N.P.3. BESTAAT HONDERD JAAR Leidse geleerden werkten 50 jaar aan een mohammedaans boek DE KERK IN HET MIDDEN... De „mens van morgen" belicht -- I Prijs f2300.-, oplage nog geen duizend Europees congres Rozekruisers 9 v*: ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1970 Erbij 14 HOEWEL HET IN FEITE op 15 juli honderd jaar geleden was, dat de Vereniging Nederlandse Protestan ten Bond (N.P.B.) werd opgericht, zal dit eeuwfeest toch pas in november 1970 zowel in Utrecht als in Hil versum worden gevierd met een landelijke meeting. Namelijk op donderdag 12 en vrijdag 13 november in het Congrescentrum in Utrecht en op zaterdag 14 no vember in „Gooiland" in Hilversum. Ter gelegenheid van dit honderdjarig bestaan zal aan het hoofdbestuur een speciaal project worden aangeboden, namelijk een tehuis in Oost-Voome voor maatschappelijk gehandi capte kinderen, ten gevolge van flatneurose en der gelijke. Doelstelling Historie A nti-confessioneel Dochterstichtingen (Van onze correspondent) LEIDEN Ruim vijftig jaar nadat de Leidse hoogleraar A. J. Wensinck begon met de samenstelling van het boek „Concordantie op de mohamme daanse traditieliteratuur" beëindigde professor J. Brugman onlangs de uitgave van dit foliowerk dat uit zeven delen bestaat. Voordat de 47- jarige professor Brugman werd geboren ontstond in 1916 bij Wensinck de gedachte een alfabetisch naslagwerk samen te stellen van de zogenoemde mohammedaanse traditie. Naast de Koran bestaan er in het islamitische geloof een groot aantal boeken die teksten bevatten over gedragingen en uitlatingen van de profeet Mohammed en personen uit zijn naaste om geving. Uit deze overleveringen, de Soenna, kunnen de mohammedanen hun juiste levenshouding leren in overeenstemming met de prediking van de profeet. Chaotisch 300.000 Onze medewerker Rik Valken burg verzamelde weer wat frag menten uit meestal weinig beken de periodieken onder de traditio nele titel ,JDe kerk in het midden". Hier is zijn selectie: Bestsellers Koopkracht De eerste stap Majesteit en liturgie Razzia Betrouwbaarheid Volle Mina's Doordenkertjes Beneden de vogels Polen DAARNAAST zullen er allerlei fes tiviteiten plaatsvinden, waarbij ge tracht zal worden vanuit verschillende vakgebieden ,de mens van morgen" te belichten. De mens van morgen dus, niet alleen gezien door de bril van wat hij technisch presteert, maar ook cul- tureel-filosofisch beschouwd. Aangaande de toekomst van de re ligie denkt de NPB dat de kerken hun functie hoe langer hoe meer gaan ver liezen en wel, omdat men staat op een lidmaatschap, een levenslange betrok kenheid bij een bepaalde kerk. De NPB is echter van mening dat zowel enkelingen als kleine groepen bezig zijn oplossingen te zoeken inzake de voor hen geldende problemen, zoals het conflict met de wereld van van daag. De NPB acht het intermenselijk contact zeer belangrijk. De NPB vindt zijn sterkte zowel historisch, ideëel als zelfs markt-analytisch in zijn karak ter van religieuze beweging. De NPB heeft ook nooit een typisch christelijke basis gehad, gepaard gaande met een bekerings- of zendingsdrift. De zwak te van de NPB echter ligt tevens in het dualistisch karakter, dat geen keu ze kan maken tussen het bewust losse verband van de leden met een eigen inbreng en de duidelijke manifeste godsdienstigheid v^an het geïnstitutio naliseerde christendom. Maar juist de vrijheid is kenmerkend voor het vrij zinnige, ondogmatische psyche-type. De NPB biedt ook geen leertucht of leer of dogmatiek, doch zoekt en par ticipeert actief bii de veranderings-, bewegings- of vormingsprocessen. De oorspronkelijke doelstelling van de NPB voldoet dan ook beter dan de huidige een vereeniging van al len, die willen samenwerken om de vrije ontwikkeling van het godsdien stig leven te bevorderen, zoo binnen den kring der kerkgenootschappen als op ieder ander gebied". De huidige formulering van de NPB daarentegen houdt geen rekening met het mondiale aspect en wil toch er kend worden bij Europese of Neder landse kerken Men zou het zo kun nen stellen: de NPB is een vereniging die zich presenteert als een open ge loofsgemeenschap, voor al diegenen, die al dan niet zijn aangesloten bij een kerkgenootschap of levensbeschouwe lijke organisatie. De NPB behoort tot de stroming van het vrijzinnig pro testantisme en het religieus humanis me en de NPB wil als zodanig bijdra gen tot de intensivering en de verdie ping van het innerlijk leven van de moderne mens. Deze gedachten en weergave van de doelstelling van de thans honderdjari ge Nederlandse Protestanten Bond te kenden wij op uit de mond van Onno de Haan uit Amsterdam, sedert janua ri 1969 algemeen secretaris van de NPB in Utrecht (Nieuwe Gracht 27), die zich met zijn dynajnische persoon lijkheid ten volle inzet voor de belan gen en idealen van de NPB en met wie wij in Amsterdam een geanimeerd gesprek voerden over het wel en wee en de toekomstplannen van de NPB. De Haan: „In 1870, dus nu honderd jaar geleden zag de wereld er wel heel anders uit als nu. Het natuurwe tenschappelijk denken trok in die da gen de aandacht evenals de eerste te- Dit is Stephen Whittle uit Londen, die is benoemd tot inlichtingen functionaris van de afdeling inter kerkelijke hulp, dienst aan vluchte lingen en aan de wereld van de Wereldraad van Kerken. Hij is tevens redacteur geworden van de „Newsletter" van deze afdeling. kenen van de arbeidersbeweging, wat Nederland betreft resulterende in drie richtingen: het sterk intellectualisti sche werk van de in 1856 opgerichte vereniging „De Dageraad"de Neder landse vrijdenkersorganisatie de zo genoemde moderne richting, een na tuurwetenschappelijke witsbegeerte en in de derde plaats ae aanhangers van Abraham Kwyper. Twee stromingen doen zich in die tijd reeds sterk voelen, namelijk de modernistische die een geheel nieuwe kerkvorm voorstaat, alsmede al diege nen, die een onafhankelijke, vrijzinni ge, ondogmatische inbreng willen heb ben, zowel in de kerken als daarbuiten. In Leeuwarden werd het Genootschap voor gewetensvrijheid in 1868 opge richt. Twee jaar later, op 15 juli 1870, de Nederlandse Protestanten Bond. Deze naam was gekozen naar analogie van in het buitenland geformeerde groeperingen als de „Protestantenver- eind van Eisenach", de Zweedse waar heidszoekers, de Britse Unitarian Asso ciation en de Zwitserse Verein für freies Christentum. De oorspronkelijke oprichters, de predikanten uit het Friese noorden, wilden anti-confessionalisme, ofwel handhaving en bevordering van de evangelische vrijheid in de protes tantse kerkgenootschappen. Volgens de NPB waren godsdienst en samenleving niet te scheiden be grippen. Door de jaren heen is de NPB steeds anti-confessioneel, dus los van dogma en leertucht geweest. De tweespalt lag echter steeds in de vraag of men in de kerken of daarbuiten moest werken, of wel een combinatie van beide moest vinden. De eerste scheiding kwam in 1878 met de oprich ting van de Vrije Gemeente, gesticht door de linkervleugel van de NPB. Men poogde daarmee een antwoord te geven in de richting van de nieuwe religie, die los stond van het christen dom. In de jaren voor de eeuwwisseling kregen de theologen steeds meer de overhand. In de afdelingen hield men zich steeds meer bezig met het orga niseren van lezingen. Onder meer kwam daar het vrijzinnig godsdienst onderwijs op scholen en kweekscholen ter sprake. Men kwam tot oprichting van de commissie voor de Vrijzinnig Hervormden in de Nederlandse Her vormde Kerk. Ondanks vele strubbelingen, waar bij figuren als die van Hoevers, Co lenbrander, prof. Eerdmans en prof. Bruining een belangrijke rol zouden spelen, ging de NPB zelf door en trachtte steeds meer het karakter te krijgen van een modern-religieuze, so ciale vereniging. De Bond kreeg nu ook behoefte aan een huis, een cen traal punt voor zijn werkzaamheden op sociaal terrein. Het Bondshuis, een geschenk van de heer Blooker uit Zeist, werd ingericht. De NPB heeft verschillende dochter stichtingen zoals de stichting voor so ciaal werk, die onder meer rustoor den en bejaardencentra runt: „Bram- hage" in Soest (bejaardencentrum) en Prins Hendrikoord in Lage Vuursche (herstellingsoord). Voorts het vor mingswerk in het centrum Venwoude met een internaat, voor schoolgroepen en kadervorming. En last but not least beschikt de NPB sinds januari 1970 over de Stich ting Centraal Service bureau, aan de Nieuwe Gracht 27 in Utrecht, waar onder meer de administratie woru verzorgd van alle non-commerciële or ganisaties óók jp kerkelijk terrein die daarvoor een beroep op de stich ting doen. Zo laten bijvoorbeeld de Doopsgezinden, de Remonstranten en de Vrijzinnig Hervormden daar hun administratie verzorgen. Bovendien verzorgt deze stichting de programma pakketten voor forums en dergelijke. Het ledenbestand van de NPB be draagt thans 16.341, waarvan 19 per cent Vrijzinnig Hervormden, twaalf percent Remonstranten, tien percent leden van het Humanistisch Verbond, ruim vier percent Doopsgezinden, één percent r.-k, 1,6 percent joodse groe peringen en boeddhisten. De rest, 53 percent zijn uitsluitend NPB-leden. In september van dit jaar hoopt de stichting via opleiding en bijscholing nauwer contact te leggen met de theo logische faculteiten van de universi teiten in Leiden en Amsterdam. Er staan daarvoor al zes studenten inge schreven. Het betreft hier een nieuw soort kandidaatsopleiding theologie, op bredere basis en tóch op academisch niveau. Het ligt tevens in de bedoe ling daarvoor een bijzonder hoogleraar aan te trekken. BEP ANDREAS "AN V ~"""A"AV"-.N A'AV .V". (.„yy ..y N Wmmwm - - Deze mohammedaanse traditie is sinds de negende eeuw in literaire vorm overgeleverd en bezit een be paalde vorm van religieuze autoriteit. In de loop der eeuwen hebben de ge lovigen van deze teksten verzamelin gen aangelegd waarvan er zes als ca noniek worden beschouwd en een aan tal anderen groot gezag verwierven. Deze verzamelingen overlappen elkaar echter gedeeltelijk en zijn bovendien op zeer onoverzichtelijke wijze samen gesteld. De overleveringen zijn in verschil lende vormen opgetekend en het is moeilijk vast te stellen welke teksten als verminkt moeten worden be schouwd. Sommige werken zijn sa mengesteld op de naam van de perso nen die de teksten hebben overgele verd zodat de onderwerpen totaal door elkaar staan. Een alfabetisch naslagwerk voor de bestudering van deze literatuur bleek onontbeerlijk voor de arabisten. Wen sinck vond in 1916 ongeveer twintig arabisten over de gehele wereld bereid om alle woorden uit de zes canonieke en drie gezaghebbende boeken op kaarten te brengen. Woorden van enig belang, uitgezonderd de persoonlijke voornaamwoorden en voorzetsels, wer den genoteerd met vermelding van de bladzijde waar het woord voorkwam en een korte context. Iedere medewerker nam een bepaald deel van de werken voor zijn reke ning en al spoedig kwamen de kaart jes uit de gehele wereld binnenstro men naar het Rapenburg in Leiden waar Wensinck en zijn assistenten een U weet dat de Bijbel het meest ver spreide boek is over de gehele we reld. Maar er is nog een boekje dat kan dingen naar de naam best-sel ler. Het is „De Navolging van Chris tus" van Thomas a Kempis. De eer ste editie werd in 1471 uitgegeven en voor de 15e eeuw om was, waren er 90 drukken van verschenen. „De Na volging" is, zo kunnen we zeggen, na de Bijbel het meest gelezen boek ter wereld. Er zijn al meer dan 3000 uit gaven van bekend. De volgende best seller auteur was Erasmus van Rot terdam. Van zijn boeken verschenen jaar na jaar herdrukken. Luther haal de echter in twee jaar, (1518-1520) dertig edities van zijn preken en tij dens zijn leven 430 uitgaven van zijn Bijbelvertaling! Met geld kan men kopen: een bed maar geen slaap; boeken maar geen verstand; voedsel maar geen eetlust; kleren maar geen schoon heid; een huis maar geen thuis; medicijnen maar geen gezondheid; plezier maar geen geluk; een kerk maar geen hemel. Wat niet te koop is, wordt u als geschenk aangeboden: „De genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, on ze Heer". Al het geld van de wereld is niet voldoende om uw schuld voor God te voldoen, maar God gaf een on uitsprekelijk grote gave: „Zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe". (Joh. 3 16) (STEM DER GENEZING) Aan het einde van een kerkdienst in een Duitse stad kwam een bezoe ker naar de predikant en zei: „Ik ben het niet erg eens met die preek; dat kruis kan mij niet veel schelen. Ik ge loof dat het veel beter zou zijn in- plaats van Jezus te verkondigen als verlosser, die aan het kruis voor on ze zonden stierf, Hem te prediken als leraar en voorbeeld". „Zoudt u dan, wanneer ik Christus predikte als voorbeeld, Hem willen volgen?" De vreemdeling antwoordde be vestigend. „Laat ons dan de eerste stap doen", vervolgde de predikant. „Welke is die?" „De eerste stap luidt: die geen zon de gedaan heeft; kunt u Jezus Chris tus hierin volgen?" De man raakte in verlegenheid, maar erkende eerlijk dat hij zonde deed. „Dan hebt u Christus niet in de eer ste plaats nodig als voorbeeld, maar als verlosser", sprak de predikant. (GETROUW) Dat zegt de Anglicaanse bisschop dr. Eric Tracy. „De moderne mens vereert, ja aanbidt bijna zijn mate riële bezittingen, zoals zijn cheque boek, zijn auto, zijn sportuitrusting en zijn t.v." Hij vraagt zich af of die hedendaag se manieren van verering er niet veel toe bijdragen om het mysterie van de aanbidding en de majesteit van God te vernietigen. Hij heeft verder kri tiek op de alledaagse taal, waarin men de H. Schrift heeft vertaald, de lawaaiige informaliteit en het deel nemen van de leken aan kerkdiens ten, alsmede de afwezigheid van het gevoel van het heiligste van het hei lige te benaderen. De 20e eeuw heeft het element van het bovennatuurlijke uit zijn leven verbannen. Al deze din gen werken ertoe mee, dat men God achteruit voert tot de status van een makker, die men tegemoet kan tre den zonder het gevoel dat we onze schoenen uitdoen en barrevoets gaan omdat wij op heilige grond staan. De moderne vormen van eredienst wer ken dit al evenzeer in de hand, Tijdens een „clande.^tlen',' kerk dienst in een verlaten pakhuis warden de zeventig aanwezige jonge leden van de baptistengemeente in Pensaco- la, VS. door de politie opgepakt. On danks de verzekering dat ze van de eigenaar van het pakhuis toestem ming hadden voor de samenkomst werden ze verwijderd en naar de plaatselijke gevangenis overgebracht. Nadat ze van de schrik bekomen wa ren, zetten de jongeren de kerkdienst al improviserend voort. Pas nadat ze uit hun hechtenis ontslagen waren, bleek de deelnemers dat het politie optreden „bij de kerkdienst" behoor de. Hun dominee had de razzia en de kortstondige gevangenschap op touw gezet om de betrokken jonge mensen een indruk te geven van de moeilijk heden van de eerste gemeente, die onder vervolgingen te lijden haddeh. Het geheel was de laatste van een reeks „geheime bijeenkomsten", die de kerkjeugd het leven van de eerste christenen in de catacomben meer nabij moest brengen. Slotcommentaar van de dominee: „Nu zullen jullie meer waardering kun nen opbrengen voor de betekenis van godsdienstvrijheid". (CENTRAAL WEEKBLAD) Men krijgt tegenwoordig wel eens de indruk dat wetenschapsmensen en theologen met elkaar wedijveren om allerlei dingen in het Oude Testament op te sporen die niet kloppen en niet juist kunnen zijn. Daarbij spreekt men dan graag over De Wetenschap. Maar ook onder de mensen die de weten schap beoefenen zijn er, die aan de bijbelse waarheid vasthouden. Zo verklaarde Robert Dick Wilson, oud-professor in de Semitische filoso- gie aan de bekende Amerikaanse Prin ceton Universiteit, na 45 jaar weten schappelijk onderzoek: „Ik ben nu tot de overtuiging gekomen dat geen mens genoeg weet om de betrouwbaarheid van het Oude Testament aan te val len. Waar er voldoende dokumentair bewijsmateriaal is om een onderzoek in te stellen, hebben de uiteenzettin gen van de Bijbel, in de oorspronke lijke tekst, de proef doorstaan". (ICHTUSt Dolle Mina's in de KerK lopen het gevaar Holle Mina's te zijn. Beter zijn Volle Mina's, maar dan in de geest van Handelingen 2: 17, VOL van de Heilige Geest! (DE WEGWIJZER) Sommige mensen lezen zo dikwijls tussen de regels, dat zij nooit het eigenlijke verhaal begrijpen. Knopen hebben de gewoonte op het verkeerde ogenblik af te vallen. Zo gaat het ook met sommige mensen. Ieder kan een ander plezier doen: de ene persoon door een vertrek bin nen te gaan en de andere door het te verlaten. Indien je vandaag voor het gerecht moest verschijnen, omdat je een chris ten bent, zou er dan genoeg bewijs materiaal zijn om je te veroordelen? Christus zei niet dat wij een com plete maaltijd moesten zijn, maar wel het zout der aarde. Men zorgt wel voor de oude dag, maar zorgt men ook voor de Jongste Dag? (HERALD OF HOPE) In het Christelijk Schoolblad stond in de rubriek „Ketterse Kronkels" on dermeer: Terwijl bij de dokter óf de operatie gelukt, óf de patiënt sterft, beide resultaten kunnen als resultaat niet over het hoofd gezien worden haalt de onderwijzer beschaamd de schouders op Hij wordt gewoon heen en weer geworpen. Komt er van een kind iets terecht dan is de vader met recht trots en heeft de moeder op de Ulo al zulke goede cijfers ge haald. De capaciteiten, natuurlijk geërfd, verwerkelijken zich altijd weer on danks de school, heet het. Maar loopt het mis, dan deugden de onderwijzers niet. De onderwijzer zaait, maar hij oogst niet. Hij staat dus bij de vogelen des hemelen nog achter. Ondanks al les zijn zijn vruchten nog niet rijp als zij met getuigschrift of diploma, van de boom der kennis vallen. Zo staat de onderwijzer tegenover zichzelf, tegenover zijn omgeving en tegenover het resultaat van al zijn ar beid in een onzekere verhouding: zo wel alsook, of: nóch nóch. Geen wonder dat velen zo'n gefrustreerde indruk maken. RIK VALKENBURG aparte kamer in gebruik hadden geno men om het werk samen te stellen. Binnen tien jaar waren er driehon derdduizend kaartjes binnenge stroomd. Wensinck dacht dat het sorteren, de kaartjes op hun juistheid verifiëren en alfabetisch rangschikken ongeveer tien jaar in beslag zou nemen. Het werden er meer dan vijftig? Twee we reldoorlogen onderbraken het werk en het bleek steeds moeilijker assistenten te vinden die zich voor een honger- loontje iedere morgen wilden wijden aan het eentonige werk. Toen Wen sinck in 1939 overleed, was juist het eerste deel met de eerste letter van het alfabet klaargekomen. Zijn werk werd overgenomen door de privaat-docent Arabisch Mensing, die van het werk bezeten was en er gedurende de oorlogsjaren thuis aan werkte. Andere geleerden zetten in 1951 het werk voort maar in 1961 kwam de uitgeverij Brill, een door zijn oosterse uitgaven in de gehele wereld beroemd uitgeverehuis, in moeilijkhe den. Tientallen jaren reeds stond de uitgeverij achter het werk en wachtte geduldig op de voltooiing maar in 1961 bleken er geen arabisten meer bereid het werk voort te zetten. Professor Brugman: „Toen boden de Polen aan het werk af te maken. Dat gaat daar gemakkelijker. Ze zeggen gewoon tegen een aantal studenten Arabisch „maak dat af" en ze hebben het maar te doen. Om het werk in Ne derland te houden, besloot ik het af te maken. Ik heb er zes jaar lang iedere morgen aan gewerkt. Het is een on misbaar werk maar voorlopig heb ik er genoeg van." Het gehele werk werd in het Arabisch gedrukt. Na de gereed koming bleek het naslagwerk zeven delen van 560 foliovellen ieder te be slaan waarmee Wensincks schatting van vijf delen ruim was overschre den. De concordantie werd gedurende de laatste jaren gesteund door binnen- en buitenlandse organisaties waarvan de Nederlandse academie van weten schappen, de Unesco en de Stichting Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek de belangrijkste waren. De totale kos ten van het werk. zijn niet meer na te gaan. De arbeidsuren zijn ontelbaar en met een ton komt men er waarschijn lijk nog niet. De waardering voor het ƒ2300 kos tende werk is groot en ook in de mo hammedaanse wereld bestaat veel be langstelling voor dit Nederlandse werk. Vijftig jaar werk en een oplaag van nog geen duizend exemplaren die langzaam verdwijnen in nationale bi- bliotheken en oosterse instituten. Het lijkt ondankbaar vijftig jaar te werken aan een boek dat door slechts weinigen zal worden bestudeerd. Het is de prijs die betaald moet worden voor de rationalisering van de weten schappen. Het jaarlijkse Europese congres van de Rozekruisersorde zal van 11 tot en met 13 september worden ge houden in het Kurhaus in Schevenin- gen. Er worden 500 a 600 leden van de orde uit heel Europa verwacht. De Rozekruisersorde is internationaal be kend als „Amorc" (aloude mystieke orde Rosae Crucis). De leden van „Amorc" wijden zich aan het onder zoek, de studie en de praktische toe passing van spirituele wetten. Secre taris-generaal van de enkele duizen den leden tellende Nederlandse groot- loge van „Amorc" is E. van Dren- them Soesman „Amorc" wil binnen vijf jaar in Nederland een hogeschool beginnen voor zijn leden. Voor het congres in september, dat de „geestelijke eenwording van Euro pa" tot doelstelling heeft, zullen de blauwe zaal en het paviljoentheater van het Kurhauscomplex als tempels worden ingericht. Daar zullen de con vocaties worden gehouden die uitslui tend toegankelijk zijn voor de leden van de orde. Openbaar zat een forum zijn op zaterdag 1? september in de Kurzaal. Grootmeesters van de orde uit Amerika, Frankrijk. Engeland en Duitsland zullen daar vragen beant woorden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14