieuwe Dode-Zeerol gekre gen. Het is de langste die tot nu toe gevonden is (860 centimeter). De voor lopige naam is de „Tempelrol" .De rol werd voor ruim vierhonderddui zend gulden gekocht van Khali Iskan- der Sjanin, een antiquair in Bethle hem na twee jaar onderhandelen. De ze antiquair heeft al eerder via ille gale kanalen en naar wordt aangeno men met instemming van de Jordaan se regering, Dode-Zee-rollen aan Is raël verkocht. Het bestaan van de rol was al zeven jaar bekend. Voor Is raël is wat in de rol geschreven staat uiterst actueel. De rol, die uit de tweede eeuw vóór Christus dateert, behandelt de mobilisatie van Israël als vijandelijke troepen naar Jeruza lem opdringen. In het vroegere Jor daanse deel van Jeruzalem zijn ver der overblijfselen gevonden van een fort, dat waarschijnlijk gebouwd is door koning Josia (omstreeks 600 jaar vóór Christus). Men deed deze ontdek king op de „Franse heuvel". Op deze plaats is een park geprojecteerd. OP HUISBEZOEK vroeg de predi kant aan iemand waarom hij toch nooit naar de kerk ging. Na een paar keer om de zaak heengedraaid te hebben zei hij vinnig, toen op een eerlijk antwoord werd aangedrongen: Nou goed, dan zult u het weten ook. Ik ga zondagsochtends met mijn hond wandelen in de duinen omdat het daar zo heerlijk stil is, want op dat uur zitten alle schoften opgeborgen in de kerk". Slagvaardig antwoordde de de predikant: „Dat klopt, broeder, want buiten de kerk lopen de fari zeeërs te mompelen: Ik dank u God, dat ik niet ben als die lui in de kerk". IN EEN plattelandsgemeente sprak een dominee vurig tot zijn toehoorders waaronder een zeer belezen land bouwer. Middenin het betoog onder brak deze de spreker: „Dominee, dat hebt u van(hij noemde de naam van een bekend theoloog). Even ver flauwde het enthousiasme van de pre dikant, maar spoedig hervond hij zijn ritme, totdat de man weer opstond en luid sprak: „Dominee, dat hebt u van (naam van een andere theoloog). Het gezicht van de sermoenist ver gramde even, maar toch ging hij on verdroten verder, totdat hij weer ge ïnterrumpeerd werd door dezelfde per soon met het vernietigende: „Domi nee dat hebt u vanNu vond de kanselredenaar het welletjes en riep: „Koster, verwijdert u deze man evenPrompt reageerde de land bouwer: „En dat hebt u van uzelf, dominee!" ZEVENTIG JAAR geleden kwam de dominee op huisbezoek met een hoge hoed; veertig jaar geleden kwam hij op de fiets, twintig jaar geleden op de motor, tien jaar geleden met de auto. En nu komt hij niet meer. (ALG. DOOPSGEZIND WEEKBLAD)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 16