NRT opent Hofplein-theater in Rotterdam EEN NIEUW THEATER VOOR AVONDJES-UIT Zaak-Weinreb als toneel- documentaire i m m- Residentie-Orkest met een protest-concert Afscheidstournee van Walden en Muyselaar Sparen?De Amro Bank is ervoor. MUZIEK VAN ONZE EEUW Nieuwe serie: De Rode Pimpernel Vergelijk tussen TROS en Prior Residentie-Orkest met gerichte programma's rs s ra's I TV vanavond wanneer u nü een Spaarboekje of Spaarrekening opent (4% tot 7% rente!). Radio dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 1 JUNI 1970 10 ROTTERDAM Het volgend sei zoen zal de Randstad Holland er, vooi het eerst in heel lange tijd, weer een nieuwe schouwburg bij hebben: het Hofplein-Theater in Rotterdam. Het wordt een intieme, maar toch ook niet al te kleine schouwburg (circa vijf honderd zitplaatsen) die als onder deel van een groot modem scholen complex ongeveer op de plaats var het vroegere „café-concert" Loos wordt gebouwd Dat wil dus zeggen heel centraal gelegen, vlakbij Cool singel, Lijnbaan en Centraal Station Het is de bedoeling dat het Hofplein- Theater hoofdzakelijk zal worden ge wijd aan amusementskunst van be hoorlijk gehalte, zodat de vele schouwburggangers die weigeren misprijzend neer te kijken op het veel-ffesmp.de „avondje uit" er altijd terecht zullen kunnen Het Nieuw Rotterdams Toneel zal het theater op 23 september openen met het Ameri kaanse blijspel „Vrouwen geen probleem'" („Play it again. Sam!") van Woodv Allan, met Jules Royaards in de hoofdrol. Combinatie Muzikale grappen Magistraal protest Weinreb Nederlands SLEESWIJK-REVUE IN ANDERE OPZET Overal in Nederland IN KOMEND SEIZOEN ■X-Bij een eerste inleg van minimaal f 10.— (Geldig t/m 30 juni 1970.) Dit openen van een nieuwe schouwburg wordt wellicht de meest in het oog sorin- gende maar overivens stellig niet de be langrijkste activiteit van bet Rotterdam se gezelschaD in het seizoen 1970-71. Na dat openingsstuk zal het NRT weer voor namelijk in de gemeentelijke Rotterdam- -• se Schouwburg met zijn kleine annex, het Piccolo-theater, spelen. Het is van plan, daar 275 voorstellingen te geven en met de serie in het Hofplein-Theater mee wor den dat er ver over de driehonderd in Rotterdam. Dat wil dus zeggen dat het NRT gedurende het toneelseizoen vrijwel dagelijks in de stad van zijn vestiging te zien zal zijn en daarmee is een van de doelstellingen van het nieuwe „toneel- bestel", dat verleden jaar wat moeizaam van start is gegaan, althans voor Rotter dam al voor een aanzienlijk deel verwe zenlijkt. Een jaar nadat het gezelschap met Ro bert de Vries zijn voornaamste leider on verwachts verloor, is de leiding nu gecon solideerd met Marius Kip en John van DEN HAAG. Voor het laatste con cert in de serie „Muziek van onze eeuw" dat zaterdagavond in de Prins Willcm- Alexander zaal werd gegeven onder het motto: „Protest en Integratie" bestond grote belangstelling bij de jeugd. Woorden als „Protest en Integratie" en dan nog wel met een hoofdletter, doen onwillekeurig denken aan stakingen en omwentelingen, maar dat is allemaal best meegevallen. Wel heeft er een ion gen op zijn vingers gefloten, maar dat was dan ook alles, vuisten werden er niet gebald. Daar gaf de muziek trouwens geen aan leiding toe, want wie denkt er nu aan re volutie bij het luisteren naar de „Chan sons madécasses" van Maurice Ravel' Het is waar, het tweede lied .Aoua" is een strijdlied tegen de slavernij, maar 'n strijdlied dat wordt uitgevoerd door een meisje in een rode avondjurk en drie he ren in rok „komt niet over!" Het eerste lied „Nahandove" werd ons in het programma aanbevolen als „dramatisch met een erotisch element" waarin de hernieuwde nachtelijke ver vulling van de liefde in het vooruitzicht wordt gesteld. Ter inleiding van het derde lied wordt gesproken over het „magisch-sensuele" fluitspelmaar het werd bepaald geen „dolle boel". Wij mogen de uitvoerenden met /er antwoordelijk stellen voor de steriele ver klanking van Ravals compositie. Integen deel, de fluitist en de cellist (die ten on rechte niet in het programma genoemd werden), de pianiste Rose-Marie Cabes tany en de zanger Bernard Kruysen, zij konden niet verhelpen dat Ravel zelfs in de verheerlijking van de liefde, streefde naar versobering, stilering en naar sym pathie. „Ragtime" is een aardig grapje van Strawinsky over de dansmuziek 'an om streeks 1910. Er werd om gelachen, zoals men ook lacht om een filmpje uit de ou de doos. Aan het slot begon een grote groep „bis" te roepen, hetgeen een on middellijke herhaling tot gevolg had Strawinsky heeft de sfeer en het karakter van de music-hall anno 1910 aardig getrof fen, maar het komt mij overdreven voor om hier het zwaarwichtige woord ..Inte gratie" aan te verbinden. Dit geldt trouwens ook voor de „Oiseaux exotiques" van Olivier Messi- aen een aaneenschakeling van vogel geluiden uit alle windstreken der aarde, gehoord met het oor van een vogellief hebber en vastgelegd met de pen van een modem componist. De pianiste Rose-Marie Cabestany im poneerde door de verbluffende virtuosi teit van haar cadensen, die achtereen volgens gebaseerd waren op het gezang van de boslijster, op de kreten van de grijze katvogel en op de geluiden van de rode kardinaalsvogel. Het tweede lachsucces in dit program ma, naast „Ragtime" van Strawinsky was weggelegd voor de jonge -nmoonist Otto Ketting (geb. Amsterdam 1935), de enige Nederlander wie de eer te beurt viel om zijn werk in deze serie van vier concerten opgenomen te zien. Of hij blij was met de ongewone reactie van .iet pu bliek staat natuurlijk te bezien maar in ieder geval zal het hem voldoening ge schonken hebben dat er ook -net grote aandacht werd geluisterd. Zijn Collage Nr 9 voor 22 musici (1963) is volgens zijn eigen woorden .muziek die soms de aandacht vraagt, soms lou ter statisch is, slechts op de achtergrond aanwezig. Er is geen ordentelijk begin, geen ordentelijk einde". Eén van de vijf slagwerkers is al begonnen voordat het publiek er erg in heeft de andere vier, de zestien koperblazers en de dirigent komen terloops het podium op en gaan meedoen. Als zij hun partijen gespeeld hebben gaan ze weer weg en de dirigent vertrekt ook weer na zijn partituur zorg vuldig gesloten te hebben. De eenzame slagwerker blijft nog wat narommelen, maar ook hij legt tenslotte zijn stokken neer en wandelt weg. De hilariteit was groot, maar toch bleek duidelijk, dat het werk enorm geapprecieerd werd. Het magistrale sluitstuk van dit con cert was „Canti di vita e d'amore (sul ponte di Hiroshima)" van Luigo Nono. Deze compositie (1962) voor groot orkest, sopraan- en tenorsolo belichaamt het pro test tegen de misdadige waanzin van een aantal burgers en militairen. „Deze liederen van leven en liefde zegt Luigi Nono zijn ontstaan uit ge moedsstemmingen van onze tijd, waarin de liefde niet een losmaking van of een vlucht uit de werkelijkheid is, maar verweven blijft in het levensbewustzijn" De uitvoering kreeg het karakter van een getuigenis voor de vrede een aanklacht tegen de onderdrukking van de martela ren voor de vrijheid van de mens De dirigent Friedrich Cerha leidde met een bijtende precisie en het protest uit de ke len van Halina Lukomska en Eric Tappy was doortrokken van een huiveringwek kend realisme. Het applaus klonk als een anti-climax 'n diepe stilte van enige mi nuten is het enige mogelijke antwoord op deze klacht tegen de onmenselijkheid van het militarisme. J. H. MOOLENIJZER. De nieuwe Leiding van het Nieuw RotterdamToneel. V.l.n.r.: Marius Kip, Jules RoyaardsAnty Wester ling, Eric Schneider, John van de Rest. de Rest als directeuren en Van de Rest, Jules Royaards, Eric Schneider en Anty Westerling als artistieke leiders. Deze combinatie van jongeren en ouderen heeft zijn weerslag gevonden in een zeer ge varieerd repertoire waarin als alles vol gens plan gaat. de klassieken en de eigen tijdse producten, gelijkelijk tot hun recht zullen kunnen komen. Een interessant aspect van dat repertoire is dat de drie klassieke werken, die er op voorkomen, geen van drieën in de oorspronkeliike vorm zullen worden gespeeld maar alle drie in moderne bewerkingen van zeer ingrijpende aard, waarvan de NRT-lei- ding verwacht dat zij de mensen van nu meer zullen aanspreken dan de originele versies. Zo zal Marlowe's* „Leven van Eduard II" worden gespeeld in de bewer king van Bertolt Brecht, Shakespeare's „Koning Jan" in die van Friedrich Dür- renmatt, en Seneca's „Oedipus" in een zojuist door Hugo Claus voltooide bewer king, in opdracht van het gezelschap ge maakt. Een belangrijk waagstuk, dat het ge zelschap heeft ondernomen op initiatief van de acteur Aart Staartjes, is het sa menstellen van een gedramatiseerde docu mentaire over „De zaak Weinreb" door een werkgroep bestaande uit Karei Eyk- man, Renate Rubinstein, Aad Nuis, Anty Westerling en Staartjes zelf. met de eerste drie (onder het toeziend oog van Anty Westerling) als schrijvers van de uiteindelijke tekst. Bij 't samenstellen van dit stuk wordt niet gestreefd naar een re habilitatie. en nog minder naar een ver oordeling. van de bestaande figuur Wein reb: het is de bedoeling, alleen de pro blematiek van het geval aan de orde te stellen, te laten uitkomen door welke oor zaken en onder welke omstandigheden „een" zaak Weinreb kan ontstaan en schrikbarende vormen kan aannemen, en de conclusies aan het publiek over te la ten. Als alles goed gaat, zal de première van „De zaak Weinreb" in de eerste helft van het seizoen, misschien eind oktober, kunnen worden gegeven. Het Piccolo-theater zal door het NRT meer dan tot dusver als „proeftuin voor Nederlandse schrijvers" worden gebruikt. De eerste Nederlander die er het vol gend seizoen aan het woord zal komen is Wim Burkunk, met zijn eenacters „Het archief en „Gottogot, of De goddelijke komedie". Daarna zullen Leo Derksen („Kardinalengambiet"Kees Holierhoek („Guerrilla") en Lodewijk de Boer wellicht hun kans krijgen. Tenslotte kan nog worden vermeld dat de jonge toneelspeler en -schrijver Chiem van Houweninge in opdracht van het ge zelschap bezig is aan een stuk over een vooral voor Rotterdam wel bijzon der actueel onderwerp: de luchtvervuiling. SIMON KOSTER 1 5ï'i Nederland 1. Pipo de clown vervangt in deze zomermaanden meneer de Uil. Voor het eerst vanavond. Het zijn oude afleveringen. Na het nieuws een nieuwe serie. Het is de Ongrijpbare Pimpernel, een Engelse verfilming van het be roemde boek van de barones Orczy in vijf afleveringen over de Rode Pimper nel, de man die alsmaar gevangenen onder de handen van de beul van de Franse Revolutie vandaan haalt. Na het journaal eerst de actualiteiten rubriek Hier en Nu en vervolgens uit de Engelse serie televisiefilms Arm chair Thrillers de film Engeland, mijn Engeland. Uit deze titel blijkt al, dat we te doen hebben met een spionage- film. Daarna gaan we nog eens kijken naar een herhaling van een van de uit zendingen die Godfried Bomans vorig jaar maakte. Ditmaal is de titel Stroomt er in Rome nog steeds water? Bomans keek rond in de heilige stad en vraagt zich af, wat er is overgebleven van het Christendom. Tot besluit van de avond een filmpje van Socutera over het werk van het Rode Kruis. Nederland 2. Pipo, het journaal en het Internationaal Agrarisch nieuws in de tijd tot half acht. Daarna gaat de VARA verder met Coronation Street. Aanslui tend aan het tweede journaal de vierde aflevering van de Tsjechische serie Uit Berekening, die toch niet die ontvangst bij de kijkers heeft gehad die de VARA wellicht had gehoopt. Een half uur is vervolgens uitgetrok ken voor de activiteiten van drs. Mar cel van Dam, de Ombudsman van de VARA-televisie. Velen zullen uitkijken naar het programma dat hierna te zien is. Het is een optreden van de bekende en geliefde jonge cabaretier Herman van Veen, die ooit eens een contract met de VARA sloot om vier televisieuit zendingen te maken, maar die halver wege daarmee stopte omdat hijzelf niet tevreden was over het resultaat. Maar nu dan de derde show. Herman babbelt wat en zingt enkele van de bekende liedjes uit zijn show, zoals het Harlekijnlied, Cirkels, Adieu Café, Stekkers en stopcontacten, dit slag Volk en het Operalied. Achter het Nieuws sluit het VARA-deel van deze maandagavond af. Daarna alleen nog maar het laatste journaal en van Teleac de 12e les uit de cursus Methodiek van de burgerschapsvorming. HILVERSUM. De directeur van het Gewestelijk arbeidsbureau te Hil versum, de heer C. J. M. Schroots heeft de TROS toestemming verleend om de arbeidsverhouding met Karei Prior, voormalig hoofd van de TROS- televisie, te beëindigen. Hij heeft daarbij overwogen, dat de verhouding tussen de heer Prior enerzijds en de TROS anderzijds van dien aard is, dat bestendiging van het dienstver band ongewenst moet worden geacht. Bovendien heeft het arbeidsbureau in aanmerking genomen, dat de TROS in de loop van de vorige week heeft aan geboden het dienstverband met de heer Prior officieel op 1 januari 1971 te beëindigen, waardoor hij tot het einde van dit jaar zijn salaris krijgt doorbetaald. De heer Prior verklaarde, met deze oplossing wel vrede te kunnen heb ben en dat hij daarom zal afzien van de civiele procedure, die het Regionaal bu reau voor arbeidsrecht van het NW voor de heer Prior tegen de TROS was begonnen. De heer Prior verklaarde zaterdag avond, dat het zeer onwaarschijnlijk is, dat hij nog een funktie in de om roepwereld zal aanvaarden. (Van onze correspondent) UTRECHT, „Van toen tot thans" de 32ste Snip- en Snap-revue die Kerstmis vorig jaar in het Amsterdamse Carré theater in première ging en tot zaterdag 28 november wordt doorgespeeld, is de laatste Sleeswijk-revue in oude stijl" De volgende show gaat eind-februari 1971 in „Orpheus" in Apeldoorn in première en wordt geheel anders opgezet dan ge bruikelijk. De revue is bedoeld als af- scheidsvoorstelling van de revue-sterren Willy Walden (65) en Piet Muyselaar (70) als het duo Snip en Snap. De volgende revue gaat „Snip en Snap- souvenirs" heten en wordt een verzame ling oude, aan deze tijd aangepaste sket ches en showscènes, terwijl er mogelijk ook geheel nieuwe onderdelen in worden ondergebracht. De begeleiding komt in handen van een combo en er zal een zin gend ballet van ongeveer 15 meisjes en jongens aan meedoen. De 33ste produktie is onder meer be scheidener van opzet omdat René Sleps- wijk Walden en Muyselaar gelegenheid wilde geven tot in de kleinste plaatsen van Nederland afscheid te nemen van het publiek dat in het verleden zo trouw naar de grote steden kwam on het kleur rijke spektakel te bekijken. Het is volgens zakelijk-directeur Hans Sleeswijk best mogelijk dat de „mini-re vue 1971-'72" voor grotere theaters wordt uitgebreid met artiesten en musici. Er wordt met de gedachte gespeeld om in „Snip en Snap-souvenirs" ook verschil lende dagen steeds andere artiesten te la ten optreden die in de afgelopen jaren als ster-in-de-revue gepresenteerd werden, maar die zich nu niet graag voor een lange serie willen verbinden. „De tijd is voorbij, dat een dergelijk grote produktie als onze revue of bijvoor beeld de musical Sweet Charity" finan cieel aantrekkelijk in Nederland kon zijn. De netto-dagopbrengst van de revue is tegenwoordig juist toereikend om de dag- kosten te dekken", vertelt Hans Slees- wijk. (Van onze correspondent) DEN HAAG. Een Italiaans tintje dat een goed deel van de programma's kleurt, twee series van vier promenadeconcer ten, twee series van vier jeugdconcerten, een galaconcert op 10 oktober met de Bulgaarse bas Boris Christoff als solist, dat zijn enkele van de facetten van 't pro gramma dat het Residentie-Orkest voor het nieuwe seizoen heeft samengesteld. Het orkest begint het seizoen op 26 sep tember met een promenadeconcert waar bij de nieuwe concertmeester. Jaring Walta, zich zal presenteren in de beide vi oolromances van Beethoven. Gastdirigenten in het komend seizoen zij onder anderen Hiroyuki Iwaki, Ferdinand Leitner en Gennady Roshedestvensky, tot de solisten behoren Geza Anda (pia no), Pierre Foumier (cello), Maurice An- dré (trompet), David Oistrach (viool). Het idee achter de programmasamen stelling is dat het orkest zich wil richten op een zo groot mogelijk publiek. Licht verteerbare muziek, het „ijzersterke" ro mantische repertoire tot en met de vruchten van het zoeken naar nieuwe klankmogelijkheden worden min of meer gescheiden gepresenteerd, zodat er voor elke muzikale smaak een geschikte serie ADVERTENTIE 5 gulden premiéH van de Amro Bank HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gramm.muz. 8.00 Lichte gramm.muz. (8.30 De groente man). 8.50 Morgenwijd. 9.00 Uitgebr. reportage. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mu ziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12. (11.55 Beursberichten). 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Toppers van toen. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.30 Muz. 14.00 Stereo: Amuz. muz. 15.10 Nws. 16.03 Quiz. 16.10 Mimosa. 16.35 Interview. 17.30 Trefpunt. 17.55 Me dedelingen. 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal. 18.25 Stereo: Licht ensemble. 18.55 Paris vous parle. 19.00 Jazz Spectrum. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.00 Cabaretprogr. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Radiojourn. 22.55 Cultu rele kroniek. 23.55 Nws. HILVERSUM n 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Klass. muz. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32 Hier en nu.) 8.00 Nws. 8.11 Gew. muz. 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00 Gymnast.) 9.35 Schoolradio. 10.00 Bij belse verkenningen. 10.15 Ned. gouden stemmen. 11.00 Nws. 11.03 Stereo: Mo derne amus.muz. 11.25 Voor de zieken. 1.55 Meded. 12.00 Stereo: Gevar. progr. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Ac tualiteiten. 13.00 Raden maar 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato. 16.00 Nws. 17.00 Overheidsvoorl. 17.10 Voor de kleuters. 17.15 Hai. 18.19 Uitz. K.V.P. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Licht orkest. 19.45 Lezing. 20.00 Mix tuur. 21.15 Hoorspel. 21.45 Klass. muz. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Parlementsoverzicht. 22.50 Muz. 23.05 Stereo: Jazz. 23.30 Stereo: Lichte gram- mofoonpl. 23.55 Nws. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Licht pl.- progr. (12.00 Nws.) 13.00 Nws 13.03 Ekspres. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie- draai. 16.00 Nws. 16.03 Mix. (17.00 Nws 18.00 Einde. BRUSSEL 324 M 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.10 SOS-berichten voor schippers). 12.55 Progr.overzicht. 13.00 Nws. SOS-be- richten voor schiopers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Concertmuz. 15.00 Nws. 15.03 Mod. muz. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Nwe kamermuz. 16.15 Voor oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Jazzprogr. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paardesportuitsl. 18.30 Franse taalwenken. 18.32 Lichte zang. 18.35 Verkeerswenken. 18.40 Amusem. muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55 Lichte muz. 20.00 Kamermuz. 22.00 Nws. 22.20 Lichte muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws. 23.45 Scheepvaart- berichten. Nederland 1 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NCRV: De ongrijpbare Pimpernel (serie). 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Hier en Nu. 20.45 Engeland, mijn Engeland. 21.45 Stroomt er in Rome nog water? 22.35 Stichting Socutera. 22.50 NOS: Journaal. Nederland II 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 21.40 22.15 22.55 23.00 NOS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Internationaal Agrarisch Nieuws. VARA: Coronation Street. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Uit Berekening. Ombudsman. Cabaretprogr. met Herman van Veen. Achter het Nieuws. NOS: Journaal. TELEAC: Methodiek van de burgerschapsvorming - les 12. Nederland 1 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. 18.45 NOS: Pipo de clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 KRO: Geen zee te hoog. 19.30 Verslag op dinsdag. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: The Andy Williams Show 21.10 Mussolini. 21.50 Aktie Harten-5. 21.53 Wij, Heren van Zichem. 22.55 NOS: Journaal. 23.00 Wereldkampioensch. Voetbal Mexico. Nederland II 18.45 NOS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Den Haag vandaag. Voorbeschouwing en achter grondinformatie Holland Festival '70. AVRO: Het wonder der Natuur. STER: Reclame. NOS: Journaal STER: Reclame. AVRO: Peyton Place Dit is Tom Jones. AVRO's Televizier NOS': Journaal. TELEAC: Ruimtelijke Ordening 18.51 18.55 19.00 19.04 19.09 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 22.00 22.50 22.55

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 10