Praatboek bereidt Palaver voor VREDESWEEK: NIET ALLEEN EEN PREEK VOOR BEJAARDEN Vrij van honger-campagne T WITTE TOGA Oude hervormde kerk op Ceylon weer in gebruik ,ln de Waagschaal' gaat verdwijnen Drs. Van Duist docent in Indonesië r 4 JULI I 9 7 O ZATERDAG Palaver 1971, dat op zaterdag 2 januari 1971 van tien tot vijf uur in de Utrechtse Jaarbeurshallen zal worden gehouden, roept reminiscenties op aan Palaver 1964. Dit Palaver werd toen, eveneens in Utrecht, op Hemel vaartsdag gehouden en 23.000 jonge mensen stroomden er samen. Thans in 1971 verwacht men er zo rond 25.000 jongeren van alle leeftijden. Dat „bijbelfeest" ging destijds uit van het Nederlands Bijbelgenootschap met als hoogtepunt het fascinerende optreden van Mahalia Jackson, die negro spirituals vertolkte. De organisatie berustte toen, evenals nü bij de Stich ting „Jeugd en Bijbel", waarvan thans het bestuur voor ongeveer de helft uit katholieken bestaat. Zijn de vredesweken, zoals ze in ons land door het interkerkelijk vredes beraad, IKV, in samenwerking met een aantal plaatselijke actieve ge- interesseerden worden georganiseerd, zoveel als „een preek voor bekeer den"? Met andere woorden: „Zijn niet die mensen bereikt, die het niet meer nodig hadden?" Het IKV gaat deze vraag niet uit de weg. Het heeft het studiecentrum voor vredesvraagstukken een afdeling van het insti tuut voor politicologie van de Katholieke Universiteit te Nijmegen een onderzoek laten instellen naar het resultaat van de inspanningen van het IKV, in het bijzonder rond de vredesweek 1969, die in dat jaar van 21 tot 28 september gehouden werd. Het uitgebreide technische verslag van dit onderzoek is nu juist ter beschikking gekomen. De hierboven aange haalde vraag wordt ook in dit verslag opgeworpen. In het algemeen kan gesteld worden, dat er voor het IKV nog werk genoeg te verzetten valt. Ook de meelevende contactpersonen en predikanten en priesters zijn, zo is in ieder geval duidelijk, naar in het verslag gezegd wordt nog niet „zo „zat" van informatie", aldus het Hervormd Persbureau. Enkele resultaten Liefdadigheidsgevoelens De „Vrij van honger"-campagne van de Wereldraad van Kerken krijgt in Iran veel steun van de regering en de FAO. In 1965 begon men met dit project en nu zijn er al acht dorpen, die van de steun profiteren. Er is hier sprake van een „gidsproject", hetgeen be- -. tekent dat de resultaten, die bij de eerste dorpen worden bereikt, daarna ook ten goede komen aan de andere dorpen in het Kharagan- gebied in de Iraanse bergen. Het is de bedoeling een programma van landbouwontwikkeling ten uitvoe ring te brengen in geselecteerde dorpen. Daarvoor heeft men een zorgvuldig onderzoek ingesteld naar de omstandigheden en de landbouwpraktijken, waarbij men rekening heeft gehouden met de problemen voor degenen, die geen land bezitten. Het gaat er dan ook om de plaatselijke levensstandaard te verhogen op het gebied van landbouw, huishouding en dorps verbetering. Het is volgens de Stichting een ver heugend feit, dat de jeugd van nu steeds meer interesse voor de bijbel krijgt. Ja zeker, er is weer meer re ligieus besef merkbaar, ook onder de jongeren. Diezelfde jeugd echter heeft er wel moeite mee dat boek der boe ken te verstaan, omdat ze moeite heeft met de bijbeltaal. Dat wel. En om daaraan tegemoet te komen heeft de Stichting „Jeugd en Bijbel", waarin samenwerken katholieken en protestantse jeugdorganisaties, het Ne derlands Bijbelgenootschap en de Ka tholieke Bijbelstichting dezer dagen een „praathoek" in maar liefst 200.000 exemplaren het licht doen zien, ten einde dit oriënterende boek over de bij bel in al zijn facetten, vertalingen en gebruik in de komende maanden, voor afgaande aan Palaver 1971 op scholen en bij clubs te verspreiden en haar zodoende straks aan de „praat" te krijgen over dit onderwerp. De resul taten van die discussies zullen dan in 1971 tijdens het Palaver onder de loep worden genomen. Sipke van der Land stelde dit praat- boek samen en schreef de boeiende tekst in moderne vormgeving, waarbij hij onder meer de medewerking ver kreeg van drs. H. van Breukel, ds. Ype Schaaf (pas terug uit Indonesië) Werner Spruit, rector L. Verbeek, ds. W. C. Verstoep en H. Vogels. Voor de foto's tekenden Hans Samson via Au- diovisie, ABC Press, Bianca Dony en Leonard Freed, terwijl voorts ook de „Jonge Kerk" uit Nijmegen en „Ak- tie" Utrecht hun medewerking ver leenden. Het lijdt geen twijfel dat dit „praat- boek" nieuwe stijl met zijn suggestieve foto's in het najaar zeer vele jonge mensen voldoende stof tot discussie zal bieden en óók niet meer zo heel jonge mensen. Dat is ook de opzet van het boek van Palaver. Het praatboek begint aldus: „De bij bel is een transistorWat hoor ik daar? Transistors hangen om de nek van de kamelen die de Sahara door kruisen; transistors liggen op de vrach ten die buffels vervoeren over de de sneeuwplateaus van Tibet; transis tors bungelen aan de hoorns van de heilige koeien op de rijstvelden van India; transistors zijn gebonden aan de ploegen van arme boeren in Cara cas; transistors staan in het zand naast de zonnebaders van Zandvoort. Een andere alinea: Ze zeggen dat de bijbel een boek is. Dubbeldik. Zwaar op de hand. Maar het is veel meer dan een boek. Het zijn ruim zes tig pockets bij elkaar. Een heel boek winkeltje. Ze zeggen dat de bijbel op de preekstoel hoort en op het kastje naast een ziekenhuisbed. Maar de bij bel hoort overal en mag overal gehoord worden. En verder: Ze zeggen dat de bijbel voor de spe ciale liefhebbers is. Zielepoten, zwart kijkers, theetantes, antiquairs, huiche laars, zuurpruimen. Maar de bijbel is voor Jan en alleman en allevrouw. Ze zeggen dat de bijbel ontzettend moeilijk is. Geen touw aan vast te kno pen. Niks voor een normaal mens. Maar mag het als 't je blieft wat moeite kosten als het gaat om de be langrijkste dingen van het leven? Ze zeggen dat de bijbel ouderwets is. Uit de tijd. Toen er nog geen auto's en brommers waren. Geen straaljagers en computers. Maar wat moet je er mee in de twintigste eeuw? En fotograaf Hans Samson zegt over zijn bijbel: „Een heleboel mensen (ik ook) zitten met bendes vragen over de Bijbel, het geloof, God, de kerk, en al die dingen. Je weet het soms niet meer. Maar de enige uitweg uit die onzekerheid is volgens mij dat je ge woon aan een heel konkrete vraag be antwoordt. Jezus geeft ons hier in de bijbel opdrachten; laten we ze uitvoe ren. Ik zeg niet dat het makkelijk is, begrijp me goed. Ik was in Peru, in de krottenwijk van Lima, waar meer dan een miljoen mensen wonen, waar per jaar honderdduizend kinderen dood gaan. Dat is een massale verrekte we reld, zó afschuwelijk dat je niet weet wat je ziet. Ik zou tegen zulke men sen het woord God niet durven noe men, ik zou me doodschamen. God is niet tevreden met een grote club mensen in de hemel. Hij wil ge rechtigheid in deze wereld. Dat bete kent dat mensen van verschillende rassen, politiek, cultuur samen gaan werken aan een echte gemeenschap. De bijbel is het fundament waarop we moeten bouwen. Ziedaar enkele ali nea's uit dit zeer lezenswaardige praat boek. Er is meer. Er wordt in gesproken over geloof als theorie en in de prak tijk, over bijgeloof en afgoderij, de afschaffing van slavernij en uitbuiting, over het negervraagstuk, waarvan de Amerikaanse schrijver James Bald win eens zei: „Zou het ook het „blan- kenvraagstuk" kunnen zijn? Het ar- menvraagstuk betekent evenzeer het rijkenvraagstuk. De honger van de hongerigen is een voortdurende bedreiging van de wel vaart van de welvarenden. Het gaat dus bij ontwikkelingswerk en zending en bijbelverspreiding niet om lievig heid of liefdadigheid tegenover die zie lige mensenkindertjes met dikke buik jes die niet eens kleertjes hebben. Het gaat om hun „recht", zoals dat staat in de universele verklaring van de rechten van de mens. Er wordt in dit praatboek gesproken over bijbelvertalingen en bijbelgebruik en verspreiding, ofwel concreet ge zegd: de bijbel samen. Voor mensen die erom vragen. In Europa; in Azië, Afrika, Latijns Amerika. En dan tenslotte weer: de bijbel is een transistor.Gods boek bleek een transistor te zijn die ze lieten horen in het vreemde land aan de Eufraat. Ze hadden een transportabel geloof. Ze hadden een bijbel. Gods portable. Denk aan de christenvervolgingen. De portable ging mee. Denk aan de con centratiekampen. De portable ging mee. Het christendom kun je makke lijk transporteren en exporteren. Het is niet gebonden aan landen, volken, talen, culturen, heiligdommen of wat dan ook. Het is portable. In de woes tijn. In de bush-bush; de fabriek; de koffiebar. Als je in de put zit. Als je in de wolken bent. Altijd. Overal. Dit alles en nog veel meer vindt u in dit praatboek, dat uitgaat van de geschiedenis in 2 Koningen 22 en 23. Het is soms een hard praatboek ge worden, dat ontstellende mensenonte- rende toestanden uit de doeken doet. Het is niettemin een praatboek dat er niet om liegt en het lezen waard. En wat nu het Palavi r 1971 betreft: alle inlichtingen over oe Palaver-ma- nifestatie, het praatboek, de financiële acties voor bijbelproduktie en bijbel verspreiding over de hele wereld zijn verkrijgbaar bij het secretariaat van Palaver, Herengracht 366, Amster dam, praattoestel 020-243798, waar ook aktiemateriaal verkrijgbaar is. Palaver 1971 zal een Reli-popfesti- val worden met een stoet van binnen- en buitenlandse artiesten. Radio en televisie nemen er ook aan deel. Een predikant, een Jamaicaans bestuurslid van de Wereldraad van Kerken en Godfried Bomans komen op dit eerste Europese reli-popfestival spreken, ter wijl met de artiesten Harry Belafonte en de Edwin Hawkins Singers nog wordt onderhandeld. Er komt daar straks in Utrecht een grote markt met stands, stunts, speakercorners, trou- badoers, show, muziek, uitdagingen en boodschappen. En dat alles rond de bijbel in de wereld van vandaag. De jeugd kan er haar creativiteit ruim schoots kwijt. Het mag, ja het moét daar in Utrecht straks een grootse manifesta tie worden, die de jeugd van vandaag er weer zal toe brengen de bijbel open te slaan. Misschien zullen zij in dat boek der boeken dan de oplossing vin den voor eigen moeilijkheden en voor die voor de wereld. Als dat zo is, straks, dan heeft Palaver 1971 aan zijn doel beantwoord. BEP ANDREAS. Ten aanzien van de gemeenteleden en parochianen, en ook wat betreft de buitenkerkelijken, kan in het algemeen worden gesteld dat er voor het IKV nog werk genoeg te verzetten valt. Ve len vinden zeker niet dat er te veel aandacht wordt besteed aan de vre desweek en de door het vredesberaad opgeworpen problemen. Het onderzoek vond plaats onder de bevolking van de stad Arnhem, die niet uitzonderlijk van samenstelling is en daarmee kan gelden als represen tatief voor heel het land. En voorts onder de groep van personen, die de afgelopen jaren bij het IKV materiaal opvroegen in het verslag aangeduid met: 'contactpersonen' en onder de r.k. priesters en de hervormde en ge reformeerde predikanten in ons land. Van verdere kerken werd noodgedwon gen afgezien, omdat wegens de kleine aantallen predikanten de steekproeven in dat geval statistisch niet voldoende betrouwbaar zouden zijn geweest. De gemeenschappelijke kanselbood- schap en de preekschetsen worden nauwelijks gelezen, zodat overwogen kan worden, die in het vervolg niet meer uit te geven, aldus het rapport. Een groot aantal mensen (73,2%) heeft wel eens van de vredesweek ge hoord. Een redelijke mate van bekend heid met de inhoud (opzet, bedoeling) ervan werd aangetroffen bij 20% van de ondervraagde personen. Deze groep is voor een gedeelte ook de groep, die in redelijke mate deelgenomen heeft aan de vredesactiviteiten, en die ge zien de mate van regelmatig kerkbe zoek meer dan gemiddeld binnenker kelijk is. Beide groepen zeggen, meer dan anderen, een beter inzicht te heb ben gekregen in de problemen van oorlog en vrede en de problemen van rijke en arme landen. De 45%Arnhemmers, die enigermate bekend zijn met de vredesweek, heb ben deze bekendheid vooral te danken aan preek, gesprekken en voor 10% aan de vredeskrant, of aan een combinatie van de genoemde kanalen van informatie. Ongeveer 13% van de Arnhemmers blijkt via radio en tv op de vredesweek atten* te zijn gemaakt. In het verslag wordt samenvattend gezegd: Als het doel van de vredes week zou zijn de gehele opinie in Ne derland te informeren, dan moet men zich wel realiseren, dat zulks bij slechts 20% van de Arnhemmers min of meer gelukt is. Een verruiming van het aantal geïnformeerden zal vooral door middel van een intensiever ge bruik van de beproefde kanalen, te we ten preek, gesprek en vredeskrant, kunnen geschieden. Een nadere over weging hierbij verdient de gedachte, dat een jaarlijks wisselen van thema niet in overeenstemming is met een van de belangrijkste principes van de theorie der gedragsbeïnvloeding: het vaak herhalen van hetzelfde thema. Ten aanzien van het onderwerp ont wikkelingssamenwerking kan gesteld worden, dat het populair uitgedrukt, slecht op de markt ligt. De verande ringsbereidheid blijkt veelal beperkt tot een vaag christelijk of humanitair liefdadigheidsgevoelen, zo bleek uit het onderzoek. Het bepleiten van structurele veran- juuinnnnnmTTMH Dr. Visser 't Hooft De kerk in het zogenaamde Neder landse fort te Jaffna (Ceylon) is op nieuw in gebruik genomen. Deze gro te kerk is gebouwd in 1709 in de tijd toen Jaffna deel uitmaakte van de ge bieden die bestuurd werden door de Oostindische Compagnie van Neder land. Toendertijd werd sterke druk uitgeoefend op de bevolking van Jaff na om de Ned. Hervormde diensten bij te wonen. Later is de kerk in ver val geraakt. Een paar jaar geleden nam dr. D. T. Niles uit Ceylon (een vooraan staand man in de Wereldraad van Kerken) het initiatief voor een cam pagne om fondsen te stichten voor de restauratie van de kerk. De archeo logische afdeling van de Ceylonese regering verleende haar medewer king. Het restauratiewerk werd zeer zorgvuldig uitgevoerd. De dienst voor de her-inwijding begon met de her opening van de beide deuren door dr. W. A. Visser 't Hooft. Dr. Niles sprak over de geschiedenis van het gebouw. De Nederlandse ambassadeur op Cey lon gaf uitdrukking aan de belang stelling van de zijde der Nederlandse regering. Tamilische poëzie werd ge zongen en dr. Visser 't Hooft hield de preek. Gedurende de volgende drie dagen werd er een vergadering ge houden over het thema van Pinkste ren met lezingen door dr. Visser 't Hooft. Op Pinksterzondag werd in de gerestaureerde kerk een interkerke lijke dienst gehouden waaraan voor het eerst in de geschiedenis van deze kerk rooms-katholieken deelnamen. Er is weinig water. Met behulp van de dorpelingen wordt elke moge lijkheid benut om aan water te komen. Met toestemming van de Centrale Kerkeraad, alsmede van de wijkker- keraad Noord-Oost en de kerkeraad van Goutum-Swichum, heeft ds. R. K. de Jong een crèmekleurige toga met bijbehorende stola's in de kleuren van het kerkelijke jaar aangeschaft. Zijn overweging hierbij is, dat elke kerkdienst een plechtige en feestelij ke aangelegenheid is. De zwarte to ga, ongetwijfeld een stemmig en stijl vol gewaad, legt zijns inziens teveel nadruk op het plechtige van de dienst en geeft te weinig het feestelijke daar van weer. Een „witte" toga legt juist meer het accent op het blijde van de Evangelie-verkondiging. Het is de bedoeling om de nieuwe toga voorlo pig alleen bij bijzondere diensten te gebruiken, als Avondmaals-, doop-, jeugd- en huwelijksdiensten. Het Kharagan-gebied, dat 45.000 mensen in 61 dorpen telt, ligt op een hoogte, die varieert tussen 1500 en 3000 meter. Veel landbouwpotentieel is er niet, de dorpelingen hebben een bescheiden inkomen uit gewassen als tarwe, gerst en aardappelen en uit veeteelt op kleine schaal (schapen, geiten, ossen, ezels). De regering heeft een begin ge maakt met het bestrijden van het anal- In de Waagschaal, het veertiendaag se tijdschrift van prof. dr. K. H. Mis- kotte, zal 26 september ophouden te bestaan. Er is door stijgende exploi tatiekosten en dalend abonnementen aantal geen mogelijkheid meer tot voortzetting. De daling van de lezerskring is er sinds 1966, een wervingscam pagne heeft onvoldoende resultaten opgeleverd. Het blad zal bijna 26 jaar hebben bestaan. Het werd vermaard, behalve door belangrijke bijdragen van prof. Miskotte (die altijd hoofd redacteur is geweest) door de regel matige medewerking van prof. dr. H. Berkhof, ds. A. A. Spijkerboer (redac tiesecretaris) en vooral ook door dr. J. J. Buskus, wiens „Terzijdes" door velen vaak het eerst werden gelezen, aldus het Hervormd Weekbulletin. fabetisme en het systeem van grond bezit. Grootgrondbezit is nu vrijwel verdwenen, het land is onder de boe ren verdeeld. Maar nu is er een duide lijk gebrek aan leiderschap in de dor pen, en een ander probleem is dat diegenen, die vroeger bij de groot grondbezitters in dienst waren, nu werkloos zijn. Een van de eerste projecten van het gidsdorpenproject was een schema van aardappelverbetering in de dorpen van Opper Chanagchi en Doesadj. De boe ren leerden hoe te planten op berg ruggen en hoe te irrigeren. Grote ver beteringen bleken ook mogelijk te zijn bij de veeteelt, vooral wat schapen betreft. De eigenaars leerden hoe de kwaliteit en kwantiteit van de wolpro- duktie te verbeteren, hetgeen weer van groot belang is voor de plaatse lijke karpetindustrie. Maar ook werd geleerd hoe de bevolking de weiden kon verbeteren, waarop het vee moest grazen. Vrouwen en meisjes krijgen cursus sen in hygiëne, voedingsleer en kin derverzorging, en zo wordt op tal van fronten slag geleverd tegen armoede en honger. Waarbij mag worden aan getekend, dat fondsen, voertuigen en gereedschappen (totaal 350.000 dollar) beschikbaar zijn gesteld door de Iraan se regering, de Wereldraad van Ker ken, het Nederlandse Bureau voor Technische Hulp, de Europese Werk groep en de Nederlandse Organisatie voor Internationale Bijstand. Schapen vormen één van de belang rijkste elementen van de veeteelt. deringen werkt niet of nauwelijks in op de individuele bewustzijnswording al thans niet in de door vele progressief geëngageerde lieden gewenste mate. Éénderde van de ondervraagden vindt het tijdstip, waarop de vredes week wordt gehouden (jaarlijks in de maand september) gunstig, eveneens éénderde deel heeft hierover geen me ning, slechts 7,8%vindt het tijdstip on gunstig en voor 25 6%is de vraag niet van toepassing. Een meerderheid (63,5%) acht het juist dat de vredesweek door de ker ken georganiseerd wordt en 26,8% is de tegenovergestelde mening toege daan. Van degenen der ondervraagden die de vredeskrant gelezen hebben (10,2% de krant is wegens de be perkte middelen in een oplage van 750.000 stuks over heel het land uitge zet) vond ongeveer 80% hem zeer goed of tamelijk goed. De groep 'contactper sonen' (mensen, die interesse toonden bij het IKV, al was het maar door wat drukwerk aan te vragen) omvat zo goed als geen buitenkerkelijken. Een deel van hen is van mening dat de vredesweek-activiteiten veel te veel op de kerken zijn afgestemd. Beter zou het zijn het overheidsbeleid te beïn vloeden ten gunste van meer ontwikke lingssamenwerking. Drs. A. J. van Duist te Hilversum, in maart bevestigd tot hervormd zen- dings-predikant en door de Nederland se Zendingsraad ter beschikking ge steld voor de arbeid in de wereldwij de strategie van de massamedia, is vertrokken voor een oriëntatiereis naar Z.O. Azië. Drs. Van Duist, adj.-directeur van de World Association for Christian Communication (Londen), heeft de leiding over de afdeling voor Church- Related Communication (DCRC) vanwaar vele contacten onderhouden worden met produktiestudio's van de diverse Nationale Raden van Kerken. Meestal worden de daar geproduceer de programma's uitgezonden via de twee zenders, waarvoor de WACC mede-verantwoordelijkheid draagt: de South East Asia Radio Voice bij Ma nilla op de Philippijnen en Radio Voice of the Gospel in Addis Abeba, Ethio pië. De DCRC-directeur zal bespre kingen voeren over de follow up van dit werk. De Evangelieverkondiging via de massamedia is door een Japanse theo loog de „vierde taak" van de kerk ge noemd. Er liggen vele nieuwe kansen, maar dan zullen de kerken er ook zicht op moeten krijgen en investeringen aandurven in dit werk met zo'n ac tieradius. De realiteit van nu is, dat de werkers in de massamedia tezeer worden beziggehouden door financiële zorgen. Het behoort tot de niet geringe taak van onze landgenoot om daarin verbetering te brengen. Hij zal zich daartoe diepgaand oriënteren in het zenderproject op de Philippijnen en in Djakarta besprekingen voeren over de bouw van een produktiestudio. De daar gemaakte programma's kunnen niet alleen uitgezonden worden over de vele amateursstations, die Indone sië rijk is, maar ook over de 45 re gionale zenders van de Indonesische Omroep: een situatie die lang niet in alle Aziatische landen wordt aange troffen. De Raad van Kerken in Indonesië heeft de heer Van Duist uitgenodigd gastspreker te zijn op de eerste con sultatie over Kerk en massamedia voor geheel Indonesië, die in juni in Sukabumi wordt gehouden. Hij spreekt er onder meer over de radio als com municatiemiddel op de zendingsvelden en over de positie van de kerk in het huidige publiciteitsklimaat. Daarnaast is drs. Van Duist gevraagd colleges te geven aan universiteiten en theolo gische scholen op Java, Sumatra en Celebes.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14