Wagner-fan Pierre Médecin
regisseert Debussy-opera
Hay dn
beiden
en Janacek
op de maan
JERRY EN JANINE
4-
Shows van Jerry
Rix en Benny Hill
Gasten thuis
bij Menuhin
TV vanavond
TV zondag
TV zaterdag
TV zondag
TV maandag
Radio zondag
Radio maandag
ZATERDAG 13 JUNI 1970
9
PELLEAS ET MELISANDE
IN HOLLAND FESTIVAL
(Van onze muziekmedewerker)
AMSTERDAM Een van de belangrijkste gebeurtenissen van het ko
mende Holland Festival zal ongetwijfeld de opvoering van Pelléas et Méli-
sande onder leiding van Jean Fournet met het
Concertgebouworkest zijn. Het is niet de eerste
keer, dat deze prachtige opera van Debussy in Am
sterdam wordt gespeeld, maar het is wel voor het
eerst dat de mise en scène is opgedragen aan Pierre
Médecin een regisseur die met recht een autori
teit genoemd mag worden waar het de Pelléas aan
gaat. Als ik achter de coulissen kom wordt Eliane
Manchet Mélisande juist aan haar blonde
haren over het toneel gesleurd door een woedende
Golaud in de gedaante van Frantz Petri. Het gaat
niet bepaald zachtzinnig toe. De regisseur volgt van dichtbij elke beweging
hij neuriet en zingt de orkestpartij en telt de maten rust uit voor de
spelers. Hij maakt met zijn handen de bewegingen mee van Golaud en eist
dodelijke haat en wreedheid van hem. Zijn aanwijzingen worden letterlijk
uitgevoerd en tevreden kondigt hij een kleine pauze aan.
Golaud
OVEREENKOMST EN VERSCHIL
HAARLEM Tijdens het Holland
Festival 1970, dat volgende week be
gint, zal bijzondere aandacht besteed
worden aan de werken van Joseph
Haydn en van Leos Janacek. Op het
eerste gezicht is men geneigd aan te
nemen, dat het hier gaat om twee vol
komen verschillende figuren uit de
muziekwereld. Haydn, de grondleg
ger van de klassieke symfonie, Jana
cek, de voorvechter van de Tsjechi
sche en Slavische volksmuziek.
SüSlS'I 2L"-5 g Igi" '5 s gg s j S
gig IsS gis ST5 5
"xwwMimiiwwmwiwwi/wwww
iv 0;
Mijn eerste vraag aan Monsieur Méde
cin is: „Hoe bevalt u het regisseren bij
de Nederlandse Opera en vindt u het
moeilijk om te werken met Franse en
Hollandse acteurs in een zo bij uitstek
Frans muzikaal drama?"
Hij kijkt mij verbaasd aan en zegt:
„Er is helmaal geen moeilijkheid de
Hollandse acteurs (Guus Hoekman, Mei-
nard Kraak, Tom Haenen en Ans Philip-
po) acteren uitstekend, hun uitspraak is
absoluut foutloos, zij begrijpen wat zij
zingen. Er is misschien een verschil in
hun gedragingen, maar dat is er altijd,
dat is gewoon".
Bent tevreden met de bezetting als
geheel?
„Ik heb de Pelléas al minstens vijf
tien keer geregisseerd en de bezetting was
eigenlijk meestal goed.
Dat komt waarschijnlijk omdat je in
deze opera altijd werkt met acteurs die
zich tot de Pelléas aangetrokken voelen
en tegen de moeilijkheden opgewassen
zijn anders melden zij zich niet. Maar
deze groep is bijzonder goed".
Met welke dirigenten hebt U samen
gewerkt?
„Met Cluytens, Pritchard (Glyndebour-
ne), Perrisson (San Francisco) maar
met monsieur Fournet, dat is volmaakt".
„Prefereert een jongen voor de rol
van Yniold of gr Nft U de voorkeur aan
een jonge sopraan?
Hij denkt na over mijn vraag en zijn
blik dwaalt af naar Ans Philippo, die
achter op het toneel staat in te zingen.
„Ik prefereer een jongen voor die rol, ten
slotte heeft Debussy deze rol voor een
knaap geschreven... ik zou ook een jon
gen nemen, tenminste als ik er een kon
vinden die het zo goed doet als „La Phi
lippo"!
Hebt U ook Wagner opera's geregis
seerd houdt U van Wagner?"
Deze vraag blijkt een schot in de roos
te zijn. „Ik heb alle opera's van Wagner
geregisseerd. In 1952 heb ik al samen
gewerkt met Wieland Wagner in Bayreuth.
Ik heb de hele Ring meermalen gedaan,
Tannhauser, Tristan, Lohengrin, les
Maitres Chanteurs, Parsifal.allemaal!"
Lijkt de Pelléas op Tristan?
„Jazeker, le Pelléas, c'est le Tristan
frangais!"
Wie is Uw meest geliefde componist?
„Wagnèr", roept hij uit, j'adore
Wagnèr! „En Mozart", vraag ik schuch
ter als hij het toneel oploopt. Hij
draait zich om en haalt zijn schouders
op en zegt: „Ja Wagnèr.na Mozart
natuurlijk".
Het Concertgebouworkest heeft inmid
dels het begin van de vierde Acte ingezet,
maar ik kan nog net een paar vragen
stellen aan Frantz Petri een jonge
Franse bariton. Hij vertelt mij dat hij
„de Golaud" vorig jaar voor het eerst
gezongen heeft in San Francisco onder
Jean Perrisson. Op mijn vraag of hij
voor het eerst in Holland zingt antwoordt
hij haastig: „Nee waarachtig niet ik
heb de Tannhauser in Scheveningen ge
zongen". Ook hij blijkt als de meeste Fran
sen een aanhanger van Wagnèr te zijn.
Ik vraag hem of Wagner werkelijk zo
populair is in Frankrijk.
„Och", zegt hij populair is niet het goede
woord maar een Wagner-opera is
meestal uitverkocht en Carmen lang niet
altijd.
Ans Philippo hoeft ook nog niet op en
ik kan haar dus even vertellen welk com
pliment „monsieur Médecin haar gegeven
heeft. Ze is er erg blij mee: „Want Yniold
is een moeilijke rol ik moet er aldoor
goed aan denken dat ik mij als een jon
gen gedraag. Ik zing voor het eerst in de
„Pelléas", maar ik heb mijn rol ingestu
deerd met mijnheer Den Hertog en dan
weet je eigenlijk al van tevoren dat het
goed is Den Hertog weet alles".
Guus Hoekman neemt mij mee naar
zijn kleedkamer en vertelt dat hij de Pel
léas al meer dan vijftig keer gezongen
heeft. Hij heeft „Arkel" gezongen in een
platen-opname met Ansermet, die plaat
heeft een Edison gekregen. Hij is vol lof
Pierre Médecin (rechts) regisseerde
gisteravond in de stadsschouwburg in
Amsterdam een kostuumrepetitie.
over de regisseur Médecjn en de dirigent
Jean Fournet.
Hij is ook vol bewondering voor de tekst
van Maeterlinck. „Ik vind het heerlijk om
die prachtige poëtische zinnen te mogen
zingen. Het is aangrijpend ik voel de
spanning in de zaal als ik zing: „Si j'étais
Dieu, j'aurais pitié du coeur des hommes".
(Als ik God was, zou ik me over de
harten der mensen erbarmen)
Ik vraag hem waarom wij hem in Hol
land niet zo vaak meer horen. „Ja, ik
zing veel in Amerika, de laatste jaren, in
Boston, in New York, in Philadelphia
de Entführung, Semiramide met Joan
Sutherland, Boris Godounow, Tristan en
Isolde, Tannhauser, Parsifal. Met Luigi
Nono heb ik gezongen in „Intolleranza"
een geweldige belevenis".
„De laatste tijd ben ik ook met regis
seren begonnen, dat doe ik bijzonder
graag. Aan de Boston University heb ik
„Die Zauberflöte" geregisseerd, ik heb
daar ook een stuk van Jan Mul uitge
voerd: „The old familiar faces" een
groot succes".
Tenslotte vraag ik ook hèm: „Wie is
jouw meest geliefde componist Mo
zart misschien?"Mijn leraar, de
man die mij alles over de opera heeft
bijgebracht, professor Lothar Walter-
stein zei altijd: „Es gibt nur ein Gott
und das ist Mozart". „Hij had ge
lijk!" zegt Hoekman lachend.
J. H. MOOLENIJZER
BIJ NADERE beschouwing echter verto
nen het werk en het karakter van deze
componisten verrassend veel overeen
komsten. Beiden zijn dj hun muzikale
loopbaan als koorknaap begonnen.
Haydn werd in 1732 in Rohrau geboren
(ten Z.O. van Wenen) en zong al op 6-
jarige leeftijd in het kerkkoor van het
naburige Hainburg. In 1740 werd hij op
genomen in het knapenkoor van de Ste-
phansdom in Wenen. Janacek werd in
1854 in Hukvaldy (Hochwald ten N.W.
van Wenen) geboren en zong als jongen
van zeven jaar bij zijn vader in het
kerkkoor. In 1865 ging hij naar Brünn
en werd toegelaten tot het koor der
„Blaukehlchen" in het Koninginne-
klooster.
HAYDN TRAD IN 1760 in dienst van
Vorst Ester hazy en was gedurende 30
jaar werkzaam als hofkapelmeester.
Janacek begon zijn loopbaan als diri
gent van het kloosterkoor in Brno
(Brünn) in 1872. Vier jaar later stichtte
hij zelf een groot gemengd koor, waar
mee hij onder andere het Requiem van
Mozart uitvoerde. Tot 1888 was hij te
vens dirigent van het Philharmonisch
Genootschap. In 1919 werd hij composi
tie-leraar aan het nieuwe Conservatori
um in Brünn.
FRANZ JOSEPH HAYDN heeft in de loop
der tijden de bijnaam „Papa Haydn"
meegekregen om zijn vriendelijke en
eenvoudige aard en om dezelfde reden
zouden wij kunnen spreken van „Papa
Janacek". Haydn bereikte de respecta
bele leeftijd van 77 jaar en Janécek
werd 74, hij stierf in 1928.
HAYDN LIET DE wereld een enorme er
fenis na aan muzikale werken: 52 pia
no-sonates, 84 strijkkwartetten, 165
strijktrio's, 104 symfonieën, 13 opera's,
verschillende missen en de oratoria
„die Schöpfung" en „die Jahreszei-
ten". Maar Janacek heeft ook niet stil
gezeten: een tiental werken voor piano,
waaronder een Concertino met orkest
en een Capriccio für die linke Hand,
strijkkwartetten en een sextet voor bla
zers, werken voor orkest; liederen,
meer dan 30 mannenkoren, werken voor
vrouwenkoor en gemengdkoor, vier
cantates en een tiental opera's.
DE OPVALLENDSTE overeenkomst tus
sen deze grootmeesters der muziek is,
dat zij beiden zeer gevoelig waren voor
de aantrekkingskracht van de maan.
Ilaydn componeerde in 1777 „II Mondo
della Luna" een goedmoedig ver
haaltje over Monsieur Buonafede, die
in zijn dromen een reisje naar de maan
maakt. Janacek schreef een opera „Die
Ausflüge des Herrn Broucek" een ver
haal over de goedaardige meneer Brou
cek die net als meneer Buonafede
droomt dat hij op de maan is.
DEZE OPERA van Janécek wordt tij
dens het Holland Festival door de Na
tionale Opera uit Praag opgevoerd. Het
zou natuurlijk aardig zijn geweest als
men in dit festival ook „II Mondo della
Luna" ten tonele had gebracht, maar
de Nederlandse Opera komt met „La
Fedelta Premiata" („De beloonde
trouw") een verhaal over de onstand
vastigheid in de liefde.
DE ORGANISATOREN van het Holland
Festival hebben echter andere verge
lijkingen mogelijk gemaakt. Op 24 juni
zingt het Nederlands Kamerkoor in Rot
terdam de „Missa in tempore belli"
van Haydn en op 6 juli zingt het Groot
Omroepkoor in Amsterdam de „Glago-
litische Mis" van Janacek. Deze mis
is niet in het Latijn geschreven, maar in
de volkstaal oud-Slowaaks. Verder
zoudt u de Sinfonietta van Janacek kun
nen vergelijken met één van de vijf
Parijse Symfonieën en de twee strijk
kwartetten van Janacek met het vijfde
strijkkwartet van Haydn. Deze kwar
tetten worden gespeeld door het Talich
Kwartet uit Praag op dinsdagavond 7
juli in Amsterdam.
HET IS WAAR dat Janacek zich volledig
heeft ingezet voor het behoud van het ka
rakter van de nationale volksmuziek,
maar de liefde oor het volkslied is ook
Haydn zijn hele leven trouw gebleven.
Het zou tijdens dit festival weieens
kunnen blijken, dat het verschil tussen
Haydn en Janacek veel minder groot
is, dan men op het eerste gezicht zou
vermoeden.
J.M.
VWWWWtfWtfWVWWtMtfWWMWWW
Nederland 1. Aagje Ritsema en
Koen de Graaf, beiden van de popu
laire kinderuitzending Oebele van de
KRO presenteren vanmiddag de zang
wedstrijd om de Zilveren Stemvork,
oftewel het Kinderzangfestival. Tien
koren nemen deel en wel uit Amster
dam, Weert, Den Bosch, Heerlen,
Eindhoven, Wychen, Helmond n Hen
gelo. Als intermezzo treedt op het
Cocktailtrio.
Om kwart voor zeven Pipo met zijn
verhaaltje. Als het eerste nieuws en
de reclame zijn geweest gaan we cir-
cusje kijken. We gaan naar Parijs,
waar filmster Tony Curtis een All
starr-circus aan de kijkers voorstelt.
Aansluitend aan het tweede jour
naal de Benny Hill show uit Enge
land. Benny Hill dong met deze lach
lust opwekkende en kleurige show,
waarin hij voor alles en nog wat speelt
mee naar de Gouden Roos van Mon-
treux, maar kwam niet voor de prij
zen in aanmerking. Hij is het sterkst
in persiflages en volgens de Engel
sen kun je kostelijk om zijn grappen
lachen.
Brandpunt met 40 minuten gaat
vooraf aan een film van 50 minuten,
getiteld Valkenjacht. Het is een span
nend op werkelijke feiten geba
seerd verhaal over een vajkenier,
die een pas gevangen valk zijn wil op
probeert te leggen, waar het dier
niets voor voelt.
Pater Mijnsbergen verzorgt tenslot
te de epiloog.
Nederland 2. Pipo, het journaal en
dan de AVRO met weer eens een af
levering van Vaders tegen wil en
dank. De fifth Dimension speelt in 't
tweede half uurtje van het voorpro
gramma enkele bekende stukken, zo
als What the world needs. All you
need is love en If I had a hammer.
Aansluitend aan het journaal Een
slechte dag voor een slechte man,
achter welke titel zich een aflevering
verschuilt van the High Chaparral.
Veertig minuten krijgt vervolgens
Jerry Rix. Aan zijn show werken mee
de actrice Janine van Wely, de Hearts
of Soul, gitarist Wim Overgauw en
niet te vergeten het ballet van Lyn
Wolseley. Bob Touber probeert er als
regisseur een vriendelijke show van
te maken met natuurlijk veel muziek.
In deel tien van The life and times
of Lord Mountbatten valt de nadruk
op India, waar de onderkoning de
zelfstandigheid van het land moest
voorbereiden.
Aansluitend aan het laatste nieuws
nog een extra reportage van Sport-
panorama. Op het circuit van Le
Mans zijn de deelnemers aan de be
roemde 24-uurs rit al zeven uur in de
baan. We zien een directe reportage,
alsmede beelden van de start en de
eerste ronden in de middag.
Nederland 1. Na het nieuws, het
weekjournaal, de verkeersinformatie
en de Verrekijker zet de NOS de se
rie Afrikaanse verhalen voort, die vo
rig jaar moest worden afgebroken
omdat men niet tevreden was met de
ze reeks. Kees Brusse, die met een
filmploeg een aantal weken door Afri
ka trok om ter plaatse de fabels te
vertellen, werd indertijd ziek. Het re
sultaat van deze kostbare onderne
ming was niet daverend. Nadat de
filmbeelden opnieuw zijn gemonteerd,
volgt de serie toch nog.
Tobspion Smart is ook op deze zon
dagmiddag weer van de partij. De
laatste aflevering van het drieluik
over de verdwenen ontwateringsfor
mule. Tien minuten zigeunermuziek
vervolgens en dan de voetbaluitsla
gen, die op hun beurt weer worden
gevolgd door een kerkdienst u it de
Ned. Hervormde Kerk in Goes.
Het avondprogramma begint met
Pipo, Woord voor Woord en het twee
de deel van de documentaire over de
vluchtelingen in de wereld, waarbij
speciaal aandacht wordt gegeven aan
de Afrikaanse van huis en haard ver
drevenen.
De VARA zet het programma om
half negen voort met een aflevering
van Signalement. Bij de Menuhins
thuis in Zwitserland komt een inte
ressant gezelschap bijeen, Yehudi,
zijn zoon Jeremy en zuster Hephzi-
bah, Alberto Lysy, Ernst Wallfisch en
Maurice Hendron, die samen musice
ren en acteur Peter Ustinov, schilder
Oskar Kokoschka en de predikanten
Martin Niemöller en Willy Hirsch, die
zinnige dingen zeggen.
Aansluitend aan het tweede jour
naal een aflevering uit de serie Mai-
gret-produkties van de VARA. Het is
een herhaling van Maigret en het
spook.
Voor de NVSH met Sextant een En
gelse documentaire over de geschie
denis van het vliegkampschip.
Nederland 2. Voor de zondagse
sport zorgt vanmiddag eerst de
AVRO, die drie kwartier beelden
brengt uit Le Mans, waar de 24-uurs
rit zijn laatste ronden beleeft. Tegen
zevenen gaat de NOS verder met een
rechtstreekse reportage van een van
de wedstrijden in de kwartfinale van
de strijd om het wereldkampioen
schap voetballen in Mexico. Een a n-
dere kwartfinale wordt aan het eind
van de avond uitgezonden.
Tussen de voetbalwedstrijden in de
derde aflevering van Rechtvaardige
Rebel, de serie over de Canadese par
lementariër Quentin Durgens, die al
lerlei onrechtvaardigheden te vuur en
te zwaard bestrijdt.
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19.55
20.00
20.15
20.20
21.00
21.40
22.30
22.35
Nederland I
NOS: Pipo de Clown.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: All Star Circus.
STER. Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Amusementsprogramma m.
Benny HilL
Brandpunt.
Valkeniacht.
Epiloog.
NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Journaal.
19.04 AVRO: Vaders tegen wil en dank
(serie).
19.30 De muziekgroep Fifth Dimension.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO. High Chaparral (serie).
21.10 Jerry Rix with a little help
21.50 Life and times of Lord Mountbat
ten (documentaire).
22.40 NOS: Journaal.
Nederland I
15.30
15.32
15.52
15.55
16.05
16.20
16.45
16.55
17.00
19.00
19.05
19.30
20.30
20.35
21.50
22.40
23.00
NOS: Journaal.
Weekjournaal.
Verkeersinformatie.
De Verrekijker.
Afrikaanse verhalen (serie).
Tob-Spion (serie).
Zigeunerweisen aus dem Süden.
Toto-uitslagen.
IKOR: Dienst van Schrift en Ta
fel te Goes.
CVK/IKOR/RKK: Bijbel vertel
lingen voor kinderen.
CVK/IKOR: Nomaden van de
wereldpolitiek (documentaire).
VARA: Signalement.
NOS: Journaal.
VARA: Maigret en het Spook,
(spel).
Londen op zee (documentaire).
NVSH: Sextant.
NOS: Journaal.
Nederland II
15.30 AVRO: Extra AVRO's Sportpa-
norama.
18.55 NOS: Wereldkamp. Voetbal Me
xico.
19.45 Journaal.
20.45 De Rechtvaardige Rebel (film).
21.35 Wereldkamp. Voetbal Mexico.
23.05 Journaal.
Nederland I
Voetbal
18.00 NOS: Wereldkamp.
Mexico.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV' De ongrijpbare Pimper
nel (feuilleton).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 Reclame.
20.20 Politieke partijen: Uitz. VVD.
20.30 NCRV: Hier en Nu.
20.55 Popparlement.
Vanavond zendt de AVRO een show uit rond Jervg Rix. Een van zijn gasten
is Janine van Wely.
21.45 The Open University (documen
taire).
22.25 Een hemel op aarde? (film).
22.35 NOS: Journaal.
Nederland II
19.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.05 Jeroen Krabbé in Smakelijk
Eten.
19.30 VARA. Coronation Street (feuil
leton).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Met de muziek mee.
21.00 Uit Berekening (feuilleton).
22.40 NOS: Journaal.
HILVERSUM I
8.00 Nws. 8.10 Soc. Strijdlied. 8.13
Voor het platteland. 8.25 Wat een
weer. (9.00 Sportmeded.) 9.15 Stereo:
Oude kamermuz. 9.45 Humanistisch
Verbond. 10.00 Kinderdienst. 10.30 Oe-
cumen. kerkdienst. 11.30 Vraag en ant
woord. 11.40 De Open Deur. 12.00 Mu
zikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De
toestand in de were ld.13.19 Journaal.
13.35 Knipperlicht. 14.00 Biels Co.
14.30 Voor de gastarbeiders. 17.00 Ste
reo: Muziekshow. 17.50 Nws. 18.05 Me-
ded. 18.10 Langs de Lijn. 18.30 Caba
ret. 18.50 Bij nader inzien. 19.30 Nws.
19.35 Klass. muz. 20.00 Indruk. 20.30
Stereo: In de kaart gespeeld. 22.30
Nws. 22.40 Meded. 22.43 Journaal 22.55
Stereo: Late platen. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
8.00 Nws 8.1ó Stereo: Badinerie. 9.00
Nws. en waterst. 9 15 Stereo: Lauda-
te. 10.00 Eucharistieviering. 11.00 Nws.
11.02 Stereo: Lichte muz. 11.55 Meded.
12.00 Kerkorgelconcert. 12.40 Tussen
beide. 13.00 Nws. 13.10 Zingen en ver
tellen. 13.25 Stereo: Cello en piano.
13.35 Stereo: Liederen. 14.05 Hoorspel.
14.30 Stereo: Nèd. Kamerorkest. 15.02
Litterait (Muz. progr.) 16.10 Vrouwen
in de radio. 16.30 Jazz uit archief. 17.00
Geref. kerkdienst. 18.00 Convent. 18.30
Zingt het voorbedachte lied. 18.50 Kerk
veraf en dichtbij. 19.00 Nws 19 07 Ste
reo- Musica Sacra. 20 30 Kork^oncert.
21.00 Stereo. Muzikale quiz. 22.00 Kruis
punt. 22.25 Overweging. 22.30 Nws.
22.40 Stereo: Klass. verzoekpl. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Drrruit! 10.00 Nws.
10.02 Juist op zondag. 11.00 Nws. 11.02
Muziek Mozaiek. 12.00 Verzoeknl. 13.00
Nws. 13.02 NAR. 14.00 Nws. 14.02 Langs
de lijn. (15.00 en 16.00 Nws.) 17.00
Nws. 17.02 Journaal. 17.05 Superclean
Dreammachine.
BRUSSEL 324 M
12.00 Lichte muz. 13.00 Nws. SOS-
berichten voor schippers. 13.20 Opera
en belcanto. (14.00 Nws.) Vanaf 15.00
Verkeersinformatie. 15.30 Sport en mu
ziek. (17.00 en 18.00 Nws.) 18.30 R.K.
Uitz. 19.00 Nws. 19.30 Muz. 22.00 Nws
De Zeven Kunsten. 22.20 Dansmuz.
(23.00 Nws.) 23.40 Nws.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Oehtendgym. 7.20
Soc. lied. 7.23 Lichte muz. en report.
(7.33 Van de voorpagina) 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22
Lichte muz. en report. 9.10 Stereo:
Kamerorkest. (9.35 Waterstanden).
9.50 Koning Klant. 10.00 Voor de vrouw
11.00 Nws. 11.03 Stereo: Nederl. Radio
Orkesten. 12.00 Maandag. (13.00 Nws.)
14.25 Schoolradio. 14.45 Klankbeeld
rond eindexamen. 15.20 Eurolight.
16.00 Nws 16.03 Braziliana. 16.30 Voor
de jeugd. 17.30 Lichte orgelmuz. Over-
heidsvoorl. 17.40 De Politie Nu. 17.55
Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Journaal.
18.30 Stereo: Krabbels in de kantlijn.
19.30 Nws. 19.35 FAO. 20.05 Komt u
maar22.15 Bond zonder naam.
22.30 Nws. 22.40 Mededel. 22.43 Jour
naal. 22.55 Stereo: Metropole-orkest.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Badinerie. (7.30 Nws.
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
8.00 Nws.) 8.30 Nws. 8.32 Voor de
vrouw. (9.00 Gymn. voor de vrouw).
10.00 Stereo: Tsjechisch kamerorkest.
10.15 Muzikale lezing. 11.00 Nws. 11.03
Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogr.
11.55 Mededel. 12.00 Los-Vast. (12.05
Boekbespreking; 12.21 Voor boer- en
tuinder; 12.26 Mededel. t.bv. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Hier en Nu)
14.05 Sthoolradio. 14.30 Stereo: Mod.
liederen. 15.00 Geref. dienst. 15.30
Zoeklicht op Nederland. (Limburg).
(16.00 Nws.). Overheidsvoorl. 17.20
Surinaamse Luchtpost. (Paramaribo.)
17.30 Stereo: Meisjeskoor. 17.45 Voor
de jeugd. 18.00 Stereo; meisjeskoor.
Politieke Partijen. 18.19 Uitz. P.P.R.
18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu. 19.00
Geestelijke muz. 19.20 Reformatie en
Reveil. 19.35 Muzikaal intermezzo.
19.45 Opbouw. 20.00 Stereo: Holland
Festival 1970. Rott. Philharm. Orkest
22.30 Nws. 22.40 Avondherdenking.
22.50 Mod. kamermuz. 23.25 Stereo:
Pianorecital. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Fit. 10.00 Nws. 10.03
Popstation. (11.00 Nws.) 12.00 Nws.
12.03 Jam-on-radio. 13.00 Nws. 13.03
Waarom niet? 14.00 Nws. 14.03 Holster.
(15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Popma
gazine. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekplaten.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Muziek. (12.08 Land
bouwkroniek. 12.40 Weerbericht en
SOS-berichten voor schippers) 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. en
SOS-berichten voor schippers. 13.?0
Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Klass. muz.
(15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Voor zieken. 17 00 Nws.
weerbericht en meded. .7.15 Blues.
18.00 Nws. 18.03 Popmuz. 18.28 Paar-
desportuitsl. 18.30 Protestants uitz.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken 18.55
Muz. 19.00 Nws. 19.40 Concert. 20.00
Operakroniek. 22.00 Nws. De Zeven
Kunsten. 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws.
23.15 Vocale muz. 23.40 Nws. 23.45
Voor zeelieden.