BEP NOOY SR.:
Wat is er mooier dan natuurlijkheid
Goed nieuws voor
Sucrosa gebruikers
-
hhhi
WIM KAN ZO GOED ALS NIEUW
M
WIJ ONTVING
mmo0
OERMOEDER VAN HET VOLKSTONEEL
KRIJGT ALBERT VAN DALSUMPRIJS
Twee Chagalls
gestolen
TV vanavond
Jong en oud
in Engeland
voor
die koffie en thee
waar geen suiker
in mag
f j
Sucrosa
IjpÉISplj
„Min of meer een one-man-show"
Jeugdsentiment in
„Rose Marie"
Radio donderdag
TV woensdag
TV donderdag
WOENSDAG 29 JULI 1970
9
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM De oermoeder
van het onsterfelijke volkstoneel is
Bep Nooy sr. Ze heeft de Albert van
Dalsumprijs (de beste vertolking in
een Nederlands stuk) gekregen voor
haar spel als Na Druppel, de drank
zuchtige Jordaanvrouw in Boubers
drama „De Jantjes", dat onverwachte
successen boekt in stad en land.
Dol op toneel
Verloren type
Oudste
/-'y
1
Verkrijgbaarheid van cyclamaat-
houdende zoetstoffen bij drogiste
rijen en apotheken thans definitief
geregeld.
Overeenkomstig het vorige week
gepubliceerde Koninklijk Besluit
zal Sucrosa bij drogisterijen en
apotheken vrij verkrijgbaar zijn.
Een en ander is het resultaat van
de overweging van de overheid
dat hét beschikbaar zijn van deze
zoetstoffen van groot belang is
voor diabetici en al diegenen die
minder of geen suiker dienen te
gebruiken.
Ook de vloeibare Sucrosa zal uit
hoofde van dezelfde overweging
bij drogisterijen en apotheken
.beschikbaar zijn.
(Van onze correspondent)
SCHEVENINGEN Wim Kan be
gint zaterdag in het Scheveningse
paviljoentheater een serie voorstel
lingen van zijn zo goed als nieuwe
programma. „Hop Hop Hop" heet
het nog steeds sinds 1968, maar de
inhoud is volgens Kan „voor twee
derde, misschien wel driekwart"
nieuw. Dat hangt samen met het
feit, dat Kan alleen zijn allernaaste
medewerkers heeft overgehouden;
Corry Vonk en pianist Ru van
Veen. Bovendien heeft Kan zich
tenslotte gewaagd aan wat hij
noemt „min of meer een one-man-
show".
Joop Koopman stopt
gesproken portretten
Brabantse muzikale
tiendaagse
k
Het is een onderscheiding die de toe
stand in het vaderlandse toneel typeert. De
klad zit in het Grote Toneel. Niemand
weet waar de malaise op uit zal draaien.
De meningen der deskundigen lopen uit
een. Het enige houvast is" en blijft het
volkstoneel, een door het Grote Toneel met
scheve ogen bekeken kunst, die echter
duizenden naar de schouwburg trekt; pu
bliek, dat geen enkele drempelvrees blijkt
te hebben omdat het weet dat de Gevoe
lige Snaar geraakt zal worden.
De vrouw die de Snaar al 57 jaar lang
raakt is Bep Nooy. Een lief mens van 77
jaar met mooi grijs haar, gekleed in een
modieuze met wit afgebiesde lila namid
dagjapon, de ogen licht aangezet, rechtop
gezeten in een goudgroene fauteuil in de
salon van haar dochter Beppie Nooy, direc
trice van het Amsterdams Volkstoneel.
Moeder Bep heeft geen enkel bezwaar het
honderdmaal vertelde verhaal nog eens te
vertellen. Het is tenslotte een rol (Prijs
winnende Actrice), geregisseerd door
dochter Beppie.
Bep Nooy stamt uit een aloude kome
diantenfamilie, die des winters in de ste
den speelde en des zomers het land introk
om ten tijde van de plaatselijke kermis
(let wel: niet óp de kermis) in een grote
tent op te treden. Blaaser is Bep's meis
jesnaam. Juist ja: Jan is een neef. (De
ogen staan hetzelfde).
„Mijn vader en moeder wilden dat ik
bij het onderwijs ging. Maar op een keer
liet mijn vader mij meespelen in een rol
letje in de Voddenraper van Parijs, zo'n
draak weet u wel. Collega's van mijn vader
zeiden tegen hem ,dat ik moest doorgaan.
En dat wilde ik zelf ook. Ik was altijd al
dol op toneel".
Van de Voddenraper kwam Bep in de
Twee Wezen terecht, een stuk waarin ze
in de loop der jaren zowel een van de zie
lige weesjes speelde als het boosaardige
wijf dat hen uit bedelen stuurde. „Als ik
het arme kind dan kneep, dan ging het pu
bliek behoorlijk te keer tegen me", herin
nerde ze zich uit de tijd ,toen het niet on
gebruikelijk was, dat het verhitte publiek
de „marqué" (de slechterik) van het stuk
aan de artiestenuitgang opwachtte om hem
z'n vet te geven.
Behalve in draken speelde Bep Nooy
ook in betere stukken. „Het bleek, dat ik
goed kon typeren. Daarom mocht ik al
vroeg ook andere rollen spelen dan die van
jonge meisjes". Ze speelde in verschillende
stukken van Heijermans: Het Zevende Ge
bod, Allerzielen, Glück auf en Op Hoop
van Zegen. „Ik ben daarin begonnen als
Marietje bij Esther de Boer-van Rijk. Na
twee dagen repeteren mocht ik meteen
mee naar Parijs, om voor de Nederlandse
kring op te treden. Heerlijk was dat. En
mevrouw De Boer-van Rijk was een schat-
je. Ik heb maar kort bij haar gewerkt,
maar ze mocht me graag. Ik was een van
haar favorieten". Bep Nooy speelde zelf
tientallen jaren (in 1963) later dé rol van
Esther de Boer: het oude vissersvrouwtje
Kniertje; een rol die ze nog steeds wil spe
len. Een recensent schreef, dat Bep Nooy
Kniertje zo „ingetogen" speelde. Dat klopte
want haar beroemde voorgangster bezigde
de pathetische galm, die rond 1900 in
zwang was op onze planken. De galm en
het trage tempo waren niets voor Bep
Nooy. „Wat kan je mooier hebben dan na
tuurlijkheid", zegt ze van haar eigen speel
stijl en haar dochter voegt er aan toe: „Ze
is een actrice van deze tijd".
Dat leidt ongevraagd naar haar rol in
De Jantjes (waarin ze overigens destijds
bij Bouber zelfs als Doortje meespeelde).
„Johnny Jordaan is Drop en ik ben Na
Druppel. Twee mensen die in het asiel
voor bedelaars slapen. Tèddeke zoals die
eruitzien. Ik heb jaren op de Haarlem
merstraat gewoond, vlakbij de Jordaan. Ik
heb die mensen uti dat asiel gekend. Ze
kleedden zich nooit uit, gingen zó op bed
liggen en voor twee kwartjes aten ze brui
ne bonen met spek. Voor Na Druppel heb
ik mijn snoet en mijn hals grauw ge
schminkt. Ze wast zich nooit. En mijn per
manent heb ik uit laten groeien tot van
die steile haren .Die vrouw geeft daar
niets om. Ze zit vol levensvreugde, maar
toch is het een verloren type".
Al heeft ze dan die prijs voor Na Drup
pel gekregen ,toch is het niet haar mooiste
rol. Dat is „Jolante" geweest in Tolerance
van Johan Fabricius, een stuk voor vier
mannen en één vrouw. Mevrouw Nooy nam
de rol over van-Marie Holtrop, een van de
grote actrices van die dagen. Haar man,
Jan Nooy en Carré-directeur Wunnink fi
nancierden de produktie. Wunnink had
haar nog nooit zien spelen; ze was een
paar jaar van de planken geweest na de
geboorte van Beppie en Wunnink was een
beetje wantrouwig. Bep Nooy doet voor
hoe deze befaamde theaterman op de eer
ste rij zat bij de première, de armen hoog
over de borst gevouwen, streng onderuit
kijkend naar Bep Nooy achter het voet
licht. „Na de eerste acte kwam hij al naar
me toe en zei: Mag ik je een kusje geven?
Ik zei, dat het mijn gewoonte niet was
vreemde mannen kusjes te geven, maar dat
hij na de tweede acte, die de zwaarste
voor mij was, terug mocht komen. Als hij
het dan nog steeds goed vond, dan moch
ten er kusjes gegeven worden. Nou, na de
PARIJS Uit de woning van Léon
Hanokas, directeur van een Parijse onder
neming, zijn tijdens diens vakantie een
schilderij en een lithografie van Chagall
en een beeld van Gromaire gestolen. De
gestolen kunstwerken zijn naar schatting
gezamenlijk 1,3 miljoen gulden waard.
tweede acte kwam ik in de kleedkamer en
daar stond een grote mand bloemen met
'n kaartje van Wunnink erop: „Voor mij n
Jolante". En als ik hem later in Carré of
zo tegen kwam, dan zei hij altijd: „Dag,
m ij n Jolante".
Bep Nooy is een van de oudste werkende
toneelspeelsters in Nederland. „Hoe lang
ik nog zal spelen weet ik niet. Je bent op
een leeftijd dat er van alles kan gebeuren,
Maar ik hou op als ik merk dat ik niet
meer kan. Als mijn stem het begeeft of
mijn benen niet meer willen. Ik wil niet
als een wrak op het toneel staan". Ze zegt
het of dat moment nog jaren op zich zal
laten wachten.
Nederland 1, Van de KRO komt het
kinderprogramma voor de woensdag
middag. „Kijk zelf maar" met kinde
ren die dansen en die knutselen en „de
Vriendjes van Gosho de olifant" hou
den de jeugd wel bezig als het mocht
regenen. Dan om kwart voor zeven
Pipo, dan het nieuws en Puffenstuf.
Kenmerk is niet voor de kinderen
daarna. Aansluitend aan het journaal
een filmpje van Socutera over de ge
zinsverzorgster en dan de woensdag
avondhoofdfilm. Rose Marie oftewel
Indian Love Call.
De laatste drie kwartier van de NOS
woensdag zijn zoals de laatste tijd
gebruikelijk voor een aflevering
van Studio Sport. De mannen van Bob
Spaak brengen o.m. beelden van de
vermaarde Horse Show in Londen,
waar Aad van Leeuwen als commen
tator aanwezig is. Verder ander sport
nieuws, waarschijnlijk ook wel over
voetbal, want de competitie staat voor
de deur.
Nederland 2. Pipo, het nieuws en dan
een kleurenfilm die de KRO uit Enge
land betrok. Uit de serie „Survival"
een film over de Amerikaanse bison,
die lange tijd met uitsterving is be
dreigd, maar die dank zij de natuur
reservaten nu weer aardig floreert in
de VS. Het tweede programmaonder
deel is de Debbie Reynoldsshow: Deb
bie op het smalle pad van de zwarte
kunst.
Na het journaal komen oude beken
den terug op het scherm en wel de
leden van de George Mitchell Singers.
Jos van der Valk maakte indertijd
twee films met deze zangers. Er wor
den vele overbekende wijsjes gezon
gen in de schilderachtige omgeving
van het haventje van Volendam. Veel
bloemen, veel Nederlandse liedjes ook.
Het volgende programma is getiteld
Engeland: oud en jong. De Britse
commerciële televisie brengt een suc
cesvolle serie „This is England",
waarin jonge cineasten een beeld ge
ven van het veranderende Engeland.
Twee afleveringen van deze serie wer
den door de KRO aangekocht. Eerst
gaan we op bezoek bij een school,
waar de kinderen de gelegenheid krij
gen om te zeggen wat ze op hun hart
hebben en hoe ze aankijken tegen de
ADVERTENTIE
- y
'v* v Jy
Wfi
- I
:Kr
V-r'.
i a-,- M
'N...
Sucrosa,de kaloriebesparende zoetma-
ker zonder bijsmaak, zonder nasmaak
De one-man-show is onverwacht geboren,
omdat Wim Kan er uiteraard wel eens
over had gedacht, maar er nooit toe
had durven of willen overgaan. Totdat
hij bij het 75-jarig bestaan van de Am
sterdamse stadsschouwburg, kort voor
hij op moest om, naar hij dacht zijn
programma van driekwartier, hoog
stens een klein uurtje te gaan brengen,
nog even bij schouwburgdirecteur Smit
informeerde, hoe lang hij eigenlijk ge
acht werd te werken. „Ach, dat doet
er niet zoveel toe," was het antwoord,
„U bent immers toch de enige, die
vanavond voor ons optreedt." Toen
Wim Kan van het toneel stapte, waren
er 1 uur en 32 minuten verstreken. En
was hij over de grootste drempel, die
hem nog van een one-man-show scheid
de, heen.
In de gewijzigde formule van het pro
gramma zal Wim Kan, geassisteerd
door Corry Vonk en Ru van Veen
„met behulp van een hoedje, een snor
retje, een stokje of een gek jasje.
wat kleine sketchj es, typische caba
retnummertjes spelen en na de pauze
zal hij, alleen op het toneel met zijn
stoel en zonder twijfel zijn onafscheide
lijke drankje, zijn conference met im
provisatie houden.
Wat de inhoud van het programma be
treft is Kan erg zwijgzaam. Maar dat
er wat over Scheveningen zal worden
gezegd, staat vast, dat er wel een beet
je de draak zal worden gestoken met
het feit, dat wij dit jaar van alles her
denken ook en dat de Japanse keizer
„heus hoor, het is nog altijd dezelfde
als in de tweede wereldoorlog
er in het railroad-liedje, gewijd aan
de zoveel slachtoffers gevergd hebben
de aanleg van de Birma-spoorweg niet
al te best af zal komen, lijkt ook met
grote zekerheid te voorspellen.
Verder zal Kan die tot en met zater
dag 29 augustus in Scheveningen blijft,
daarna met wat losse voorstellingen en
een paar weken vakantie september zal
doorkomen om vervolgens in oktober de
Amsterdammers eindelijk te gaan laten
kennis maken met de uiteindelijke
vorm van „Hop, hop, hop" een dank-
grote-mensenwereld. Vervolgens onder
de titel Getting on a little, een beeld
van hoe dames van boven de vijfen
zestig hun tijd doorbrengen. De film
pjes zijn overigens al enkele jaren oud.
Tot slot van deze KRO avond de se
rie the Outsider. Deze tweede afleve
ring kreeg als naam mee „Alleen
voor Leden."
Vanavond een film voor liefhebbers
van het „bel canto" en van het jeugd
sentiment. Om 20.25 uur brengt de
NOS twee zangidolen uit de dertiger
jaren, Jeanette MacDonald en Nelson
Eddy, op uw scherm in de operette
film „Rose Marie", ook wel „Indian
love call" geheten. Gemaakt naar het
gelijknamige zangspel van de Tsjechi
sche componist Rudolf Friml die in
het begin van deze eeuw naar Amerika
emigreerde, brengt „Rose Marie" de
tragische geschiedenis van een be
roemde opera-ster, Marie de Flor die
verliefd wordt op een sergeant van de
Canadese bereden politie (de Royal
Mounted Police, ook wel Mounties ge
naamd) die zonder dat zij dit weet
jacht maakt op haar voortvluchtige
broer die iets op zijn geweten heeft.
Als sergeant Bruce achter de identi
teit van zijn slachtoffer komt, wordt
hij voor de moeilijke keuze geplaatst
zijn plicht te doen en daardoor Rose
Marie's liefde te verspelen of de stem
van zijn hart te volgen en de dienst
te verlaten.
Een aangrijpend melodramatisch
gegeven dus dat Friml echter inspi
reerde tot allerlei zoetvloeiende melo
dieën die nu nog populair zijn, zoals
de titelsong en „Indian love call".
De verfiming van de operette, waar
van de première in 1924 in New York
had plaatsgevonden, was in handen
gelegd van W. S. van Dyke, een re
gietalent in die dagen, omstreeks 1936,
met succesvolle films als „Trader
Horn", „Eskimo" en „The thin man"
op zijn naam. De keuze van Jeanette
MacDonald voor de rol van de opera
zangeres lag voor de hand. In enkele
operettes met Maurice Chevalier
(„Love me tonight" en „The merry
widow") was zij bijzonder populair
geworden en haar eerste samenspel
met Nelson Eddy in „Naughty Mariet
ta", een jaar tevoren, betekende het
ontstaan van een geliefd filmduo dat
in totaal zeven films met elkaar zou
maken.
Het succes van „Rose Marie" was
verzekerd, vooral ook omdat Metro-
Goldwyn-Mayer die de film financier
de, er een dure produktie van had ge
maakt met in bijrollen erkende krach
ten als Alan Jones, Reginald Owen,
Una O'Connor en Herman Bing en
nieuwe talenten die later beroemd
zouden worden als James Stewart (die
de misdadige broer van Rose Marie
speelt) en David Niven.
CHARLES BOOST.
HILVERSUM. Na tien jaar stopt
VARA-medewerker Joop Koopman met
het lezen van de gesproken portretten,
die de VARA-radio iedere woensdag
middag uitzendt. Sinds enkele maan
den is Joop Koopman chef van de af
deling Gevarieerde Programma's van
de VARA-televisie en hij zal zich ge
heel concentreren op zijn nieuwe taak.
Ruim vijfhonderd keer heeft Joop
Koopman, altijd „live", de tekst van
gesproken portretten gelezen.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.W0 Stereo: Lichte gram. muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte gram. mu.z (8.30 De Groente
man). 8.50 Morgenw. 9.00 Stereo:
Klass. kamermuz. 9.35 Waterstanden.
9.40 Waar zijn onze kinderen geble
ven: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen. (11.00 Nws). 11.30
Rondom 12. (11.55 Beursberichten).
12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Ra
diojournaal. 13.30 Stereo: Klass. mod.
muz. 14.30 't Is historisch. 15.00 Voor
de zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der
Muzen. 17.00 PI. progr. 17.30 „O" 17.55
Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Radio
journaal. 18.30 Stereo: Licht ensem
ble. 19.00 Stereo: Studio Session. 19.30
Nws. 19.35 Mens en Bijbel. 19.45 Avond
gebed. 20.05 Stereo: Mod. muz. 21.15
Hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Medede
lingen. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Lich
te muz. 23.20 Stereo: Japanse muz.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Badinerie. 7.30 Nws, 7.32
Actualiteiten, 7.50 Overweging; 8.00
Nws. 8.11 Voor de jeugd. 8.30 Nws.
8.32 Touringclub. 8.45 Voor de huis
vrouw. (9.00 Gymnastiek). 10.00 Peda
gogische lezing. 10.20 Stereo: Muz.
11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen. 12.00 Los-Vast. (12.26
Mededelingen land- en tuinbouw; 12.30
Nws; 12.4i Actualiteiten). 12.50 Mid-
dagpauzedienst. 13.10 Los-Vast. 14.00
Stereo: The Kilimi Hawaiians Show
14.30 Stereo: Mod. kamermuz. 15.00
Middagdienst. 15.30 Skivatoon. (16.00
Nws). 16.15 Informatie. 17.45 Stereo:
Lichte gram. muz. 18.00 Fanfare or
kest. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu.
19.00 Stereo: Lichte gram. muz. 19.15
Stereo: Leger des Heilskwartier. 19.30
Ontvoerd! 20.45 Hoorspel. 21.13 Stereo:
Lichte gram. muz. 21.28 Stereo: Amus.
muz. 21.50 Stereo: Klass. muz. 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.38
Parlementair dagoverzicht. 22.50 Va
kantietoeslag. 23.15 Stereo: Jazztime.
HILVERSUM II
9.00 Nws. 9.02 Muz. 9.30 Zzzoef
10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie.
(11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.03 Popslick.
13.00 Nws. 13.03 Waarom niet? 14.00
Nws. 14.03 Holster. (15.00 Nws). 16.00
Nws. 16.03 lORRRrrr... 17.00 Nws.
17.02 Verz. pl.
BRUSSEL 324
12.00 Nws. 12.03 Muz. progr. (12.40
SOS-berichten voor schippers). 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws,
SOS-beriechten v. schippers. 13.20 Ta-
felmuz. 14.00 Nws. 14.03 Symfonisch
concert. 15.00 Nws. 15.03 Casinomuz.
16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Klankbeeld. 16.15 Progr. oudere luis
teraars. 17.00 Nws. 17.15 Licht muz.
progr. 18.00 Nws. 18.03 Verz. progr.
18.28 Paardesportuitslagen. 18.3: Fran
se taalwenken. 18.33 Lichte muz. 18.35
Wegwijs wezen. 18.40 Trompetmuz.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55
Lichte muz. 19.00 Nws. 19.30 Concert.
20.10 Boekbespreking. 20.25 Koormuz.
20.30 Hoorspel. 21.11 Promenadecon
cert 22.00 Nws. 22.10 Lichte muz. (23.00
Nws). 23.40 Nws.
WOENSDAG 29 JULI
Nederland I
17.00 KRO: Voor de kinderen.
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Puffenstuf.
19.30 CVK-IKOR-RKK: Kenmerk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Uitz. Stichting Socutera.
20.25 NOS: Rose Marie.
22.15 Studio Sport.
.23.00 Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: De Amerikaanse Bison.
19.30 De Debbie Reynolds-Show.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: The George Mitchell
Singers.
20.50 Engeland.
21.30 Alleen voor leden.
22.30 HIRO-Magazine.
22.40 NOS: Journaal.
DONDERDAG 30 JULI
Nederland I
15.30 VPRO: Vakantieprogramma.
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VPRO: VPRO-Piknik.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
22.30 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS': Van gewest tot gewest.
19.49 Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 TROS: Voyage to the bottom
of the sea.
21.10 Jazz-Zie.
21.45 Documentaire over de Kermis.
22.10 Egon Malescu en zijn Zigeu
nerorkest.
22.30 Halt of ik struikel.
22.50 NOS: Journaal.
baar gebruik maken van de ontdekking
van cabaretkenners Alex de Haas en
Wim lbo, dat 19 augustus 1895 het ca
baret in Nederland begon en nu dus 75
jaar bestaat.
Op die dag schijnt namelijk Eduard Ja
cobs in de Amsterdamse Quellijnstraat
in zijn keldercabaret te zijn begonnen
en dat geeft Kan de gelegenheid hem en
enkele van zijn beroemde collega's nog
eens met een flits uit hun repertoire
voor het voetlicht te halen.
UITGEVERS MEULENHOFF/BEZIGE
BIJ-AMSTERDAM.
Literair Paspoort: Kenzaburo Oë, de eer
ste moderne Japanse schrijver,: „Het
Eigen Lot". Een roman in 1964 geschre
ven en nu vertaald in het Nederlands
door M. Marshall- van Wieringen uit de
Amerikaanse editie. Hjalmar Söderberg,
een Zweed,: „Dokter Glas," een roman
vertaald door Henk Raaf. Aidan Higgens,
een Ier, in Nederland bekend door zijn
verhalenbundel „De band aan zichzelf,"
werd in 1967 met een Engelse literatuur
prijs onderscheiden voor zijn roman:
„Langrishe Go Down," nu in het Neder
lands vertaald in „Een late Lente" door
F. C. Kuipers en D. H. van Beek. Piers
Paul Read, een jonge Engelse auteur, die
door zijn verblijf in München èn West-
Berlijn werd geïnspireerd tot het schrij
ven van de roman: „De Junkers," in het
Nederlands vertaald door J. H. Pere-
boom-Williams. C. N. Lijsen vertaalde
„Combray" van de Franse schrijver Mar
cel Proust. Het is het eerste deel van
Boek I van de bekende romancyclus „A
la Recherche du Temps Perdu. Het twee
de deel „Een liefde yan Swann," is al
eerder in deze serie verschenen. Yambo
Ouologuem, een jonge Afrikaanse schrij
ver uit de staat Mali werd in 1968 de
Prix Renaudot toegekend voor zijn ro
mandebuut „Le devoir de violence," dat
nu door Jenny Tuin in het Nederlands
is vertaald onder de titel „Het Recht van
Geweld"; een epos over de eeuwenlange
ellende van de negers, een stuk nationale
geschiedenis van het Afrikaanse rijk Na-
kem van 1202 tot na de Tweede Wereld
oorlog. De beschrijving van de feodale
praktijken en gruwzame toestanden lie
gen er niet om.
DEN BOSCH. In elf Brabantse
schouwburgen en concertzalen rouleert van
18 tot en met 27 september een attractief
programma, dat vrijwel alle facetten om
vat van de klassieke en de moderne mu
ziek. De manifestatie wordt georganiseerd
door de Stichting Concert Brabantse cul
turele instellingen onder de naam „Bra
bantse muzikale tiendaagse".