i m m UW MIDI MOET STRAKS WEL WA T EXTRA FLEUR HEBBEN Trouwen met een gastarbeider is vaak een riskant avontuur as Voorlichting van „exportbruid" alleen op uitdrukkelijk verzoek ■mMm ■■P M mÊÊrn *1 ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1970 Erbij W 19 Een luisterrijke combinatie van smaragden en briljanten, eeuwse meesterstukjes voor 70.000. Vroeg negentiende- (Van een onzer verslaggeefsters) MJfET HET SOMBERE PALET van de midi-mode in het voor- uitzicht komt het van de winter op de accessoires aan. Siera den, ceintuurs en bijoux zijn onontbeerlijk om een simpel midi- jurkje op te fleuren, want zonder kleurige garnering zal bijna iedere vrouw er als een Victoriaanse kostschooljuffrouw uitzien en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Overigens stapten Parijs en Rome eensgezind van India naar de Russische folklore over. Geen gerinkel meer, maar alle aandacht voor een curieuze verza meling van kleurige kraaltjes, strengen zijde en ceintuurkoorden. Zij zijn er nu al bij de grote warenhuizen tegen betaalbare prijzen van zo'n f3,95 voor de oorbellen tot 12,95 voor de mooiste folkloreketting. En voorts zijn suède-amazoneceintuurs en „patch- work"-beugeltasjes, alles uiteraard in 1930-stijl: vrijwel dezelfde die Laroche, Dior en St. Laurent nog geen maand geleden in Parijs lieten showen nu al binnen het bereik van de Nederlandse vrouw. Maar sieraden zijn er in alle prijzen, al gaat er niets boven klas sieke juwelen. Het in Amsterdam en Den Haag gevestigde juwe- liersbedrijf Simons, experts op het gebied van antieke juwelen, bewees het door ons model een paar spektakelstukken om te han gen: colliers en oorbellen met bijpassende ringen, armbanden en clips bij elkaar voor maar liefst f150.000. Een droomcollectie die het op iedere midi doet. Dat wel (Van een onzer redacteuren) 9 Rechteloos Exportbriiiden Klaagliederen Morgengave 20.000 per jaar t m,/ f, mIImH WÊÊmm Sp II TROUWEN met een gastarbei der, gaat dat zo maar? De jonge vrouw die deze vraag stelt (aan het loket van de Burger lijke Stand in gemeente X) is wal onzeker, ondanks de wereldwijze blik in haar zwaar aangezette ogen. De ambtenaar knikt. „Jawel, dat gaat zomaar. Als uw aanstaande althans meerderjarig en vrijgezel is. Welke nationaliteit beeft hij?" De vrouw aarzelt even. Noemt dan de naam van een islamitisch land. „Mijn familie is ertegen. Ze zeggen: als je trouwt met een mo hammedaan, heb je geen leven. Maar ik zet toch door. Wij houden namelijk van elkaar. En dan gaat het wel goed, nietwaar? Er klinkt toch iets van twijfel in door. Ondanks haar branie zou ze graag willen weten wat de ambte naar ervan denkt, al zegt ze dat niet. MAAR DE AMBTENAAR zwijgt. Hij weet hoe gevaarlijk het is, onge vraagd de inlichtingen te verstrek ken die deze jonge vrouw kennelijk nodig heeft Wam als hij dat doet dreigen er moeilijkheden. Met de brui degom in spe misschien zelfs met di plomatieke vertegenwoordigers. Daar kunnen zijn collega's van de burger lijke stand, in Amsterdam van mee praten.. MAAR DEZE vrouw is verstandig Ze vraagt nu uitdrukkelijk wat de ambtenaar van haar trouwplannen denkt. En die antwoord, heel omzich tig, met een wedervraag: „Weet u eigenlijk hoe de zeden en gewoontes zijn in het land van uw verloofde Dat de gehuwde vrouw er praktisch rechteloos is? Dat de man haar zonder meer kan verstoten, en dan geen onderhoudsplicht heeft. En daar zij zelf nimmer scheiding kan eisen? DAAR KIJKT 7E dan toch van op. „Maar onze wetten dan die gelden toch ook voor hèm?" „Jawel", zegt de ambtenaar. „Zolang u in Nederland blijft wonen althans. Maar de ervaring leert dat vrijwel iedere gastarbeider vroeg of laat re patrieert naar zijn geboorteland. Daar is de Europese vrouw een vreemde eend in de bijt. De man laat zich be- invloeden door vrienden er familiele den. Soms ook neemt hij, alweer op aandrang van zijn familie een tweede vrouw. De eerste degradeert dan tot een soort dienstbode. En als zij dan bovendien in plaats van de begeerde zoon een meisje ter wereld brengt, loopt ze het risico gewoon afgedankt te worden. Als een overbodig stuk huisraad. NATUURLIJK zijn er uitzonderin gen. Maar de meeste van die huwe lijken mislukken. Volgens een Duits onderzoek (dat natuurlijk alleen voor Duitse „exportbruiden" geldt) zelfs 95 percent. Het advies aldaar luidt dan ook onveranderlijk: „Trouw bij voor keur niet met een mohammedaan. Aziaat of Afrikaan." ZO VER WIL (en mag!) de Neder landse ambtenaar niet gaan. Hij kan alleen de goede raad geven, alles nog eens grondig te overwegen en de trouwplannen „zo mogelijk" (want niet zelden gaat het om gedwongen huwe lijken) nog wat uit te stellen, teneinde elkaar beter te leren kennen. passingsproblemen van de vrouw door beide echtelieden gezamenlijk worden opgevangen. De rechtspositie van de gehuwde vrouw is in die landen rede lijk, maar in de praktijk van het da gelijkse leven zal zij toch ervaren, dat de man (en diens familie) er nog al tijd als de onbetwiste Heer en Meester van het gezin geldt. De rol van de echtgenote beperkt zich in hoofdzaak tot de huishouding en de opvoeding der kinderen. WIE ZICH daarin schikken kan die heeft een gerede kans op een goed huwelijk. Maar voor de meeste Neder landse vrouwen en meisjes, van huis uit gewend aan een vrijwel volledige gelijkstelling aan de man, is zo'n ach terstelling maar heel moeilijk te ver teren en in dat geval is er alle kans dat het huwelijk op de klippen loopt. DE VROUW voor het loketje is ech ter vastbesloten. Zc is overtuigd van de onwankelbare trouw van haar ver loofde en getrouwd zal er worden. Maar één goede raad neemt zij toch ter harte. Zij zal huwelijkse voor waarden bedingen die haar straks, in het verre vreemde land, recht geven NODIG IS DUS in de eerste plaats dat de vrouw of het meisje weet wat haar daarginds, in het vreemde land, te wachten staat. Voorlichting daar omtrent is op diverse plaatsen te krij gen (onder andere bij de burgerlijke standen in de grote gemeenten), maar men moet er dan wel, gelijk hierbo ven toegelicht, uitdrukkelijk om ver zoeken. IN WEST-DUITSLAND (waar dit probleem overigens veel groter is dan IN 1968 werden in Haarlem 1611 huwel(jken gesloten. In 89 gevallen (dus ruim vijf percent) was een der beide echtelieden een buiten lander of buitenlandse. In de meeste van de 89 echtverbintenissen was de bruid een Nederlandse, haar brui degom een gastarbeider. In Velsen was het percentage iets hoger, maar daar wonen dan ook verhoudings gewijs meer gastarbeiders (Hoog ovens!) en andere buitenlanders. In andere grote gemeenten in ons land en met name in de industriegebie den, wjjkt het percentage maar wei nig af. By de burgerlijke stand in Haar lem wordt overigens aan de bruid- in-spe wel gestencilde informatie verstrekt, indien het om een voor genomen huwelijk met een moham medaan gaat. Nadere toelichting wordt alleen gegeven als de vrouw, of haar ouders daarom verzoeken. op een zogenoemde „morgengave", als het onverhoopt tot een scheiding zou komen. Dat geeft haar de zekerheid, dat zij altijd geld zal hebben om naar Nederland terug te keren wanneer het huwelijk een mislukking wordt. Zij het vaak met achterlating van haar kin deren. HUWELIJKEN VAN Nederlandse vrouwen met Turken, Marokkanen of andere mohammedaren zijn vrij zeld zaam. Groter is de animo voor don- kerogige Spaanse en Italiaanse gast arbeiders, die hun bruiden echter in hoofdzaak vinden in Nederlandse ar beiders- en kleine middenstandsmi lieus. Dergelijke huwelijksbanden (evenal die met andere Europeanen) bieden wat meer kans van slagen, vooral wanneer de echtgenoot het geen veelvuldig voorkomt hier al jaren werkt en woont, en zich dus min of meer aangepast heeft aan het Ne derlandse leefklimaat. Verhuist het gezin dan later mettertijd naar Spanje of Italië, dan kunnen eventuele aan- bij ons) heeft men al deze zaken veel „gründlicher" aangepakt. Daar ope reert met name het semi-officiële „De partement voor Emigratie" (hoofdkan toor in Keulen, 80 bijkantoren ver spreid over de gehele Bondsrepubliek) waar de trouwlustige dames zich op de hoogte kunnen (en moeten: wette lijke verplichting!) stellen van haar rechtspositie in 151 landen en land streken. MAAR BEHALVE met het verschaf fen van deze nuttige informatie houdt het Departement zich ook bezig met het lot van de „exportbruiden" in hun nieuwe vaderland. Voor hun vertrek daarheen wordt deze vrouwen ver zocht, schriftelijk contact met de emi- gratiedienst te houden, opdat ook an deren met hun ervaringen hun voor deel kunnen doen. Vele geëmigreerde vrouwen schrijven dan ook regelma tig, maar helaas zijn hun brieven meestal een aaneenschakeling van klaagliederen. „Had ik maar naar uw raad geluisterd," schreef een Duitse die nu met haar man in Iran woont. „Het leven hier is één aaneenschake ling van vernederingen en ruzies. De ouders van mijn man zijn bij ons in getrokken en hij luistert alleen naar hen. Soms word ik dagenlang in mijn kamer opgesloten en al enkele malen heeft hij mij geslagen. EEN ANDERE brief, van een vrouw die een Afrikaan trouwde, een acade micus nog wel. „Voor wij naar zijn land teruggingen, beloofde hij mij, dat hij binnen twee jaar minister zou zijn, of minstens generaal. Eerst nam hij mij overal mee naar toe. Hij zei dan trots „Dit is mijn blanke echtgenote!" Maar sinds een jaar worden Europe anen hier met de nek aangezien: ras sendiscriminatie in omgekeerde rich ting. En nu verwijt hij mij, dat ik een beletsel ben voor zijn carrière. NATUURLIJK liggen de zaken in Duitsland anders dan bij ons. Daar is nog altijd erfenis van de oorlog een groot vrouwenoverschot. Daarom is de Duitse vrouw minder kieskeurig bij haar partnerkeuze. Zij vreest „over te schieten" en trouwt meestal hals over kop met de eerste de beste. Ook als dat misschien „toevallig" een Al gerijn of een Pakistani is. En ondanks alle waarschuwingen meent de Emi- gratiedienst dat het aantal huwelijken met buitenlanders eerder toe- dan af zal nemen. Momenteel zijn dat er ge middeld al zo'n achttien tot twintigdui zend per jaar. „Wij strijden met ver standelijke argumenten tegen gevoe lens," verzucht de chef van het bureau in Keulen, „en waar de liefde begint, houdt de rede op!" IN ONS LAND misschien is de WwÊÊÊ JUk 5 wÊÊmrn. m Een set voor fijnproefsters waarin maar liefst 500 karaat robijnen en saf fieren werden verwerkt. De prijs: 17.000. Een Nederlandse diamantset van vlak voor de Franse revolutie. Totale waarde 42.000. Nederlandse vrouw nuchterder? is het aantal huwelijken met buitenlan ders ook naar verhouding veel gerin ger, en dat ondanks een „depot" van circa 60.000 gastarbeiders plus een niet gering aantal „internationale" studen tenhuwelijken. Maar ook hier geldt: bezint eer u begint, en vooral: laat u deugdelijk voorlichten over uw rechten en plichten in het nieuwe vaderland voor u de beslissende en meestal onherroepelijke stap waagt! HERMAN CROESEN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 19