MADAME TUSSAUD OPENT VRIJDAG IN AMSTERDAM KRO: geen inspraak kijkers in programma medewerkers ter opleiding tot walser Beroemde Nederlanders bijgezet in wassenbeelden-kabinet Kom, zwartkijker Simon Vestdijk in ziekenhuis „WIJ WILLEN KWALITEIT" Prix Italia voor Hans Kox Nieuwe muzikale AVRO-rubrieken r HOOGOVENS UMUIDEN ga naar het postkantoor en geef uwTV aan 1 1 Radio woensdag TV dinsdag TV woensdag DINSDAG 22 SEPTEMBER 1970 11 (Van onze correspondent) AMSTERDAM De commercie heeft het uiteindelijk dan toch gewon nen van de exclusiviteit. Madame Tussaud heeft na een lange, aarzelen de aanloop de sprong over de Noord zee gemaakt en is midden in de Kalverstraat terechtgekomen: „Ma dame Tussaud in Amsterdam". Attractie (dan kijkt u véél prettiger) Carrousel Tuin der lusten Ledentalsteekproef Horizontaal programma Henriëtte Reuchlirr- Lucardie overleden Bouw uw toekomst op staal! Hoogovens Umuiden vraagt voor haar koudbandwalserij enige medewerkers ter opleiding tot walser. In de koudbandwalserij worden in een gestadig en fors tempo rollen staalplaat verder uitgewalst tot een dikte van gemiddeld 1 mm. Dit geschiedt in grote walsinstallaties (4 of 5 walsen in serie) die bediend worden door een team van ca. 14 man. Het werken met deze moderne installaties vergt een langdurige ervaring. De opleiding geschiedt hoofdzakelijk in de praktijk en duurt een aantal jaren. Het werk wordt in ploegendienst verricht. De eisen welke aan sollicitanten worden gesteld liggen niet in het vlak van een bepaalde schoolopleiding. Volledig lager onderwijs is voldoende doch een goede handvaardigheid, teamgeest, een goed bevattings- en snel reactievermogen zijn nodig. Sollicitanten zullen tijdens de sollicitatieprocedure gelegenheid hebben tot kennismaking in de betreffende afdeling. Leeftijd 21 tot circa 35 jaar. Aanvangssalaris plus ploegendiensttoeslag bedraagt bij 23 jaar en ouder 13.300,- bruto per jaar (circa 255,- bruto per week). Belangstellenden kunnen onderstaande coupon ingevuld zenden aan: Hoogovens, Antwoordnummer 94000, Umuiden (plak dus geen postzegel). Na ontvangst wordt nader contact met u opgenomen. (Telefonische inlichtingen: 02510 - 94000). Vrijdagmorgen gaat het rolluik omhoog voor het publiek. Dan is, hopelijk, net de boel opgeruimd van het openingsfeest met tweeduizend genodigden, onder wie enkele bekende Nederlanders wier was sen evenbeeld de „vertaling" van de be proefde Tussaud-formule moet accentue ren: dr. Willem Drees, Johan Cruyff, Lies- beth List, Kees Verkerk en Karei Appel. Het is de eerste keer in de twee eeuwen oude geschiedenis van 's werelds be roemdste panopticum dat een filiaal van het Engelse instituut wordt geopend. Dat de keus op Amsterdam is gevallen, laat zich deels verklaren door het feit dat de geestelijke vader van het miljoenenplan, directeur E. V. Gatacre (42) van Madame Tussaud in Londen, in ons land is gebo ren, voortreffelijk Nederlands spreekt en zijn vakanties hier doorbrengt. Zelf zegt hij over de voorkeur van de hoofdstad dit:Uitgangspunt was dat Am sterdam niet alleen een internationaal centrum is, maar ook een heel sterk eigen karakter heeft. Daardoor zijn de bronnen aanwezig waaraan een panopticum zijn onderwerpen kan ontlenen De expositie in het drastisch verbouw de pand in de Kalverstraat (vroeger res taurant Formosa) is geen doublure van de tentoonstelling in de Engelse hoofd stad. De veel kleinere „dochteronderne ming" is in de verste verte geen kopie van „Londen" Trouwens: de opdracht aan ontwerper Timothy O'Brien (41) van de Royal Shakespeare Company was een expositie te maken met een duidelijk eigen karak- ADVERTENTIE DOORN. De 71-jarige schrijver Simon Vestdijk ligt sedert de vorige week in het Sint Antonius ziekenhuis in Utrecht. Hij is daar ter observatie opgenomen. Volgens zijn vrouw kan zijn toestand niet ernstig worden genoemd. ter. De traditionele was is vanzelfspre kend nog veelvuldig gebruikt, maar daar naast zijn ook andere materialen (gips, papier maché, textiel en kunststoffen) toegepast. De attractie van de samenstelling van een collectie wassenbeelden is dat perso nen met elkaar in relatie kunnen worden gebracht die eikaars vijanden zijn ge weest of nooit iets met elkaar te maken hebben gehad. Dat is ook bij Madame Tussaud in hartje stad Amsterdam het geval. Kennedy, Mao, paus Joannes de 23ste en Churchill broederlijk bijeen. Soekarno en Multatuli schijnen het even eens goed met elkaar te kunnen vinden. Vincent van Gogh houdt Erasmus gezel schap. De wijsgeer maakt overigens de indruk meer oog te hebben voor Anne Frank, die schuin tegenover hem staat, maar het kan ook zijn dat hij zich demon stratief afkeert van Mata Hari (Friezin van geboorte) die het lonken nog steeds niet kan laten. Dr. Willem Drees, gestoken in een sjo fel confectiepak, staat aan de voeten van koningin Wilhelmina, die halverwege de trap op een troon zit. Bovenaan de trap Willem de Zwijger met links en rechts achter hem de martiale zeeheld Michiel Adriaansz. de Ruyter en Johan de Wit. Zangeres Liesbeth List zal op zijn minst tot haar tachtigste jaar moeten horen dat ze de dochter van de vuurtorenwachter van Vlieland is. Madame Tussaud vertelt het op haar manier: Liesbeth zit in een meer dan manshoge vuurtorenlamp als charmante blikvanger van het gedeelte dat schermachtig verlicht de ge heimzinnige sfeer van „Londen" het dichtst benadert. Johan Cruyff is er ook, op een draaiend plateau met kunstgras waarop een witte bal voor Cruyffies gouden benen op en neer stuitert. Schaatsenrijder Kees Ver kerk lijkt op een ijspiste pijlsnel onder weg te zijn naar de reprise van zijn we reldkampioenschap. Hij staat in een zwar te cilinder met sprieten die met een snel heid van vijftig omwentelingen per mi nuut ronddraait, hetgeen suggereert dat Verkerk werkelijk aar het schaatsen is. Karei Appel is vereeuwigd in zijn ate lier, waarvan vloeren, wanden en plafond onder een centimeters dikke laag verf spetters zijn bedekt. De schilder moet zich „rot gelachen" hebben toen hij een kijkje kwam nemen. In de (draaiende) Carroussel laatste element van het klassieke gedeelte is het dolle pret. Toon Hermans, Wim Son ne veld en Wim Kan (van schuimrubber) zitten opgepropt in een miniatuurautootje achter opperkabouter Roel van Duyn, die, kennelijk niet gestoord door het lawaai De spiegelzaal in Madame Tussaud Amsterdam. rondom hem, verdiept is in een kleuter boekje. Een vrolijke boel is het ook aan boord van het schip van staat waarvoor geen politieke storm te hoog lijkt te gaan. De opvarenden zijn in ieder geval in prima conditie, getuige de karikaturen van pre mier De Jong (een ex-marineman ten slotte), Luns, mej. Klompé, Roolvink, Witteveen, Den Uyl, Van Mierlo en Schmelzer. Jan Cremer heeft het eveneens al tot een wassenbeeld geschopt. Op zijn motor scheurt hij achter de naakte Phil Bloom aan, die in goudkleurig fiberglas haar paard tot nog meer spoed aanmaant* alsof zij hulp zoekt bij de voor haar ga lopperende maagd van Holland. Tussen deze taferelen vallen dan nog op een stel Dolle Mina's, een „Onze Jan", zittend op een vis, zonder koppelriem en een uitdagend Amsterdams hoertje. Dui delijk poserend voor de buitenlandse toeristen; creaties van de Rotterdamse kunstenares Maria Carlier. Knap van vormgeving zijn de episoden uit het leven van Rembrandt: zijn eerste huwelijksjaren met Saskia, Saskia in het kraambed en de vergrijsde meester, wer kend aan een portret in een door lichtef fecten sterk tot de verbeelding sprekend decor. Twee bouwlagen zijn vrijgemaakt voor de tuin der lusten van Hieronymus Bosch, een samenstel van draaiende bollen en bolsegmenten waarop fragmenten uit werken van de schilder zijn gekopieerd. Mede door de verlichting is het over rompelende geheel een fascinerend kijk spel te midden waarvan Jeroen Bosch-in- was een verstilde figuur is, de schepper van een wereld vol science-fiction, tot de dag van vandaag. Engelse en twee Nederlandse kunste naars zijn een jaar lang bezig geweest met de uitvoering van O'Briens ont werpen. De beide Nederlanders zijn de al eerder genoemde Maria Carlier en Tony Burgerling, eveneens uit Rotter dam, die de opdracht kreeg een entree te ontwerpen die zelfs in de Kalverstraat. eruit moest springen." Zijn werkstuk-op-papier moet voor Britse ogen beslist on-Engels zijn ge weest, maar Burgering kreeg niettemin na een half uurtje praten toestemming aan de slag te gaan. Nu het gereed is zijn zijn opdrachtgevers nog enthousiast bovendien. Ofschoon: ze houden hun hart vast voor de gemoedsrust van de juffrouw achter de kassa die, aldus Burgering, „gek moet worden van het geflits van rood en blauw neonlicht." (Van onze correspondent) HILVERSUM. De KRO is vóór di versiteit zonder versnippering, vóór kwaliteit met een redelijke invloed van de consument," aldus een ogenschijn lijk cryptische uitspraak van KRO- voorzitter mr. H. W. van Doom, maan dagmiddag tijdens een persconferentie gedaan. Hij bedoelde daarmee, dat de KRO nog steeds vindt, dat er zonder inspraak van de kijkers-luisteraars uit de r.-k. hoek het best gewerkt kan worden. „Uit eerder gedane onderzoe ken is trouwens gebleken dat onze le de helemaal niet mee willen denken en doen, maar het uitstippelen en maken van programma's graag aan ons, pro fessionelen, overlaat." Volgens mr. Van Doom was er des ondanks genoeg invloed van buitenaf op het programmabeleid van de KRO en die functioneerde volgens hem be ter dan een verenigingsstructuur (de KRO is een stichting) met „afdelink jes en bestuurtjes." Mr. van Doorn: „De KRO zoekt kwaliteit en wil geen programma vol gens de wensen van 60 70 percent van de consumenten. Daarmee zouden we onze idealen niet waar kunnen ma ken en op onze manier geen cultuur kunnen bedrijven." De steekproef van het ministerie van CRM naar het ledenbestand van de omroepen heeft uitgewezen dat het aantal zwartkijkers bij de KRO 16,3 percent bedraagt, wat dus iets hoger ligt dan het landelijk gemiddelde van 15 percent. Uitgaande van het leden bestand per 31 december 1969 van 542.081, staat de KRO zeer royaal bo ven de rode streep. Overigens wilde de KRO-voorzitter onder geen beding de huidige stand van de leden bekend ma ken. „Wacht maar tot 1 januari." Mededeelzamer was hij ten aanzien van Hilversum 3 en de zogenaamde ho rizontale programmering. Hij vond dat de derde zender volwaardig moest worden gemaakt en de gehele dag (van zes uur 's morgens tot twee uur HILVERSUM De Prix Italia in de categorie muziek is op het 22ste radio- en televisieconcours in Florence gewonnen door Hans Kox voor diens compositie „In those days". De NOS had vier radio-pro- dukties naar Florence gezonden. „In those days" werd geschreven ter gelegenheid van de 25-jarige herdenking (vorig jaar) van de slag om Arnhem en uitgevoerd door het Omroeporkest en het Groot Omroepkoor onder Edo de Waart en de componist. ROTTERDAM. Op 93-jarige leeftijd is zondag de schilderes Henriëtte Reuch- linLucardie overleden. Zij werd in 1877 te Rotterdam geboren en bezocht daar de Rotterdamse academie. Daarna kopieerde zij een jaar in vele musea. Zij schilderde portret, landschap, stilleven en bloemen in impressionistische stijl. Haar werk is behalve op vele belangrijke tentoonstel lingen in Nederland ook te zien geweest op exposities in Noorwegen, Zwitserland, New York en Parijs. Henriëtte Reuchlin was lid van de „Onafhankelij ken", van „Arti", het Dordrechtse Pictura en de Rotterdamse Kunstenaars Sociëteit. 's nachts) in de ether diende te zijn. Programmaleider radio B. Brans had goede hoop, dat de horizontale pro grammering (op elk uur van elke dag eenzelfde programma) met ingang van 1 januari 1971 het beeld van Hilver sum 3 zou bepalen. Uit een permanent sociologisch onderzoek wil de KRO te weten komen welke groep er op een bepaald uur naar de radio luistert en op die bepaalde groep zijn programma afstemmen. De KRO is volledig vóór horizontale programmering, „mits we de kansen krijgen ons eigen gezicht te behouden." De KRO past overigens op Hilversum 1 en 2 in samenwerking met de NCRV reeds geruime tijd het principe van de horizontaal gerichte programma's toe. Nederland 1. De RO komt met Bruintje Beer in actie direct als Pipo en de nieuwslezer zijn uitgepraat. Daarna Daktari. Daarna het journaal en de actualiteitsrubriek Brandpunt, gevolgd door de wekelijkse Andy Wil- liamsshow, die vanavond voorlopig zijn laatste aflevering beleeft, want in de winter is er geen plaats voor zulk vermaak. Geen speciale gasten dit keer, want Andy ontvangt alleen zijn vaste mede werkers onder wie de beer natuurlijk de belangrijkste plaats inneemt met de Osmond Brothers. Een afscheids- show dus. Trouwens, een ander vast punt uit de recente KRO dinsdagavon den komt vanavond ook voor het laatste op het scherm. Het is Naakt door de Hel. Nederland 2. De NOS blijft tot half acht in de ether en heeft dan net tijd om na Pipo het journaal te laten pre senteren en voorts de parlementaire rubriek en de Kunstsignalering een plaatsje te bieden. Half acht is het tijd voor AVRO-dinsdag. Een nieuwe pro gramma-opbouw. Eerst de première van AVRO's TOPPOP, een popshow die door de kijkers wordt samengesteld. De eerste keer maakte Rien van Wijk zelf de selectie van optredende artiesten aan de hand van de hitlijsten, maar de volgende keren mag iedereen zijn wensen laten horen ten aanzien van de medewerkenden. Alleen het danse resje Penny de Jager blijft. Het pop publiek krijgt nu o.m. voorgeschoteld the Peddlers, Earth and Fire. Bonnie St.Claire met haar nieuwe hit I won't stand between them. Moebius Bottle, Telephone, Aphrodite's Child en de Arizona Swamp Company. Aansluitend aan het jornaal de nieu we rubriek van Pim Jacobs, getiteld Muziek is Troef. Het is een amuse mentsprogramma in de vorm van een magazine. De zomerse drieluik-onder delen Jong Talent en de Ster van de Maand komen terug. Daarnaast een quiz over muziek, waaraan twee ar tiesten (vanavond het violistenduo Ben ny Behr en Sem Nijveen) en iemand uit de zaal deelnemen en allerlei in formatie. Medewerkenden aan deze eerste Muziek is Troef-uitzending zijn naast gastheer Pim Jacobs de Neder landse zanger Ben Cramer, die veel succes heeft in Amerika, Martine Bijl, de Griekse Dora Giannakopoulou en verder jong talent. De regie is in han den van John Schelfhout; Flip van der Schalie heeft de produktie. Ook in het winterseizoen zal Peyton Place niet verstek laten gaan. Als we dat hebben gezien, de tweede afleve ring van de tweede jaargang van AVRO's Televisier Magazine met Wi- bo, Jaap, GBJ en alle anderen. ADVERTENTIE Ik stel prijs op meer informatie over de opleiding tot walser bij uw bedrijf. HF 435 Naam: Voornaam: Adres: Woonplaats: Geboortedatum:j Gehuwd/ongehuwd V HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.23 Stereo: Muz. (ca. 7.33 Van de voorpa gina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Actualiteiten. 8.22 Stereo: Dag woens dag. (ca. 8.35 Van alle markten thuis; 9.05 Uit eigen huis). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.- muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw. 12.00 Oude jazzmuz. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Stereo: Klass. en mod. muz. 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Stereo: Operette- progr. 14.50 Stereo: Klass. kamermuz. 15.15 Way-out. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Ned. chansons. 16.20 Klass. muz. 16.50 Mod. muz. 17.20 Stereo: Mod. muz. 17.50 Hockeytoernooi. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. v. G.P.V. 18.30 Stereo: Klink klaar. 19.30 Nws- 19.35 Buitenl. overzicht. 19.45 Stereo: Licht orkest. 20.10 Stereo: Tan go rumba orkest. 20.40 Radio Jazz Ma gazine. 21.00 Stereo: Promenade orkest. 21.35 Satirisch progr. 22.00 Litteraire herinneringen. 22.30 Nws. 22.38 Meded. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Gau- deamus Muziekweek 23.55 Nws. HILVERSUM n. 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Klass. muz. (7.25 Horen en zien; 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu). 8.00 Nws. 8.11 Verzoekpl. 8.30 Nws; 9.00 Gymnastiek. 9.30 Voor de kinderen. 9.45 Stereo: Mod. en klass. muz. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Actua liteiten. 11.55 Meded. 12.00 Stereo: Ge varieerd progr. 12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar. 14.10 Klass. gew. muz. 15.00 In 't zilver. 16.00 Nws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Twien-Popradio. 17.50 Overheidsvoorl. 18.00 Strictly Country Style. 18.30 Nws. 18-41 Hier en Nu. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Dis cussie. 19.35 Stereo: Lichte gramm.- muz. 19.50 Progr. v. blinden en slecht zienden. 20.00 Stereo: Muz. 22.30 Nws. 22.38 Cosa Nostra. 23.55 Nws. HILVERSUM IH. 9.00 Nws. 9.02 Zing, lichte vocale muz. 10.00 Nws. 10.03 Mengelmuze. 11.00 Nws. 11.03 Gospelsound. 12.00 Nws. 12.03 Zet 'm op. (13.00 Nieuws. 13.03 Radiojourn.) 14.00 Nws. 14.03 Gimmick. 15.00 Nws. 15.03 Arbeidsvi taminen. 16.00 Nws. 16.03 Lichte pla ten. (17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal). BRUSSEL 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Muz.progr. (12.40 Weerbericht en SOS-berichten voor de schippers). 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 SOS-berichten voor de schippers. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Klas siek concert. 15.00 Nws. 15.03 Wed strijd Radioschoolkoor 1970. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Folkloristisch progr. 17.00 Nws. 17.15 Jazzpodium. 18.00 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Verzoekpl. 18.20 Lekenmoraal en filosofie. 18.50 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. 19.40 Carlos Jobim. 19.45 Informaties. 20.00 Operetteconcert. 22.00 Nieuws. 22.20 Lichte muz. 23.00 Nws. 23.40 Nws. Nederland I 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 KRO: Bruintje Beer tekenfilm 19.09 Daktari (serie). 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Brandpunt. 21.00 Andy Williams Show. 21.50 Naakt door de hel (feuilleton) 22.50 NOS: Journaal. Nederland n 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Den Haag Vandaag. 19.09 Kunstsignalering. 19.30 AVRO: AVRO's Toppop. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Muziek is troef. 21.10 Peyton Place (feuilleton). 22.00 AVRO's Televizier-Magazine. 22.50 NOS: Journaal. Nederland I 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Den Haag Vandaag. 19.09 Vrij-uit. 19.30 IKOR-CVK-RKK: Kenmerk. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 P.P.: Uitz. C.P.N. 20.30 SOC.: Uitz. Stichting Socutera. 20.35 NOS: All fall down. 22.20 Studio Sport. 22.45 Journaal. Nederland II 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 KRO: Felix de kat. 19.11 Piste. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: De jaren 1945-1950. 21.00 The Outsider (serie). 21.50 Zelf doen. 22.30 NOS: Journaal. 22.35 TELEAC: Dammen voor beginners.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 11