P. JONGELING: „Theologische ontwikkeling verontrustend Kerk staat vaak haar getuigenis in de weg Plan voor een Iff Steun voor Tangwena's federatie in Eindhoven Europees congres Ds. Van der Veen op Zendingsdag: Rome gaat de kant op van het modernisme ZATERDAG 10 OKTOBER 1970 Erbij 16 IA Gereformeerd gesprek met Wereldraad „VOOR MILJOENEN niet-chris- tenen in de Derde Wereld is de kerk in hun land een vreemde Wes terse instelling. Het verleden en fouten in het heden spelen een rol. Maar ook onbegrip en onbillijke be oordeling van de zending. Voorts een begrijpelijke vrees van aan hangers van andere godsdiensten voor een unfaire concurrentie met Westers geld". Christian Science Kerkcentrum komt steeds verder van de grond ONZE MEDEWERKER Rik Valkenburg heeft een interview gehad met de heer Pieter Jonge ling, de bezielende fractieleider van het Gereformeerd Politiek Verbond. Deze politicus-journalist geniet als de romancier Piet Prins bekendheid bij de jeugd. Het ge sprek verliep als volgt: gelijk gesprek gevraagd om de bezwa ren tegen het lidmaatschap van de wereldraad, die in het merendeel van de GOS-kerken leven, toe te lichten. (Alleen de Nederlandse en de Indone- sische gereformeerde kerken zijn lid ^388SS«SKj- In Genève zijn, op initiatief van de GOS, de gereformeerde wereldwijd de kerken van deze gezindte overkoepelen de „oecumenische synode", een hele dag lang besprekingen gehouden door GOS- secretaris-generaal dr. Paul G. Schro- tenboer en de vijf man sterke interim- commissie (het „dagelijks bestuur' van de GOS) en zeven vertegenwoordigers van de Wereldraad van Kerken. De in 1968 in Lunteren gehouden ver gadering van de GOS had om een der- Deze foto geeft een fraai overzicht van de groei van het Christian Science Kerkcentrum, dat nu op rijst in de Back Bay in Boston. Op de voorgrond komt een nieuwe zon dagsschool, onder de kranen geheel rechts komt een administratiege bouw met 26 verdiepingen. Een ko- lommengebouw van vijf verdie pingen naast de hoofdkwartieren van de uitgeverij (voorbij de kerk toren) zal worden weerspiegeld in een vijver op het centrale plein, ge bouwd over een ondergrondse garage. 'VW\AA/\/W\A/WWWWWW\AAAA/WW>^\AA#WW In het RAI-congrescentrum te Am sterdam zal van 28 augustus tot en met 4 oktober 1971 een Europees congres van evangelische leiders worden ge houden- Het congres, dat plaats zal hebben onder auspiciën van de „Euro pean Evangelical Alliance", is het vier de in zijn soort. Eerder werden con gressen gehouden in Singapore (Azië- Zuid Pacific, 1968) en in Minneapolis (Verenigde Staten) en Bogota (Latijns Amerika) in 1969. DIT ZEI ds R. J. van der Veen, algemeen secretaris van de Nederland se Zendingsraad, op de zendingsdag 1970 in Amsterdam in een rede over het thema „Zending '70-'80". Hij zei dat het beeld van de kerk openheid verhindert voor getuigenis en dienst van de kerk daar. Waar een communistisch regime in eigen natie als mogelijkheid onder ogen moet wor den gezien, geldt het ongewenste van dit beeld over de kerk zoveel temeer. „ZENDING '70-'80 betekent samen onder ogen durven te zien of tijdelijke terugtrekking van westerse assisten ten in sommige naties, ondanks grote schade voor lopend werk, over de hele linie de beste zendingsdienst is", aldus ds. v.d. Veen, die het het overwegen waard vond of vervanging door niet- westerse assistenten in zulk een geval wenselijk is en ten dele door de wes terse christenen moet worden moge lijk gemaakt. Zo zou men ook samen moeten over wegen of het verstrekken van westers geld aan kerkelijke projecten of pro gramma's in sommige landen tijdelijk dient te worden gestaakt. „VOOR DE entrechten en armen der aarde zal het verschil tussen tot nu toe en '70-'80 niet zijn dat zij niet meer ontrecht en arm zullen zijn maar dat zij zullen weten wie daar de oorzaak van zijn, wat eraan gedaan zou kunnen worden en door wie. Daarom betekent '70-'80 sterke aandrang tot kleurbeken- nen, confrontatie en conflict. Daarmee ook de vraag waar de kerk met haar grote Woord staat en wat de kerk met haar publieke invloed en activiteiten doet. Voor religie-zonder-consequen ties zal nog wel een markt blijven be staan. Maar echte zending '70-'80 zal de handen niet schoon kunnen houden van de politieke en maatschappelijke aspecten van haar zendingsdienst en zal als loon dubbel ontvangen: geloof waardigheid en verguizing". DS. VAN DER VEEN beklemtoon de dat zending '70-'80 betekent het openbreken van de door de officials bemande organen en structuren ten behoeve van beweeglijk samenspel met alle vrije vormen en randvormen van zendingsdienst. De vraag is of de westerse christenen bereid zijn hun kerk-ordelijk geregelde bevoegdheden nog in de waagschaal te stellen ten behoeve van grotere inspraak, meer ruimte voor experiment en meer pluri forme zendingsdienst. De afdeling werelddiakonaat van de Nederlandse hervormde kerk heeft zich ir samenwerking met protestantse kerken in Zwitserland het lot aan getrokken van de Tangwena-stam in Rhodesië. Zij dreigen door het huidige blankebewind in dit Afrikaanse land verdreven te worden van hun geboorteland, dat al meer dan 400 jaar door hun stam wordt bewoond. Dit stamland is enkele tientallen ja ren geleden, buiten hun voorkennis om, door de Engelse kroon geannexeerd en sindsdien (door)verkocht. Het Rhode- sische hoger gerechtshof vernietigde al eens veroordelingen wegens blijven wo nen op dit gebied. Verschillende politiële acties werden tegen de stam ondernomen. Het her vormd werelddiakonaat te Utrecht heeft nu bericht ontvangen, dat men de hele zomer de Tangwena's, die hun hut ten tot twee keer toe hadden opge bouwd, met rust heeft gelaten. Maar stamhoofd Rekayi kreeg, op grond van nog weer verscherpte bepalingen van de „landverdelingswet" een bevel tot ontruiming door de gehele stam, die on geveer 260 families en 3.500 a 4.000 mensen omvat. Voor 31 augustus had de stam zijn gebied moeten verlaten, maar de leden zijn gebleven, omdat zij er van overtuigd zijn dat er geen geldige redenen bestaan om hen te verdrijven. Iedere dag wordt nu een derde politiële actie verwacht met vernieling van hut ten en landerijen, jacht met helikopters en honden op mensen, overbrenging naar een reservaat met slechte grond enz. Kunnen de Tangwena's zich niet be ter schikken? Er zijn immers meer stammen, die zonder dat dit buiten Afrika op ruime schaal bekend wordt, in voor hen ongunstige reservaten wor den ondergebracht. In diakonale kring wordt dit niet gezien als een goede op lossing en is men zelfs wel dankbaar, dat deze stam niet zo maar wijkt voor een gewelddadige overmacht en pas sieve tegenstand biedt. Vanuit Nederland wordt, via de Zwit serse kerken financiële hulp geboden door het Hervormd werelddiakonaat, giro 8685 te Utrecht (bij gifte s.v.p. vermelden „Tangwena"). van de GOS zowel als van de wereld raad). In het GOS-nieuwsbulletin meldt dr. Schrotenboer nu, dat in Genève een open en eerlijke gedachtenwisseling is geweest over de opvattingen van de wereldraad inzake kerkelijke eenheid, het functioneren van de grondslag van de wereldraad en over de betekenis van de bijbel in de beraadslagingen en be sluiten van de wereldraad. Van de be sprekingen in Genève zal nog een uit gebreider gemeenschappelijk verslag verschijnen van de hand van ds. A. H. van den Heuvel, hoofd van de afdeling communicatie van de wereldraad en van dr. Schrotenboer. Aansluitend aan de toelichting in Genève (op het afwijzen door de GOS in Lunteren 1968 van een eventueel lidmaatschap van GOS-leden van de wereldraad van kerken) is twee dagen lang in Amersfoort vergaderd over de agenda van de zesde (zitting van de) geref. oec. „synode", die van 14-25 augustus 1972 in Sydney, Australië, zal worden gehouden. Een gemeenschappelijke en officiële hervormd-gereformeerde commissie voor overleg in Eindhoven heeft de her vormde centrale kerkeraad en de ge reformeerde kerkeraad algemene zaken ter plaatse voorgesteld welbewust te streven naar spoedige volledige een wording, zonder de banden met de eigen kerk(en) op meer dan plaatselijk vlak te verbreken. Met het oog op de verhoudingen buiten Eindhoven beveelt de commissie aan voorlopig slechts toe te werken, binnen maximaal vijf jaar, op de grootst mogelijke vorm van fede ratieve samenwerking. Ook is gevraagd de beoogde eenheid reeds nu te illustre ren rond Woord en Sacrament door reeds met ingang van het nieuwe ker kelijk jaar (de eerste zondag van de adventstijd) alle kerkdiensten gemeen schappelijk te gaan hóuden- Beide kerkeraden wordt, samengevat, voorgesteld te besluiten: 1. in Eindhoven te streven naar een fusie van beide kerken en daartoe uit te spreken dat binnen vijf jaar de grootst mogelijke vorm van federatieve samenwerking dient te worden bereikt. 2. elk twee leden te benoemen in een gezamenlij ke begeleidingscommissie van vier leden. Aan deze commissie op te dragen vóór 1 januari 1971 een pri oriteitenschema voor te leggen inzake de weg die tot federatief samenwerken binnen vijf jaar dient te voeren. 3. met ingang van het nieuwe kerke lijk jaar toe te staan en te bevorderen dat alle kerkdiensten gemeenschappe lijk worden gehouden 4. van de onder 1 t.m. 3 genoemde be sluiten en ontwikkelingen classicale, provinciale en landelijke instanties in kennis te stellen en waar nodig om goedkeuring te vragen. mijn voorkeur. Ook verhalen mag ik bijzonder graag schrijven! Wilt U in al deze dingen een getuige zijn? Ja! Een getuige van de grote zaak van Jezus Christus. Want het Konink rijk komt! U schrijft nooit „neutraal"? Ik kan best zakelijke dingen schrij ven (ook in de politiek) waaraan een buitenstaander niet direct zoveel chris telijks zal merken. De achtergrond is tóch altijd een zaak van het Konink rijk. Leest U wel eens een detective? Ik acht het niet uitgesloten dat een detective voldoet aan aanvaardbare normen. Ik lees wel eens detective verhalen, als ik er gelegenheid toe heb. Mag een Christen zich ontspannen? Zeker wel. Ontspanning, sport, hu mor zo, dat mag allemaal van onze Heiland, mits het niet tot afgoderij ontaardt, of de zondagsheiliging erdoor in het gedrang komt. De Here geeft ons de vrijheid om te genieten. Hij is heel goed voor ons. In mijn jeugd heb ik genoeg gevoetbald, nu heb ik andere dingen aan mijn hoofd. Mijn kinderen mogen ook wel aan sport doen, soms t.v. kijken etc., maarmet mate! De knop van de t.v. staat onder mijn be heer. Zo behoort het m.i. ook te zijn! Enmijn kinderen moeten aller eerst studeren! Is moderne literatuur verkeerd? Wij behoeven deze niet af te wijzen omdat ze modern is. Eigentijdse vorm daar behoeven we niet afwijzend tegenover te staan, Wel tegenover de doorbraak van de wetteloosheid. Hoe staat U tegenover Uw verzets- collega uit de oorlog, de heer Bruins- Slot? Ik heb geen contacten meer met hem. Ik heb veel waardering voor wat hij in de bezettingstijd heeft verricht. Maar ik heb toch ook kritiek op de bekering ten-kwade, die zich bij hem voltrok, waarvan m.i. nog steeds niet het eind stadium is bereikt. Hij glijdt nog steeds verder uit. Hij is bezig de A.R.P., ge rekend naar haar oorspronkelijke Groeniaanse uitgangspunten, kapot te maken, waar „Trouw" aan meewerkt. Wat vindt U van minister Luns? Hij is een groot diplomaat en een zeer bekwaam minister van Buiten landse Zaken. Wellicht één van de be kwaamste die we ooit hebben gehad. Hij heeft voor, dat hij menigmaal voor de Nederlandse belangen goed is op gekomen. Hij heeft een vaderlandse gezindheid. Hij is echter ook diplomaat in déze zin, dat hij zich soms niet be reid toont, te vechten voor zaken die men om ethische redenen tot het uiter ste zou moeten verdedigen. Neem b.v. West-Irian. Heeft U nog een slotopmerking? Ik zou willen dat ons volk wakker schrok uit een geestelijke dommel, die een doodsslaap dreigt te worden. Radi caal-revolutionaire groepjes leggen met luidruchtige acties steeds vaker hun wil op aan een te passieve meer derheid. De wetteloosheid dreigt te triomferen. De grote christelijke par tijen bieden nauwelijks verzet. Het is meer dan tijd om de concrete christe lijke weerstand te organiseren: Tegen de revolutie het Evangelie! Rik Valkenburg Meneer Jongeling, wat vindt U van de huidige theologische ontwikkelin gen? Ik vind die tamelijk verontrustend. Er is een breed oecumenisme, dat nau welijks grenzen kent. Ook openbaart zich een herlevend modernisme in R.K.- en protestantse kerken. Is o.a. Dr. Kuitert te vergelijken met de moderne theologen van deze tijd? Hij komt nog niet met de radicaliteit van Harvey Cox e.a. Maar zijn weg zal daar zeker wel op uitlopen, vrees ik. Hij opereert in de Gereformeerde we reld, die voordien een heel ander aan zien had. Prof. Van Niftrik? In vele opzichten was hij de wegbe rijder van het Barthianisme en dat heeft hij behoorlijk radicaal gedaan. Ik heb de indruk dat hij later wat is gaan afremmen. Ook tegen de radica- listen onder de Synodalen (Geref.) zegt hij: jullie gooien te veel weg, lopen te hard van stapel. Met het Bar- thiaanse grondmotief heeft hij echter nooit gebroken. Ziet U ook een parallel tussen Kui tert en Barth? Ik geloof niet dat Kuitert het for maat heeft van Barth. Theologisch zal Kuitert wellicht bij een veel radicaler modernisme terecht komen, dan Barth ooit zou gewild hebben. Waardeert U het appèl door de Pink stergroeperingen? Ik heb sympathie voor de warmte en kennelijke overtuiging. Toch doen zij tekort aan de normale weg van Woord en ambt en doop. In plaats daarvan wordt de geestesdoop door hen te veel geaccentueerd. Moet er meer verlangen zijn naar het komende Godsrijk? Doorlopend moeten wij met verlan gen uitzien naar die Dag! Het laatste woord moet steeds zijn: Kom, Here Jezus! We kunnen soms wel in hoog spanning komen. Verwacht U Jezus op een wolk? Ja, ik geloof de Bijbel zoals het er staat. Ik weet niet hoe het precies zal zijn. Ik wil het niet vergeestelijken door er iets anders van te maken. Het duizendjarige rijk? Vooralsnog meen ik te moeten vast houden aan de opvatting dat het Dui zendjarige Rijk betekent een binding van de satan om niet zo ver te gaan als hij zou willen, om de volken te verleiden. Er zijn in deze tijd wel levensmogelijkheden voor christenen. Na de ontbinding van de satan worden die steeds meer weggenomen. Hoe waardeert U de Gereformeerde gezindte? Daar verwacht ik de meeste klank bodem. Ik heb wel bezwaar, ik heb er verdriet over dat de Gereformeerde Gezindte zich niet in alles Gerefor meerd betoont. Ook ten aanzien van ons geldt, dat wij steeds meer Gere formeerd moeten worden. Bedoelt U dat men allemaal Gere formeerd (vrijgemaakt) moet worden? Ik zou dat wel wensen. Maar ik wil dit niet zeggen vanuit een hoogmoedi ge houding. Ik vind het verdrietig dat er zo'n veelheid van opvatting is over wat de Heere wiL Ook al heb ik een bepaalde keuze gemaakt, waaraan ik in leven en sterven wil vasthouden, toch voel ik mij bepaald niet los van vele christenen die deze keus (nog) niet deden. Staat U achter de Evangelische om roep? Ik ben er blij mee, maar niet zonder kritiek. De E.O. is duidelijk de beste van wat we nu voorhanden hebben aan uitzendingen in de ether. Gelooft U de inspiratie van de Bij bel, als Gods Woord? Ik geloof niet in een mechanische, maar in een organische inspiratie. Maar God heeft de hand van de schrij vers zo bestuurd, dat het Goddelijke waarheid is! Er zijn wel eigen achter gronden e.d. ingelegd. Het is niet zonder meer een dictee, maar het is in alles Gods onfeilbaar Woord. Hoe ziet U de verhouding Rome- Reformatie? Op het ogenblik doet zich het merk waardige feit voor, dat binnen Rome en Reformatie een Vrijzinnige bewe ging opkomt. Er zijn protestantse men sen die zeggen: wat worden die Room sen mooi protestant! Men verkijkt zich op uiterlijkheden. Rome gaat niet de kant op van de Reformatie in klassieke zin, maar die van het modernisme. Met het vuile badwater van bepaalde Roomse bijgelovigheden die we ver werpen, wordt ook het schone kind van een aantal grondwaarheden weg gedaan, die wij gemeen hadden. B.v. verrijzenis, hemelvaart, maagdelijke geboorte etc. Komen hierdoor de orthodoxe Room sen en de orthodoxe Protestanten dich ter bij elkaar te staan? Op merkwaardige wijze komen we in dezen min of meer op één lijn te staan met de meest roomse Roomsen: Confrontatie! In sommige opzichten staan we dichter bij hen, dan bij Roomsen die de hele boel over boord gooien. Zijn er volgens U echte kinderen van God in de R.K. kerk? O, ja! Ik geloof dat er in allerlei kerken en groepen ware kinderen Gods zijn. Echter, daar is de kerkelijke vraag niet mee opgelost! Is er overeenkomst tussen zending en ontwikkelingshulp? Zending, mits goed bedreven, is door zijn aard ook een stuk ontwikkelings hulp. Jezus' woord: lerende hen onder houden alles wat ik U geboden heb, waarborgt dat. In dat ALLES is na melijk ook het cultuurmandaat begre pen en de arbeidsethos. Dat zet de maatschappij, de wereld om. Bij de Islam b.v. is de godsdienst star en log. Pas toen de Islam in Turkije naar de tweede plaats gedrongen was, kwam er ontwikkeling. De ontwikkeling is zeer belangrijk. Maar het mag daarbij niet blijven. Een zendeling heeft een nog belangrijker opdracht, al wil ik deze twee liever niet scheiden! Acht U in Uw kerk (Geref. vrijge maakt) het Synodale beleid juist t.o. de ondertekenaars van de open brief? Ja, ik acht dit beleid juist! De Syno de heeft de Open Brief verworpen en dit had consequenties. Het gebeurde niet door zo maar een paar mensen, dat moet men wel in het oog houden. het bij een protesteren zal blijven, zo als de Gereformeerde Bond dat doet in de Ned. Herv. Kerk. Wat moeten zij dan doen? Als protesteren niet helpt, dan moe ten zij zich losmaken van een kerk die zoveel afdwalingen tolereert. In de hoop dat ze zich bij Uw kerk zullen aansluiten? Als we werkelijk op dezelfde grond slag staan, zal God ons wel bij elkaar brengen. Wat vindt U de kerninhoud van de Bijbel? Datgene wat in zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus wordt ge zegd. Daarin wordt gesproken over de enige troost in leven en sterven, maar ook wat nodig is, om daar deelgenoot van te worden, namelijk door drie stukken: We moeten leren hoe groot onze zon de en ellende is, hoe we daarvan ver- Rik Valkenburg in gesprek met de heer P. Jongeling (rechts). De Synode verwierp de Open Brief, en dat niet zo maar, zonder reden, maar met bijbelse argumenten. De Gereformeerde Kerken hebben nog eens nadrukkelijk hun spijt be tuigd over 1944. Moet dit voor de Vrijgemaakte Kerken geen reden zijn de uitgestoken hand te aanvaarden? Het voorstel Schut is niet aanvaard. Gesteld dat het aanvaard was, dan zijn er in de loop der jaren nog zoveel dingen gekomen, dat we verder dan ooit van elkaar afstaan. Waardeert U de Vereniging „Waar heid en Eenheid"? Ik heb wel sympathie voor hen. Ik hoop dat ze tot daden zullen komen. Ik ben echter wel eens bevreesd, dat lost moeten worden en hoe we God voor deze verlossing dankbaar behoren te zijn. Dat is heel concreet de kern- inhoud van de BijbeL Wat bent U meer (liever): politicus, hoofdredacteur of boekenschrijver? Ik stel voorop dat voor ons nooit van beslissend belang is wat wij zelf het fijnste vinden. Als christenen zijn wij frontsoldaten. De Koning beslist waar we geplaatst worden. Zelf heb ik ook niet altijd gekozen. Vaak werd voor mij gekozen door de omstandig heden. Ik houd zowel van mijn poli tieke als journalistieke arbeid (met inbegrip van het schrijven van boeken, die eerst als feuilleton verschenen). Als ik toch een keuze moest maken, moet ik zeggen: de journalistiek heeft

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 16