Concert jongste componisten Frank Herzen leverde onmisbare bijdrage aan jeugdlitteratuur ORGELCONCERT FILMS IN HAARLEM wijzer WIJ ONTVINGEN in memorïam Kremer IJmomd in met mime ZOON VAN DE WOORDBOUWER met zomer s GAUDEAMUS IN HAARLEM MASH DONDERDAG S SEPTEMBER 1970 P Omhelzing Reprise EEN KIND, DAT niet leest kan ook geen begrippen verwerken. Ze le zen over de woorden en zinnen heen, ze zien er de inhoud niet van. Het is struisvogelpolitiek om de school de schuld van de onvoldoendes te geven, of er alleen de kinderen hard om te vallen met „je kunt wel maar je wil niet" IN EEN VAN de verslagen die in deze krant verschenen zijn naar aanleiding van een door de Stichting Gaudeamus georganiseerd concert heeft mijn collega Moolenijzer eens de verzuchting geslaakt, dat het toch wei jammer was, dat de stad Haarlem door Gaudea mus tot nu toe altija vergeten was. Hij riep de organisatoren binnen deze Stichting op in de volgende muziekweek ook een concert in Haarlem te organi seren. Dit jaar bestaat Gaudeamus 25 jaar en het is dan ook be grijpelijk dat aan de jaarlijkse internationale muziekweek een bijzonder tintje wordt gegeven. Maar niet alleen tijdens de muziekweek (die van 9 tot 18 september in een aantal plaat sen in Nederland niet in Haarlem trouwens plaats vindt) vinden er aan Gaudea mus gewijde manifestaties plaats, ook buiten het strikte kader van dit jubileumfestival worden er talrijke concerten georganiseerd die recht doen aan de intenties van de jubi lerende stichting. Juist vóór het begin van de jubileum-muziekweek zal in Haarlem eer concert plaats vinden, georganiseerd door de VPRO, Gaudeamus en het Haarlemse Concertgebouw, waarop juist de jongste genera tie Nederlandse componisten aan het woord komt OP DIT CONCERT, dat op dinsdag 8 september in het Ge meentelijk Concertgebouw zal plaatsvinden zal men werken horen van een groep componis ten, die, hoewel ze niet alle maal meer tot de zeer jeugdi gen behoren, met elkaar ge meen hebben, dat ze tot nu toe niet of nauwelijks in de open baarheid zijn getreden. De drie Lucebert-liederen van Joop Voorn, het Blaas- kwintet van Jan Welmers, Oriëntaties voor piano van C. Schoonenbeek, Diaspora voor orgel van Daan Manneke, „Blight boy fuller no. 1" van de Haarlemmer Jacques Bank, een kwartet voor fluit, baskla rinet, vibrafoon en piano van onze ex-stadgenoot Wim de Ruiter, de Minimusic en twee liederen van Frans van Doorn (eveneens een ex-stadgenoot), de Sonate voor althobo, piano, ringmodulatoren en luidspre kers van Gilius van Bergeijk en „Onanie" voor vier zang stemmen en basklarinet van Bernard van den Bogaard vormen een programma, waar aan men zal kunnen constate ren dat ook voor deze genera tie van componisten geldt (wat voor iedere generatie altijd al heeft gegolden) dat er vele ma nieren zijn waarop men zich muzikaal kan uiten. Eén aan vankelijk opgenomen werk gaat niet di,or: „Amoebe" van David Porcelijn. Het is te duur. Er zijn 30 fluitisten voor nodig. Wie de Lucebertliederen van Joop Voorn met de sonate van Gilius van Bergeijk vergelijkt zal misschien nog het stijlver schil willen verklaren uit het feit dat Joop Voorn in 1932 en Gilius van Bergijk in 1946 ge boren is. Maar wie dit hele concert zal hebben beluisterd, zal van dit soort verklaringen de betrekkelijkheid kunnen in zien. Het wordt overigens, naar het zich laat aanzien, geen ge woon concert. De entourage van de concertzaal zal voor de gelegenheid op bijzondere, aan de eisen van de muziek aange paste wijze worden veranderd. De uitvoerenden (waaronder bekende namen als Ileana Me- lita, Louise Verheul, Jan van der Meer, Harry Sparnaay, Dick Alma en nog vele ande ren) zullen ook niet altijd op de plaats zitten die tot nu toe voor hen was gereserveerd: het podium Ik zou iedereen willen aanraden deze manifes tatie bij te wonen; er is in Ne derland veei meer talent, dan men veelal geneigd is aan te nemen. Het zou mij niet ver bazen als op dit concert iets van dat talent naar voren zou komen. ROB DU B(3lS. Een scène uit Macbeth door het National Youth Theatre. HET NATIONAL YOUTH Theatre uit Londen speelt maandagavond 5 september in de Haarlemse stadsschouwburg Shakespeares drama Macbeth. Het bekende gezelschap van Michael Croft probeert jonge mensen aan te moedigen zich actief of passief bezig te hou den met theater. Het heeft sinds tien jaar een vaste plaats gekregen in het Engelse to- neelbëstel. Het is dikwijls in Nederland te zien geweest, zo wel met klassiek (Hamlet) als in modern (Zigger-Zagger) re pertoire. Het NYT doet af en toe dingen voor de televisie; er zijn cursussen modern toneel, jaarlijkse produkties met plaat selijke jongelui in North East en vele buitenlandse tournees. Het is een amateurgezelschap, waaruit vele beroepsacteurs zijn voortgekomen. De voor stelling zal ongetwijfeld grote belangstelling trekken van middelbare scholieren voor wier eindexamen een echte En gelse Shakepeare een „must" is. IN DE IJMOND wordt van 4 tot en met 13 september een Bewegingsmanifestatie gehou den, waarin men kennis kan maken met allerlei manieren om iets te zeggen of uit te beel den met bewegingen. Dans, mime, ballet; noem maar op. Bij de muziekscholen, de buurthuizen de balletscholen in heel de IJmond kan men in formatie hierover krijgen. Er zijn drie manifestaties die ook voor niet-deelnemers open staan. De eerste is vrijdag avond 4 september in de ABC- sociëteit aan de Alkmaarseweg in Beverwijk. Bert Westra houdt een inleiding over ballet en Jan Bronk, directeur van het Nederlands Mimecentrum, vet telt en doet iets van mime. Tussendoor wordt een film ge toond die Introduction heet. Men begint om acht uur. Op 9 september komt de theatergroep „Funhouse" van Rob van Houten in het cultu reel centrum De Schouw in Velsen-Noord een mimevoor- stelling geven: Funhouse Re peat. In de Schouw komt op GERARD KREMER was bij zijn leven cantor-organist van de Adventskerk in Aerdenhout. Toen hij in juni van dit jaar op 51-jarige leeftijd overleed, genoot hij landelijke bekend heid niet in het minst om zijn composities. Kremer is lange tijd ziek geweest, maar gedu rende zijn ziekte bleef hij door gaan met componeren. Hij maakte een hele evolutie door van traditioneel tot vrij avant- gardistisch werk. Bij wijze van een In Memo- riam speelt stadsorganist Piet Keé op dinsdag 8 september VOOR EEN KWARTJE kan men zondagmiddag om drie uur een exquis concertje be luisteren in Teylers Museum in Haarlem. Bob van Asperen speelt op een clavecimbel en Kees Roosenhart bespeelt het orgel. Zij brengen samen een suite van Gaspard le Roux en een Sonata van Bernardo Pas- quini. Aan het orgel wondt ver der uitgevoerd een Cancon van een onbekende Spanjaard, een Voluntary van Matthew Locke en een Prélude van Jacques Boyvin. Van Asperen speelt iets uit het Fitzwilliam Virgi nal Book van William Byrde, en een suite van Louis Coupe- rin. Ook staan twee delen uit de Messa della Apostoli van Frescobaldi op het programma. Alle composities stammen uit de 17e eeuw. ROB VAN HOUTEN 11 september de klap op de vuurpijl met een voorstelling van het Nederlands Dansthea ter, de wereldberoemde mo derne balletgroep. Het geeft balletten van Glen Tetley en Hans van Manen. HET BELGISCHE filmers duo Paul Collet en Pierre Drouot is wel eens met onze Pim en Wim vergeleken en die vergelijking gaat in zoverre op dat Collet-Drouot in hun va derland eveneens proberen een filmbedrijvigheid op gang te houden door het maken van goedkope films, waarin een flinke dosis sex verwerkt wordt. In hun debuut, „Cash Cash" bleek dat al, hun tweede film „L'étreinte" maakt die ge meenschappelijke opzet nog duidelijker. „L'étreinte" („De omhel zing") kan men zien als een nogal grove parafrase van de pornografische Franse roman „L'histoire d'O", geschreven door de mysterieuze Pauline Réage en onlangs door Adriaan Morriën in het Nederlands ver taald, waarmee al enigszins is aangegeven dat hier van een litterair-pornografisch werk (niveau-De Sade) sprake is. In „De geschiedenis van O" wordt omstandig het proces van vol strekte onderwerping van een jonge vrouw aan haar vriend beschreven en de Belgische fil mers hebben op dit thema hun film gemaakt. Ze noemen het meisje dat zichzelf tot het uiterste vernedert, Ou in plaats van O, ze zijn wat minder ge detailleerd en uitvoerig in de beschrijving van het proces, waarbij het meisje (gespeeld door Nathalie Vernier) vrijwil lig en volstrekt haar identiteit en persoonlijke vrijheid prijs geeft, en ze doen geen moeite enige aannemelijkheid in de gang van zaken te brengen. Vergeleken bij „Cash cash" betekent „De omhelzing", ont staan uit een Frans-Belgische samenwerking, een aanzienlij ke stap vooruit, vooral in tech nisch opzicht en het resultaat zal zich dan ook als een goed gemaakte en niet al te verve lende sexfilm aan de liefheb bers van het genre voordoen. (In Studio.) geen ontzag voor gezag en voor nog een paar dingen die hoog in het leger genoteerd staan en van hun onmisbaar heid maken ze gebruik om dui delijk te maken hoe onzinnig de toestand is, waarin zij ver keren, doordat zij moeten op lappen wat enkele kilometers verder weer kapot gemaakt wordt. De overwegend komische film die van je reinste slap stick soms van nogal bloedige aard aan elkaar hangt, laat een wat bittere nasmaak achter ten minste voor wie de boodschap van scenarioschrijver Ring Lardner onder de vrolijkheid weet uit te halen. Om te onthouden is vooral de figuur van Trapper John die door Elliott Gould gespeeld wordt, een acteur die onder an dere in „Getting straight" en „Bob and Carol and Ted en Alice" te zien is en nu zelfs de aandacht van Ingmar Bergman getrokken heeft die hem voor zijn eerstvolgende film gecon tracteerd heeft. (In Luxor.). ELLIOT GOULD MET FILMS ALS „Easy rider" en Woodstock", om een paar van de meest voor de hand liggende voorbeelden te noemen, zal „M.A.S.H." de filmhistorie ingaan als proeve van een nieuwe filmmentaliteit in de VS, waarbij volledig ge broken wordt met wat men de „Hollywood"-sfeer zou kunnen noemen. „M.A.S.H." is zo'n cynisch, geëngageerde film, die onder een bedrieglijke vrolijkheid harde waarheden zegt over de ooorlog. Bedoeld is natuurlijk de onverdedigbare oorlog in Vietnam, maar om de gevoe lens, vooral van de betrokken familieleden enigszins te spa ren, hebben de makers (Ring Lardner Jr. als sqenarioschrij- ver en Robert Altman als re gisseur) hun parodie op een veldlazaret achter de frontlinie gesitueerd in Korea, wat een vergelijkbare, zij het minder actuele situatie opleverde. Veel verhaal zit er rliet in „M.A.S.H." (de letters staan voor Mobile Army Surgical Hospital), er gebeuren alleen een hoop waanzinnige dingen in en om het hospitaal als daar drie onorthodoxe doctoren bin nenvallen en een einde maken aan de vreedzame toestand waarin tot dan de medische staf haai werk achter het front heeft gedaan. Het drietal heeft In Cinema Palace deze week een reprise van „Exodus", de film die Otto Preminger maak te naar het boek van Leon Uris. Het gaat over de avon tuurlijke tocht van een groep joden die uit de concentratie kampen bevrijd via Cyprus naar het Beloofde Land, de nieuwe staat Israel reizen. Zondagochtend in Studio de onvergetelijke film Zorba de Griek, met de thans in Grie kenland verboden muziek van Theodorakis. Rembrandt prolongeert West Side Story. Dat kan niet mis sen. En Lido geeft nog een week je heroïek in El Cid. Frans Hals laat Dracula te rugkeren, een vrij oude griezel film met Christopher Lee als de bloedzuigende graaf. In Roxy „Mondo Extremo", een zogenoemde „documentaire over de liefde en dus ook over het liefdesspel". CHARLES BOOST (8 uur) twee composities .van 'Kremer uit 1968. Het zijn twee canons gebaseerd op twaalf toonreeksen. Tot slot van het concert in de Grote of St. Ba- vokerk improviseert Kee op het door Gerard Kremer ge componeerde gezang „God staat aan het begin, en Hij komt aan het einde". KOMOOKUSEKEER (hard op uitspreken, dan weet u wat er staat) is het motto van de litteraire avondjes die Bert Sliggers vanaf vanavond elke veertien dagen organiseert in de Haarlemse Waagtaveerne. Vanavond komen Steven Mem- brecht en Willem van Toorn. Zij gaan voor in de discussie, uitgaande van hun eigen werk. De litteraire avonden in de Waag hebben onder andere tot doel amateurschrijvers de gele genheid te geven hun werk on der de mensen te brengen, en erover te praten. Men begint vanavond om half negen. Elke donderdag om de veertien da gen is er een bijeenkomst. Het adres: hoek Spaarne-Damstraat GERARD KREMER Piet Kee speelt verder een „Reeks veranderingen in vier secties" van de hand van zijn vader Cor Kee. Het werk is gebaseerd op een twaalftoons- reeks die onophoudelijk geva rieerd wordt. Verder staan op het programma „Cathedrales" van Louis Vierne (1879-1937), een Ballade van Jehan Alain (i911-1940) en een werk van J. S. Bach. Op het donderdagmiddagor gelconcert in de Bavo apeelt Albert de Klerk werk van ba- rok-componisten. UIT- ZANG EN VRIENDSCHAP, het Beverwijks gemengd koor, heeft als specialiteit operafrag menten. Daar geeft het koor zaterdagavond in de Dr. Prin senhal in Heemskerk weer een bewijs van. Het geeft een con certuitvoering van De Parelvis sers van Georges Bizet, die deze exotische opera op 24-ja- rige leeftijd componeerde. Thijs Kramer dirigeert; het NPO begeleidt; de bekendste solisten zijn: Rina Cornelis- sens, Marco Bakker en Charles Holland. Het koor heeft bijna een jaar lang aan de uitvoering gewerkt. De moeite lijkt be loond te worden: het concert is nagenoeg uitverkocht. Dat kind kan het niet omdat er bij hem thuis nooit iets gedaan is aan zijn lees- training. Omdat het bij hem thuis nooit een traditie is geweest dat hij elke maand een boek kreeg en daarnaast een abon nement op de leeszaal had. Omdat geen van de ouders ooit tijd heeft met zijn kind over een gelezen boek te praten, zodat het kind de gelegenheid krijgt er zijn eigen visie op te geven. Want alleen zo'n gesprek helpt hem de inhoud van het geschrevene op zijn manier te ont dekken en te verwerken. Wanneer hij daarin getraind is zal hij ook minder moei te hebben met de inhoud van zijn leerboe ken. Dit is geen theorie, het zijn feiten uit de praktijk. De uitvlucht dat kinderboe ken „zo duur zijn" gaat niet op. Bijles sen zijn duurder. Waarom zouden de ouders ja, pa ook! niet één avond per week lees- avond maken. Geen teevee, geen visite. Geef er voor de kinderen van 6-12 jaar een extra feestelijk tintje aan, laat ze een uurtje langer opblijven. En of er nu al leen maar gelezen wordt of over boeken wordt gepraat, dat moet u zelf per avond beslissen. Aan onze schrijvers zal het niet liggen: er is een ruime keus uit spannende boe ken, die dieper gaan dan het oppervlakki ge avontuur en die het kind, ook als het boek uit is, nog lang bezig houden. De zoon van de woordbouwer door Frank Herzen. HET GEVECHT VAN de jonge mens om zichzelf te ontdekken in een tijd van nivellering, heeft Herzen op een magi strale wijze aan 11-14 jarigen weten dui delijk te maken in zijn vlekkeloze verhaal over Kleine Woord. Deze jongen woont met zijn vader, de Woordbouwer (een schrijver!) in Betonstad bij de Steenlan- ders nadat hun eigen Oude Streek door de Steenlanders onbewoonbaar is ge maakt. Als Kleine Woord 14 jaar is stuurt zijn vader hem op reis om zijn le vensleertijd af te ronden. De jongen krijgt een kistje met letters mee. Iedere letter is het begin van een woord dat een essentieel begrip in zijn leven dekt. Op een ogenschijnlijk zeer fantastische tocht (fantastisch voor iemand met een Steenlandmentaliteit!) leert Kleine Woord via de door hem gevonden begin letters zijn angst te overwinnen voor eenzaamheid; leert hij hoop en vertrou wen, kameraadschap, smart, schoonheid, twijfel, erbarmen, vrijheid, nederigheid en universum doorgronden. De schrijver heeft dit exclusieve gege ven voor een jeugdboek zeer evenwichtig opgebouwd; hij neemt zijn lezers als het ware steeds een stapje verder mee in hun geestelijke ontwikkeling, zodat ze ook het prachtig afsluitende eind vatten kunnen. Daarin moet Kleine Woord kie zen tussen zijn liefde voor Avalindü of zichzelf beter leren kennen in het Univer sum. Hij kiest voor het leren kennen van de achterkant der dingen, waarvan geen terugkeer mogelijk zou zijn. Wat hij dan ziet is zijn eigen leven in omgekeerde volgorde, maar ook zijn ware liefde voor Avalinde. Frank Herzen heeft met dit boek, dat hij zelf indrukwekkend illustreerde, een onmisbare bijdrage geleverd aan de in ternationale jeugdlitteratuur (het is te hopen dat er veel vertalingen van ko men!), omdat het op zo'n schrijnende wijze de situatie belicht waarin de jeugd verzeild dreigt te raken en waar ze zich terecht met handen en voeten tegen ver zet. Dit boek is onderscheiden met de Jeugdboekenprijs 1970. Zaterdag publi ceren wij een interview met de bekroon de Haarlemse schrijver. Red. Kleine Adam door Isabel Hoving ISABEL HOVING IS 13, zit in de derde klas van het gymnasium en doet vrij lakoniek over haar „Kleine Adam", dat haar al direct na verschijnen meer in terviewers en fotagrafen op haar dak stuurde dan haar lief was. Tekenen doet ze al vanaf haar derde jaar, maar haar vader en grootvader tekenen ook. Verha len maken bij de tekeningen is voor haar ook „gewoon", want haar moeder is de schrijfster Ankie Peypers. „Ik doe die dingen alleen voor mezelf. Nee, ik voel me geen schrijfster. Een ander gymt goed. Wat moet ik er nou over vertel len? Ik begon ermee door een aardrijks kunde les. Ik bedacht een kleine planeet, gelijk aan de aarde, alle zones bestreken maar 15 km. Er moest iemand op leven. Dat werd de jongen Adam. Waarom een jongen? Dat is voor mij veel interessan ter." Toen het verhaal in grote lijnen gete kend en geschreven was, raadden haar ouders haar aan dat nu eens uit te wer ken. Via hun contacten in de uitgevers wereld kwam het uit, zonder tamtam. Want heeft al die fuss om een zo begaafd tekenend en schrijvend meisje iets te ma ken met reële belangstelling voor de kunst? Toen Willem Duys opbelde en hoorde dat de VARA er in Midweek al aandacht aan zou besteden liet hij het afweten met: „Dan is het voor mij al geen primeur meer!" Gelukkig is dit boek van een zo hoog niveau dat het niet tot publieke hysterie heeft geleid, zodat iedere genuanceerde lezer van tien jaar en ouder er zonder bijsmaak van kan genieten. Het verhaal van de kleine Adam, die op een van zijn tochten door de eenzaam heid Eva ontdekt, en later op zijn tocht met haar zichzelf aan haar ontdekt, zo als zij zich aan hem ontdekt, lijkt een aaneenschakeling van korte notities. Maar er loopt een zeer knappe, strakke lijn door het totaal van tekst en tekening en een verbluffende klaarheid in het on opzettelijk relatie-leggen tussen emotie en logica. Er zitten in dit verhaal conclusies en afrondingen zoals alleen een rasauteur die zien kan. Bijvoorbeeld in de relatie tot de dieren, die niet meer tegen Adam praten nu hij jacht op hen moet maken om voor hemzelf en Eva aan voedsel te komen. Het enige wat de twee kunnen doen om te laten merken dat ze het niet kwaad bedoelen is voor de jacht twee minuten stilte tehouden! Na hun reis lijkt bij thuiskomst alles onveranderd, maar langzaam ontdekken ze de verandering in zichzelf. „Ze had den de jeugd van alle mensen geleefd." 1969 zal later als een bijzonder jaar in de Nederlandse jeugdlitteratuur te boek staan wegens deze twee indrukwekkende uitgaven. MIEP DIEKMANN WILT U WETEN hoe ze op het toneel een sfeervolle avondstemming maken, ga dan zaterdag naar de Velsense schouwburg Daar is Wim Zo mer met zijn kleine toneelge zelschap, die de hele middag wijdt aan het uitleggen van al les wat normaal achter de to neelschermen .zich afspeelt. Hij zal het avond maken, als u dat wilt. De schouwburg houdt een open dag, die om 2 uur begint. Zomer legt 's middags desge wenst de technische theatermo- gelijkheden uit en bouwt met wie maar wil die decors op voor het blijspel dat hij 's avonds zal spelen. Er wordt gerepe teerd op het officiële toneel; bovendien kan het publiek met acteurs babbelen achter de coulissen. Met wie dat wil wordt er geïmproviseerd. Dat kan best leuk worden. 's Avonds speelt het gezel schap „Kinderen vallen naar boven" van de Oostenrijker Horst Fitzthum. Het stuk werd door Hans Tiemeyer ontdekt, die het dan ook voor Wim Zo mer kwam regisseren. Het ver haal speelt zich af na een feestje. Een jong journalist, die goed dronken is geworden, wordt thuis gebracht door een bezorgd, maar hem onbekend meisje. Wanneer hij wakker wordt en het meisje ontdekt ontstaan allerlei verwikkelin gen die tot een gelukkig einde leiden. MEULENHOFF'NEDERLAND- AMSTERDAM. Science Fiction-Serie: Fritz Leiber: „De Zwerver;" R. A. Lafferty: „De Avontu ren van Kapitein Roodstorm"; Cordwai- ner Smith: „Heren en Knechten"; Jack Vance: „De Moordmachine." Oriëntatie- op-Morgen-serie, een vrij nieuwe reeks van deze uitgever in knal-rode bandjes met witte letters, waarin bekende schrij vers of publicisten beschouwingen wijden aan bekende persoonlijkheden, die nieu we ideeën brachten of brengen over het menselijk denken en handelen. Zoals: Alasdair Macintyre: „Herbert Marcuse"; Conor Cruise O'Brien: „Albert Camus"; David Cante: „Frantz Fanon;" Edmund Leach: „Claude Levi Strauss"; Andrew Sinclair: „Che Guevara". En er volgen er nog meer. Een Roman van Wim Meewis: „Een lihte Onrust". De nieuwste roman van Marnix Gijsen: „Jacqueline en ik". Een gedichtenbundel van Rein Bloem: „Sce narios". De Meulenhoffreeks. met korte chroonlogie op de binnenflap: Flann O'Brien: „De Whiskywezen." Günter Ku- nert: „De Begrafenis vindt in alle stilte plaats". Joop Waasdorp: „Welkom in Zee! Jaroslav Hasêk: „De Mensenhande laar van Amsterdam." Nog een paar boeken in de gewone Meulenhoff-editie: Rudy Kousenbroek: „Het Avondrood der Magiërs." Renate Rubenstein: „Sta ik toevallig stil." Hilbert Kuik: „Ndi We Wale Vreemde Eend", medicijnman in Afrika. Miodrag Bulatovic: „Geef mij maar oorlog," vertaald door Martin Mooij. George Orwell: „Aan de Grond in Londen en Parijs," vertaald door Joop Waasdorp. Kurt Vonnegut, jr.: „Slacht huis Vijf of De Kinderkruistocht," ver taald door Else Hoog Een paar Meulen- hoff Kunstboeken: „Vijftig jaar Neder landse realistische Kunst" samengesteld door Galerie Mokum, met een voorwoord van prof. dr. H. L. C. Jaffé en een in leiding van Jan van Geest. „302 tekenin gen van Teunn," met een stukje van Nico Scheepmaker. „Perpetuum Mobile" van Mark Insigel. (Ceder-uitgave, mo derne gedichten). A. W. BRUNA ZN.-UTRECHT. Vassilis Vassilikos: „Drie verhalen: „De Plant, De Put, De Engel", uit het Grieks vertaald door Wim Bakker John A. Wil liams: „Naar Jamestown en Terug", uit het Amerikaans vertaald door Louis Fer- ron. Han Meyer: „Joris Ivens, de weg naar Vietnam." De foto's zijn van het Filmmuseum. José Yglesias: „Leven in een Cubaans Provinciestadje", vertaald door E. Cohen. Loe Sjuun, Nieuw China's grootste schrijver, een bundel verhalen, vertaald door dr. Jef Last. Daniël Gué- rin: „Het Anarchisme," vertaald door Leo Klatser. Robert Guillain: Japan, derde Grote," vertaald door B. Maso. Witte- en Zwarte Beertjes, met Thrillers Science Fiction en andere verhalen: An- dré Dalmas: „De Achterwereld." ver taald door G. A. Prinsen. Silvano Cec- cherini: „Het meisje van de post." ver taald door J. H. Klinkert-Pötters Vos. (Beide Witte Beertjes). Ted Viking: „Poppenspel in Praag" en „De Geparfu meerde Sarcofaag", beide in de McGre gor-reeks. Mildred en Gordon Gordon schreven samen „De Spinnende poes" Rosalyn Drexler: „Ik ben de onbekende Schoonheid." Ronald Kirkbride: „De Kor te Nacht." Arthur Arent: „Neo-Nazi's noemen nooit namen", Francis Durbrid- ge: „De Haarvlecht." Brett Halliday: „Lokaas van de Dood" en „Lijken als Jachttrofee", beide uit Mike Shayne- Reeks. Een bundeltje met: „De Beste Sci-Fi uit Amazing en Fantstic." Sybren Polet heeft een bundeltje „Science Fic tion Classics", James Baldwin: „Verkon dig het op de Bergen' (Roman). Alberto Maravia: „De Verveling," (Roman) Pe ter S. Hargreaves: „Better English Con versation". UITGEVERIJ VAN DISHOECK-BUSSUM. In de bekende Fibula-Reeks: Dr. J. J. Butler: „Nederland in de Bronstijd." Drs. R. H. J. Klok: „Archeologie en mo nument." Drs. A J. Vermeersch: „Vere niging en Revolutie," (De Nederlanden 1814-1830). „Concentratiekampen", sy steem en de praktijk in Nederland, met bijdragen van verschillende auteurs en onder eindredactie van R. S. Meyer. Een toeristische uitgave: „Waarheen in Nederland?," een boekje dat bedoeld is als een wegwijzer door toeristisch Neder land; als het ware een geheugenstunt je bij de voorbereiding van vakantietochten of dagtochtjes. Veel bezienswaardighe den, vermeld met openingstijden. Het is samengesteld door Joanita Lee, die veel geput heeft uit het documentatiemateri aal van het Nationaal Bureau voor Toe risme, de VW's en vele andere plaatse lijke instanties.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13