Cobi Molenaar: mensen moeten aan het denken worden gezet druiven- Scip caballero. de sigaret. 1 ir da's makkelijk! Ambrose Bierce: Satans Woordenboek Beschuit met aardbeien. A EEN BRILJANTE MENSENHATER VEERTIG JAAR STRIJD TEGEN GEWELD rood of wit DONDERDAG 25 JUNI 1970 Geniet van alle B3 fruitsappen puur geperst uit appels, tomaten, druiven, sinaasappelen, abrikozen, peren en perziken. anders dan andere. riii H m voor wie 'm aanneemt voor wie 'm afgeeft Lees maar! etaalkaar Schrijf maar! J li ADVERTENTIE kcMuunmtrnwi B3 1,39 Islamstichting. In Amsterdam is opge richt de stichting ten behoeve van de Islam in Nederland (SIN). Zij stelt zich tot doel het behartigen en bevorderen van religieuze, culturele en sociale be langen van de in Nederland wonende Moslims, het oprichten en instandhou den van moskeeën, het bevorderen van inter-religieuze betrekkingen, verkondi ging van de leer van de Islam en het publiceren van geschriften over de Is lam. (Van onze correspondent) BRUNSSUM. De 64-jarige vroegere onderwijzeres Cobi Molenaar in Bruns- sum rookt en drinkt niet, eet geen vlees en koopt geen wasmiddelen die vervui lend kunnen werken. Zjj staat op de zwar - te lijsten van B.V.D., politie en autori teiten, ook al heeft zij nog nooit een vlieg kwaad gedaan. Zij betaalt belasting zij het onder protest. Zij kent de Dienst plichtwet op haar duimpje. Zij is onker kelijk, maar propageert de liefde als enig wapen tegen het geweld. Haar symbool is niet het kruis, maar het gebroken ge weer. „War Resisters" in de hele wereld kennen deze vrouw, die ervaren heeft dat veertig jaar beuken tegen een muur van onbegrip en wantrouwen nauwelijks ef fect heeft gesorteerd. In haar flatje, op een steenworp van het Afcent-hoofdkwartier, zegt zij: „Ik ben er zeker van dat mijn leven gemak kelijker was verlopen als ik nooit open lijk tegen geweld, tegen oorlog had gea geerd. Dan was ik wellicht niét ver vroegd gepensioneerd of uit mijn vorige woning gepest, dan was ik nooit voor communiste uitgemaakt en lastig geval len door de politie. Ik heb echter een harde kop. Ik heb altijd een vlammetje brandend weten te houden omdat ik het gevoel heb dat eens daarmee het grote vuur tegen het geweld ontstoken kan wor den. Mijn vrienden, van de hippies in Amerika tot de mensen van de Gramdan in India en het verzet in Israel, hebben me vooral in de tijden dat ik hier in Limburg alleenstond, op de been gehou den. Nu, in ons werkgroepje voor de vre de, kunnen we weer langzaam beginnen te denken aan nieuwe acties tegen het geweld." Eén van de voornaamste activiteiten is het voorlichten van jongens die in dienst moeten. Het graven aan de voet van het geweld is één van Cobi Molenaars werk zaamheden, die haar het stempel „mis dadig" en „verdacht" hebben bezorgd. Zij zegt: „Nog te weinig jongens weten dat het in dienst gaan geen moeten is maar een keuze. Ik zal nooit iemand zeg gen of aansporen om niet in dienst te gaan. Want dat mag niet. Wij proberen wel jongens op de moge lijkheden die zij hebben te wijzen. Jaar lijks laten we daarom jongens, die dienst geweigerd hebben, kandidaat-weigeraars uitvoerig voorlichten. Ik ben geen voor stander van het plegen van lijdzaam ver zet als je eenmaal in militaire dienst bent. Het heeft geen zin en geeft een ver keerd beeld van het waarom. Ik begrijp overigens wel dat veel jongens, die ei genlijk niets voor de wapenrok voelen, niet goed durven te zeggen dat ze er tegen zijn. Het verschijnen voor een com missie van knappe koppen is voor een boerenjongen een ongelijke strijd. Ze vra gen me wel eens, wat er gebeuren zou als er geen leger was om een invasie tegen te houden. Mijn antwoord: Gees telijke weerbaarheid, zoals tijdens de tweede wereldoorlog. Dat moet dan wel algemeen gebeuren en dat vergt training. Toen tijdens de oorlog de kranten onder Duitse censuur kwamen heb ik mijn abonnenment opgezegd. Omdat echter journalisten door 'n massaal opzeggen van abonnementen werkloos zouden morden, heb ik wel gezegd dat ik het abonne mentsgeld zou blijven doorbetalen. Ge weldloze weerbaarheid kan zijn het in brand steken van bevolkingsregisters, het weren van openbare gelegenheden waar COBI MOLENAAR bijvoorbeeld joden werden geweerd. Dat zijn mogelijkheden. De kern van de zaak ligt echter dieper. Wij in de „War Re- sisters International" gaan ervan uit dat elke oorlog begint in de geest van de mens. Daarom propageren wij een men taliteitsverschuiving. Niet iedereen kan je boezemvriend zijn. Wel is het mogelijk iedereen te accepteren, althans met de kennis van ieders achtergrond het te pro beren." Cobi Molenaar is een bekende figuur geworden door haar acties voor de poor ten van Afcent in Brunssum. Zij zal er echter niet meer gaan staan. „Ik heb meermalen meegemaakt dat je gezel schap kreeg van jongens en meisjes van middelbare scholen. De meesten komen er alleen bij om het gezelschapsspel „agentje pesten" te spelen. Dat is geen reclame voor geweldloosheid. Geweld is altijd een teken van zwakte. Het geweld viert ook hoogtij bij grotere demonstra- tietochten. Als er drieduizend man op straat komen, zijn er altijd wel een hon derd die uit zijn op een rel. Dat maakt het voeren van acties steeds moeilijker. Toch moet ik zeggen dat in Limburg on der de katholieken de ideeën van de ge weldloosheid steeds meer terrein win nen. Dat is vroeger wel anders geweest, toen wijlen bisschop Lemmens de „War resisters International bestempelde als een communistische mantelorganisatie", „Met vechten tegen onbegrip ben ik een leven lang bezig. Eigenlijk merk je in de loop der jaren dat de meeste men sen laf zijn en liever zwijgen dan moei lijkheden krijgen. Ideaal klimaat voor een dictatuur en toch is niemand voor dictatuur of voor oorlog. Iedere huisva der blijft liever bij zijn gezin of hij nu een Rus, een Chinees of een Nederlan- ADVERTENTIE Toneelspeler enTV-acteur Henk van Ulsen. Ed. LAURENS der is. Iemand heeft eens tegen me ge zegd: „Je hebt gelijk, maar je bent sta pelgek". Misschien had de man wel ge lijk. Toch blijf ik erbij dat de mentali teit moet veranderen, al gaat dat na tuurlijk nooit voor honderd percent. Ook ik leef met compromissen. Ik wil niet mede verantwoordelijk zijn voor een derde wereldoorlog, al vrees ik dat die toch niet af te wenden is door steeds ver dergaande bewapening. Ik heb de minister al eens geschreven dat ik tweemaal zoveel belasting wil be talen als mijn geld maar niet voor de oorlog wordt gebruikt. Ik kreeg een fijn briefje terug dat dit een ondoenlijke zaak was. Het was maar een heel klein spel- deprikje. Alleen of met een kleine groep kun je echter weinig meer doen. Ande ren moeten door ons eerst aan het den ken gezet worden. Daarna kan langzaam de mentaliteitsverandering beginnen". ADVERTENTIE garantie gemak Elke girobetaalkaart wordt door de Postgiro tot 100,- gegarandeerd. Dat is de waterdichte zekerheid dat elk bedrag tot 100,- per kaart op uw postrekening wordt bijgeschreven. Snél, gespecificeerd en wel! Dus: kaart ontvangen? Giropas gezien? Kassa! s garantie tot 100 gulden TH G LOOWOUDE naar postrek de rekeninghouder; met kreuken vergelijk gegevens mei gwppas. Betaal met de pen prompt en precies het juiste bedrag. Zonder buikige portemonnaie of bultige portefeuille. De girobetaalkaart - u krijgt er steeds 20 - is altijd pasklaar: geen gewissel en „Hebt u niet kleiner?". En al uw uitgaven staan overzichtelijk zwart op wit dank zij de dagafrekeningen. de postgiro Rf'K S&SÜL «li I - vt:s tl f..%n>s< sU 4 li «MOIRI BIJ MEULENHOFF IN AMSTER DAM is enige tijd geleden onder de titel „Satans Groot Woordenboek" een vertaling verschenen van The Devil's Dictionary, geschreven door de Engel se auteur Ambrose Bierce en voor het eerst in boekvorm uitgekomen in 1911. Voordien had Bierce zijn bijdragen gepubliceerd in een weekbladrubriek en daarmee het lezend publiek een aantal zeer gemengde indrukken be zorgd, die varieerden van bewonde ring tot walging. Wie was Ambrose Bierce? Het boek van Meulenhoff geeft daar geen nauw keurig antwoord op, al verzamelde de bewerkster Else Hoog een aantal uit spraken van tijdgenoten over hem. Juist- het uiteenlopende karakter van die uitspraken maakt het onmogelijk, een juist beeld van Bierce te krijgen Zijn „Duivels Woordenboek" is een verzameling van aforistische defini ties, merendeels super-cynisch van aard, vaak treffend in hun onver bloemde karakteristiek maar altijd zonder mededogen en zonder de gering ste poging om het beschouwde ding van twee kanten te bekijken. Zijn uit spraken zijn vaak meesterlijk ironisch en bijna altijd geestig, maar het is een ironie die een onbarmhartig scep ticus doet vermoeden achter het mas ker van de humorist. Een tijdgenoot zei van Bierce: „Hij was de Beul. de Kweller, die dagelijks demonstreerde hoe kundig hij was in het roosteren van hulpeloze slachtof fers En een ander kenmerkte hem als „een afzichtelijk monster" Nog een uitspraak van iemand die hem goed kende: „Hij was aangenaam gezelschap als je er tenminste tegen kon dat hij alle godsdiensten minachtte en gewoon was de meest kwetsende taal te bezigen over dingen die voor anderen heilig waren". Dat zijn rubriek en later zijn boek ge mengde gevoelens opriepen, behoeft na deze kenschetsingen niet nader te wor den aangeduid. Enkele van zijn cita ten maken het misschien duidelijk waarom sommigen hem leerden haten als de pest. terwijl anderen zich amu seerden met wat hij in onnavolgbaar scherp observisme van zijn omgeving en de mensen dacht. Het groot woordenboek van de duivel Bierce is een verzameling aforismen in alfabetische volgorde, die niet op volledigheid kan bogen zoals bijvoor beeld Van Dale maar heel wat boeien der te lezen is. Enkele voorbeelden Abattoir een plaats waar beesten koeien om zeep helpen. Afgodendienaar iemand die een geloof aanhangt waarin wij net gelo ven. met een andere symboliek dan die van ons. Apotheker medeplichtige van de arts, weldoener van de begrafenison dernemer en kostwinner van de wor men. Barometer een vernuftig instru ment dat aangeeft wat voor weer het is. Conservatief iemand die verliefd is op het bestaande kwaad, in tegen stelling tot de liberaal, die het door nieuw kwaad wenst te vervangen. Priester een heer die beweert de kortste weg naar het paradijs te be zitten en tolgeld wenst te heffen. Roman een kort schoudervullingen. verhaal met Radicalisme het conservatisme van morgen, ingespoten in de zaken van vandaag. Zondvloed een opmerkelijke eerste proefneming met de doop, waardoor alle zonden (en zondaars) van de we reld werden weggewassen. Deze korte bloemlezing geeft een zwakke indruk van de duivelse defi- nieerkunst, waardoor Ambrose Bierce zich de naam van een briljante men senhater heeft verworven. J. L- ADVERTENTIE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 17