Beter klimaat tussen schouwburg
en publiek dan in Amsterdam
CENTRUM VESTIGT ZICH
DEFINITIEF IN HAARLEM
en radio
Dag
dag
Frans
Fiet
Alexander Solzjenitsyn
met Nobelprijs geëerd
Merijntje Gij zen-boeken
als TV-serieverhaal
TROS betrok
nieuw gebouw
een stukje 6
L üw najaanstuin
J
IN RUSLAND VERBODEN AUTEUR
Haarlems Jeugd
Orkest in Inzet
Nieuw: Baron von
Miinchhausen
T.V. vanavond
Radio zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
VRIJDAG 9 OKTOBER 1970
Rozentheater
Show in Shaffytheater
Gunstig
STOCKHOLM (AP) De Rus-
sische schrijver Alexander Solzjenit
syn, aan wie, zoals we gisteren in een
deel van onze edities hebben gemeld,
de Nobelprijs voor Letterkunde is
toegekend, heeft aan een correspon-
dent van het Svenska Dagbladet tele
fonisch verklaard, dat hij naar Stock
holm zal komen om de prijs persoon-
Lijk in ontvangst te nemen. De schrij-
ver zei, dat hij haast niet kon geloven,
I dat hem de prijs was toegekend. Hij
Veel instemming
CEES VAN IERSEL WERKT
AAN PLAN VAN VARA
De Jong-museum
"ftClNTïfl
Nieuw „Klatergoud"
voor VAR A-radio
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM De toneelgroep Centrum
wil zich per 1 september 1971 in Haarlem
vestigen. Het gezelschap meent dat in
Haarlem een zodanig klimaat is gegroeid
dat een volledige integratie tussen schouw
burg en gezelschap voor de hand ligt.
Het besluit van de leiding van het I
gezelschap, dat is besproken met het ge-
zeischap, betekent dat de groep het Am
sterdamse toneelleven de rug toe keert; I
niet het Amsterdamse publiek. Men zoekt
naar mogelijkheden bussen met all-in-
tickets om Amsterdammers naar de
Haarlemse schouwburg te halen. Haarlem
was een van de redenen waarom Han
Bentz van den Berg, die genoeg heeft van
het „verpolitiekte" Amsterdamse toneel
leven, naar Centrum wilde komen.
Het gezelschap kon zich het besluit ver
oorloven, nu het artistieke zwaargewicht
van de groep, regisseur Peter Oosthoek,
besloot Centrum trouw te blijven voor in
ieder geval de nieuwe contract-periode I
van drie jaar. Hij is op het moment een
van de beste regisseurs in Nederland en
het is duidelijk dat van verschillende
zijden geprobeerd is hem in andere gezel-
schappen te krijgen.
„We hebben altijd op drie gedachten
gehinkt", zegt Menso Carpentier Alting,
zakelijk leider van Centrum, „Amsterdam,
Utrecht en Haarlem. Daar worden wei r.
chaotisch van. We hebben toen Haarlem tLlgen geoOUW
gekozen omdat daar een zeer duidelijke
organische groei is ontstaan met schouw
burg en het publiek. We hebben er ge
weldige bezoekcijfers en veel jeugdig
publiek. We hebben het gevoel er echt
thuis te zijn, en dat was er al nog voor
er sprake was van de vraag of we uit
Amsterdam Weg wilden".
overleg met de andere Amsterdamse gezel
schappen, Studio en de Nederlandse Co-
medie, om te komen tot een soort „pool"
van stadstheaters, die elk hun „eigen
gezicht" zouden kunnen krijgen. Als bij de
Ned. Comedie bijvoorbeeld een experimen
teel stuk ingestudeerd zou worden, zou
dit in de Brakke Grond (van Studio) kun
nen gaan, terwijl als Centrum iets groots
ondernam dit zonder moeite in de stads
schouwburg getoond zou kunnen worden.
Verder zou er overleg zijn over o.a. reper
toire en presentatie. Over deze zaak werd
een gezamenlijke brief opgesteld aan het
gemeentebestuur van B. en W.
Deze brief staat op losse schroeven,
aldus Carpentier Alting. Er zijn namelijk
enige onzekerheden over het RoZen-
theater. Het is nog niet verbouwd, bij
voorbeeld. En Openbare Werken van Am
sterdam heeft de plannen nog niet aan
B. en W. voorgelegd, laat staan dat de
raad er al over beslist heeft. Bovendien
is het zo. dat zodra het Rozentheater
opent, de Kleine Comedie voor een lang
durige verbouwing zal sluiten. Dat houdt
in dat het Rozentheater ook het soort
toneel en operette krijgt dat het avondje-
uit-karakter van de Kleine Komedie ken
merkt. Het duurt nog enige jaren eer het
Rozentheater juist dat toneel toont waar
aan het publiek het karakter van een
groep als Centrum zal weten te vinden.
Het voornaamste bezwaar tegen Amster
dam was dat er voor het soort toneel van
Centrum („middenrepertoire", tussen ex
perimenteel en gevestigd in) geen accom
modatie is. Centrum streefde de laatste
jaren naar een eigen home, een eigen
schouwburg waarop de stukken afgestemd
konden worden. Dat zou het gezelschap een
rust geven, nodig voor een goede artistieke
ontplooiing. Met Peter Lohr was een zo
danige samenwerking ontstaan, dat hij
met ingang van dit seizoen al als (onbe
zoldigd) medewerker op de tableau de la
troupe prijkte.
Nu zijn in Amsterdam plannen om van de
Capitol-bioscoop op de Rozengracht, die
inmiddels is aangekocht door de gemeente,
een theater te maken. Dit theater intus
sen al het Rozentheater genoemd zou
dan de vaste schouwburg voor het Cen
trum- en aanverwant repertoire worden.
Op grond van deze mogelijkheid deed
Centrum eerder dit jaar mee aan het
Dit laatste is wel het geval met de
stadsschouwburg in Haarlem, zo meent
Centrum. De schouwburg is echter te klein
om er bijvoorbeeld het Centrum-kantoor
te vestigen. Ook voor repetities en experi
menten is er geen ruimte over. Centrum
blijft dan ook repeteren in „Felix Meritis
in Amsterdam.
Persoonlijk voelt Carpentier Alting er
veel voor om in Haarlem een gebouw te
krijgen waar het kantoor kan zetelen, de
repetities gehouden kunnen worden en
een soort experimenteertheatertje kan
ontstaan. „Een soort Bavo-gebouw", zegt
hij.
De vestiging in Haarlem betekent dat in
Amsterdam veel minder voorstellingen
worden gegeven. Dat waren tot nu toe
ongeveer 150 per jaar, waarvoor de ge
meente Amsterdam een subsidie van 500
per voorstelling geeft. Deze voorstellingen
worden in de Kleine Komedie gegeven,
waar Centrum zich niet erg op zijn gemak
voelde.
Voor de overige steden, waar Centrum
pleegt te spelen, heeft de beslissing weinig
of geen gevolgen. Wel wil Centrum pro
beren in deze steden te komen tot serie
bespelingen. Nu speelt men in een be
paalde stad één dag om enkele maanden
nog een keer later terug te komen met
hetzelfde stuk. Men wil liever twee, drie
dagen achter elkaar spelen. Dat bevordert
de rust. Een voorbeeld hierbij: De tech
nisch ingewikkelde voorstelling van Kees
de Jongen vergt veel tijd voor opbouwen
en afbreken. In de afgelopen dagen heeft
men in drie verschillende plaatsen ge
speeld. De technische mensen zijn nauwe
lijks naar bed geweest en hebben niet
warm kunnen eten. Dat de voorstelling
daaronder kan lijden is duidelijk. Dat wil
Centrum voorkomen.
Wethouder D. Geluk vindt het besluit
van Centrum een „bijzonder gunstige ont
wikkeling." „Het aantal voorstellingen in
Haarlem kan alleen maar toenemen,"
zegt hij, maar voegt er aan toe: „Er is
wel gesteld, dat aan de verscheidenheid
van de voorstellingen in de Haarlemse
schouwburg nooit afbreuk gedaan mag
worden." Ook de andere gezelschappen
moeten van de Haarlemse schouwburg
gebruik blijven maken. „Het mag niet zo
worden als de verhouding van de Neder
landse Comedie met de Amsterdamse
stadsschouwburg."
Wethouder Geluk is vaag over de vraag
of de gemeente Haarlem bereid is de
sterkere band met Centrum te honoreren.
„Dat is nog niet aan de orde," zegt hij
„Ik geloof wel dat onze bijdrage aan Cen
trum in de toekomst omhoog zal moeten.
Maar dat zal waarschijnlijk pas voor de
begroting 1972 een rol spelen." Bij het
zoeken naar een gebouw zal de gemeen
te, indien Centrum daarom vraagt, hel
pen.
AMSTERDAM. Frans en Fiet Kos
ter hebben hun nieuwe programma, dat deelde ook mee dat hij, wegens zijn
ruzie met de Russische autoriteiten,
damse Shaffytheater ..Dag oom, dag tan-
te" gedoopt. Uit het eerste gesproken niemand een interview zou kunnen
nummer blijkt Frans Koster hiermee het toestaan,
publiek te bedoelen. Aangezien Frans
minstens veertig moet zijn, schat hij zijn Dwangarbeid
publiek kennelijk op minstens zestig. De
vraag is dus of mensen van die leeftijd jn de motivering van de onderscheiding
veel genoegen aan het programma zullen wjjst de secretaris van de Zweedse Aka-
beleven. Ik twijfel er aan, tenzij ze het demie, dr. Karl Gierow erop, dat Solzje-
zien in een rozige nachtclub, flink wat
op hebben en om een flauw mopje de
slappe lach krijgen.
Frans Koster begint zijn conference
met een serie overbekende schuine grap
jes. Hij doet dat zó. dat iedereen door
krijgt dat hij zelf ook wel weet, dat ze
oudbakken zijn. Een dubbele-bodem-ef-
fect, dat verwachtingen schept. Je
denkt: dadelijk horen we een echte oor
spronkelijke pikante bak. Men komt niet
bedrogen uit. Frans knijpt (tegen het
einde van het programma; toneeltech
nisch gezien is het zo'n beetje de cli
max:) Fiet in de borsten en slaat haar
op de billen. Even later doet hij een
nitsyn indertijd zonder vorm van proces
tot acht jaar dwangarbeid werd ver
oordeeld.
Zijn eerste beroemd geworden roman
was „Een dag uit het leven van Ivan
Denisovitsj", over de gruwelen in de con
centratiekampen uit Stalins tijd. Dit boek
kon in de Sovjet-Unie gepubliceerd wor
den tijdens de kortstondige periode van
politieke en culturele dooi, nadat de
voormalige leider Nikita Croesjtsjev Stalin
had afgezworen.
Het waren volgens Westerse critici juist
striptease, waarin hij stelt dat als puntje zijn volgende twee romans, „Kankerzaal'
bij paaltje komt wij toch niet onze on- en „In de eerste cirkel" in Rusland
derbroek durven uittrekken voor massa- verboden maar in het Westen gedrukt
sex in het stadion, wat de „Zeldenrust-
Noordanussen en pornografen" ook mo
gen zeggen.
Verdere Kosteriaanse snedigheden: „Ze
hebben Edward Kennedy gevraagd of hij
Agnew 'ns mee uit rijden wil nemen"-
„Als ze eens alle Surinamers zouden de
porteren, dan zou het hier twee uur lan
ger licht zijn"; „Gerard van 't Reve I
komt niet vanavond, hij heeft laten we
ten, dat Teigetje ongesteld is"; „Jan
heeft een scheef hoofd, het gevolg van
een tangbevalling door een dokter die
zijn eigen krachten niet kende". Frans
die Solzjenitsyn op het plan van de grote
Russische klassieke schrijvers brachten.
In 1967 haalde hij zich de woede van
de leiders in het Kremlin op de hals door
te pleiten voor opheffing van de censuur.
In de motivering staat verder: „Solsje-
nitsyn is een zoon van de Oktoberrevolu
tie, Lenins revolutie, en heeft dit geeste
lijke vaderschap nooit opgegeven het
vormt een essentieel onderdeel van zijn
erfenis en karakter."
Vooraanstaande Zweedse schrijvers en
recensenten zijn unaniem ingenomen met
het besluit. „Het werk van Solzjenitsyn
Koster zegt zelf, dat het rechtse grappen I deef(; een Nobelprijs nodig om te kunnen
zijn. Een goeie rechtse grap is nooit voortleven, maar de Nobelprijs heeft hem
weg, maar met zo'n show kun je zelfs 00k nodigt z0 merkte een Stockholmse
niet op verkiezingstoernee voor Binding l literaire criticus op. Hij doelde erop dat
Rechts.
Het is zonde en zielig voor r "J1" I critiek is geleverd op
tegenstelling tot haar man heeft ze gevoe 2weedse Academie,
voor theater; ze zingt erg goed haar
liedjes en kan met een komieke kop uit
stekend absurdistische grapjes brengen.
De teksten van haai man zijn op een
enkel dichterlijk couplet na vrij verward
en zonder pointe Fiet zou eens wat mee
teksten van en mét anderen moeten bren
gen. De goede inaruk, die de meeste van
haar nummers maken, wordt overspoeld
door de ergernis die al het andere oproept I vjoiiipt
Maar goed, zoals Frans Koster terecht ixUSlUnU ZULljgi
opmerkt: „Je moet doen wat je niet jn officiële Russische litteraire kringen
laten kan". Waaraan ik zou willen toe- js n;et onmiddellijk op de onderscheiding
voegen: „Voor wat de gek ervoor geeft" gereageerd. Twaalf jaar geleden had de
J. HEYEK I pers maar twee dagen nodig om scham-
Zweedse litteraire deskundigen wezen
er op dat volgens hun inlichtingen van
Moskou de Nobelprijs de schrijver geen
kwaad zal doen en misschien wel hem
zal helpen. Zijn positie in de Sovjet-Unie,
waar zijn werk verboden is, zou trouwens
niet veel slechter kunnen worden, zo
merkte één op.
ALEXANDER SOLZJENITSYN
perend over Pasternak te schrijven nadat
hem de Nobelprijs was toegekend.
Functionarissen van de litteraire tijd
schriften en van de schrijversbond wil
den liever geen commentaar leveren
voordat van hogerhand de officiële be
leidslijn zou zijn bepaald. Een medewer-
van die verhalen, welke zich het best
voor een filmbewerking lenen".
Gaan de plannen van de VARA door,
dan is het zeer wel mogelijk dat de
buitenopnamen voor de TV-serie in
West-Brabant worden gemaakt. Deze
zomer is Cees van Iersel zich in Nieuw
Vossemeer en te Heen (een kerkdorp
van Steenbergen) op de hoogte wezen
stellen welke plekjes zich daarvoor le
nen.
In Nieuw Vossemeer en ook bij de
Stichting A. M. de Jong, waar de plan
nen van de VARA van harte worden
toegejuicht, leeft de gedachte om de
uitzending van de Merijntje-serie via
de tv te begeleiden met een aktie, die
het geld moet opleveren voor de bouw
en inrichting van het definitieve A. M.
de Jong-Museum. In welk vat men dat
denkt te gieten is momenteel nog een
punt van studie.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. In het programma
„Inzet", dat zaterdag 10 oktober van
16.30 tot 17.00 over Hilversum 2 zal
worden uitgezonden, zal Harmke Pij
pers van de NOS een tweede bespre
king houden over de internationale ont
moeting van jeugdorkesten, die onder
auspiciën van de Herbert von Karajan-
Stiftung van 19 tot 28 september te
Berlijn gehouden wend.
Het is de bedoeling, dat in deze uit
zending een integrale reprise zal wor
den gegeven van de uitvoering, die
Haarlems Jeugdorkest op vrijdag 25
september onder leiding van zijn diri
gent André Kaart in de grote concert
zaal van de zender „Freies Berlin"
met zoveel succes heeft gegeven van
de „Petite Symphonie Concertante"
van Frank Martin, waarbij Rosetty
Verwoerdt (harp), Bob van Asperen
(clavecimbel) en Ed Spanjaard (piano)
de solisten waren.
P. ZWAANSWIJK.
Nederland 1. De Evangelische Om
roep zendt uit tot het journaal van
acht uur. Programma's waarmee de
E.O. op de proppen komt: de actuali
teitenrubriek Nader bekeken en da
film Wie betaalt het gelag? Een vader
trekt ten strijde tegen drankverkopers,
nadat zijn dochter door het gebruik
van alcohol bij een ongeluk betrokken
raakte. Na het journaal in het kader
van AVRO's weekendfilms de speel
film Spionnenruil (Foreign Exchange).
1vwvtA/wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwv In de rolprent, geregisseerd door Roy
Baker, sterren als Sebastian Cabot,
(Van onze correspondent)
NIEUW VOSSEMEER. De VARA
heeft plannen om de Merijntje Gijzen-
boeken van de in Nieuw Vossemeer
geboren schrijver A. M. de Jong te
gaan verfilmen tot een televisieserie.
De dramaturg Cees van Iersel, die
zijn sporen voor TV en toneel heeft
verdiend, kreeg van deze omroep op
dracht de meest geschikte boeken uit
te kiezen en deze te bewerken voor
verfilming.
De gedachte is de serie hoeveel
afleveringen die zal omvatten is nog
niet bekend in het winterseizoen
1971-'72 uit te zenden. Aanvankelijk
had de VARA de bedoeling de Merijn
tje Gijzen-serie te maken als een soort
jubileumproduktie bij gelegenheid van
het 45-jarig bestaan. De tijd daarvoor
was echter te kort.
Cees van Iersel heeft nog geen en
kel idee hoe het resultaat van zijn
opdracht zal zijn. „Ik moet er nog
helemaal aan beginnen. Alles moet ik
nog lezen en dan een selectie maken
(Van onze rtv-redactrice)
HILVERSUM. Boven het nieuwe
gebouw van de TROS, juist toen alle
officiële genodigden binnenstapten,
cirkelde donderdagmiddag een sport
vliegtuigje met een sleepnet rond.
Daarop stond de volgende hartelijke
tekst: „TROS proficiat. Karei Prior"
„Goeie mop' zei directeur Joop Lan-
dré over het grapje van zijn ex-mede
werker, want zuur of niet zuur, hij
eet alle druiven.
Het feest ter gelegenheid van de
opening van het nieuwe TROS-gebouw
was er niet minder om. De TROS, tot
nu toe wat warrig gehuisvest in ver
schillende Hilversumse villa's, is nu in
een uitmuntende, op de groei tot b-om-
roep berekende behuizing terechtgeko
men, namelijk het voormalige christe
lijke lyceum aan de Lagenaarderweg
in Hilversum. De NOS heeft er een
stukje van gehuurd, met eigen ingang,
die niet toegankelijk is via de TROS-
burcht.
Met toespraken van de voorzitter
van het TROS-bestuur, de heer P. R.
M. J. Hanraets, de burgemeester van
Hilversum dr. P. J. Plateel en de di
recteur van de TROS, mr. J. Landré,
is het gebouw geopend.
Karei Prior heeft, gevraagd naar de
redenen voor zijn grap, hardnekkig
ontkend iets met de luchtreclame te
maken te hebben. Naspeuringen naar
de bedenker van de grap leverden
niets op. Bij de TROS vindt men het
overigens een typische „Karel-Prior-
grap"
ker van „Novy mir", dat indertijd Solzje-
nitsyns eerste roman publiceerde, zei:
„Wij zijn officieel niet ingelicht, dus kun
nen wij niet reageren."
De Zweedse Academie voor schone
kunsten heeft de prijs, waaraan een be
drag van 400.000 Kronen is verbonden,
toegekend wegens „de ethische kracht
waarmee hij de onmisbare traditie van de
Russische litteratuur heeft voortgezet."
Koning Gustaaf Adolf zal op 10 decem
ber de prijs in Stockholm plechtig uitrei
ken. Die datum is de sterfdag van de
stichter van de prijs, Alfred Nobel.
De laatste maal, dat na Pasternak een
Rus de Nobelprijs voor de litteratuur ont
ving was in 1965, toen de kozakkenschrij-
ver Michail Sjolochov, een door het
Kremlin „goedgekeurd" schrijver, werd
onderscheiden.
ADVERTENTIE
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor: klassieke
muz. in stereo. (7.25 Horen en zien;
7.30 Nws. 7.32 Hier en nu. 8.00 NWS.
8.11 (S) Te Deum laudamus. 8.30 Nws.
8.32 (S) Voor de vrouw. 9.00 Theolo-
loeische etherleergang. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Gymn. voor de vrouw. 9.50
Muz. in vrije tijd. 10.20 (SI Grand
Gala du Disque Classique 1970. 11.00
Nws. 11.03 Futurologische verkennin
gen. 11.15 Solarium. 11.55 Meded. 12.00
Zonder grenzen. 12.10 Uit balans.
Overheidsvoorl. 12.16 Franco Bedrijfs
leven. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten.
12.50 Buitenl. commentaan 13 90 Vlie
gende schijven. 14.00 (S) PM Veel
nlaaties. (16.00 Nws). 16.30 Inzét 17.00
HIRO-magazine. 17.15 Gasten van de
week. 17.30 Echolood. 18 30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 (SI De Snringplank
19.30 CSl Volksmuz. 20.00 Verzoeküla-
ten. 22.00 Ik heb een boom genlant (Is
rael). 22.25 Avondgebed. 22.30 Nieuws.
22.40 Meded. 22.42 (S) Goal.... 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgvmn. 7.20 Ste
reo: Z.O. (7.33 Van de vooroagina; 7.54
Deze dag; 8.00 Nws. 1010 Praatie).
10.30 Werkgeven en -nemen. 10.50 Ste
reo: NeV chansons. (1100 Nws. 11.03
Stereo: Nederl. chansons. 11.15 25 Jaar
v°renigde Naties (klankbeeld!. 11.35
Stereo: Hallo... Volluk. 12.30 Tus
sen start en finish. 13.00 Nws. 13.11
Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo-
Jongerenoroer. 14.30 Stereo: Jazz Ma
gazine. 15.00 Beethoven - 200. 16 00
Nws. 16.03 Stereo- Hobbyscooo. 16.15
Kunstkroniek. 17.55 Meded. 18.00 Nws.
18 11 Actualiteiten. 18.20 ITitz. V.VD
18.30 Licht progr. 19.05 Nou. en. 19.30
Nws. 19.35 De Scala 1918-1926 in 05
Operetteconcert 21.00 Stereo: Sere
nade. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelin
gen. 22.45 Driester. 23.15 Stereo: Trio.
23.40 Stereo: Gitaar en zang. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 11.00
Nws). 12.00 Nws. 12.03 Gevolmachigd.
13.00 Nws. 13.03 Pop- en Cast. 14.00
Nws. 14.03 Nee, we noemen geen na
men. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03
Sportshow. 17.00 Nws.
BRUSSEL
12.00 Nws. 12.03 Consumentenrubriek.
12.30 Lichte muz. (12.40 Weerbericht.,
meded. en SOS-ber. voor schippers).
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws
SOS-ber. v. schippers. 13.20 Gevar. pro
gr. (14.00 en 15.00 Nws). 17.00 Nws
17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal. 18.00
Nws. 18.03 Voor de jeugd. 18.30 Franse
taalwenken. 18.33 Lichte muz. 18.45
Soort. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte
zang. 19.00 Nws. Weerbericht en ac
tualiteiten. 19.30 Muz. 22.00 Nws. De
Zeven Kunsten. 22.20 Amusementsmuz.
23.00 Nws. 23.10 Liederenrecital. 23.40
Nws.
Robert Horton, Dudley Foster en Eric
Pohlmann. Tenslotte het laatste AVRO
onderdeel van vanavond: Willem Duys
Om kwart voor elf moet hij plaats ma
ken voor het laatste nieuwsbulletin
Nederland 2. Eerst de NOS; de
Woefs en de Lamaars, het nieuws en
het parlementair en politiek week
overzicht Ter Visie Als dat allemaal
achter de rug is, komt de KRO het
scherm op met de Debbie Reynolds-
show, laatste aflevering. Na het nieuws
van acht uur het eerste deel van de
Baron van Münchhausen. Nico Holtrop
zette avonturen van de baron om in
een musical die in enkele de
len op het scherm zal wor
den gebracht. Voor de muziek zorgde
Jack Buiterman, die hier en daar ook
dankbaar gebruik maakte van reeds
bestaande melodieën Wat de cast be
treft, men komt heel bekende mensen
daarop tegen, om maar even een paar
te noemen: Aart Staartjes zal als Ca
sanova te zien zijn (in een later deel),
Adèle Bloemendaal wordt Elisabeth I
en Tonny Huurdeman ontpopt zich
straks als een Katharina de Grote van
formaat. Voor de hoofdrollen heeft
men beslag kunnen leggen op Will van
Seist (meneer de baron) en Trudy La-
bije (als Hilde). Na de baron een afle
vering uit de serie de Wrekers. Helaas,
Emma Peel is niet meer van de partij
(Linda Thorson. ook niet onaardig om
te zien, nam naar "laats in), maar aan
de spanning doet die weinig af. De
Wrekers wordt na het KRO-RKK Ma
gazine Riskante Kerk (over een kerk
in ontwikkeling) uitgezonden en na de
Wrekers komt nog het laatste bulletin
van de nieuwsdienst Om elf uur kan
het toestel uit. Een week televisiege-
beuren aan zijn eind.
HILVERSUM. Zondagavond 11 ok
tober, tussen 18.30-19.00 uur gaat een
nieuwe serie „Klatergoud" voor de
VARA-radio in première. Aan dit nieu
we produkt van tekstschrijver-compo
nist-arrangeur-regisseur-samensteller
Jelle de Vries werken mee Tonny
Huurdeman en Peter Aryans (als
Zwaan en Pummel) en verder Henk
Molenberg, Lydia Oosthoek, Titia Dek
ker, Frits Lambrechts, Bill van Dijk,
Jeroen Krabbé. Voor de muziek zoals
vanouds Harry Mooten, Pierre Biers-
ma, Wim Sanders, Dub Dubois en
Chris Dekker. „Klatergoud" wordt eens
Nederland I
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
E.O.: Nader bekeken.
Wie betaalt het gelag?
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
AVRO: Pionnenruil (film).
Voor de Vuist weg.
NOS: Journaal.
18.51
18.55
19.00
19.04
19.26
19.55
20.00
20.15
20.20
21.35
22.45
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Ter Visie.
19.30 KRO: De Debbie Reynolds
Show.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Baron von Münchhausen
(musical).
21.10 Brandpunt.
21.35 De Wrekers (serie).
22.25 KRO-RKK: Riskante Kerk.
22.55 NOS: Journaal.
Nederland I
10.00 TELEAC: Modelbegrip in we
tenschap en techniek - les 2.
10.30 Biovisie - les 3.
11.00 The seventh key - les 3 (herh.)
15.30 E.O.: Kinderprogr.
16.00 NOS: Journaal.
16.02 NCRV: Rodeo.
16.50 Kinderprogr.
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.05 NCRV: Swiebertje!(serie)
voor de jeugd.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Zeskamp Sport.
21.45 De kleine Zielen (feuill.).
22.50 Avondzang. 23.00 Hier en Nu.
23.45 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VARA: Hier is Lucy (serie).
19.30 De laatsten der pioniers.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: De Rudi Carrell Show
21.20 Achter het Nieuws.
21.45 Ik zoek X.
22.35 Monty Python's vliegende
circus.
23.05 NOS: Journaal.
per twee weken uitgezonden.
'vv^/XA/\A/WVWW\A/WWVW\AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/*/W\AAAAA/W\AAA/\AAAA/W\AA/\AAA/WAAAAAAA/WW>AAArf»