Avondje televisiekijken op
negen beeldbuizen tegelijk
NIPKOWSCHIJF VOOR
FRENKEL FRANK
2
m
Geslaagden NOS-
dirigentencursus
Winnende film
van „Montreux
Liesbeth List
zingt Brei
TV vanavond
TV zondag
Radio zondag
Radio maandag
TV zaterdag
TV zondag
TV maandag
ZATERDAG 6 JUNI 1970
VIDEO-EXPERIMENT IN NEW YORK
MOGELIJK OOK NAAR AMSTERDAM
(Van onze correspondent)
NEW YORK Vergeleken bij
Amerika wordt de televisie in
Nederland mondjesmaat verstrekt.
In Washington zijn zeven kanalen
beschikbaar, waarvan vier van zes
uur 's morgens tot één uur
's nachts. In New York, Los An
geles en San Francisco zijn ka
nalen die 24 uur in de lucht zijn.
Waar in Nederland nog maar nau
welijks één generatie kan zeggen
dat zij opgroeide met de buis, is
men in de Verenigde Staten toe
aan een derde, misschien zelfs een
vierde. Geen wonder dat de jong
ste generatie Amerikanen al blasé
is van teevee voordat men tien is.
Maar het is een groter wonder dat
anderen, misschien uit een soort
wraakoefening op dit ingrijpende
medium dat hun jeugd beheerste,
sinds kort bezig zijn om van de
televisie te maken wat het nooit ge
weest is: een kunstuiting.
Fictie
mmmiimnnnnnn-w-n-i-ir-"—
Mies Bouwman presenteert van
avond in het VARA-programma op
Nederland 1 voor de laatste keer in
dit seizoen de quiz „Eén van de
acht" met acht krantenlezende Ne
derlanders. Zij worden niet alleen
op kennis, maar ook op handigheid
getest. Op de foto ons aller Heintje,
één van de gasten in de quiz.
Zoals met bijna alles wat de jonge
ren ondernemen moet het ouderwetse
begrip „kunst-uiting" gelezen worden
als „een ervaring van de zintuigen":
een zo totaal mogelijke aanslag op de
sensibiliteit zoals die wordt gepleegd
met rock-musicals als „Hair", „Sal
vation", „Oh, Calcutta" en films als
„Woodstock". Deze massale aanval op
de zintuigen betekent in wezen een af
scheid van de netjes geordende ma
nier van leven van weleer, waarin al
les „zijn plaats en zijn tijd" had. De
jongeren maken dat onderscheid niet
en hoe zouden zij dat ook kunnen?
Wie aan de massa-demonstraties
heeft deelgenomen, zij het tijdens het
partijcongres van de democraten in
Chicago, of tijdens de laatste bijeen
komst in Washington waar tegen de in
val in Cambodja werd geprotesteerd,
weet uit ervaring dat wat zich op zo'n
dag afspeelt, niet ordelijk is na te
vertellen. Er worden hier pamfletten
uitgedeeld, terwijl elders demonstran
ten met traangas worden bespoten. Op
het trottoir staat een rafelig hip band
je militaire marsen te spelen op „jood
se harpen" kammen met een stuk
je papier eromheen die, aan de mond
gebracht, een zoemend geluid van ver
schillende toonhoogten voortbrengen)
en verderop staat dr. Benjamin Spock
de niet meer zo pacifistische kinder
arts een rede tegen president Nixon te
houden. Met andere woorden: het is
een fictie dat zo'n dag keurig gecata
logiseerd kan worden, naverteld voor
het nageslacht. Iedereen heeft er zijn
eigen indrukken van hoe het dagelijks
leven vergaat.
Niettemin is het streven van de com
merciële televisie en van de dagblad
journalistiek, om het gebeuren van
zo'n demonstratie zo ordelijk en zo sa
menhangend mogelijk te presenteren.
Voor de jongeren die schijnbaar de
chaos aanbidden, is iedere presentatie
die een overzicht nastreeft een verval
sing. Zij accepteren het feit dat het le
ven per definitie ongeordend is, dat
gebeurtenissen meestal geen precies
begin en nog minder een keurig te om
schrijven einde hebben, dat de gelijk
tijdigheid van gebeurtenissen de kern
van de realiteit is en dat het zoeken
naar een betekenis ervan een onna
tuurlijke beperking is van wat men
ervaart. Naar de opvattingen van de
„ordelijke ouderen" moet een derge
lijke instelling tot onverdragelijke on
zekerheid leiden. Maar voor de jonge
ren leidt het tot een bevrijding van
zichzelf. Onzekerheid, zeggen zij, ont
staat alleen wanneer de gebeurtenis
sen niet aan vooropgestelde voorstellin
gen en verwachtingen voldoen. Wij
hebben geen voorstellingen, nog min-
(Van onze radio-tv-redactrice)
AMSTERDAM Op het laatste nip
pertje is de Nipkowschijf, prijs van de
gezamenlijke televisie-critici in Neder
land voor hem of haar die zich op
televisiegebied uitzonderlijk heeft on
derscheiden dan toch nog uitgereikt.
Dankzij het snelle te hulp schieten van
de NOS bij de organisatie en enkele
subsidietjes om de kosten van schijf en
feest te dekken, kon deze onderschei
ding gisteravond in Amsterdam worden
uitgereikt aan Dimitri Frenkel Frank.
Frenkel Frank kreeg deze zilveren
schijf vanwege de rol die hij vanaf het
begin af aan in de Nederlandse tv-
satire heeft gespeeld, „Van botte bijl tot
slank lancet", zoals het juryrapport
vermeldt.
Eervolle vermeldingen gingen naar
het Convent van Kerken/IKOR van
wege het totale programma-aanbod, dat
getuigt van maatschappelijk engage
ment en evangelische bewogenheid, en
naar decorontwerper Roland de Groot,
van wie de jury vond dat hij zich voor
al bij het Eurovisiesongfestival had en
derscheiden met zijn kleurendecors.
Dat het de Nipkowschijf niet zo mee
zit de laatste jaren, is bekend. In 1968
werd er geen enkele uitgereikt, en
vorig jaar werd gezegd dat er totaal
geen schijven meer zouden komen, wat
overigens veertien dagen later toch nog
wel gebeurde. Reden voor alle zorge
lijke geluiden is, dat de gezellige feest
jes rondom de uitreiking steeds weer
een droevige financiële nasleep had
den. Men trachtte vorig jaar de prijs te
redden door deze zonder kosten uit te
reiken in een veel bekeken tv-program-
ma. Dat werd dan vorig jaar gedaan
met de prijs voor Bob Rooyens in de
Dimitri Frenkel Frank
laatste Mies-en-scène. En thans lag het
in de bedoeling om de schijf voor 1970
in de laatste Scala-aflevering te doen
overhandigen.
Echter, dankzij tussenkomst van NOS
en andere gulle gevers hopen de geza
menlijke tv-critici de kostbare traditie
van het intieme feest met tot gul lachen
en applaudisseren bereide genodigden
als traditie weer nieuw leven te kunnen
inblazen en tot in lengte van dagen te
kunnen handhaven.
der verwachtingen wij ondergaan het
gebeuren.
Dit is wat er ten grondslag ligt aan
een televisie-experiment dat sinds kort
zijn eigen publiek zoekt in een uithoek
van New York. De makers ervan,
Rudi Stem en John Reilly, noemen
hun produktie beurtelings „een kalei-
doscopische reis in de tijd", een „on
dergronds video-experiment", of „de
electronica van de gezamenlijk be
leefde ervaring". Als handvat voor
hun onderneming hebben zij de naam
„Global Village" geadopteerd van d«
communicatie-filosoof Marshall McLu-
han, die voorspelde dat de wereld,
dankzij de televisie één grote dorps
buurt zou worden.
Het experiment van Stern en Reilly
speelt zich ieder weekeinde af op een
zo goed als onvindbare zolder in
Greenwich Village in New York, op
op de hoek van Broome- en Mercer
Street. Daar is een ruimte aan het eind
van een Hollands-steile trap die be
reikt wordt door zwarte gordijnen. Be
zoekers wordt gevraagd hun schoenen
uit te trekken en ontdekken dat men
er niet zit, maar ligt op stukken
schuimrubber die ordeloos op de vloer
zijn uitgestald. Er staan asbakken
tussenin, en vanuit deze ligplaatsen
heeft men het uitzicht op een halve
cirkel van negen televisie-toestellen.
Alleen op het ogenblik dat de lichten
uitgaan, treedt nog even de illusie op
dat men te maken heeft met een wat
ongebruikelijk avondje in de bioscoop.
Maar dan komt eerst op één, dan op
twee dan op vijf, negen beeldscher
men de titel „Global Theater" en
dan is het als een massa-demonstra
tie: het is niet na te vertellen. Gedu
rende twee uur worden de maximaal
30 bezoekers onderworpen aan wat
Rudi Stern een „massal visueel bom
bardement" noemt.
Een groep jongens en meisjes op
het nu befaamd geworden Woodstock
rock-festival doen een naakte ronde
dans, terwijl op vier andere scher
men de Britse koninklijke famile ver
veeld en gemelijk naar hun televisie
toestellen zit te kijken. Een stem zegt:
„De enige manier waarop men zich
nu nog kan bevrijden is door middel
van een revolutie", en tegelijkertijd
ziet men Nixon op twee of drie ande
re schermen praten over de oorlog in
Indo-China. Er volgt een rits van
beelden van bekenden: Marylin Mon
roe, kardinaal Spellman, Che Gueva
ra, de Sovjet-astronaut Gagarin, Bob
by Kennedy, Alfred Krupp en te
gelijkertijd hoort men over het beeld
van een gitaar-close-up op twee an
dere schermen de Rolling Stones zin
gen: „You can't always get what you
want".
Abbie Hoffman, die terecht stond
in het berucht geworden Chicago-pro-
ces als een van de acht „samenzweer
ders", verschijnt op vijf beeldbuizen en
zegt over de rechtbank: „Het was een
gevecht tussen het leven en de dood",
en op een zesde scherm verschijnt
even het hoofd van Hitier. Op de over
blijvende drie schermen ziet men een
cohabiterend jong paar, temidden van
dotterbloemen in een weiland.
Rudi Stern heeft niets te veel ge
zegd: het is een visueel bombarde
ment van indrukken, gepaard aan een
veelvoudig geluidsoffensief op het ge
hoor. In het begin heeft men de nei
ging zich te verzetten tegen de veel
heid en zich te concentreren op één
hoogstens twee van de beelden. Daar
na komt het stadium van ergernis,
want het is niet mogelijk drie of vier
verschillende beelden tegelijkertijd te
selecteren voor de voorgenomen con
centratie. En tenslotte komt het sta
dium dat men de stortvloed van ge
luid en beeld over zich heen laat spoe
len en dat is het ogenblik dat men
iets van de avond heeft begrepen.
Wie deze fase bereikt, vertrekt met
een merkwaardig transparant gevoel
van opluchting: dat het mogelijk is
om de uit angst geordende veelvormi
ge chaos van het leven te accepteren
als ordeloosheid.
In overeenstemming met de opzet
van de produktie is iedere voorstel
ling anders. Niet alleen kunnen er an
dere opnamen zijn, maar ook andere
combinaties van geluid en beeld, om
dat deze op het ogenblik van de uit
zending bediend worden naar het in
zicht van de technicus die de trans
missie verzorgt. Het is als het ware
een extra voorzorgsmaatregel om de
voorpgezette onberekenbaarheid te
garanderen. Stern en Reilly hebben
het plan hun experiment ook in Am
sterdam te lanceren. Stern: „Ik ben
er een keer geweest (in Amsterdam)
en voelde meteen dat dit een stad
was, waar zoiets gedaan kan worden".
In Amerika hebben zij plannen voor
een tweede „Global Theater" in New
York, en nog een in Boston.
Het is de bedoeling dat ieder van de
ze „theaters" zijn eigen produkties
vertoont, gefilmd met video-camera's
(waardoor de film niet meer ontwik
keld hoeft te worden) door mensen
ter plaatse. Stern droomt al van een
uitwisseling van programma's die de
wereld een stap dichter bij de „dorps
buurt" zullen brengen, die Marshall
McLuhan voorspelde.
De AVRO brengt zondagavond op
Nederland 1 een reportage van
een optreden van het gezelschap
„Sortilège de la flute et harpe
Indienne". Deze mensen, die uit de
Andes komen, werken al een jaar
of tien in Europa en nu zijn ze in
eens beroemd geworden met hun
„El Condor Pasa". Dat komt voor
al, omdat Simon en Garfunkel
hierbij een tekst hebben gemaakt.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. NOS-voorzitter E.
A. Schüttenhelm reikte gisteravond in
huize Queekhove in Breukelen de ge
tuigschriften uit aan negen geslaagde
deelnemers van de achttiende dirigen
tencursus. Het waren Gabriel Chmura
uit Israel, de Franeaise Catharina Co-
met, de Amerikanen Charles Ketch an
en Allen Lewis, de eerste Japanner,
die aan de dirigentencursus van de
Nederlandse omroep deelneemt Yoshi-
hiro Obata, de Engelsman Ian Reid,
de Duitser Werner Stiefel en de Ne
derlanders Peter Serpenti (die gaat
stage lopen bij de NOS-orkesten) en
Lucas Vis. Er waren nog vier werken
de hospitanten: de Roemeen Ovidiu
Balan, de Nigeriaan Victor Bolarinwa,
de Engelsman Robert Secret en de
Belg Roni Zollman.
De heer Schüttenhelm zei in zijn
openingswoord dat de NOS de enige
omroep ter wereld is, die een dirigen
tencursus organiseert.
Jean Fournet zal volgend jaar niet
meewerken als docent aan de diri
gentencursus. In zijn plaats komt
Dean Dixon, die al eens eerder de lei
der van deze cursus was.
Nederland 1. Op deze zaterdag de
AVRO met Dagje Ouder en Banana
Splits. Pipo de Clown slaat de brug
naar het avondprogramma, dat na het
journaal wordt vervolgd met een af
levering van de nogal populaire Ame
rikaanse serie over veedrijvers Raw
hide. Aansluitend aan het journaal het
spelletje Een van de Acht, dat na een
aarzelend begin toch goed aangesla
gen is bij de kijkers. Mies ontvangt
behalve de al dan niet zenuwachtige
kandidaten als eregast: Heintje. Een
Russische dansgroep en Vico Torriani
zorgen voor de andere intermezzo's.
Tien uur is het tijd voor de Tsjechi
sche produktie de zes Uitbrekers, die
met vlag en wimpel het televisiefestival
van Montreux won. Het gaat over zes
gevangenen, die er met elkaar tussen
uit trekken. Ze ontdekken dan echter
al spoedig, dat vrijheid ook niet alles
is.
Na het laatste nieuws tot diep in de
nacht Herman Kuiphof met zijn WK
voetbal. Hij verslaat rechtstreeks de
wedstrijd Rusland-België en doet er
als toegift nog een samenvattinkje
van Uruguay-Italië bij. Maar dan is
het ook al twee uur geweest.
Nederland 2. Pipo, het journaal en
de Scheepsjongens van Bontekoe lei
den het tweede-net programma in. De
NCRV gaat daarna verder met een
herhaling van Please Sir. aflevering
Bijna een Griekse tragedie.
Direct na het journaal komt de
NCRV met een film uit de serie We
reldpremières. We zien onder meer
Joseph Cotton in de Mystificatie op
Savarona eiland.
Alvorens Ds. C. M. Boerma de ru
briek Evangelie verzorgt, brengt de
NCRV nog de vierde aflevering van
de serie Hollands Welvaren. Het pro
bleem dat onder de titel „Kind van
de rekening" aan de orde wordt ge
steld is dat van de abortus en de
ongewenste zwangerschap. Lex Leffe-
laar heeft de regie van dit program
ma.
Nederland 1. Vanmorgen een eucha
ristieviering uit de St. Ansfriduskerk
in Amersfoort m.m.v. de Scola Can
torum uit Hilversum, onder leiding
van frater Boudewijn van Limbeek.
In de middag de bekende trits,
nieuws, weekjournaal en verkeersin
formatie, die niet meer wordt gevolgd
door Skippy de serie is uitgeput
maar nu door Tobspion.
Daarna twee samenvattingen van
wedstrijden om het WK voetbal in
Mexico. Het zijn Peru-Marokko en
Roemenië-Tsjecho-Slowakije. Daarna
de Toto.
Wat de avond betreft is Pipo weer
present evenals Aart Staartjes met
zijn Woord voor Woord. De kerken
gaan verder met de eerste aflevering
vbn Vluchtelingen. Onder de titel
„Nomaden van de wereldpolitiek"
wordt een beeld gegeven van het
vluchtelingenprobleem in een achttal
landen in Azië en het Midden-Oosten.
De AVRO vervolgt het programma
om half acht. Eerst een uitzending
rond Bernard Haitink, waarin het Con
certgebouworkest muziek voor het pu
bliek van morgen speelt. De dirigent
praat met zijn gehoor en geeft zijn
visie op Moesorgsky en Ravel. Het
orkest voert de suite „de Schilderijen
tentoonstelling" uit.
Aansluitend aan het journaal van
half negen heel andere muziek, name
lijk Indiaanse muziek uit de Andes.
In the High Chaparral leidt het
spoor naar Nevermoore. Alvorens Jan
Brusse met zijn tien minuten indruk
ken uit Parijs de avond besluit zien
we gerst nog een half uur Liesbeth
List, die in het HOT Theater in Den
Haag liedjes van Jacques Brei zingt.
Nederland 2. Het weredkampioen-
schap voetballen begint voor de Ne
derlandse kijkers tegen zeven uur.
Herman Kuiphof vertelt, hoe de strijd
verloopt tussen Brazilië en Engeland.
In de pauze is er even tijd voor het
journaal.
De nieuwe serie de Rechtvaardige
Rebel in het Engels Quentin Dur-
gens MP beleeft vervolgens zijn
tweede aflevering. De NOS heeft het
overigens maar gemakkelijk in deze
juni-maand, want ook de rest van het
programma komt uit Mexico. Koen
Verhoeff neemt de dienst over van
Herman Kuiphof v oor de wedstrijd
tussen Bulgarije en West Duitsland.
HILVERSUM I
"8.00 Nws. 8.13 Gevar. progr. <9.00
Sportmededelingen). 9.15 Rep. crisis
Midden-Oosten. 9.45 Uitz. Humanis
tisch Verbond. 10.00 Onderweg. 10.30
Dienst van Schrift en Tafel. 11.30
Reaktief. 12.00 Muzikaal Onthaal. 13.00
Nws. 13.10 Lezing. 13.19 Radiojour
naal. 13.35 Radar. 14.05 Nederlands
Koorfestival 1970. 14.30 Progr. gast
arbeiders. 17.00 Stereo: Lichte orkest-
muz. met sol. 17.50 Nws. 18.05 Mede
delingen. 18.10 Sportreportages. 18.30
Rebelse liedjes. 19.00 Discussie. 19.30
Nws. 19.35 Pianorecital. 20.00 Gesprek.
20.30 Stereo: Gevar. verz. pl. progr.
22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.43
Radiojournaal. 22.55 Stereo: Licht pl.
progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
8.00 Nws. 8.10 Stereo: Badinerie.
9.00 Nws. 9.15 Stereo: Laudate. 10.00
Eucharistieviering. 11.00 Nws. 11.02
Stereo: Lichte muz. 11.55 Mededelin
gen. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Tus
senbeide. 13.00 Nws. 13.10 Voor de
jeugd. 13.25 Stereo: Klass. kamermuz.
14.10 Hoorspel. 14.30 Stereo: moderne
en klass. muz. In de pauze. 15.28 pro
gr. over toneel. 16.05 Stereo: Mod.
Russische muz. 16.30 Internat, koren-
wedstr. 17.00 Kerkdienst. 18.00 Con
vent 18.30 Mensen, gesprek. 18.45
Kerk veraf en dichtbij. 19.00 Nws.
19.07 Stereo: Musica S'acra. 19.45 Le
zing. 20.00 Mod. en klass .muz. 20.30
quiz. 22.00 Kruispunt. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws. 22.40 Audio-Opmaat
1970. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Drrrruit. 10.00 Nws
10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02
Muz. Mozaïek. 12.00 Nws. 12.02 Verz.
pl. progr. 13.00 Nws. 13.02 NAR. 14.00
Nws. 14.02 Langs de lijn. (15.00 en
16.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.02 Radio
journaal. 17.05 Licht pl. progr.
BRUSSEL 324 M
12.00 Muziekprogr. 13.00 Nws. SOS-
berichten voor schippers. 13.20 Opera
en Belcanto. (14.00 Nws.). 15.30 Sport
en muziek. (17.00 en 18.00 Nws.). 18.30
Kath. godsd. uitz. 19.00 Nws. 19.30 Mu-
ziekfocus. 22.00 Nws. 22.20 Dansmuz.
(23.00 Nws.). 23.40 Nws.
MAANDAG 8 JUNI 1970.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7 23 Lichte gr.muz. en rep. (7.33 Van
de voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00
Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 Lichte
gr.muz. en rep. 9.10 Klass. gr.muz.
(9.35 Waterstanden). 9.50 Koning
Klant. 10.00 Voor de huisvrouw. 11 00
Nws. 11.03 Mod. muz. 12.00 Gevar.
progr. (13.00 Nws). 14.25 Schoolradio
14.45 Lezing. 15.20 Lichte orkestmuz.
16.00 Nws. 16.03 Canta America 16.30
Voor de jeugd 17 30 Brabant joum.
17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11
Radiojourn. 18.25 Praatje. 18.30 Licht
muz.progr. 19.30 Nws. 19.35 Eduard
Douwes Dekker. 20 05 Jazz. 21.00 Taal
beheersing. 21.20 Lichte gr.muz. 21.40
Gamma. 22.10 Sextant. 22.30 Nws.
22.40 Mededelingen. 22.55 Licht muz.
progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 711 Het levende woord.
7.16 Badinerie. (7.30 Nws; 7.32 Actua
liteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws).
8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw.
(9.00 Gymnastiek). 10.00 Mod. muz.
10.15 Nederl. muz.leven 11.00 Nws.
11.03 Voor de zieken. 11.30 Bejaarden-
progr. 11.55 Mededelingen. 12.00 Los-
Vast. (12.05 Boekbespreking; 12.21
Voor boer en tuinder; 12.26 Medede
lingen; 12.30 Nws; 12.41 Actualitei
ten). 14.05 Schoolradio. 14.30 Bariton
en piano. 15 00 Hervormde middag-
dienst. 15.30 Zoeklicht op Nederland.
(16.00 Nws). 17.20 Overheidsvoorl.
17.30 Voor de kleuters. 17.45 Voor de
jeugd. 18.00 Meisjeskoor. 18.19 Uitz.
P.v.d.A. 18.30 Nws 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Geestelijke muz. 19.20 Re
formatie en Reveil. 19.35 Intermezzo.
19.45 Opbouw. 20.00 Oude en klass.
muz. 21.30 Klass. muz. 22.00 Ever
greens 22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Platennieuws. 23.30 Text
and Sound 1970 23.55 Nws
HILVERSUM lil.
9.00 Nws. 9.02 Fit. 10.00 Nws. 10.03
Popstation. (11.00 Nws) 12.00 Nws.
12.03 Jam-on-radio. 13 00 Nws 13.03
Waarom niet? 14.00 Nws. 14.03 Pop
en countrymuz. (15.00 Nws). 16.00
Nws. 16.03 Popmagazine. 17.00 Nws.
17.02 Verzoekpl.progr.
BRUSSEL 324.
12.00 Nws. 12 03 Muzikaal progr.
(SOS-ber. v. schippers). 12.55 Pers
overzicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz.
14.00 Nws. 14.03 Symf. muz. 16.00 Nws.
16.03 Beursberichten. 16 09 Voor de
zieken. 17.00 Nws. 17.15 Negrospiri
tuals. 18.00 Nws. 18.03 Popmuz 18.30
Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Lia Dorana. 19.00 Nws
19.40 Arthur Smith, gitaar. 19.45 Mis-
sie-uitz. 20.00 Operakroniek 22.00
Nws. 22.30 Avonddecor. 23.00 Nws.
23.10 Mis. 23.40 Nws. 23 45 Voor de
zeelieden.
Nederland 1
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19 04 VARA: Rawhide.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Een van de Acht.
22.00 De Gouden Roos '70.
22.45 NOS: Journaal.
22.50 Wereldkampioensch. Voetbal
Mexico
Nederland 11
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.16 Please Sir!
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Mystificatie op Sava-
rona-eiland.
21.55 Hollands Welvaren.
22.45 Evangelie.
22.50 NOS: Journaal.
Nederland I
11.00 KRO/RKK: Eucharistieveiring.
15.30 NOS: Journaal.
15.32 Weekjournaal
15.52 Verkeersinformatie.
15.55 Tob-Spion (serie).
16.20 Wereldkamp. Voetbal Mexico.
16.55 Toto-uitslagen
17.00 Einde.
18.55 Pipo de Clown.
19.00 CVK/IKOR/RKK. Bij bel vertelling
voor kinderen.
19.05 CVK/IKOR: Vluchtelingen (docu
mentaire).
19.30 AVRO: Concertgebouworkest o.l.v.
Bernard Haitink.
20.30 Journaal.
20.35 AVRO: Indiaanse muziek van de
Andes.
20.50 High Chaparral.
21.40 Tour de Chant van Liesbeth List.
22.10 Hier Parijs - Hier Jan Brusse.
22.20 NOS: Journaal.
Nederland II
18.55 NOS: Wereldkampioenschappen
Voetbal Mexico.
19.45 Journaal.
20.45 Rechtvaardige rebel (film)
21.35 Wereldkamp. Voetbal Mexico.
23.05 Journaal.
Nederland I
18.00 NOS: Wereldkampioenschappen
Voetbal Mexico.
18.45 Pipo de Clown
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: lournaal.
19.00 NOS: Reclame.
19.04 NCPV: De ongrijpbare Pimpernel
(serie).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en Nu.
20.45 Licht gevar. muziekprogramma.
21.35 Ik zie, ik zie quiz.
21.45 Vorming? Waarom? (docum.)
22.25 Een hemel op Aarde?
22.35 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: mumaal.
19.00 Reclame.
19.04 NOS: De 21e Eeuw (docum.).
19.30 VARA. Coronation Street (feuill.).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: lournaal
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA'Hier is Lucy (serie).
20.45 Uit Berekening (feuilleton).
22.25 Het intieme leven van de spreeuw,
film.
22.50 NOS: lournaal