Biennale van Venetië
met nieuwe formule
Televisie en
Nederlandse inzending sluit
aan bij „wereld van morgen
Omroep-cao weer
op losse schroeven
m
m
1
Raadselachtige
van Leos Janacek
Piaam wordt
museum
dorp
TV vanavond
Amateurorkesten
op KRO-televisie
Edisons Klassiek
1970 toegekend
UITZINNIGE EXTASE
AGENDA
HOLLAND
FESTIVAL
INOS stuurt spel
[van Van Kerkwijk
jnaar concours
Tweede net
jméér bekeken
TV woensdag
o» 1Sïï
Radio woensdag
TV dinsdag
DINSDAG 7 JULI 1970
(Van onze speciale verslaggever)
VENETIË Hoe ouder hoe mooier
wordt de omstreden Biennale van
Venetië, die voor de vijfendertigste
keer is geopend. Geen relletjes zoals
in 1968, geen razzia's. Van de grim
mige opera, die zich de vorige keer
afspeelde, is alleen een kabouterlief
onderdeeltje herhaald. Enkele zijtak
jes van het Canal Grande waren een
paar uur lang likeurgroen. Nabij de
academie was weer kleurstof in het
water gegooid. „O ja, de protestactie
herinnerden zich de Venetianen. Mo
gelijk wordt dat waterkleuren een
vast ritueel. De eigenlijke bedoeling
zal wel vergeten zijn als er in 1972
weer een Biennale komt. Als
Amerikaanse workshop
P
jor een Amen- rationeje aanpak te komen, beperken zij overleden
Geen statusobjecten
I trekt veel publiek
AMSTERDAM Op het concert,
dat maandagavond door het Radio
Concertgebouw te Amsterdam werd
gegeven, werd, zoals op
enige andere concerten
van het Holland Festival,
aandacht gevraagd voor
een werk van de Tsjechi
sche componist Leos Janacek. Het
was een mis, die naar het alfabet,
waarmede de teksten van kerkslavi-
Burgemeester A. sche oorsprong werden opgeschreven
Oosterhoff van Wonseradeel heeft maan- en dat Glagolitsa heet, de Glagoliti-
I dagavond aan het eind van de raadsver- w-i-ïo i*7r\rv3+ rronnom^
1 II »Für Elise" en ®aat over het ÊeHikna"
Gor v. d. Poel naar
Achter het Nieuws
uumiimnimnnnimnnnnnnnnnn»«im«iiimiiuiiiiiiiiwwnii
*juinnnnnnrwwww"
■VXAAAA/WWWVtAAAAiWWWWWyj
Dit stokoude instituut werkt namelijk
onder druk van de omstandigheden, aan
een verjongingskuur die weieens dodelijk
zou kunnen bliiken. De Biennale dateert
van 1895. Kunst was toen een weelde-ar-
tikel voor goedgesitueerden: Venetië was
een reisdoel voor dezelfde bevoorrechten
Het toerisme is nu „sociaal" geworden
en de Biennale wil een internationale
van „werkgroepen" zijn, die bij de be
zoekers sluimerende scheppingsgedrang
losmaken.
En dan rijst de vraag: waarom juist
in Venetië? De toerist kan daar zijn tijd
glorieus vullen zonder aan „vrije expres
sie" met klei of napier te doen, of te kij
ken naar het afdrukken van een prent.
Alleen de Amerikanen zijn ditmaal op
het werkplaatsidee ingegaan. In 1964 had
den zij, met alle middelen van de ge
heime kunstdiolomatie. de grote prijs be
vochten voor hun schilder Bauschenberg.
Alle prijzen zijn nu afgeschaft en Henry
T. Hopkins, museumdirecteur uit Texas
zegt: „Wij hebben niets te bewijzen". In
derdaad is heel de officiële westerse
kunstwereld voor de Amerikaanse kunst
door de knieën gegaan. Terecht maar, zo
als gewoonlijk, met overdrijving.
Hopkins is naar Venetië gekomen met
een kleine expositie van prenten want
veel uitverkoren kunstenaars weigerden
mee te doen omdat zij het officiële Ame
rika van thans niet willen vertegenwoor
digen. Hopkins heeft verder een perma
nente staf meegebracht van 3 leraren. 2
assistenten, een secretaresse en een tolk.
Op de vier uit Amerika gekomen persen
voor litho- en zeefdruk wordt door Ame
rikaanse kunststudenten gewerkt onder
leiding van stafleden en door een Ameri-
die kunstenaars met moderne middelen Bol, bepaald door een kubisch rooster.
bereiken: computer, laserstralen.
I betrekken. De voor Venetie bestemde op
De uitvoering van de Nederlandse in- lage kwam op het nippertje aan.
zending was een tour de force. Het ge-\ De galeriehoudster Denise René uit Pa
in serie vervaardigde kunstobjecten,
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Rond de totstand-
koming van een nieuwe cao voor het
omroeppersoneel zijn weer moeilijkhe-
den ontstaan, die de cao, die op het
punt stond aangenomen te worden,
1 weer op losse schroeven heeft gezet.
Het omstreden punt tussen werkgevers
en vakbonden betreft de eenheid van
I werktijden, die de omroepwerkgevers
voor hun 4.000 employés tot stand
wensen te brengen. Die uniformiteit
jzou voor een groep van 20 a 40 pro-
grammatechnici radio (NOS en We-
reldomroep) arbeidstijdverlenging be-
tekenen (van 36 uur per week tot 39
I uur per week) en van dit punt heeft
één van de vier vakbonden, die in
I het loonoverleg zijn betrokken, Mercu-
rius, een principiële kwestie gemaakt
In het vooroverleg tussen de vier
1 vakorganisaties was aanvankelijk una-
nimiteit over het voorstel om dit ene
1 punt uit het pakket te lichten en daar
1 later met de werkgevers verder over
te onderhandelen. De omroep-cao zou
dan, op dat ene punt na, ter goedkeu-
ring aan de minister worden voorge-
legd, zodat aan de lange periode van
J uiterst moeizaam onderhandelen een
1 einde zou komen.
Mercurius vond het later toch be-
ter een afwijkend standpunt in te ne-
I men. De arbeidstijdverlenging wenste
men in deze tijd van steeds verder
1 doorgevoerde verkorting van de werk-
1 periodes principieel niet te aanvaar-
den, ook al zou dat betekenen dat het
nadeel van een kleine groep voor het
voordeel van het totaal van 4.000
werknemers zou gaan. „Principe is nu
eenmaal principe, ook al gaat het om
één man" aldus Mercurius en daar-
om wenste deze vakbond het punt van
de werktijden niet los te zien van de
1 gehele omroep-cao.
1 Het bestuur van Mercurius zou zijn
mening moeten toetsen aan de opinie
van de leden en daarom zal deze week
nog een spoedvergadering worden be
legd. Mochten de leden hun bestuur
geen gelijk geven, dan is er nog een
kans dat de omroep-cao op korte ter
mijn zal worden afgerond. Zo niet, dan
komt de cao pas in september weer
aan de orde, omdat de besturen van
NOS en Wereldomroep, die aanstaan
de vrijdag vergaderen, op vakantie
gaan.
Insiders vinden dat het standpunt
van Mercurius onverstandig is, omdat
de totstandkoming van de cao-1970 in
gevaar wordt gebracht voor een zaak
die pas in de loop van 1971 effect zal
krijgen. Dat wil niet zeggen, dat men
het punt van de arbeidstijdverlenging
niet belangrijk zou vinden. Men vindt
het beter deze zaak grondig in studie
te nemen en er later nog eens over
te gaan praten. Intussen zou de cao
met zijn nieuwe voorwaarden, die on
middellijk of zelfs met terugwerkende
kracht van toepassing zouden kunnen
worden, goedgekeurd moeten worden.
„Vallen over één punt brengt het door
gaan van de hele omroep-cao met zijn
vele nieuwe voordelen tot een twijfel
achtige zaak!"
Nederland 1. Jean Nelissen is met
de tourkaravaan vanmiddag in Tho-
non les Bains. Hij vertelt de kijkers
ervan bij de beelden van de aankomst.
Na' Pipo en het eerste nieuws de
AVRO met de serie Vaders tegen wil
en dank. Tweede deel voorprogram
ma: een Amerikaanse serie „Wat nu
Mr. Deeds". Na het tweede journaal
een uitvoerige aflevering van Pey
ton Place. Alvorens nummer 39 van
AVRO's Televizier Magazine verschijnt
je. Op de 33ste Biennale hebben wij het
nieuwe wereldbeeld getoond van Con
stant: „New Babylon" van tekeningen
tot ontwerpen voor enorme omgevingen.
HA JV11C v-* v
bleek er veel voor te voelen om enkele
dingen van het CCC-team in produktie te
nemen. De heren Slothouber en Graats-
I ma willen zich ver houden van het kunst
Thans illustreren prenten reliëfs een bedrijf. ze zjjn volledig in de ban van hun
AMSTERDAM. Een jury bestaande
uit de heren R. N. Degens, D. S. van der
Meer, J. de Kruyff, en C. van Zwol, on-
gramma van
I constructies.
weken zal worden vervangen. Europese
kunstenaars en studenten, die voor eigen
rekening in Venetië zijn, mogen meewer
ken.
I I j Q0 xvruyii, en van lwui, vu
zachte zitgroep, een trottoir van .gewelf- onderzoek naar kubische wetmatigheden, i voorzitterschap van de heer K. A.
de betontegels en grote, al of niet trans- Denise krijgt een paar PersPe*"dl"S®" Posthuma, waaraan toegevoegd de heer
1„„„a™ w rfan zelf maar I >volksmuziek en „et-
westerse kunstmuziek" heeft de Edisons
Klassiek 1970 toegekend.
De 24 uitvoerenden van de bekroonde
platen, die naar de mening van de Stich
ting Collectieve Grammofoonplatencam-
pagne voor het in ontvangst nemen van
de Edison in aanmerking komen zijn:
Elly Amerling, Karl Boehm, Anner Byls-
ma, Colin Davis, Jorg Demus, Wilhelm
Ehmann, Karl Faust, Dietrich Fischer-
Dieskau, Lamberto Gardelli, Nicolaï Ged-
da, Werner Haas, Nikolaus Hanoncourt,
Bernhard Haitink. John Kirkpatrick, Na-
ville Parriner, Gerald Moore, Itzhak
Perlman, Elisabeth Schwarzkopf, George
Szell, Miroslav Venhoda, Marinus Voor
berg.
I de betontegels en groie. ai oj mei truns-1"ys» TT rr *-
ipkins is naar Venetie gdcomei, U qewelfde schalenconstructies. fa- ^gezonden en moet het dan zelf maar
kleme expositie van prenten want bekijken.
- - 1J1 cetten van het vrijwel onuitputtelijke pro-1 Nederlandse inzending zal na Vene-
het centrum voor cubische tië waarschijnlijk in enkele andere Eu
ropese steden worden getoond, eventueel
zonder het tien ton wegende trottoir,
want de stad Marl overweegt, die speel-
stoep permanent bij een school te leggen.
Dit centrum is een schepping van Jan
Slothouber en William Graatsma. Sedert
jaren werken zij als ontwerpers van ten-i
toonstellingen en andere ruimtelijke, vi- Schri 11StCI* G. J. UOIRS
suele communicatiemiddelen Om tot een'
3UC1C bUiniUUilH-awcnmuiv-i^ii. l
kaanse „gastkunstenaar", die elke twee zich tot de kubus als basiselement. Dit
eenvoudige uitgangspunt blijkt verrassen
de mogelijkheden te bieden. De construc
ties geven net als honingraten de
voldoening dat ze praktisch zijn en in
zichtelijk. Bovendien blijkt de wetmatig
heid die tot eenvoudige of meer samenge-
I stelde structuren leidt, ook los van het
werkplaatsgedachte daargelaten, functionele emotioneel aan te spreken.
AMSTERDAM. In de leeftijd van 78
jaar is de romanschrijfster mevrouw C.
J. Ooms-Vinckers in Amsterdam overle
den.
Mevrouw Vinckers, die op haar 20ste
jaar debuteerde met het toneelstuk
stelde structuren leidt, ook los van het I )Wrakken» dat in een toneelwedstrijd p. 4v*„fr»nri«f-f>11inrf
Die werkplaatsgedachte daargelaten, functionele emotioneel aan te spreken. werd bekroond, heeft veel romans ge-1 AjOyd."tclllUUll»LCiiiiig
wilde de Biennale deze keer geheel ge- Kortom: de dingen zijn op de meest on- scbreVen. Van 1932 tot 1950 was zij
wijd zijn aan kunst die de wereld verbe- betwistbare manier mooi. De exposanten ambtenares bij het departement van Eco-
tert. „Welzijn in plaats van status". Het hebben ze in het door Rietveld gebouwde nomiscbe Zaken voor het schrijven van
meedoen aan de internationale show is paviljoen zo opgesteld, dat het „verhaal artikelen en het houden van lezingen over
„intxnlmrnnlin ftAiirnoci OOn UfPfl I trnnr 71 r>Vl vol "f CDEPPlfl I 1 It.t.V.7. nn Jnmirntinon 7l1
11ICA1A1A& - AVXID» X Clt V VA
de derde aflevering van de Opstanding
11 de Engelse verfilming van de gelijk
namige roman van Tolstoj. Titel van
de derde aflevering Verleiding.
Nederland 2. Van de NOS Pipo de
Clown, het journaal en informatie over
het Holland Festival. Daarna de KRO
die nu eens niet haar programma
opent met een buitenlandse serie. We
i kunnen kijken en luisteren naar de
eerste van een reeks concerten onder
I de verzameltitel Muziek in vrije tijd.
De KRO zocht een aantal amateuror-
kesten op en stelde die in de gele-
j ren. Het eerste in de rij is het fan-
genheid voor de camera te concerte-
fareorkest van de christelijke muziek-
i vereniging Wilhelmina uit Hoogeveen.
Aansluitend aan het journaal van
acht uur de actualiteitenrubriek
I Brandpunt en de Andy Williamsshow,
j waarin als gasten optreden de be
roemde komiek Jimmy (neus) Duran-
te, Judy Carne en Leslie Uggams.
Het KRO programma wordt daar-
na besloten met een aflevering van
de steeds populairder wordende serie
I Wij, Heren van Zichem. De titel luidt
deze keer „Haat, kwaad, kwelliaat".
ivui tuui. ut uj.u5v.11 "j" "r - I scnreven.
betwistbare manier mooi. De exposanten ambtenares bij het departement van Eco-
w IAAT- TMptwlH vpbouwde I nomjscbe Zaken voor het schrijven vai
r- - artikelen en het houden van lezingen over
altijd een statuskwestie geweest, een wed- voor zichzelf spreekt. sociale en economische onderwerpen. Zij
loop naar cultureel prestige. Als Venetië Ko„t,,nr)„n alleen I was presidente van de Raad van advies
een algemeen thema voorstelde, dan De meeste dl gvaststond van het Nederlands Gesprekscentrum.
placht dat soepeitjes genegeerd te wor- maar op papier, JOMemtóijk^ vaste tond
den, omdat elk land zijn .sterkste troe- «m .^enetie^ moJ
gelijk. In een recordtijd heeft de firma
Oostwegel in Limburg alle problemen
overwonnen, die daar aan vast bleken te
zitten.
DEN HAAG Het loopt storm bij de
Goya-tentoonstelling in het Mauritshuis
in Den Haag.
Zaterdag waren er 1500 bezoekers en
gisteren was het bezoekersaantal 2000.
ven op de kunstmarkt wilde uitspelen.
Maar dit thema ligt nu eens helemaal
in de lijn van de internationale ontwikke
ling.
Een historische tentoonstelling, in het
centrale paviljoen, zal de aanzet tot die
ontwikkeling illustreren. Volgens de eer
ste opzet zou daar iets komen over de
Russische avant-garde van rond 1920.
over het historische constructivisme, „de
Stijl" (Mondriaan) en het Bauhaus. Tat-
lins ontwerp voor een monument voor de
Derde Internationale, in een reconstruc
tie uit 1968. was bij de opening al opge
steld. „De Stijl" is blijkens de catalogus
geschrapt. In het centrale paviljoen
krijgt men vervolgens resultaten te zien,
Een boek, uitgegeven in samenwerking
met de Stichting Octopus te Deventer,
vult met 200 pagina's illustraties het beeld
aan. Dit boek, plus een „Object" van zes
gekleurde kartonstroken waaruit men
zelf een kubus kan vormen, is in Neder-
land via „Octopus" tegen kostprijs te
DINSDAG
Amsterdam, stadsschouwburg,
8.15: Nederlands Danstheater.
Amsterdam, Concertgebouw,
8.15: Talich kwartet uit Praag.
Scheveningen, Kurzaal, 8.15:
Nederlands Kamerorkest o.l.v.
David Zinman. M-m.v. Ayla Er-
duran, viool.
Scheveningen, Circustheater,
8.15: Zigger Zagger door National
Youth Theatre.
WOENSDAG
Amsterdam, stadsschouwburg,
8.15: La Fedelta Premiata van J.
Haydn door Nederlandse Opera
stichting.
Den Haag, Oud-katholieke
Kerk. 8.15: Talich kwartet uit
Praag.
Haarlem, Bakenesserkerk, 8:
Clavecimbelconcert door Gustav
Leonhardt.
WITMARSUM.
dagavond aan het eind sche mis wordt genoemd,
gadenng meegedeeld dat het dorp Fiaam l
in zijn geheel zal worden ingebracht in
stichten openluchtmuseum. Het
I een te -r-
I plan daartoe stond of viel met de restau
ratie van een historische kapitale boer
derij, die met de uit de middeleeuwen
stammende en gerestaureerde dorpskerk
het silhouet van het oude aan het IJssel-
meer gelegen voormalige vissersdorpje
beheerst. De boerderij is thans aange
kocht van de familie Bendien.
1 Het ministerie van CRM heeft voor de
jaren 1971 en 72 subsidie toegezegd. Ge
zien de bouwvallige toestand van de te
I restaureren boerderij wil de gemeente de
I restauratie voorfinancieren. Tot het open-
I luchtmuseum behoren behalve de nog als
zodanig in gebruik zijnde dorpskerk, een
inmiddels gesloten gereformeerde kerk,
verschillende boerderijtypen (stolphuizen
en kop-, hals-, romptype) een visserswo-
j ning, een eendenkooi en een waardge-
bied. Ter exploitatie zal waarschijnlijk
een stichting in het leven worden geroe
pen. Na de bouwvakvakantie wil men
I reeds met de restauratie een begin maken.
Deze mis, die in 1928 gecomponeerd
werd en in hetzelfde jaar te Brno voor
het eerst werd uitgevoerd, was het laat
ste werk, dat Janacek schreef. Op 12
augustus 1928 overleed hij in een zieken
huis te Ostrava.
Het werk is opgebouwd met de vijf de
len van het Ordinarium Missae, dat wil
zeggen het Kyrie, Gloria, Credo, Sanc
tus met Benedictus en ten slotte het Ag
nus Dei.
De teksen zijn liturgisch maar de mu
ziek zal moeilijk in een ere-dienst kun
nen worden toegepast, tenzij een bijzon
dere psychische gesteldheid van gelovi
gen hiermede zou overeenstemmen.
Want Janaceks mis-muziek geeft zon
der onderbreking uitdrukking aan een
uitzinnige religieuze extase, aan een
vervoering, die niet meer onder ver
standelijke controle te brengen is
Wanneer het inderdaad waar is. dat,
zoals in het programmaboekje^ van het
concert wondt vermeld, Janacek per
briefkaart gereageerd heeft op een ka
rakteristiek van zijn persoon met de
woorden: „Ik ben niet gelovig, ik moet
het eerst zelf nog zien", zou men ge
neigd zijn deze Glagolitische mis als een
perfecte imitatie van godsdienstwaanzin-
verschijnselen te beschouwen, de fatale
consequenties van een geïndoctrineerde
idéé fixe.
De onthutsende nadrukkelijkheid, waar
mede bij de uitvoering onder leiding van
de Tsjechische dirigent Karei Ancerl de
verontrustende psychische exaltatie werd
geaccentueerd, heeft deze beschouwing
volkomen gemotiveerd doen worden. Het
Groot Omroepkoor, dat zijn aandeel in
de mis voortreffelijk zong, beantwoord
de in alle opzichten aan de intenties van
de dirigent. De solisten: de sopraan Na-
dezda Kniplova, de alt Ivana Miscova. de
tenor Ivo Zidek en de bas Karei Ber-
man vertolkten hun partijen met uitbun
dige klankkracht en niet te beteugelen
onstuimigheid en religieuze opwinding.
Het Radio Filharmonisch Orkest had
het bij deze overspannen utvoering lang
niet gemakkelijk. De organist Albert de
Klerk speelde met waarlijk virtuoze be
heersing de onverklaarbaar door Janècek
ingelaste twee orgel-soli, die al even
raadselachtig zijn als de „Intrada",
waarmede de mis in tegenspraak met de
betekenis van deze benaming eindigt.
Het concert was in een sfeer van wel
dadige evenwichtigheid begonnen met de
eenvoudige, blij-gestemde vertolking van
de Symfonie in D (No. 104) van Joseph
Haydn. Daarna gaf de pianist Theo
Bruins met het orkest een transparente
ongecompliceerd-expressieve en gave uit
voering van het Pianoconcert in F (KV
459) van Wolfgang Amadeus Mozart.
P. ZWAANSWIJK.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Soc. lied. 7.23 Stereo: Lichte muz.
(7.33 Van de voorpagina). 7.54 Deze
dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22
Stereo: Lichte muz. (8.35 Van alle
markten thuis). 9.35 Waterstanden.
9.40 Jeugduitz. 10.00 Lichte muz. 10.50
Voor kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Alche
mie bij Gerrit Achterberg. 11.33 Voor
de vrouw. 12.00 Stereo: Licht amuse-
mentsprogr. 12.54 Voor het platteland.
13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25
Streo: Pianorecital. 13.45 Gesproken
portret. 14.00 Stereo: Mod. muz. 14.25
Stereo: Hoorspel. 15.00 Stereo: Lichte
muz 15.15 Way-Out. 16.00 Nws. 16.03
Sociëteit: Zestig. 17.02 Oude liedjes.
17.20 Toerismo. 17.40 Stereo: Klein
Radiokoor. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18.11 Actualiteiten. 18.20 Klink Klaar
zonder nonsens. 19.30 Nws. 19.35 Bui-
tenl. weekoverzicht. 19.45 Stereo: Licht
ensemble. 20.10 Stereo: Dansorkest.
20.40 Interview en muz. 21.15 Stereo:
Metropole-orkest. 21.45 Country en
Western muz. 22.00 Lit. herinneringen.
22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actuali
teiten. 22.55 Contrasten. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Op het eerste gehoor.
(7.25 Horen en zien. 7.30 Nws. 7.32
Actualiteiten). 8.00 Nws. 9.11 Als dat
zou kunnen. (8.30-8.32 Nws. 9.00 Gymn.
voor de vrouw). 9.30 Voor kleuters
9.45 Stereo: Geschikt voor... U.
10 15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03
Aktua. 11.55 Meded. 12.00 Stereo: Van
twaalf tot twee. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualitei
ten; 13.00 Raden maar 14.00 Zon
der drempelvrees. 14.10 Stereo: Radio-
philharm. orkest. 15.00 Voor oudere
luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Voor de
jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Pop. 17.50
Overheidsvoorl. Terzake. 18.00 Stereo
Strictly Country Style. 18.30 Nws.
18.41 Hier en Nu. 19.00 Openbaar
Kunstbezit. 19.20 Nabeschouwing Ron
de van Frankrijk. 19.10 Wereldvoedsel-
vraagstuk. 19.30 Prostitutie, (disser
tatie) 19.45 Geen onderdaan maar bur
ger. 20.00 Stereo: Holland Festival
1970. 22.30 Nws. 22.38 Cosa NOStra.
23.55 Nws.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Een hoorspel van de
I Haarlemse schrijver Henk van Kerk-
wijk wordt door de NOS ingestuurd
1 naar het 22ste concours van radi-opro-
dukties dat in september in Florence
11 wordt gehouden. Het hoorspel heet
-*--*■■*■■*■^'11 mige werk van Van Beethoven.
Het spel van Van Kerkwijk komt uit
in de categorie dramatische werken.
Daarin dingt ook mee „Medea", een
radiofonische compositie van Gerrit
j Pleiter met muziek van Tera de Ma-
rez Ovens. In de categorie Muziekwer-
ken 'komt uit „In those days" van
I Hans Kox, dat werd geschreven ter
gelegenheid van de herdenking van de
slag om Arnhem. Voor de categorie
i Sterefonie werd gekozen „Passagio"
van Luciano Berio.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02
10.00 Nws. 10.03
11.00 Nws. 11.03
Nws. 12.03 Zet
Zing, zing, zing
Mengelmuze. EO:
Gospelsound. 12.00
'm op. 13.00 Nws.
13.03 Tour de France: Popmuziek,
Ronde van Frankrijk. (14.00, 15.00 en
16.00 Nws.) 17.00 Nws. 17.02 JournaaL
17.05 Licht platenprogr.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz. (12.40 Weer
bericht, SOS-berichten voor schippers)
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
SOS-berichten voor schippers. 13.20
Lichte muz. (Tour de France). (14.00
15.00 en 16.00 Nws 16.03 Beursberich
ten). 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 18.00
Nws. 18.03 Verzoekplaten. 18.20 Leken-
moraal en -filosofie. 18.50 Sport.
18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.30
Pianorecital.) 22.00 Nws. 22.10 Lichte
muz. (23.00 Nws.) 23.40 Nws.
Nederland I
18.25 NOS: Tour de France.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Vaders tegen wil
en dank.
19.30 Wat nu, Mr. Deeds?
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Peyton Place.
21.10 De Opstanding.
21.55 AVRO's Televizier-Magazine.
22.45 NOS: Journaal.
i HILVERSUM. 92 percent van de
Nederlandse televisiebezitters beschikt
momenteel over ontvangstmogelijkheid
1 van Nederland-2.
De gemiddelde kijkdichtheid voor de
j Nederlandse televisieprogramma's,
die in het eerste kwartaal -an 1970
met 2 percent is gestegen t.o.v. de
overeenkomstige periode van het jaar
daarvoor kwam uitsluitend ten goede
aan het tweede net.
In de eerste vijf wintermaanden
van dit jaar maakte 73 tot 74 percent
van de kijkers van de t.v. gebruik.
Aan het einde van dit seizoen daalde
het percentage tot 70. Volgens het
rapport zou dit niet zo zeer toe te
schrijven zijn aan een algemene sei-
zoensinvloeden als wel aan een aantal
wijzigingen in de programmerig.
HILVERSUM Aan het team van
de VARA-actualiteitenrubriek Achter
het Nieuws wordt Cor van der Poel
toegevoegd. Hij is thans chef-redacteur
van Het Vrije Volk, dat hij per 1 okto
ber gaat verlaten.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Holland Festival 1970.
19.30 KRO: Muziek in vrije tijd.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Brandpunt.
21.00 Andy Williams Show.
21.50 Wij, Heren van Zichem.
22.32 NOS: Journaal.
Nederland I
17.00 NCRV: Voor de kinderen.
18.25 NOS: Tour de France.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Puffenstuf.
19.25 Hongaarse Folklore.
19.30 CVK-IKOR-RKK: Kenmerk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Uitzending Stichting Socutera.
20.25 NOS: Holland Festival 1970.
20.55 Annie get your gun.
22.40 Studio Sport.
23.05 Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER:Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.13 Even naar de States.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Lang leve de operette.
21.05 Spel zonder grenzen.
22.20 Koorzang.
22.30 NOS: Journaal.
IC uci gaat vuiaiui,