jzer
FILMS IN HAARLEM
JOS BRINK
rico
DRAKA
Bubemik regisseert
lonesco bij Ludamus
Show, wasmiddel
en zondagspreek
m
m
Rytmo natural en Paganini
Newport Festival
in Rotterdam
ouure
Fiesta Gitana in
Congresgebouw
Peggy Lee niet
naar Amsterdam
Anne Frank Huis
tijdelijk dicht
Kaas is altijd in
de mode.
niet vergeten». Frico eten
UNIEKE
COLLECTIE
BRUIDS -
JAPONNEN v.a. 195,-
VRIJDAG 9 OKTOBER 1970
de „harde" matras met -
alle comfort van een „zachte
HET IS EEN heel waagstuk
om werk van de absurdistische
toneelschrijver Eugène lonesco
te lat?n spelen door amateurs.
Laszló Bubenik (18 jaar regis
seur in het Haarlemse ama
teurtoneel) heeft het aange
durfd met een ploeg jonge
mensen van de r.-k. toneelver
eniging Ludamus. Maandag
avond toont de groep in de
Haarlemse stadsschouwburg:
„De Les" en het minder beken
de Slachtoffers van de plicht".
Dat lonesco werd gekozen
kwam zo. Van Trigt, leraar-
Frans aan het Mendel-college,
vertelde Bubenik, dat men met
de leerlingen naar Angers zou
gaan, de Franse, tweelingstad
van Haarlem. „Ik zei toen, dan
moeten jullie La Legon van
lonesco in het Frans spelen",
vertelt Bubenik. „Later dacht
ik, waarom doen we het zelf
niet bij Ludamus." De moge
lijkheid zit er echter nog steeds
in dat Mendelieren de Franse
les zullen spelen als ze naar
Angers gaan.
De Les over een professor
TOB DE BORDES in een
vroegere solo-toneelscène.
NA DE SUCCESVOLLE ope
ning van het seizoen op zater
dag in De Schouw in Velsen-
Noord keert het Beverwijkse
Micro-Theater weer terug naar
de bekende omgeving van Huize
Scheybeeck. Op vrijdagavond 9
oktober brengt de acteur Tob de
Bordes hier zijn programma
„Sprookjes" met onder andere
werk van Godfried Bomans en
Hans Christiaan Andersen.
Vorig jaar trad Tob de Bordes
reeds met veel succes op in het
Micro-Theater. Hij heeft zich
toegelegd op het solo-toneel.
Met bescheiden middelen roept
hij een boeiende sfeer op. In
zijn programma Sprookjes' legt
Tob de Bordes de nadruk op
humor en ironie.
Met ingang van deze week is
de voorverkoop voor het Micro-
Theater gewijzigd. In Beverwijk
zijn thans dagelijks van tien tot
twaalf en van twee tot vier uur
kaarten verkrijgbaar bij reisbu
reau De Magneet aan de C. H.
Moensstraat hoek Zeestraat. Te
lefonisch bespreken is ook mo
gelijk onder de nummers 26842
en 25535. Het voorverkoopadres
in Heemskerk is ongewijzigd
namelijk reisbureau Orion,
Deutzstraat 6, Heemskerk, tel.
31441.
die oen leerlinge vermoordt
omdat hij slechts op die ma
nier menselijk contact kan
hebben is een korte eenak
ter. Aanvankelijk wilde Bube
nik „De koning sterft" daar
naast doen, maar dat bleek wel
wat te veel hooi op de vork.
Het tweedie stuk werd „Slacht
offers" In dit stuk is een man
op zoek naar zijn verleden, dat
„met moeite en pijn in flarden
tevoorschijn komt", aldus Bu
benik in het programma. „De
vrouw van de man levert dode
lijk commentaar. Het onder
zoek neemt de gestalte aan van
een slimme politieman, die de
man op de pijnbank legt. De
dichter steekt de politieman
dood, omdat hij diens methode
onmenselijk vindt, maar de
dode mag niet voor niets ge
storven zijn en daarom zet de
dichter diens onderzoek voort."
Omdat een paar honderd
scholieren naar de voorstelling
komen kijken, heeft hij in een
stencil het anti-realisme van
lonesco toegelicht: „lonesco is
de litteraire kubist, die vervor
mingen gebruikt om ontdek
kingen te doen over de aard
van de objectieve werkelijk
heid. Hij staat op het stand
punt dat zijn vervormingen
meer waarde hebben en be
langrijker zijn dan de buiten
wereld, die zij moeten weerge
ven. De toeschouwer
krijgt een neerslag van dro
men, waarin zijn hang naar
misdaad, zijn erotische obses
sies, zijn primitiviteit, zijn
waandenkbeelden, zijn uto
pische opvatting over het le
ven en de dingen in een grote
stroom loskomen."
Het absurde wil Bubenik in
zijn regie tot uitdrukking la
ten komen in decor en belich
ting. In „De Les" wordt een
deel van de tekst via een band
opname gebracht. In „Slachtof
fers" worden de herinneringen
van de hoofdpersoon gespeeld
op een grote ovalen tafel, die
dan de functie krijgt van een
podium óp het podium. De be
lichting (er zijn liefst 52 licht-
standen) is in sommige geval
len groen, omdat lonesco in
zijn dialoog verwijst naar de
oceaan. Requisieten, als brood
en breiwerk, zijn er niet; da
spelers moeten dat „mimen".
Laszló Bubenik vindt het
amateurtoneel in Haarlem
„vreselijk, dood en dull". Hij
verwijt vele verenigingen, dat
zij het amateurtoneel vooral
zien als „een sociaal evene
ment" bestemd voor de vaste,
oude aanhang. „Daar zijn we
toch wel overheen gegroeid,
dat de mensen komen om te
zien hoe Piet zo verrekt leuk
dat rolletje speelt."
Bubenik heeft bewondering
voor het groepswerk van Frans
Lommerse in de Toneelschuur
zou graag met de jongens van
Ludamus ook zoiets doen, maar
meent dat het te veel tijd kost.
Regisseur Bubenik en drie van
zijn Ludamus-spelers tijdens
een repetitie in het speeltuin
gebouw 't Paradijsje.
„Ik zou graag eens proberen
een stuk te maken, waarin ze
kunnen improviseren. Nu doen
we het wat gemakkelijker."
Hij vertelt dat Ludamus altijd
wat geavanceerder heeft ge
werkt dan andere Haarlemse
clubs. „Onze binding met de
achterban is ook wat minder"
verklaart hij.
HET EERSTE CONCERT in de
zogenoemde landenserie van
het Noordhollands Philharmo-
nisch Orkest is gewijd aan
Noordamerikaanse componis
ten. Op het programma van het
concert, dat op 14 oktober in
de Vredesvorstkerk te Bever
wijk gegeven wordt en daarna
op de 16e oktober in het Haar
lems Concertgebouw, staat
werk van Gould, Barber, Po
well, Grofé en Gershwin. De
soliste is een van de bekendste
Amerikaanse pianisten van het
moment: Marjorie Mitchell.
Van Morton Gould (geb. 1913)
speelt men „Spirituals" dat uit
vijf delen bestaat; van Samuel
Barber (geb. 1910) volgt een
adagio voor strijkorkest in bes
kl. t. opus 11 en van John Po
well (geb. 1882) de Rhapsodie
Nègre voor piano en orkest. Na
de pauze speelt het orkest de
bekende Grand Canyon Suite
van Ferde Grofé (geb. 1892) en
geeft als uitsmijter de nog
steeds wel populaire Rhapsody
in Blue van George Gershwin
(1898-1938) met mej. Mitchell
als de soliste.
Zijn pessimisme nam niet
weg, dat Bubenik bij de letter
lievende vereniging J. J. Cre-
mer het blijspel „Harten twee,
harten drie" van Paul Rodenko
regisseerde. Dat wordt dins
dagavond in de schouwburg ge
toond. Het is een modern blij
spel, dat een behoorlijk niveau
heeft en dat de spelers vele
mogelijkheden biedt. Het gaf
Bubenik ook de kans het zon
der decor (zwart doek) te
spelen.
T-
Marjorie Mitchell werd gebo
ren in Oklahoma en groeide op
in Virginia; ze studeerde aan de
beroemde Juillard School of
Music in New York en later in
Oslo. In 1953 maakte ze haar
Europese debuut. Sindsdien is
ze een bekende geworden op de
concertpodia van de Europese
hoofdsteden. Veel radio- en
grammofoonplaatopnamen zijn
van haar spel gemaakt. Uiter
aard speelt ze veel in Amerika,
waarvan het ministerie van bui
tenlandse zaken haar vaak op
tournee stuurt in o.a. Zuid-
Amerika, het Nabije Oosten en
Verre Oosten, en verschillende
Europese landen-
RYTMO NATURAL speelt 10
oktober, zaterdagavond en
-nacht, in het Electric Centre.
Niet voor de eerste keer overi
gens, want deze voornamelijk
Surinaamse groep heeft zijn
vreselijk opzwepende Latijns-
Amerikaanse klanken al heel
wat vaker over de Bakenesser-
gracht laten daveren.
Rytmo Natural bestaat uit
Hans Dulfer (tenorsax), Steve
Boston (congadrums), Groentje
(timbala's), Appie de Hond
(drums) en Jan Jacobsen (bas).
Ze hebben al een LP gemaakt
„The morning after the third"
en zijn bezig met hun tweede
De groep wordt in Nederland
erg veel gevraagd omdat zij in
dit land de enige is die met
Santana-achtige klanken en rit
men de beentjes, lang en hoog,
van de vloer krijgt.
HET ELECTRIC CENTRE aan
de Haarlemse Bakenessergracht
herhaalt vrijdagavond 9 okt. het
programma dat op de CJP-dag
van 26 september een ongeken
de drukte opriep. De Theater
groep Perspekt brengt weer
„Big Paganini Syndroom", een
knappe, onderhoudende mime-
voorstelling. Er worden films
gedraaid en Modesty Blaise
treedt op.
„NEE SCHAT NU NIET" heet
het nogal pikante kluchtwerk
dat een groep ongesubsidieerde
spelers maandag speelt in Tres
long, Hillegom. Het speelt zich
af in een grote bontzaak, waar
in een fraaie stoot in negligé in
een peperdure bontmantel
wordt gehuld, en onthuld. Ine
Veen, John Lanting, Arnold
Gelderman doen mee.
ELLEN VOGEL is zaterdag
avond 10 oktober te zien in de
titelrol van Fr. Dürrenmatt's
„Het bezoek van de oude dame",
een voorstelling door de Neder
landse Comedie. Onze recensent
Simon Koster merkte op, dat
Kees Brusse een buitengewone
creatie levert, maar dat Ellen
Vogel een zielloze vogelver
schrikker is, die op een grieze
lige manier komisch is. De regie
van de Poolse gastregisseur Jer-
zo Jarocki is vooral op het gro
teske afgestemd, maar dat het
stuk van Dürrenmatt zijn
sterkste werk voor het groot
ste deel deze regie-opvatting
best kan verdragen.
CLOWNS, ACROBATEN, ac
cordeonisten, zangers, een pa-
rodiste, goochelaar, apen, de
Nog Nimmer Getoonde Sensatie
de Marnejo Springers en een
Meisje Dat Op Haar Hoofd
Danst. Dat alles is te zien, bur
gers, boeren en buitenlui op za
terdagmiddag 10 oktober om 2
uur in het Fidelisgebouw in
IJmuiden. Daar treedt het Alk-
maars Televisie Jeugdcircus Jo-
bloka op. Die sensationele Mar
nejo Springers waren, zoals
iedereen weet, al op de tv te
zien, op de 5e september om
precies te zijn. De opbrengst is
voor goede doelen: spastische
gehandicapte kinderen en be
jaarden. Het jeugdcircus pleegt
naar tehuizen te gaan en daar
voor niets te spelen. Omdat er
geld nodig is geeft men ook
vrije voorstellingen- De entree
is f 1 voor kinderen en f 1,50
voor volwassenen.
IN HET Electric Filmcentre
krijgt men op 13 oktober een
Tsjechisch programma te zien
met als hoofdschotel „De liefde
van een blondje", een hoogte
punt van filmhumor en een
van de eerste tekenen van een
Tsjechische filmrenaissance die
omstreeks 1965 begon en maar
enkele jaren duurde. „De lief
de van een blondje" was in '66
de verrassing op het Filmfesti
val van Cannes en daarna van
de Utrechtse Cinemanifestatie.
Uitgangssituatie van de film
van Milos Forman die eerder
„Peter en Pavla" maakte en
nog niet zo lang geleden op
zien baarde met „Het brandt,
mijn liefje", is het eentonige
leven in een klein industrie
plaatsje bij Praag, waar de ge
vestigde schoenfabriek meer
meisjes dan mannen heeft aan
getrokken. Wat vooral onder
het vrouwelijke gedeelte van
de bevolking spanningen op
roept. Voor de onervaren An-
dula betekent het een zelfstan
dige speurtocht naar liefdeser
varing die haar in de armen
van de jeugdige bandpianist
Milda voert. De wijze waarop
Forman dit simpele verhaal
vertelt en met allerlei mense-
lijk-komische situaties kruidt,
maakt het zien van „De liefde
van een blondje" tot een aller
plezierigste ervaring.
Vooraf gaat een korte film
van de bekende Tsjechische fil
mer Jan Nemec („Diamanten
in de nacht", „Het feest en de
gasten") die hij maakte in sa
menwerking met het Scorpio-
duo Verstappen en de la Parra
toen hij in ons land was ter
gelegenheid van Cinestud '67.
„Moeder en zoon", zoals dit
absurde en ironische gelegen
heidsfilmpje heet is een wrang
grapje op de agressieve en oor
logszuchtige mens.
CHARLES BOOST
JOS BRINK (zaterdag 10 en
17 okt. in Haarloheim in de
Smedestraat met het cabaret
Wobbewaf) vindt dat de mens
heid „aardig achteruit holt".
Ziehier zijn tirade:
„We hebben twintig eeuwen
christendom achter de rug en
moet je eens om je heen kijken.
Het is toch godgeklaagd wat er
gebeurt: Vietnam, en die stak
kers in Tsjechoslowakije en dat
akelige Rusland; godsdienst
twisten in Ierland waar mij n
verstand bij stil staat; en mijn
buren die ik niet eens ken, en
ik woon hier al vijf jaar; een
oude man die ze vijf weken la
ten rotten; vissen die met hun
zilveren buiken komen boven
drijven; die rotherrie in de
stad; die stank; dat wegbreken
van oude pandjes; we maken
van ons leven een soort glas
paleis met staal, de krulletjes
snijden we weg; en de mensen
zijn niet zo verschrikkelijk eer
lijk tegen elkaar".
En hoe komt dit alles? „De
mensen zijn ongeïnteresseerd
in het fenomeen mens".
Boeteprediker Jos Brink is
geen Savonarola, eerder een
jonge gentleman uit 1900, die
zittend in een krullerige rococo-
bank op een plantenrijke, on-
derhuur-etage in Amsterdam
oud-zuid droomt van „Een
grachtenhuis met een biblio
theek, een eetzaal apart, een he
renkamer met van die door
rookte lederen fauteuils; ik
spaar ervoor".
De 28-jarige belastingontvan-
gerszoon vertelt vlot en verras
send openhartig van zijn thans
tienjarige loopbaan in de show
business. De volgende mijlpalen
meldt hij
Hoorspelkern.
Amsterdams Jeugdtoneel (met
rollen als Ivanhoe en Robin
Hood: .schmieren bij het leven').
Een pijlsnelle populariteit als
discjockey in het tv-progrmma
Combo („In een half jaar word
je populair getrapt. Dan sta je
het eerste jaar niet meer met je
beide benen op de grond. Een
afschuwelijke periode, achteraf
bezien- Gelukkig weten de men
sen het niet meer; in onze busi
ness alleen nog wel").
Een jaartje entertainer in een
Haagse nachtclub („Toen ik
klemgereden werd door een
pooier ben ik onmiddellijk ge
stopt'').
In 1968 een prijs in het ICC-
concours voor jonge cabaretiers.
Sindsdien een druk en veel
zijdig werk:
TEKSTSCHRIJVER voor een
TROS-radioserie (Na „Bij de
Buytens binnen" nu 34 afleve
ringen „Huilen op de trap").
Collega's interviewen en nieuwe
platen pluggen in een GASTEN-
PROGRAMMA ook al voor de
TROS. („De Tros heeft de aar-
IN ROXY eindelijk eens een
goede film: Mini-weekend. Het
is een film met veel bloot ter-
wille van het bloot, maar daar
tussendoor staat een goed ver
haal, dat door Arnold Miller
en Georges Robin met liefde
en humor getekend wordt. Het
gaat over een doodgewone jon
gen die met zijn moeder in een
doodgewone voorstad van Lon
den woont. Zijn kamer hangt
vol foto's van mooie meisjes.
Daar droomt hij van. Hij heeft
vaste verkering, maar het meis
je lijkt helemaal niet op het
type van zijn dagdromen. De
jongen reist opgedoft en wel
naar de „swinging city" en
tracht de grote veroveraar uit
te hangen. In werkelijkheid is
hij daar veel te verlegen voor.
Hij schakelt echter zijn dag
droom in om het succes te krij
gen dat hij zich wenst. Hij valt
van het ene avontuur in het
andere en als hoogtepunt krijgt
hij het meisje van zijn dromen
in bed.tot de conducteur van
de metro hem wekt.
LUXOR prolongeert MASH;
Frans Hals The Graduate;-
Rembrandt geeft nog een week
Ben Hur; Studio doet dat met
„De terugkeer naar de Apen-
planeet" en Lido gaat met de
verbouwing de tweede week
in. Cinema Palace toont de
spannende avonturenfilm De
zeven krakers.
In de nachtvoorstelling van
Frans Hals: ..Moordenaar met
het idee fixe" en van Cinema
Palace: „Het bloedspoor in de
heuvels".
digste mensen; een oase in de
omroepwereld").
Twee cabaretachtige PERSO
NALITY-SHOWS van elk een
uur voor de TROS-televisie, ge
regisseerd door Job Pannekoek
(de eerste op 15 oktober heeft
als gasten: Marnix Kappers,
Annemarie Oster, Ton Lensink,
Cleo Laine, Hearts of Soul, Ja
mes Lloyd, een kinderkoor; de
tweede gaat op oudejaarsavond).
Veel STER-RECLAMESPOTS
Lux, Cadum, wasmiddelen, Am-
ro-bank, Panam 747, Coca Cola.
(„Het enthousiasme waarmee je
die teksten spreekt is gekoppeld
aan het geld dat je ermee ver
dient. Ik vind het niks ordinair.
Er zijn mensen die erop spu
wen, maar dat is broodnijd,
hoor").
Het CABARET WOBBEWAF,
ondertitel: „Geen bezoek, geen
bloemen". („Ik verdien er geen
pest mee; ik doe het zoals
iemand anders postzegels
spaart'').
GASTPREDIKANT in prote
stantse kerken („Christus heeft
ons een way of life geleerd.
Toch wel een kapstok waar je
je leven aan op kan hangen. Ik
ben remonstrant van huis uit;
maar nu doopsgezind. Vroeger
wilde ik dominee worden. Som
migen zeggen, dat mijn preken
vrij orthodox zijn; maar in zo
korte tijd kan je niet genuan
ceerd preken, je moet het wel
zwart-wit stellen. Ik vind dat
iedere predikant een behoorlijk
acteur moet zijn. En velen zijn
dat niet. Als ik ergens kom
ik heb twee standaardpreken
dan zit de kerk vol- Dat streelt
natuurlijk je ijdelheid, maar het
is toch wel triest dat bij de ech
te predikant maar twintig men
sen komen").
Het cabaret is de grote voor
keur van Jos Brink. Hij vindt
Wim Kan een fenomenaal con
ferencier, meent dat een show
vrouw als Jasperina de Jong
maar eens in de eeuw voor
komt en ligt in het stof voor
Wim Sonneveld („Wat heb ik
een angst gehad voor ik hem
durfde op te bellen om eens te
praten").
Wat wil Jos Brink in dit vak
bereiken? „Ik hoop nog eens een
zeer behoorlijk cabaretier te
worden. Dat is iemand, die drie
maanden in het Nieuwe De la
Mar-theater staat en dan nog
steeds hetzelfde niveau heeft
zonder al te veel concessies te
doen aan het publiek".
JAC HEYER
JOS BRINK met zijn Wobbe-
waf.
DE HEEMSTEEDSE Kunst
kring, die node het Minerva-
theater mist, heeft vlak over
de grens met Haarlem een
redelijk geschikte plaats ge
vonden om haar leden kunst
en vermaak te bieden: de aula
van het Coornhert lyceum. Op
woensdag 14 oktober wordt
daar het nieuwe blijspel van
Dimitri Frenkel Frank „In de
holte van je arm" getoond.
Het is geschreven voor Ton
van Duinhoven, Ina van Faas
sen, Guus Hermus en Bep
Dekker. Het is „een afgezaag
de klucht" (aldus Simon Kos
ter) over twee mannen die ge
noeg van hun vrouw hebben
(maar alles komt weer goed),
wat niet weg neemt dat er
veel plezier aan beleefd zal
worden.
ALBERT DE KLERK geeft
het eerste orgelconcert van
dit winterseizoen op het Ca-
vaillé-orgel in het Haarlems
concertgebouw op 15 oktober.
De sopraan Elisabeth Lugt
werkt mee. Zij idngt een mis
van Jean Langlais en drie
„Prières" van André Capelet,
beiden moderne Franse com
ponisten. De Klerk speelt al
leen een orgelmis van Caspar
Corrette (ca. 1700), een fanta
sie van César Franck en twee
orgelstukken van Jehan Alain.
De volgende concerten zijn op
12 nov.. 10 dec., 14 jan, 11
febr. en 11 maart.
DONDERDAG 15 oktober
komt het Nederlands Dansthea
ter met het Nederlands Ballet
orkest vier choreografieën bren
gen in de stadsschouwburg
Haarlem: Vijf schetsen van
Hans van Manen op muziek van
Hindemith; Nouvelles Aventu-
res van Jaap Flier op muziek
van Gyorgi Ligéti en Mythical
Hunters van Glen Tetley op
muziek van Oedoem Partos.
Nieuw voor Haarlem is Situa
tion van Hans van Manen op
geluiden uit het dagelijkse
leven: het lopen van een kraan,
het leeglopen van een badkuip,
straalvliegtuigen, schoten, mug
gen. Het ballet wordt gedanst
binnen de drie wanden van een
hoog vertrek. Er is één deur,
een rode lamp en een echte
elektrische klok.
De schouwburgdirectie heeft
een handig abonnement in het
leven geroepen. Vier voorstel
lingen voor de prijs van drie.
DE IJMOND is er beter aan toe
dan Amsterdam. Daar kunnen
de mensen eerder naar „Kees
de Jongen'' kijken dan de Am
sterdammers. Op 14 oktober
speelt de toneelgroep Centrum
het stuk van Gerben Hellinga
naar het boek van Theo Thijs-
sen in de Velsense schouwburg
voor de leden van de kunst
kring Voor Allen en belang
stellenden. Het stuk heeft zo'n
succes dat het haast griezelig
wordt.
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM. Voor de vijfde achter
eenvolgende maal komt in de Rotterdams#
Doelen het Newport Jazz Festival in Euro
pa. Vrijdag 30 oktober (24.15 uur - nacht
concert) wordt geheel in beslag genomen
door een optreden van Dave Brubeck met
zijn trio, met als gast Gerry Mulligan-
Zaterdag 31 oktober is er om 20.15 uur een
optreden van The Modern Jazz Quartet,
met The Buddy Rich Orchestra en Anita
O'Day met haar trio.
Zondag 1 november, aanvang 20.15 uur,
treden in de grote zaal van de Doelen op
het Charles Mingus Quintet, het Earl
Hines Quartet en The Clarke-Boland Big
Band met als gast Gerry Mulligan.
ADVERTENTIE
EEN GROOT succes van de
zo verguisde Nederlandse Co
medie is zondagavond 11 okto
ber weer in de Haarlemse
stadsschouwburg te zien: „Vrij
dag" van Hugo Claus.
DE HAAGSE COMEDIE speelt
woensdagavond in de Haarlem
se stadsschouwburg een viertal
korte blijspelletjes: „Viermaal
anders" met o.a. Paul Steenber
gen en Myra Ward.
MAISON
Kalverstraat 134, Amsterdam
tel. (020) 244364
DEN HAAG. Producer H. J. da Silva
heeft de 14de Fiësta Gitana-theatervoor-
stelling gereed, die 15 oktober in het Ne
derlands Congresgebouw in Den Haag in
première gaat, en waarmee vervolgens een
toernee door ons land wordt gemaakt.
Het „Feest der zigeuners", met nadruk
op de individuele vertolkingen, is dit jaar
anders opgezet. In het Nederlands Congres
gebouw wordt een café-chantant nage
bouwd, waarbij het publiek aan tafeltjes
zit en een drankje kan gebruiken. Het ge
zelschap, dat de kunst der flamenco brengt,
telt twaalf personen. De toernee door ons
land duurt tot en met 1 december.
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
UTRECHT. De Amerikaanse zangeres
Peggy Lee, die zaterdagnacht 31 oktober
in het Amsterdamse Concertgebouw zou
optreden, komt niet- Peggy Lee, waarvan
bekend is dat zij astmatisch is, heeft van
haar dokter geen toestemming gekregen
een Europees concert te geven.
In plaats van Peggy Lee treden nu de
Edwin Hawkings Singers op, die vorig jaar
na het Grand Gala du Disque een uitge
breide tournee door Nederland maakten.
Miss Lee zal nu waarschijnlijk volgend
jaar februari in Amsterdam optreden.
AMSTERDAM. Het Anne Frank
Huis in Amsterdam zal wegens restau
ratiewerkzaamheden met ingang van
maandag 19 oktober voor het publiek ge
sloten zijn. Deze restauratie is mogelijk
geworden door de op 29 april van dit
jaar gehouden radio-aktie Van harte".
De heropening van het Anne Frank Huis
is, onvoorziene tegenslagen voorbehou
den, op maandag 11 januari 1971.