I
TORA, TORA, TORA!
Dure herhaling op film van
aanval op Pearl Harbor
FILMS IN AMSTERDAM
Julia Culp
overleden
rico
Negen ensembles
op nachtconcert
Cabaretbijbel
van Wim lbo
SIERADEN
Celstraf voor
naakt moment
T.V. vanavond
Farce Majeure en
Hadimassa weer
op het scherm
Hoorspel staat
op hoog peil"
IN FRASCATI AMSTERDAM
„Valse aangiften"
voor Schip Ahoy
Radio zaterdag
Elf gobelins voor
provinciehuis
in Den Bosch
TV vrijdag
TV zaterdag
ROB SIPKES
VRIJDAG 16 OKTOBER 1970
AMSTERDAM „Tora, Tora,
Tora", een driemaal herhaald „Tij
ger", dat waren de codewoorden die
overste Mitsuo Fuchida op 7 decem
ber 1941 naar het Japanse hoofdkwar
tier zond om bekend te maken dat de
aanval op Pearl Harbor een volledig
succes was geworden. Overste Fuchi
da is op het ogenblik in ons land om
de 20th Century Fox-film te pro
moten die Fuchida's overwinnings-
kreet tot titel heeft en waarin met
een budget van 25 miljoen dollar her
inneringen aan de „day of infamy",
zoals president Roosevelt deze 7de
december later zou omschrijven, in
geënsceneerde beelden opgehaald
worden.
■mm*
S,,v V
k:
MSB
N achtvoorstellingen
Filmmuseum
Vervelend
Conclusie NOS:
Oktobermaand,
wijn-met-kaasmaand.
niet vergeten*. Frico eten
MODERNE GOUDEN EN
ZILVEREN
I
De fanatieke aanvoerder van het lucht
eskader, dat bijna dertig jaar geleden de
moordende aanvallen op de Amerikaanse
vlootbasis in de Stille Oceaan uitvoerde,
is nu een bedachtzame 70-jarige gewor
den, die inmiddels als dominee tot de
Presbyteriaanse kerk is toegetreden. In
niets verraadt hij de destijds krijgshaf
tige en voor geen gevaar terugdeinzende
piloot die leiding gaf aan de moordende
bombardementen op Pearl Harbor. Bijna
schuchter bekent hij nu „very sorry" te
zijn over de dingen die toen gebeurden,
al moet hij toegeven op het ogenblik
van de aanval zelf erg trots te zijn
geweest. Geen onbegrijpelijke reactie
overigens voor iemand die als militair
is opgeleid en een gedurfde onderneming
als het vernielen van Amerika's „strong
hold" in de Pacific tot een goed en
nauwelijks te verwachten einde heeft ge
bracht.
Want de ravage die de elkaar opvol
gende golven van Japanse vliegtuigen op
die zevende december op de marine- en
luchtvaartbasis hadden aangericht was
aanzienlijk. Meer dan 400 vliegtuigen
werden vernield, 5 slagschepen gezonken,
3 zwaar beschadigd en nog talrijke
andere oorlogsbodems als destroyers en
mijnenleggers zonken of kregen aanzien
lijke schade. Meer dan 3000 mensen kwa
men bij de aanval die 40 minuten duurde,
om het leven. Maar Japan bereikte niet
het uiterst gestelde doel, de totale ver
nietiging van de Amerikaanse Pacific-
vloot en daarmee de uitschakeling van
een geduchte tegenstander.
De volledige maritieme strijdkracht
van Amerika was op het ogenblik van
de aanval niet in Pearl Harbor en de
aangebrachte schade kon binnen het jaar
grotendeels hersteld worden. Wat wèl
bereikt werd was dat een tot het uiterst
getergd en in zijn nationale trots ge
krenkt Amerika met grote verbetenheid
de oorlog inging. Ook de sterkste neu
tralisten werden door Pearl Harbor over-
tuigd dat de VS niet werkeloos konden
blijven toezien bij een oorlog die toen
al twee jaar in Europa en Noord-Afrika
woedde.
Vandaar de wel eens geuite veronder
stelling dat president Roosevelt de aan
val op Pearl Harbor heeft „toegelaten"
om de publieke opinie mee te krijgen
in zijn al langer gekoesterde opvatting
dat aan de as-mogendheden, Duitsland-
Italië-Japan, de oorlog moest worden
verklaard. Misschien een absurde veron
derstelling die echter voedsel krijgt in
de talloze voorbeelden van verregaande
nonchalance, waarmee de Amerikaanse
legerleiding een vitale basis als op de
Hawaiï-eilanden vrijwel onbeschermd liet
en ondanks alle informaties van haar
contra-spionage en ondanks alle dreigen
de geruchten over de Japanse aanval, als
kwam hij volledig onverwacht, reageer
den. Goed, er was geen officiële oor
logsverklaring aan vooraf gegaan (die
kwam pas een uur nadat de eerste bom-
AMSTERDAM. Men raakt niet over
zijn verbazing bij het bekijken van de
wekelijkse programmering inde Am
sterdamse bioscopen. Premièretheaters
die, nu het seizoen toch definitief begon
nen is, met belangrijke nieuwe films zou
den moeten uitkomen, grijpen naar oude
kassuccessen of leggen zich vast op na-
ieve produkties die op een kindermati
nee niet zouden misstaan.
ZO KONDIGT Rembrandttheater vol
trots de reprise aan van een film „die
de stoot gaf tot de moderne western",
de algemeen bekende en hervertoonde
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Twee leden van de Ne
derlandse popgroep „The Obsession,"
Johannes B. en Petrus van den K.,
zijn gisteren tot 2 maanden gevange
nis straf en fl. 210 boete veroordeeld,
omdat zij gedurende enige seconden
geheel naakt op het toneel hebben ge
staan. De beschuldiging tegen het
tweetal luidde: in het openbaar de
goede zeden te hebben geschonden in
aanwezigheid van minderjarigen.
Een en ander deed zich voor tijdens
een pop-festival te Welvegem op 5
september. Tijdens hun optreden wa
ren de twee jongens gekleed in lange
capes en droegen zij fluorescerende
maskers en beulskappen. Waarschijn
lijk om het schouwspel een luguber
tintje te geven had men aan beide zij
den van het podium Bengaals vuur
aangestoken waartussen tussen flarden
papier waren gespannen.
Op een gegeven ogenblik vatten de
capes van de jongens vuur. Of dit een
onderdeel van het programma was, of
gewoon maar een ongelukje is nog
steeds niet duidelijk. In ieder geval de
den zij, wat iedereen in zulke omstan
digheden doet, zij gooiden de branden
de capes van zich af. Tableau-vivant.
Want toen bleek dat de heren vergeten
waren zelfs maar een onderbroekje aan
te trekken. Op bevel van de organi
sator van het festival werd de verto
ning onmiddellijk stilgelegd. Maar bui
ten het terrein stonden de altijd waak
zame gendarmes. Toen zij het festival
verlieten werden de twee Nederlan
ders prompt in hun kraag gegrepen en
gefouilleerd op verdovende middelen.
Er kwamen een paar tabletjes en pil
letjes te voorschijn. Op het eerste ge
zicht leek het dat de politie weer eens
een goeie slag geslagen had in zijn
verbeten strijd tegen de narcotica.
Toen later bleek dat de pilletjes en
tabletjes gewone asperientjes en kal
merende middeltjes waren die men
hier in elke apotheek vrij kan kopen,
werden Petrus en Johannes beschul
digd van naaktloperij.
spaghetti-western"„Voor een handvol
dollars". Plaza probeert het maar weer
eens met de niet meer weg te branden
„Dokter Zjivago" en Du Midi zoekt zijn
heil in „De reis om de wereld in 80 da
gen" die ook niet meer bepaald van van
daag of gisteren is. Alhambra dat zich
eindelijk bevrijd heeft van „De non van
Monza" heeft een lieve dierenfilm „De
verliefde otter" op het programma ge
nomen en bij City krijgt men een gezel
lige familiefilm uit de studio's van Dis
ney, „Laat je niet in de boot nemen"
(„The boatniks") te zien.
ALLES BIJ ELKAAR als inzet van het
seizoen geen indrukwekkende bioscoop
agenda die deze week voornamelijk zijn
attractie moet ontlenen aan langdurige
prolongaties en aan een enkele première
van enig formaat als „Tora, Tora, To
ra" in Flora en „Koningin voor duizend
dagen" („Anne of the thousand days")
in Bellevue Cinerama die dus „Wood
stock" na zestien weken vaarwel heeft
moeten zeggen. Waarbij zich dan min
der spectaculaire evenementen voegen
als de Belgische tekenfilm „Daar komen
de Smurfen" waarvoor het bekende ver
vuilingsmannetje van de BP model heeft
gestaan en „Performance" in Kriterion,
waarin als voornaamste attractie Mick
Jagger van de „Rolling St-ones" optreedt
G. W. PABST's „Dreigroschenoper" is
een blijver in de Uitkijk en „The Cincin
nati Kid" gaat voor de 60ste week in
Studio K. Cineac Damrak brengt „The
raven" naar Edgar Allan Poe, met Vin
cent Price, Peter Lorre en Boris Kar-
loff en Cinétol in zijn serie „Moordende
Italiaanse Westerns" de film van Giullio
Petroni „Amigos". Het Leidseplein The
ater brengt in „Haal op je Frans" een
reprise van Luis Bunuel's „Dagboek van
een kamermeisje", met ondermeer
Jeanne Moreau. En de Free Cinema
Club brengt oudergewoonte een premie
re en wel van de Franse film „Goto,
l'ile d'amour" van de Poolse tekenfil
mer Walerian Borowczyk, een opvallend
speelfilmdebuut van deze uitzonderlijke
tekenfilmer, vriend en medewerker van
Jan Lenica. Een volgende keer hopen
we op dit filmwerk, waarin Pierre Bras
seur en Ligia Branice meespelen, terug
te komen.
OOK HET NEDERLANDSE Filmmu
seum is weer volop aan de gang, zij het
nog altijd in het projectiezaaltje van het
Stedelijk Museum. Woensdag a.s. zijn er
films van Harold Lloyd, Buster Keaton
en Charlie Chaplin aan de beurt, een
vrolijk avondje dus, terwijl donderdag
22 oktober Erich von Stroheim (1885
1957) geëerd wordt met een vertoning
van zijn in 1919 gemaakte en door hem
zelf 'als zijn beste film beschouwde
„Blind Husbands". Een historisch be
langrijke avond dus.
CHARLES BOOST.
Boeren op een suikerplantage bij
Honolulu kijken nauwelijks op als een
Japans vliegeskader overtrekt. Zij
denken dat er sprake is van een
Amerikaanse oefening. Uit Tora, Tora,
Tora!
men op Pearl Harbor waren gevallen),
maar de gang van zaken in Europa had
inmiddels toch wel duidelijk moeten ma
ken dat aan dit soort officiële vertonin-,
gen geen behoefte meer bestond.
HOE DAN OOK, men kan voorgeschie
denis en aanval allemaal nog eens be
leven in de kostbare Fox-film die heel
sportief uit een Amerikaans-Japanse sa
menwerking is ontstaan en zelfs tweeta
lig is gehouden. Twee Japanse regis
seurs zorgden voor de gedeeltes die zich
in eigen land onder de militaire leiders
afspeelden, Richard Fleischer („Dr. Do-
little", The Boston strangler") verfilm
de soortgelijke scènes in de hoofdkwar
tieren van Washington en Honolulu,
waarna hij de supervisie had bij de groot
se enscènering van de eigenlijke aanval.
De ongeveer 80 minuten durende inlei
ding, waarin eindeloze conferenties tus
sen militairen en diplomaten van uiteen
lopende belangrijkheid, maar nu vrij
wel onbekende namen, plaatsvinden, is
ronduit vervelend. Japanse en Ameri
kaanse locaties wisselen elkaar af, maar
wie niet enigszins op de hoogte is van
de diplomatieke en militaire voorgeschie
denis van Pearl Harbor, zal alleen maar
een veelheid van bewegende uniformen
zien, een open- en dichtgaan van deuren
die naar conferentiekamers of „top se
cret"-vertrekken leiden en luisteren
naar een uitwisseling van tekst die hem
weinig wijzer zal maken.
Het algemene effect van deze inleiding
is hoogstens dat men enige bewondering
krijgt voor de doelmatigheid waarmee
de Japanners een strategisch fantastisch
plan uitwerken een zelfde gevoel als bij
de voorbereiding tot een perfecte bank
roof op de film en met een gevoel van
verbijstering kijkt naar de achteloosheid
en geringe scherpzinnigheid bij de Ame
rikaanse legerleiding. Dat daarna de res
terende film met een technisch bekwa
me reconstructie van de aanval bijna
als een welkome afleiding komt, is hope
lijk niet de bedoeling geweest van de
makers van „Tora, Tora, Tora", maar
wel een gevolg van een verkeerde opzet
van hun film en een mislukte coördina
tie tijdens de voorbereiding. Eigenlijk
dus precies hetzelfde als wat in 1941 ge
beurde.
CHARLES BOOST
Nederland 1. Na de avonturen uit
Nijverdal naar feestzaal de Salaman
der in Mechelen aan de Maas, waar
de VARA het door zowel verguisde
als bewonderde Johnny Hoes opge
zette muzikale spektakel Met een lach
en een traan registreerde. In dat Me
chelen een stoet aan artiesten die me
nig levensliedje aan microfoon en pu
bliek toevertrouwen. Tot de optreden
de artiesten behoren behalve de Zan
geres zonder Naam en Zwarte Lola:
Sjakie Ceron, Helen en Fred, Theo Die-
penbrock, het Radi Ensemble. Dikke
Leo, Rocco Granata en Tony Bass.
Na het nieuws van acht uur rijdt
Raymond T. Ironside in zijn rolstoel
de misdaad tegemoet. Problemen van
kijkers worden na Ironside behandeld
door Marcel van Dam. Vara's Ombuds
man. Na terug-van-weggeweest Hadi
massa in een vergeleken met het vo
rige seizoen iets gewijzigde opzet. Be
kende gezichten: Annemarie Oster,
Ton van Duinhoven. Ton Lensink. Kees
van Kooten, Wim de Bie en nieuwe
Hadimassasnuitjes Cees van Ooyen en
Tim Krabbe. Nieuwigheidje voor Ha
dimassa: het programma wordt nu op
genomen met publiek in de zaal. Voor
de teksten en de samenstelling teke
nen als vanouds Kees van Kooten,
Wim de Bie en Dimitri Frenkel Frank.
Koos Postema gaat daarna in het
programma „Een klein Uur" in Stu
dio Idee in Loenen aan de Vecht zo
maar praten met bekende en minder
bekende mensen. Na het laatste nieuws
een uitzending" van NOS en NOT met
voorlichting over schooltelevisie.
Nederland 2. De zendtijd voor half
acht wordt opgeslokt door de NOS met
nrogramma's als de Woefs, nieuws en
het parlementair weekoverzicht Ter Vi
sie.
Om half acht een nieuwe familie
quiz van de NCRV onder de titel Zo
vader, zo zoon. Voor de camera vier
vaders en één zoon. Een panel moet
raden bij welke vader de zoon hoort.
Dat panel bestaat uit Gerrit den Bra-
ber, Caroline Kaart, Harry van der
Steeg en een gast. Spelleider is Ge
rard van den Berg. Na het journaal
en Hier en Nu ruim een uur kijken
naar Een Burgemeester in opspraak,
een aflevering uit de serie De regels
van het spel.
Om tien voor half elf allemaal even
in de houding staan en met het Farce
Majeure team zingen over dingen die
uit het leven zijn gegrepen. In Farce
Majeure alle bekenden weer terug.
Dus: Ted de Braak, Henk van der
Horst, Jan Fillekers en last but not
least Alexander Pola. En of de kar
nog steeds die van Marnix Gijzen is,
moeten we nog maar afwachten.
De NCRV-avond wordt besloten met
een dagsluiting door ds. R. Budiman
en het laatste nieuws.
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Op 90-jarige leeftijd
is in haar woning in de hoofdstad over
leden de zangeres Julia Culp, dié in het
begin van deze eeuw debuteerde en gedu
rende tientallen jaren op concertpodia
overal in de wereld haar liederrecitals
heeft gegeven. In 1926 trok Julia Culp
zich terug. Haar stem is vooral in de Ver
enigde Staten op vele grammofoonplaten
vastgelegd.
HILVERSUM. „Het Nederlands
talig hoorspel staat op een hoog peil,
zowel in dramatisch als litterair opzicht
en kan de vergelijking met het buiten
land doorstaan Tijdens de donderdag
gehouden bijeenkomst van dramatur
gen en hoorspelregisseurs van de BRT
en de NOS, alsmede een aantal hoor
spelauteurs, is men tot. de conclusie ge
komen dat de Nederlandstalige luiste
raars over het algemeen met dit feit
onbekend zijn.
Een verklaring hiervoor wordt ge
zocht in de geringe belangstelling die
de publiciteitsmedia (vooral dagbladen
en tijdschriften) aan het eigentijdse
hoorspel vanuit de traditionele foute
voorstelling uit de begintijd plegen te
schenken. „Men weet zelfs nauwelijks
dat er een eigentijds hoorspel be-
sta'at." De BRT en de NOS werden
aangespoord hierin verandering te
brengen.
Op de bijeenkomst werd duidelijk
dat de kennis van journalistieke orga
nen in het algemeen ten aanzien van
het hoorspel vaak 25 jaar bij de ont
wikkeling achter ligt. Men kwam tot
de conclusie dat, wanneer er één vorm
bestaat waarin bewezen is dat Neder
landstalige schrijvers in staat zijn tot
een eigentijds drama te komen, dit het
hoorspel is. Het hoorspel is namelijk
het Nederlandstalig litterair genre dat
het gemakkelijkst door het buitenland
wordt overgenomen en dat grote waar
dering geniet. Men was van mening
dat het eigentijdse hoorspel bij het
zoeken naar nieuwe vormen van radio
een uitermate belangrijke rol kan spe
len door de manier waarop het proble
men van klassiek en actueel karakter
aan dé orde stelt.
3wWWUWIAAAIW*IWIAAIWWIAIWWWI#lrtlW*AA#WWWMVIIWWWWW NwS. 12.03 MUZ. 13.00 NWS. 13.03 POp-
en-cast. 14.00 Nws. 14.03 Pl.program-
ma. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Sport-
show. 17.00 Nws.
ADVERTENTIE
AMSTERDAM. Negen ensembles,
die voornamelijk zijn samengesteld uit
leden van het Amsterdamse Concertge
bouworkest, geven op vrijdag 30 oktober
in het gebouw Frascati een concert, dat
duurt van 's avonds t»en tot 's nachts
half drie. Dit is de eerste manifestatie in
het streven naar een gezamenlijk optre
den van een groep ensembles.
Volgens een woordvoerder van het Con
certgebouworkest is er de laatste tijd een
duidelijk verlangen merkbaar naar het
vormen van grotere orkestkernen. Het is
volgens hem te verwachten, dat in de
Nederlandse muziekwereld fusies tot stand
komen. Orkesten zullen meer gaan sa
menwerken. Er is tevens behoefte aan
mobiele ensembles. Als het experiment
in Frascati slaagt zal herhaling niet zijn
uitgesloten. De woordvoerder zegt erbij
dat het Concertgebouworkest voor zich
zelf geen enkele behoefte heeft aan fu
sies of andere herstructureringsplannen,
omdat het met zijn eigen leden de
grootst denkbare verscheidenheid aan
repertoire en bezettingen kan opleveren,
Het nachtconcert op vijdag 30 oktober in
gebouw Frascati in Amsterdam toont dit
aan door de medewerking van negen ver
schillende ensembles uit het Concertge
bouworkest, aldus de woordvoerder.
Het programma van het nachtconcert
appelleert aan het jongere publiek. Er
zaJ louter Nederlandse muziek worden
gespeeld. Veel werken van nu nog le
vende componisten als Henk Badings
Geza Frid, Lex van Delden, Rudolf Es
cher, Ton de Kruyf en Peter Schat zul
len worden uitgevoerd.
De negen optredende ensembles zijn
het Amsterdams Kamerorkest onder lei
d:ng van Marinus Voorberg het Neder
lands Koperkwartet, het Danzig Kwintet
het Hekster Kwartet, het Concertgebouw
Pianokwartet, het Frascati Ensemble, het
Amsterdams Bachensemble, Het Am
sterdams Octet en de Slagwerkgroep Am
sterdam.
De KRO-televisie zal het gehele concert
opnemen voor latere uitzending. De ma
nifestatie is mogelijk geworden door
steun van het ministerie CRM en de
stichting Nederlandse Muziekbelangen,
HILVERSUM Het comité van de
Schip Ahoy-actie is teleurgesteld om
dat zoals met dergelijke acties meer
is gebeurd ook „valse aangiften" van
geldschenkingen telefonisch zijn gedaan
tijdens de uitzending van woensdag
avond.
„Grappenmakers" zegden ongeveer
360.000 gulden toe, onder meer namens
de N.V. Thomassen Drijver en Verblifa.
Het personeel zou daar 250.000 gulden
hebben geschonken. Ook andere aan
giften bleken onwaar te zijn tot het
genoemde bedrag. De actie heeft dus nu
in totaal circa 7.000.000 gulden opge
bracht.
Ook de firma Utermohlen, die zes
tigduizend gulden zou hebben geschon
ken, wist bij navraag van niets. Het
„ontroerende gebaar" van een me
vrouw, die haar spaarbankboekje met
35.000,- schonk, berust eveneens op
misplaatste grappenmakerij.
HILVERSUM I.
7.00 NWS. 7.11 Het levende woord.
7.16 Klass. muz. 7.30 Nws. 7.32 Hier
en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Muz. 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theolo
gische Etherleergang. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Gymnastiek. 9.50 Koorzang
en accordeon-orkest. 10.20 Grand Gala
du Disque Classique 1970. 11.00 Nws.
11.03 Lezing. 11.15 Solarium. 11.55 Me
dedelingen. 12.00 Zonder grenzen. 12.10
Uit Balans. 12.16 Overheidsvoorl. 12.26
Mededelingen land- en tuinbouw. 12.30
Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl.
commentaar. 13.00 Vliegende schijven.
14.00 P.M. 16.00 Nws. 16.30 Inzet...
17.30 Magazine. 17.15 Gasten van de
week. 17.30 Echolood. Uitz. A.R.P.
18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00
Musicerende dilettanten. 19.30 Volks-
muz. 20.00 Verz.pl.progr. 22.00 Kursief.
22 25 Avondgebed. 22.30 Nws. 22.40 Me
dedelingen. 22.42 Goal...! 23.55 Nws.
HILVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Stereo: Z.O. 7.33 Van de voor
pagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11
Actualiteiten. 10.00 Toeristische tips.
10.10 Ombudsman. 10.30 Stereo: Tango
rumba orkest. 11.00 Nws. 11.03 Jonge
artiesten. 11.15 Oosteuropese kroniek.
11.35 Stereo: Licht progr. 12.30 Sport
nieuws. 13.00 Nws. 13.11 Vara-Varia.
13.13 Actualiteiten. 13.23 Stereo: Jonge-
renprogr. 14.30 Stereo: Radio Jazz Ma
gazine. 15.00 Beethoven -200. 16.00 Nws.
16.03 Stereo: Hobbyscoop. 16.15 De
Staalkaart. 17.55 Mededelingen. 18.00:
Nws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Licht
programma. 19.05 Stereo: Uit eigen
huis - Studio-opnamen .19.30 Nws. 19.33
Operamuz. 20.05 Hoorspel. 21.00 Stereo
Serenade. 22.30 Nws. 22.40 Mededel.
22.45 Licht progr. 23.20 Stereo: Licht
pl.progr. 23.55 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Djinn (10.00, 11.00, 12.0
AMSTERDAM Een cabaret-bijbel
met geluiden. Zo omschreef Wim lbo
zijn met twee langspeelplaten gecombi
neerde boek „75 jaar Nederlands caba
ret", dat donderdagavond in de kleine
zaal van het Amsterdamse Concertge
bouw ten doop werd gehouden. Bewust
v/as voor de lancering van de gecombi
neerde plaat-boekuitgave deze plaats ge
kozen omdat vrijwel alle groten uit de
cabaret-wereld in de kleine zaal op de
planken hebben gestaan. Na een korte
inleiding door Wim lbo was burgemees
ter Samkalden de eerste die het caba
ret-overzicht in ontvangst mocht nemen.
Het samenstellen van het boek en de
platen een uitgave van de Nederland
se Rotogravure mij. en Phonogram
heeft lbo zes jaar bezig gehouden. In
een nawoord noemt hij Wim Kan de in
vloedrijkste cabaretier na Jean-Louis
Pisuisse. Fien de la Mar acht hij de
grootste cabaretière die ons land tot nu
toe heeft voortgebracht. Hij ziet Sieto
Hoving als de pionier van een nieuwe
stroming in het Nederlands cabaret.
DEN BOSCH. Tot de kunstvoorwer
pen waarmee het nieuwe provinciehuis
van Noord-Brabant, dat volgend iaar
in Den Bosch gereed komt, zal worden
gesierd, zullen niet minder dan elf grote
gobelins behoren. De opdrachten daar
toe zijn verstrekt aan drie Nederlandse
en acht buitenlandse kunstenaars.
Het provinciaal bestuur hoopt hiermee
een collectie bijeen te brengen, die een
goede doorsnee zal tonen voor de huidi
ge renaissance van de gobelin-kunst in
Europa. Het aanleggen van een collectie
is echter niet het uitgangspunt geweest
bij het nemen van het besluit tot aan
schaffing van deze wandkleden. Men is
daarbij uitgegaan van het feit, dat het
nieuwe provinciehuis bijzonder sober
van uitvoering is: ook de binnenmuren
zijn van steen en beton, waarbij wand
kleden dus bijzonder functioneel kunnen
werken.
18.51
18.55
19.00
19.04
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
21.35
22.15
22.55
23.00
18.51
18.55
19.00
19.04
19.30
19.55
20.00
20.15
20.20
21.10
22.20
22.45
22.50
ADVERTENTIE
vVarmoesstr. 2, Haarlem, tel. 023-324309
Nederland I
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Een lach en een traan.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VARA: Ironside.
Ombudsman.
Hadimassa.
Een klein uur.
NOS: Journaal.
NOS-NOT: Voorlichtingsprogr.
schooltelevisie.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Ter Visie.
NCRV: Zo vader, zo zoon.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
NCRV: Hier en Nu.
De regels van het spel.
Farce Majeure.
Avondsluiting.
NOS: Journaal.
Nederland I
10.00 TELEAC: Modelbegrip in
wetenschap en techniek.
10.30 Biovisie.
11.00 The seventh key.
15.30 E.O.: Kinderprogramma.
16.00 NOS: Journaal.
16.02 AVRO: Kinderprogr.
16.25 Techniek van morgen.
16.45 Stuif-es-in.
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Poets.
19.30 De Gouverneur en J.J.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: De Mountiesshow.
21.15 Liesbeth List Victoria.
21.55 Niet voor de wet (film).
23.10 NOS: Journaal.
Nederland H
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 E.O.: Daad bij het Woord.
19.27 Boodschappen uit de ruimte.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Marcus Welby (serie).
21.10 Brandpunt.
21.40 Cabaretaria.
22.25 Tot de dood ons scheidt.
22.55 Zonder Ophouden.
23.05 NOS: Journaal.
AAIWt/WVWWWVW«AAAAAA#W%AAAAIVWV\AAAMAAAAAM#IIWV«#