Aanrijdingen in Velsen TECHNIEK EN MAGIE IN RUÏNE VAN BREDERODE Dr. John speciale gast in Piknik Spanjaard op fiets brak bovenbeen Heksen, acrobaten, troubadours en narren Regen Clowns Night stripper Scheepjes Ondergang Appels Rechten Kort IJmondnieuws BRANDENBURG" VRIJDAG 3 JULI 1970 IJMUIDER COURANT Bums, twee EXCLUSIEVE COLLECTIES LUIS A SPAGNOLI RALPH KERKO PLEIN 1945-48 IJMUIDEN (Van een onzer verslaggevers j SANTPOORT De „strikt geheime plaats in Nederland" van waaruit Piknik het avondvullende „life" programma van de VPRO-televisie, gister avond werd uitgezonden, was de ruïne van Brederode, het eens zo mach g slot aan de voet van de Kennemerduinen. In wat vroeger de binnenhof was, zaten nu ruim vijfhonderd jongeren uit den lande, in een kledij die uit stekend paste bij het middeleeuws decor, te kijken en te naaJ toegift op het Grote Gebeuren In Het Kralingse Bos. Dr. John and the Nighttrippers brachten een show die geladen was met de magie van een heksensabbat. Wanneer de camera's en het geluidsmateriaal «"z,c^aar waren «eweest, zou de hele avond een reïncarnatie van een slotfeest uit de duistere middeleeuwen hebben geleken. De balladen van de troubadours liet optreden van een jongleur, de „boertighe ducht" van twee clowns, de heksen met hun bedwelmende kruiden maar vooral de °P^^e"d® van de grote tovenaar, dr. John, met zijn hypnotiserende stem en gebaren alles leek afkomstig uit vergleden eeuwen. De technische apparatuur wa een anachronisme. der zou worden en vroeg of iedereen wil de gaan zitten. Het jeugdige publiek, af komstig uit Maastricht, Delft, Amster dam en IJmuiden, dat met bussen naar Santpoort was gekomen, gaf pas gehoor aan dit verzoek nadat rollen plastic wa ren uitgedeeld om het overvloedige water te weren. Wie op dat moment al was doorweekt, kon zich bij stands, die waren ingericht door de PEN jeugd uit I.Tmui- den, wat verwarmen met koffie of een warm hapje. Ook een viskraam ontbrak niet. uit Engeland, pasten met hun bal laden uitstekend in de middeleeuwse entourage. Dr. John was de grote tovenaar die met zijn magische show het jeugdige publiek in zijn macht kreeg. Met be hulp van zijn dansende (s)tnpper wist hij de spanning tot een climax te voeren. Een televisieploeg van vijftien man was op de been om het pop-spektakel goed over te brengen naar de Nederland se huiskamers; de vaste camera's en een draagcamera waren nodig om alle ge beurtenissen op te nemen, die zich op liet kleine podium onder het geïmproviseerde zeildak en bij de verschillende stands naast de binnenhof afspeelden. Tientallen microfoons en manshoge boxen zorgden voor het geluid. Het geluid niet alleen van dr. John, maar evenzeer van de En gelse Humble Bums (Arme Schooiers), waarmee de avond begon. Van de interviews die tussen de muziek gedeelten door werden afgenomen, heb ben de meeste aanwezigen weinig ge merkt. De presentatoren voerden hun ge sprekjes niet in de binnenhof, maar daar naast bij de stands. De films die in het programma werden gedraaid waren ech ter wel in het hele kasteel te bekijken, omdat overal in de ruïne monitors wa ren opgesteld. Vooral de indianenfilm deed vele aanwezigen voor de beeldbuis samendrommen. Tegen zeven uur, vlak voor het begin van de uitzending, viel de laatste zware regenbui. Ad 's Gravesande kondigde vanaf het podium aan, dat volgens het weerstation op Schiphol de regen nu min Als het moment nadert waarop de uit zending begint zijn de Humble Bums zich aan het inspelen en oefent de jonge ac robaat, die straks in het beeld zal komen, zijn fietsnummer. Het regent nog steeds en zijn familieleden, die een toeziend oog op zijn prestaties houden, schuilen in de toren. Twee clowns staan wat droefgeestig bij de brievenbus van de stand van Amnesty International. In die brievenbus moeten kaarten worden gestopt voor politieke ge vangenen. Even verderop kijkt een cow boy" toe naar de eerste van de drie rook bommet j es die vanavond worden gegooid als protest tegen de luchtverontreiniging. Het is moeilijk uit te maken of hij tot de artiesten of tot het publiek behoort. Het laatste is het meest waarschijnlijk. Even komt er leven in de clowns als zij een jongen zien langslopen, die zijn haar in een staartje heeft geknoopt. Zij stoten elkaar aan en lachen. „In het oude Atlantis ben ik een hoge- I priester geweest," zegt Sef later. „Dat was toen ook tegen het einde van een periode, net als nu. We maken nu een j groeiproces van de afbraak mee. De on- dergang is een feit. We werken er niet aan mee, maar we willen hem ook niet tegenhouden. We bekijken hoe het proces zich ontwikkelt." ADVERTENTIE Intussen heeft Wim Noordhoek het pro gramma aangekondigd, zonder dat de aanwezigen het hebben bemerkt. Hij is gewoon een jongen met lang rood haar, die al pratend tegen zijn hand over het terrein loopt. In die hand zit een minus cuul kleine microfoon, die draadloos Wims stem tot in de huiskamers brengt. Na het tekenfilmpje komen de eerste interviews. Raadslid C. Hoek van de P.S.P. in IJmuiden spreekt over de bui tenhaven van IJmuiden en de gevolgen daarvan voor het strandleven. Ook leer lingen van de Vissering Scholengemeen schap komen aan het woord. Ruud Cor- nelisse legt iets uit over de historie van slot Brederode. Op een bankje zit interviewster Marjo lein met de 85-jarige heer J. Schmidt uit de Prins Hendrik Stichting in Egmond, die vertelt over de manier waarop hij een scheepje in een fles kan doen belan den. Hij laat dit ook zien voor de camera. „Ik heb mijn hele leven lang gezworven, maar dat ik nog eens op de televisie zou komen had ik nooit gedacht," zegt hij na het interview. „Wat dit voor een pro gramma is weet ik niet, maar ik weet wel dat de jongelui op de goede weg zijn. Als ze maar geen clubjes vormen. Ik zelf heb mijn hele leven lang georgani seerd, maar dat geeft alleen maar narig heid." Voor het slagen van een pop-gebeuren schijnt regen nodig te zijn. Piknikkers uit Amsterdam, Delft, Maastricht en IJmuiden moesten zich tegen het vele water behelpen met rollen plastic die door de VPRO werden uitgedeeld. al het volk deelneemt. Het blijft in de eerste plaats een tv-uitzending. Dat schept de eerste tijd nog wat afstand. Eerst moet alles eens goed bekeken worden. De tegenstellingen zijn nog te groot. De sfeer van de oude ruïne en die van de camera's stroken niet met elkaar. Mis schien komt juist hierin een wezenlijke moeilijkheid van deze generatie tot uit drukking. Feitelijk is de tegenstelling terug te brengen tot de oude strijd tus sen gevoel en verstand, of zo men wil, tussen natuur en techniek. De grote paradox is dat het duidelijke verlangen van deze jeugd naar het een voudige, ongecompliceerde of zelfs kin derlijke, (getuige de tekenfilm, de india nen, opa Schmidt, de clowns en het lek ker zitten luisteren naar muziek in een toverslot) geregistreerd moet worden door steriel rationele televisiecamera s. Vandaar wellicht dat getracht wordt zo weinig mogelijk orde in het programma te brengen. Vandaar dat de presentato ren zo onopvallend mogelijk door de me nigte gaan en vandaar de schijnbaar chao tische manier van opnemen. De georden de wanorde moet de bestaande tegenstel ling opheffen. De geleide chaos moet het idee van vrijheid geven. De vrijheid van een kleine, maar vrije geest (free small mind). mens," vroeg een voorbijgangster. „Ik heb verontwaardigd geantwoord, dat er mensen zijn die hun leven voor diezelf den rechten willen geven," zegt Lidy fel. „De jongelui die naar dit soort avonden komen zijn erg weinig geïnteresseerd in de vrijheid van anderen. Misschien dat er van de vijfhonderd tien zijn geweest die bewust een kaart hebben gestuurd. Hun eigen vrijheid is liun enige zorg. Maar goed, iedere reactie is beter dan geen actie," verzucht ze. Op dat moment staan dr. John and the Nighttrippers op het podium. Het is nu half tien en de regen is opgehouden. Fiel van der Veen: „Marjolein vroeg ons in het interview of er een parallel is te trek- ken tussen de muziek van dr. John en die van de heksensabbatten, maar die is er niet. De muziek op de heksensabbat ten was eigenlijk heel platvloers, enigs zins vergelijkbaar met de muziek van Johnnie Hoes. Na een half uur was ech- ter iedereen door de magische brouwsels in trance en dan deed de hele muziek er niet meer toe. Dr. John is een soort Voodoo-priester. Voodoo betekent zelfbe spiegeling in het ongewisse. Zo is het ei- genlijk bij ons ook wel. We bevinden ons op het terrein van het ongewisse als we in visioenen leven. Van daaruit kun je jezelf pas leren kennen, met een open geest." Dr. John weet intussen ieders aandacht tot zich te trekken. Met een magische mantel om, een toverstaf in de ene hand en een fakkel in de andere probeert hij de macht te krijgen over het aanwezige publiek. Nu is er ook de sfeer. De stands zijn leeg en iedereen staat, zit of ligt in de binnenhof. Een groep van vier speelt een Amerikaans-Afrikaanse ritme-melodie. Een mannelijke Nighttripper voedt het ritme op de hoge trommel. Twee vrouwe lijke Nighttrippers lijken al in trance als ze het podium opkomen. Na het nummer van de clowns met de hond in de koffer en vóór het optreden van dr. John and the Nighttrippers heeft Marjolein nog een vraaggesprek met de „heksen van Broekhuizen" (Limburg). Met een twee decimeter grote, springle vende, pad in haar hand en een uil en een vleermuis boven haar hoofd vraagt ze Sef Dirka en Fiel van der Veen over hun kruiden en de heksensabbats die ze onder invloed hiervan hebben beleefd. Voor hun voeten staan mooi in een potje, een paar doornappels en wat bilzenkruid, waar ze de zalf van bereiden die de won derlijkste visioenen mogelijk maakt, vol gens de heksen. Aanleiding tot hun expe rimenten zijn middeleeuwse boeken over jp o rti o Een kleine donkere vrouw begint te dansen als dr. John met hypnotiserend zware en trage stem zijn bezweringen zingt. Het publiek volgt de bewegingen en gaat mee. De dans wordt steeds op windender en leidt tot een climax wan neer de danseres het bovenlijf ontbloot. De aanwezigen zijn gefascineerd. De gro te magiër is geslaagd. Hij gooit een hand vol zilveren snippers in de lucht. Nog drie kwartier zal hij deze show volhou den zonder zijn greep op de groep los te laten. Aan het eind van de uitzending, tegen half elf, gaat hij van het podium af en loopt door de menigte die nu helemaal meezingt en meedanst. Dan is het ineens afgelopen. De televisieploeg begint vrij snel op te ruimen om niet al te laat thuis te zijn. De jeugd trekt naar de bus sen. De Piknik heeft gesmaakt. De 85-jarige heer J. Schmidt mocht voor de camera laten zien hoe hij een scheepje door de flessehals in de fles kan doen belanden. (Van een onzer verslaggevers) VELSEN. Donderdagmiddag om streeks vijf uur verzuimde een 57-jarigo inwoner van IJmuiden als bestuurder van een personenauto op het kruispunt Pleia- denplantsoen-Herculesstraat voorrang te verlenen aan een tweede personenauto, bestuurd door een 60-jarige inwoner van IJmuiden. Er ontstond een botsing, waar door beide auto's zwaar werden bescha digd. Bovendien moest de echtgenote van de bestuurder van de tweede auto met een beenbreuk en onbekend borstletsel naar het Antoniusziekenhuis worden overge bracht. In de vooravond van dezelfde dag wilde een 22-jarige inwoner van Santpoort op de Van Dalenlaan met zijn personenauto voorrang verlenen aan een van rechts na derende auto, waarvoor hij de remmen in werking stelde. Zijn wagen raakte hierbij in een slip, waarna deze in botsing kwam met een lichtmast en twee pompen van het zich hier bevindende benzinestation. Een der pompen werd geheel vernield, waarna de brandweer nog maatregelen heeft genomen om een eventuele brand te voorkomen. Ook de personenauto werd zwaar beschadigd. Slechts één moeder had haar kleine kind meegenomen naar de ruine van Brederode. Hier was echter geen speciale kindercrèche-stand aanwezig als in het Kralingse Bos. Na de interviews het optreden van de Humble Bums. De binnenhof zit nu hele maal vol in plastic gehulde mensen. Een twintigtal fotografen schiet plaatjes aan de lopende band van alles wat zich be weegt. Echte sfeer is er nog niet. Er wordt wat gerookt (er is een stand voor druggebruikers die in moeilijkheden komen), er wordt wat geluisterd, er wordt wat rondgelopen en wordt wat ge keken in de richting van het grote oog van de camera. Het is nog geen echt slotfeest waaraan De kabouter die een appel eet (appels werden gratis uitgedeeld onder het motto Snoep Verstandig, Eet Een Appel) hoeft niet bang te zijn voor de camera, als de meneer die er achter staat maar geen stropdas om heeft. Het programma wordt even onderbro ken voor het nieuws van acht uur. Dan start Wim Noordhoek weer bij een jongen die geluid maakt op iets dat hij tegen zijn mond houdt en waar hij met een vinger tegenaan slaat. Wim loopt verder langs de stand van de Stichting Voor Meer Leefruimte. Hij praat even met een paar jongens die in rioleringsbuizen staan. Vervolgens loopt Wim langs de stand van Amnesty International. Lidy Horo witz, actie-secretaresse van AI, probeert voorbijgangers te bewegen een kaart te sturen naar politieke gevangenen. Aan het eind van de avond is zij teleurgesteld over de weinige belangstelling en het on begrip. „Ach rot op met je vrijheid voor an deren, wij zijn hier ook niet vrij, was een reactie op haar verzoek om voor vijf7 tig cent een stencil met de rechten van de mens te kopen. „Moet ik daar soms voor betalen, voor de rechten van de (Van een verslaggever) 1 IJMUIDEN. Op de kruising Dulnweg- I Breedbandweg, op het Hoogoventerrein, i« een 35-jarige Spanjaard, die op de fieti reed, in botsing gekomen met een auto. I Met een gebroken linkerbovenbeen is hij I opgenomen in het Rode Kruis Ziekenhuis I te Beverwijk. Collecte. De collecte voor de stichting Nieuw Unicum (Heemstede) heeft in Vel sen 7.850,89 opgebracht, inbegrepen de buscollecte op de Velser ponten, die ruim f 650 bedroeg. Spreekuur. De wethouder voor de financiën in Velsen, de heer J. G. Kolk man, houdt op woensdag 8 juli geen I spreekuur. ADVERTENTIE Electrotechnisch Bureau Oosterduinweg 20 IJmuiden Telefoon 1 34 05 Licht- en krachtinstallaties Nieuwbouw en onderhoud Service en storingen binnen 24 uur IvStilI} dLlHUiXlvll^ uv/uuauvjwxu ior- :er- .10- ;on- de 'ijk. Ide- de hjl- 'dag nta- ■gen uis- en tot Van tel. aar- erk- :erk, iden. atie- :uur: aand n de nspl. 1. tot berg, ;2476, ivond n II- argen iwen. liden. kend- ckstr.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 5