Opziener Verschoof weet het zeker: „IEDER, DIE GEEN GETUIGE VAN JEHOVA is, zal in 1975 omkomen" m i 7 KOSMOKOMPLOT-70 weekeinde in Driebergen Een appèl tot messiaanse katholiciteit We zullen de lijken van de straat moeten halen" Allerlei spelen in „Spelerlei Functionaris voor Raad van Kerken 14 ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1970 Erbij (Van onze correspondent) GRONINGEN Duizenden Jehova's getuigen bijeen in de Groninger Martinihal: de sfeer op het congres is erg lief, iedereen helpt mekaar. Op de trap botst een getuige met in de ene hand Jehova's woord en in de andere een kant-en-klaarmaaltijd tegen je op en verontschuldigt zich uit voerig. Hele families zitten gezellig bijeen, moeders brengen nieuwe luiers aan, even voordat broeder R. J. Engelkamp van het grote podium af de uitroeiing van het verdorven menselijk geslacht zal aankondigen. Onheil Getuigenis Trap r Zoals we onlangs al in het kort hebben aangekondigd zal op 5 en 6 september in Driebergen het weekeinde Kosmokomplot-70 wor den georganiseerd, op initiatief van het Oecumenisch Aktiecentrum en de Sjaloom groep en in samenwer king met de werkgroep Vredes- week, actie XY en Kerk en Ont wikkelingssamenwerking. Actie, informatie en training zullen de voornaamste elementen van dit weekeinde worden. Exodusdienst Er is een congresomroeper: „Wil len de broeders en zusters aan de middentafel hun kip opnemen en door lopen naar het einde, dank u." Ieder een noemt elkaar trouwens broeder of zuster. Als je over de drempel van de hal heen stapt, ben je meteen een broeder en deel je in de gelukzalige mildheid die een ieder bevangen heeft. Men is gewoon blij, die vreugde mag men uitzingen via gratis verspreide teksten. Een vlugschrift bericht: „Hoe weten wij dat een veelomvattend pa radijs nabij is? Vul de bon in en zend die naar een van de onderstaande adressen." Doch dat veelomvattend paradijs blijkt uitsluitend Jehova's getuigen beschoren, want was is er aan de hand? Over vier en een half jaar, om precies te zijn begin 1975, zal deze rampzalige wereld ten onder gaan. Ook alle Nederlanders zullen een vre selijke dood sterven, behalve de 18.000 Nederlandse Jehova's getuigen. Zij blijven over om een nieuwe wereld te bouwen. Als je niet tot de Jehova's getuigen behoort, praten ze opmerke lijk luchtig over je aanstaande onder gang. Nog vier en een half jaar. en het is gebeurd. „Dan had je maar beter moeten leven, eigen schuld." Het congres heeft een a fdeling nieuwsdienst, die wel over het nade rende onheil enige voorlichting wil be drijven. De heer H. J. Verschoof neemt deze taak op zich. Hij is technicus, opziener van Steenwijk en woont al daar in de Hendrik de Vromestraat: „Die ondergang in '75 leiden wij af uit de bijbelse profetie. Daniel heeft al een tijdsberekening gegeven, en aan de hand van een chronologische berekening geloven wij dat het in '75 gaat gebeuren. Dan is het 6000 jaar geleden dat het paradijs ontstond. De Bijbel Kiosk Vereniging heeft een boekje met allerlei spelen uitge geven onder de titel „Spelerlei" Het bevat ca. 100 spelen, waarop verschil lende variaties, binnen- èn buitenshuis mogelijk zijn. Oorspronkelijk was dit boekje de uitgave „Games Galore" van de Scripture Union in London, de Engel se zuster van de Internationale Bij- belbond, die als het ware de werk zaamheden van de IBB en BKV in Ne derland aldaar combineert. De heer Cees N. Klomp, recreatieleider van het recreatiecentrum „De Noordstar" te Dwingeloo, een van de centra van de Stichting Recreatiecentra der Ned. Herv. Kerk, bewerkte 20 percent van de Engelse uitgave en voegde er vele spelen aan toe. De illustrator Loek Koopmans voorzag de uitgave van een aantal tekeningen. Het boekje kost 3,95. Het is door de samenwerking m et de uitgeverij „De Graafschap" te Aalten ook via de boekhandel verkrijgbaar. Bij aan tallen korting. De Raad van kerken te Amersfoort heeft in de persoon van ds. J. Schip per te Zwolle een gesalarieerde func tionaris aangetrokken voor het uitvoe ren, bevorderen en bekendmaken van het werk van de raad. Ds. Schipper, nu nog een van de wijkpredikanten van de hervormde ge meente te Zwolle, begint per 1 septem ber a.s. bij de Amersfoortse Raad in een functie waar bij andere plaatselij ke raden en gemeenschappen van kerken ook wel ruimte voor bestaat of zelfs grote behoefte aan (maar nog geen geld voor beschikbaar) is en waarvoor de naam nog moet worden gevonden. 6000 jaar menselijke geschiedenis is dan vol, God zal nu de regeringsaan gelegenheden overnemen. Maar je ziet het toch ook om je heen dat het gaat gebeuren. Neem de smeerpijperij van de luchtverontrei niging. Ik ben laatst nog even in Hoog vliet geweest. Toen ik nog geen getui ge was, brandde het me daar al in de ogen, het wordt steeds erger. Verder is de wereld nu beland in een immorele toestand. U kunt het zelf nagaan, er zijn veel echtscheidin gen, partnerruil hoereerders, schand knapen en homofielen, men bestrijdt het zelfs niet, men vuurt het aan. Maar nou wou ik dat u de volgende getuigenis opnam: we hebben contact gekregen met een jongen in de ge vangenis, hij was moordenaar, deed in verdovende middelen en was homo fiel. Een broeder is met hem gaan praten, heeft hem geestelijk gevoed. Hij is gedoopt, maar voor hij gedoopt kon worden moest hij eerst van zijn homofiele neigingen afzien. Dat is ge beurd. Medisch is dat volgens mij ook te verklaren: wij menen dat homofilie ontstaat doordat iemand veel aan zelf bevrediging heeft gedaan. Hij kan niet normaal meer denken, wordt lichame lijk zwak, maar door gezond geeste lijk voedsel is dat te genezen. Door al die ontwrichtingen gaat de maatschappij ten onder, wij zullen de lijken van de straten moeten halen, iedereen die niet Jehova's getuige is, zal omkomen, want God is rechtvaar dig." Hoe ziet u dat technisch: een hele straat stort in, alleen nummer twaalf blijft overeind, want daar woont een getuige? Opziener Verschoof: „Zo zul je dat waarschijnlijk moeten verwachten. En als we de zaak dan hebben opgeruimd, bouwen we een nieuwe wereld onder Gods hoede. Rotterdam is toch ook in gestort en ook weer opgebouwd. En toen de joden om Jericho heentrok ken, vertrouwde alleen de daar wo nende hoer Rachab op God. Alle hui zen stortten in, behalve dat van haar. Steeds meer mensen zien dit alles in en worden getuige, en zijn allen predikers, we gaan langs de huizen, maar omdat we veel geestelijk voed sel uitdelen, moet je ook veel krijgen, en dat ontvangen we op zo'n congres. We hebben een scherpe visie hoe het allemaal in de toekomst gaat ge beuren." Blijft er nog tijd over voor proble men van dit moment? Opziener Verschoof: „De weten schap is het niet gelukt deze wereld te verbeteren, wij willen deze wereld ook niet meer verbeteren, dat lukt niet meer, de hele zaak moet inter nationaal opgeruimd worden. Dat is het enige middel. Ik weet dat om mij heen in '75 veel mensen zullen sterven, ook familiele den, maar de vleselijke familieband is niet zo sterk als de band met de broeders en zusters. Dat is niet harte loos, wij bepalen de ondergang niet, wij oordelen ook niet, God oordeelt rechtvaardig en heeft het tijdstip vast gesteld. Niemand zal ontkomen. U zei zo net dat u, zoals de BB wil, onder de trap gaat zitten, maar het zal u niet hel pen. In Amos 9, vers 3 staat: de arm van de Here zal tot aan de toppen der bergen en diepten der zeeën rei ken. Met de zondvloed ten tijde van Noach is dat ook gebeurd. Men is op nieuw begonnen, maar het is weer fout gelopen. Misschien zal iemand vragen: waar om worden alleen Jehova's getuigen gespaard? Omdat zij als enigen de bijbel goed verklaren en neutraal staan tegenover de wereld. Iemand kan gereformeerd zijn en diep gelo ven, maar hij heeft bestuurlijke func ties, hij zit in het bestuur van een voetbalclub, dan is hij al gebonden aan deze wereld. Wij willen onze he melse vader behagen. Twaalf miljoen andere Nederlanders willen dat mis schien ook wel, maar ze zijn niet neu traal en gaan in '75 kapot. Misschien zullen er zelfs een paar getuigen ster ven, maar dat waren dan geen echte. En volgens Openbaring zullen vogels de lijken vreten." Op het congres zijn de rollen nog omgedraaid: de Jehova's getuigen hadden kip op het menu. Jehova's getuigen in Groningen: enige zusters aan het aardappelschillen. <4, O»»»».*»» X'Au Ye/i'Mli,, Sinds enkele weken kan men in de St. Jean de Béguinagekerk in Brussel voor vijf franken drie religieuze plaatjes kiezen uit het repertoire van de aldaar opgestelde jukebox om bij de muzikale klanken gemakkelijker tot gebed te komen. De selectie bevat onder andere werken van Bach, Albinoni, Père Duval, de Edwin Hawkins Singers en Byzantijnse gezangen. Het programma zal zich uitstrekken van zaterdagmorgen elf uur tot zon dagmiddag vijf uur. Er zal allereerst een „modellenstraat" zijn, een over kapte markt, waarop een tiental actie modellen worden getoond, besproken en „in de handel" gebracht. Het be treft de vier modellen van de vredes- week (mondiaal gezag voor de Ver enigde Naties, ratificatie van de ver dragen op de rechten van de mens, de Volksrepubliek China in de VN en een VN-velop met inhoud voor de 25-jari- ge VN) en voorts de „actie XY" de aluminium-actie, het Cabora Bassa- project, protestdienst en solidariteits- lidmaatschap met Clasc. Deze model lenstraat (terrein Kerk en Wereld) zal „Hoe lang moet het nog duren, voordat kerken en christenen gaan inzien, dat alleen een daadwerkelijke samenwerking en een snelle eenwording hun bood schap geloofwaardig en hun arbeid doeltreffend ma ken?" Zo begint de inleiding van het boek „Hoe lang nogGod?" door dr. J. M. van Veen, een „appèl tot messiaanse katholiciteit". In zijn boeiende boek zegt de schrijver dat op dit ogenblik in de kerkgeschiedenis, nadat eeuwenlang de gelijkenis van de tollenaar in de prediking en de praktijk van de kerken overheerst heeft (de zondaar), nu die van Lazarus centraal dient te staan (die van de bedelaar). „Wij verduren thans als kerken bij volle bewustzijn een operatie, waarvan het voortbe staan van de christenheid afhangt. Wij mogen de huidige crisis der kerken echter zien als het gericht van de Heer der geschiedenis, die, zoals Mozes en de profeten ons dat hebben verkondigd, partij kiest voor hen, die vernederd, geknecht, verlaten en veracht zijn". Dat dr. Van Veen hier zo sterk de nadruk op legt zal niemand verwonderen, die het werk van de schrijver voor Kerk en Wereld kent. Critici komen in zo'n geval weer aansnellen met het argument, dat hier het „horizontale" het „verticale" verdringt. On langs hoorden we een predikant in een kerkdienst zeggen dat de jeugd uit de kerken blijft omdat daar het horizontale evangelie wordt gepredikt. Daarom is het de verdienste van dr. Van Veen, dat hij hier duidelijk laat zien dat er in beide gevallen sprake is van een bijbelse fundering. Hij heeft trouwens bij zijn uitspraak teruggegrepen op een artikel uit 1945 van dr. Noordmans. die tot de conclusie kwam dat het evangelie twee kanten heeft: zondaar én bedelaar, zonde én nood Dr. Van Veen gaat dus verder, hij wil de nadruk leggen op het bedelaarsaspect. Het mes- i.'IUii» '.«V rg f/.,l i-',v I lijUvi siaanse krijgt bij hem sterke nadruk. Hij schrijft over Jozef als een „kwartiermaker van de toekomst", een man, die zich niet aan een onvermijdelijk noodlot onderwierp, evenmin uit deze onbarmhartige wereld naar een betere wereld wegvluchtte, maar geloofde in een God, die er op uit is de wereld te veranderen. Ook dr. Van Veen voorvoelt meteen de bezwaren, die van vele kanten plegen op te komen bij dergelijke woorden. „Komt zo niet vanzelf de klemtoon te liggen op de mogelijkheden en activiteiten van de mens, wordt het wachten op Gods toekomst niet vervangen door het bouwen der mensen aan de toekomst? En hij wijst er dan op dat elke tijd zijn eigen ac centen legt. De God van de bijbel is te vaak te hulp geroepen om het gewordene te rechtvaardigen en de status quo te sanctioneren, het wordt tijd dat de chris tenen unaniem belijden dat de God van Israel niet achter de feiten aan, maar op de feiten vooruitloopt. Dr. Van Veen wijst steeds weer op het „in deze tijd". Hij schept geen dogmatisch bouwwerk dat voor alle tijden geldt, voor hem gaat het om een volk, dat op tocht is, dat met telkens andere situaties wordt ge confronteerd. Zodat het boek de lezer telkens weer doet beseffen dat de afstand tot het joodse volk uit het Oude Testament veel kleiner is dan men tot voor kort dacht. En het laat zich dan ook begrijpen dat hij uit spreekt dat de scheiding tussen de christenen en de joden, met het jaartal 70 aan te geven, een veel nood- lottiger gebeuren voor de kerk is geweest dan die tussen oosters en westers, tussen rooms-katholiek en reformatorisch christendom aan t.e geven met de jaartallen 1054 en 1517. Dr. Van Veen beschrijfi bet lot van diegenen, die, met de bijbel zelf geconfronteerd, tot messiaanse on rust kwamen, en zo in botsing geraakten met de offi- aU ill li I Cl: II. i tl ill (V i I .-„Hl. 11 fit ciële kerk. Het leidt hem tot de uitspraak: „Soms kan ons de gedachte overvallen dat, zoals de mensheid het verdient uitgeroeid te worden om wat wij de dierenwereld hebben aangedaan, de officiële kerken in Gods oordeel weggevaagd worden van de aard bodem om wat misdaan is aan joden en ketters en verder aan al diegenen, die het messiaanse protest hebben laten horen in een wereld van onwetendheid en onrecht. De schrijver bepleit dan een messiaanse katholici teit, maar waarschuwt dat er alleen legitiem over de katholiciteit gesproken kan worden wanneer we kerk en geschiedenis als één geheel beschouwen. „De ge schiedenis zien we dan als de voortgaande wereld geschiedenis, die zich sinds de doorbraak van Pasen en Pinksteren naar christelijke geloofsopvatting in een beslissende crisissituatie bevindt, waarin het gaat om kruis en opstanding, heil en onheil voor Israel en de volken, om gericht en verzoening, recht en vrede". We zijn op weg naar de éne kerk, de ene beweging, het éne instituut, meent dr. Van Veen, met als voor naamste taak het stellen van het „waarom?", een mes- siaans vragen en wachten dat alleen kan worden uit gehouden in navolging van Hem, die ons gevraagd heeft samen met Hem te waken en te blijven vragen. Dat de kerken één moeten worden in getuigenis en dienst, dat de mensheid één moet worden ter bestrij ding van armoede en onrecht, staat voor dr. Van Veen vast. Maar dat het „hoe" nog vele vragen oproept blijkt wel uit het tweede deel van zijn boek, dat niet alleen voor „oecumenici" de moeite waard is. KEES MAAS „Hoe lang nog God?' 1oo' dr. J. M. van Veen, een Oekumene-boek, uitgegeven doo> Bosch en Keuning n.v. Baarn. in samenwerking met het Oekumenlsch Aktie Centrum te Driebergen. I -ih. iv.\«iïf U'**. van zaterdag II tot 20 uur en zondags van 12.30 tot 15 uur geopend zijn. Be zoekers kunnen er op door henzelf ge wenste tijden terecht. In enkele zalen en zaaltjes aan het eind van de modellenstraat zullen eveneens op het terrein van Kerk en Wereld „trainingshoeken" worden ingericht. Van zaterdags 11.30 uur tot 20 uur en zondags van 11.30 uur tot 15 uur zullen steeds twee of drie trai ningshoeken gedurende anderhalf uur in bedrijf zijn. De trainingshoeken worden gevormd door de volgende thema's: de organisatie van een plaat selijke actie, het maken van publici teit, actiemethodieken, actiepresenta- tie, discussietechniek, informatie en documentatie, en tenslotte de organi satie van een wereldwinkel. Naast de modellenstraat en de trai- ningshoek zullen er gerichte plenaire bijeenkomsten zijn in de hal van de sociale academie, die aan het begin van de modellenstraat is gelegen De zaterdag begint met een plenum van 11-13 uur en van 16-18 uur na mens de werkgroep „Kerk en ontwik kelingssamenwerking". Alle contact personen in den lande, mensen van lokale K- en O-groepen, van Uppsala- werkgroepen, van oecumenische raden en Justitia en Pax worden uitgenodigd aan dit beraad deel te nemen. De stand van zaken met betrekking tot de be sluiten van Uppsala en Vaticanum II, de ontwikkeling via Nottinghill en Montreux en de respons van de Neder landse kerken zullen hoofdpunten van de agenda vormen. Tussen de beide plenaire bijeenkomsten door zullen de Uppsalagangers gelegenheid hebben de modellenstraat of trainingshoeken te bezoeken. Ook de „Actie X" houdt van half twee tot half vier een plenaire samen komst. De landelijke XY-werkgroep wil een beraad met deelnemers aan deze actie omtrent enige wijzigingen in de opzet. Naast schriftelijke commu nicatie hoopt de werkgroep dat binnen het geheel van het Kosmokomplot- - weekeinde een grote kerngroep zich 1 meer direct kan beraden. Voor en na dit plenum hebben de XY-deelnemers uiteraard alle gelegenheid de model lenstraat te bezoeken en in de trai ningshoeken aan het werk te gaan. Op zondagmorgen zal in de plenaire ruimte van 10.30 tot 11.30 uur een „exodusdienst" worden gehouden, een bezinnings- en toerustingssamenkomst, gericht op het uittrekken uit de be staande orde van onrecht, onvrede, on- orde. Tenslotte zal er zondagmiddag van 15 tot 17 uur een plenum plaatsvin- den voor allen die er dan zijn, waarop de Nederlandse delegatie naar de Ver- enigde Naties aanwezig zal zijn. Mede naar aanleiding en als resultaat van het gehele weekeinde zal met hen wor den gediscussieerd over Nederlands houding in de Volkerenorganisatie. Meer inlichtingen over dit gebeuren, dat ook nog experimenteel theater" en „politiek café'' op de zaterdagavond omvat, kan men krijgen hit het secre- 1 tariaat Kerk en Wereld. De Horst 1, Driebergen, telefoon 03438-2241.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14