They shoot horsesdon 't
theyeen benauwende film
FILMS IN AMSTERDAM
Spanning rond
Omroep-CAO
wordt minder
Veel schouwburgen
zijn te vaak dicht
UITGAAN IN HAARLEM
CRISISJAREN HERLEVEN IN MARATHONDANS
Wedstrijd voor
jonge schilders
Nieuwe film van
Ingmar Bergman
Roemeen Nastasi
leider van Haags
theater-centrum
TV vrijdag
Natuurfilm over
kraanvogels
TV vanavond
Radio zaterdag
TV zaterdag
VRIJDAG 7 AUGUSTUS 1970
11
Bitter commentaar
Record-ver dwazing
Nachtvoorstellingen
BEDAAGD ARTI
OP HIPPE TOER
Realistisch beeld
Benauwend
Regeling arbeidstijd
naar later datum
„GEÏSOLEERDE CULTUURHUIZEN"
In Haarlem
r\4- 4 o m orlr
'm
AMSTERDAM Het is merk
waardig dat de roman „They shoot
horses, don't they" die Horace McCoy
in de dertiger jaren schreef, eerst nu
verfilmd is, vooral ook waar de schrij
ver na de bekende twaalf ambachten,
dertien ongelukken, nog voor 1940 bij
de filmindustrie terecht is gekomen
en daar ettelijke scenario's en film
bewerkingen van bekende romans
schreef. Alleen de roman die zijn
naam bekendheid bracht, was niet
onder die bewerkingen.
„They shoot horses, don't they" is in
ons land vooral bekend geworden door
dat Charlotte Kohier er een voordracht
aan ontleende die „Marathondans" heet
te en die als een van de grootste voor
oorlogse prestaties van solo-toneel in de
herinnering is gebleven. Mede door het
succes van deze voordracht is de roman
hier gelezen en als een bitter commen
taar op de crisisjaren gewaardeerd. Zo
als John Steinbeck's „Druiven der gram
schap" een monument is geworden voor
de bezitloze boeren uit de „Death Val
ley" in de jaren dertig, zo is de roman
van Horace McCoy een blijvende getui
genis van de crisis-ellende in de grote
steden die tot mensonterende vertonin
gen als de marathondans aanleiding
werd.
Nu is het verschijnsel marathondans,
waarbij het er om ging wie het langst
als paar op de dansvloer wist te blijven,
gemakkelijk te verklaren als een voor-
Uitputting en wanhoop in „They shoot horses, don't they"
liefde van Amerikanen om records te
breken. Wie het het langst op een paal
of op een boomtak wist uit te houden,
werd al in de twintiger jaren tot held uit
geroepen en kon, door het afsluiten van
weddenschappen, geld met deze zinloze
prestatie verdienen. De ellende van de
crisisjaren bracht echter aan deze sport-
verdwazing een lugubere dimensie, door
dat het verdienen van geld stimulans
werd tot het leveren vgn onmenselijke
topprestaties.
De marathondans is daar een van de
meest trieste voorbeelden van geworden
en Horace Mc Coy heeft deze menson
waardige demonstratie tot in de finesses
beschreven. Er kwamen in deze sector
van kermisachtig amusement danswed
strijden voor die meer dan een maand
Behalve in City, waar een Frans po-
litiedrama, „Le dernier saut" van Edouard
Luntz met Maurice Ronet en Michel Bou
quet in première gaat, is er in geen der
Amsterdamse bioscopen iets nieuws te
beleven. Hier en daar ontdekt men tussen
de talrijke prolongaties een spaarzame
reprise die voor sommigen „nieuw" aan
doet, maar overigens is de Amsterdamse
filmagenda van deze week identiek met
de vorige.
De geringe veranderingen worden ver
oorzaakt doordat bijvoorbeeld Kriterion
„The chase" van Arthur Penn terug
brengt, Cinetol de beide muziekfilms van
Don Pennebaker, „Don't look back" met
Bob Dylan en Joan Baez en „Monterey
Pop" in één programma gecombineerd
heeft, het Leidseplein Theater Zeffirelli's
„Romeo and Juliet" opnieuw heeft inge
zet en Royal het nog eens met Norman
Wisdom in „De verknipte melkboer" gaat
proberen. Zodat de echte verrassingen
ditmaal voornamelijk in de nachtvoorstel
lingen gezocht moeten worden.
Voor de grootste verrassing in deze sec
tor zorgt Kriterion die „Come back Afri
ca" van Lionel Rogosin op vrijdag- en
zaterdagnacht vertoont, precies tien jaar
nadat hetzelfde theater deze schokkende
reportage over de Zuidafrikaanse apart
heid in première had gebracht. Rogosins
film stamt uit 1959 en werd grotendeels
met de toen nog weinig gebruikte „candid
camera" opgenomen, eenzelfde methode
als de filmer toegepast had met „On the
Bowery", waarmee hij zijn naam maakte.
Via een kleine intrige confronteert de
filmer ons met de problemen van de ge
kleurde bevolking en de onhoudbare si
tuatie, waarin zij zich bevindt. Veel ervan
is na tien jaar helaas nog altijd actueel.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM De deftige en be
daagde Maatschappij Arti et Amicitiae
is helemaal op de hippe toer. Ze nodigt
jeugdige Nederlandse kunstschilders die
op 1 januari 1971 de leeftijd van 31 nog
niet hebben gehaald uit, mede te dingen
in een wedstrijd.
Inplaats van de normale landschap
jes en vergezichten worden deze keer
werken ingewacht met een der navolgen
de onderwerpen: Het huwelijk van Bea
trix en Claus, de Damslapers, de bezet
ting van het Maagdenhuis of de wed
strijd Feijenoord-Celtic. De kleinste
maat van deze schilderijen moet 100
centimeter zijn. In de jury zitten Arie
Kater, Theo Kurpershoek, Melle, Co
Westerik en dr. S. H. Levie.
De inzendtermijn sluit 10 november
van dit jaar.
NEW YORK (AP) De Zweed Ing
mar Bergman gaat zijn eerste film in
de Engelse taal regisseren en produce
ren. De film berust op een origineel sce
nario, dat door Bergman is geschreven
en dat de naam ..The Touch" heeft mee
gekregen.
De hoofdrol wordt gespeeld door de po
pulaire Amerikaanse acteur Elliott
Gould. Verder worden rollen gespeeld
door Bibi Anderson en Max von Sydow.
die reeds in andere Bergmanfilms zijn op
getreden.
Het budget voor de film, die wordt ge
financierd door de filmafdeling van de
American Broadcasting Companies, be
draagt 1,5 miljoen dollar. Op 15 septem
ber zal te Stockholm een begin met de
opnamen worden gemaakt.
Opvallend is ook de nachtvoorstelling
in Nöggerath. Daar wordt een speciale
middernachtpremière van de Amerikaan
se film „They shoot horses, don't they?"
gegeven, het uitproberen dus van de film
op een speciale publiek, wat de laatste tijd
een veel toegepaste bedrijfspolitiek schijnt
te worden. Overigens staat de film al aan
gekondigd in Tuschinski dat echter eerst
van het succes van „West Side Story" de
bodem wil zien. Meer erover elders op
deze pagina.
„The wild angels" is in Bio gebleven,
Cinétol zet de serie Italiaanse „westerns"
voort met „Death rides a horse" en Leid
seplein Theater dat een reeks voorstel
lingen begonnen is onder de titel „Zeven
weken lachen in de nacht" heeft Blake
Edwards „What did you do in the war
daddy?" op het programma genomen. In
Cineac Reg. Breestraat een reprise van
Boom", onder de titel „Branding", van
Joseph Losey, met de Burtons en Noel Co
ward, DeSmet prolongeert „De man met
de wassen beelden" en Studio K maakt
het jaar vol dat „The Cincinnati Kid" het
op de nachtvoorstellingen heeft uitge
houden.
CHARLES BOOST
DEN HAAG. De Roemeen Ricardo
Nastasi is benoemd tot leider van het
HOT (Haags Ontmoetingscentrum voor
Theaterkunsten). Hij zal zijn taak onder
supervisie van de Haagse Comedie uit
voeren.
De 32-jarige Nastasi ging school in
Salzburg en studeerde aan de universiteit
van Freiburg. Hij hoopt binnenkort te pro
moveren bij prof. Klaus Guenther Just
in Bochem op een onderwerp over ma
rionetten.
De heer Nastasi deed, sedert hij in
1958 een marionettentheater had, ook er
varingen op onder andere als organisator
van evenementen, leider van een experi
mentele toneelgroep, regisseur en acteur.
Sinds vorig jaar is hij als dramaturg,
regisseur en acteur werkzaam geweest
bij het stedelijk theater in Constanz-Bo-
densee.
onafgebroken duurden. De organisatoren
verdienden aan de entreeprijzen en de
inleggelden der deelnemers, de deelne
mers dongen mee naar de prijzen voor
hen die het langst op de dansvloer ble
ven en dansbewegingen maakten, en
hoopten er verder op tussentijds dusda
nig op te vallen dat zij door een firma of
bedrijf geadopteerd zouden wonden, wat
betekende dat zij in shirts met de firma
naam zouden dansen en allerlei vergoe
dingen en kleine prijzen in de wacht kon
den slepen. Maar de meeste crisis-slacht
offers deden mee om enige weken onder
dak te zijn en een gratis bed en vrije
maaltijden te krijgen.
Want het werkschema schreef twintig
minuten rust voor na ieder uur van dans
activiteit en de humane organisatoren
zorgden er wel voor dat dokters en ver
pleegsters aanwezig waren om door keu
ringen vooraf en medische hulp tijdens
de marathon al te dramatische inciden
ten te vermijden. Hoewel juist de moge
lijkheid van dit soort incidenten de groot
ste attractie van het evenement uitmaak
te.
De film van Sydney Pollack houdt zich
nauwkeurig aan deze omstandigheden en
mogelijkheden. Het is 1932 en de plaats
van handeling is een verlopen danszaal
op de zeeboulevard in de buurt van Los
Angeles. Roman en film richten hun aan
dacht vooral op twee figuren die aan de
marathon deelnemen, Robert, een jon
gen van buiten die zich toevallig en min
of meer tegen zijn zin heeft laten in
schrijven en Gloria, een verbitterd meis
je dat alles op alles zet de wedstrijd te
winnen om daarmee een einde te maken
aan de reeks mislukkingen die tot dan
haar leven heeft uitgemaakt.
Opnieuw brengt het toeval hen samen
als een van de vele dansparen die de ko
mende weken vrijwel onafgebroken op
de dansvloer een erbarmelijke vertoning
van menselijke degradatie te zien zullen
geven. Tot twee maal toe wordt de dag
en nacht doordraaiende marathon onder
broken voor een wedstrijd in snelwande
len door de al uitgeputte paren, waarbi;
de deelnemers die de eindstreep niet ha
len binnen de afgesproken tijd, van ver
dere deelneming worden uitgesloten, wat
opnieuw tot dramatische taferelen van
volkomen uitputting en van elkaar voort
slepen leidt.
Een wisselend publiek, waaronder be
roemde sterren uit het nabije Hollywood
vult intussen de tribunes, amuseert zich,
moedigt aan of sluit weddenschappen
Ze zijn daar, zoals een der organisato
ren fijntjes opmerkt, om wat ellende en
narigheid te zien, zodat zij zichzelf wat
prettiger kunnen voelen. „They shoot
horses, don't they?" is door deze gede
tailleerde en realistische tekening van
een eens bestaand hebbend instituut een
benauwende herinnering aan de crisisja
ren geworden, waarin Jane Fonda als
Gloria, Michael Sarrazin als Robert die
na afloop gedwongen wordt zijn partne
rin dood te schieten, maar vooral Gig
Young als een van de organisatoren van
het feest beklemmend spel te zien geven.
CHARLES BOOST
HILVERSUM. Teneinde een spoe
dige totstandkoming van de Omroep-
CAO 1970 te bevorderen hebben de
besturen van de NOS en de Wereld
omroep besloten, de kwestie van de
harmonisering der arbeidstijden voor
het omroeppersoneel uit de CAO voor
dit jaar te lichten.
Deze harmonisering houdt voor het
overgrote deel van de omroepmede
werkers een verkorting van de ar
beidstijd in, maar voor enkele tiental
len radiomedewerkers een arbeidstijd
verlenging. Van werkgeverszijde is
steeds vastgehouden aan een koppe
ling van de werktijdverkorting voor
een groot deel van het personeel aan
de arbeidstijdverlenging voor onge
veer 45 radiotechnici.
Voor de vakbonden was dit onaan
vaardbaar. Toen men hieromtrent geen
overeenstemming kon bereiken, is door
de Unie BHP-NTB en de Christelijke
Bedrijfsbond HBV al voorgesteld om
deze kwestie uit de CAO voor 1970 te
lichten. Maar de bond Mercurius wilde
deze kwestie in de CAO voor dit jaar
geregeld zien en eiste van de werkge
vers, dat de werktijdverlenging onge
daan zou worden gemaakt.
De besturen van NOS en Wereld
omroep hebben deze week in een brief
aan de vakorganisaties en vandaag in
een mededeling aan het personeel ge
steld, dat de werknemersorganisaties
een dezer dagen een CAO zal worden
aangeboden, die gebaseerd is op het
resultaat van de gevoerde onderhande
lingen. „Om zo mogelijk een CAO voor
1970 met alle betrokken werknemers
organisaties overeen te komen, heb
ben de besturen zich bereid verklaard
om het punt, dat tot dusver een be
lemmering heeft gevormd, namelijk de
regeling van de wekelijkse arbeidstij
den, daaruit te lichten" aldus het
communiqué van de werkgevers.
Mocht desondanks Mercurius niet
bereid zijn om de CAO te onderteke
nen, dan zal de CAO met de onder
tekening door de beide andere bonden
naar het loonbureau worden gestuurd.
De CAO is in dat geval ondertekend
door twee bonden, die slechts 20 per
cent van het totale personeelsbestand
vertegenwoordigen.
De werkgevers hebben wel laten
weten, dat men bereid is om direct na
de totstandkoming van de CAO 1970
de onderhandelingen over de werktij
denkwestie te heropenen.
Nederland 1. Als Pipo de kleintjes
naar bed heeft gejaagd en de groten
het journaal hebben gezien, brengt de
Evangelische Omroep een program
ma over de tieners, getiteld Teen Re-
volt. Het is een documentaire over het
werk van de christelijke jeugdorgani
satie Teen Challenge, die al vele jaren
probeert de jeugdcriminaliteit, de ho
mofilie en het druggebruik te bestrij
den. Koorzang uit Kampen sluit het
evangelische programma af.
Na het journaal neemt de NCRV de
dienst over met eerst de actualiteiten
rubriek Hier en Nu en vervolgens een
aflevering van Please Sir. In Poppar-
lement komt een bekende persoonlijk
heid terug, van wie we in lange tijd
niets hebben gehoord, nl. Boudewijn
de Groot. Hij maakt deel uit van de
jury samen met Albert Mol, Marie
Cecile Moerdijk en Leo Riemens. Als
getuigen-deskundigen treden voorts op
Willem Duys, Godfried Bomans, Joost
de Draayer, Roel Balten en Henk v.d.
Berg.
In de studio treden op: Ciska Pe
ters met o.m. haar voltreffer over de
kermismeiden en de Belgische beat-
groep the Pebbles, die hun aanvanke
lijke beloften toch niet helemaal heb
ben ingelost.
Zolang de kraanvogels nog overvlie
gen is een film, die wordt vertoond
in het kader van het natuurbescher
mingsjaar en die een inleiding mee
krijgt van Prins Bernhard, die zich
immers erg inspant voor de natuurbe
scherming. De BBC maakte deze do
cumentaire in kleur. De dagsluiting
wordt verzorgd door ds. Okke Jager,
die spreekt over kerkelijke verdeeld
heid over het wereldgebeuren. Na het
met een samenvatting van de kwalifi-
catieritten voor amateursprinters om
het wereldkampioenschap wielrennen
in het Engelse Leicester.
Nederland 2. Pipo, het nieuws en
dan Première, de 14-daagse rubriek
over filmkijken en filmmaken. De
VARA vervolgt om half acht het
avondprogramma met twee filmpjes,
eerst Lief zijn voor muizen, een Hon
gaarse tekenfilm en vervolgens een
slapstick met Harry Langdon, getiteld
Knight Duty.
Na het journaal gaan we op de meer
moderne toer en wel via Zomaar een
Zomeravond en Mannix. In de Zomer
avond ontvangt gastheer Koos Poste-
ma de nodige gasten, van wie we noe
men de Engelse zangeres Cleo Laine,
het variéténummer the mad caps en
voor de improvisatie Berend Boude
wijn, Trudy Labije en Henk Molen
berg. Verder zijn er de bekende spel
letjes, de vraaggesprekjes en tussen-
muziekjes van het orkest o.l.v. Tony
Nolten.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.23 Weekeind. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws.
8.11 Van de voorpagina. 8.15 Stereo:
Z.O. 135. (9.35 Waterstanden). 10.30
Stereo: Tango Rumba orkest. 11.00
Nws. 11.03 Stereo: Lichte gramm.muz.
11.10 Licht orgelspel. 11.25 Oosteuro-
pese kroniek. 11.45 Fanfare-orkest.
12.05 Stereo: Licht strijkorkest. 12.30
Sportnws. (Tussen 12.45 Wereldkam-
pioensch. wielrennen te Leicester). 13.00
Nws. 13.11 Varia. 13.13 Actualiteiten.
13.23 Stereo: Jongerenprogr. 14.35 Ra
dio Jazz Magazine. 15.00 Progr. gew.
aan Beethoven. 16.00 Nws. 16.03 Ste
reo: Scan. 16.15 Stereo: Mod. Muz.
16.35 Artistieke staalkaart. 17.10 Oude
operamuz. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo:
Open Huis. (19.30 Nws.) 21.00 Stereo:
Klass. muz. 22.00 Amus. muz. 22.30
Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Stereo:
Licht kwintet. 23.15 Stereo: Licht ge-
var. pl. progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Klass. muz. (7.25 Horen
en zien; 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu).
8.11 Gew. muz. 8.30 Nws. 8.32 Tou-
ringclub. 9.00 Theologische Etherleer
gang. 9.35 Gymnastiek. 9.45 Stereo:
Grand Gala du Disque Classique. 11.00
Nws. 11.03 Stereo: Mod. muz; 11.15
Solarium. 11.55 Mededelingen. 12.00
Zonder grenzen. 12.10 Uit balans. 12.14
Marktberichten. 12.16 Overheidsvoorl.
12.26 Mededelingen land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50
Buitenl. commentaar. 13.00 Verz. pl.
progr. 14.00 Stereo: P.M. (16.00 Nws.)
16.30 Inzet. 17.00 Magazine. 17.30 Ste
reo: Licht muz. progr. 18.19 Kanjer Ko
ning Kompetitie. 18.30 Nws. 18.41 Ac
tualiteiten. 19.00 Stereo: Meisjeskoor.
19.30 Jongerenprogr. 20.00 Verz. pl.
progr. (21.00 Wereldkamp. wielrennen,
in Leicester). 22.00 Troubadour. 22.35
Avondgebed. 22.30 Nws. 22.40 Stereo:
Goal. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 11.00
Nws). 12.00 Nws. 12.03 Popmuz. 13.00
Nws. 13.03 Licht pl. progr. (14.00 en
15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 Gevar.
muz. progr. 17.00 Nws. 17.02 Hier en
Nu. (Tussen 17.00-18.00 Rep. wereld
kamp. wielrennen in Leicester)
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz. progr. (12.40
SOS-berichten voor schippers). 12.55
Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20
Gevar. progr. (14.00 en 15.00 Nws.
17.00 Nws. 17.15 Jazz en chanson. 18.00
Nws. 18.03 Voor de jeugd. 18.30 Franse
taalwenken. 18.33 Lichte muz. 18.52
Taalwenken. 18.55 Lichte muz. 19.00
Nws. 19.30 Muz. progr. 22.00 Nws. en
berichten. 22.10 Amus. muz. 23.00 Nws.
23.10 Liederen. 23.40 Nws.
ROTTERDAM. ,J>e schouwburgen
zijn geïsoleerde cultuurhuizen. Op zon
dag geen toneel; in de zomermaanden
vrijwel alles dicht; de kassa's open alleen
tijdens werkuren; beperkte voorbespre
kingsmogelijkheden; geïsoleerde culture
le functie (het geven van voorstellin
gen)".
Deze opmerkingen komen van de Rot
terdamse Kunststichting, die ze baseert
op een onderzoek naar de schouwburg
accommodatie in ons land, dat in de loop
van 1968 en 1969 is gehouden door de
Vereniging van Schouwburgdirecties.
70 percent van de schouwburgen in
Nederland is 's zondags gesloten. Op za
terdag is 39 percent gesloten. Het bezwaar
,,'s zondags zitten de gezelschappen in de
grote steden", is niet houdbaar: ook 50
percent van de schouwburgen in steden
met meer dan 100.000 inwoners is 's zon
dags gesloten. Het weekend, het moment
waarop het merendeel van de bevolking
MUZIEK
Grote of St. Bavokerk, (Grote Markt);
di. 11 aug. 20 u. en do. 13 aug. 15 u.: Or
gelconcert.
Openluchttheater, (Bloemendaal): Vr.
20.15 u.: The Dutch Swing College Band.
Za. 8 aug. 14-16 u.: „Yorkshire Youth
Concert Band" uit Engeland.
Dancing Ferdinand (Geertruida Carel-
senstraat). Dagelijks van 20-01 u.: dan
sen.
Treslong, Hillegom). Dagelijks behal
ve maandag: diner-dansant.
Cabaret-dancing Caramella, (Zand-
voort). Dagelijks dansen „Les Etoiles".
Hotel Bouwes, (Zandvoort). Dagelijks
„I Cavelieri".
Hotel Esplanade, (Badhuisplein, Zand
voort). Dagelijks van 20-02 u.: Optreden
van het DA-trio.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum (Groot Heiligland
62) Permanente tentoonstelling van wer
ken uit de Haarlemse school van de 16e
tot en met de 19e eeuw, waaronder Frans
Hals' meesterwerken. Iedere zaterdag
extra avondopenstelling van het met kaar
sen verlichte museum van 20.30-22.30 uur.
Tot en met 5 september. Dagelijks van
10-17 uur. Zondag 13-17 uur.
Bisschoppelijk Museum, (Jansstraat
39). Permanente tentoonstelling van ou
de religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, handschriften
en kunstnijverheid. Geopend van 10-12.30
en van 14-17 uur. Zondags van 14-17 uur.
Teylermuseum (Spaame 16). Perma
nente tentoonstelling van schilderijen,
fossielen, mineralen en historische na
tuurkundige instrumenten. Geopend op
werkdagen (behalve maandag) van 10-17
uur. De eerste zondag van de maand van
13-17 uur.
Vis- en Vleeshal (Gr. Markt). Func
tionele kunst van de 21ste eeuw" exposi
tie van objecten van Curt Stenvert. Tot
en met 5 september. Tevens in de Vishal
een expositie van fotogroep „De Mug
gen". Tot en met 22 augustus. Geopend
van maandag tot en met zaterdag van
10-17 uur, zondag van 13-17 uur.
Koudenhornkazeme (Koudenhom). Per
manente tentoonstelling van de stichting
Meervoudig Amateur Centrum Ruimte
waarneming en Onderzoek (MACRO) ge
opend maandag en vrijdag van 10.30-22
u dinsdag en vrijdag 14-17 u. en zater
dag 13-17 u.
Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw
Heiligland 1 rd). Permanente expositie
van voornamelijk Haarlemse kunste
naars. Bezichtiging van de gebrandschil
derde ramen uit 1602. Dagelijks, behal
ve dinsdag, van 10-20 uur. Van 20-24 uur:
klassiek grammofoonplatenprogramma.
Galerie T., (Bakenessergracht) Zomer-
expositie van werken van onder anderen
Jorn, Heyboer, Klink en Montijn. Dage
lijks geopend van 11-17 u. zondags 14-18
uur. Tot en met 31 augustus.
Potterie „Het Schoutje" (Schouten-
steeg). Expositie van potterie en hand-
weef. Dinsdag tot en met zaterdag ge
opend van 10-17 uur.
Galerie Blokker, (Bronsteeweg 4a, te
Heemstede). Tentoonstelling van wand
kleden van Rietje Degens. Geopend van
9-7.45 u. Zondag en maandag gesloten,
Tot en met 13 augustus.
Galerie „De Paerdestal" (Franken-
straat 35-37). Expositie schilderijen teke
ningen. Daniël Merino. Dagelijks van 11-
22 u. Tot en met 14 augustus.
Wijkcentrum Meerwijk, Bemodotte
laan). Tentoonstelling van tekeningen van
Jan en Martha Hofman. Geopend van
14-16.30 en 19-21 uur. Tot en met 8 au
gustus.
Thysse's Hof, (Bloemendaal). Tentoon
stelling over milieuhygiëne. Geopend van
dinsdag tot en met zondag 9-12 en 13.30-
17 uur. Tot 1 september.
Galerie Eylders (Haltestraat 77). Expo
sitie van werken uit eigen bezit en brons
plastieken van Wim Jonker en Jean le
Noble en keramiek van Babs van Els-
dingen. Van dinsdag tot en met zondag
geopend van 19-22 uur.
Gemeenschapshuis, (Zandvoort). Foto
expositie van „Oud Zandvoort" Dage
lijks geopend van 10-12, 14-17 en 20-22 u.
Zondag van 15-17 en 20-22 uur. Tot en met
8 augustus.
Galerie De Garage, (Kostverloren-
straat Zandvoort). Expositie van werken
van Danny Visser en Edwin Feith. Ge
opend van 12-17 en 19.30-21.30 uur. Tot
en met 7 augustus.
DIVERSEN
Waagtaveerne, (op hoek Damstraat en
Spaame). Dagelijks behalve maandag
open podium) geopend van 10-18 en 20-24
uur. Vrijdag en zaterdag tot 01 uur.
vrij heeft, wordt in Nederland minder
dan men zou verwachten gebruikt om de
mensen de kans te geven van cultuur in
de schouwburg te genieten. De percenta
ges worden mede ongunstig beïnvloed,
doordat in de zomermaanden de schouw
burgen over het algemeen dicht zijn: in
mei 34 percent, in juni 70 percent, in juli
84 percent en in augustus 73 percent.
De openingsuren van de kassa's van
60 percent van de Nederlandse schouw
burgen zijn afgestemd op de niet-wer-
kende kunstconsument: de kassa's van 60
percent der schouwburgen zijn 's avonds
gesloten en alleen 's morgens en/of des
middags geopend. Slechts in 23 percent
der gevallen zijn de kassa's de gehele
dag open.
Voorbesprekingen bij de schouwburg
moeten in Nederland overwegend telefo
nisch (bij 60 percent) of aan de kassa
(bij 57 percent van de schouwburgen)
gebeuren. Schriftelijke voorbespreking is
slechts bij 13 percent van de Nederlandse
schouwburgen mogelijk en via het be
spreekbureau slechts bij 17 percent der
schouwburgen.
De meeste schouwburgen in Nederland
hebben slechts een zeer geïsoleerde, cul
turele functie, namelijk het geven van
voorstellingen. In 87 percent van de
schouwburgen wordt het publiek het niet
mogelijk gemaakt, zich te documenteren
bijvoorbeeld via het aanschaffen van lit
teraire platen op toneelgebied en derge
lijke. In 93 percent van de schouwbur
gen krijgt het publiek de gelegenheid op
andere manier (via gesprekken, littera
tuur etc.) kennis te nemen van culturele
uitingen dan via „voorstellingen"
De meerste schouwburgdirecties vinden
het interieur van de schouwburgen veel
belangrijker dan het exterieur: immers
in het interieur vinden „voorstellingen"
plaats. De sluisfunctie die het exterieur
van een gebouw heeft voor de potentiële
bezoeker, wordt niet onderkend, aldus de
Rotterdamse kunststichting. 75 percent
van de schouwburgdirecties is overigens
van mening, dat toneelvoorstellingen al
leen in de schouwburg gegeven moeten
worden, en zeker niet in de bedrijven.
De Haarlemse schouwburg wijkt niet
veel af van het algemene beeld. Be-
spreekuren dagelijks van 10-3 uur (tele
fonisch van 12 tot 3). De schouwburg gaat
's avonds om 7 uur open, maar dan kan
men er alleen terecht voor de voorstel
ling van die avond. In juli en augustus zijn
er geen voorstellingen op een enkele na
eind augustus. Wel is de schouwburg
op zaterdag en zondag open. Het theater
wordt vrijwel uitsluitend voor voorstel
lingen gebruikt- een enkele keer is er
een congres. De schouwburg kent een
goed geoutilleerde informatiebalie, die
van 10 tot 5 uur open is.
Nederland I
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 E.O.: Teen Revolt (doc.).
19.30 Koorzang.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en Nu.
20.45 Please Sir, tv-serie.
21.10 Popparlement.
22.00 Zolang de kraanvogels nog
overvliegen (film).
22.50 Avondsluiting.
22.55 NOS: Journaal.
23.00 Wereldkamp. Wielrennen te
Leicester.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Première.
19.30 VARA: Lief zijn voor muizen.
19.35 Knight Duty.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Zomaar een
zomeravond.
21.45 Mannix.
22.35 NOS: Journaal.
Nederland I
16.00 NOS: Journaal.
16.02 De Debbie Reynolds-Show.
16.30 Voor de jeugd.
18.15 NOS: Wereldkamp. Wielrennen
te Leicester.
18.45 Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: Bruintje Beer.
19.08 Daktari.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Show overleden zangeres
Alexandra.
20.50 De Marollen in opstand (rep.)
21.40 Johnny Belinda (film).
23.15 Epiloog.
23.20 NOS: Journaal.
23.25 Wereldkamp. Wielrennen te
Leicester.
Nederland
18.45 NOS: Pipo de Clown.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Vaders tegen wil en
dank.
19.30 Nat. Philippijns Ballet.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: High Chaparral.
21.10 AVROSkoop.
21.55 Life and times of Lord
Mountbatten (doe.).
22.45 Wereld Muziekconcours te
Kerkrade.
22.55 NOS: Journaal.