Toon Hermans zette weer rake mannetjes neer serie Nieuw theater in Rotterdam Wonderlijk gaaf concert van knap Guarneri-trio Streven naar andere vorm ondersteuning GESPONNEN SUIKER (IN HONING) VOLGENS ALTIJD-RAAK-RECEPT Rozemedoze en ook échte hoogtepunten Franse filmacteur Bourvil overleden Amsterdamse Kunsttiendaagse Nieuw seizoen bij VPRO en TROS Kamervragen over radio Vrij Europa T.Y. vanavond Radio vrijdag KUNSTENAARS UIT BBK-AMSTERDAM TV donderdag TV vrijdag DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1970 AMSTERDAM Iederéén was er bij deze Carré-première. En iedereen werd begroet. „Dag Heintje", zei Toon Hermans vanaf het podium, „ben je er ook". En de „grand old" zuster van de „kleine man Davids" van wie Toon in zijn jeugd veel heeft opge stoken „Ik had vannacht niet kun nen slapen als ik je vanavond niet had kunnen zien". Ze trof er meteen de goede Toon mee en het was de inlei ding tot een hele avond bruiloftën- en-partij en-sfeer, maar dan wél op een manier, waarvan alleen Toon Hermans het recept heeft. Een eigen recept met veel gesponnen suiker, in de honing gedoopt en met een made liefje gegarneerd. Een platenbon is altijd raak Een platenbon is altijd raak Een platenbon is altijd raak Meteen plaat vindt iedereen z'n draai Begenadigd spel NOORDHOLLANDS PHILHARMON1SCH ORKEST SERIE A 6 dinsdagavondconcerten Nederlands Kamerkoor Radio Filharmonisch Orkest SERIE B SERIE C 6 vrijdagavondconcerten Gastdirigenten Jiri Woldhons, Roelof Krol, Yves Prin Radio Kamer Orkest Maatregelen tegen Tsjechische auteurs 450 GR VAN 99 VOOR 600 GR. VAN 129 VOOR Het is wel heel knap, wat Toon Her mans allemaal deed. Het was dan ook een in België en thuis in Limburg ruim schoots ingespeelde première, maar an derzijds toch ook weer typisch op Am sterdam afgestemd met het zóveelste liedje op Amsterdam, dat na het allerwegen heersende Jordaan-syndroom ook even goed achterwege had kunnen blijven. Het pierement kennen we nu wel. De „Mastreechter geis" ligt Toon Her mans nu eenmaal beter dan het Mokum- se karakter. Dat ene mannetje van gisteravond, die bedroefde jubilerende Turkse trommel slager van een dorpse fanfare, zal wel bij de klassieke nummers van Toon Her mans worden ingelijfd, even populair als zijn diplomaat met de gehaktbal al jaren is. Die trommelaar werd veel simpeler op het podium gezet, maar met zo'n ver bazende trefzekerheid gekarakteriseerd, dat je verder met de halve avond vrede hebt en de andere helft uitkijkt naar nog een paar van die hoogtepunten. Het viel daarbij dan op, dat Hermans het deze keer deed met een alleruiterst minimum aan middelen op een toneel dat behalve hem alleen zijn twee vleu geladjudanten Rinus van Galen en Cor Cools herbergde, bijgestaan door Tom Dissevelt en Tony Nüsser achter bas en drums. Verder niets dan een zwarte ach tergrond met één hemelsblauwe ballon en een paar schijnwerpers in verreweg de meeste liedjes, waarmee hij de zaal omkocht, totdat iedereen zich gewonnen gaf. En dat was al heel spoedig. Dat kan ook niet anders, want de andersdenken den blijven gewoon weg. De liefhebbers van versjes als „Rozemedoze" en zijn „vis-bloem-mus-maan-wind-bed-lied je" hadden dus het hele Carré voor zich alleen en ze applaudisseerden terecht, want zo'n nummer als de Stierenvechter en zijn Russische monoloog over balalai- kaas en boerenkaas slaat een pret-colle- ga als Jan Blaaser de kaas gewoon uit het vuistje. Dat wél dus, ook al bracht het programma niet zo bar veel nieuws. Maar wat zal een man als Toon Her- ADVERTENTIE 15.-7,50 10,-15,-80,-85,- ROTTERDAM. In het centrum van Rotterdam is gisteren een nieuw theater geopend: het Hof plein theater. Het is de luxueus uitgevoerde aula van de Techni- kon-scholengemeenschap, die zes avonden per week gebruikt wordt als theater, voor namelijk voor het tonen van comedies. Het Nieuw Rotterdams Toneel gaf gisteren de eerste voorstelling van „Vrouwen? Geen probleem" van de Amerikaan Woody Al* lan. (Onze criticus Simon Koster komt morgen op de voorstelling terug). ADVERTENTIE f 5,-7.50 10,-15,-20,-25,- PARIJS Met Bourvil, die gisteravond op zijn 53ste jaar in Parijs plotseling is overleden, heeft Frankrijk één van zijn populairste filmkomieken en één van zijn grootste acteurs verloren. André Raim- bourg, zoals Bourvil volgens de burger lijke stand eigenlijk heette, is doorgaans als hoofdrolspeler de laatste twintig jaar in tientallen films opgetreden, w.o. maar weinig meesterwerken waren, maar die alleen door zijn naam het commercieel dan toch altijd wel weer deden. Bourvil vormde met Femandel en Louis de Funes het trio waarop iedere Franse producer blindelings een film durfde te bouwen, een vertrouwen dat vrijwel ook nooit werd beschaamd. Maar helaas heeft Bourvil ook nooit de belangrijke regisseur gevonden die hij behalve als succesvol ko miek vooral ook als groot karakterspeler verdiende. mans ook veranderen aan z'n handel, als zijn spullen nog volop worden gevraagd. En dan vraag je je af, waarom het zo blijft gaan, dit jaar ook weer na al die andere jaren, ondanks het feit, dat Her mans al te veel honing in zijn koek doet. Zijn enorme vrijheid op het podium denk ik en de suggestie, dat hij alle situaties in de zaal baas kan bij het reageren op wat hem wordt toegeroepen. Altijd prijs, als hij wat uitlokt en altijd het juiste geintje terug, de zaal in. Hij staat te goochelen met de reacties, ook als hij een „moeilijke" grap de zaal instuurt, die als een voetzoeker hier en daar een gehinnik in de zaal losmaakt, totdat iedereen losbarst en applaudisseert. Meer vertellen we er maar niet over, want iedereen gaat toch zelf kijken naar dit nationale brandpunt-van-de-lach om z'n dagelijkse dosis wereldeonfrontatie voor een avond te vergeten. En die neemt het dan graag voor lief, dat Toon het op zijn eigen manier doet. HEIN STEEHOUWER ADVERTENTIE f 5, 7,50 10,-15. 20. 25 ADVERTENTIE AMSTERDAM. De diepere bedoeling van de Kunsttiendaagse in Amsterdam is aan Nederlandse kunstenaars de gelegen heid te bieden op te treden in de Kleine Zaal van het Concertgebouw zonder dat zij zich zorgen behoeven te maken om trent de daaraan verbonden kosten. Een aangename bijkomstigheid voor de con certbezoekers is de lage toegangsprijs een rijksdaalder per concert. Wie nu zou men dat het storm loopt komt bedrogen uit. Gisteravond bij het concert van het Guarneri Trio waren er waarachtig nog lege stoelen en dat is een beschamende aangelegenheid. Twee dagen geleden ver drongen de mensen elkaar voor de loket ten om de Bartók-herdenking bij te wo nen. Dit is op zichzelf een verheugend feit, maar ik ben zo vrij om op te mer ken. dat een deel van het publiek bij dergelijke gelegenheden slechts komt om gezien te worden en niet uit oprechte lief de voor de muziek van Bartók. Maar ik weet dat ik pleit voor een verloren zaak. De massa die in de rij gaat staan voor het pianoconcert van Tschaikowsky of voor de Vijfde van Beethoven, is nu eenmaal ongevoelig voor de bekoring van de kamermuziek, zij beseffen niet dat Beethoven's genie ook schittert in zijn „kleinere" werken. Men kan de bezoekers die gisteravond in de Kleine Zaal hadden plaatsgenomen rekenen tot de ware gelovigen en zij hebben het dubbel en dwars verdiend, dat het Guarneri Trio op een fabelach tige wijze heeft gemusiceerd. De pianis te Daniële Dechenne.de cellist Jean Decroos en de violist Herman Krebbers zijn stuk voor stuk begenadigde kunste naars; zij vormen een trio dat aan de spits staat van de internationale kamer muziekgezelschappen. Zij speelden het Trio in a kleine terts van Ravel en verplaatsen ons in de door zichtige droomwereld van een hyper-sen sitief mens een Fransman, schilderend met de tere kleuren van Degas en Renoir en die vertedert door de onschuld te ver klanken. De noviteit van deze avond was het dit werk voor het Guarneri Trio schreef Trio opus 95 van Lex van Delden, die in opdracht van het Cultuurfonds van de BUMA. De BUMA heeft er goed aan gedaan deze opdracht aan Van Delden te geven, want hij heeft zich op uitnemende wijze van zijn taak gekweten. Van Delden is in de eerste plaats uitgegaan van de gedachte dat de thematiek passend moest zijn voor de strijkinstrumenten èn de piano. Hij is erin geslaagd om helder en duidelijk weer te geven wat zijn hart hem ingaf, zonder zich al te veel te be kommeren om zich aan te passen aan de negatieve en afschrikwekkende klan kentaai die heden ten dage gebruikelijk is. De hartelijke hulde die hij in ontvangst mocht nemen was eerlijk gemeend. Heel zelden komt het voor, dat men het gevoel krijgt meegevoerd te worden naar een gebied van bovenaardse schoon heid; dat men luistert naar kunstenaars die het geheim kennen van het volmaak te samenspel. Dat wonderlijke gevoel is gisteravond over ons gekomen bij het Trio in Bes opus 97 van Beethoven. De strijstok van Herman Krebbers scheen boven de snaren te zweven, zijn vibrato was in de toon versmolten en zijn pianis simo was haast niet hoorbaar, alsof men door de muze zelf in het oor werd gefluisterd: De eenheid in het spel van de viool en de cello was verbluffend. Er waren ogenblikken dat ik niet kon horen of het motief door de viool of door de cello werd gespeeld en dat betekent een dubbel compliment voor het spel van Jean Decroos. En wat te zeggen van het pianospel van Daniële Dechenne de lichtheid van haar toucher past geheel in de speeltrant van de beide strijkers. Ik heb het al eerder gezegd, wanneer U ooit de kans mocht krijgen dit trio te horen dan moet u er alles voor opzij zetten U zult dan een wonder beleven. J. H. MOOLENIJZER WWMMMMWMMMI Nederland 1. Pipo en de nieuwslezer lopen voor het VPRO-programma uit vanavond. Een VPRO-donderdag zon der Piknik. Hoewelhelemaal vergeten kunnen de jongens van de vrijzinnige omroep het zomerse gebeu ren niet. Daarom tussen zeven en acht Piknik Heroes. Brandweerman Tim McCoy beleeft hierin zijn voorlaatste avontuur (het- allerlaatste komt later op de avond) en Frank Zappa en the Mothers of Invention maken nog eens in Piknik-sfeer hun opwachting. Aansluitend aan het journaal een kwartiertje met het Weekend van twee Broertjes, het filmdebuut van Eva Smit over twee kinderen van deze tijd, die voor hun leeftijd (tussen acht en elf jaar) wijze antwoorden geven. De interviewster is Atie Terlingen. Van de Duitse televisie komt de hier op volgende documentaire die de vraag stelt of de dominotheorie wel juist is. Vele verdedigers van de oorlog in Vietnam zijn van oordeel, dat als men het communisme daar een halt toe roept, alle andere nog niet commu nistische landen aan het communisti sche imperialisme niet een voor een ten prooi zullen vallen. In enkele van de aan Vietnam grenzende domino-lan den stelde de Duitse televisie een on derzoek in om een antwoord op deze vraag te vinden. Het alternatief van de dominotheorie is: verbeter de leef omstandigheden, zodat het communis me in deze landen geen voet aan de grond krijgt. Veertig minuten „drama" vervol gens. Maureen Duffy schreef het tele visiespel Ritueel, dat wordt gespeeld onder regie van Rob van der Linden door Mart Gevers, Karin Haage, Els Ingeborg Smits, Dini de Neef, Mary Smitshuizen, Ingeborg Uit den Boo gaard en Winnifred Bosboom. Ritueel speelt zich af in een damestoilet van de Londense ondergrondse. Hier ma ken we kennis met verschillende da mes, die elkaar vaak het leven zuur maken en in wier optreden zich de hele maatschappelijke s ituatie weer spiegelt. Na de laatste belevenissen van Mc Coy de brandweerman, waarmee de VPRO afscheid neemt van het gebeu ren van deze zomer, wordt nog een inzicht gegeven in het winterprogram- ma van deze omroepvereniging. Na het journaal is er dan nog van Teleac een nieuwe cursus Engels voor gevor derden. een spannend verhaal over een erfeniskwestie. Nederland 2. De hele trits van de NOS tot acht uur, d.w.z. Pipo, journaal Den Haag Vandaag, van Gewest tot Ge west, Tips van het nationaal bureau voor Toerisme en nog eens het nieuws. De Tros komt dan met een aflevering van de eindeloze science fiction serie Voyage tot the bottom of the sea. De TROS is overigens al op de nieuwe toer, getuige het programma Leef jong, leef wild, achter welke titel een solo-show van de zanger en cabaretier René Frank schuil gaat. Hij vertolkt een aantal liedjes, die op zijn jong ste langspeelplaat voorkomen en die (hoe kan het anders) vrijwel allemaal de liefde als onderwerp hebben. René Frank is een begaafde jongen, maar het is er tot nu toe allemaal nog niet uitgekomen. Misschien kan dat nu met assistentie van het ballet van Lynn Wolsely. Nog een tweede nieuw programma ook van de TROS. Het is getiteld Te gast bij de gast en wil de kijkers na der brengen tot de folklore van de buitenlandse gastarbeider in ons land. Een groep Marokkanen juist de volksgroep, die altijd probeert de eigen folklore levend te houden speelt een operette-achtig verhaal, getiteld het Gouden Zand, compleet met berber- bruiloft en al. Later zullen andere lan den aan de orde komen. Een kwartier tje barmuziek met Sandor Vidak sluit het TROS-programma al Na het laat ste nieuws volgt dan nog een kort programma van het Humanistisch Ver bond over Humanisten in Amerika. ADVERTENTIE Dirigent: HENRI ARENDS Concertgebouw - Haarlem - 8.15 uur SEIZOEN 1970-1971 6 olet, 3 rtov., 1 dec, 5 jan, 2 febr, 2 maart Gastdirigenten Cduard Flipte, Edo de Waart, Felix de Nobel, Yves Prin Solisten Dubravka TOMSIC, Gina BACHAUER, Daniel WAYENBERG - piano, Salvatore ACCARDO, Gerard JARRY - viool Abonnamaat 6 concerten p.p.l32£0 (alles Inbegrepen) DEN HAAG. Het Tweede Kamer lid drs. Visser (D'66) heeft de regering schriftelijk gevraagd, of het juist is, dat de in West-Duitsland gevestigde radio „Vrij Europa" van plan is zijn zender over enige tijd naar Nederland te ver plaatsen en indien dit zo is, of de Ne derlandse regering reeds over dit voor nemen is benaderd. In zijn vragen aan de ministers van CRM en van Buiten landse Zaken informeert drs. Visser er naar of de Nederlandse regering in derdaad over een dergelijk plan is ge polst en welke reactie van Nederland se zijde hierop is gegeven. HILVERSUM I 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gramm.muz. (8.00 Nws. 8.11 Ra diojournaal, 8.30 De groenteman. 9.00 Klass. en mod. muz. 9.35 Waterstan den. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar beidsvitaminen (11.00 Nieuws). 11.30 Klass. muz. 11.55 Beursber. 12.00 Pop. progr. 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Ste reo: Licht orkest. 12.50 Praatje. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Mod. muz. 14.00 Ruimte. 15.00 Stereo: Gaudeamus Muziekweek. 15.45 Toeris- mo. 16.00 Commentaren, report, etc. 18.00 en 19.30 Nieuws. 18.20 C.P.N. 21.00 Mod. en klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Lichte gramm.muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Badinerie. (7.30 Nws. 7:32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nws). 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo Klass. muz. 11.00 Nws. 11.03 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Stereo: Ge- var. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. land- en tuinbouw; 12-30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar14.05 Schoolradio. 14.30 Ste reo: Licht ensemble. 14.55 Stereo: Klas sieke muz. 16.00 Nws.16.03 Stereo: Dis- co-drive-in. 17.30 Sportkompas. 18.00 Kerkorgelconcert. 18.30 Nws. 18.41 Hier en Nu. 19.00 Wereldpanorama. 19.10 Gew. muz. 19.40 Zending en oecume ne. 19.50 Van vrijers en vrijsters. 20.05 The Sound of Musical. 21.20 Stereo or kest. 22.00 Actualiteiten. 22.40 Cabaret- progr. 23.10 Apollo XXI. 23.30 Stereo: Midnight Special. 23.55 Nws. Gastdirigenten Solisten 6 vrijdagavondconcerten - Populaire Landeraerie 16 o kt, 13 nov, 11 dec, 22 jan, 12 febr, 12 maart Benedict Silberman, Yves Prin Marjorie MITCHELL, Nerine BARRETT - piano Stefan RUHA, Gijsbert BETHS - viool Karin OSTAR - sopraan, JEF BRÖCHELER - piccolo Cees LUTT1K - tuba Abonnement 6 concerten p-p.122,50 (alles inbegrepen) 23 okt, 27 nov, 18 dec, 29 jan, 19 febr, 19 maart Solisten Theo BRUINS, Claude HELFFER - piano Yoko KOUBO, Ayla ERDURAN - viool Marcel BARDON - violoncello Abonnement 6 concerten pp 117,50 (alles inbegrepen) S«H* A Sert, B - 12 MMrtn I45r SMAtM, C-12 corartm I40- S«l« B Sari* C-12 amika 130- lOHalmUBOm i>iitiiin mpidn nat MMMMgMnm iwhlpw Mf haf Crwl|ilm m ém me w *r.<Cu»e«sTi8iiiinntUMn turnne»M.UMi» PRAAG (Reuter). Auteurs die zich niet aanapssen aan de culturele politiek van communistisch Tsjecho-Slowakije, mogen geen goedkope vakantie meer doorbrengen in het schrijvershotel te Kar lovy Vary in Bohemen. Het Tsjechoslowaakse persbureau Cete- ka meldde dat dit hotel, dat eigendom was van de Vereniging van Tsjechoslo waakse auteurs, is overgenomen door een Tjechische letterkundige instelling die on der toezicht staat van het Tsjechische ministerie van Culturele Zaken. Het Tsjechische ministerie van Culture le Zaken liet weten dat het hotel voort aan alleen als recreatiecentrum voor schrijvers zal dienen die volledig akkoord gaan met de culturele politiek van de partij en de staat. ADVERTENTIE 'JH'V>r Ü3 AMSTERDAM. Drie Amsterdamse kunstenaars, de beeldhouwer Carel Kneul- man, de kunstschilder Henk Willemse en de graficus Flip van der Burgt, zijn uit de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) getreden om hun werkzaamheden ter realisering van een in januari jl. gelanceerd prestatieplan voor creatieve kunstenaars te verwezen lijken. Het drietal kunstenaars gaat dit doen in de „Werkgroep belangenbehartiging kreatieve kunstenaars" in samenwerking met ieder, die mee wil denken, zo delen zij mede. Het prestatieplan, waarvan de realisering gebaseerd is op het recht van ieder op een basisleefbedrag plus een ba- siswerkbedrag (materiaal, atelierkosten e.d.), biedt volgens de kunstenaars een opening naar een betere communicatie voor alle groeperingen in de samenleving. De bedragen zouden periodiek vastgesteld moeten wonden door financiële deskundi gen met de direct betrokkenen. Deze basisbedragen zouden in de toekomst het „opstapje" moeten worden voor elke af gestudeerde kunstenaar. De nieuw gevormde werkgroep heeft zich voorts tot de minister van Sociale Zaken gewend met het verzoek de 400. te laten uitbetalen aan kunstenaars, die AOW krijgen, kunstenaars, die in de con tra prestatieregeling lopen, alsmede zij, die een eregeld krijgen. HILVERSUM III 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 De Felix Meurders Show. 12.00 Nws. 12.03 Top- 30. 13.00 Nws. 14.00 Nws. 14.03 Licht pl.progr. 15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek. 16.00 Nws. 17.00 Nws. 17.02 Radiojour naal. 17.05 Gevar. pl.progr. Nederland I 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 VPRO: VPRO-Piknik. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 VPRO: Het weekend van twee broertjes. 20.35 Is de Domino-theorie juist? 21.10 Ritueel (spel). 21.50 The last alarm. 22.10 De VPRO in het seizoen 70-71. 22.30 NOS: JoumaaL 22.35 TELEAC: The seventh Key, Engelse les (1). Nederland n 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Den Haag Vandaag. 19.09 Van Gewest tot Gewest. 19.49 Tips Nationaal Bureau voor Toerisme. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 TROS: Voyage to the bottom of the sea (serie). 21.10 Leef jong, leef wild!!! 21.40 Te gast bij de gast. 22.10 Rendez-vous met de pianist Sandor Vidak. 22.25 NOS: Journaal. 22.30 Humanisten in Amerika. Nederland 1 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 E.O.: Thailand - Goodbye to the small and magic dragon. 19.32 Gespiegeld in kerkeglas. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Benny Hill. 20.45 De jaren 1945-1950. 21.25 Morecambe and Wise Show. 21.55 Bonanza, serie. 22.45 KRO-RKK: Riskante kerk. 23.10 NOS: Journaal. Nederland n i 18.45 NOS: Pipo de Clown. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Ter Visie. 19.25 AVRO: De Gouverneur en J.J. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. I 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: Televizier-Supplement. 20.45 High Chaparral. 21.35 Voor de vuist weg. 22.45 NOS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13