ZIGGER ZAGGER Schitterende bij Brits Jeugdtheater z Satchmo vierde zeventigste verjaardag Concert met Nederlands nieuw werk agenda holland Frids violen door weggeschoten Tsjaikowski's kanon Voetbalpubliek als fascinerende achtergrond TV vanavond Dagen geteld van Selassi's rijk OPNIEUW SUCCES VOOR THE BYRDS Nieuwe onrust onder Franse TV -journalisten FESTIVAL Onafhankelijkheid in Kurzaal Duys' Vuist krijgt andere regisseur Radio dinsdag TV maandag TV dinsdag MAANDAG 6 JULI 1970 (Van onze correspondent) AMSTERDAM Tot besluit van het Holland Festival 1970 is het Na tionale Jeugdtheater uit Londen hier gekomen met Peter Tersons „Zigger-Zagger" een stuk is dat programma wordt omschreven als „een snelle en satirische reeks van 39 sketches en songs, zich afspelend op en voor een voetbaltri bune die het toneel domi neert". Wie hierdoor denkt dat „Zigger Zagger" een stuk is dat hoofdzakelijk over voetbal gaat, ver gist zich. De voetbaltribune, de hele avond door bezet met een massa juichende, schreeuwende, zingende, vechtende of dansende supporters, dient alleen als achtergrond (maar dan wel als fascinerende achter grond!) voor het persoonlijke drama van Harry Philton, fanatiek supporter van de plaatselijke voetbalclub. !*ïl om .lAch* Peter Schat, Ton de Kruijf en Louis Andries- sen. Het Nederlands Blazersensemble en de Slagwerkgroep Amsterdam speelden, versterkt met een aantal I ren/ hymnen, psalmen en voetbalsongs, voor Nederland. SCHEVENINGEN Het concert, dat het Residentie Orkest zaterdag- werd 4 juli was de aanleiding daartoe en daarom begon het concert met een compositie van Charles Ives „The fourth of July". Independence Day is in driessen, het stuk dat de componist voor I een algemene feestdag naar U ra". I aanleiding van de „Declaration of In- Harry is een slome jongen, die op school nooit mee kon komen, van zijn wulpse moeder en haar vele vrienden wel zakgeld maar geen liefde of begrip krijgt en er geen flauw idee van heeft wat hij, buiten de voetbalmiddagen, met zijn le ven moet beginnen. Zijn zuster en zwa ger proberen een werkzame en confor mistische brave burger van hem te ma ken; zijn vriend Zigger, de aanvoerder van de supportersclub, verzekert hem daarentegen dat hij in het vrije en blije wereldje van de jeugdige voetbalenthou siasten ook zonder te werken best aan zijn trekken zal komen. Heen en weer ge- v.V slingerd tussen die twee polen wisselt hij De tachtig jongens van het Nationaal vruchteloze sollicitaties af met actieve Youththeatre uit Londen j i lonrfdroiion pn5 oio hii I zaterdaa i7i Amsterdam de straat op van da ploeg hem zijn meisje dooft zijn geestdrift voor de voetbal- stuK ligger tagger. sport en kiest hij voor de burgerlijke van een arbeidsbureau, een rechter, een maatschappij door een baantje als leer- gergeant van de recrutering, een oorlogs jongen aan te nemen. 1 yeteraan en een moderne dominee. Het was een prachtige vondst van Pe ter Terson, deze op zichzelf weinig dra- (jgmtS matische conflictstof kleur en beweging te Maar voor het uitbeelden van zulke ka- Nederland I. Vgndaag een jubileum: de tour is aan zijn tiende etappe toe. Pipo is al vérder en blijft ook langer. Na het eerste nieuws de grappen van Lucille Ball. Het tweede deel van het voorprogramma wordt geleverd door de Finse televisie. De VARA kocht daarvan namelijk de Montreux-bijdra- ge, die is getiteld Anatomische les. Er worden liedjes in gezongen en er wordt een striptease in gedaan. Aansluitend aan het journaal 25 mi nuten met de actualiteitenrubriek Ach ter het Nieuws, die verder eigenlijk alleen nog maar als onderdeel van Zo maar een Zomeravond in actie komt. De maandagse hoofdfilm komt uit Joe goslavië. Een film die in 1967 in Can nes werd bekroond. Nederland 2. Pipo, het journaal en dan van de NOS de serie de 21ste eeuw, waarin Walter Cronkite de schijnwerpers richt op de educatie van de allerjongsten onder ons. Volgens vele geleerden wordt het kind eigen- lijk al voor zijn 4e jaar gevormd. I Daarom beginnen de psychologen al voor die leeftijd aan hun opvoeding. Er zijn merkwaardige resultaten mee bereikt Half acht neemt de NCRV de dienst over met de Scheepsjongens van Bon- tekoe en een nieuwe natuurserie, waarvan we er elf te zien krijgen. De titel is de Wetten van de Wildernis. De Franse cineast Maurice Fiovet filmde in centraal Afrika het leven van de daar (nog) levende dieren. In de ze eerste aflevering is de olifant aan de Noordgrenzen van Kenia de hoofd persoon. Na het tweede journaal ver volgt de NCRV de serie herhalingen van Plase Sir. Tien minuutjes als in termezzo voor de quiz „ik zie ik zie" met Leo Schmidt als presentator en dan „Tussen grens en IJssel." Voor dit amusementsprogramma trok Fred Benavente naar het stadhuis van Hengelo waar artiesten uit Twen te een vrolijk en muzikaal programma tiuui van - verzorgen. De bekendste medewerken- massa op die blijspelacteurs nodig en die men - (Van onze correspondent) ROTTERDAM. „We want more brulden 2000 Byrds-fans zaterdagnacht in Rotterdam in de Doelen. Niet te geloven. Het Kralingse bosfeest van een week ge leden leefde in de keurige Doelen-entou rage weer op. Roger McQuinn, Skip Bat tin, Clarence White en Gene Parsons ble ken tot alles bereid om met het publiek mee te bouwen aan een muziekfeest dat pas om vier uur in de morgen eindigde. Iedereen was zielsgelukkig. The Byrds over het succes en organisator Berry James Visser over de honger van het pu bliek naar de muziek van de groep en ook het publiek zelf was volledig bevre digd. Het had gekregen wat het wilde. Een herhaling van het Kralingen-pro gramma, dat wil zeggen veel van wat The Byrds als zijnde plattelandsmuziek propageren stond op het programma en daartegen had niemand bezwaar. In een drie uur durend concert, minus de pauze, kregen we alles nog eens op gediend zonder de ongemakken van het bos. Wat in die omstandigheden door re gen en defecte geluidsinstallaties verlo ren ging, kwam nu glashelder over. Het vakmanschap van McQuinn, de techniek van gitaarvirtuoos White en drummer Parsons, die het gitaartrio uiterst be kwaam aanvult. Het gedeelte voor de pauze was nauwe lijks interessant, stroef, hard en geens zins representatief voor het afgeronde werk dat je van de groep mag verwach- Na de pauze was het evenwicht tferug De bijna klassieke wijze van musiceren van Clarence White was weer controleer baar aanwezig en meester McQuin diri geerde zijn groep langs het repertoire waarvoor de stampvolle zaal kon warm- Dinsdag staan zij in het Amsterdamse Concertgebouw (7 uur en half 11) en woensdag komen de Byrds nog een keer tje terug in De Doelen. Criekse traeedie oefent de massa op die Dlijspeiacieurs nouig cu u.c tribune de functie uit van veelstemmige uiteraard niet bij dit gezelschap vanJeug commentatar op Harry's onbeholpen dige amateurs. Dat gemis was zater g- worsteling met zijn levensprobleem. Het avond, bij de eerste opvoering in de Am- u al voor de hand dat de Engelse bour- sterdamse stadsschouwburg, pijnlijk geoisïe er hl dat commentaafslecht af- merkbaar, want daardoor zag men de komt en dit wordt nog versterkt door het meeste van die amusante solonummer- opHeden van een aantal karikaturaal, tjes in het water vallen, zoals ook tal maar met veel gevoel voor humor gete- van andere aardige scenes mislukten en kende vertegenwoordigers van de geves- alleen maar verve en ^r,®n °0[kers tigde samenleving, zoals een ambtenaar amateuristische too j .11 TJ nv den zijn wel the Buffoons. Voorts het orkest Frits Smienk, de harmonie Kunst naar Kracht, de Brugger Zin- gers Maria Kores (sopraan) en Bert Bijnen (tenor) en het duo Helen en Fred. Ook Malando en zijn orkest doen rfiee aan dit feest van 50 minuten. In kleur zendt de NCRV aan een do cumentaire uit die Duitse t elevisie maakte in Ethiopië onder de titel „Zijn de dagen van het Keizerrijk geteld? PARIJS. De uitspraak van presi dent Pompidou op zijn laatste pers conferentie over de positie van de Franse televisie heeft nieuwe onrust verwekt onder de journalisten van het tv-journaal. Het staatshoofd ver klaarde dat de tv-nieuwsbulletins van nature de stem van Frankrijk vertol ken en dat de televisie-journalisten, daarom dus onmogelijk op één en de zelfde lijn met hun collega's van de dagbladpers geplaatst konden worden. Die opmerking van de president heeft onder de journalisten van de ORTF nu de vrees gewekt lat de regering op de liberalisatie waarmee premier Chaban Delmas een jaar ge- leden een omzichtig begin had ge maakt, nu weer terug wil komen. Aan die ongerusthejd was twee weken eer der ook al enig voedsel gegeven, toen een adjunct-hoofdredacteur van de journaaldienst aftrad uit protest tegen het verbod een passage van enkele minuten uit de film over de siag van Algiers uit te zenden, die niettemin door de officiële censuur was vrijge geven. Krachtige pressie door middel van dreigementen van de kant van ex- voorstanders van Frans Algerije had den toen, zoals gemeld, de Parijse bioscoop-directies weerhouden de turn te vertonen. Nu echter het Franse staatshoof d in persoon de vrijheid van meningsuiting van televisie-journalisten opnieuw aan banden schijnt te willen leggen, heeft hun syndicaat in een scherp commu niqué herinnerd aan de langdurige proteststaking bij de ORTF in de mei dagen van 1968 om een eigen statuut te eisen dat een autonomie en journa listieke onafhankelijkheid ten opzichte van de regering eindelijk zou kunnen garanderen. De twee hoofdrolspelers, Russell Hender- LOS ANGELES Zaterdag is de .son (Zigger) en Ian Redford (Harry), I grote jazzmusicus Louis Armstrong stonden gelukkig wel op goed professio^ 7Q geworden. Zijn verjaardag neel niveau, maar de meeste anaeren i j e> niet en vooral als de jonge spelers ou-dere werd reeds vrijdagavond m Los An- lieden moesten voorstellen, kwam er heel geles uitbundig gevierd. Er werd mu- weinig van terecht. Het is jammer dat zje^ gemaakt door tientallen voor- m iLU J14- aliilr m fin. I vlsueei ais vou««i Satchmo trad nog op maar hij speelde Festivalserie „Actuele Muziek" was sciplineerd het zijn werk ook deed, straal- geen trompet, zoals hij ai had aangekon- gisteravond in het Amsterdamse de een bezieling en een geestdrift uit die digd, maarzongeenpaar liedjesdiede g - - gewijd aan de hele opvoering omhoog tilden. Daar- hele wereld kent, zoals ,-When it s slee- j i door ontstond weliswaar het merkwaardi- py time down south „Blueberry Hul Nederlandse I zejcer net door de schrijver bedoelde I en „Hello Dolly". Hij werd begeleid componisten: David Por- gffect dat de massa op de tribune het door een orkest onder leiding van de trom- celijn, Reinbert de Leeuw, individuele dramaatje van Harry volko- bonist Tyree Glenn - men wegspeelde, maar juist hiermee het Er was een gelukwens gekomen van ™uk en de voorstelling redde. president Nixon, Louis werd ereburger stuit en ae voo s van Los Angeles en hij kreeg te horen dat MAANDAG Amsterdam, stadsschouwburg, 8.15: Nederlands Danstheater. Amsterdam, Concertgebouw. 8-15: Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Karei AncerL, m.m.v. ver schillende solisten. Scheveningen, circustheater, 8.15: Zigger Zagger door Natio nal Youth Theatre. Rotterdam, schouwburg, 8.15: La Fedelta Premiata voor Neder landse Operastichting. DINSDAG Amsterdam, stadsschouwburg, 8.15: Nederlands Danstheater. Amsterdam, Concertgebouw, 8.15: Talich kwartet uit Praag. Scheveningen, Kurzaal, 8.15: Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman. M-m.v. Ayla Er- duran, viool. Scheveningen, Circustheater, 8.15: Zigger Zagger door National Youth Theatre. AMSTERDAM aatste concert Het derde en in de Holland- Peter Terson, toen hij dit stuk mop-1 aanstaan(je jazzmensen en het totale geen rekening heeft gehouden met dat aantal feestgangers, waaronder dui- zwakke punt van het gezelschap. zenden bewonderaars, bedroeg b. /UU. Daarentegen was het groepswerk van I de ruim zeventig jongeren op en om de Een van de cadeaus die Louis k g voetbaltribune bewonderenswaardig. De was een prachtige schommelstoel, "^ar regie van Michael Croft bereikte hier tel- hij zat er niet lang in „omdat hij dat sta- kens weer schitterende resultaten, zowel dium nog niet had bereikt visueel als vocaal. Het „koor" hoe gedi- f 6 r n 1 I i.„„«ai:ilr mnlons Hat, PT Dat het succes toen de Engelse jongelup na een lie e reeks m e voor hem een IJtoa son« standbeeld zal worden opgericht. De 70-jarige Armstrong is ook her- acht op een jazz-festival in de Koningin ponisten een recent stuk; er waren I cto f-pn Tnrè ekt wmz e'l'/Zi j^ k re gen ta. I Eiizabettozaal te Londen, en wel meteen 5*. en één première oek eindelijk viel. twee blezers va SIMON KOSTER.1 «Ionisch Orkest. Het concert begon met „Requiem" is - nog Fwee blezers van het Koninklijk Filhar- eiorr„rori.-er= van David Porcelijn, gezongen voordat het aoek einaenjK v e j.__u n.M voor slagwerkers van een stuk dat bij het zeer talrijke en goed klapse publiek in goede aarde viel. En niet ten onrechte: het is bondig gefor muleerd, het heeft weinig nieuws te ver tellen, maar het houdt de aandacht vast en het is aangenaam voor het oor. Vervolgens Hymns and Chorals' van Reinbert de Leeuw. De partituur van dit stuk ziet er zeer interessant uit en bij nadere bestudering blijkt het een intelli gent gemaakt werk te zijn het was al leen zo jammer dat daarvan bij de uitvoe ring in de concertzaal zo weinig behou den bleef. Het stuk klonk in hoofdzaak eenvormig en fantasieloos de toegepas te popmuziek-reminiscenties werkten niet en het Satie-citaat leek in de contekst (Van onze correspondent) HILVERSUM. Na zeven jaar van samenwerking gaan Willem Duys en Fred Oster, respectievelijk presentator en regisseur van het populaire AVRO- televisie-programma „Voor de vuist weg" uit elkaar. De afleveringen van de vuist in het zomerseizoen zullen door Theo Ordeman worden geregisseerd. Wie dit in de komende winter zal gaan doen, is nog niet bekend, maar het is ondenkbaar, aldus de programmaleiding televisie van de AVRO, dat Fred Oster dan weer Duys' Vuist zal leiden, omdat Oster andere programma's voor de AVRO gaat regisseren. Al vele maanden geleden was de pro grammaleiding van de AVRO van me ning, dat de Vuist nieuwe impulsen, nieuwe ideeën nodig had. Het was in dit opzicht natuurlijk gemakkelijker te denken aan een nieuwe regisseur dan aan een nieuwe presentator. Maar van diepgaande ruzie tussen Oster en Duys zou geen sprake zijn. Incidenteel zou den beiden wel eens woorden hebben gehad, maar er was bepaald geen si tuatie ontstaan, waarin samenwerking tussen beiden niet meer mogelijk was. Het was een kwestie om een zeven jaar durende succesformule door een com mandowisseling te wijzigen en van wat nieuwe pep te voorzien, aldus de AVRO. ftW)wwvwwww||WVWVVWyWyWWIWVIIWIiWWVIWHI 19.00 19.04 19.30 HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Lichte muz. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Lichte muz. (8.30 De groenteman) 8.50 Morgenwijding. 9.00 Rep. of herh. 9 35 Waterstanden. 9.40 Oude muz. 10 00 Voor kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen. (11.00 Nws). 11-30 Rondom 12. (11.55 Beursberichten). 12.30 Over- heidsvoorl.: Voor de landbouw. 1-.40 Toppers van toen. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 Spiegel van Belgie. 14 00 Promenade Matinee. 15.10 Mu zikale lez. 16.00 Nws. 16.03 Quiz. 16.10 Spanje en zijn muz. 16.35 Nwe klass. pl. met toelichting. 17.30 Trefpunt. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Jour naal. 18.25 Josephine Baker (opn). 18.55 Paris vous parle. 19.00 Jazz Spec trum. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.00 „O". 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Journaal. 22.55 Muz. van deze eeuw. 23.35 Horizon (zuid-India). 23.55 Nws. HILVERSUM n. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7 16 Op het eerste gehoor. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten). 8.00 nws. 8.11 Te Deum laudamus. 8 30 Nws. 8.32 Touringclub. 8.45 Klass. muz. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Lichte muz. 9.35 Lichte muz. 10.00 Bij belse verkenningen. 10.15 Opera-aria s. 11.00 Nws. 11.03 Amus.muz. 11.25 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Van twaalf tot twee. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar 14.00 Musiesta 14.30 Pizzi cato (16.00 Nws). 17.00 Overheids- voorl.: St. Eustatius. 17.10 Voor kin deren. 17.15 Hai! 18.30 Nws. 18.41 Ac tualiteiten. 19.00 Ronde van Fran krijk. 19.05 Eigen fabrikaat. 19.45 Le zing. 20.00 Holland Festival 1970. 22.30 Nws. 22.40 Zingende kerk. 23.00 Lichte muz. 23.55 Nws. HILVERSUM m. 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Vrolijke gevar. visi te. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Tour de France, popmuz. Ronde van Fran krijk. (14.00. 15.00 en 16.00 Nws). 17.00 Nws. 17.02 Mix. BRUSSEL 324. 12.00 Nws. 12.03 Muz. (12.10 Tuin- bouwkroniek. 12.40 Weerber., SOS-be- richten voor schippers). 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. SOS-berich- ten voor schippers. 13.20 Lichte muz. Tour de France. (14.00, 15.00 en 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten). 17.00 Nws. 17.15 Jazz en chansons. 18.00 Nws. 18.03 Voor soldaten. 18.28 Paardesport- uitslagen. 18.30 Franse taalwenken. 18.32 Lichte muz. 18.35 Verkeerswen- ken. 18.50 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Praatje. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muz. 19.45 Syndica le kroniek. 19.55 Intermezzo. 20.00 Klass. muz. 22.00 Nws. 22.10 Lichte muz. (23.00 Nws). 23.40 Nws. 23.45 Ligging zeeschepen. Nederland I 18.25 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 22.15 NOS: Tour de France. Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Hier is Lucy. Anatomische les. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Achter het nieuws. Er bestaan zelfs gelukkige zigeuners. NOS: Journaal. Nederland II 18.45 18.51 18.55 Eenvormig was ook in hoge mate het avond in het Kurhaus gaf, stond m werk „Thema" van Peter Schat. Maar tejcen ^er Onafhankelijkheid. De het was, ondanks de grauwe, Hmdenuth- d t waarop dit concert gegeven achtige instrumentatie^ boeiender dan het aaium wu stuk van De Leeuw. De werkelijke com- oonist, die achter het stuk staat, blijft bij Schat altijd hoorbaar hoewel „Thema verre van zijn beste stuk lijkt. Na de pauze, na een vrij nietszeggend slagwerkstuk van Ton de Kruijf, „Sean ce" geheten, „Spektakel" van Louis An- Wereldtentoonstelling m Osaka - opening6werd uftgevoCTd^De componistI dependence" in 1776. Het idee om de kwam voor het begin vertellen dat we 0peninp van dit concert aan deze da. i 1_WlllOTYl I 1.11^1111. een versie zouden horen, die door wpem hangen" is waarschijnlijk ojS'wl, van de Amerikaanse diri^nt Igor van het ongeveer een uur durende spekta- Buketoff, die voor het eerst m Hol- kel van Andriessen was en wat van Breu- lan(j dirigeerde, en het is op zichzelf ker, was overigens voor ons niet na te alleraardigst idee geweest. sti^te^indat^an'len^^tol uitkeken- Hierdoor werden wij in kennis ge- damrak! boeiende mo^kOeden tot bracht met een MM instant composing" I werk van Charles Ives, die on zeer rea- hnod°Vdikwiils met" grandioze gevolgen listische wijze de sfeer van Independen- rdraetkï£rt». van.Bea.eren Altera. ce D„V heef. weten w^te geve^ Hoe- Gilius van Bergeijk, Willem van Manen zeer echter pn vooral Willem Breuker en Han Ben- blijkt te zün van de onafhankelijkheid en vooral Wtoem^reuker volkeren b] k j ult de benarde leen maar Han Bennink hadden gehoord, positie van het Concert voor drie violen zou de hele avond zonder twijfel veel in- van.Geza F»^XSfeveVnX omgevtog teressanter zijn gewees DU BOIS'Direct na de compositie van Frid volgde nink. Wanneer we een Armeense Suite van Richard Yardu- mian en na de pauze werden wij ge- tracteerd op de zes Slavische Dansen van Dvorak en de „Ouverture solenelle 1812" van Tsjaikowsky. Laat ik u echter verzekeren, dat het Concert van Frid met grote toewijding werd gespeeld en dat de solisten: Em my Verhey, Christiaan en Dick Bor, het orkest en de dirigent, zich alle moeite hebben gegeven om deze premiere te doen slagen. Dat is op zichzelt geen wonder want het Concert voor drie vio len is een heerlijk speelstuk. Goed en hier en daar zelfs verrassend geïnstru menteerd en evenwichtig van vorrn. Duidelijk viel te constateren, dat de componist zich volkomen had ingesteld op de persoonlijkheid van de jonge solis ten. Deze wisten op hun beurt de span ning uitstekend gaande te houden door hun geacheveerde toonvorming. Het was doodstil in de zaal gedurende het hele concert en daaruit bleek wel dat het pu bliek besefte, dat het geconfronteerd werd met een nieuw belangrijk werk, dat een aanwinst genoemd mag worden voor het moderne repertoire. Met een langdurig applaus werden de vertolkers en de componist gehuldigd door hun unie- Itp» nrpc-tatip Helaas volgde hierna zoals reeds ge zegd de Armeense Suite van Yardumian een werk dat voor modern moest doorgaan, maar het was niet meer dan een soort „lunchmuziek". Bij de Zes Slavische Dansen van Dvorak raakte ie dereen de tel kwijt het leken er wel zesenveertig. Toen de dirigent zijn stok je neerlegde en verdween besefte men dat het „uit" was. Aangezien het zo sneu was om de man zonder applaus te laten gaan, werd de dirigent met lauw hand geklap nog even teruggeroepen. Maar toen kwam het klapstuk de Ouverture 1812 van Tsjaikowsky com pleet met de koperblazers van de Ko- ninkliike Militaire Kanel in uniform met kolbak en witte handschoenen, mitsga. ders twee kanonnen met echte kanon niers. Het was een „machtige" verto ning, ouderwets, uit de tijd, onzinnig en protserig, maar de kanonschoten kwa men op tijd. De Marseillaise werd aan flarden gespeeld en Napoleon moest de benen nemen dat was duidelijk, blijf daar maar eens koud bij. De enthousias. te menigte juichte als opgetogen kinde ren en hield net zo lang vol tot de finale herhaald werd. Helaas bleek het kanon voor het laatste schot zijn kruit verscho ten te hebben, maar dat mocht de pret niet drukken. Iedereen was opgetogen en niemand dacht meer aan de drie jonge violisten die zo hard gestudeerd hadden op het Concert van Frid. Zij waren stil in een hoekje weggekropen een beetje ont hutst over de wisselvalligheid van het succes. Het is te hopen dat hun spoedig de kans wordt geboden hun prachtige prestatie te herhalen maar dan in een programma waar hun concert beter tot zijn recht komt! J. H. MOOLENIJZER 19.37 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 20.55 21.45 22.30 22.40 NOS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: De 21ste eeuw. NCRV: Scheepsjongens van Bontekoe. De wetten van de wildernis. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NCRV: Please Sir! Ik zie. ik zie quiz. Tussen Grens en IJsseL Zijn de dagen van het Keizerrijk geteld? Een hemel op aarde? NOS: Journaal. Nederland I 18.25 NOS: Tour de France. 18.45 Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 AVRO: Vaders tegen wil en dank. 19.30 Wat nu, Mr. Deeds? 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Peyton Place. 21.10 De Opstanding. 21.55 AVRO's Televizier-Magazine. 22.45 NOS: Journaal. Nederland II 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Holland Festival 1970. 19.30 KRO: Muziek in vrije tijd. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 1 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Brandpunt. 21.00 Andy Williams Show. 21.50 Wij, Heren van Zichem. 22.32 NOS: Journaal. nfmnnnnAfMVWVwv*!*""""

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 7