Goedmoedige satire
op burgerlijkheid
Eenzijdige karakterschets
Duke Ellington
bleef beneden
verwachting
Blazers ensemble
met nieuwe
subsidies gered
AGENDA
HOLLAND
FESTIVAL
Best verzorgde 50
boeken over 1969
Goya-grafiek in
Rijksmuseum
„Hair" op tournee
De ongrijpbare
Pimpernel
Onrust in Chili
HAARLEMSE
ORGELMAAND
OP DE RADIO
Jan Blaaser met
Rika en Ronnie
Negen Muzen
F. Dekker wordt
chef nieuwsdienst
W ereldomroep
FRANC MARTINS PIANOCONCERT
Radio dinsdag
TV maandag
TV dinsdag
TV vanavond
MAANDAG 29 JUNI 1970
9
,,DE UITSTAPJES VAN
MENEER BROUCEK"
SCHEVENINGEN Op het Hol
land-Festivalconcert, dat zaterdag-
avond in de Kurzaal te
Scheveningen door het
^Lfl Residentie-orkest gegeven
werd en dat geleid werd
door de Poolse dirigent
Jerzy Semkov werd de eerste uitvoe
ring gegeven van een nieuw werk
van de nu reeds jaren in Nederland
woonachtige Zwitserse componist
Frank Martin.
Legende verbleekte
in RAI-gebouw
AMSTERDAM Zaterdagavond
heeft in de Stadsschouwburg de uit
gestelde première plaatsgevonden van
de „Uitstapjes van Meneer Broucek",
de opera van Janacek.
Het gezelschap van de
Nationale Opera in Praag
koor, orkest, ballet en
solisten heeft een paar
dagen tevergeefs zitten wachten op
de terugkeer van een zoekgeraakte
goederentrein met requisieten. De
wagon was blijkbaar zo geïnspireerd
door zijn inhoud, dat hij op eigen
houtje een reisje is gaan maken. Hij
is waarschijnlijk in verkeerd gezel
schap geraakt en ontsnapt aan de op
lettendheid van de wisselwachters.
Hij werd aangetroffen op een em
placement waar hij niet thuis hoorde
en met bekwame spoed naar Amster
dam gedirigeerd, waar een groot pu
bliek met kloppend hart zat te wach
ten om kennis te nemen van de
wederwaardigheden van „Meneer
Broucek".
DE MEESTE OPERA'S zijn gebaseerd
op de liefde, de trouw of de ontrouw, het
verlangen naar vrijheid, het noodlot, of de
bovenaardse kracht van een onoverwinne
lijke held. „Meneer Broucek" was geen
held, maar Janacek heeft hem desondanks
verkozen om te figureren als de hoofdper
soon van zijn opera. Matej Broucek is een
doodgewone burgerman, die houdt van
Wijntje en Trijntje, een botterik, een ruwe
bolster maar dan zonder blanke pit. Zijn
uitstapjes beleeft hij in zijn dronkemans
verbeelding, terwijl hij zijn roes ligt uit te
slapen. Hij belandt op de maan en raakt
verzeild in het krijgshaftig verleden van
de stad Praag in de 15e eeuw. maar in
deze bizarre situaties blijft hij hoewel
enigszins wankel op zijn burgermans
benen staan.
HET LEVEN OP DE maan staat hem
niet aan, omdat hij er geen biertje kan
kopen, lekker eten kan hij er ook niet,
want de maanbewoners voeden zich met
bloemengeuren. In de vijftiende eeuw
voelt hij zich ook niet op zijn gemak, om
dat er heldenmoed en besluitvaardigheid
van hem geëist worden. Het is eigenlijk
wel begrijpelijk dat een libretto met een
dergelijke negatieve inhoud, weinig inspi-
ratieve eigenschappen bezit. Daarbij heeft
Janacek zijn moderne (anno 1920) principes
op het gebied der muzikale expressie niet
in de steek gelaten.
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM Dankzij de toekenning
van rijkssubsidie en garanties van de ge
meente Rotterdam zal het Nederlands
Blazersensemble, vorige maand nog door
de ernst van de financiële situatie in zijn
bestaan bedreigd, kunnen blijven voort
bestaan. Door de verruimde geldmiddelen
is het het Nederlands Blazersensemble
thans mogelijk om in het seizoen '70-'71
een aanzienlijk groter aantal concerten te
geven; enkele daarvan zullen een speciaal
karakter dragen.
Er zijn grote concerten gepland in Am
sterdam en Rotterdam, met op het pro
gramma o.a. werken van Louis Andriessen,
Alban Berg, Strawinsky en Pierre Boulez
en een aantal kleinere concerten.
Intussen heeft bij het Nederlands Bla
zersensemble een interne bestuurswijziging
plaatsgevonden. Het bestuur, gekozen
door de leden en uit de leden van het
Nederlands Blazersensemble, zal de eerste
twee jaren bestaan uit Werner Herbers,
voorzitter, Carlo Ravelli, secretaris-pen
ningmeester, Georges Pieterson, Han de
Vries, Iman Soeteman en David Porcelijn.
De artistieke leiding berust bij Edo de
Waart in samenwerking met een aantal
leden van het ensemble.
VRIJDAG
MAANDAG
Amsterdam, stadsschouwburg,
8.15: New Troupe van Tom
O'Horgan met Curton's Apocalyp
tic Needle.
Scheveningen, circustheater,
8.15: Merce Cunningham Dance
Company.
DINSDAG
Amsterdam, concertgebouw.
8.15: actuele muziek, voor elec-
tronoca en solisten o.l.v. Luigi
Nono, die eigen werk dirigeert.
Den Haag, Kon. Schouwburg,
8.15: La Fedelta Premiata van J.
Haydn door Nederlandse Opera
Stichting.
Rotterdam, Doelen, 8.15: Reci
tal door Cora Canne Meyer en
Thom Bollen.
Breda, stadsschouwburg 8.15:
New Troupe o.l.v- Tom O'Horgan
met The Holy Ghostly en Melo
drama Play.
Haarlem, Grote of St. Bavokerk,
8 uur: internationaal orgelcon
cours, openingsconcert door West-
falische Kantorei.
De zangers zingen steeds op een hogere
of lagere spreektoon, aria's komen in de
gehele opera niet voor, men hoort slechts
korte melodische wendingen en motieven.
Het orkest illustreert met flarden van
melodieën, ondersteund door een wisselend
suggestief ritme.
Muzikaal gesproken vond ik alleen het
koor der Hussieten imponerend en zeer
geslaagd van klank. De figuur van Matej
Broucek werd bijzonder goed gespeeld
door Bene Blachut en Helena Tattermu-
schova was een lust voor oog en oor in
haar verleidelijke ogenblikken.
HET WAS EEN onderhoudende voor
stelling. De décors en costumes getuigden
van veel fantasie, maar er werd een nogal
stuntelig gebruik gemaakt van het draai
toneel. Waarschijnlijk spelen de Tsjechen
in Praag op een veel groter toneel. Jana
cek heeft bedoeld een satirisch beeld te
geven van de kleinburgerlijke zelfgenoeg
zaamheid, maar hij heeft zijn hoofdfiguren
met teveel liefde behandeld. De scherpe
karikatuur ontbreekt, de gemoedelijkheid
viert de boventoon het blijft een aardig
spelletje ik ben er niet kapot van.
J. H. MOOLENIJZER
AMSTERDAM Anders dan verleden
jaar, toen het niveau van de boekverzor
ging een grote inzinking kreeg, heeft „De
vereeniging ter bevordering van de be
langen des boekhandels" dit jaar de 50 best
verzorgde boeken, die in 1969 zijn ver
schenen, bekroond.
Dit jaar werden 508 boeken aan de jury
ter beoordeling voorgelegd. De voorzitter
van de jury, prof. J. N. van Wessem, noem
de het verheugend dat er weer enkele
kinderboeken konden worden bekroond.
Eveneens verheugend was volgens hem het
feit. dat het aantal bekroonde school- en
studieboeken dit jaar goed vertegenwoor
digd was, waarbij enkele uitblinkers voor
het basisonderwijs. Hiervan kunnen wor
den genoemd een levendig wiskundeboek
„Voorlopertje" en de serie „Waar mensen
wonen", bestemd voor de basisschool.
De 50 boeken zijn in het Stedelijk Mu
seum tentoongesteld.
AMSTERDAM. Van 13 november t.m.
17 januari 1971 wordt in het prentenkabi
net van het Rijksmuseum in Amsterdam
grafiek van Goya etsen en litho's
tentoongesteld. Het is een van de belang
rijkste exposities van Goya's grafische
werk ooit in Europa gehouden.
Het rijksprentenkabinet heeft een aantal
nog niet eerder tentoongestelde proefdruk
ken weten aan te trekken uit buitenlandse
openbare en Nederlandse particuliere col
lecties, zoals o.m. uit de verzameling
Dutuit te Parijs.
Na de zomertentoonstelling van Goya's
schilderijen in het Mauritshuis te Den
Haag laat deze Amsterdamse tentoonstel
ling niet alleen een ander facet van Goya's
kunstenaarschap zien, maar toont ook zijn
betrokkenheid met de gebeurtenissen van
zijn tijd, de periode voor en na de Franse
revolutie.
AMSTERDAM De musical „Hair", die
meer dan een half jaar in Amsterdam
heeft gelopen, zal nu ook in de rest van
Nederland te zien zijn. Van 6 juli af gaat
het gezelschap op tournee. Op 7, 8 en 9 juli
worden opvoeringen gegeven in Tilburg
en op 10, 11, 12, 13 en 14 juli in het Circus
Theater in Scheveningen. Daarna komt ze
terug in Amsterdam en wel van 16 juli tot
en met 26 juli. Vervolgens komt Rotterdam
aan de beurt van 28 juli tot en met
12 augustus. Volgens de organisatoren zal
„Hair" nog lang niet uit Nederland ver
trekken.
Het was een concert voor piano en or
kest, dat verleden jaar voltooid werd en
tot het schrijven waarvan Martin in 1968
de opdracht ontving van de Oostenrijkse
pianist Paul Badura-Skoda, die het werk
nu ten doop hield. Blijkens de verant
woording voor het ontstaan van dit pia
noconcert, die Frank Martin voor het
programmaboekje schreef, heeft de com
ponist zich bij het componeren laten lei
den door vele overwegingen, in hoofdzaak
wel door overwegingen van menselijke
aard en hierbij heeft hij ernaar gestreefd
zo tegemoetkomend mogelijk te zijn.
Hij heeft rekening gehouden met de
solist door te trachten „er een echt con
cert van te maken, dat wil zeggen een
concertstuk, dat tegelijkertijd een werk
is dat een solist aanleiding en plezier
geeft om er hard op te werken en daarna
zijn talent voor het publiek te doen gel
den."
Verder schrijft Martin: „Als er in een
orkestraal werk een solist aanwezig is,
dan is het nodig, dat die solist op de een
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Wie zeventig jaar is,
het cliché „levende legende" als nieuw op
poetst en tot de echte giganten van de
jazz wordt gerekend, kan overal ter wereld
rekenen op een ovationeel applaus. Het
was dus niet meer dan een normale zaak,
dat Duke Ellington met staand applaus
werd begroet in de zuidhal van het Am
sterdamse RAI-complex. Wat bezijden de
lijn der verwachting lag was de slotdank
van de circa drieduizend liefhebbers, die
aanzienlijk minder decibels bevatte dan de
begroeting. Hoewel het altijd een beetje
„pijn" doet als het om Ellington gaat, kan
niet anders worden vastgesteld dan dat het
openingsconcert van Duke's Europese toer-
nee beneden de maat is gebleven. Beneden
zijn maat, om eventuele gedachten aan
„slechte" muziek uit te bannen.
Veel mensen in de RAI waren benieuwd
om te horen wat Ellingtons „New Orleans
Suite" in zou houden. Het repertoire van
Duke is aan niet veel veranderingen meer
onderhevig en dus is elk nieuw werk van
dubbele importantie. Uitgaande van het
woord suite kon men denken, dat de diver
se delen achter elkaar en in onderlinge
samenhang zouden worden gespeeld. Dat
gebeurde niet, Duke strooide „Pastel Aura"
„Aristocracy", „Buddy Bolden's second
line" en een kennelijk bijbehorende portret
van Sidney Bechet door bekende losse
nummers.
Nurris Turney leverde een fraaie fluit-
solo in „Pastel Aura", een treffende titel,
want Duke's compositie schept in beste tra
ditie ruimte voor breeduitgesmeerde, fijn
op elkaar afgestemde muziektinten. Het
portret van Sidney werd tevoorschijn ge
toverd door Paul Gonsalves, die een gave
solo tegen de collectieven plaatste.
Wild Bill speelde van tijd tot tijd de
intros. De soloruimte, die hij toegemeten
kreeg, maakte Davis op bekende wijze vol.
„April in Paris" en „Satin Doll" klonken
gelijk aan de uitvoeringen in Rotterdam
destijds.
Watkins blijft een onwezenlijk element
in de troupe van Ellington.
Voeg bij dit alles, dat Ellington voor de
pauze een aantal oude successen in een
medley vervatte, waardoor het koek noch
deeg werd, dan zal duidelijk zijn, dat dit
optreden van de legendarische Duke El
lington formatie een tegenvaller was.
VELEN ZULLEN DE afgelopen we
ken hebben genoten van de door de
BBC vervaardigde en door de NCRV
uitgezonden spannende tv-serie „De
ongrijpbare Pimpernel", gebaseerd op
de vermaarde boeken van barones
Orczy. De rode Pimpernel, de acht-
tiende-eeuwse James Bond, wist door
zijn grote schranderheid talrijke tot de
guillotine veroordeelde Franse edellie
den en charmante edelvrouwen net
voor hun executie te bevrijden.
NV uitgeverij W. van Hoeve uit Den
Haag haakte met een kloeke paper
back, waarin drie van de bekendste
boeken zijn samengebracht, in op de
tv-serie. Voor de liefhebbers van een
onvervalste avonturenroman en voor
de kijkers, die het allemaal nog eens
op hun gemak willen lezen, een opge
legd pandoer.
SANTIAGO (AFP). De regering van
Chili heeft voor de gehele provincie San
tiago de noodtoestand afgekondigd „we
gens de sterk toegenomen gewelddadig
heid onder de studenten. De vakanties
van de universiteiten zijn vervroegd.
Twee studenten werden tijdens een po
litieke betoging, die volgens de minister
van Binnenlandse Zaken door linkse ele
menten op touw was gezet, gedood.
JERZY SEMKOV
of andere wijze uitblinkt" en zegt ook:
„Wel moet de partij, die hem (de solist)
door de componist is toevertrouwd, hem
in staat stellen en zelfs helpen zijn
talenten te ontplooien" en even verder
dat het werk de uitvoerende musicus een
goede gelegenheid biedt om zijn techniek
te verbeteren."
Rika Zarai zingt vanavond in de
VARA-show „Met de muziek
mee". De Israëlische zangeres,
die voornamelijk in Frankrijk
werkt, treedt op in Valkenburg,
vanwaar het programma recht
streeks wordt uitgezonden.
PAUL BADURA SKODA
DE COMPOSITIE van het pianoconcert
heeft Frank Martin bovendien nog onder
nomen met het gevoel, dat hij van zijn
opdrachtgever een portret gemaakt heeft.
„In ieder geval" zo schrijft hij. «iu het
heel anders uitgevallen zijn als ik een
concert had geschreven voor een andere
Nederland 2. Eerst Pipo, dan het
journaal en vervolgens in een uitzen
ding van de NOS een terugblik op het
wereldvoedselcongres van de FAO,
dat in Den Haag is gehouden.
De VARA vervolgt het programma
om half acht met een aflevering van
Coronation street. Na het journaal het
zomerse programma Met de Muziek
mee, waarin Jan Blaaser op zijn best
blijkt te zijn. Hij zal de tweede halve
finale van de wedstrijd voor harmo
nie- en fanfareorkesten inleiden en di
verse gasten ontvangen: Trio Helle-
nique uit Griekenland., de zangeres
Rika Zarai uit Israel, onze eigen Ron
nie Tober en nog een variéténummer.
Na dit programma volgt wat de
VARA betreft nog een Engels televi
siespel van de BBC. Het is de Para
chute van David Mercer, met in de
hoofdrollen Alan Badel en de schrij
ver-acteur John Osborne. Het verhaal
speelt zich af in de jaren vlak voor
de oorlog in Duitsland. De heren daar
hebben een nieuw soort parachute
uitgevonden, die beproefd dient te
worden. Voor deze test worden vrij
willigers gevraagd. Een man die zich
beschikbaar stelt is de zoon van een
aristocratische familie, die door zijn
vrienden niet al te serieus wordt ge
nomen maar die een compromis pro
beert te vinden tussen de levenshou
ding van zijn ouders en die van de
jongere generatie.
pianist." Men kan zich nu gaan afvragen
welke inspiratiebron heeft bij het ont
staan van het concert krachtiger gewerkt:
de muzikale of de menselijke, zo men wil
de psycho-analytische.
De verbluffend virtuoze, vonkenspatten-
de vertolking door Paul Badura-Skoda en
de bewonderenswaardige uitvoering van
het orchestrale aandeel door het Residen
tie-orkest, dat zich onder Jerry Semko-
wos felle leiding mede beijverde om het
karakterportret van de pianist uit te beel
den, hebben niet de indruk gegeven, dat
het de componist primair te doen was om
het schenken van muzikale schoonheid,
die gestalte had kunnen krijgen in een
duidelijke structuur en in een belang
wekkend gewaad van instrumentale
klankkleuren.
De uitvoering heeft wel onthuld, dat
het een gewaagde onderneming is sub
jectieve, dus eenzijdige karakterschetsen
van bestaande persoonlijkheden aan de
openbaarheid prijs te geven.
DE AVOND WAS ingeleid met een
scherp gedetailleerde, fijn-genuanceerde,
maar door strakke ernst vreugdeloze uit
voering van de Symfonie in Bes, bijge
naamd „La Reine" van Joseph Haydn.
Na de pauze leidde Jerzy Semkow een
hevig geladen, extatisch-romantische ver
tolking van de totaal verbleekte tweede
symfonie van Alexander Skrjabin, waar
bij de dirigent een waarlijk verbazing
wekkende perfectie van partituurkennis
demonstreerde en de leden van het Re
sidentie-orkest een uitzonderlijke techni
sche bedrevenheid en volgzaamheid.
P. ZWAANSWIJK
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Stereo: Lichte muz. 8.00 Nws. 8.11
Journaal. 6.20 Stereo: Lichte muz.
(8.30 De groenteman) 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Report, of herh. progr.
9.35 Waterstanden. 9.40 Oude muziek.
10.00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvita
minen. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom 12.
(11.55 Beursberichten). Overheids-
voorl. 12.30 Voor de landbouw. 12.40
Toppers van toen. 13.00 Nws. 13.11
Journaal. 13.30 Spiegel van België.
14.00 Promenade Matinee. 15.10 In
tern. Muziekspiegel. 16.00 Nws. 16.03
Quiz. 16.10 Mimosa. 16.35 Gesprek met
Willem F. Strietman (II). 17.15 Ka-
mermuz. 17.30 Trefpunt. 17.55 Meded.
18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.25 Stereo:
The Skymasters. 18.55 Paris vous par-
le. 19.00 Jazz Spectrum. 19.30 Nws.
19.35 Vanavond. 22.00 Muze zonder
Make-Up. 22.30 Nws. 22.38 Meded.
22.40 Journaal. 22.55 Zin-Tuig. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Op het eerste gehoor.
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32
Hier en nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum
laudamus. 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Voor
de vrouw. (9.00 Gymn. voor de
vrouw). 9.35 Stereo: Licht instr. kwin
tet. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15
Stereo: Onera-aria's. 11.00 Nws. 11.03
Stereo: Klassieke muz. 11.25 Voor zie
ken. 11.55 Meded. 12.00 Stereo: Van
twaalf tot twee. (12.22 Wii van het
land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten;
13.00 Raden maar 14.00 Stereo:
Musiësta. 14.30 Pizzicato. (16.00 Nws.)
17.00 Overheidsvoorl. Nederl. Antillen.
17.10 Voor kleuters. 17.15 Jeugdproer.
18.30 Nws. 18 41 Actualiteiten. 19.00
Ronde van Frankrijk. 19.05 Stereo:
Lichte muz. 19.45 Lezine. 20.00 Mix
tour. 21.15 HoorsDel. 22.05 Stereo:
Elassieke muz. 22.25 Overweging. 22.30
Nws. 22.40 Parlementsoverzicht. 22.50
De zingende kerk. 23.05 Stereo: Jazz
in Den Bosch. 23.30 Lichte muz. 23.55
Nws.
HILVERSUM in
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. (10.00 Nws.)
11.00 Nws. 11.03 Vrolijke gevar. visite.
(12.00 Nws.). 13.00 Nws. 13.03 Tour de
France Pop-muziek. (14.00. 15.00 en
16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 Mix.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz. progr. (12.40
Weerbericht en SOS-berichten voor
schippers). 12.55 Buitenl. persover
zicht. 13.00 Nws. SOS-berichten voor
schippers. 13.20 Muz. en Tour de Fran
ce. (14.00. 15.00 en 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 17.00 Nws.) 17.15 Jazz-
muz. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten.
18.28 Paardesoortuitslagen. 18.30 Taai-
wenken. 18.32 Intermezzo. 18.35 Weg
wijs wezen. 18.40 Lichte muz. 18.45
Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40 Gram.
muz. 19.45 Syndicale kroniek. 19.55
Intermezzo. 20.00 Kamermuz. 22.00
Nws. De 7 kunsten. 22.20 Lichte muz
(23.00 Nws.) 23.40 Nws.
Nederland I
18.25 NOS: Samenvatting
Tour de France.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: Scheepsjongens
van Bontekoe.
19.12 Please Sir.
19.37 Een geniale vonk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en Nu.
20.45 Rodeo-Show.
21.35 Met speciale opdracht.
22.25 Een hemel op aarde.
22.35 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS': Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Terugblik op de
resultaten tweede wereld
voedselcongres in Den Haag.
19.30 VARA: Coronation Street.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Met de muziek mee.
21.10 De Parachute (spel).
22.30 NOS: Journaal.
Nederland I
18.25 NOS: Samenvatting Tour de
France.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: Bruintje Beer tekenfilm
19.08 Daktari (film).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Brandpunt.
21.00 De Andy Williams Show.
21.50 Wij, Heren van Zichem.
22.35 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Den Haag vandaag.
19.09 Holland Festival 1970.
19.30 AVRO: Wat nu, Mr. Deeds?
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Peyton Place.
21.10 De Opstanding.
22.00 AVRO's Televizier-Magazine.
22.50 NOS: Journaal.
Nederland 1. Voorafgaande aan Pi
po de dagelijkse reportage van de
Tour de France, aansluitend aan de
clown het nieuws. Dan van de NCRV
de Scheepsjongens van Bontekoe en
de herhaling van Please Sir. De tijd
tot acht uur wordt verder gevuld met
een kort Joegoslavisch filmpje over
een boer, die handig gebruik weet te
maken van een watervalletje bij zijn
huis. Hier en Nu sluit aan op het ge
wone journaal.
Vijftig minuten vermaak vervol
gens dankzij Rodeo, de populaire ru
briek voor beginnende artiesten. Het
is een samenvatting met de beste
stukjes uit de eerder uitgezonden
shows.
„Met speciale opdracht" brengt ver
volgens een aflevering getiteld een
Diplomaat in Gevaar. Die diplomaat
is een Tsjech, die teruggeroepen is
naar Praag.
Bij wijze van dagsluiting een afle
vering van de serie monumentale
kerken in Duitsland. De schijnwerper
komt ditmaal te staan op de Dom van
Limburg aan de Lahn.
wvwvwwwuvwvwwwvvwwvvvvwwwwwwvwvvx
Concert Theodorakis. De Griekse com
ponist, Mikis Theodorakis, heeft zondag
avond in de Albert Hall te Londen twee
van zijn eigen werken gedirigeerd. Het
concert was opgedragen aan zijn land
genoot de componist Yannis Ritsos die,
zei Theodorakis, thans in Griekenland
gevangene van het regime is. Als zangers
traden bij het concert op Maria Faran-
douri, Antonis Kaloyannis en John
Theocharis. Het instrumentale deel werd
verzorgd door een Grieks volksorkest,
leden van het Londense Symfonie-orkest
en de Britse gitarist John Williams. De
zaal was vol en het succes zeer groot.
Overleden. In het afgelopen week
einde is overleden de schrijver Pierre Mac
Orlan. Hij werd 88 jaar. Hij was seniorlid
van de Concourt Academie. Mac Orlan is
bekend geworden door zijn roman „Quai
des Brumes". Ook schreef hij gedichten en
chansons.
HAARLEM. Zoals ieder jaar komt
ook in 1970 de Haarlemse orgelmaand,
die in het kader van het Holland Fes
tival wordt gehouden, regelmatig in de
programma's van de NCRV voor. Op
donderdag 2 juli worden om 21.50 uur
opnamen, één dag eerder gemaakt, uit
gezonden van het concert in de Grote
of St. Bavokerk door de deelnemers
aan de internationale improvisatie
wedstrijd. Achtereenvolgens treden
op: Jan Jongepier (Nederland) met
Voluntary for (a) double organ, van
Henry Purcell, Xavier Darasse
(Frankrijk), met enkele delen uit
„Suite du premier ton", van Louis Ni
colas Clérambault en Günther Kauzin-
ger (West-Duitsland), met Preludium
en fuga over BACH, van Franz Liszt.
Vrijdag 3 juli om 20.00 uur wordt
de luisteraar rechtstreeks verbonden
met de Bavo voor de twintigste In
ternationale improvisatiewedstrijd.
Naast de hierboven genoemde deelne
mers komt dan ook voor de microfoon
de winnaar van 1969 Hans-Josef Roth
(West-Duitsland)
Hun prestaties worden dit jaar be
oordeeld door de volgende jury: Sta
nislas Deriemaeker, Cor Kee en Mare
Schaefer. Ook in de volgende weken
zal men nog verschillende opnamen
via de NCRV-radio kunnen beluiste
ren van concerten die binnen het ka
der van de Haarlemse orgelmaand
worden gehouden.
HILVERSUM. Tot hoofd van de
nieuwsdienst van Radio Nederland
Wereldomroep is benoemd de heer F.
Dekker. Frits Dekker (42) is thans
chef van de redactie buitenland van
de Nieuwe Rotterdamse Courant. Hij
zal op 1 oktober zijn nieuwe functie
in Hilversum aanvaarden. De heer
Dekker, die na zijn middelbare school
opleiding het NÖIB te Breukelen af
liep, werkte eerst geruime tijd voor de
N.V. Scheepvaart Mij Ph. S. van Om
meren, onder andere in Londen, en
deed zijn intrede in de journalistiek bij
het Haarlems Dagblad. Sinds 1961 is
hij werkzaam geweest bij de NRC.