„DE KERK IS UIT DE TIJD, WAT DOEN WE ER AAN? Internationaal beraad in Brussel m MMli Voorbereiding op Nybo Groep wil niet gaan concurreren Zomerweken BEBOSSING IN PARACUAY Baptisten niet als gast bij Raad van Kerken OPEN DEUR Pressuregroep mobiliseert krachten met kreet: ZATERDAG 6 JUNI 1970 Erbij HAARLEM Al die mensen, die de laatste jaren niet meer naar de kerk gaan, omdat zij zich niet meer in hun kerk of die nu katholiek was of protestant thuis voelden of omdat het instituut „kerk" hen niets meer te zeggen had, al die mensen bij elkaar vormen toch een macht? Het is onjuist te veronderstellen, dat die kerkverlaters nu allemaal plotseling zo materialis tisch zijn geworden, dat zij niet meer warm kunnen lopen voor acties met een ideëel of sociaal doel. Die „niet-meer-naar-de-kerkgangers" ondanks alle kerk vernieuwing een groeiende groep vormen een on gebruikt arsenaal van krachten, waarmee iets gedaan kan en moet worden om deze wereld beter leefbaar te maken. Dit is in het kort het credo van een groep Haarlemmers, die bekendheid begint te krijgen onder de naam „groep onafhankelijke leken". Pressiegroep Aanklachten Woedende pastoor Storm Bevrijdingcadeautjes I <V a r Inleidingen Werkcongres Grote stoot - "i A f Vakantieweek voor foto-amateurs Het is niet de bedoeling van de groep om kerkelijke mensen op te wekken hun kerk te verlaten of om te gaan concurreren met bijvoorbeeld het humanistisch verbond. De leden van de groep onafhankelijke leken zijn sociaal bewogen mensen allen van katholieken huize die ongeveer één jaar geleden tot de conclusie kwamen, dat het z o niet meer kon. Allen hadden zij kennissen, die voor heen goed werk deden in de kerk of kerkelijke organisaties, maar die er plotseling de brui aan gaven: ze voel den zich niet meer gelukkig met de veranderde situatie en stapten er uit. Anderen gingen weg. omdat de kerk naar hun mening verouderd was of zich te langzaam aanpaste. Dit ver schijnsel deed zich niet alleen voor in de katholieke kerken in Haarlem, maar in alle kerken en in het gehele land. De groep onafhankelijke leken stelde dit met groeiende bezorgdheid vast en hield vergadering na verga dering, waarbij ook andere gespreks groepen of individuele gasten werden uitgenodigd, om te trachten door mid del van beraad of een soort brain storming tot een programma te ko men. Langzamerhand groeide de overtui ging, dat er behoefte bestaat aan een soort pressiegroep, die plaatselijk, landelijk en internationaal tot acties kan stimuleren en op misstanden kan wijzen. Bij het stimuleren van acties en het aanwijzen van misstanden zou men zich dan niets aantrekken van maatschappelijke, politieke of religi euze scheidslijnen. De pressiegroep, die afdelingen in het gehele land zou moeten krijgen, zou als enige doelstel ling hebben bij te dragen tot betere leefbaarheid van de wereld. Deze doelstelling zou men zo breed moge lijk moeten zien en als dat zo uit kwam zou de groep zich even goed voor als tegen een bepaalde „ge zindte" of „richting" kunnen uitspre ken. Het gaat er allten om de wereld beter leefbaar te maken, voor ieder een of voor een bepaalde persoon of voor een kleinere of grotere groep mensen. Ook kerkelijke mensen zou den zich kunnen aansluiten, zo zou men zoveel mogelijk pressie uit kun nen oefenen of vanuit zoveel mogelijk plaatsen kunnen werken. In januari kwam de groep onafhan kelijke leken voor het eerst naar bui ten met een groot opgemaakt artikel op de voorpagina van „Wegwijs", het katholieke informatieblad in Haarlem en omstreken. Onder de kop „De kerk is uit de tijd wat doen we d'r an?" stonden elf punten (celibaat, derde wereld, concilie, pauselijk gezag, Vietnam, Portugal) waarin de katholieke kerk op fel ongenuanceerde wijze werd aangevallen. Wie het stuk goed las, begreep dat de bedoeling van het arti kel was reacties binnen te krijgen van mensen, die de reeks aanklachten tegen de kerk zo ongenuanceerd aan voelden als ze daar stonden. Onder de aanklachten stond een oproep, waar in stond: „De kerk is uit de tijd. Wat doen we d'r an? Is kerkverlating wel het enige alternatief? Zou een mas saal verlaten van de kerk dit kenne lijk verouderde instituut nieuw leven inblazen? Maar wat moeten dan al die duizenden, die de laatste jaren weg zijn gegaan, hoewel zij eigenlijk in hart en nieren christenen waren? Is er voor hen niet toch nog heil te verwachten? Kunnen deze mensen el kaar niet helpen? Zijn we het er niet over eens dat wij in deze wereld sa men meer kunnen dan allee n?" Daarna volgde de mededeling dat zich een groep had gevormd, die „de ze mensen die met pijn in hun hart hun verouderde kerk de rug hebben toegekeerd of op het punt staan dat te doen, wil helpen elkaar te vinden". Vervolgens werden suggesties ge vraagd voor een gezamenlijk beraad. Dit eerste artikel ontketende een storm van verontwaardiging en er was zelfs een pastoor, die tijdens zijn zondagse preek zo woedend was over „dit goddeloze" geschrijf dat hij het dekenale blad met het gewraakte ar tikel op de voorpagina met een kreet van walging van de kansel op de grond gooide. De reactie van „Wegwijs", die haar voorpagina beschikbaar had ge steld voor het stuk, werd bestookt met boze telefoontjes en afkeurende ingezonden stukken. Maar er waren ook veel positieve reacties, van men sen die inzagen dat er inderdaad een en ander aan de kerk mankeerde en dat de mensen, die er uit stapten, heus niet allemaal boosdoeners wa ren en samen best tot iets goeds in staat waren. Het artikel had in de volgende we ken twee gevolgen Het eerste was dat er in het blad Wegwijs een schrif telijke discussie ontstond over de waarde, die de katholieke kerk in de ze tijd nog kon hebben. De leiding van het blad, die eerst wat probeerde te rug te krabbelen gaf ook andere groe- jen gelegenheid van haar mening blijk te geven. De groep onafhankelij ke leken zag dit als een eerste gun stig resultaat van haar artikel. Er kwam meer openheid en er ontstond begrip voor andersdenkenden. Het tweede gevolg was een vergadering, die de groep hield met een aantal mensen die positief hadden gerea geerd op het stuk. De redactie van Wegwijs bleek ondanks de afkeurende brieven van een groot aantal van haar lezers bereid een tweede artikel van de groep te plaatsen, waarin de doel stelling werd verduidelijkt en verslag werd gedaan van de eerste vergade ring. Onder de kop „Een storm in en bui ten de kerk" stond toen op de voor pagina van het kerkblad onder meer: „Degenen, die met de organiserende groep bijeen kwamen, waren menaen, die in de katholieke kerk willen blij ven, mensen die steeds minder in die kerk zagen, en mensen die er al wa ren uitgestapt. Allen hadden hun eigen ervaringen en problemen. Het werd een eerste poging om een basis te vinden voor een beraad. In het alge meen was men het er over eens dat uitgegaan moest worden van een mens waardige wereld. Het menswaardig maken van de wereld zou kunnen ge schieden door uit te gaan van de grond beginselen van de bijbel. Men wilde hierbij niet uitsluiten, dat ook ande re bestaande of niet bestaande le vensbeschouwingen een goede basis kunnen geven voor het opbouw van een menswaardige wereld. In het ge heel is er een belangrijke taak voor de kerk, in zoverre zij bereid is uit te gaan van grondbeginselen (zoals bijvoorbeeld de christelijke), die lei den tot het opbouwen en in stand hou den van een menswaardige wereld". Hierna volgde er een periode, waar in de groep onafhankelijke leken zich zelf zwaar ging critiseren. Wij heb ben ons nog veel te kerkelijk opge steld, zo was men algemeen van oor deel. We kunnen ons wiel met kerke lijke zaken bezig houden, maar dan moeten wij ons „onpartijdig" houden. Zo zouden we, als we iets aan de strijd tussen protestanten en katholie ken in Noord-Vietnam willen doen, een actie moeten organiseren tegen het Vaticaan en tegen de Wereldraad van Kerken, die niets doen om vrede te stichten tussen hun aanhangers in Noord-Ier land. We moeten vrijer staan, maar niet vrijblijvend zijn, was een andere con clusie. Dit leidde tot de actie „Vrij gevig" ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van de bevrijding van Ne derland. Particulieren, instellingen, or ganisaties en bedrijven in Haarlem werden opgeroepen de 25ste viering van hun bevrijding „dubbel te laten tellen" door bejaarden, langdurig zie ken en zwaar gehandicapten daarin te laten meedelen. y> vs it -i, tw? v - Deze actie, die nog niet geheel is afgelopen, richtte zich dus tot ieder een ten bate van enkele „gehandi capte" bevolkingsgroepen. Geld en gif ten in natura kwamen binnen, vereni gingen en zo-maar-mensen kwamen de namen opgeven van mensen, die een bevrijdingscadeautje verdiend hadden en anderen stelden zich be schikbaar om met een collectebus te gaan staan of de geschenken te be zorgen. Zo is een stroom van activiteiten ontstaan voorlopig voornamelijk in Haarlem waaruit de groep onafhan kelijke leken nieuwe aanwas hoopt te krijgen voor de pressiegroepen. Aan genomen wordt dat het aantal mede standers en medewerkers ook el ders in Nederland zal groeien, als de acties meer critisch worden. Het contactadres van de groep is: Zoete- straat 30 rood, Haarlem. (Van onze correspondent) BRUSSEL. Bij gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het theolo gisch tijdschrift „Concilium" zal de leiding van dit tijdschrift een interna tionaal theologisch congres organise ren, dat van 12 tot 17 september aan staande in het congrespaleis te Brus sel wordt gehouden. Aan dit congres waarvan het thema luidt: „De toe komst van de kerk", zullen tweehon derd theologen en andere wetenschaps mensen uit alle delen van de wereld deelnemen. Voorzitter is prof. dr. E. Schillebeeckx. Kardinaal Suenens heeft het ere-voorzitterschap op zich genomen. „De kerken en ook het theologisch denken binnen deze kerken zijn in een crisis gekomen, die kennelijk verband houdt met de crisis die de gehele we reld op dit moment beroert. De cri- tische geest, die zich vroeger van bui ten de kerken op de kerken richtte, komt nu van binnen de kerken zelf; de twijfels van de wereld omtrent godsdienst, christendom en kerk zijn nu de twijfels van de kerken zelf ge worden. Tevens zijn echter ook de problemen van de wereld de proble men van de kerken geworden. Als de theologie met deze nieuwe situatie geen rekening houdt en niet klaar kan komen verliest ze haar waarde voor wereld en kerk", aldus prof. Schille beeckx over dit congres. met behulp van de moderne mens- en maatschappijwetenschappen een theo logische structuur te ontwerpen waar in de kerk in de toekomst zal moe ten functioneren om haar geloof waardigheid in de moderne wereld hernieuwd te bewaren. Daarom wil dit congres op de eer ste plaats een werkcongres zijn, waar op zal worden getracht tot enkele dui delijke resoluties te komen. Er zal moeten blijken of het mogelijk is tot een theologische eensgezindheid te ko men ten aanzien van de meest funda mentele vragen en critieken waar mee de nieuwe theologie wordt ge confronteerd. Op de eerste congresdag komt de funktie van de theologie zelf aan de orde. Is zij een „ideologie" in dienst van de gevestigde orde of is zij een critische theorie? En wat is haar taak als bemiddeling tussen het evangelie en de huidige wereld? De tweede studiedag is gewijd aan de christelijke boodschap zoals die in verschillende interpretaties tot ons komt en waarin het congres zal pro beren enige richting te wijzen. Op de derde dag zal de verhouding van de kerk tot de wereld worden be handeld. Op de laatste studiedag zal worden onderzocht of het uit de ont worpen kerkvisie vandaan mogelijk is In het remonstrantse vormingscen trum „De Haaf" te Bergen worden tien zomerweken gehouden, namelijk: 27 juni-4 juli: Vrouw-man-maatschap- pij I, 4-11 juli: Mytho-logies, 11-18 juli: Vrouw-man-maatschappij II, 11-18 juli: Happening Hamlet, 18-25 juli: an- tizionisme-antisemitisme?, 25 juli-1 augustus: Toneelwerkweek, 1-8 augus tus: Een hand vol rust, 1-8 augustus: Zonder vorm van proces, 8-15 augus- ts: Latent Amerika, 8-15 augustus Kritische ouders. Inlichtingen bij Vormingscentrum „De Haaf", Natteweg 9, Bergen N.-H., Tel. 02208-4141. Dagelijks zullen drie theologen kor te inleidingen houden over het betref fende onderwerp dat vervolgens nog in een forum wordt besproken. De tweehonderd deelnemers verdelen zich dan over elf werkgroepen, om in ver dere discussies tot conclusies en re soluties te komen. De resoluties wor den als besluit van de dag nog in de voltallige vergadering gebracht. Op de laatste dag wordt over de resolu ties gestemd. Aan de discussies in de werkgroepen mogen alleen de geno digden deelnemen. De voltallige ver gaderingen mogen bijgewoond worden door waarnemers en theologisch geïn teresseerden, waarvoor duizend plaat sen aanwezig zijn. De Duitse theoloog Karl Rahner pleit voor een intensiever en metho- discher samenwerking van de theolo gen, die nodig zal zijn als de kerk aan haar opdracht tegenover de wereld van vandaag wil beantwoorden. Rah ner geeft hierover verschillende voor beelden. Een theologieprofessor bij voorbeeld kan niet achterhalen welke dissertatie-onderwerpen door collega's in andere landen worden gegeven zo dat doublures niet te vermijden zijn. Gemis aan samenwerking is er ook oorzaak van dat financieel zware pro- jekten zoals bijvoorbeeld de nieuwe uitgave van de kerkvaders niet snel genoeg tot stand komt. Als de theo logie de indruk maakt van moeheid en desertisme, zo zegt Rahner, cn terugdeinst voor de uitdaging van een geseculariseerde wereld dan kan een betere samenwerking van theologen op internationale schaal een middel zijn om de nood van de huidige theo logie op te heffen. In Concilium begint zich deze inter nationale samenwerking af te teke nen. Dit congres moet de grote stoot worden naar een verdere samenwer king. Kardinaal L. Suenens zal op za terdag 12 september de officiële ope ningsrede houden. De slotrede op don derdag 17 september zal worden uitge sproken door prof. E. Schillebeeckx. Onder de vele inleiders treft men de namen aan van onder anderen: H. Küng, K. Rahner, B. van Iersel. Y. Congar, J. Jossua, R. Brown, J. B. Metz, A. Greely en G. Baum. Wereldvoedselprogramma treedt sa men met Verenigde Naties en FAO op als sponsor voor een bebossings programma in Paraguay, en heeft hiervoor onlangs een gift gekregen van de Britse „Christian Aid". De foto (van de Wereldraad van Ker ken) toont hoe boeren de grond voorbereiden voor jonge denne- bomen. In kasteel Oud-Poelgeest in Oegst- geest hebben vertegenwoordigers van een groot aantal protestantse en ortho doxe kerken uit West- en Oost-Europa donderdag het programma vastge steld voor de conferentie van Europe se kerken Nyborg, die van 26 april tot 3 mei 1971 in Denemarken wordt ge houden. Om de twee tot drie jaar or ganiseren de 88 bij de Europese ker- kenconferentie aangesloten kerken een Nyborg-bij eenkomst. Het presidium van deze, eind 1950 opgerichte ,ker- kenconferentie heeft met zijn advi seurs in Oud-Poelgeest vergaderd. Het thema voor de nieuwe Nyborg-ontmoe- ting in 1971 luidt: „Dienaren van God, dienaren van mensen". Onder meer zal gesproken worden over de vraag welke dienstverlenin gen de kerken in deze tijd moeten bie den, de theologische uitgangspunten hierover en de praktische consequen ties voor de kerken om dienstbaar ie zijn in een geseculariseerde samenle ving. Onder de praktische consequen ties worden ook behandeld de ontwik kelingen in de sociale samenleving, Europese ontwikkelingen, zowel pol- tiek als maatschappelijk en de bijdra gen van de kerken om ook in Europa te komen tot een samenleving, ge richt op vrede en gerechtigheid onder de volken. Binnen het verband van de Europe se kerkenconferentie heeft ook de jaarlijks toenemende toeristenstroom in de zomermaanden de aandacht van de kerken. De president van de evan gelische kerk in West-Duitsland, D. A. Wischmann, zette uiteen dat de Duit se kerken ieder jaar driehonderd pre dikanten naar de Europese vakantie oorden zenden voor pastorale zorg aan de Duitse vakantiegangers. Hij be pleitte een bredere samenwerking tus sen de Europese kerken op dit ge bied. „Met de Nederlandse kerken hebben wij reeds uitstekende contac ten", al-dus de heer Wischmann. „De Nederlanders stellen ons Duitsspreken de predikanten beschikbaar, alsme de kerkgebouwen voor diensten in de Nederlandse toeristencentra". Metropoliet Justin uit Roemenië zei getroffen te zijn door de hulp die van uit de Nederlandse protestantse we reld op gang komt voor de slachtof fers van de overstromingsramp in Roemenië. „De Europese kerkencon ferentie is er ook om elkaar te helpen en dat ondervinden wij nu", zo zei hij. tóf J;V X jk; Xs F? •W' Het presidium van de conferentie van Europese kerken. Van links naar rechts: rev. K. Sansbury (En geland), een Russische priester uit Den Haag, metropoliet Alexy uit Rusland, pastoor H. Qapo (Spanje), hoofdredacteur Timmer van „Her vormd Nederland", dr. E. Emmen (Nederland), dr. Glen Carfield Wil liams (Zivitserland)mgr. Justin (Roemenië) en dr. A. Witschmann (West-Duitsland „Onder drie ogen".is het motto van de zevende fotovakantieweek, die het Landelijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk van 27 juni tot 5 juli organiseert op het jongerenvor- mingscentrum „De Drieburg" te Drie bergen. Jongelui vanaf 16 jaar zullen worden geconfronteerd met de fotogra fie als creatieve activiteit, niet slechts als technische knutselarij. Onder deskundige leiding worden de deelnemers vertrouwd gemaakt met allerlei aspecten van de fotografie zo als opnamen maken, ontwikkelen, af drukken en vergroten. Verder staan op het programma portretfotografie, een foto-speurtocht, avondfotografie en het inrichten van een fototentoonstel ling, terwijl zo mogelijk ook een ex cursie georganiseerd wordt. Een gro te donkere kamer staat de gehele week ter beschikking van de deelne mers. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zelf een fotocamera meenemen, of dat nu een heel eenvoudige of een meer gecompliceerde camera is. Gezien de grote belangstelling die er ieder jaar weer voor deze fotoweek is, is spoedige opgave gewenst. De kosten voor deelname aan deze week bedragen 90. Veel materiaal wordt gratis beschikbaar gesteld. Opgave en nadere inlichtingen. LCGJ, Werkgroep Audio-Visuele Me dia, Koningin Sophialaan 19 in Amersfoort, telefoon 03490-14246. De algemene vergadering van de Unie van Baptisten Gemeenten in Am sterdam heeft met 94 tegen 59 stem men een voorstel van de Uniecom missie afgewezen om als gastlid toe te treden tot de Raad van Kerken in Ne derland. Een voorstel van Groningen-Noord om de naam van het weekblad „De Chris ten" te veranderen in „Baptisten weekblad" werd afgestemd. De eind redacteur van „De Christen", ds. van Dam in Sneek, tekende in zijn vergade- ringverslag doodleuk aan: „Men kan dus blijven adresseren: De Christen te Sneek.alle post wordt dan bij die ene christen van Sneek bezorgd. Tijdens de vergadering bleek dat de kosten per theologisch student in de opleidingsinstituten in Nederland lager liggen dan in andere landen. De Ne derlandse aanstaande baptistenvoor ganger wordt het goedkoopst opge leid, en een rol speelt hierbij dat het gebouw van de opleiding, de Vinken- hof, ook in het zomerseizoen rendabel gemaakt wordt. Tot voorzitter van de Uniecommissie werd gekozen ds. W. Veenstra te Amsterdam. Het veertiendaags interkerkelijk evangelisatieblad „De Open Deur/ Onderweg" draagt voortaan de korte naam „Open Deur" en heeft een nieuw en wat kleiner, handzamer for maat gekregen. De Open Deur werd omstreeks 1930 opgericht door de drukker Joh. Stem- pher te Deventer. Sinds 1942 wordt de redactie gevoerd door ds. G. P. Klijn. In 1948 nam de hervormde uitgeverij Boekencentrum N.V. te Den Haag de uitgave over. In 1959 besloot de lu therse kerk medeverantwoordelijk heid te dragen en in 1967 bracht de gereformeerde stichting Lectuurar- beid te Harderwijk haar blad Onder weg in bij De Open Deur. In mei 1969 werden ook r.k. redacteuren aange trokken. De oolage van de „Open Deur" bedraagt nu ongeveer 125.000 exemplaren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 16