ONTWERPER TOON SMIT TOONT WARE CHIQUE EN DISTINCTIE Een hand werkhoed is voor mij een sierstuk en moet karakter hebben recht op de Aftrek Uitdaging Meer hoeden Distinctie tekstBé ter Maat foto'sSimon Keesman ZATERDAG 4 JULI 1970 Effbij oiu/umnMtmnimnmuumimnummmmmnnnmmmmm/nnnmmmmmmmmi Tniunnf/t/iimniiiMii""""""""""""""* wil in de mode. En ook dan vindt deze moeder, evenals zovele moe ders voor haar, dat een hoogst be lachelijk idee. „Hoe komt die jon gen erbij? Stel je voor, een man in de mode." En dat was, zeker in die vooroorlogse jaren, een begrijpe lijke reactie. GELUKKIG MAAR bleek hij niet zo'n erg gehoorzame en volgzame zoon en zette zijn vurige wens om in da den. Hij begon zijn loopbaan als eta leur. Het raakvlak met de mode was er. Toch Toon ging verder en het ontwerpen van hoeden volgde. De start was niet eenvoudig, want de Tweede Wereldoorlog had ons land inmiddels in zijn greep. DE BENODIGDE nieuwe materia len lagen niet meer voor het opschep pen en derhalve moest hij zijn schep pingsdrang uitleven op merendeels af gedankte spullen. Een vindingrijk man als Toon Smit bleek evenwel niet voor een gat te vangen. Hij creëerde de leukste modellen met als basis af gedankte, kartonnen doosjes. Zijn eerste opdrachten kreeg hij van vliegeniersvrouwen, die in die oorlogs jaren uiteraard niet meer zoals voor heen in de gelegenheid waren even naar Parijs over te wippen en dan daar hun aankopen te doen. De don kere oorlogsjaren gingen voorbij en iedereen ging weer met hernieuwde moed aan de slag om zijn of haar steentje te kunnen bijdragen aan het herstel van ons geteisterde land. De ingekapselde creativiteit kon volop herleven. Ook bij Toon Smit. DE BEKENDHEID, die hij al in kleine kring had verkregen kon toen worden uitgebouwd. Hij ontwierp en maakte naar hartelust. Zijn creaties vonden aftrek en oogstten het succes dat hij zich eens had voorgesteld: een naam in de modewereld. Nu 25 jaar na de oorlog heeft hij bewezen tot grootste Nederlandse hoeden ontwerpers te behoren. Reizen naar de internationale modecentra zijn voor de modebewuste vrouwen niet meer nodig. Ook de zeer modieuze prinses Irene was daar al gauw achter, want sinds haar achttiende jaar behoort zij tot de vaste cliënten van het Aerdenhout- se atelier van Toon Smit. Hoewel commercie hem uiteraard niet vreemd is, kan deze inventieve en artistieke ontwerper enthousiast over zijn aan het hart gebakken vak praten. „Dwaasheid", aldus Smit „om te zeggen dat niet iedere vrouw een hoed kan dragen. Het tegendeel is echter waar. Het gaat er alleen om, dat de hoed bij het gezicht en het type van de vrouw past". HET ZOGENAAMDE „moeilijke ge val" is voor Toon Smit immer een uitdaging, die hij maar al te graag aanvaardt. Een ding is zeker; hij wei gert pertinent een hoed te verkopen, die de draagster naar zijn verfijnde smaak beslist niet staat. En wees eer lijk, waar vind je dat nog in deze tijd? „Een handwerkhoed", zegt Toon Smit „is voor mij een sierstuk, dat aller aandacht moet vragen. Van op zet en uitvoering moet hij evenwichtig zijn. Een hoed moet, evenals degene die hem draagt, karakter hebben en dat komt in de vorm tot uiting". Een leuke vondst van ontwerper Smit voor de „pruikentijd" van 1970 zijn de hoedjes die ook op een pruik kunnen worden gedragen. Door een in zet van elastiek (uiteraard onzichtbaar komt er wat meer ruimte om het op zetten te vergemakkelijken. VANZELFSPREKEND KOMT ook de herfst- en wintermode ter sprake. De heer Smit verwacht dat er in het nieuwe seizoen meer hoeden zullen worden gedragen. Het silhouet van de nieuwe mode vraagt daar dom weg om. Vooral bij de langere man tels, veelal afgezet met bont, staan de glad om het hoofd sluitende kapjes geënt op de jaren twintig zeer flatteus. „Wat zal zo'n exclusieve hoed mij dan wel gaan kosten?" zullen de meeste vrouwen zich gaan afvragen. „Die modeontwerpers weten over het algemeen van rekenen. Prijzen waar je U tegen zegt". Maar wat voor ja ponnen en mantels geldt, is ook op hoeden van toepassing. Er zijn dure en minder dure. Uiteindelijk is zulks afhankelijk van de eisen die men stelt. Op de bovenste foto ziet u bijvoor beeld een bonthoed met bijpassende jersey-shawl. Voor ongeveer f 250 bent u de vrouw. Maar het kan nog duur der, doch zeker ook goedkoper. De grote, zeer soepele vilthoed op de foto rechts kan al voor ƒ110 worden be machtigd en eenvoudiger modellen van 75 af. Welk bedrag men ook besteedt, de ware meester en dat kan van Toon Smit zonder meer worden vast gesteld zal een product afleveren dat immer van distinctie en chique getuigt. luuuuifinnnnniimwhwwhhihmmii» jmnnnnnnnnnffmiwwmwiwmww TOEN 55 JAAR geleden op het Enschedese stadhuis de geboorte van TOON SMIT werd aangegeven, had niemand er op dat moment ook maar het flauwste benul van dat baby Smit eenmaal tot de beste hoedenontwerpers van ons land zou gaan behoren. Het lijdt geen twijfel of mama Smit ral - zoals dat alle trotse en graag vooruitziende moeders eigen is - naast de wieg van haar prille zoon over zijn toekomst hebben zitten mijmeren. Haar gedachten zullen ongetwijfeld zijn uitgegaan naar een beroep met aanzien, zo als arts, jurist, notaris of iets der gelijks. Als Toon dan ook de leeftijd be reikt waarop hij moet gaan kiezen en daarmee bepaalt hoe hij voor de toekomst zijn belegde boterham moet gaan verdienen, gooit hij een enorme kei in het rustige gedach- tenvijvertje van zijn zorgzame moe der. Toon wil gaan ontwerpen; hij

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 15