Wereldkartoenale Heyst
m
f likdoorns!
Vaticaan past nieuwe
censuur op films toe
Engeland zong zich via
Frankrijk naar finale
TERPSTRA BLIJFT SCHADUWEN
Zweedse thriller
van goed gehalte
Humor helpt welmaar er valt
niet altijd om te lachen
IN PLAATS VAN OUDE INDEX
Programma Haags
Jeugdtheater in
komend seizoen
SONGFESTIVAL KNOKKE
VARA hekelt
fout proefschrift
over omroepwet
Michael Chapman
in Picknik
Wij ontvingen
I
TV vanavond
Thriller
Schaduw
Radio vrijdag
TV donderdag
TV vrijdag
DONDERDAG 16 JULI 1970
(Van onze correspondent)
HEYST AAN ZEE „Humor daar
kan ik niet altijd meer om lachen.
Maar het helpt wél. Lachen kan een
gevolg zijn van humor". Zo denkt
Huib Grobert erover en hij weet er
wel iets van, want hij begon in 1962
met de organisatie van een cartoon
festival op nationale basis in de
Belgische badplaats Heyst. Het festi
val is inmiddels uitgegroeid tot een
„Wereldkartoenale" en heeft daar ook
duidelijk de allure van. Een kleurig
en zeer gemêleerd gezelschap neemt
eraan deel en versiert uiterst veel
talig de officiële opening.
Politieke figuren
ill#!!
of eelt? voor slechts f2851
I weer lopen zonder pijn!
Gedenkboek Japanse
concentratiekampen
T elevizier-af faire
mu.ïKt
ft H*
U -Lil
it
K.V»*/ stIX'
iuinnfw>nfwwinnnnnnnnnnnnnf>rnfvv *i*MU>i><tlt<><Mt<t|i<llt<*|
De relevante praat die daar verkocht
werd, kwam maar van een kant en wel
die van Grobert. Vandaar dat ik hem nog
even aan het woord laat, want hij toont
enig inzicht vertellende, dat humor is het
relativeren van situaties en personen in
situaties ten opzichte van elkaar. „Ein
stein een kaartje kopend aan het sta
tion van Berlijn naar Basel vroeg aan
een man met een versierde pet: Kunt u
mij ook zeggen hoe laat Frankfurt langs
deze trein komt? Daar", aldus Grobert,
„is de humor teruggebracht tot het sobe
re en volstrekt relativerende, dat ken
merkend is". Moet gezegd worden, dat
hij bij Einstein aan het goede adres is er
is immers weinig wat niet gerelativeerd
is door deze natuurkundige.
Om dit verhaal met nog meer weten
schap te staven en om het gelijk van
Grobert te illustreren. Lachen heeft niets
met humor te maken. Lachen moet asso
ciatief onmiddellijk verbonden worden
aan iets komisch. Humor staat daar
los van. Men kan daar de heren Bergson
en Freud eens op naslaan, maar dat
voert hier, lijkt mij, iets te ver. Immers
Bergson heeft het over de lach in het alge
meen, waarbij de humor slechts zijde
lings ter sprake komt en bij Freud komt
het te pas in zijn verhandelingen over de
Joodse Witz, waar de hele zaak hoe
kan het ook anders op dromen en dus
wensen herleid wordt. In de humor
want daar moet het hier over gaan
neemt de cartoon een niet onbelangrijke
plaats in. Onder andere door de gemak
kelijke verspreidbaarheid en door de
mogelijke dat is een kwaliteitsaspect
indringendheid.
Daar waar de foto niet verder gaat
dan een stuk registratie kan de tekenaar
naar eigen inzichten situaties vervormen
en overtrekken, hetgeen tot gevolg heeft
dat die situatie voor de kijker gerelati
veerd wordt tot soms merkwaardige pro
porties.
Neem bijvoorbeeld de tekening van
Serge Hublin. Men zal er toch niet om
kunnen lachen. Hooguit levert het een
wat ranzig navrant gevoel op. Maar wel
is het zo, dat hij met grote herkenbaar
heid want dat is heel belangrijk in het
cartoon zaken rond het oorlogsgeweld
even duidelijk stelt, als een vorm van vol
strekt nutteloze onderlinge uitroeiing van
de homo quasi sapiens (met dank als
ik me niet vergis aan John o'Mill).
Dan is er natuurlijk ook nog de para
dox. Rondlopend in wat heet „De
Schuur" in Heyst kan men zien dat heel
wat tekenaars de paradox, vooral in de
toepassing van de totale omkering, het
geen de krachtigste uitdrukking oplevert,
hanteren. Voorbeeld: de boksers, die
werkeloos in de ring staan toe te zien hoe
het publiek op elkaar inslaat, vanwege
een meningsverscvhil dat toch kennelijk
uit hun gehandschoende communicatie
voortkomt.
Dat was een cartoon uit de categorie c.,
de sportspotprent. In die sector kan
men zich ook duidelijk richten op de
verdwazing en de „heldenbuilding". Ed
dy Merckx het is geloof ik weer een
begrip aan het worden blijkt voor de
Belgen een goed. slachtoffer. Men vindt
twee tekeningen aan hem gewijd. Een
versierde plee met trappers aan hem ge
wijd en één Eddy Merckx in triplo op
een tandem.
//.- a
t
Kartoen van Halbritter
(West-Duitsland)
Het slaat ook op de vele politieke figu
ren die het slachtoffer worden van de
scherpe pen. Hierbij moet men zich wel
realiseren dat het onderwerp van de te
kening slechts een schijnbaar slachtoffer
is. De politieke figuur heeft altijd meer
macht en is dus minder weerloos dan de
tekenaar. Men zij zich daarvan bewust.
De man wiens mond door zijn vrienden
voorzien van een tot lachen dwingend
gebit in de cheesehouding gevoegd wordt
heeft alle kans op een goede positie
waarin hij het vele tekenaars zeer lastig
kan maken. Moet erbij gezegd worden,
dat hij ook een goed onderwerp kan wor
den als hij maar een hoeveelheid soe-
ADVERTENTIE
I
(Van onze correspondent)
DEN HAAG. Eind september ver
schijnt het boek „De lach uit leed gebo
ren": herinneringen uit Japanse concern
tratiekampen voor vrouwen en kinderen,
opgespoord en gebundeld door de schrijf
ster Jo Manders, die zelf in een aantal
kampen van 1942 tot 1945 was geïnter
neerd.
Dit gedenkboek, rijk geïllustreerd met
afbeeldingen van authentieke tekeningen,
geschriften en voorwerpen uit de kamp-
jaren, is een eenmalige uitgave en uitslui
tend te bestellen bij de Stichting Neder
landse slachtoffers Japanse vrouwenkam
pen, Javastraat 14 in Den Haag.
plesse wil inbouwen in zijn al of niet wet
telijk censuurbeleid. Kortom een man die
we op een andere tekening nog wel eens
terugzien. Het is zeker dat volkswijsheden
nogal eens waar zijn. Zeker wanneer
het gaat over de zogenaamde hoge bo
men die veel wind vangen. Hoog zijn ze
meestal niet echt, maar wind vangen
doen ze altijd. Als ze de gevangen wind
uitzaaien die neiging hebben ze nogal
eens dan oogsten ze lekker storm
Heerlijk katastrofaal. Er zijn ongetwij
feld politici, die weggetekend zijn. Ze
werden zo goed geproportioneerd, dat
men ze niet meer terugvond, zelfs niet
op een wit stuk papier. In de werkelijk
heid bleven ze natuurlijk bestaan. Ik
had het toch al over de machteloosheid
van de tekenaar.
(Van onze correspondent)
ROME. De Vaticaanse moraalrech-
ters vinden de nieuwste film van Federico
Fellini, „Satyricon", die zojuist in ons
land in première is gegaan, „buitenge
woon kwetsend voor de doctrines van de
katholieke moraal". De film van Fellini
komt voor op een lange lijst van films,
die onder dezelfde categorie vallen. Ze
werd maandag in de „Osservatore Roma
no", de staatscourant van Vaticaanstad,
gepubliceerd.
Sinds 1 januari van het vorig jaar is
voor het Vaticaan een nieuwe indeling
in vier groepen van films van kracht.
In de vierde groep behoren de films
thuis, die het Vaticaan met verontwaar
diging van de hand wijst. Behalve „Saty
ricon" prijken onder de vierde rubriek
onder meer ook nog Candy", „Easy
Rider", „Les femmes", „John and Mary",
M.A.S.H." en „Zabriskie Point".
De eerste categorie omvat films, die
volgens de moraalregelaars „positief"
moeten worden genoemd. Het Vaticaan
heeft er maar zeven kunnen ontdekken
en er is er niet één bij die de moeite van
het vermelden waard is.
Tot de tweede categorie behoren vol
gens het Vaticaan dié films, waarbij de
kijker in staat moet zijn „te begrijpen en
te interpreteren". Bovendien moet de
arme kijker nog „moreel en cultureel
voorbereid" zijn. Voorbeelden uit deze
Vaticaanse keuze zijn onder meer „Cac-
tusflower" en „Hello Dolly" en de laat
ste film van Sofia Loren en Mastroianni:
I Girasoli".
Voor films uit de derde rubriek moet
de kijker nog meer begrip en verant
woordelijkheid opbrengen, aldus het Va
ticaan. Hieronder vallen „Medea", de
nieuwste film van Pasolini met Maria
Callas en de laatste Hitchcock: „Topaz"
Ook is in de derde rubriek een buiten
gewoon goede en informatieve film over
het Sardijnse bandietendom opgenomen,
die „Barbagia" heet naar het gebied
waar de bandieten wonen. Het Vaticaan
gaat er van uit zoals het altijd laat
blijken dat het op Sardinië allemaal
pais en vree" is.
Tot de meest verdoemde films uit de
categorie van „Satyricon" behoort ook
het Italiaanse kassucces „Ik zie naakt"
Dat alleen al de titel het Vaticaan enorm
tegen de borst stuit, is niet verwonderlijk.
DEN HAAG. De toneelgroep Haags
Jeugdtheater zal in het komende seizoen
enkele toneelstukken van Peter van der
Linden in première brengen en een serie
stukken spelen die op het repertoire voor
kwamen van de Toneelgroep „Arena".
Op 12 september zal het Haags Jeugd
theater in „Diligentia" in Den Haag het
seizoen openen met een voorstelling van
„Twee emmertjes water halen" van Aad
Greidanus. Van Peter van der Linden
zullen dit najaar „De gestolen goud
schat" en „Pinokkio" voor het eerst wor
den opgevoerd tijdens voorstellingen van
het Haags Jeugdtheater. De toneelgroep,
die zich onder zakelijke en artistieke lei
ding van Jacques Delmonte vooral op de
schooljeugd richt, zal het komende sei
zoen ook een aantal voorstellingen buiten
Den Haag gaan geven.
Bij het Haags Jeugdtheater zal een les-
groep worden gevormd voor jongelui tot
25 jaar die bijzondere belangstelling voor
het jeugdtoneel hebben.
VWWWW\AAfUWWSAAAAA/IA/VAA/WV
(Van onze correspondent)
KNOKKE. Het kwintet, dat
Frankrijks zangfaam in Knokke over
eind moest houden heeft gisteravond
pittig uitgehaald. Nadat drie vertegen
woordigers van deze ploeg hun micro
foon weer aan de floormanager had
den gegeven, stond Frankrijk voor op
Engeland. De Britten waren duidelijk
in de tweede versnelling naar de fi
nale gereden Na ie eerste drie Fran
sen bleek het talent echter opgesou
peerd, waardoor de einduitslag toch
nog negentien punten onder die van
de Engelsen kwam te liggen (329 te
gen 310).
Het was vooral Noëlle Cordier, die
het herstel van de Fransen belichaam
de. In de eerste ronde kreeg ze 55
punten van de matig geïmponeerde
jury mee naar haar hotelkamer. Gis
teravond werd haar totaal echter zo
(Van onze correspondent)
HILVERSUM. Het proefschrift
over de Televizier-affaire, waarop mr.
dr. L. van Vollenhoven, directeur van
de Roto-gravure-maatschappij, op 3
juni promoveerde, is onderwerp van
kritiek in twee artikelen in de VARA-
gids. Deze artikelen moeten overigens
nog in de gidsen van 18 en 25 juli wor
den geplaatst.
De schrijver, VARA-gids-hoofdre-
dacteur G. P. Bakker, betitelt promotie
en proefschift zowel als „een bescha
mende vertoning" als een „zeldzame
gebeurtenis". Dit laatste slaat dan op
het feit dat, aldus de heer Bakker, men
doctor in de rechtsgeleerdheid kan
worden door een spiegelgevecht tegen
een wetstekst die niet bestaat.
Het proefschift van mr. Van Vollen
hoven keert zich namelijk tegen het
auteursrecht van de omroep op de pro-
grammapublikaties en met name tegen
artikel 22 van de omroepwet. Volgens
de VARA-gids richt de heer Van Vol
lenhoven echter zijn bestrijding van dit
artikel op een volslagen achterhaalde
en dus niet in de wet voorkomende
tekst. De tekst, waartegen mr. Van Vol
lenhoven van leer trekt, is de allereer
ste tekst, die in het ontwerp van de
omroepwet (29 april 1966) heeft ge
staan, maar die door nota's van wijzi
ging en amendementen in de Tweede
Kamer anders is komen te luiden.
De VARA-gids laat ook van de ar
gumenten, die de promovendus ge
bruikt om aan te tonen dat het Neder
landse omroepbestel niet deugt, weinig
heel. De heer Bakker van de VARA
schrijft over „een opgewarmde maal
tijd" en „oude argumenten in 'n nieuw
proefschrift". Volgens de VARA-gids is
het juist dat in Nederland de program
ma-gegeven? worden beschermd. De
situatie in ons land is trouwens als
men die met bijvoorbeeld Engeland
zeer opgeschroefd (met 66 punten), dat
de blonde zangenes uit Parijs, 27 jaar
oud, morgenavond een plaats zal krij
gen in de Europese ploeg. Met de
Spaanse Dova, haar ploeggenoot Julio
Iglesias, de Britse zangeressen Andee
Silver en Samantha Jones zal zij over
eind moeten blijven in het Amerikaan
se geweld. Helen Sheperd kon na het
optreden van Noëlle haar aspiraties
op een plaatsje in die sterrengalerij
wel in de asbak gooien.
Andee Silver zong „Yesterday" en
zag daarbij af van enige instrumentale
hulp. Een „stuntje", dat de zaal en de
jury kennelijk hogelijk apprecieerden.
Met Dova heeft zij de grootste lof van
de jury in dit toernooi tot nu toe
gekregen: 68 punten.
Ook Samantha Jones haalde ondanks
moeilijkheden met haar stem de buit
binnen, die haar krachtens de verhou
dingen toekwam. Haar 63 punten en
de zeer redelijke noteringen van Bob
by Hanna en Tony Christie verzeker
den een plaats tegenover Spanje van
avond in de „kleine finale".
Nu beide etappes in de tour de
chant zijn verreden, is de volgorde van
aankomst vast komen te üggen:
1. Engeland, 654 punten-
2. Spanje, 648 punten;
3. België, 584 punten;
4. Frankrijk, 583 punten;
5. Nederland. 555 punten;
6. West-Duitsland, 502 punten.
Het is moeilijk om voorspellingen
te doen rondom die finale tussen Span
je en Engeland. De puntenaantallen
ontlopen elkaar weinig. De ploeg van
Spanje drijft op twee uitschieters,
Dova en Julio Iglesias, terwijl de En
gelsen gelijkmatiger verdeeld talent
hebben, dat echter één zwakke plek
heeft in de jonge Jeff Collins, die met
zijn oude rockers enkele ;aren te laat
het Kanaal is overgestoken.
Aangezien Spanje vorig jaar onver
wacht van Engeland won en deze jury
beslissing veel critiek ontlokte, zou
men kunnen denken dat Engeland nu
gaat winnen. Maar dat is dan een ge
dachte van mij.
Nederland 1. De Tour is er tegen
half zeven, als alles tenminste goed
blijft gaan met de technici van de
ORTF en het Journaal, alsmede Pipo.
De VPRO besteedt haar hele avond
weer aan een piknik. Daarin zitten al
lerlei nieuwselementen en voorts vas
te onderdelen als Betty Boop en the
Indians are coming. In het eerste deel,
dus voor het nieuws van acht uur,
kan men onder meer een optreden
verwachten van de Engelse zanger
gitarist Michael Chapman; in het twee
de deel treedt de vermaarde Engelse
popgroep the Traffics op en wel voor
het eerst in de nieuwe samenstelling
o.l.v. Steve Winwood.
Nederland 2. Van de NOS Pipo, het
journaal, de rubriek van Gewest tot
(Gewest, de ANW-tips en de verkeers
informatie en voor de tweede maal
vergelijkt aan de soepele kant.
juuuuu.nnnfMinnnri
w
Bij de uitgeverij Callenbach in Nij-
kerk verscheen onlangs een nieuwe
detective van de Zweedse schrijfster
Maria Lang, getiteld „De reconstruc
tie". In een door het Zweedse land
rijdende trein wordt een wurgmoord
gepleegd op de rijke industrieel Martin
Olsen. Omdat veel passagiers onderweg
zijn uitgestapt en inspecteur Christer
Wijk omtrent dader, motief en toe
dracht volledig in het duister tast, ar
rangeert hij een reconstructie van de
reis. Daarbij wordt hem veel duidelijk
maar pas na een wilde autorit kan de
schuldige worden gearresteerd.
De uitgever noemt op de flap Maria
Lang „de Zweedse Agatha Christie",
naar onze mening een even preten
tieuze als clichématige vergelijking.
Maria Lang is, zoals uit „De Recon
structie" blijkt, een boeiend schrijfster
die voldoende spanning in haar ver
haal weet te leggen. Maar aan de inge
nieuze „plots" van Agatha Christie kan
zij, althans in dit boek, niet tippen. Het
boek is op verdienstelijke wijze ver
taald door drs. J. C. Torringa-Timmer.
Havank en Terpstra wellicht beter be
kend als de „Schaduw". In de nieuwste
detective die de Friese journalist Pieter
Terpstra voor zijn enkele jaren geleden
gestorven vriend Havank heeft afge
maakt, brengt de Schaduw, ditmaal
zonder zijn gezellen er in te betrekken,
een Duitse chantagebende ten val. De
bende werkt zogenaamd als huwelijks
bureau. Maar de Duitse gangsters blij
ken de heren die reageren op adver
tenties waarin trouwlustige dames
worden aangeboden, fris en vrolijk geld
af te persen. Zij schrikken bij hun ac
tiviteiten ook voor moord niet terug.
De roman, verschenen bij Bruna in
Utrecht in de Zwarte Beertjes reeks, is
van begin tot eind spannend en kent
geen vei-velend moment.
De moord op een Franse oud-minister
vormt de inleiding van een nieuw
avontuur van hoofdinspecteur Charles
C. M. Carlier, onder de vele fans van
Bij de uitgeverij Hollandia in Baarn
verscheen „Het laatste signaal" van de
Amerikaanse schrijver Keith Wheeler
in de vertaling van J. G. Baggerman.
Het is een onwaarschijnlijk verhaaltje
over een internationale crisis waarin
sprake is van de ontvoering, of de
vlucht, dat wordt niet recht duidelijk,
van een Russische ex-premier naar het
Westen. Dit heeft dan een confrontatie
tussen Moskou en Washington tot ge
volg die de beide grootmachten op de
rand van een oorlog brengt. „Het laat
ste signaal" zal voor de liefhebbers van
dit soort ongeloofwaardige thrillers wel
„je van het" zijn. Spannend is het boek
in ieder geval wel. Voor mij hoeft deze
romantisering van het Amerikaanse
leven echt niet,
JAAP FABER
UITGEVERIJ A. W. SIJTHOFF-S
UITGE VERSMI J.-LEIDEN
Accolade-reeks: Twee detectives: Lau
rence Henderson: „Levende Schietschijf"
„Met voorbedachten rade," echte thril
lers. Vertaling van G. R. de Bruin.
Agatha Christie: „De Versierde Bezem
steel" vertaald door H. H. de Bie-de
Both. Rouke G. Broersma: „De Put" Ro
man. Louis Auchincloss: „De Profi
teurs," vertaald door J F. Kliphuis. Ro
man. William Mitford: „Recht zo die
gaat!" Vertaling G. R. de Bruin. Een ver
haal over de Engelse Trawler-Visserij in
de verre noordelijke IJszeeën. Martien J.
G. de Jong: „Flierefluiters apostel," een
bundel „meningen en meningsverschil
len," een combinatie van essay en kri
tiek met interview of flarden interview en
documentatie; Auteurs die aan de orde
komen zijn onder anderen zijn streekge
noot A. M. De Jong, Anto, van Duin
kerken, Menno ter Braak, Dirk Coster,
Ed. Hoomik, Bemlef, Leo Vroman e.a.
Robert Ardey: „Waarom de buren nooit
deugen." Over domeindrift en stamvorming
bij mensen en andere diersoorten. Ver
taald door Joost B. de Klerk. De schrij
ver is van huis uit antropoloog. Als niet
niet-bioloog heeft hij vele vakgeleerden
versteld doen staan over zijn frisse en
gedurfde opvattingen inzake menselijke
evolutie en het teritoriuminstinct van
de mens en andere diersoorten. Een heel
fascinerend boek! H. H. van Delden: „On
der de Douche" Twee verhalen. Nigel
Calder: „Technopolis," Maatschappelijke
controle op de toepassing van de weten
schap. Vertaald door J. F. Kliphuis.
Jac. S. Hoek: „Politieke Geschiedenis
van Nederland"- (Oorlog en Herstel). De
schrijver behandelt de politieke geschie
denis van Nederland na de Tweede We
reldoorlog. Hij was jarenlang parlemen
tair redacteur en diplomatiek correspon
dent van het Dagblad Trouw, en later
hoofd van het Voorlichtingsbureau van
het Europese Parlement te Brussel en
dus grondig op de hoogte van de natio
nale en internationale politiek. Dr. C. J.
Schuurman: „Stem uit de diepte," „Ver
halen met een diepere achtergrond" zijn
de Europese mythen, die in dit boek be
handeld worden. Ze vertonen het bijzon
dere accent van de problematiek van de
Europese (Westerse) mens.
een journaal. De TROS neemt daarna
de dienst over. Zij brengt een afleve
ring van de populaire serie De Dief
van Washington.
Twintig minuten reserveert de
TROS vervolgens voor Sandor Vidak,
de van afkomst Hongaarse pianist, die
vele jaren geleden Nederlander werd
en die tientallen radio-uitzendingen
voor de AVRO verzorgde toen hij nog
gedurende de zomermaanden in Sche-
venigen speelde. Sandor, die een ge
weldig virtuoos man is, zal regelma
tig voor de TROS optreden. Half tien
is het dan tijd om over te schakelen
naar Jan Theys, die in het Casino
van Knokke de finale inleidt.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte gramm. muz. (8.00 Nws.
8.11 Radio journaal. 8.30 De groente
man). 9.00 Moderne koorwerken en
muz. (9.35 Waterstanden). 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen.
11.30 Stereo: Klass. kamermuz. 11.55
Beursberichten. 12.00 Blik op, de we
reld. 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Ste
reo: Dansmuz. 1.250 Praatje. 13.00
Nes. 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo:
Semi-klass. muz. 14.00 Ruimte. 15.00
Aspekten van de kamermuz. 15.45 Toe-
rismo. 16.00 Gevarieerd progr. (16.00
Nws; 17.55 Mededelingen; 18.00 Nws;
19.30 Nws). 21.00 Openingsconcert In-
22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45
Actualiteiten. 22.55 Stereo: Serenade
in blue. 23.55 Nws.
HILVERSUM 11.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Badinerie. (7.30 Nws; 7.32
Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00
Nws). 8.11 Voor de jeugd. 8.32 Toe-
ringclub. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00
Gymnastiek). 9.45 Lezing. 10.00 Ste
reo; Aubade. 11.00 Nws. 11.03 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Ste
reo: Gevarieerd progr. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen land- en
tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualitei
ten; 13.00 Raden maar.14.00 Hoor
spel. 14.55 Stereo: Klass. v erz. pl.
progr. 16.00 Nws. 16.03 Disco-drive-in:
17.30 Sportkompas. 18.00 Stereo: Koor
zang. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu.
19.00 Wereldpanorama. 19.10 Veel
gevr. gew. muz. 19.40 Zending en oecu
mene. 19.50 Ned. folkloristische muz.
20.05 Stereo: Musicalfragmenten. 21.10
Stereo: muz. 22.00 Aktua. 22.30 Nws.
22.40 Cabaretprogr. 23.10 Apollo XXI.
23.30 Stereo: Midnight Special. 23.55
Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker
Show. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 De
Felix Meurders Show. 12.00 Nws. 12.03
Top-30. 13.00 Nws. 13.03 Radio Tour de
France. (14.00, 15.00 en 16.00 Nws).
17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.05
Zingende bougie.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Nws. 12.03 Muz. progr. (12.40
SOS-berichten schippers;. 12.55 Buiten
lands peroverzicht. 13.00 Nws, SOS-be
richten schippers. 13.20 Lichte muz.
(14.00, 15.00 en 16.00 Nws. 16.03 Beurs
berichten). 17.00 Nws. 17.15 Jazz-pro-
gr. 18.00 Nws. 18.03 Verzoekprogr.
18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Lich
te muz. 18.35 Verkeerswenken. 18.40
Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nws,
weerbericht en weerpraatje. 19.30 Ou
de muz. 20.00 Muz. progr. 21.00 Klank
beeld. 21.45 Literair progr. 22.00 Nws
22.10 Kleinkunstmagazine. 23.00 Nws.
23.15 Liedjesprogr. 23.40 Nws.
Nederland I
15.30 NOS: Vakantieprogramma.
18.25 Tour de France.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VPRO: VPRO-Piknik
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
22.30 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Van Gewest tot Gewest.
19.49 Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 TROS: De dief van Washington
(film).
21.10 Rendez-vous met Sandor Vidak.
21.30 Xlle Europese Beker voor
Zangvoordracht in Knokke.
NOS: Journaal.
22.45
18.25
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.45
22.50
NOS: Tour de France.
Pipo de Clown.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Een klaarlichte
dagdroom (kindermusical).
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Dit is Tom Jones.
AVRO's Sportpanorama.
Voor de Vuist weg.
NOS: Journaal.
Nederland H
18.45 NOS: Pipo de Clown.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Vrij-Uit.
KRO: De Debbie Reynolds
Show.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Politie New York (film).
Graaf Carl Gustav von Rosen
Eurovisie: Songfestival
Knokke 1970.
23.00 NOS: Journaal.
23.05 Uittocht.
MHnMWUWWUIIUWWWMMWMMWWVMflMMMMMMWSMWWM
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
20.45
21.30