DE VERSIERDE BEZEMSTEEL PANDA EN DE MEESTER-FILMER T8 AR MAN EN ILVA POLLE, PELLI EN PINGO mm SCHETSBOEK VAN TEUNN Spiritualistisch levensverhaal LEKKERBEKKEN M TWEEHONDERD VARKENS VERBRAND Harde wind WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1970 door Agatha Christie B R A M M E T J E F O K Haarlem, en Omstreken Bollenstreek V elsen-IJmuiden Beverwijk li ge ii £x 26) „En nu", zei Poirot, ,het tweede punt waarover ik u nog iets vragen wilde. Hoe lang bent u al aan deze school verbonden?" „Deze herfst zes jaar". „Herinnert u zich een meisje dat hier twee jaar geleden les gaf Ja- net White was haar naam". Elisabeth Whittaker verstarde. Ze richtte zich half op uit haar stoel en ging toen weer zitten. „Maar dat dat heeft met dit al les toch niets te maken?" „Misschien wel", zei Poirot. „Maar hoe dan? In welk opzicht?" In onderwijskringen was men klaarblijkelijk niet zo goed op de hoogte van de praatjes die r net dorp de ronde deden, dacht Poirot. „Joyce heeft in het bijzijn van ge tuigen beweerd dat ze enkele jaren geleden gezien heeft dat er een moord werd gepleegd. Zou dat mis schien de moord op Janet White ge weest kunnen zijn, denkt u? Hoe kwam Janet White aan haar eind?" „Ze werd gewurgd, toen ze op een avond van school naar huis lieo" „Alleen?" „Waarschijnlijk niet alleen „Maar niet samen met Nora Am brose?" „Wat weet u over Nora Ambrose?" „Op dit moment nog niets" zei Poirot, „maar ik zou wel graag iets over haar willen weten. Wat waren dat voor meisjes, Janet White en Nora Ambrose?" „Ze waren vervuld van aues wat met sex te maken had" zei Elisa beth Whittaker, „maar ieder op een andere manier. Hoe kon Jovce iets van die aard gezien hebben, of er iets over weten? De moord vond plaats op een weggetje in het bos bij de steengroeve. Ze koi toen hoog stens tien, elf jaar geweest zijn" „Wie van de meisjes had een vriend?" vroeg Poirot. „Nora of Ja- net?" „Maar dat behoort toch allemaal tot het verleden". „Oude zonden hebben range scha duwen", citeerde Poirot. „Als we ouder worden, ontdekken we de waarheid van dat gezegde. Waar is Nora Ambrose nu?" „Ze verliet de school en nam een andere betrekking aan in het noor den van Engeland ze was uiter aard diep geschokt. Het waren dikke vriendinnen". „Heeft de politie die zaak ooit tot klaarheid gebracht?" Juffrouw Whittaker schudde haar hoofd. Ze stond op en keer op haar horloge. „Ik moet nu gaan". „Ik ben u dankbaar voor alles wat u me verteld hebt" Hercule Poirot keek op naar de gevel van het Steengroevehuis. Een massief, goed gebouwd voorbeeld van Victoriaanse architectuur in ge dachten zag hij reeds het interieur een zwaar mahoniehouten nuffet, een rechthoekige tafel eveneens van mahonie midden in de kamer mis schien een aparte biljartkamer, een grote keuken met aangrenzende bij keuken, plavuizen op de vloer een zwaar kolenfornuis dat nu ongetwij feld vervangen was door elektrici teit of gas. Het viel hem op dat voor de mees te ramen op de bovenverdieping de gordijnen gesloten waren. Hij trok aan de bel van de voordeur. Een magere grijze vrouw deed open en vertelde hem dat de kolonel en me vrouw Weston naar Londen waren en pas de volgende week terug zou den zijn. Hij informeerde naar het Steen- groevepark en kreeg te horen dat het publiek er vrij toegang had. De ingang was ongeveer vijf minuten lopen verderop aan de weg. Hij zou wel een ijzeren hek met een bord erop zien. Het was gemakkelijk te vinden er toen hij het h ek gepasseerd was, begon hij een pad af te dalen dat tussen bomen en heesters door om laag voerde. Na een tijdje bleef hij staan en gaf zich over aan zijn gedachten Zijn geest verwijlde niet uitsluitend bij wat hij zag of wat er om hem heen lag. In plaats daarvan ging hij bij zichzelf nog eens enkele zinnen na en peinsde hij over bepaalde fei ten die hem, toen hij er mee gecon fronteerd werd, zoals hij het zelf uit drukte, zwaar aan het nadenken had den gezet. Een vervalst testament, een vervalst testament en een meis je. Een meisje dat verdwenen was. Een jonge kunstemaar, die hier uit was gekomen, om van een woeste, verlaten steengroeve een tuin te maken, een verzonken tuin. Poirot keek om zich heen en knikte bij zich zelf, omdat deze benaming zijn goed keuring kon wegdragen. De Steen- groevetuin was een lelijke naam. Het deed denken aan het lawaai van ex ploderend gesteente, aan ie afvoer steenmassa's voor wegenaanleg en de gedachte aan industriële behoef ten drong zich daarbij aan je op. Maar een Verzonken Tuin- dat klonk anders. Voor hemzelf riep die naam vage herinneringen op aan een tuin die hij ergens in Ierland had ge zien. Het was een betoverend mooie tuin geweest op een rotsaentig eiland waar hij en nog een paar mensen speciaal met een bootje naartoe ge roeid waren. Mevrouw Llewellyn-Smythe was veel in het buitenland geweest en misschien had ze daar iets gezien wat bij haar het verlangen had >pge- wekt zelf ook zo'n tuin te bezitten en haar ertoe gebracht had een oude verwaarloosde steengroeve te ko pen in dit zelfgenoegzame, keurige en traditionele deel van Engeland. En vervolgens had ze uitgekeken naar het juiste type van de goed be taalde slaaf die aan haar wens ge hoor zou geven. En ze had Michael Graffield, een gediplomeerde vak bekwame jongeman, gevonden en hem hierheen gehaald en ze had nem ongetwijfeld een royaal honorarium betaald en had na verloop van *ijd een huis voor hem laten bouwen. Mi chael Garfield had haar niet teleur gesteld, dacht Poirot, terwijl hij om zich heen keek. Hij ging op een bank zitten, een bank die op een strategisch punt was geplaatst. Hij stelde zich voor hoe de verzonken tuin er in de lente zou uitzien. Er stonden jonge beuken en berken met hun witte, geschilferde bast. Doornstruiken en witte rozen, kleine jeneverboompjes. Maar nu was het herfst en er was ook ge zorgd voor aanplant die vooraf in de herfst tot zijn recht kwam. Bessen in tal van kleuren, heesters met een weelde van goudgele bladeren Poi rot stond er niet om bekend dat hij de namen van bloemen en heesters- kon onthouden hij wist hoogstens rozen van tulpen te onderscheiden. Maar alles wat hier groeide wek te de indruk dat het hier uit vrije wil was gegroeid. Het was niet zorg vuldig opgesteld en tot onderworpen heid gedwongen. En toch, dacht Poi rot, is dat wel het geval. Alles is ge arrangeerd, alles, van het kleinste plantje dat hier groeit tot en met die grote hoge struik die daarginds zo vurig oprijst met zijn goud-rode bladeren is volgens een vooropgezet te bedoeling aangeplant. Ja, alles was ontworpen en geordend. Wat nog belangrijker was, de olanten had den zich gevoegd naar de wil van degene, die de tuin ontworpen had. (Wordt vervolgd) I 64. ,J.k wil nu wel eens iets anders!" riep de heer Geldroller. „Die film gaat me vervelen en als er iets is, waar ik een hekel aan heb is het verveling. Steeds maar weer die roofovervallen en dat gedoe met m'n kroonjuwelen en zo bah!" „V ziet dat verkeerd," sprak regisseur Goodblood tegen. „Weet dan, dat de wereld bestaat uit slechte riken en goederiken en die twee groepen voeren nu reeds lang een strijd. Het is die strijd die ik vast wil leggen en ge begrijpt dai Uw kostbaarheden daar een belangrijke rol in moeten spelen." „Onzin!' zei de miljonavi „Dut goud en die juwelen kunnen me gestolen worden!" Op dat moment deed de filmmaker een vreselijke ontdekking „Ze zijn gestolen!" riep hy uit. terwijl hij ontzet naar de lege plek staarde waar het draagkoetsje had ge staan. „Onverlaten hebben zich er mee heen gerept. W elk een ramp!" „Maak je niet druk," antwoordde Geldroller onver schillig. M'n bezittingen zijn verzekerd, hoor. En bo vendien zijn we er nu eindelijk van af. Nu kunnen we tenminste eens wat anders gaan filmen." EN ILVA VERLANG JE NOB STEEDS NAAR JE BOS EN JE MANEN EN JE GROTE HARMONIE SPOT NIET MET DINGEN WAAR JE GEEN SNARS VERSTAND VAN HEBT! DIE KOLONISTEN LEVEN TENMINSTE IN HARMONIE MET DE NATUUR. DIE PASSEN ZICH AAN HUN PLANEET AAN. IK GEEF CAMILLA GROOT GELUK DAT ZE DAAR NIET WEG WIL lAARDLINGEN HEBBEN HUN ARME PLANEET ONDERWORPEN EN OPENGESCHEURD.ZE HEBBEN DE NATUUR'VERPEST t VERANDERD, ZODAT- MAARJJ BENT TENMINSTE NOG EEN MOOI STUK NATUUR. PAT NIET ONDERWORPEN JSl JU 2AL DIE WEDSTRIJD NIET WINNEN. PINGO... WE HALEN OE N06 WEL IN! ARME POLLE I JE HEBT TE VR0E6 6EJDICHT! WAT EEN PECH! nee, WAT EEN GELUK.1 HIER HEB IK EEN KLAVERTJE-VAN-VIER! - AfSl-TïïDlZt' lAit -•*** If rtrW.W 1848. Weer kreeg Bram de bal voor zijn voeten en ditmaal liep hij wel de goede richting uit. Maar het publiek bleef flui ten. want niemand geloofde dat hij ver zou komen. Zeker niei. toev een achter speler van Interlegia op Bram afstorm de. Maar de back was niet van plan om de bal af te nemen Met verbijstering had hij gezien hoe Bram in het eigen ioei de bal had ge schoten. Hij had er maar eer, verklanny voor: die speler van Fijnax moest zijn omgekocht om Interlegia te laten winnen En daarom maakte hij zich niet druk, toen Bram op het doel van Interlegia afstorm de. Hij deedilsoj hij de bal wilde af pakken, maar gaf tegelijkertija een knip oog, en zei: „Goed gedaan, joh. Schiet 'm maar ver naast als ie wilf Hij gaf de bal nog een klein zetje, zo MUZIEK Grote of St. Bavokerk (Gr. Markt). Donder dag 15 uur: Orgelconcert door Albert de Klerk BIOSCOPEN Cinema Palace (Gr. Houtstraat 111) 14 en 20 uur: „Exodus", 14 Jr. Donderdag 14, 19 en 21.30 uur: „Midnight cowboy" 18 jr. Frans Hals (Frans Halsplein) IB en 21.15 u.: „De terugkeer van Dracula", 18 jr. Lido (Houtplein) 14 en 20 uur: „El Cid", 14 jr. Donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Viva Guerrilla" 18 jr. Luxor (Gr. Houtstraat 139) 14, 19 en 21.15 u.: „MASH", 18 jr. Rembrandt (Gr. Markt) 14 en 20 uur: „West Side Story". 14 Jr. Boxy (KI. Houtstraat 79) 14.30, 19 en 21.15 u.: „Mondo extremo", 18 jr. Donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „White angels black angels" 18 Jr. Studio (Gr. Markt) 14.15, 19 en 21.15 uur: „De omhelzing" 18 jr TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum (Groot Heiligland 63). Per manente tentoonstelling van werken uit de 17de eeuw waaronder Hals' meesterwerken. Dagelijks van 10 tot 17 uur. Zondags van 13 tot 17 uur. Bisschoppelijk Moseum (Jansstraat) 79). Per manente tentoonstelling van oude religieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeldhouw werken. handschriften en kunstnijverheid. Da gelijks behalve maandag geopend van 10 tot 12.30 uur en van 14 tot 17 uur Zondags van 14 tot 17 uur Teylermuseum (Spaame 16) Permanente ten toonstelling van schilderijen, fossielen, minera len en historlscne natuurkundige instrumenten Geopend op werkdagen (behalve maandags) van 10 tot 17 uur. De eerste zondag van de maand van 13 tot 17 uur Vis- en Vleeshal (Grote Markt). Tot en met 13 september: „N 70", expositie in het kader van het natuurbeschermingsjaar 1970 Verdei de maand september keuze uit eigen bezit. Ge opend van maandag tot en met zaterdag van 1017 uur. Zondag van 1317 uur. Museum Kunstcentrum De Ark (Nieuw Hel ligland 1 rd) Permanente expositie van voor namelijk Haarlemse kunstenaars Bezichtiging van de gebrandschilderde ramen uit 1602 Dage lijks behalve dinsdag van 10 tot 20 uur. Van 20 tot 24 uur: Klassiek grammofoonplatenpro- gramma. Potterie „Het Sehoutje" (Schoutensteeg), Ex positie van potterie en handweef van dinsdag tot en met zaterdag geopend van 10 tot 17 uur Galerie Blokker (Bronsteeweg 4a, Heemstede). Permanente expositie handgeweven wandkleden van Bodil Blokker Veggerby, handgeknoopte ryam modellen uit Skandinavië keramiek en gra fiek. Geopend, dl. t.m. zaterdag 9—17.45 uur. Galerie Eijlders (Haltestraat 77, Zandvoort). Expositie van keuze uit eigen bezit van diverse schilders, bronsplastieken van Wim Jonker en Jean ie Noble en keramiek van Babs van Els- dingen Geopend van dinsdag tot en met zondag van 19—22 uur. Gemeentehuls Bloemendaal (Bloemendaalse- weg 158). Expositie van werken van mevrouw VirulyAbé. Vanaf 5 september dagelijks be halve zondag geopend van 14—17 uur. DIVERSEN Waagtaveerne (hoek Damstraat-Spaame). Da gelijks behalve maandag open podium: geopend van 1018 en 2024 uur. Vrij dag en zaterdag tot 01 uur Electric Centie (Bakenessergracht). Dagelijks behalve maandag geopend van 12—18 en 20—24 uur: vrijdag van 20—02 uur; zaterdag 20—03 u. Bowling (hoek Orionweg-Delftlaan). Dagelijks 12—02 uur; zondag 10—02 uur: bowling. A. H. Gerhardschoo] (Raaks). Donderdag 20 uur: Informatieavond met dia's en lezingen over milieuverontreiniging. Dolfirama (Zandvoort, naast Bouwes Palace). Dolfijnenshow: dagelijks 12, 14, 16 en (behalve maandag) 21 uur Mobilarium museum met old timers miniatuur trein- en racebanen dagelijks van 11 tot 18 uur Bowling dageliiks van 14—01 uur Hotel Bouwes (Zandvoort) Dageliiks .Tom Dispari" Caramella (Zandvoort). Dagelijks dansen: Etoiles". TENTOONSTELLINGEN Klokgeveltje (Hoofdweg 130, Hülegom). Pen tekeningen van Hansje Hofstede. Dagelijks van 1417 uur geopend behalve dinsdag en zondag Tot 1 oktober. DIVERSEN Linnaeushol (Bennebroek). Recreatie- bloemenshow. Dagelijks van 918 uur. Treslong (Hlllegom). Dagelijks behalve maan dags diner-dansant. en BIOSCOPEN City Theater, woensdag 20 uur: „De brug bij Remagen"; donderdag 20 uur: „Uw vrouw, het onbekende wezen". TENTOONSTELLINGEN Pieter Vermeulenmuseum, Cultureel Centrum. Dagelijks (behalve zondags) 9.30 tot 12 uur en 14 tot 16 uur. FRANEKER. Bij een felle brand in Kingmatille bij Franeker zijn dinsdagmid dag 200 varkens en biggen omgekomen. De brand ontstond in de nok van de var kensfokkerij van de heer W. Drenten. Het vuur greep zo snel om zich heen dat men er niet in slaagde de varkens en biggen uit de brandende boerderij te krijgen Slechts 20 konden worden gered. De scha de wordt op twee ton geschat. Stadhuis, Plein 1945, Umulden, is alle werk dagen van 10 tot 12 uur te bezichtigen. Bedrijfsmuseum Hoogovens, Bessemerstraat, Velsen-Noord, is dinsdag open van 12 tot 13.30 uur en donderdags van 12 tot 13.30 en van 20 tot 22 uur. BIOSCOPEN Kennemer Theater (Zeestraat) 19 en 21.15 u. „Het mooiste speelgoed". Lnxor Theater (Breestraat) 19 en 21.15 uur „Topaz". TENTOONSTELLINGEN Kennemer Oudheidkamer (huize Scheybeeck Velserweg). Geopend op dinsdag en donderdag van 14 tot 16.30 en van 19.30 tot 21.30 uur, op vrij-dag van 14 tot 16.30 uur. Voor groepen op aanvraag bij P. Prins. Lijsterbeslaan 23. Bever wijk, tel. 02510—25120. Het KNMI deelt mee: Nadat gisteren onstabiele lucht tot ons land was doorgedrongen, waarin zich op vele plaat sen buien ontwikkelden, waarvan sommige met onweer, trok in de afgelopen nacht een zwakke rug van hoge luchtdruk over ons land Hier door werd de buiigheid onderdrukt en nam de wind tijdelijk iets in kracht af. In het storm- veld van een nieuwe depressie wordt een front meegevoerd, dat opnieuw regen en wind ver oorzaakt. Het front zal morgen nog dichtbij ons land ilggen zodat de regenkansen groot zijn De wind blijft nog hard en de temperatuur zal nog iets dalen. VOORUITZICHTEN Opklaringen, ook enkele buien en ongeveer normale middagtemperaturen VOOR VR1JÜ4G; Aantal uren zon: 2 tot 7; minimum temperatuur- van ongeveer normaal tot 3 graden wen normaal; maximum tempe ratuur: omstreeks normaal; kans op een droge periode van tenminste 12 uur: 80 percent; kans op een geheel droog etmaal: 50 percent. tl Maximum- an minimum- C tamper* tursn binnen- «1 buitenland SS Amsterdam zw. bew. zzw 20 15 0.6 DeBUt zw. bew. z 21 15 6 Deelen zw. bew. zzw 22 15 5 Eelde zw. bew. zzw 22 14 2 Eindhoven zw. bew. zzw 23 15 2 Den Helder geh. bew. zzw 20 16 0.1 Rotterdam zw. bew. zzw 21 16 0.3 Twente zw. bew. zw 23 14 2 Vlissingen zw. bew. z 19 16 5 Z.-Limburg 1. bew. zzw 23 15 1 Aberdeen zw. Dew. z 15 9 2 Athene onbewolkt rmw 29 20 0 Barcelona zw. bew. no 28 22 0 Belgrado onbewolkt w.st. 26 13 0 Berlijn 1. bew zw 25 15 2 Bordeaux zw. bew. zzo 24 13 0 Brussel zw. bew. z 21 15 2 Frankfort zw. bew. zzw 26 15 7 Genève 1. bew. w 27 16 0.1 Grenoble half bew. w.st. 27 17 0 Helsinki geh. bew. O 12 —1 0 Innsbrück zw. bew. w.st. 18 14 6 Kopenhagen half bew. zw 17 14 3 Lissabon zw. bew. 25 15 0 Locarno geh. bew. w.st. 23 18 8 Londen regen z 22 15 0.7 Luxemburg zw. bew. zw 21 14 2 Madrid onbewolkt w.st. 29 11 0 Malaga onbewolkt nnw 33 25 0 Mallorca onbewolkt w.st. 29 26 18 0 Muenchen zw. bew. z 15 5 Nice 1. bew nnw 25 18 0 Oslo regen nno 17 10 0.6 Parijs geh. bew zzw 24 16 0 Rome l. bew. 0 27 17 0 Stockholm regen zo 17 10 0.3 Wenen onbewolkt w.st. 18 14 0 Zürich zw. bew w.st. 25 16 0.1 **f. Ni. ;e rs wi. in kWiMSit dat hjj goed in de buurt van Brammetje zou blijven. en Bram maakte dankbaar gebruik van deze kans die zelfs een ju nior niet had kunnen missen De bal knal de langs de keeper heen.en het was I drie-drie. Bram had zijn fout weer goed gemaakt, en nu leek het wel of het dak van de overdekte tribune omlaag zou ko-1 men, zó gingen de toeschouwers tekeer DONDERDAG 10 SEPTEMBER Zon op 8.05 uur; onder 19.08 uur Maan op 16.59 uur; onder 23.51 uur MAAN STAND RN Volle maan 15 september 12.10 uuj nariste kwartier 22 september 10.42 uui Nieuwe maar 30 september 15.32 111 HOOG EN uAAO WATER TB IJMUIDBN WOENSDAG 9 SEPTEMBER Hoog water 6.41 uur en 21.12 uur Laag water 4.12 uur en 16.31 uur DONDERDAG 10 SEPTEMBER Hoog water 9.55 uur en 22.40 uur Laag water 5.12 uur en 17.44 uur Teun Nijkamp heet hij voluit. Als Teunn signeert hij zijn schilderijen en tekeningen. 7Ajn door Meulenhof uitge geven schetsboek in pocket-quadraat- formaat heeft als titel dar ook alleen dat woord „teunn" benevens een in de omslag ingebouwd tekengrapje. Ondanks een korte academietijd is Teunn (in 43 in Hardenberg geboren) een autodidact Zijn schilderwerk heeft dan ook iets van de precieuze manier waarop sommige zondagsschilders hun onderwerpen steentje voor steentje, sprietje voor sprietje, op het doek brengen. Daarmee houdt de vergelij king op, want Teunn is een schilder die de absurditeit van het leven in beeld brengt en daarvoor alle beeldmiddelen gebruikt, die er ir veel stijlen voor handen zijn, vanaf het surrealisme tot aan de cartoon-satyre toe. Zijn schetsen :n dit boek dus, dat alleen zijn tekenwerk toont ademen dezelfde geest, me< dien verstande, dat hier vaak de vlotheid en het di recte aanspreken van de schets in de plaats van het fijnschilderen zijn geko men. Belangrijker is echter, dat de inven tiviteit van Teunn hier nog beter kan doorbreken. Die inventiviteit is groot. Ze is uitsluitend gericht op het inhu mane in de mens. Op diens domheid, zijn zucht tot grenzeloze verveling, zijn sex-spelletjes, ijdelheid, geestelij ke leegheid, neiging tot kwellen en zelfkwellen. Het is geen opwekkend schetsboek dus Integendeel het is bar navrant. Teunn blijkt in vele stijlen te kun nen tekenen en meestal doe' hij dat raak. De stijl is dar tevens de inhoud. Waar precisie wordt gevraagd is hij uiterst precies, in andere gevallen wordt hij door een schijn-slordigheid beheerst. Hij hanteert die verschillen als stijlmiddelen om een wreed com mentaar te geven op de wereld om hem (en ons) heen Hij houdt ons een spiegel voor die niet beslagen is, maar wel gebarsten. In feite is hij een mo ralist en hem kan dus niet meer lof worden toegezwaaid, dan dat zijn schetsboek zeer „leerzaam" is en dat zijn schrijnende lessen bijzonder goed overkomen. DE DODEN SPREKEN van mevrouw W. A. H. Mulder-Schale- kamp is al sinds jaren een bestseller in de kringen van spritisten, spiritua- listen en andere aanzitters aan seance tafels. Het is opnieuw verschenen bij A. J. G Strengholt in Amsterdam, niet als herdruk, maar geheel herzien, uit gebreid en nu voorzien van tekenin gen van de schrijfster. Voor wie haar niet kent: de schrijf ster is een in haar kringen zeer be kend medium met een inderdaad gro te begaafdheid en het vermogen om er in eenvoudige termen over te schrij ven. Ze doet dat met onverdacht goe de bedoelingen en het eind van haar prediking is altijd, dat God liefde is. Het bovenstaande, om vast te stellen dat ze integer is, ook al zullen velen het met haar spiritualistische ziens wijze niet eens zijn. Mevrouw Mulder-Schalekamp roept geesten op, zoals dat in de volksmond heet. Lang overledenen heten tijdens haar seances te verschijnen en daar uitstekend bedoelde mededelingen te doen over het hiernamaals en boven dien leefregels te verstrekken aan „hen die achterbleven". Dat overigens bekende feno meen wil ik hier niet beoordelen. Ver onderstellen dat het een beminnelijk zelfbedrog is klinkt als ketterij in de oren van tal van „gelovigen" en vast stellen dat het geen geesten zijn, die via de mond van de schrijfster spre ken, doch dat zogenoemde partiële be wustzijnsinhouden gepersonifieerd op treden (zoals veel psychologen veron derstellen) is eveneens aanvechtbaar. Vermoedelijk bestaan beide verschijn selen en treden ze vaak op in een be paalde samenhang, die nog niemand heeft vermogen te ontraadselen. Het enige is, dit soort verschijnselen zon der vooroordeel tegemoet te treden. Dan ontstaat in ieder geval respect voor de moed van de schrijfster, die zeer eerlijk getuigenis aflegt van haar „ontmoetingen" met controlegeesten en een „overgegane" mens, zoals zij Emed beschouwt, een Middenooster ling, die gedurende een lange reeks van jaren aan haar seance-tafel ver schijnt. Zij spreekt namens deze fi guur en ook namens anderen en geeft daarmee tevens een interessante visie op het leven van een medium. Het is dus een spiritualistisch levens verhaal van een sterk moralistisch in gestelde vrouw met een werkelijke „boodschap", om het even of men het eens is met de herkomst van die bood schap of niet. Binnen zijn soort een goed boek dus. H.S. „Bum op zoek naar lekkerbekken" door B. N. Verbiesen is de titel van een origineel kookboek met vele lieve lingsgerechten van de Groten der Aar de. In Erbij van 15 augustus j.l. heb ben wij dit smulwerk besproken, maar helaas was de voetnoot met de naam van de uitgever daarbij weggevallen. Het boek verscheen bij A. J. Streng- holts Uitg. Mij n.v. te Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14