VERHOEVENS „OK"
film die Berlinale torpedeerde
1.-
k
RECEPTIES
FILMS IN AMSTERDAM
Hilversum 3 moet
langer uitzenden
„Vlucht" naar
Veronica en
Hilversum III
goeie tip
voorn ovondtrip
RUïnEUHIBREDEROOE
IS
f
De niH bust u er heen. Degelijks
1
Werkgroep: Pakkende naam nodig
Portret dictator
van Paraguay
Mevrouw B recht
onderscheiden
1
TV vanavond
S$adio zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
VRIJDAG 31 JULI 1970
-3
AMSTERDAM Uit ons overzicht
van films uit de Rob Houwer-studio
in München dat we de vorige week
gaven, bleek al dat een film als „O.K."
nauwelijks paste in het zakelijke be-
leidspatroon van de firma. De meeste
van de toen genoemde films zou men
als behaagziek en modieus kunnen
omschrijven, technisch goed gemaakt,
maar vooral dienend als modern bio
scoopamusement voor een groot pu
bliek en in die zin ook uitgerust met
de filmische stijlmiddelen van deze
tijd.
Recent geval
PORT m
SHERRY H
VERMOUTH,
geheel inclusief I
GEEN ZAALHUUR
Nachtvoorstellingen
Italiaanse prijs voor
Maastrichtse keramiek
Luistergewoonten van
radiopubliek
advertentie
Tim 15 augustus van dinsdag tlm zater- genieten van een lichtspel en
dag en van 21 augustus-6 september op concerten van klassieke muziek,
vrijdag en zaterdag 20.00-22.00 uur) Stap op: NZH-lijn 71
kunt u in dit kasteel uit de 12eeuw elk half uur.
Stap uit: Santpoort, Brede-
roodsewegl Velserend.
Nu kan men de anti-oorlogsfim ook tot
de modieuze verschijnselen in het bios
coopleven van het ogenblik rekenen,
maar de wijze waarop de Westduitse re
gisseur Michael Verhoeven zijn pacifisti
sche boodschap inkleedde maakt „O.K."
zeker niet tot een populaire produktie. De
onverwachte voorpubliciteit die de film
kreeg door het incident dat hij veroor
zaakte tijdens het onlangs gehouden Ber-
lijnse filmfestival, de Berlinale, zal dus
zeker producent en filmmaker niet onwel
gevallig zijn geweest. De voorzitter van
de jury die over de gouden en zilveren
Beren zou moeten beslissen, was ditmaal
de gerenommeerde Hollywood-regisseur
George Stevens, hier vooral bekend door
zijn „The diary of Anne Frank" en de
bijbelfilm „The greatest story ever told"
Hij zag in Verhoevens film een zo per
fide anti-Amerikaanse tendens dat hij
„o.k." niet voor beoordeling in aanmer
king wilde laten komen, een on-regele-
mentaire uitspraak die tegenmaatregelen
van andere deelnemers uitlokte en ten
slotte leidde tot vroegtijdige sluiting van
het festival. Hoe anti-Amerikaans is ,OK'
nu wel?
Michael Verhoeven is bij zijn film uit
gegaan van een inmiddels algemeen be
kend geworden en uitvoerig becommen
tarieerd incident dat vier jaar geleden
in Vietnam plaatsvond. Op 18 november
1966 bracht een viertal Amerikaanse sol
daten een Vietnamees meisje, zogenaamd
op beschuldiging van spionage naar hun
tent, ondervroegen haar, martelden haar
en verkrachten haar tenslotte om beurten,
waarna zij haar doodden en het lijk lie
ten verdwijnen. Een vijfde soldaat die
gedwongen werd het spel mee te spelen,
is later gaan praten, heeft de zaak voor
de krijgsraad gebracht en zich daardoor
onmogelijk gemaakt. Er werden oorspron
kelijk fikse vrijheidsstraffen uitgedeeld,
maar etappesgewijze werden de straffen
verminderd tot de schuldigen hun functie
in het leger weer konden opvatten.
Het hele voorval kan men zien als een
vuile „franje" van de oorlog die, zoals
nu iedereen wel weet, niet met schone
handen kan worden uitgevochten.
Toch is dan het goed recht van de paci
fist om de oorlog aan te vallen en te
bestrijden via die randverschijnselen die
indirect een veroordeling van het krijgs
bedrijf inhouden. En dat is het wat Ver
hoeven gedaan heeft. Hij had natuurlijk
ook een voorval uit de laatste wereldoor
log kunnen nemen een van de vele gru
welijke gebeurtenissen buiten de frontli
nies die dan voornamelijk in Duitse con
centratiekampen gelocaliseerd zouden
moeten worden. Hij heeft er m.i. terecht
de voorkeur aan gegeven een meer re
cent geval van oorlogsperfiditeiten op te
halen om niet de schijn te wekken alsof
de oorlog alleen in het verleden veroor-
delenswaard zou zijn. Overigens heeft de
Perf. T.B. FILM Overigens heeft de
jonge Duitse filmer alles gedaan om het
bijzondere van het geval, de plaats van
handeling, de nationaliteit van de daders,
de geografische achtergrond, te camou
fleren en de zaken zo algemeen mogelijk
te stellen. Wat dat betreft, blijkt uit de
uitspraak van de Amerikaan Stevens dat
hij dit „vervreemdingseffect", om met een
modewoord te spreken totaal niet onder
kend heeft. De acteurs in Verhoevens film
stellen zich eerst voor met hun eigenlijke
namen, trekken vervolgens Amerikaanse
militaire uniformen aan (die tegenwoor
dig nauwelijks verschillen met NAVO-
pakjes) en beginnen in een Beiers bos en
in Beiers dialect hun rollen van frontsol
daten te spelen.
Wat er dan verder gebeurt, is een gro
ve reconstructie van de gruwelijke din
gen die met het Vietnamese meisje Mao
gebeurde en wat eraan voorafging, dat
wil zeggen de langzame verveling van
soldaten die in afwachting van de vijand
Ewald Prechtl (Private Diaz, links)
en Wolfgang Fischer (Private Rave)
in de speelfilm, O.K.
sensatie zoeken, een opwindend voorspel
dat een eigenlijke slachting moet inlei
den. Dat voorspel heet dan in dit geval
Mao. In de film is zij een boeremeisje dat
met melk naar haar zieke broertje fietst
en door de verveelde soldaten van haar
fiets gehaald wordt om te dienen voor
een sadistisch verzetje Verhoeven spaart
ons weinig van de gruwelijke details in
de verdere ontwikkeling van het drama
dat eindigt met de aanklacht van de vijf
de soldaat (gespeeld door Verhoeven zelf)
die de militaire autoriteiten tegen hun zin
in behandeling moeten nemen. Als een
commentaar de straffen vermeldt en ons
tegelijk van het verdere verloop van het
gratiebeleid op de hoogte houdt, kleden
de spelers zich alweer om in hun gewone
burgerpakjes en verlaten samen met de
vele malen gedode Mao het gebouw, waar
de filmopnamen hebben plaatsgevonden.
Sterker distantie nemen van de reali
teit van het gebeuren kan men zich nau
welijks denken en het pleit niet voor het
filmoog van regisseur Stevens dat hij
deze brechtiaanse tactiek van afstand ne
men niet doorzien heeft. Hij zou dan zijn
naïeve beschuldiging van anti-Ameri
kaanse houding van de film wel ingeslikt
hebben, Tenslotte worden de felste films
van dat soort in zijn eigen land gemaakt.
CHARLES BOOST
ADVERTENTIE
SPEC1ALITEITENRESTAURANTS
D1RCK D1RCKZ
Bilderdijkstraat
hk. Kwakersplein 2-4
AMSTERDAM-W.
Tel. 020-183176
HET HOGE DUIN
40 mtr. boven zee
Rijkert Aertszweg 50
WIJK AAN ZEE
Tel. 02517-322/341
HET RECHTHUIS
direct a/d Amstel
Schans 32
UITHOORN
Tel. 02975-1380
WEINIG INGRIJPENDE veranderingen
aan het Amsterdamse filmfront. De in
verband met de zomer voor de dag ge
haalde oudjes als „West Side Story"
(Tuschinski) en „Chitty, chitty, bang,
bang" (Roxy) blijven het goed doen
en de grote prolongaties als „MASH
„Woodstock", „Satyricon", „Easy rider'
en „Butch Cassidy and the Sundance
Kid" houden onverveerd stand op het
programma.
Bijgekomen deze week is onder andere
een nieuwe film in Kriterion, „Me, Na
talie", een tweede film van de regis
seur die vorig jaar wat al te luidruch
tig startte met de Edwardiaanse klucht
over het Londense leven anno 1750
„Lock up your daughters". Ditmaal
vond hij zijn stof in het New York
van dit ogenblik, in de volkswijk
Brooklyn, waar hij het prototype van
het muurbloempje ontdekte in Natalie
Miller (Patty Duke) die haar jeugd
voor een goed deel verknoeit met de
gedachte dat ze er onaantrekkelijk uit
ziet en nooit in staat zal zijn een man
te bekoren. Hier wordt ongetwijfeld
een veel voorkomend probleem voor
de opgroeiende tiener aangesneden en
regisseur Fred Coe heeft met veel hu-
mor en meegevoel de moeilijkheden
van Natalie beschreven.
Hij weet in de aanvang veel van de
sentimentaliteit van het geval te ver
mijden, maar loopt tegen het einde in
de val van een scenarioschrijver met
al te veel commercieel inzicht die een
te mooie jongeman, bovendien kunst
schilder introduceert ten einde Natalie
aan wat meer zelfvertrouwen te hel
pen. Maar over het geheel is „Me, Na
talie" aardig zomer-amusement en is
Patty Duke een actrice met eigen stijl
die van het lelijke jonge eendje een
aannemelijke vertolking weet te geven.
OOK NIET ZONDER de traditionele aan
slagen op ons gevoel verloopt de film
Alleen in de wildernis" („Lost in the
desert") die City heeft ingezet. Er is
hier sprake van een duidelijke jeugd
film, maar de voorzichtige importeur
waarschuwt wel in de aankondiging dat
kinderen onder de tien wat al te ge
ëmotioneerd zouden kunnen raken van
de spannende avonturen die de kleine
Dirkie Hayes beleeft in de Zuidafri-
kaanse woestijn als hij daar in het
privé-vliegtuig je van zijn oom is neer
gestort. Oom is bij dat ongeluk om het
leven gekomen en Dicky begint stuur
loos rond te zwerven in de uitgestrek
te woestijn, waar zijn vader hem uit
eindelijk in vrij critieke toestand vindt,
Echte jongensboekromantiek dus, in
mooie beelden vastgelegd door een ze
kere Jamie Hayes die behalve scena
rio, produktie en regie ook de hoofdrol
voor zijn film verzorgde, namelijk door
het afstaan van zijn zoontje die het
achtjarige zwervertje in de woestijn in
al zijn pathetiek gestalte geeft.
EN DAN IS ER IN Cinétol nog een film
die op de Cinemanifestatie in Utrecht,
vroeg in dit jaar, de festiviteiten af
sloot: „The comic", een gespeelde
„hommage" aan de slapstick-comedie,
waaraan Hollywood een gedeelte van
zijn historische faam dankt. Mickey
Rooney is onder anderen van de partij
in deze sentimentele terugblik op de
gouden tijd van zorgeloos amusement.
DE INTERESSANTSTE aanwinst van het
programma van nachtvoorstellingen
vormt ongetwijfeld de Engels-Indische
film „The guru" die Calypso gaat uit
proberen alvorens de film in normale
bioscooproulatie zal komen. „The guru"
is van de fijnzinnige filmer James
Ivory die het eveneens in India spe
lende „Shakespeare Wallah" maakte en
ditmaal een nieuwe confrontatie tussen
het westen en het mysterieuze oosten
organiseert door een populaire Engel
se popzanger (Michael York) naar
Bombay te brengen, waar hij de kunst
van het bespelen van de sitar wil leren.
Hij komt daardoor in aanraking met
de Ustad Zafar Kahn die nog een an
dere westerse leerling, het meisje
Jenny (Rita Tushingham) onder zijn
gehoor van oosterse mysticus heeft. Uit
die combinatie van karakters ontstaat
een wijsgerig en humoristisch commen
taar op twee verschillende beschavin
gen die elkaar, ondanks hun grote ver
schillen zoeken.
Verder in de De Uitkijk „To catch
thief" in het programma van Hitch-
cocks films, in Kriterion een prolonga
tie van Glauber Rocha's „Barravento"
en in Leidseplein Theater „Bedazzled
van Stanley Donen met Dudley More
en Raquel Welch. In Cinétol voortzet
ting van het Italiaanse western-pro
gramma met „De man, zijn trots en
zijn wraak" en in Rex een „thriller"
van John Huston, „De dodenlijst van
A.M." met George C. Scott en Dana
Winter. Tenslotte in Bio nog steeds „The
wild angels" met Peter Fonda en Nancy
Sinatra en in Studio K „The Cincinna
ti Kid".
CHARLES BOOST
MAASTRICHT. De Maastrichtse
kunstenaar Sjef Schijns heeft op de gro
te internationale keramiektentoonstelling
in Faënza in Italië een prijs van 500.000
lire gekregen voor zijn inzending. Schijns
is verbonden aan de Mosa N.V. in Maas
tricht, waar hij onlangs de bekende
vormgever Edmond Bellefroid opvolgde
als leider van het ontwerpersteam. Sjef
Schijns heeft zich speciaal toegelegd op
het procédé om op niet-poreuze tegels met
bijzondere glazuren ontwerpen te maken.
Een van zijn werkstukken zal worden
opgenomen in de permanente collectie
van het geramiekmuseum in Faënza.
HILVERSUM. De werkgroep Hil
versum 3 heeft zich uitgesproken voor
handhaving van het lichte krakter van
deze zender, ook wanneer zendtijduit
breiding het uitzenden van program
ma's in de avonduren mogelijk zou
maken. Mede ook omdat voorlopig via
Hilversum 3 geen stereoprogramma's
kunnen worden uitgezonden, acht men
deze zender minder geschikt voor een
meer serieus programma.
De werkgroep schrijft dit in het
eindrapport over de noodzakelijk ge
achte reconstructie van het derde ra
dionet. In het rapport wordt voorname
lijk ingegaan op de omvang en inde
ling van de zendtijd, de plaats en vorm
van actualiteiten en nieuws, de techni
sche aanpassing, het nieuwe program
maschema en de opleiding van mede
werkers.
De werkgroep is van mening dat Hil
versum 3 ondanks een sterk verbeterd
programmapeil een onvolwaardige
zender blijft zolang geen uitbreiding
van de zendtijd kan worden verkre
gen. Men wil een uitbreiding van de
zendtijd tot 20 uur per werkdag (van
06.00 tot 02.00 uur) en in een later sta
dium tot 24 uur.
Terwille van de herkenbaarheid van
Hilversum 3 heeft de werkgroep een
programmaschema opgesteld, waarin
rubrieken voor afzonderlijke publieks
categorieën dagelijks op dezelfde uren
worden uitgezonden. Over de zgn. hori
zontale programmering (vaste presen-
tators op vaste uren), waarmee tijdens
HILVERSUM. Uit een rapport
van de NOS blijkt, dat de luisterge
woonten zich wijzigen. Het luisteren
naar radioprogramma's in de och
tenduren is stijgende, 's middags en
's avonds wordt minder geluisterd
dan vroeger. De percentages voor de
luistertijden zijn respectievelijk 25,
18 en 3 percent. Deze cijfers gelden
luisteraars van 15 jaar en ouder.
Die luisterdichtheid wordt anders
gemeten dan vroeger het geval was.
De meting geschiedt niet meer per
programma, maar per kwartier over
een tijdvak van veertien dagen.
Het luisteren naar de typische „ver-
maaksprogramma's via Hilversum
III en Veronica gebeurt vrij frequent,
vooral waar het de jongeren tussen
15 en 24 jaar betreft. Die luisteren
weinig naar Hilversum I en II. Vero
nica trekt iets meer luisteraars dan
Hilversum III en veel meer dan de
beide „oude" zenders.
Er is ook een onderzoek ingesteld
naar het ontwikkelingsniveau van de
luisteraars. Wat Hilversum I en II
betreft wordt weinig met de vraag
van het publiek rekening gehouden,
meent het NOS-rapport. Slechts 8 per
cent van de luisteraars naar I en II
heeft een middelbare opleiding. In
het algemeen genomen heeft 75 per
cent van het radio-publiek niet meer
dan lager onderwijs gehad. Uit een
en ander valt een „vlucht" van een
overgroot deel van het publiek naar
Hilversum III en Veronica te consta
teren. Van dit publiek is 61 percent
jonger dan 35 jaar als het naar Ve
ronica luistert en 52 percent voor Hil
versum III.
De genoemde cijfers gelden het eer
ste kwartaal van 1970.
de Tour de France een proef is ge
nomen, heerst in de werkgroep ver
schil van opvatting. Een deel meent,
dat dit systeem de herkenbaarheid
van Hilversum 3 ten goede komt, ter
wijl anderen van mening zijn, dat deze
programmering een snelle slijtage van
de radioprogramma's in de hand
werkt.
Tussen de werkgroep Hilversum 3 en
de werkgroep reportage bestaat ver
schil van mening over de frequentie en
de tijdstippen van uitzending van ac
tualiteitenrubrieken op Hilversum 3.
Men is het er wel over eens, dat de
actualiteitenrubrieken zich qua lengte,
inhoud en vooral vormgeving en pre
sentatie duidelijk moeten onderschei
den van overeenkomstige uitzendingen
op Hilversum 1 en 2.
De werkgroep heeft zich uitgespro
ken voor een nieuwsbulletin van twee
minuten op ieder uur. „De berichten
dienen uitsluitend voor de zender Hil
versum 3 vervaardigd en gepresen
teerd te worden. De nieuwe aangepas
te vormgeving dient sterk af te wij
ken van nieuwsbulletins op de beide
andere zenders. Een eigen redactie en
presentatie voor dit gezamenlijk pro
gramma kan hiertoe de garantie bie
den," aldus de werkgroep in haar
eindrapport.
Men geeft het college van program
maleiders, aan wie het rapport is uit
gebracht, in overweging, Hilversum 3
een „pakkender" naam te geven en
daartoe een open prijsvraag uit te
schrijven.
Tenslotte dringt de werkgroep aan
op een spoedige totstandkoming van
een workshop. „Thans moet ook op
Hilversum 3 geëxperimenteerd worden
in de uitzendingen zelf en de werk
groep acht dit noch tegenover de luis
teraars, noch tegenover de betrokken
medewerkers verantwoord," aldus het
rapport.
Nederland 1. Na Pipo en het nieuws
vandaag weer de Evangelische Om
roep. Behalve de vaste rubrieken Clo-
se-up gesprek met zo maar een
christen,en Koorzang, komt zij met
Tijd en Eeuwigheid waarin de relati
viteitstheorie wordt ontwikkeld.
De KRO komt na het journaal van
acht uur aan bod. Ze begint met een
showtje rond de jonge Duitse zangeres
Katja Epstein, gekocht van Telefilm
Saar. Katja is in ons land bekend ge
worden door haar deelname namens
Duitsland aan het laatste Eurovisie
Songfestival.
Het tweede programmaonderdeel is
een Engelse documentaire onder de
titel the Last Dictator. Daarmee wordt
dan bedoeld Don Alfredo Stroessner,
president en alleenheerser van Para
guay. De Engelse journalist Alan
Whicker, van wie we ook al eens een
filmportret van de president van Haï
ti te zien kregen, verzamelde het ma
teriaal voor dit vlijmscherpe röntgen-
beeld van een staat, waarin iedereen
vrij is die luistert naar de stem van
de dictator en zijn mond dan verder
maar diéht houdt.
Bonanza is uiteraard op deze laat
ste dag van de maand aanwezig.
„Sterven in de duisternis" Tot slot
van de avond een KRO-blik op het
Wereld Muziek Concours in Kerkrade.
Onder leiding van André Rieu concer
teert het Limburgs Symfonie Orkest.
Met als solist Paul Loer kens worden
uitgevoerd de Rococo variaties voor
cello en orkest van Tsjaikofsky.
Nederland 2. De NOS krijgt de eer
ste drie kwartier van het tweede-net-
programma te vullen. Ze doet dat met
behulp van Pipo, de journaaldienst en
Hans Verschoor, die de rubriek Vrij
uit maakt. Tips voor vrijetijdsbeste
ding, het probleem van de milieuver
ontreiniging en beelden van diverse
pretparken in Nederland vormen de
hoofdschotel van deze aflevering.
De AVRO besteedt de rest van de
avond voor een belangrijk deel aan
het Internationale Tennistoernooi van
Nederland. Willem Duys maakt praat
jes met deelnemers en geeft commen
taar bij de samenvatting van diverse
halve finales, die eerder op de dag
werden gespeeld. Deze uitzending
wordt onderbroken door de journaal-
dienst. Is het slecht weer dan komen
er enkele herhalingen voor in de
plaats. Om kwart voor tien nemen we
overigens afscheid van de tennisba
nen van het Melkhuisje in Hilversum
om een kijkje te nemen bij het We
reldmuziekconcours in Kerkrade.
Daarna wordt de avond besloten met
voor de tweede keer Flip van der
Schalies selectie uit AVRO's Tele-ar-
chief. Een blik in de ingeblikte pro
gramma's van tenminste 10 jaar gele
den. Beelden van de Snip en Snap-
revue, een optreden van het orkest van
Duke Ellington, de formidabele huil-
prestaties van Johnny Ray, Guus Os-
ter als hoofdpersoon in de rubriek „In
de Hoofdrol" en opnieuw een stukje
uit de indertijd zo populaire rubriek
„Hou je aan je woord" waarin on
der voorzitterschap van Karei Jonk-
heere optreden Hella Haasse, God
fried Bomans, Harry Mulisch en Vic
tor van Vriesland.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.23 Weekeind. 7.54 Deze dag. 8.00
Nws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Ste
reo: Z.O. 135: (9.35 Waterstanden).
10.30 Stereo: Lichte gramm. muz. 11.00
Nws. 11.03 Jazz- en amusementsmuz.
11.25 Afrikaanse korniek. 11.45 Oude
gramm. pl. 12.05 Nou, en.12.30
sportnieuws. 13.00 Nws. 13.11 Varia.
13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo: Dit
is het begin.. 14.35 Radio Jazz Ma
gazine. 15.00 Beethoven. 16.00 Nws.
16.03 Stereo: Scan. 16.15 Nederlanders
maken muz. 16.35 Artistieke staal
kaart. 17.10 Stereo: Verzoekplatenpro-
Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo:
Gevarieerd progr. (19.30 Nws). 21.00
Stereo: Hoorspel. 21.30 Stereo: Lichte
muz. 22.00 Jazz-kwartet. 22.30 Nws.
22.40 Mededelingen. 22.45 Stereo: Ne
derlandse cabaretliedjes. 23.15 Stereo:
23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Klass. muz. (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gew. muz. 8.30
Nws. 8.32 Touringclub. 8.45 Lichte
gramm. muz. 9.00 Theologische ether
leergang. 9.35 Gymnastiek. 9.45 Ste
reo: Grand Gala du Disque Classique.
11.00 Nws. 11.03 Stereo: Klass. kamer-
muz. 11.55 Mededelingen. 12.00 Ru
briek over missie en zending. 12.10 Uit
balans. 12.14 Marktberichten. 12.16 O-
verheidsvoorl. 12.26 Mededelingen
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Ac
tualiteiten. 12.50 Buitenl. commentaar.
13.00 Christian Science. 13.15 Verzoek-
platenprogramma. 14.00 Stereo: P.M.
(16.00 Nws). 16.30 Inzet: 17.00 HIRO-
Magazine. 17.30 Stereo: Zesnegenplus.
18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
Stereo: Harmonie-orkest. 19.30 Sjook.
20.00 Verzoek pl. progr. 22.00 Trouba
dour. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws
22.40 Stereo: Toernegoal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 11.00
12.00 Nws.). 12.03 Radio Nordring Hel
goland. 13.00 Nws. 13.03 Lichte pl. (14.00
en 15.00 Nws). 16.00 Nws. 16.03 Four
o'clock tea. 17.00 Nws. 17.02 Hier en
Nu.
Brussel 324 M
12.00 Nws. 12.03 Gevarieerd progr.
(12.40 SOS-berichten voor schippers).
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws.
SOS-berichten v. schippers. 13.20 Ge
varieerd progr. (14.00 en 15.00 Nws.).
17.00 Nws. 17.15 Jazz. 18.00 Nws. 18.03
Voor de jeugd. 18.30 Franse taaiwen-
ken. 18.32 Licht progr. 18.52 Taalwen-
ken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nws.
19.30 Muz. progr. 22.00 Nws. 22.10
Amusementsmuz. 23.00 Nws. 23.10
Klass. liederen. 23.40 Nws.
Nederland 1
NOS: Pipo de Clown.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Tijd en Eeuwigheid.
Close Up.
Koorzang.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Liedjes met Katja Epstein
Paraguay en zijn onbekende
diktator.
Bonanza (western).
Wereld Muziek Concours
te Kerkrade
NOS: Journaal.
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19 32
19.43
19.55
20.00
20.15
20.20
20.50
21.35
22.25
22.45
Nederland II
18.45
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.45
21.55
22.55
NOS: Pipo de Clown.
STER: Reclame.
NOS' Journaal
STER: Reclame.
NOS: Vrij-Uit.
AVRO: AVRO's Sportpanorama
STER: Reclame.
NOS: Journ.aal.
STER: Reclame.
AVRO- AVRO's Sportpanorama
Wereld Muziek Concours te
Kerkrade.
Uit AVRO's Tele-Archiei.
NOS: Journaal.
BERLIJN. (AP) Helène Weigel, de
weduwe van de toneelschrijver en letter
kundige Bertold Brecht en de leidster
van het Oostberlijnse theatergezelschap,
is gisteren in Oost-Berlijn onderscheiden
met de „Zilveren ster van de internatio
nale vriendschap".
De medaille werd haar door Wader
Ulbricht overhandigd „ter erkenning van
haar speciale diensten ten aanzien van
het begrip en de vriendschap tussen de
volken, en het handhaven van de vrede".
Mevrouw Brecht is vandaag 70 jaar
geworden.
Nederland 1
16.00 NOS: Journaal.
16.02 AVRO: AVRO's Sportpanorama
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VARA: Rawhide.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 Reclame.
20.20 VARA: Zomaar een zomer
avond.
21.45 Mannix.
22.35 NOS: Journaal.
I Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: Scheepsjongens van
Bontekoe.
I 19.11 De wetten van de wildernis.
19.30 Schoonmoeders.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Insuline.
21.50 Up with people.
22.45 Evangelie,
i 22.50 NOS: Journaal.