Twee Engelse eenacters
SLAP BEGIN BIJ DE
HAAGSE COMEDIE
Tienertje luister
in
Schrijver en journalist
Mauriac overleden
Gaudeamus-kwartet vooral
buitenland bekend
Samenwerking
mime-groepen
onmogelijk
Popfestival:
nooit meer
FELLINI'S
CLOWNS
TEN DOOP
Vaste series
TECHNISCH BIJBLIJVEN
OPERA BRENGT
LUCIA Dl
LAMMERMOOR
Een stralend
mooie huid
WEINIG BELANGSTELLING
VOOR KINDERPROGRAMMA'S
TV vanavond
Radio woensdag
TV vanavond
TV woensdag
DINSDAG 1 SEPTEMBER 1970
DEN HAAG. De Haagse Come-
crantz en Guildenstem zijn dood" en
die, die in de afgelopen jaren „Rosen
„Ziehier een vrij man" van de jonge
Engelse schrijver Tom Stoppard heeft
gespeeld, heeft nu ook zijn nieuwste
stuk, „The real inspector Hound", ten
tonele gebracht. Het is een lange, on
danks de geestige opzet tè lange, een-
acter, die in de vertaling van Bert
Voeten de titel „Première" heeft ge
kregen.
(Van onze correspondent)
BOSCH EN DUIN. Gisteren pu
bliceerden wij een artikel over het
werk van de Stichting Gaudeamus.
Vandaag iets over het bijbehorende
kwartet. „Er bestaat nog geen goed
orkest voor moderne muziek en het
zal er voorlopig wel niet komen ook.
De meeste musici lopen op moderne
muziek te schelden, maar ze weten
nog niet eens hoe ze het moeten spe
len". Aldus Jos Verkoeyen, de eerste
violist van het jubilerende Gaudea-
mus-kwartet. Vier concertmeesters
uit Hilversum, Jos VerKoeyen dus, de
violist Jan Brejaart, de altviolist Hans
Neuburger en de violoncellist Max
Werner, vormen dit ensemble, waar
van het ontstaan is geïnspireerd door
Walter Maas, de man die ook de thans
jubilerende stichting Gaudeamus op
richtte.
Inderdaad speelt het stuk tijdens een
première, die wij als toneel-op-het-toneel
te zien krijgen, samen met twee (onmis
kenbaar Londense) critici, die de voorstel
ling vanuit een loge, terzijde van het to
neel volgen. Het stuk dat zij en wij te
zien krijgen, is een thriller een afgrijse
lijke thriller, want Stoppard heeft daar
mee een persiflage willen geven op dat
genre en dus alle platitudes, onwaar
schijnlijkheden en geforceerde spannin
gen ervan geridiculiseerd. Niet minder
belachelijk maakt hij de twee critici, een
oudere die graag met mooie actrices aan
papt en een jongere die het nog maar tot
plaatsvervanger van de eerste recensent
van zijn krant heeft gebracht en dolgraag
(Van onze correspondent)
VENETIë. Op het Filmfestival van
Venetië is afgelopen weekeinde buiten
mededinging de laatste film van Federi
co Fellini ten doop gehouden. Het is het
in opdracht gemaakt „I Clowns" De film
was bij het Venetiaanse festivalpubliek
een enorm succes. Ze werd evenwel op
normaal doek vertoond en in kleur, ter
wijl de meeste kijkers het met zwartwit
en de beperkte omvang van een televisie
buis moeten doen, maar voor hen is „1
Clowns" juist bestemd. Fellini verviel
dan ook kort voor de voorstelling in een
van zijn onaangename buien, toen hij er
zijn afschuw over uitsprak, dat zijn laat
ste produkt buiten de bedoelde propor
ties zou worden vertoond. Ook uitte Fel
lini op de bekende manier zijn achter
docht jegens de mogelijke bekwaamheden
tot oordelen van het op het festival ver
zamelde publiek.
I Clowns betitelt Fellini niet als film.
Hij noemt het meestal een „dingetje"
„een experiment" of een „special". In
het eerste deel passeren de clowns in al
hun Fellinneske afschrikwekkendheid de
revue: dwergen dronken koetsiers, een
gemutileerde fascist, en door de jeugd
gepeste kleine stationopzichter (in Rimi
ni waar Fellini geboren werd en zijn
jeugd doorbracht) en een niet eindigen
de reeks van treurige maskerades.
In het tweede deel van de film zoekt
Fellini in Parijs laatste getuigenissen
over het uitgestorven ras van de beroem
de clowns. Als slot is de begrafenis van
de symbolische grootste clown te zien.
Alle clowns zijn er bij elkaar en als de
dode niet in de kiste past, worden hem
de benen afgezaagd. Maar dan verrijst
de overledene en in een bizarre optocht
wordt hij weggevoerd. De laatsten laten
horen, dan wordt het voorgoed donker in
de piste.
„Auditie" („The audition") van Sean
Patrick Vincent en „Première" („The
real inspector Hound") van Tom Stop
pard. Nederlandse première hij de
Haagse Comedie op 29 augustus in de
Koninklijke Schouwburg.
Regie: Paul Steenbergen. Hoofdrol
len: Guido de Moor, Joris Diels, Anne-
Wil Blankers. Decor: Hep van Delft.
Muziek van „Auditie": Andrew Law-
son Johnston. Recensie van de voor
stelling op 30 augustus.
zelf nummer één zou willen worden. In
de pauzes van de voorstelling formuleren
zij hardop het oordeel dat ze in hun re
censie zullen geven en ook daarin paro
dieert Stoppard de stijl bij de ene op
geblazen-intellectueel. bij de andere qua-
si-populair van sommige Engelse to
neelcritici.
Maar zoals Rosencrantz en Guildenstern
in Stoppards vroegere stuk tegen hun wil
in bij de familietragedie aan het Deense
hof worden betrokken en daarbij te gron
de gaan, zo gebeurt het nu ook maar op
een komische manier met de twee to
neelrecensenten' vóór ze het weten, staan
ze tussen de figuren van het detective-
spel op het toneel en worden ze opgeno
men in de handeling, die de dolste wen
dingen neemt en tenslotte voor hen bei
den heel slecht afloopt. Het wordt een
vermenging van toneel en werkelijkheid
(waarbij de werkelijkheid ook maar een
toneelwerkelijkheid is), waarmee Stop
pard heel handig en amusant weet te
jongleren zonder er ook maar een ogen
blik gewichtig mee te doen. Het geheel
blijft een luchtig speels gevalletje, waar
van het middengedeelte echter te weinig
interessant is om te blijven boeien. En
juist in een persiflage zijn zwakke plek
ken altijd bijzonder storend.
In de Haagse opvoering, onder regie
van Paul Steenbergen, is dat element van
persiflage overigens niet duidelijk tot zijn
recht gekomen. Er werd gespeeld in een
half-kluchtige, half-emstige stijl, waarbi]
de fijne Engelse spot volkomen verloren
ging. Joris Diels en Guido de Moor als de
critici, gaven nog het meest blijk van be
grip voor de hier vereiste manier van
spelen, maar hun scènes werden gedeel
telijk bedorven doordat de geluidsband,
die hun onuitgesproken gedachten moest
weergeven, zo slecht van kwaliteit was
dat hele zinnen niet of nauwelijks ver
staanbaar waren. De vertolkingen van de
thriller-spelers, met de houten-klazerige
Manfred de Graaf als pseudo-mysterieus
maar niets-zeggend middelpunt, lagen
aanzienlijk beneden het normale niveau
van de Haagse Comedie, althans bij de
voorstelling van zondagavond, die ik zag,
en die misschien leed onder de meer voor
komende inzinking op de dag na een pre
mière. Maar dat mag toch geen excuus
zijn voor een zó weinig overtuigende op
voering.
Vooraf ging een als „mini-musical"
aangekondigde eenakter van Sean Patrick
Vincent, „Auditie", waarin drie jonge
mensen tekstschrijver, componist en
zangeres een impresario proberen
warm te maken voor een musical-ont
werp dat ze in hun hoofd en gedeeltelijk
al op papier hebben. Ook dit stukje is min
of meer als een persiflage bedoeld zo
wel de afgezaagde muziekjes als de
„ideeën" voor de handeling slaan op wat
er, vooral in Londen en New York, op
dat gebied aan misbaksels wordt gepro
duceerd. De spot is lang niet zo scherp
als bij Stoppard, maar de humor is er
niet minder om en al:, vrolijk niemendal
letje om het publiek in de goede stem
ming te brengen, mag het er best zijn.
Bovendien geeft het Guido de Moor, als
de geestdriftige en ambitieuze tekstschrij
ver, gelegenheid om verreweg de beste
spelprestatie van de avond te leveren. De
manier waarop hij hoe langer hoe kramp
achtiger en wanhopiger probeert, de im
presario (eigenlijk is hier een „producer"
bedoeld) te overtuigen van de geweldige
kwaliteiten van de musical die hem
voor ogen staat, is van een kostelijke bra
voure. En de droge, bijna zwijgende maar
mimisch veelzeggende reacties van Guus
Verstraete als de impresario op die wan
hoopspogingen vormen daarmee een heel
vermakelijk contrast.
HILVERSUM. Radioprogramma's
voor de jeugd worden het meest be
luisterd door leeftijdsgroepen, waar
voor de desbetreffende programma's
niet bestemd zijn. Dit geldt zowel voor
kinderprogramma's (3 tot en met 11
jaar), die het meest door volwassenen
(15 jaar en ouder) worden beluisterd
als tiener- en jongerenprogramma's,
waarnaar eveneens door volwassenen
het meest wordt geluisterd.
Dit blijkt uit een rapport „Jeugd en
Radio" van de afdeling Studie en On
derzoek van de NOS. Uit het onder
zoek is gebleken, dat tieners bijna ne
gen maal zoveel naar de radio luiste
ren als kinderen. De radio vervult vol
gens het rapport voor de tijdsbeste
ding van de kinderen dan ook nauwe
lijks een functie. Dit in tegenstelling
tot de tieners. De luisterdichtheid van
kinderprogramma's varieert van nul
tot vijf percent. De tieners zorgen
overdag echter voor een luisterdicht
heid, die varieert van 10 tot 30 per
cent. In alle leeftijdsgroepen blijkt de
luisterdichtheid na 19.00 uur sterk te
dalen. Door 15- tot en met 17-jarigen
wordt ongeveer tweemaal zoveel naar
de radio geluisterd als door 12- tot
en met 14-jarigen.
Van de verschillende zenders wor
den Hilversum 3 en Veronica samen
meer beluisterd dan Hilversum 1 en 2
samen, in het bijzonder tijdens het
weekend. Bij tieners doet zich dit ster
ker voor dan bij kinderen. Even op
merkelijk is, dat de luisterdichtheid
van Veronica op werkdagen bij de tie
ners tweemaal en tijdens de weekend-
dagen zelfs acht maal zo groot is als
die van Hilversum 3. De sterke stij
ging van de belangstelling voor Vero
nica tijdens het weekeinde wordt door
het rapport toegeschreven aan de be
langstelling voor de zaterdagse Top-
veertig op Veronica enerzijds en de
geringe belangstelling voor het pro
gramma voor de gastarbeiders op zon
dag via Hilversum 3 anderzijds.
Het rapport vermeldt echter tevens,
dat het opmerkelijke verschil in be
luistering tussen de beide „lichte mu-
ziek"-stations waarschijnlijk tevens
een gevolg is van het verschil in pro
grammering en presentatie. Uit het on
derzoek is gebleken, dat de radio door
de jeugd nauwelijks wordt gezien als
leverancier van informatie.
De grootste luisterdichtheid bij de
jeugd haalt het nieuws van 13.00 uur
in de leeftijdsgroep van 12 tot en met
14 jaar, namelijk 4,3 percent. Voor vol
wassenen bedraagt de gemiddelde luis
terdichtheid voor de nieuwsberichten
evenwel 15 percent. De afdeling Stu
die en Onderzoek is momenteel bezig
met de voorbereiding van een rapport
over de radiobeluistering door de
jeugd naar sekse, gezinssituatie, onder
wijs en dergelijke.
Nederland 1. Na Pipo en het jour
naal komt Bruintje Beer en dan een
aflevering van Daktari. Na het jour
naal en Brandpunt de populaire Andy
Williams-show. De rest van de avond
is voor de Japanse serie Naakt door
de Hel, zevende aflevering.
Nederland 2. Van de NOS: Pipo, het
journaal en de Kunstsignalering.
Daarna de AVRO. Om te beginnen
„Wat nu Mr. Deeds? Na het journaal
Peyton Place en daarna Nana. Ten
slotte No. 47 van AVRO's Televizier
Magazine.
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 So
cialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lich
te muz. (7.33 Van de voorpagina). 7.54
Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten.
8.22 Stereo: Lichte muz. (8.35 Van alle
markten thuis. 9.05 Stereo: Uit eigen
huis). 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Lichte muz. 10.50 Voor
kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de
vrouw. 12.00 Stereo: Licht strijkorkest.
12.25 Stereo: Fanfare-orkest. 12.54
Voor het plattelend. 13.00 Nws. 13.11
Actualiteiten. 13.25 Stereo: Pianoreci
tal. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Ste
reo: Lichte muz. 14.20 Hoorspel. 15.15
Way-out. 16.00 Nws. 16.03 Sociëteit
„Zestig." 17.02 Oude liedjes. 17.20 Toe-
rismo. 17.40 Stereo: Contrabas en pia
no. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Ac.
tualiteiten. 18.20 Kat. Volks Partij.
18.30 Stereo: Klink Klaar, zonder non
sens. 19.30 Nws. 19.35 Buitenl. week
overzicht. 19.45 Stereo: Licht ensemble.
20.10 Stereo: Dansorkest. 20.40 Ramses
mag het zeggen. 21.15 Stereo: Metro-
pole orkest. 21.45 Country en Wes
tern muz. 22.00 Litt. herinneringen.
22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actuali
teiten. 22.55 Stereo: Contrasten. 23.55
Nws.
HILVERSUM H,
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Stereo: Op het eerste gehoor.
(7.25 Horen en zien; 7.30 Nieuws; 7.32
Hier en Nu). 8.00 Nws. 8.11 Als dat
zou kunnen. (8.30 Nws; 9.00 Gymn.
voor de vrouw). 9.30 Voor kleuters.
9.45 Stereo: Geschikt voor U!
10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03
Actualiteiten. 11.55 Meded. 12.00 Ste
reo: Van twaalf tot twee. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Actuali
teiten; 13.00 Raden maar14.10
Stereo: Kamerorkest. 15.00 In 't zil
ver. 16.00 Nws. 16.03 Voor de jeugd.
17.00 Stereo: Twien-Popradio. 17.50
Overheidsvoorl. Min. O. en W.: Na
tionale ouderavond-1970. 18.00 Stereo:
Strictly Country Style. 18.30 Nws. 18.41
Hier en Nu. 19.00 Stereo: Pianospel.
19.10 Morele Herbewapening. 19.20
Voor blinden en slechtzienden. 19.30
Promenade Concerten 1970. 20.20 Inter
view. 22.15 Geen onderdaan maar bur-
PARIJS (AFP en AP). De Franse
schrijver Francois Mauriac is maandag
avond op 84-jarige leeftijd in Parijs over
leden. Mauriac werd vorige week zondag
in een ziekenhuis opgenomen. Over de
aard van zijn ziekte werd toen niets mee
gedeeld. Hij zou nog steeds de gevolgen
ondervinden van ©en val die hij vorig
jaar in zijn woning maakte. De schrij
ver overleed in zijn woning aan de Ave
nue Théophile Gauthier waarheen hij in
de loop van de avond was overgebracht.
Frangois Mauriac werd op 11 oktober
1885 te Bordeaux geboren. Zijn vader
een koopman, stierf toen Frangois twee
maanden oud was. Hij had drie broers
De eerste werd priester, de tweede ad-
vokaat en de derde een professor in de
medicijnen. Frangois die een eenzame
jeugd heeft gehad, wijdde zich aan de
journalistiek en de letterkunde en trok al
vrij spoedig naar Parijs, waar hij me
teen succes had met zijn werk.
In 1913 trouwde hij met Jeanne La-
fon. en werd vader van vier kinderen. In
1933, toen hij pas 48 jaar oud was, werd
Maurice lid van de Académie Frangaise.
Frangois Mauriac ontving in 1952 de No
belprijs voor letterkunde.
Hoewel van zijn hand gedichten, to
neelstukken, essays, religieus en journa
listiek werk verschenen was Mauriac in
de eerste plaats romanschrijver. Grote
bekendheid verwierven zijn talrijke boe
ken (meer dan 100) als „Genitrix", „Thé
rèse Desqueyroux", „Le Noeud de Vipè-
res", „Le baiser au lepreux" en na de
Tweede Wereldoorlog „Le Sagouin" en
„Galigai"
In 1938 behon hij voor het toneel te
schrijven. Hij maakte met het drama
„Asmodée" een opvallend debuut. Het
was het eerste stuk van een nog in le
ven zijnde auteur, dat door de comé-
die Frangaise in haar repertoire werd
opgenomen. Zijn tweede toneelwerk was
het in 1945 geschreven „Les mal Aimés",
FRANQOIS MAURIAC
gevolgd door „Passage du malin" en „Le
feu sur la terre".
Mauriac schreef na de oorlog voor „Le
Figaro" en „L'Express". Hij werd er
kend als een van de grootste journalis
ten van Frankrijk De honderden artike
len die hij voor deze en andere bladen
schreef zijn later gebundeld in het drie
delen tellende „Journal". De rooms-ka-
tholieke Mauriac was een groot bewon
deraar van generaal De Gaulle, over wie
hij een boek schreef.
Jos Verkoeyen windt zich een beetje
op, wanneer hij denkt aan sommige musi
ci als vertolkers van moderne muziek.
„Neem de strijkers in een orkest. Ze zijn
allemaal vastgeroest in de techniek, die
ze op het conservatorium geleerd hebben.
Daarna hebben ze er niets meer bijge
leerd. Ze zijn stil blijven staan in 1900
ten aanzien van hun techniek."
„Nog steeds worden de strijkers, en
vooral de violisten, opgeleid in het spelen
met de „mooie" toon, die in de expressie
van de romantische muziek voorop staat.
Daar is op zich niets tegen. Maar er is
zoveel meer: sul ponticello (op de kam),
sul tasto (op de toets), col legno (met het
hout) om er maar een paar te noemen.
Al deze technieken geven een verschil
lende klankkleur, leveren een duidelijk
verschillend resultaat op. Als een soort
politieagent zit ik dan om me heen te
speuren, of iedere violist wel speelt zo
als het moet. Want er zijn er altijd bij die
denken, ik vind dat op de kam strijken
maar lelijk, ik doe wel gewoon, terwijl
een ander, die is voorgeschreven col
legno te spelen, denkt: ik ga me daar een
beetje de mooie lak van mijn strijkstok
riskeren. Op zo'n manier gaat alle ge
wenste effect natuurlijk verloren. Wan
neer een componist vier verschillende
strijktechnieken voorschrijft, dan heb je
als het ware vier verschillende instru
menten. Van dat resultaat blijft natuur
lijk niets over als je allemaal hetzelfde
speelt."
Het is duidelijk, dat het Gaudeamus-
kwartet nauwgezet de diverse pizzicato-
en strijktecnnieken hanteert. Jos Ver
koeyen: „En laat nu niemand zeggen, ach
al dat moderne gedoe, want Beethoven
schreef al „sul ponticello" voor. In zijn
s-moll kwartet opus 131." Hij haalt de
partituur van het werk er als stuk van
overtuiging bij.
De primarius van het Gaudeamus-
kwartet is een vlot verteller en een voor
treffelijk docent tevens. Technisch bijblij
ven is voor hem een levensbehoefte. Hij
zou zo graag willen, dat zijn collega's er
ook zo over dachten. Maar hij weet, zo
als hij zelf zegt, dat hij een roepende in
de woestijn is.
Het Gaudeamus-kwartet dat zijn inter
pretaties mede laat afhangen van het wer
ken met de juiste techniek op de juiste
plaats, is in het buitenland veel bekender
dan in eigen land. Van de veertig con
certen, die het in het afgelopen seizoen
gaf, vonden er slechts vijf in Nederland
plaats. Jos Verkoeyen is de eerste om dat
te betreuren. De reden is hem zeer wel
bekend.
„Het komt omdat we de naam Gaudea
mus-kwartet dragen. Besturen van Ne
derlandse kunstkringen denken dan
prompt: O hemel, dat zijn die moderne
jongens. En als je dan aanbiedt om Mo
zart, Haydn of Beethoven te spelen, den
ken ze, dat je dat van zijn leven niet goed
kan. Moet je nagaan: wij van het Radio
Kamerorkest, voor wie Mozart eten en
SIMON KOSTER ^„„„vwvvwwwvvMMMvwvwvinnMVWwvviivvwvvvwiMwwwMlwwimiwiMwiiMlvvwiMviiwvvvwvvvwvvwvviAA %eT- 22.30 -VWS. 22.38 Stereo: Cosa NOS-
tr3. Zo.OD JNWS.
HILVERSUM ra.
9.00 Nws. 9.02 Zing, zing, zing!
10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 11.00
Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws.
12.03 Zet 'm op (13.00 Nws; 13.03 Jour
naal). 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00
Nws. 15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00
Nws. 16.03 Lichte muz. (17.00 Nws;
17.02 Journaal).
BRUSSEL
12.00 Nws. 12.03 Muz. (12.40 Weer
bericht, meded. dagklapper SOS-be-
richten voor schippers). 12.55 Buiten
lands persoverzicht. 13.00 Nws, SOS-
berichten voor schippers. 13.20 Tafel-
muz. 14.00 Nws. 14.03 Muz. 15.00
Nws. 15.03 Finale Radioschoolkoor.
15.15 Voor kinderen. 16.00 Nws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Folkloristisch
progr. 17.00 Nws, weerbericht en me
ded. 17.15 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.03
Verzoekplaten. 18.50 Sport. 18.55 Taai-
wenken. 19.00 Nws, weerbericht en ac
tualiteiten. 19.40 Lichte muz. 20.00 Ope
retteconcert. 22.00 Nws, De Zeven
Kunsten. 22.20 Lichte muz. (23.00
Nws). 23.40 Nws.
JOS VERKOEYEN
drinken is. In het buitenland weten ze
wel beter."
Jos Verkoeyen somt een indrukwekken
de serie plaatsnamen en festivals op, waar
het ensemble gespeeld heeft en gaat spe
len. En natuurlijk brengen ze overal als
het enigszins kan moderne Nederlandse
muziek. Maar ook Schumann, Beethoven
en Haydn.
DEN HAAG. De vijf mimegezel-
schappen in ons land zien hoegenaamd
geen mogelijkheid tot enige vorm van
samenwerking. De onderling zo verschil
lende artistieke aanpak van de gezel
schappen staat een dergelijke integratie
in de weg. Tot deze conclusie leidde het
onderzoek naar het reilen en zeilen van
de Nederlandse mimekunst, dat in op
dracht van het ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk werd
ingesteld.
De resultaten van het onderzoek zijn
neergelegd in het rapport „Mimespelen in
Nederland". De mimekunst kreeg in de
jaren vijftig vaste grond onder de voeten.
Thans zijn er vijf gezelschappen, waarbij
de mannelijke spelers in de meerderheid
zijn. De gemiddelde leeftijd van acteurs
en actrices is 28 jaar. Bijna allen hebben
een of andere scholing als mimekunste
naar achter de rug.
Volgens het rapport verricht 90 percent
van deze kunstenaars nevenwerkzaamhe
den om in het onderhoud te kunnen voor
zien. Daaronder valt ook het geven van
mimelessen. De mimespelers beschouwen
mime wel degelijk als een professionele
kunstvorm. Dit zou ook kunnen blijken
uit het feit, dat 70 percent van de mede
werkers van de gezelschappen meer dan
de helft van de totale werktijd besteedt
aan het werken in en met het gezelschap.
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM. De Nederlandse Ope
rastichting zal het seizoen 1970/'71 openen
met twaalf voorstellingen van Donizetti's
Lucia di Lammermoor. De première
wordt gegeven in de stadsschouwburg te
Amsterdam op vrijdag 11 september.
Aan deze voorstellingen wordt mede
werking verleend door het Amsterdams
Filharmonisch Orkest onder leiding van
Antonio de Almeida. De huisregisseur van
het Royal Operahouse Covent Garden uit
Londen, John Copley heeft de regie. Zijn
landgenoten Alix Stone en Henry Bardon
ontwierpen de kostuums en de decors.
De hoofdrol van Lucia wordt gespeeld
door Rita Shane uit de Verenigde Sta
ten. Zij begon haar carrière in het opera
festival van Santa Fé en maakte vorig
jaar haar Europese debuut bij de Mila
nese scala. Zij zong deze zomer tijdens
het operafestival in München de Koningin
van de Nacht en Constandze. Na de voor
stellingen van Lucia zal zij in Genève
Lulu vertolken. De rol van Lucia wordt
ook gespeeld door Sonja Poot die in Zuid-
Afrika, Den Haag, Wenen en Milaan
heeft gestudeerd. Haar eerste optreden
was als Donna Anna in Bern. Daarna had
zij een engagement in Bonn.
FRESHWATER. Er zal geen popfes
tival meer op het eiland Wight worden
gehouden. Daarover waren promotors,
stadsbestuur en politici het maandag
avond eens nadat het festival in een
chaos was geëindigd en zij de 17 hectare
hadden gezien waarop het festijn was ge
houden, en die eruitzagen als een vuil
nisbelt De nauwelijks te onderscheiden
grond was gezaaid met honderduizenden
flessen, conservenblikjes, stukken papier
en voedselresten.
ADVERTENTIE
Een jeugdige teint behoeft niet
aan leeftijd gebonden te zijn. Een
nieuw schoonheidsmiddel op ba
sis van vochthoudende tropische
olie doet de huid prachtig op
bloeien. Rimpels worden ver
zacht, oneffenheden verdwijnen.
Huidverzorgingsspecialisten ad
viseren een eenvoudige dagelijk
se behandeling met "Oilof Olaz",
dat ook als basis voor make-up
wordt gebruikt. Het geeft U de
voldoening van een jeugdig-ge
zonde huid. Olie van Olaz is ver
krijgbaar bij apotheken, drogis
ten en parfumerieën.
Margaret Merril
Verkeersslachtoffers. Het wegverkeer in
Frankrijk heeft het afgelopen week
end, waarin vele vakantiegangers naar
huis terugkeerden, van 103 mensen het
leven geëist. Volgens de voorlopige op
gaven raakten 1313 mensen bij ver
keersongelukken gewond, van wie 502
ernstig.
Nederland I
18.45 NOS: Pipo.
STER: Reclame.
NOS': Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Bruintje Beer.
Daktari.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
KRO: Brandpunt.
De Andy Williams Show.
Naakt door de hel.
NOS: Journaal.
18.51
18.55
19.00
19.04
19.08
19.55
20.00
20.15
20.20
21.00
21.50
22.55
Nederland n
18.45 NOS: Pipo.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Kunstrubriek.
19.30 AVRO: Wat nu Mr. Deeds?
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Peyton Place.
21.05 Nana.
21.50 AVRO's Televizier-Magazine.
22.40 NOS: Journaal.
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
17.00 NCRV: Poppenspel.
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
17.00 NCRV: Poppenspel.
18.45 NOS: Pipo.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 CVK-IKOR-RKK: Kenmerk.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS1: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 P.P. D'66.
20.30 Socutera.
20.35 NOS: Film.
22.25 Studio Sport.
22.50 Journaal.
22.55 NOS-NOT: Voorl. Ontwikke
lingshulp en
vredesvraagstukken.
Nederland II
18.45 NOS: Pipo.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: De Scheepsjongens van
Bontekoe.
19.13 Koeboe de Koe.
19.33 De Bremer Stadsmuzikanten.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Operettefragmenten.
21.05 Spel zonder grenzen.
22.20 Dagsluiting.
22.25 NOS: Journaal.
>WWWWWVWWWWWWWWWWWWWWWWVWMWWWWMMifWWWWMII