a 5 O a a a •o a a s a I 'M pj •z O 0 r v> F H f» PJ F F PI H i ZATERDAG MEI 1970 Gedesavoneerd Geen programma Beknibbelen 05 Dit is een grap. De Griek Callanicos legt Diana. Buckley vrouw van de Haarlemse kunstenaar J. de Meijer, op de vlakbank. Een derde gaat haar ontzetten. Over de werkwijze is de afgelopen maanden veel gepraat. Op de foto hierboven een discussie tussen (v.l.n.r.) beeldhouwer Cor Rogge, directeur Paul Schotel, schilder Reinier Lucassen, „situationist" Jan Dibbets en „objectionist" Jan van Munster over de finesses van de methodiek van Ateliers '63. Elke deelnemer heeft een eigen atelier. Belangrijk is mede de persoon lijkheidsvorming. Hier is deelnemer Jaap Berguis (links) in zijn werk ruimte in discussie met medewerkend kunstenaar" Reinier Lucassen. H iet onder: de Amerikaanse „deelneemster" Joanne Schaeffer bezig met het boeten van netten. Beeldhouv. er Car apparatuur helpt. rijksacademie niet meer onder CRM komen te vallen, maar onder Onderwijs. En dat zou niet naar de zin zijn van prof. Vroom, die volgens Schotel een sleutelpositie inneemt in het bestel van het ministerie van CRM. NU ZIJN Ateliers '63 te be schouwen als een alternatief voor de Rijksacademie. Tenminste, vol gens de gedachtengang van Paul Schotel „Alle belangrijke kunste naars in Nederland hebben de Rijksacademie openlijk gede savoueerd. Natuurlijk waren daal niet. bij de kleine groep die Vroom om zich verzameld heeft of de groep die Vroom op de academie uitgefiltreerd heeft", aldus Scho tel, die meent dat Ateliers '63 het instituut is geworden van genoem de belangrijke kunstenaars. DE RIJKSACADEMIE (120 stu denten) krijgt anderhalf miljoen gulden per jaar. „Ieder die in 1973 afstudeert heeft 100.000 ge kost", zegt Schotel. Ateliers '63 daarentegen krijgt van de rijks overheid een schijntje. De Ateliers worden in stand gehouden dooi gemeente Haarlem, provincie Noord-Holland en het Rijk; op 't ogenblik met subsidies die een to taal belopen van 270.000, wat volgens Schotel dit jaar al 20.000 te kort is. ALLERLEI HOGE cultuurpieten zeggen dat de Ateliers '63 een in stituut is geworden van landelijk belang, dat daarom dan ook be taald zou moeten worden door het rijk en niet langer door de ge meente Haarlem noch door de pro vincie. Maar de minister van CRM wil dat nog niet doen omdat ze wacht op het advies van de com missie-De Jong. WAT WIL de commissie-De Jong, waarin ook prof. Vroom zit, met Ateliers '63 aan? Is dat een kunstonderwijsinstituut dat onder het ministerie van Onderwijs moet vallen? Zeg zoiets niet tegen Paul Schotel. „Bij oris wordt geen onderwijs gegeven. Wij hebben geen pro gramma. Wat hier gebeurt is niet meetbaar voor een inspecteur van onderwijs. Het gaat hier om per soonlijkheidsvorming. Het minis terie heeft hier te maken met der tig Nederlandse kunstenaars die een instituut op poten hebben ge zet naar hun ideeën. En het func tioneert. De mensen die je hier krijgt willen niet weg als hun twee jaar voorbij zijn. Als geen ander instituut hebben de Ateliers me dewerking van de kunstenaars. De delegatie van vertrouwen door 't bestuur aan de kunstenaars, dat heb ik nog nergens anders ge zien. Onze werkwijze is nu uitge kristalliseerd en het ministerie zal die moeten accepteren. Het mi nisterie stuürt buitenlanders naar ons door om te zien hoe wij hier werken", aldus Schotel. HIJ VREEST dat onder het de partement van Onderwijs de Ate liers onderworpen worden aan de eis van een leerprogramma en dergelijke schoolse zaken. Maar op zo'n voorwaarde willen de Ate liers niet onder CRM vandaan. Hij zegt zelfs: „Als men ons gaat be knibbelen op onze inhoud, dan heffen we de tent liever op. Het gaat nooit in een gewijzigde vorm naar een ander departement". DOOR VOORTDURENDE onze kerheid over de inkomsten kan Schotel zich nog niet druk maken over het nieuwe onderkomen dat de Ateliers moeten zoeken. De Koudenhornkazerne wordt op h<d ogenblik verbouwd tot de grote politiekazerne. De eerste fase is begonnen en daarvan hebben de Ateliers geen last. Maar in de tweede helft van 1972 zal het in stituut eruit moeten. En waarheen dan? Het Joles-ziekenhuis, dat deel uitmaakt van het complex van "net leegkomende St. Elisa- bethsgasthuis, is genoemd als al ternatief. Anderzijds voelt Schotel ook veel voor de leegkomende ge meentelijke gasfabriek. Maar vóór Ateliers '63 verhuizen, moet er voor hem eerst een definitieve fi nanciële regeling getroffen zijn. „Ik ben ook niet van gisteren", zegt Schotel. JAC. HEIJER i a 1 vA:'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 19