Voorspel op spektakel bij
eeuwfeest Albrecht Dürer
TH
Ellen Wills op
songfestival
si ml ré a
Uzv
garantie
voor
selecte
geschenken
RUTGER KOPLAND;
de ongeldigheid van grote gevoelens
iAÉ
Natuurschoon in
Venezuela
Negen Muzen
WINNAAR JAN CAMPERTPRIJS
JONGE SLA
TV vanavond
T
Radio woensdag
TV dinsdag
TV woensdag
DINSDAG 9 JUNI 1970
9
KLEINE TENTOONSTELLING IN
MARKIEZENHOF BERGEN OP ZOOM
(Van onze correspondent)
BERGEN OP ZOOM Volgend
jaar 1971 maakt de halve kunst
wereld zich op om Albrecht Dürer,
500 jaar geleden in Neurenberg ge
boren, tot haar privé-bezit te maken.
Er wordt nu op verscheidene plaat
sen al aan tentoonstellingen gesleu
teld; de uitgeverswereld kijkt ook
vooruit. Bergen op Zoom weet even
eens met jaartallen te werken: dit
jaar is het 450 jaar geleden dat Dürer
tijdens zijn grote reis door Nederland
enkele dagen in Bergen op Zoom ver
bleef en er bepaald geen onbekende
bladen aan zijn oeuvre toevoegde.
Bergen op Zoom loopt precies een
jaar op het grote Dürerspektakel
vooruit met de tentoonstelling die er
nu in het Markiezenhof, het ge
meentemuseum, wordt gehouden.
Grafiek
Mystiek
SU
Engagement
Mogelijk bewerking van
de „Internationale"
door de Beatles
KRO-nieuwbouw door
Aldo van Eyck
KUNSTNIJVERHEIDSHUIS
Ook voor Vaderdag
GRONINGEN Rutger Kopland
is het pseudoniem, waaronder de in
Glimmen wonende zenuwarts R. H.
van den Hoofdakker (verbonden aan
het Academisch Ziekenhuis in Gro
ningen) gedichten publiceert. Tot nu
toe zijn er drie gedichtenbundeltjes
van hem verschenen: „Onder het vee"
in 1966, „Het orgeltje van yesterday"
in 1968 en „Alles op de fiets", eind
vorig jaar. „Alles op de fiets" is be
kroond met de Jan Campertprijs van
1970. De prijs, die Kopland deelt met
de dichter Hans Vlek, zal overmorgen
in Den Haag worden uitgereikt. Rut
ger Kopland, geboren in 1934, is ge
trouwd en heeft drie dochtertjes.
Het is een bescheiden expositie en men
spreekt in Bergne al even bescheiden van
een plaatselijke manifestatie. Toch lijkt
ons dat niet helemaal waar: Bergen op
Zoom was tenslotte niet meer dan een
kleine pauzeplaats tijdens de grote reis
en het voornaamste doel na Antwerpen,
Nijmegen, Den Bosch, Brussel, Brugge.
Gent en nogmaals Antwerpen was in de
eerste plaats Zeeland, een provincie waar
nog grotendeels in de Vlaamse traditie
gebouwd en gewerkt werd. Dürer had
vooral dit Vlaamse gebeuren als verade
mend ervaren. Zo wil hij, met Bergen op
Zoom als springplank, naar Middelburg
en Veere en vooral naar Zierikzee waar
een walvis van ongekende afmetingen is
aangespoeld. Dürer die zich bezighield
met anatomie, geometrische aspecten
van de schilderkunst en een geheel eigen
theorie opbouwde over de waarden van
het perspectief, wilde de walvis beslist te
kenen. Toen hij na honger, dorst, kou,
bijna een schipbreuk en (toch nog) een
weldadige portie stedeschoon in Zierik
zee aankwam, bleek hetzelfde water dat
de walvis had aangespoeld het beest ook
te hebben weggespoeld. Dürer doet het in
zijn hoogst interessant reisdagboek af met
een simpele, zakelijke mededeling.
Bergen op Zoom valt dus midde nin de
Nederlandse reis. Dürer tekent er ver
schillende bladen, slechts vier ervan blij
ven bewaard. Het zou zonder meer van
zelfsprekend zijn dat nu men in Bergen
op Zoom toch over een plaatselijke mani
festatie spreekt deze vier zilverstiftte
keningen de kern en oogappel van de ex
positie en haar inrichters zouden zijn. Het
is niet zo: de tekeningen zijn gebleven
waar ze waren, drie in het Musée Condé
Chantilly en een in het museum van
Frankfort. Ook de twee andere bladen die
vlak voor Bergen op Zoom zijn gemaakt,
beide te Antwerpen, ontbreken en zijn
slechts op een foto te zien. De tentoonstel
ling heeft betrekking op behalve de zes
reprodukties dertig bladen. Eenentwin
tig ervan zijn afkomstig van het rijkspren
tenkabinet, de overige negen komen (zeer
tijdelijk) van particuliere eigenaren.
Dertig bladen, grafiek dus, kopergra
vures, houtsneden, ijzeretsen. De grafi-
ces Dürer heeft het in de (algemene) be
schouwing lange tijd gewonnen van de
schilder. Het feit dat Dürer een populai
re, haast volkse kunst wilde leveren die
voor iedereen toegankelijk moest zijn
(men stelle zich in dit verband zijn Biblia
Pauperum voor), zal daar wel niet ge
heel vreemd aan zijn geweest. Via de
Fuggers vinden vooral zijn houtsneden
een brede verspreiding.
De schilder Dürer met één, hoewel kort,
been in de nabloei der middeleeuwen, het
andere in de renaissance, moet de war
me volheid van het zuiden (met name Ve
netië) geproefd hebben, wil zijn prachti
ge schildering genoeg stoffering en kleur
krijgen om ook in het noorden te bloeien.
Het opmerkelijke is dat Dürer, Duitser
en noordeling, een nagenoeg Italiaans re-
naissancit door de wereld stuurt. .Hij,
van opleiding en oorsprong een Neuren-
bergs boekverluchter, vindt in zijn zui
delijke reizen de grote adem voor het
grote schilderen. De schilder is zonder
twijfel minstens z obelangrijk als de gra
ficus. Het lijkt ons dat het spektakel er
volgend jaar niet aan voorbij zal gaan.
Dürer toont zich in zijn schilderen in de
eerste en laatste plaats een vooral reli
gieus classicist. Hij ziet de wijshe id in
de oudheid, maar ziet de wegen er heen
enkel en alleen via Christus en zijn leer
lopen. We kennen hem uit zijn intrigerende
zelfportretten als een ongetwijfeld knappe
man met een wonderlijke oogopslag,
scherp en hard van reactie en niet vrij
van enig vuur.
Er hangt voor een man die zijn zaken
haarscherp wist te duiden, iets vaags
iets van mysterie rond deze autovisies,
Albrecht Dürer heeft ook verschillende
aquarellen en tekeningen, vlugge produk-
ten van vlugge reizen gemaakt. Enkele er
van hebben wereldroem geoogst, de mees
te zijn echter in de algemene waardering
ver achtergebleven bij het opgelegde suc
ces van de houtsneden. Het hoeft dunkt
ons, echter geen betoog en ook deze klei
ne Bergen op Zoomse tentoonstelling be
wijst het, dat vooral zijn kopergravures
Dürers grafiek een kwalitatief bijzonder
hoge stempeling geven. Het belang ervan
is onbetwist. Stavende toppunten als het
Melanchton-portret ontbreken, jammer
genoeg.
Dürer is, de Renaissance ten spijt,
geen kunstenaar die probleemloos voor
bijgaat aan de grote zaken en woelingen
van zijn eigen tijd. Hij voelt, en is op dat
terrein erg engagé, een grote verbon
denheid met het algemene zoeken naar
waarheid dat juist op zijn tijd, die van de
Reformatie, drukt.
Men noemt hem graag de kunstenaar,
een kunstenaar althans, van de Refor
matie en daar zit meer vastgestelde
ADVERTENTIE
Detail uit tekening van Dürer.
keus in dan Dürer zelf wel toestaat. Is
hij niet veeleer een christelijk humanist,
de man die tussen Erasmus en Luther
loopt? Zijn poëzie, brieven en andere ge
schriften in litteris is Dürer bepaald
niet de eerste de beste geven recht op
die vraag. Hoe dan ook, zijn verbonden
heid met het Christendom blijft en blijkt
zo duidelijk dan men zelfs op verkondi
gende aspecten in zijn werk kan wijzen.
De tentoonstelling in Bergen op Zooms
Markiezenhof, 450 jaar geleden door Dü
rer getekend met de zilverstift en later,
in fragmenten met de droge naald tref
fend in een ander, breder landschap ge
plaatst, laat er in (bekende) bladen veel
van zien. Mede vanwege dit grote beeld
vlak heeft Bergen op Zoom van zijn Dü-
rerprimeur meer dan een louter plaatse
lijke manifestatie gemaakt. (Tot 14 juni
1970, Markiezenhof, Bergen op Zoom, da
gelijks geopend).
Nederland 1. De KRO heeft niet ge
noeg aan Pipo. Na het nieuws haalt zij
namelijk de kindertjes door de
clown net naar bed gestuurd er weer
uit om ze te laten kijken naar Bruintje
Beer. Dan Daktari. de wraak van een
Luipaard.
Na het nieuws brengen Jacq. Grij-
pink, Ad Langebent en Ed van Wes-
terloo hun „Vanavond in Nieuws
poort". Vijf minuutjes voor de SUS lo
terij en dan de Andy Williams show.
Andy is gastheer van onder meer de
beroemde grappenmaker Jimmy
(„neus") Durante, zanger Rolf Harris,
zangeres en liedjesschrijfster Jackie
DeShannon en the Grass Roots.
De Heren van Ziehem zijn er ook op
deze KRO-avond. Na deze 3 kwartier
Vlaams vermaak het laatste nieuws en
tenslotte van Teleac de cursus Ruim
telijke Ordening.
Nederland 2. Pipo, het journaal Den
Haag vandaag en de rubriek met in
formatie over het komende Holland
Festival. Dan is het tijd voor AVRO-
dinsdag. In het voorprogramma het
Wonder der Natuur. Venezuela in Zuid-
Amerika is nog een land vol natuur
schoon, waar vele dieren geen last heb
ben van de mens als vijand. We zien
vele twee- en viervoeters en ook rep
tielen.
Peyton Place volgt het journaal op.
Willem Duys ontvangt voor de vuist
weg gasten en Wim van der Linde doet
dat voorbereid in zijn Televizier Ma
gazine.
AMSTERDAM. Ellen Wills, het
jonge Nederlandse zangeresje dat in
april de persprijs won op het eerste
songfestival van Tenerife, gaat weer
een kans wagen in de internationale
zangwereld.
Zij doet mee aan het Bulgaarse
songfestival „The Golden Orpheus", dat
vandaag in Slansjev Bryag aan de Bul
gaarse Zwarte Zeekust begint en tot en
met zondag duurt. Ook dit jaar weer
zullen er vijfitg artiesten uit even zo
veel landen deelnemen. Onder die lan
den zijn Japan, Mongolië, Egypte, de
Verenigde Staten van Amerika en de
Europese landen aan beide zijden van
het ijzeren gordijn.
Ellen Wills zingt op het festival het
liedje „Jouw eerste concert" geschte
ven door Betty Friedman en Bob Bou-
ber en gearrangeerd door Bert Paige.
Voor het verplichte Bulgaarse liedje
maakte Piet Sonneveld een arrange
ment: Ger Rensen maakte de tekst
voor „Er zweeft een liedje langs de
goudkust".
LONDEN, (DPA). De Beatles heb
ben van de „Socialistische Internationa
le" het verzoek gekregen, het oude strijd
lied de „Internationale" te moderniseren.
Van deze moderne vertolking zou dan
een plaat moeten worden gemaakt.
Een woordvoerder van de „Socialisti
sche Internationale", die dit maandag in
Londen bekend maakte, zei dat de onder
handelingen nog gaande zijn. De rechten
op de oorspronkelijke versie zijn allang
verlopen, zodat een ieder er mee kan
doen wat hij wil. Als de Beatles met het
voorstel akkoord zouden gaan, zouden zij
echter geen honorarium mogen verwach
ten.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. De KRO heeft prof.
Aldo van Eyck te Amsterdam opdracht
verleend de nieuwbouw van deze omroep
te ontwerpen. De nieuwe huisvesting van
de staf zal, aldus de KRO, door inrich
ting en vormgeving moeten kunnen bijdra
gen tot de ideële en professionele taak
verdeling van de KRO. Prof. Van Eyck
doceert architectuur aan de afdeling
bgkwkunde van de Technische Hoge
school Delft. Hij doceert ook regelma
tig in de Verenigde Staten, ondermeer
in Harvard, Yale en Columbia. Prof.
Van Eyck heeft in Nederland ondermeer
gebouwd het nieuwe Burgerweeshuis in
Amsterdam, het Paviljoen Sonsbeek en
de Pastoor van Arskerk in Den Haag'
Kijkduin.
ADVERTENTIE
IMtfl/liyUIWIIIIIWWWIlWllllllllllllWIIWIIWIIWWIlWWWWWWWWI,
Scapino. Zaterdag is het Scapino ballet
naar Engeland vertrokken, waar van
8 tot en met 12 juni vijf voorstellingen
zullen worden gegeven in het kader van
het Benelux-festival in Scarborough.
Voorts zullen er een aantal demonstra
ties worden gegeven op diverse scholen
in Yorkshire.
GROTE HOUTSTR. 163 - TEL. 312623
GEN. CRONJESTR. 143 - TEL. 251393
Jifinnnnnnnnnnnnniwinn^pr*,""M"****M*M*"wt
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.23 Lichte muz. (7.33 Van de voor-
pagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11
Actualiteiten. 8.22 Stereo: muz. (8.35
Praatje) 9.05 Studio-opnamen. 9.53 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio 10.00
Lichte muz. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw. 12.00
Licht muz. progr. 12.54 Voor het plat
teland. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten.
13.25 Stereo: Klavecimbelrecital. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Volksliede
ren. 14.25 Hoorspel 15.25 In de Toon
zaal. 16.00 Nws. 16.03 Sociëteit. 17.02
Oude liedjes. 17.20 Toerismo. 17.40
Stereo: Moderne muz. 17.55 Medede
lingen. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitz. 18.30 Stereo: Klink Klaar.
19.30 Nws. 19.35 Buitenl. weekover
zicht. 19.45 Stereo: Licht instr. en voc.
ensemble. 20.10 Stereo: Dansorkest
met sol. 20.40 Interview. 21.15 Stereo:
Amusementsmuz. 21.45 Country en
Western muz. 22.00 Praten met Mies.
22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.43
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Contrasten.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord
7.16 Stereo: Klass. muz. (7.30 Nws;
7.32-7.50 Actualiteiten). 8.00 Nws. 8.-1
Verzoekpl. progr. (8.30 Nws; 9.00
Gymnastiek). 9.30 Voor de kleuters.
9.45 Stereo: Mod. muz. 10.15 Voor de
vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Aktua: 11.55
Mededelingen. 12.00 Stereo: Gevari
eerd progr. (12.22 Wij van het land;
12.26 Mededelingen; 12.30 Nws: 12.41
Actualiteiten; 13.00 Quiz). 14.10 Mo
derne muz. 15.00 In 't zilver. 16.00
Nws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00:
Twien-Popradio. 17.50 Overheidsvoorl.
18.00 Stereo: Country and western
rubr. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten
19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Kol
der of kentering. 19.20 Monniken in de
Laurenskerk. 19.35 Geen mderdaan
maar burger. 19.50 Voor blinden en
slechtzienden. 20.00 Heinrich Schütz-
Festival. 22.00 Jazzpresso. 22.30 Nws.
22.38 Cosa Nostra. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Lichte vokale muz.
10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 11.00
Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws.
12.03 Zet 'm op. (13.00 Nws. 13.03 Ra-
diojourn.) 14.00 Nws. 14.03 Gimmick.
15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen.
16.00 Nws. 16.03 Licht pl. progr. (17.00
Nws. 17.02 Radiojournaal).
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.55 Persoverzicht. 13.00
Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03
Symf. muz. 14.30 Voor de jeugd. (15.00
Nws. 16.00 Nws. 16.09 Volksliederen).
17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00 Nws. 18.03
Popmuz. 18.20 Lekenmoraal en filoso
fie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken.
19.00 Nws. 19.45 Adviezen. 20.00 Ope-
rettemuz. 22.00 Nws. 22.20 Avonddecor.
(23.00 Nws). 23.40 Nws.
Om enig licht tussen ons te brengen
zoals hij opmerkt heeft Rutger Kop
land een grote staande schemerlamp in
het midden van de huiskamer geplaatst.
In de lichtcirkel zitten Rutger Kopland,
zijn vrouw en ik. De kamer ligt lager
dan de rest van hun kleine boerderij.
„This is the end, little girl" van de
Beatles klinkt door de kamer. Kopland
en zijn vrouw zijn grote liefhebbers van
de Beatles. Hij vertaalt ook wel eens
Beatles-liedjes, In zijn bundel „Alles op
de fiets" staat zo'n vertaling. („The fooi
on the hill"). „Eigenlijk zijn het veran
deringen. Ze zijn veranderd qua
atmosfeer, taalgebruik en met objecten
aan mijn eigen wereld ontleend."
Kopland schrijft ook wel eens dingen
die gezongen kunnen worden. Op de
vraag of hij het leuk zou vinden als een
beatgroep zijn teksten zou gaan gebrui
ken, zegt hij: „Ja, dat zou ik hartstikke
leuk vinden. Bij een paar gedichten
heeft een vriendje van me muziek ge
schreven. Het zou een chansonachtig ka
rakter krijgen, maar er is niets van ge
komen." Voor een cabaret van de kliniek
schrijft hij gruwelijke liedjes, die het
artsenvak relativeren. „Dergelijke caba
retliedjes hebben iets te maken met het
machteloze gevoel dat je als medicus
vaak hebt. In macabere grappen kun je
je onrust ontladen, zo als je bij een be
grafenis hard kunt lachen. Soms gaat het
tot vlak bij de grens van het toelaatbare,
maar het is de agressie tegen ziekte, die
je afreageert."
Grote gevoelens
Is poëzie schrijven ook afreageren
voor je?
„Nee, dat geloof ik niet, ik voel veel
voor alles wat met ironie te maken
heeft."
Dus een groot deel van je gedichten
is ironisch bedoeld?
„Ja, dat wordt vaak over het hoofd ge
zien, er wordt steeds gedacht dat ze gro
te sterke gevoelens uitbeelden. Dat bete
kent niet dat er geen grote gevoelens in
mijn gedichten voorkomen, dat wél,
maar 't is meer zo dat ik twijfel aan dat
soort gevoelens. Het échec van het grote
gevoel, de schaamte en de ongeldigheid,
denk ik, voel ik. Ik heb sterk de neiging
om heftige verlangens tot uitdrukking te
brengen, echte smartlappen, druipnatte
vaatdoeken, daar schrik je dan van en
dan ga jedan wordt dat zo langza
merhand geironiseerd.
Zo'n gedicht over een plantje jonge
sla, is dus ironisch bedoeld?
„Ja, dat zou je met een ander onder
werp niet gauw kunnen bereiken. Een
jong kropje sla, dat is eigenlijk een lul
lig ding hè, dat spot met alle conventies
om over zo'n lullig kropje sla een groot
gevoel te hebben. Volgens de moderne
conventie moet je zakelijk schrijven en
niet zo'n groot gevoel hebben over jonge
sla en volgens de oude conventie mag je
grote gevoelens niet aan zulke lullige din
gen demonstreren."
Er zijn mensen die jouw gedichten
vervelend vinden maar misschien
komt dat wel omdat ze jouw ironie
niet zien.
„Ja, ik geloof dat domme mensen het
moeilijk zullen begrijpen, maar als re
het niet zien, dan ligt dat niet alleen aan
hen, maar ook aan mij. Ironie is heel
moeilijk, het is vaak op het kantje af
sentimenteel. Ironie komt aan of niet, bij
ironie moet je je gevoel kunnen toelaten
RUTGER KOPLAND
en toestaan want iemand die niet mee
voelt kan niet meegaan met de relative
ring van gevoel. Maar er zijn mensen
die daar emotioneel niet aan toekomen,
die zichzelf verbieden gevoel te hebben
en het verdrinken. Dat zijn mensen die
als ze het woord „moeder" lezen al gaan
braken. De meeste mensen zijn bang
voor hun gevoeligheid en doen zich za
kelijk en rationeel voor. Gerrit Krol, El-
schot en Nescio hebben monumenten van
ironie geschreven. Hun verhalen nemen
soms een vreemde tragische zwenking,
waar je toch om moet lachen. Als El-
schot vroeger uit zijn werk voorlas, dan
kon hij soms minutenlang niet verder
vanwege het huilen, maar Kafka kon
soms niet uit zijn werk voorlezen, omdat
hij er vreselijk om moest lachen."
Al je bundels zijn al in tweede druk
verschenen, maar de oplagen van ge
dichtenbundels zijn doorgaans heel
klein, zo'n 500 of 750 exemplaren.
Hoeveel denk je dat je intussen ver
kocht hebt?
„Alles op de fiets" is in een oplage
van 1500 exemplaren verschenen, ze zijn
nu aan de tweede druk van duizend
exemplaren. Het is eigenlijk voor een ont
zettend klein groepje dat ie
schrijft en dat het koopt. Ik geloof dat ik
tot nu toe ruim 4000 exemplaren verkocht
heb, maar dat is natuurlijk steeds aan
dezelfde mensen. Ik schat dat ik tot nu
toe ongeveer 2000 lezers heb, wat voor
een dichter heel veel schijnt te zijn. Jan
Hanlo verkocht tot aan zijn dood maar
een paar bundels per jaar, na zijn dood
was de hele zaak binnen enkele maanden
uitverkocht. Afgezien van dit soort rare
marktmechanismen, die de verkoop be
palen, heb ik het tij misschien een beetje
mee. Ik denk dat de jeugd steeds meer
poëzie-minded wordt. In mijn jeugd be
schouwde ik poëzie als onzin en flauwe
kul, en terecht, want het ging meestal
ook nergens over. Het waren mededelin
gen voor een klein groepje. Op school
werd je geleerd, dat er iets anders stond
dan wat je las, dat wat er stond steeds
iets anders betekende. Het was duur en
ingewikkeld."
Alles kan ik verdragen,
het verdorren van bonen,
stervende bloemen, het hoekje
aardappelen kan ik met droge ogen
zien rooien, daar ben ik
werkelijk hard in.
Maar jonge sla in september,
net geplant, slap nog,
in vochtige bedjes, nee.
(Uit „Allee op de fiets").
Nederland I
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: Bruintje Beer.
19.07 Dastari (serie).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Vanavond in Nieuwspoort.
21.10 Bekendmaking SUS-loterij.
21.15 Andy Williams Show.
22.05 Wij, Heren van Zichem (feuill.).
22.50 NOS: Journaal.
22.55 TELEAC: Ruimtelijke Ordening
Nederland Tl
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Reclame
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Oen Haag vandaag.
19.09 Voo beschouwingen etc Holland
Festival 1970.
19.30 AVRO: Het wonder der Natuur I
(serie).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Tournaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Peyton Place (feuilleton).
21.10 Voor ie Vuis* weg.
22.10 AVRO's Televizier-Magazine.
23.00 NOS: Tournaal
Nederland I
17.00 NCRVVoor de kinderen.
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Tournaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Den Haag vandaag.
19.09 Puffenstuf (serie).
19.30 CVK/TKOR/RKK: Kenmerk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Tournaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Uitz. PvdA.
20.30 Uitz. Stichtig Socutera.
20.35 NOS: De gevangene van Alcatraz j
(speelfilm).
22.50 Journaal.
22.55 Wereldkamp. Voetbal Mexico.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Tournaal.
19.00 STER. Reclame.
19.04 NCRV: Scheepsjongen van Bon- j
tekoe.
19.12 Even naar de States.
19.55 STF.R: Reclame.
20.00 NOS: Tournaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Please Sir! (serie).
21.05 Eurovisie: Spel zonder Grenzen.
22.20 Koorzang: geestelijke liederen.
22.25 NOS: Tournaal.
22.30 TELEAC: Spaanse les - les 18 j
(herh.).