„Kabouters zijn lijnrechte nazaten van de provo's K geen bedreiging, maar wel een vingerwijzing 1970 MEI Op een bom Hebzucht Eigetl staat Roel van Duijn Krakers Fantasie De Efteiing-kabouter verwijst naar „kleine boodschap". Een grotere boodschap brengen de echte kabou ters ons. (Van een verslaggever) rabouters bestaan! Na eeuwenlang slechts in kindersprookjes bestaan te hebben, zijn de kabouters uit iet bos der verbeelding in de harde werkelijkheid van de 20ste eeuw opge doken. IN AMSTERDAM hebben zij zich ge manifesteerd als de afstammelingen in rechte lijn van de provo's. Speelser nog dan de provo's wekken zij minder wre vel bij de behoudzuchtigen in onze samenleving. Wellicht is ook de ver- materialisering van die samenleving zo ver gewoekerd dat ook de behoudzuch tigen begrip gaan krijgen van de oer- menselijke verlangens die de kabouters etaleren. Zij immers willen ruimte voor spel en plezier, minder eerbied voor de luchtvervuilende en „stadverpestende" auto, aandacht en respect voor bejaar den, ontplooiingskansen voor kinderen, minder agressie en minder hebzucht bij de mensen die steeds meer dreigen te verworden tot consumenten van weg- werp-artikelen waaraan in wezen geen beho.efte bestaat. VEEL VAN WAT de kabouters propa geren ziet men trouwens bijgeschaafd en gevernist opduiken in de partijpro gramma's van de gevestigde politieke partijen. De kabouters zijn de gang makers van een proces dat eigenlijk al ondergronds op gang begon te komen. Griezelig is daarbij natuurlijk wel dat de „gewone dingen des levens" zo on bereikbaar zijn geworden dat ze door sprookjesfiguren als kabouters moeten worden gepropageerd. EEN DING staat wel vast: De kabou ters willen geen gewelddadige omwen teling van onze samenleving. Zij zijn geen anarchisten in de oude zin. Roel van Duyn, feitelijk een opper-kabouter, heeft ordelijk en democratisch zitting in de Amsterdamse gemeenteraad, Hij, provo-raadslid, zegt bij herhaling dat bestaande goede elementen in het so cialisme en het liberalisme op hun waarde moeten worden geschat en be houden. De fleurige kabouter-padde stoelen ontspruiten aan de „rottende boomstronk" van de samenleving, maar daarin ook vinden zij hun voeding. DAT HET de kabouters ernst is met hun goedmoedigheid bewezen ze over duidelijk door op de explosieve viering van Koninginnedag letterlijk afwezig te zijn. Zij hadden zich teruggetrokken in het Amsterdamse Bos. Daarmee ont liepen zij tactisch de kans over één kam te worden geschoren met de „straat schenders" die dit feest wilden ver storen. „Wij gunnen het monarchistisch publiek van harte zijn feest van ijs en patat" zo werd mild verklaard. ;s -v iy abouter staat auto's, zelfs een tweede huis, de com mercie heeft hen zo gemaakt". HANS TUYMAN zegt: „Wij hebben een wereld te verliezen. Tot die we reld behoort bijvoorbeeld ook Vlaar- dingen waar de mensen op een bom leven. Wij moeten voorkomen dat straks een miljoen mensen naar de Veluwe worden geëvacueerd omdat het havengebied van Rotterdam on leefbaar is geworden. Wij zijn duidelijk verontrust over de milieuverontreiniging, de heilloze wer king van kunstmest en insecticiden, waarmee ook de mensen worden ver giftigd. SINDS KORT ls onze alternatieve kledingindustrie op gang gekomen. Meisjes, die niet meer in een atelier wilden werken, maken nu goedkopere kleding voor iedereen. Een project van de geestelijke volksgezondheid is dat wij nu voorlichting over ons werk gaan geven aan de politie. Vanuit de ze structuur moeten wij komen tot een herstructurering van de maatschappij. De autoriteit, de staat is in zichzelf verdeeld. Wij moeten opvechten tegen de werkelijke belangenkliek die het niet kan zien. Ik noem hen de eco- nomieslaven. Wij willen dat de goede krachten aan bod komen. Vanuit ons zelf moet naar een reëel alternatief worden gestreefd." Hans Tuynman vindt dat de grote steden onbestuurbaar zijn geworden. Volgens hem heeft het produktie-appa- raat een continue hebzucht aangewak kerd. Hij verwijst in dit verband naar de rel om de Bijenkorf. In feite was het een protest van de consument te gen de producent. Er is een nieuw welvaartsproletariaat ontstaan met rancunegevoelens. Een brede laag van de bevolking is gefrustreerd door een wilde kooplust. Maar de consument weet niet meer wat hij koopt, DE KABOUTERS doen de oude maatschappij een proces aan. Die ou de maatschappij is het resultaat van tweeduizend jaar dokteren. Een rigou reuze omwenteling valt dus niet te verwachten. Maar tientallen sym pathiserende autoriteiten en ambtena ren onderhouden een intensief contact met de kabouters. Zij zijn zich bewust dat het door hen geboden alternatief meer dan het gegniffel van de toer schouwer verdient. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Kabouters bestaan niet, althans niet in Oranje Vrijstaat. Ex-provo Hans Tuynman noemt het een hardnekkig misverstand dat de 105*full time werkende leden van de drie maanden geleden uit geroepen alternatieve maatschappij als kabouters wor den aangemerkt. Voor zover er kabouters bestaan ver- Kabouters bezetten het Leidseplein. Dit plein moet geen opslagplaats van blik zijn. zo vinden ze. De auto's moeten weg om ruimte te maken voor kinderspel. richten zij hun daden heimelijk, in de nacht. Hans Tuynman zegt: „Kabouters zijn schepsels waar wy naar wijzen, zij zijn het goede voorbeeld van ons werk Niettemin heeft de vertederende figuur uit onze kinderdromen het Nederlandse volk inmiddels zo week gemaakt dat zijn imago groeit naarmate meer steden het voorbeeld van Amsterdam volgen. ENKELE JAREN geleden schreef ex-provo thans „opper-kabouter" Roel van Duyn: „Helaas zijn we niet meer in staat een revolutie uit te voeren. Daarvoor heeft het anarchisme te veel aanhang verloren. Wat kunnen we nog doen? Provoceren, omdat we weten dat we deze wereld niet meer veroveren kunnen? Klappen uitdelen zolang het nog kan: dat is de actuali teit van het anarchisme". De opper- kabouter had er destijds veel succes mee, want het clubje medestanders dat hij om zich heen verzamelde groei de uit tot een beweging die de hele wereldpers naar Amsterdam deed snellen. Sinds het provotariaat is op geheven toont Roel van Duyn ons een ander gezicht. Hij is de vriendelijke man geworden, die ons begrijpend, met uitgestoken handen tegemoet treedt en zijn volgelingen inprent in het offensief tegen de wat hij noemt „oude" maatschappij mededogen te betrachten en het gewapend conflict te vermijden. REEDS GERUIME tijd sprak een aantal oud-provo's over de oprichting van een volksuniversiteit voor sabota ge van macht en geweld. Tijdens de derde bijeenkomst half januari trad Ruud Vermeer naar voren, die de oprichting van een eigen staat als de meest effectieve vorm bepleitte. Roel van Duyn schreef daarop zijn staatscourant, een eigentijdse filoso fie, die door zijn aanhangers met res pect en geestdrift wordt gehanteerd. liet „de Kabouterkrant" verschijnen die reeds nu een voortreffelijke lay out heeft. HET DEPARTEMENT voor volks huisvesting manifesteerde zich aan vankelijk het meest indrukwekkend. De wanhopige zwerfgezinnen die in navolging van Engelse jongeren leeg staande panden betrokken, kregen de belangstelling en de morele steun van honderdduizenden woningzoekenden in ons land. Maar niet alleen van hen. Ook de autoriteiten fronsten hun wenk brauwen. want over het aantal leeg staande woningen kregen zij cijfers voorgeschoteld die er niet om logen. Utrecht en Den Haag reageerden po sitief op de iedere avond terugkeren de lijdensweg van de krakers, eerder dus nog dan in Amsterdam, waar bur gemeester Samkalden voor een vol dongen feit werd geplaatst. Op vijf mei werd, als contrast met de zelfvoldane bevrijdingsfeesten, een nationale kraakdag uitgeroepen. Zo was ook Haarlem die dag het terrein van intensieve „kraak-acties". ECHTE SYMPATHIE van een vori ge generatie hadden de provo's nooit verworven. De nieuwe signatuur Oran je Vrijstaat deed de ouderen echter wel meeleven. Heel Nederland grin nikte om de reeks speelse actie waar mee ook de leden van andere volks departementen in het stadsbeeld ver schenen. De nog altijd nerveus ope rerende Amsterdamse politie wist en weet er nog niet goed raad mee, want ook de volgelingen van Roel van Duyn hebben zich het etiket van vredelie vendheid en goede communicatie met de autoriteiten Opgeplakt. De auto-eliminatiedienst stuurde zestig bakfietsen de straat op om daar mee te bewijzen dat Amsterdam ge bukt gaat onder een waanzinnige ver keerschaos. Het departement van on derwijs, opvoeding en oppositie stelde een „Klikspaan" aan, die tot taak kreeg te grote klassen op scholen te signaleren. Er was de actie van de spelende kinderen op het Leidseplein, nadat kabouterauto's een parkeerter rein hadden geblokkeerd, er werden dynamisch-biologische winkeltjes in gericht voor de verkoop van ongespo- ten fruit en groente, er groeide een wandelende tak in de hoofdstad. VOOR HET AANDUIDEN van si tuaties en begrippen werden namen gekozen uit het vocabulaire van de establishment met het oogmerk dat vocabulaire op het hak te nemen, te ontdoen van zijn officiële klankkleur. Om die reden werd het weinig oor spronkelijke liedje „de uil zat in de olmen" tot volkslied verheven. Daar om noemden de jeugdige sprekers die overal lezingen gaven in het land zich „Hagheprekers". De alternatieve maatschappij van Roel van Duyn sloeg in de harten van vele jongeren als een levensideaal dat zijn kracht niet putte uit een ideo logie, maar uit een „rottende boom stronk". De vriendelijk getinte sub- versiteit van de kabouter deed de communisten aarzelen. Het paste niet in hun denkraam, zij hielden zich op de achtergrond. Slechts een enkele werker van het eerste uur helde over naar het kamp van de C.P.N., maar kreeg weinig navolgers. DE STELLINGEN van het drieman schap Roel van Duyn, Hans Tuynman en Frans van Bommel, de braintrust van Oranje Vrijstaat mogen toch wat doctrinair in de oren klinken, het da gelijks leefpatroon van de kabouters voltrekt zich soepel, wisselt steeds van karakter naarmate de omstandighe den veranderen, onderscheidt zich door een verrassende oorspronkelijk heid, waarbij fantasie en intelligentie hand in hand gaan. In tegenstelling tot de provo's zijn de kabouters niet verbeten en even min strijdvaardig. Wat zij laten zien is het alternatief van een menigte vastgeroeste zaken. Zo geven zij nieu we ideeën over bejaardenzorg, kinder crèches en openbaar vervoer. Niet be langrijk is onder welke naam de ka bouters goede werken doen. De mees te departementen werken als aparte units, creëren eigen ideeën hetgeen bijzonder lastig is voor de politie, die nauwelijks preventieve maatregelen kan treffen. De stoel van de burge meester die vermist werd? Op het persbureau weet men van niets. Het zal wel het werk zijn van een bepaal de groep, maar welke groep blijft on bekend. Alleen op donderdagavond tij dens de volksvergadering is er sprake van. enige coördinatie, worden voor- zichte lijnen uitgestippeld. Soms is het idealisme bovenmenselijk groot. Zegt een kabouter: „Het moet zo zijn, dat jij mijn brood bakt en ik jouw broek naai. Ons leven geschiedt op ba sis van eerlijkheid. Wij hebben geen vijf TV's en twee paar ogen nodig. Maar de mensen willen vijf TV's, twee In zijn proclamatie stelt hij: „Hoe ontstaat uit de oude maatschappij een nieuwe maatschappij? Als een padde stoel op een rottende boomstronk. Uit de sub-cultuur van de bestaande orde groeit een alternatieve samenle ving. De ondergrondse maatschappij van de opstandige jongeren komt bo ven de grond en gaat, onafhankelijk van de nog heersende autoriteiten, zichzelf sturen. Deze revolutie vol trekt zich nu. Dit is het einde van de underground, van het protest, van het demonstreren. Van nu af geven wij onze energie aan de opbouw van een anti-autoritaire maatschappij". VAN DE OUDE maatschappij is nog wel wat te gebruiken. Kennis, so cialistische idealen en het beste van de liberale tradities. De paddestoel van de nieuwe maatschappij voedt zich met de sappen van de rottende boomstronk tot zij vergaan is. „De oude maatschappij", zo zegt hij, „zal voor onze ogen verslijten. Wij zullen haar opgebruiken. Links en rechts zul len de oaddestoelen van de nieuwe maatschappij zich uitzaaien. Heksen- Hans Tuynman kringen van kaboutersteden zullen zich federeren tot een wereldomspannend net: De Oranje Vrijstaat". Amsterdam werd uitgeroepen tot eerste kabouterstad. Op 5 februari werd tot een aantal maatregelen be sloten ter bevordering van een zelf sturende, onafhankelijke maatschap pij. In de kortst mogelijke tijd wer den twaalf volksdepartementen uit de grond gestampt en stuurgroepen van vrijwillige, onbezoldigde ambtenaren geformeerd. Deze ambtenaren dien den verantwoording af te leggen aan de wekelijkse volksvergaderingen op donderdag, waar iedereen zijn kritiek kan spuien. De Oranje Vrijstaat be trok verder een stadhuis, benoemde Roel van Duyn tot ambassadeur en Sommigen gaan zover dat ze zich uitdossen in de oude kabouterkleding.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 17