Pierementen dreigen uit het
straatbeeld te verdwijnen
Nieuw
tussen
museum
kerk en
toont verband
maatschappij
medewerkers ter opleiding voor bedieningsfuncties
HOOGOVENS IJMUIDEN
WEINIG FACILITEITEN VOOR DE ORGELDRAAIER
Wereld
kampioenen op
de wielerbaan
Utrecht blij met fusie kerkelijke musea
TV vanavond
Radio vrijdag
I
1
L
J
TV donderdag
TV vrijdag
DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1970
ii
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM Onze beroemd
ste orgelman, Willem Parel ten spijt:
het gaat slecht met de Nederlandse
draaiorgels. En de kreet uit de Parel
film, „het orgel is een schone zaak en
geeft de mensen veel vermaak" mag
dan wel opgaan voor het gewone pu
bliek en voor de toeristen, in de ogen
van de politie en van sommige starre
ambtenaren zijn het in zekere zin
ondingen.
Grote steden
Orgelboek
(Van onze correspondent)
UTRECHT Anders dan in Haar
lem is men in Utrecht blij met het
nieuwe rijksmuseum voor kerkelijke
zaken, waarover wij gisteren bericht
ten. „We zijn dol gelukkig, dat de
kogel door de kerk is", aldus dra A.
M. Janssens, adjunct-directrice van
het Aartsbisschoppelijk Museum in
Utrecht, sprekende over de fusie met
het Bisschoppelijk Museum te Haar
lem en het Oud-Katholiek Museum
te Utrecht. „En tot onze grote vreug
de hebben we nu van de heer G.
Vruns, voorzitter van het bestuur van
het Bisschoppelijk Museum in Den
Bosch vernomen, dat dit museum
graag aan de nieuwe opzet wil mee
werken, bijvoorbeeld door bepaalde
stukken af te staan".
Bouw uw toekomst op staal!
ft
Hun bespelers krijgen langzamerhand
zo weinig faciliteiten dat er voor sommi
gen van hen geen droog brood meer te
verdienen valt. Nieuwe orgeldraaiers zijn
er nauwelijks meer te krijgen de oude
generatie laat het zachtjesaan afweten.
En dan is er nog een andere kwalijke
zaak die het voortbestaan van orgels in
het Nederlandse straatbeeld bedreigt: de
export. Menig Amerikaan koopt via een
slinks onderhandelende, zich als orgel-
liefhebber voordoende tussenpersoon uit
ons eigen land een draaiorgel. Even gaat
het de orgels daar goed, maar als de ge
breken zich aankondigen, is er niemand
om ze te restaureren en verdwijnen ze
in het niet.
De man die zich daar werkelijk kwaad
over kan maken, is Nederlands grootste
draaiorgelvriend en de grootste kenner
van dit instrument, politierechter mr.
Romke de Waard.
„Die export is een ellendige zaak. Van
daar dat er nu de Leon Warni-stichting
is, die met export bedreigde orgels op
koopt, om ze of te laten restaureren en
weer op straat op te sturen, of ze in ons
museum in Utrecht onder te brengen."
„De bezetting van de orgels is een waar
probleem. We proberen daar waar zich
geen mensen beroepshalve voor het in
strument interesseren, ze te laten bezetten
door liefhebbers in hun vrije tijd. Het
restaureren is eigenlijk geen probleem.
We hebben nog genoeg orgelbouwers die
deskundig kunnen herstellen en verbou
wen, aan nieuwbouw wordt overigens niet
meer gedaan", zegt mr. De Waard.
„Toch wil dat niet zeggen dat binnen
kort alle orgels verdwenen zijn. Bij gron
dige restauratie en met een voortdurend
bijhouden van de instrumenten kunnen
we nog generaties lang met onze orgels
toe. Ons grootste probleem is, hoe vind je
de mensen die beroepshalve met een
draaiorgel op straat willen gaan. Ik ver
zeker u, het zou allemaal stukken beter
gaan als de gemeentelijke overheden eens
wat soepeler werden, wat meer facilitei
ten gaven. Maar dat is, vooral in de drie
grote steden hier in het westen, een ho
peloze zaak."
„Dat er beperkende bepalingen zijn, is
juist. Maar dat categorische weren van
draaiorgels, zoals bijvoorbeeld in Rotter
dam, waar ze niet in het centrum mogen
komen, en Den Haag, waar een orgel
man slechts om de dag mag spelen, is ver
schrikkelijk. Dan wordt het voor de be
trokkenen toch wel uiterst moeilijk om
aan een fatsoenlijke bron van inkomsten
te komen."
„Neem als voorbeeld een geval uit Den
Haag. Een ex-groenteboer in die stad heeft
een pracht van een orgel, „De Blauwe
Gavioli", op eigen kosten gerestaureerd
en heeft van zijn liefhebberij een beroep
gemaakt. Maar de man mag nu maar om
de dag met dat orgel de stad in. Dit soort
zaken kom je meer tegen. Sommigen vin
den dan nog een andere orgelman, die
ook wel om de dag met hun orgel willen
lopen, maar het blijven toch halve in
komsten."
„Ook in Amsterdam liggen de zaken
moeilijk. Daar is het sinds mensen
heugenis zo dat vergunningen alleen aan
invaliden worden verstrekt. Waarom niet
aan anderen? Waarom moet een mens
eerst worden afgekeurd voor alle andere
werk voor hij met een orgel de straat op
mag? Je hebt dan bovendien nog van die
fijne regels. Is er eens een keer een or
gelman te lang in een bepaalde straat ge
weest, dan wordt ineens die hele straat
voor alle orgeldraaiers verboden.
„Men gaat ook zo weinig selectief te
werk. Geef aan die orgeldraaiers en ver
huurders die extra-moeite doen, die hun
orgel goed onderhouden, die van het be
spelen een show maken, die nooit iemand
moeite geven, eens wat extra-faciliteiten.
Drama's kan ik u vertellen.
sy- 4
„Neem dat geval van oom en neef
Waerts uit Zaandam. Die hebbeh op eigen
kosten voor 10.000, „De Grote Gavioli",
een kermisorgel, gekocht en gerestau
reerd. Daarna vroegen ze een vergun
ning aan, maar die werd categorisch ge
weigerd. Waarom? Omdat een obstinate
andere orgelman met een veel minder
orgel bang was voor concurrentie. Kijk,
dan wordt er ineens wel geluisterd
alleen in negatieve zin. Dat soort situa
ties kom je vaker tegen."
„We hebben toen eens voorgesteld:
mensen, kom nou allemaal met concrete
plannen. Maar die zijn nooit gekomen.
Het enige wat je nu ziet is dit: de bruta
len hebben ook hier de helft van de we
reld. De lastige elementen onder de orgel
draaiers vragen niet eens meer, ze doen
maar. En daarmee maaien ze het gras
weg voor de voeten van ae fatsoenlijke,
goedwillende orgeldraaiers.
„En zo zie je in de praktijk dat de minst
geslaagden uit deze categorie in wezen de
meeste kansen krijgen. Met het maken
van een hoop deining dwingen ze af dat
er iets gaat gebeuren.
„Amsterdam, orgelstad bij uitstek, telt
trouwens ook hoe langer hoe minder or
gels. Voor de oorlog waren er 35 vergun
ninghouders, nu nog maar vijftien, van
wie vijf er niet meer aan doen. De mooi
ste en de grootste orgels zijn niet meer
in Amsterdam. De Arabier is in Gronin
gen, De Gouwe in Leeuwarden, De Lek-
kerkerker in Gouda, De Cementmolen in
Rotterdam, De Pod in Rotterdam en De
Waterpoorter in Schiedam.
„De beste orgels in Amsterdam zijn
Pipo en De Klok. Het zijn", aldus mr.
Romke de Waard, „de meest attractieve
orgels en hun bespelers maken er ten
minste wat van."
Het bijhouden van het repertoire is
een punt apart. Het noteren van orgel
boeken is weliswaar leuk, creatief werk,
maar in het geheel niet lucratief. Want
voor het noteren van orgelboeken moet
men wel degelijk goede kennis hebben
van de muziektheorie, van het contra
punt en bovendien moet men dan nog
een uitgebreide kennis hebben van het
orgel zelf om alle mogelijkheden te kun
nen benutten.
Voor een meter orgelboek verdient men
maximaal een rijksdaalder en een meter
kost zelfs de grootste routinier in ieder
geval één uur werk. Maar ze zijn er nog
wel, de liefhebbers in de ware zin van
het woord, die het ervoor over hebben
Romke de Waard is een van hen al
zijn honoraria gaan overigens naar het
Orgelmuseum en dan hebben we nog
Gerard Rosenburg uit Middelharnis die
voor straatorgels schrijft, en Marcel van
Boxtel uit Nijmegen die voor kermisor-
gels schrijft. In Brummen woont er nog
een: Louis van Deventer.
Is er aan die export van Nederlandse
orgels naar het buitenland niets te doen?
,Nee", zegt Romke de Waard, „de wet
voorziet niet in het behoud van roerende
monumenten, wel in onroerende. We heb
ben het misschien wel een beetje aan ons
zelf te danken. Op iedere reclamefolder
van ons land staan draaiorgels en molens.
Die molens zijn onroerende monumenten,
Maar die orgels Den Haag zou die
lacune in de wetgeving eens moeten op
vullen."
Nederland 1. Om kwart over zes be
ginnen we met een Eurovisiereporta
ge van de wereldkampioenschappen
op de baan, die in Engeland worden
gehouden. Jean Nelissen geeft com
mentaar. Vandaag de tijdrit over een
kilometer. Pipo is er om de gewone
tijd, evenals het nieuws.
De TROS gaat daarna verder met
een aflevering van Jam, waarin Rob
bie Dale drie popgroepen introduceert,
nl. September, Gallery en Taj Mahal,
alsmede zanger Gerry Monroe. Het
tweede deel van het voorprogramma
is een aflevering van de serie de We
reld waarin wij leven. Nu worden de
mogelijkheden voor weervoorspelling
op lange termijn onder de loep ge
nomen. Na het journaal komt de TROS
terug met een aflevering van Eugenie
Herlaars Ziezo Zomer. Een uitgebrei
de reeks gasten ontvangt zij o.w. Eu
rovisie Songfestival-winnares Lennie
Kuhr met enkele liedjes van haar
Franse langspeelplaat, de Enschedese
popgroep the Rowdies, de Engelse zan
ger Ralph MacTell, de Duitse zanger
Gerhard Wendland, de groep Flash
back, de caberetier Frits Lambrechts
en de hotviolist Frans van Bergen. Het
wordt een programma dus met veel
muziek en weinig babbels.
De wekelijkse TROS-spanning komt
niet van de Dief van Washington maar
van de Kampioenen. Ze moeten pro
beren uit te vinden, waarom drie agen
ten van de geheime dienst zelfmoord
hebben gepleegd. Het laatste onder
deel van het TROS'-programma is ge
titeld Gewoon iets anders. Het brengt
een optreden van de Griekse zange
res Dora Jannakopoulou, die bekend
is geworden door de liederen van
Theodorakis, maar die nu een aantal
Braziliaanse liedjes zingt. Wim Kui
lenburg en zijn combo en gitarist Ju
lian Coco zorgen voor de muzikale be
geleiding. Met het laatste nieuws is
het programma vanavond niet afgelo
pen, want de NOS schakelt opnieuw
over naar Leicester, waar op de wie
lerbaan de amateur-achtervolgers in
de baan komen.
Nederland 2. Tussen Pipo en het
nieuws van acht uur een programma
van de NOS. Eerst het journaal, dan
van Gewest tot Gewest en de tips van
het nationaal bureau voor toerisme.
Aansluitend aan het tweede journaal
van de VPRO de Berichten uit de Zo
mer, achter welke alternatieve titel
zich een gewone actualiteitenrubriek
verschuilt, zij het dan ook dat de on
derwerpen in de alternatieve sfeer lig
gen. In het avondprogramma verder
drie onderdelen, waarvan het eerste
afkomstig is van Lies Westenburg en
Hans Redeker. Het is een kunstenaars
portret van Jaap Boots. Vorig jaar
overleed de nog jonge Bergense kun
stenaar plotseling. Hij was al eens voor
de VPRO geweest en aangezien on
langs een van zijn laatste staalplas-
tieken is onthuld vond de VPRO aan
leiding om een kunstenaarsportret aan
hem te wijden.
Verder de serie Onaantastbaar. Tot
slot van het VPRO-programma een
herhaling van de vorig jaar uitgezon
den documentaire van Hans Keiler en
Aad Nuis over „De wereld van Peter
Vos". Tekenaar Peter Vos is vooral
in het nieuws gekomen door zijn illu
straties voor de televisieserie Woord
voor Woord en zijn Scheppingsverhaal
in plaatsjes. Later maakte hij ook
griezelige beesten. We zullen alle fa
cetten van zijn werk te zien krijgen.
Mag uit dit aanbod afgeleid worden, dat
dit museum ook wil opgaan in het grote
geheel
„Die conclusie mag ik niet trekken, maar
een ander mag het best doen. Hij heeft dan
misschien wel gelijk", aldus mej. Janssens
Het is de bedoeling, dat. wanneer de sa
menvoeging een feit zal zijn. en dus ook
de restauratie van het Catharine-convent
en Gasthuis in Utrecht, de traditionele op
bouw van de kerkelijke musea in Neder
land te verlaten. Wat gaat er voor in de
plaats komen
Mej. Janssens: „Tot nu toe onderschei
den de kerkelijke musea zich niet specifiek
van de andere musea in Nederland. Ook
wij belichten de typische esthetische en
historische kant van onze bezittingen. Daar
willen we van af. We willen het kerkelijk
element meer naar voren brengen:
bijvoorbeeld de inbreng van de kerk in
het maatschappelijk leven en dat op he
den toe. We willen laten zien dat er een
relatie is tussen de veranderingen in het
maatschappelijke en kerkelijke leven en
de ontwikkeling tot op heden volgen".
Op het ogenblik is toch de ontwikkeling
van het kerkelijk leven niet zo positief in
onze Nederlandse maatschappij, dat u
positief gerichte exposities daarover kunt
brengen?
„Dat is juist. Maar we moeten dan ook
niet alleen de inbreng tonen, maar ook de
weerstanden, die de kerk ondervindt en
zo mogelijk ook het waarom van die weer
standen. Hoe we dat in detail gaan doen
weten we op dit moment nog niet, maar we
denken aan veel al of niet kleine exposi
ties. Om te beginnen moet het hele mu
seum zo flexibel mogelijk zijn, zodat snel
le expositiewisselingen ook mogelijk zijn.
Het aankoopbeleid van hedendaagse stuk
ken moet er niet op gericht zijn „een col
lectie" op te bouwen. Een stuk dient voor
al dan gekocht te worden, wanneer het
een tijdvak in zijn totaliteit of een gedeel
te daarvan in maatschappelijk opzicht
bijvoorbeeld karakteriseert. Het is niet
voor niets, dat we op het ogenblik onze
aandacht richten op de kitscherige devo-
tionalia, vooral uit het begin van deze
eeuw. Vele ijverige handen van zusters uit
kloosters en ook daarbuiten hebben de
meest verschrikkelijke dingen gemaakt.
Soms op het ketterse af. Dat zijn typisch
aankopen, die niet op esthetische gronden
zijn gedaan. Maar een grondige studie er
van zal vele belangrijke conclusies op ve
lerlei ook niet-kerkelijk of artistiek
terrein op kunnen leveren".
Natuurlijk blijft ook het verleden be
langrijk. Maar ook hier zoekt de leiding
naar wegen om het bezit ook op andere
manieren dan alleen puur kunst-histo
rische en esthetische werkzaam te maken.
„Er zijn zoveel facetten in het leven die
zich weerspiegelen in de kerkelijke kunst.
Dat moeten we laten zien. Wat heeft de
gemiddelde bezoeker er aan langs een
mooi beeldje te lopen, waar een kaartje
op getikt staat met „1480-Kleefs"? We wil
len in onze exposities antwoord gaan ge
ven op vragen als: waarom Kleef en waar
om 1480? Waarom in die stad juist die hei
lige? We willen om nog een voorbeeld
te noemen laten zien dat het ook in de
kerkelijke kunst merkbaar is, dat Neder
land in de 15e eeuw cultureel leidingge
vend werd. En dat we naarmate de rijkdom
in Nederland toenam ook mooiere en duur
der uitgevoerde stukken kregen in de kerk.
Reformatie, contra-reformatie, het be
studeren van de economie in bepaalde pe
rioden, exposities van kerkelijke kunst
kunnen een belangrijke bijdrage tot dit
alles leveren. Daarom zijn we ook zo blij
dat het zuiden, het Bisschoppelijk Museum
in Den Bosch met ons mee wil werken.
Zij hebben zoveel goeds uit de 17e en
18e eeuw en dat is belangrijk voor de
continuïteit van ons bezit, want zelf heb
ben we daar niet zoveel van".
En dan zeggen mej. Janssens en dr. H.
L. M. Defoer, de conservator van de schil
derijen en de handschriften van de A.B.M.
niet zonder trots, dat Utrecht op het ge
bied van de kerkelijke kledij en het kerk-
zilver een van de belangrijkste, zoniet het
belangrijkste museum in Europa zal krij
gen. En dat het dan het Rijksmuseum in
Amsterdam op deze terreinen naar de
kroon zal steken. De heer Defoer: „In
Scandinavië hebben ze wel veel textilia,
lapjes, als ik het zo mag zeggen, maar wat
wij hebben is belangrijker".
Personeelsproblemen zal de fusie niet
opleveren. De conservator van het oud
katholiek Museum te Utrecht, dr. A. J.
van der Ven, zal het werk vanwege zijn
hoge leeftijd graag uit handen geven, in
feite wordt dit werk al meer dan twee
jaar door de mensen van het Aartsbis
schoppelijk Museum gedaan. En in Haar
lem is de conservator de heer J. A. J. M.
Verspaandonk tevens archivaris van het
bisdom van Haarlem, wat op zichzelf al
een dagtaak is.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Lichte muz. en report. (8.00 Nws; 8.11
Journaal; 8.30 De groenteman). 9.00
Intern. Spectrum. (9.35 Waterstan
den). 10.00 Voor kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (1100 Nws). 11.30
Horlepiep. 11.55 Beursberichten. 12.00
Blik op de wereld (Europese inte
gratie). 12.30 Overheidsvoorl.: Uitz.
voor de landbouw 12.40 Lichte muz.
12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws. 13.11
Actualiteiten. 13.20 Klass. muz. 14.00
Ruimte. 16.00 Vrijdag. (16.00 Nws;
17.55 Meded.; 18.00 Nws; 19.30 Nws).
21.00 Opera Alban Berg. 22.45 Nws.
22.55 Meded. 23.00 Actualiteiten. 23.10
Prettig weekend. 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Badinerie (7.30 Nws; 7.32 Actua
liteiten; 7.30 Overweging; 8.00 Nws).
8.30 Nws. 8.32 Touringclub. 8.45 Voor
de vrouw. (9.00 Gymn. voor de vrouw)
9.45 Lezing. 10 00 Aubade. 11.00 Nws.
11.03 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00
Van twaalf tot twee (12.22 Wij van
het land; 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 1230 Nws; 12.41 Actuali
teiten; om 13.00 Raden maar 14.0e
Hoorspel. 14.40 Lichte muz. 14.55 Con
cert 5 la carte. 16.00 Nws. 16.03 Dis
co-drive-in. 17 30 Sportkompas. (Tus
sen 17.30-18.00 Wereldkampioenschap
pen wielrennen). 18 00 Koninklijke mi
litaire kapel. 18.30 Nws. 18.41 Actua
liteiten. 19.00 Wereldpanorama. 19.10
Gew. muz. 19.40 Wijd als de wereld.
19.50 Meisjeskoor. 20.05 Musicalfragm.
21.00 Documentaire over Roemenië.
22.00 Actualiteiten 22.30 Nws. 22.40
De Beyaerdhier. 23.10 Apollo XXI.
23.30 Midnight Special. 23.35 Wereld
kampioenschappen wielrennen. 23.55
Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker
Show. (10.00 Nws) 11.00 Nws. 11.03
Popmuz. 12.00 Nws 12.03 Top-30. 13.00
Nws. 13.03 Top-30 14.00 Nws. 14.03
Suzie Cream Cheese. 15 00 Nws. 15.03
Muziek Boetiek. (16.00 Nws) 17.00
Nws. 17.02 Journaal. 17.05 Zingende,
Bougie.
BRUSSEL 324.
12.00 Nws. 12.03 Muziekprogr. (12.40
Weerbericht, SOS-berichten voor de
schippers). 12.55 Buitenl. persover
zicht. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz 14.00
Nws. 14.03 Kamermuz. 15.00 Nws.
15.03 Casinoconcert 16.00 Nws. 16.03
16.30 Volksmuz 17 00 Nws. 17.15 Lich
te muz. 18.00 Nws 18.03 Verzoekpla
ten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30
Lichte muz. 18.35 Verkeerswenken.
18.40 Lichte muz. 18.52 Taalwenken.
18.55 Intermezzo. 19.00 Nws. (Tussen
19.00 en 21.30 Flitsen Wereldkam
pioenschappen wielrennen. Om 19.30
Koormuz. 20.00 Muz. 21.00 Klank
beeld. 21.45 Litt. progr. 22.00 Nws.
22.10 Kleinkunstmagazine. 23.15 Lied
jes. 23.40 Nws
ADVERTENTIE
Hoogovens IJmuiden vraagt in verband met de grote uitbreidingen van
haar walserijen medewerkers ter opleiding voor diverse bedienings
functies. Het werk wordt in ploegendienst verricht.
Leeftijd 21 tot 40 jaar.
Aanvangssalaris plus ploegendiensttoeslag bedraagt bij 23 jaar en ouder
circa 12.450,- bruto per jaar (circa 239,- bruto per week).
Belangstellenden kunnen nevenstaande coupon ingevuld zenden aan:
Hoogovens, Antwoordnummer 94000, IJmuiden
(plak dus geen postzegel).
Na ontvangst wordt nader contact met u opgenomen.
(Telefonische inlichtingen: 02510-94000).
Ik stel prijs op meer informatie
over diverse bedieningsfuncties.
HF 371
Naam:
Voornaam:
Adres:
Geboortedatum:
Woonplaats:
Gehuwd/ongehuwd
Nederland I
18.15 Wereldkamp. Wielrennen te
Leicester.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 TROS: Jam.
19.31 De wereld waarin wij leven.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 TROS: Zie Zo Zomer.
21.20 De Kampioenen (film).
22.10 De Griekse zangeres Dora
Jannakopoulou.
22.35 NOS: Journaal.
22.40 Wereldkamp. Wielrennen te
Leicester.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Van gewest tot gewest.
19.49 Tips van het Nationaal Bureau
voor Toerisme.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VPRO: Berichten uit de zomer.
20.45 Kunstenaarsportret van
Jaap Boots.
20.55 Onaantastbaar(film).
21.40 De wereld van Peter Vos (rep.)
22.25 NOS: Journaal.
Nederland I
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 E.O.: Teen Revolt (doc.).
19.30 Koorzang.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en Nu.
20.45 Please Sir, tv-serie.
21.10 Popparlement.
22.00 Zolang de kraanvogels nog
overvliegen (film).
22.50 Avondsluiting.
22.55 NOS: Journaal.
23.00 Wereldkamp. Wielrennen te
Leicester.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Première.
19.30 VARA: Lief zijn voor muizen.
19.35 Knight Duty.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Zomaar een
zomeravond.
21.45 Mannix.
22.35 NOS: Journaal.
MMMMMMMMMMMMMflMMMMMMWIIIMIWIM