Stokovsky leidt Radio Philharmonisch Orkest Contra-kritiek op publikatie in Kunstfeiten Centrum houdt open huis om toneeltechniek te tonen VEN brug groothandelcentrum DE NIEUWE PIPO Niet meer zendtijd voor NOS als strikt nodig is POPULAIRE AMERIKAANSE DIRIGENT STELT PRIJS OP MUZIKALE EXPERIMENTEN Stadsgezichten beschermd AVRO IN JAARVERSLAG Anouilh's „Wals van de Toreadors" als Engelse film Indonesië in '45 in documentaire ideale inkoopmethode voor winkeliers en grootverbruikers TV vanavond Radio donderdag TV vanavond TV donderdag WOENSDAG 12 AUGUSTUS 1970 9 Graag popmuziek Schouwburgbeleid KEES DE JONGENVEREIST UITZONDERLIJKE BELICHTING (Van onze kunstredactie) HAARLEM Op de zaterdagen 22 en 29 augustus kan iedereen in de Haarlemse stadsschouwburg komen kijken bij de repetities voor het toneel stuk „Kees de Jongen", dat de toneelgroep Centrum op 19 september in première brengt. Tussen 11 en 3 uur kan men (zachtjes) binnenlopen om de voorbereidingen van dit technisch veeleisende stuk van Gerben Hellinga (naar het boek van Theo Thijssen), dat geregisseerd wordt door Peter Oost hoek, te volgen. Programma s voedingsmiddelen, delicatessen, comestibles, dranken, non foods, diepvriesartikelen. - alles voor winkel en grootkeuken. - kopen naar behoefte - direct meenemen. - allerlaagste.-kwantumprijs. - altijd verse produkten. - demonstraties nieuwe artikelen. Haarlem, J. v. Krimpenw. 1 Tel. 31 9319 Beverwijk, Parallelweg 61 Tel. 25 0 47 Kijkdichtheid Waardering (Van one correspondent) HILVERSUM, -r- Na een afwezigheid van bijna twintig jaar is de beroemde Amerikaanse dirigent Leopold Stokovsky weer in ons land. Hy komt hier twee con certen van het Radio Philharmonisch Or kest met medewerking van het Groot Om roepkoor dirigeren. Het ene is in de Zuidhal van de RAI in Amsterdam op 20 augustus, het andere op 22 augustus in De Doelen in Rotterdam. De AVRO zendt het eerste concert rechtstreeks via de radio stereofonisch uit. De TV-registratie van dit concert zal op een nader te bepalen datum worden vertoond. Stokovsky zal na de concerten nog een kleine week in Nederland blij ven om er nieuwe opnamen voor Decca te maken en om een bezoek te brengen aan het internationale muziekcentrum Queekhoven in Breukelen, waar hij zal LEOPOLD STOKOVSKY spreken met een nieuwe lichting violis ten-cursisten. Een lijfelijk wat breekbaar, maar gees telijk nog ongebroken man bleek de jarige Stokovsky te zijn op de perscon ferentie, die Phonogram, de AVRO en de NOS gisteren ter gelegenheid van zijn verblijf in ons land rondom hem hadden georganiseerd. Het uitgroeien tot groot dirigent, iets wat hem beslist niet ontzegd mag wor den, noemde Stokovsky met zachte stem een mengeling van natuurlijke begaafd' heid en een opeenstapeling van ervarin gen. „Ik houd van experimenten. Het hele leven is er vol van en waarop berust bijvoorbeeld de wetenschappelijke voor uitgang anders dan op experimenten? Na tuurlijk, er kunnen goede en slechte ex perimenten zijn, ook in de muziek, of wat breder gezien in de kunst in zijn algemeenheid. Maar het winnen van nieuw land, zoals u dat in Nederland doet is in zekere zin toch ook experimenteel". Over popmuziek wil hij eigenlijk geen kwaad woord horen. „Volgens mij is de ze muziek de vertollring van het wezen van de jeugd van vandaag, die de toe komst van morgen eens zal bepalen. Het is nuttig om naar deze muziek te luis teren, wil men in zekere zin eruit kun nen opmaken hoe de wereld er van mor gen zal uit komen te zien". Stokovsky heeft veel gedaan om de klassieke muziek wat populairder te ma ken bij het grote publiek. Maar ook hij constateert aan de avond van een zeer lang en vruchtbaar leven dat het aan trekken van nieuw publiek zijn begren zingen kent. Want de niet-geïnteresseer- den zijn echt niet over te halen om klas siek of modern te appreciëren ook al pro beert men ze via het „dienblad" van te levisie, film of concertzaal ervoor te in teresseren. Dat kan soms financiële moei lijkheden opleveren voor de orkesten, zo als ook in Arherika op het ogenblik wel het geval is, maar Stokovsky vindt het toch té ver gaan om de niet-geïnteres- seerden via belastingen voor die orkes ten te laten betalen. Waarom tenslotte is Stokovsky van plan deze keer met een ander orkest dan het Concertgebouw Orkest te gaan optreden? „Ik vind het weieens plezierig om met een mij onbekend orkest te werken. Het Radio Philharmonisch Orkest ken ik van horen zeggen; het moet erg goed zijn, is mij verteld. Per slot van rekening: Wat verandering op zijn tijd kan toch zo uiterst charmant zijn". ROTTERDAM. De secretaris van de Vereniging van Schouwburg- en Concert directies in Nederland, de Rotterdammer drs. W. Hofman, heeft zich gedistanti eerd van de publikatie met kritisch com- mentaat over het schouwburgwezen, die eerder deze week door de Rotterdamse Kunststichting in „Kunstfeiten" is ver spreid. De Kunststichting noemde de schouw burgen „geïsoleerde kunsttempels." die op zondagen nauwelijks toneel geven, in de zomer grotendeels dicht zijn en bo vendien moeilijk toegankelijk (kassa's open vaak alleen op werkuren). De op merkingen waren gebaseerd op een lan delijke enquête door de Vereniging van Schouwburgdirecties. Drs. Hofman, die ook secretaris is van de Rotterdamse Kunststichting, zegt, dat de publikatie in „Kunstfeiten" een vorm heeft gekregen, die niet alleen feitenma teriaal gaf, maar ook commentaar. In een brief aan de abonnees verklaart drs. Hof man, dat hij het geven van dit commen taar onjuist vindt, omdat aan de feiten zelf zeer vele, vaak zeer ingewikkelde re denen ten grondslag liggen, die voor meer dan een uitleg vatbaar zijn. „Hoewel ik de zaak uiteraard niet meer kan terug draaien, verzoek ik u hiermee, zo u com mentaar zoudt willen geven, rekening te houden," zo besluit drs. Hofman zijn brief. DEN HAAG. Op grond van de Monumentenwet zijn gedeelten van de IJsselmeerstadjeq Harderwijk, Hoorn, Monnickendam en Urmond aangewe zen als beschermde stadsgezichten. De aanwijzing geschiedde door de minis ters van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk werk en van Volkshuisves ting en Ruimtelijke Ordening. VOOR HARDERWIJK gaat het om de voormalige hanzestad, die een goed bewaard gebleven voorbeeld is van een sedert de middeleeuwen zich ont wikkelende handelsstad. HOORN, dat in 1357 stadsrechten kreeg, ontplooide zich tot een belang rijke havenstad. De stad vormt een historisch waardevol bouwkundig ge heel door de in oorsprong laat-middel- eeuwse structuur. MONNICKENDAM een nederzetting die in 1355 stadsrechten kreeg, heeft zich tot een typisch Oudhollandse stad ontwikkeld. en Noord Holland, gemeenten Utrecht en Haarlem) uitgenodigd voor een bezoek. Het stuk (over een dagdromende Am sterdamse schooljongen) telt vele korte scènes, die zich behalve in tekst en so bere aankleding van elkaar onderschei den door een ingenieuze belichting. Er zijn zo'n 300 verschillende lichtstanden ontworpen .Er komen drie volg-schijn- werpers, die vanuit de zaal de spelers volgen. Dit alles vereist zo'n technische vaardigheid dat de toneelgroep Centrum voor dit stuk een eigen lichtinstallatie (ongeveer ƒ30.000) heeft aangeschaft en enige belichtingsmensen in dienst heeft genomen. Dit is gedaan om de voorstellingen zo perfect mogelijk te laten verlopen. Wan neer men gebruik zou maken van de licht installaties in de schouwburgen, waar men moet spelen, dan zou de gebruike lijke tijd van een ochtend en een middag voor de technische voorbereiding van de voorstelling in deze of gene schouwburg te kort zijn. Elke schouwburg heeft zijn eigen afmetingen en ook de lichtinstalla ties zijn nooit dezelfde. Overigens worden van de voorstelling van „Kees de Jongen" twee versies gemaakt, een voor de grote en een voor kleinere schouwburgen. In sommige theaters zal het niet eens ge bracht kunnen worden, zoals in Amster dam. Daar brengt Centrum „Kees de Jongen" één keer in de stadsschouwburg waar het gezelschap doorgaans niet mag spelen. „Het stuk vraagt eigenlijk om een serie bespeling in één vaste schouwburg en niet om een dagelijkse reis", aldus M. Carpentier Alting, de zakelijke leider van Centrum, „We hadden het nooit op het repertoire genomen als het een buitenlands stuk was geweest." De problemen die de op voering van een dergelijk stuk met zich meebrengt hebben Centrum tot de conclusie gebracht, dat Nederland een achterstand heeft op een toneeltechnisch gebied. „Onze voorstellingen moeten voor de dagelijkse verhuizing steeds zo eenvou dig mogelijk worden gemonteerd. Andere stukken komen om louter technische re denen helemaal niet op het repertoire, Het publiek weet eenvoudig niet was er allemaal op het toneel mogelijk is. Daar voor moet je naar het buitenland", aldus Carpentier Alting, die er aan toevoegt dat de voorstellingen in kwaliteit achter uit gaan door de technische tekortkomin gen tengevolge van het vele reizen, dat de toneelgezelschappen moeten doen. Om het publiek eens te laten zien wat er bij een voorstelling als van Kees de Jongen op technisch gebied komt kijken, heeft men twee repetitiedagen openbaar gemaakt. Bovendien heeft Centrum de subsidie-gevers (CRM, provincies Utrecht Centrum zal voortaan eenvoudig uit gevoerde programmablaadjes uitgeven bij de voorstellingen. Tevoren kan men echter een boekje kopen waarin allerlei wetenswaardigheden over het stuk en de schrijver vermeld staan. De boekjes kan men al krijgen wanneer men de kaartjes gaat kopen. Centrum gaat in het komend school jaar op tweemaal zoveel scholen als in het voorgaande jaar toneellessen geven. Voor Haarlem wordt op kosten van de gemeente een speciale speldocente aangetrokken die vijf lessen per week zal geven op ongevier tien scholen. De ge meente Utrecht is wat guller. Daar kun nen al een twintigtal scholen profiteren van de lessen. De docente geeft in elke klas twee les sen, die gevolgd worden door een werk les met enige Centrum-acteurs die daar plezier in hebben. Daarna komt de do cente terug met andermaal twee lessen, waarvan de laatste een voorbereiding is op een bezoek aan een voorstelling in de schouwburg. Vorig jaar zijn op deze manier op vijf Haarlemse scholen lessen gegeven. De behoefte bleek groot. Er kwamen meer aanvragen binnen dan waaraan om finan ciële redenen kon worden voldaan. ADVERTENTIE mmumwwm gssr geen toegang voor particulieren. HILVERSUM. De heer L. H. Slo- temaker, voorzitter van de AVRO is van mening, dat niet moet worden uit gegaan van een zendtijdtoewijzing van 40 procent aan de NOS om daarna te bepalen, hoe die 40 procent het best kan worden gevuld maar van de z.i. zinvoller vraag, hoeveel tijd de NOS nodig heeft om haar taak te kunnen vervullen. „Met het antwoord daarop als uit gangspunt dient het benodigde aantal zenduren voor de NOS bepaald te wor den. Dan pas gaat men uit van de wettelijke beginselen en wordt de zend tijd van de andere omroepen niet meer een sluitpost, zoals thans het geval is", aldus mr. Slotemaker in het gisteren verschenen jaarverslag van de AVRO over 1969. De AVRO-voorzitter zegt verder in zijn inleiding op het jaarverslag geen voorstander te zijn van een nationale omroep, „maar zal men al ooit tot een nationale omroep overgaan, dan is de AVRO door haar aard daartoe de aangewezene" De televisieprogramma's van de AVRO behaalden aan het eind van het afgelopen jaar een kijkdichtheid van gemiddeld 29 procent, terwijl in de zelfde periode de programma's op de andere vaste avonden tot een gemid delde kijkdichtheid van 19 procent kwamen. De actualiteitenrubriek „AVRO's Televizier Magazine" haalde In de laatste drie maanden van het afgelopen jaar een gemiddelde kijk dichtheid van 21 procent en een waar dering van 71, zo blijkt uit het jaar verslag. Tot de meest gewaardeerde amuse mentsprogramma's behoorden „Voor de vuist weg" „The Saint" de Moun- ties Show", „High Chaparral", „Stran ge Report" en de Seth Gaaikema Oudejaarsavondshow. Het verslagjaar werd afgesloten met een batig saldo van 167.771 op een totaal aan inkomsten en uitgaven van ruim vijftien miljoen gulden. Het ledental van de AVRO schom melt nog steeds rond de 835.000. Nog onlangs heeft men Fons Rade makers op het scherm kunnen zien als de onstuimige generaal uit Jean Anouilh's toneelstuk „Wals van de Toreadors". Een Engelse verfilming van het stuk, daterend uit 1961 onder regie van John Guillermin, is van avond op Ned. 1 om 20.25 te zien met als grootste attractie Peter Sellers in de rol die Rademakers in alle nuan ces die de tragi-komische hoofdfiguur eist, speelde. Bij Sellers wordt uiter aard de komische kant van generaal Fitzjohn het beste belicht, wat tot een duidelijke verarming van het bitter- satirische onderwerp leidt. Fitzjohn is met een hysterisch-zieke- lijke vrouw getrouwd die hem vanaf haar ziekbed tiranniseert, een wanho pige situatie die hij alleen maar aan kan door liefdesbrieven te schrijven aan een jeugdvriendin met wie hij ja ren geleden de wals van de Toreadors gedanst heeft. Haar onverwacht be zoek na deze eindeloze verhouding per brief veroorzaakt een gecompliceerde toestand, die nog ingewikkelder wordt als een jonge luitenant die later een onecht kind van de generaal blijkt te zijn, hem zijn liefde ontsteelt. Op het eerste gezicht lijkt een der gelijke intrige bestemd voor een vro lijke liefdesklucht, maar Anouiln heeft het verhaaltje slechts als aanleiding genomen om iets te zeggen over het gezamenlijk ouder worden van man en vrouw en de emotionele ban den die daaruit ondanks allerlei be lemmeringen ontstaan en over de il lusies van de jeugd die beter illusies kunnen blijven. Van deze weemoedige ondertoon blijft niet veel over in de Engelse be werking die de klucht verkiest. Niette min aardige rollen van Sellers, Dany Robin als de Franse jeugdliefde en John Fraser als de jonge concurrent in de liefde. I CHARLES BOOST Nederland I. Pipo, het journaal en dan is het NOS programma Puffenstuf. Aansluitend aan Kenmerk en het jour naal een filmpje van de Stichting So- cutera over het werk van de Neder landse Hart Stichting en dan de weke lijkse hoofdfilm. Het is De Vrouwen van de Generaal, een rolprent uit het begin der zestiger jaren met Peter Sellers in de hoofdrol. Onlangs zagen we ook een Nederlandse bewerking van dit bekende toneelstuk (Waltz of the Toreadors) van Jean Anouihl. Stu dio Sport wijdt zijn woensdagavondaf levering voornamelijk aan de wereld kampioenschappen wielrennen. Nederland 2. Van de AVRO dan natuurlijk altijd nog na Pipo en het journaal eerst een Trompet Car naval, waarin we de bekende .trompet tist Willy Schobben met zijn orkest in actie zien. Schobben heeft een aantal voortreffelijke langspeelplaten ge maakt, die zelfs in het buitenland be langstelling trokken. Zijn optreden werd verfilmd tijdens een concert in de tuin van het Singer Museum in Laren. Het tweede deel van het voorpro gramma laat voor de tweede keer het Nationaal Fillipijns Ballet zien in een televisieregistratie van Heinz Liesen- dahl. Aansluitend aan het tweede journaal een programma van Frans Houtert en Philips Bolhuis, getiteld 15 augustus: slot zonder einde. Zoals de titel al doet vermoeden handelt deze documentaire over de bevrijding van het voormalige Nederlands Indië op 15 augustus 1945, nu dus een kwart eeuw geleden. De volgende 40 minuten zijn voor liefhebbers van natuurfilms. Robert C. Doyle maakte nl. een opzienbarende film in de serie National Geographic Specials, waarin hij het leven van slan gen, hagedissen, salamanders en ande re „griezelige" reptielen de revue laat passeren. Jan Brusse en Fred Oster zoeken het in een vreedzamer omgeving. In Af fiche 2 laten zij weer enkele Franse artiesten aan het woord. Onder hen zijn Mireille Matthieu, Tean Ferrat en de popgroep the Heavy Moonshine. Een half uurtje Frans vermaak dus, dat wordt gevolgd door een amusante do cumentaire over Berlijn, die werd ge maakt door de tegenwoordig meer voor de Duitse dan voor de Nederlandse televisie werkende regisseur Bob Rooijens. Het is een heel bijzondere versie, die Rooijens op Berlijn heeft HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Lichte muz. 8.00 Nws. 8.11 Journaal. 8.20 Lichte muz. (8.30 De groente man). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ka- mermuz. 9.35 Waterstanden. 9.40 Waar zijn onze kinderen. 10.00 Voor kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws). 11.30 Rondom 12. (11.55 Beurs- ber. 12.30 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Journaal. 13.30 't Muzikan tenuur. 14.30 't Is Historisch. 15.00 Voor zieken. 16.00 Nws. 16.03 Land der Muzen. 17.00 Sans Rancune. 17.30 Jeugdprogr. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Journaal. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Accordeon-ensemble. 19.25 Ge sproken brief. 19.30 Nws. 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bij bel. 20.05 Operamuz. 21.05 Hoorspel. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.40 Jour naal. 22.55 Een avondje uit. 23.20 In tern. Jeugdmuz. festival Purmerade 1970. 23.55 Nws. HILVERSUM H. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Badinerie. 8.30 Nws. 8.32 Tou- ringclub. 8.45 Voor de vrouw. (9.00 Gymn. voor de vrouw). 10.00 Wat heeft dat kind? 10.20 Muz. uit Barok. 11.00 Nws. 11.03 Voor zieken. 11.55 Meded. 12.00 Los-Vast. (12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten). 14.00 The Kilima Hawaiians Show. 14.30 Folklore en avantgarde. 15.00 Herv. dienst. 15.30 Gisteren zijn de eerste filmopnamen gemaakt voor de nieuwe ,jPipo-de- Clown"-serie. In de bosrijke om geving van Baarn was de filmploeg neergestreken met Cees van Oyen als de nieuwe Pipo en Jeanine van Wely als Mamalou. In Baarn wordt slechts een klein aantal opnamen gemaakt. De rest wordt opgenomen op Ibiza, waar het verhaal speelt. Op de foto links Pipo met rechts van hem de schrijver Wim Meuldijk. Op de andere foto wordt Mamalöu onder handen genomen voor de film -make-up. Skivatoon. (16.00 Nws). 16.15 Meer over minder. 17.00-17.10 Wielrennen. 17.45 Hier en nu. W.K. Wielrennen. 18.00 Muz. in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Lichte muz. 19.30 Ontvoerd! 20.45 Hoorspel. 21.10 muz. 21.50 Orgelmuz. 22.20 Avond overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Vakan tietoeslag. 23.15 Jazz-Time. 23.55 Nws. HILVERSUM IIL 9.00 Nws. 9.02 Terug van wegge weest 10.00 Nws. 10.03 Muz. bij de koffie. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.03 Popmuz. 13.00 Nws. 13.03 Waarom niet. 14.00 Nws. 14.03 Holster. (15.00 Nws). 16.00 Nws. 16.03 Popmagazine. 17.00 Nws. 17.02 Verzoekpl. BRUSSEL 324. 12.00 Nws. 12.03 Muz.progr. (12.40 Weerbericht, SOS-ber. voor schippers) 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. SOS-ber. voor schippers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Concert- müz. 15.00 Nws. 15.03 Casinomuz. 16.00 Nws. 16.00 en 17.00 Flitsen W.K. Wiel rennen) 16.03 Beursber. 16.09 Muz. progr. 17.00 Nws. 17.55 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.03 Verzoekpl. 18.28 Paar- desportuitslagen. 18.30 Franse taai- wenken. 18.33 Lichte zang. 18.35 Ver- keerswenken. 18.30 Liederen. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Piano- muz. 20.10 Boekbespreking. 20.25 In termezzo. 20.30 Hoorspel. 21.35 Pro menadeconcert. 22.00 Nws en ber. 22.10 Lichte muz .(23.00 Nws). 23.40 Nws. Nederland I 17.00 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.25 22.05 22.45 Nederland H 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.30 19.55 20.00 20.15 20.20 20.45 AVRO: Voor de kinderen. NOS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Puffenstuf (serie). CVK-IKOR-RKK: Kenmerk. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. Uitz. Stichting Socutera. NOS: De vrouwen van de generaal (speelfilm). Studio Sport. Journaal. 21.35 22.05 22.25 NOS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Trompet-Kamaval. Nationaal Philippijns Ballet STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: 15 augustus 1945. De wonderlijke wereld van reptielen en amfibische wezens (film). Affiche II (chansons-progr.). Berlijn Berlijn (film impressie. NOS: Journaal. Nederland I 15.30 NCRV: Vakantieprogr. 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 VPRO: VPRO-Piknik. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 22.30 NOS: Journaal. 22.35 Wereldkamp. Wielrennen. Nederland n 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.49 19.55 20.00 20.15 20.20 21.10 22.30 NOS: Pipo de Clown. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Van gewest tot gewest. Tips Nationaal Bureau voor Toerisme. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. TROS: De capitulatie van Japan (documentaire). De dader op het spoor (detectivefilm). NOS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9