CNV-bestuurders hebben aan hun geloof meer op het werk dan gewone leden Discussie-actie over deltaproblematiek SGP is helemaal geen partij, die altijd „teuge" is Vrijgemaakten hielden hun hogeschooldag in Kampen Onderzoek over geloof en maatschappij Coördinatie van „Kerst-inns" Kerk en Israeldag Ds. H. G. Abma, voorzitter Staatkundig-Gereformeerde Partij: ZATERDAG 17 OKTOBER 1970 Erbij 16 ZA ONDER DE BEZOLDIGDE bestuurders van het CNV vooral hoofd bestuurders zijn synodaal gereformeerden aanzienlijk sterker vertegen woordigd dan onder kaderleden en gewone leden, terwijl hervormden onder hoofdbestuurders aanzienlijk minder vaak voorkomen dan in de andere groepen. „Andere gereformeerden" komen onder kaderleden, ge wone leden en potentiële leden vaker voor dan onder de bezoldigde be stuurders, terwijl kerkelijken onder gewone leden sterker vertegenwoor digd zijn dan onder kaderleden en potentiële leden. Verder blijkt dat be zoldigde bestuurders aanzienlijk kerkser zijn dan kaderleden en kader leden weer meer dan gewone leden. (Van onze correspondent) KAMPEN Duizenden leden van de gereformeerde kerken vrij gemaakt hebben in Kampen de jaarlijkse theologische hogeschool dag bijgewoond. Ieder jaar trekken er veel mensen naar Kampen, maar nu was de belangstelling groter dan ooit. In 1969 waren er tien- a twaalfduizend belangstellenden, nu waren het er dertien- a veer tienduizend. Ze waren gekomen in ongeveer honderd autobussen en tweeduizend personenauto's. Dit veroorzaakte in Kampen uiteraard heel wat drukte. Na GPV-voorman Jongeling ds. Hette Gerrit Abma uit Gouda (SGP). Deze SGP-voorzitter heeft als vrijgestelde de rechten ver kregen van emeritus-predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. Rik Valkenburg interviewde hem: Verder voelen bestuurders zich veel meer dan kaderleden betrokken bij het werk van andere christelijke organisa ties (politiek, omroep, onderwijs e.d.). Gewone leden en potentiële leden voe len zich daarbij weer minder betrok ken dan kaderleden. Dit zijn enkele punten uit het eind rapport van een onderzoek naar po sitie en beleid van het Christelijk Na tionaal Vakverbond, samengesteld door het Sociaal Wetenschappelijk Instituut van de Vrije Universiteit te Amster dam. Op deze pagina gaan we alleen in op de religieuze kant van de zaak. Twintig percent van de gewone CNV- leden geeft het lidmaatschap van een kerk als voornaamste reden op voor het lid zijn van de christelijke vakbe weging. Deze leden zien de confessio nele organisatie als een uitbreiding van de kerkelijke groepering waartoe zij behoren. Ze koppelen als het ware het lidmaatschap van kerk en orga nisatie. De onderzoekers kwamen er niet achter waarom. Ze kregen dan vaak geprikkelde antwoorden als „dat spreekt toch vanzelf?" of „begrijpt u dat dan niet?" Bestuurders zeggen aanzienlijk va ker op het werk iets aan hun eigen geloof te hebben dan kaderleden en deze weer vaker dan gewone leden. Aanzienlijk vaker dan bestuurders zeggen kaderleden en gewone leden niet het gevoel te hebben door hun werk God te dienen. Zij schrijven dit vooral toe aan het ontbreken van een verband tussen hun werk en gods dienstig geloof en in veel mindere mate aan de aard van het eigen werk. In alle onderzoekersgroepen gaan dege nen, die wél het gevoel hebben door hun werk God te dienen, vooral uit van de opvatting dat het werk een op dracht van God is. Bestuurders schrij ven dit besef veel vaker dan kaderle den en gewone leden toe aan de aard van hun werk. Bestuurders menen volgens het on derzoek ook aanzienlijk vaker dan ge wone leden en kaderleden dat zij door hun werk in sterke mate de naaste dienen. Alle groepen motiveren deze opvatting vooral met de feitelijke hulp verlening aan anderen en in mindere mate met de aard van het werk of van het produkt dat zij (helpen) voortbren- gene. Dienst aan de samenleving wordt nog minder genoemd. Geen enkele groep brengt het geloof in verband met het streven naar struc turele veranderingen in onderneming of bedrijf. Het verwondert de SWI-on- derzoekers dan ook niet dat in de slot fase van het onderzoek vooral actie voor grote invloed van de werknemers werd gevoerd door hen, die geen bewust verband tussen geloof en arbeid bele ven. Tamelijk veel gewone leden en ka derleden zeggen ten aanzien van de relatie geloof-arbeid geen steun van het CNV te ontvangen. Volgens het SWI moeten er andere „steunpunten" zijn om de geloofwaardigheid van de relatie in stand te houden. Daarom is nagegaan of de kerkelijke prediking als zodanig fungeert. De beantwoor ding van de vraag „Kunt u op uw werk wat doen met de preken die u in de kerk hoort?" was: neen ja totaal onderzoeksgroep gewone leden 56 44 100 kaderleden 48 52 districtsbest. 55 45 hoofdbestuurd. 46 54 Het percentage gewone leden dat in de relatie geloof-arbeid steun zegt te vinden in de zondagse preek (44 blijkt groter dan het percentage ge wone leden dat steun zegt te ontvan gen van het CNV (31 'VWWWVWWWWVWWWWVWWWWVWWWWWWVWWWWWWVX/WWWWWWWVWWWWI Een Duits vrijwilligersgenootschap „Diakonisches Werk" heeft een aantal geprefabriceerde gebouwen geschonken aan de Arabische vluchtelingen in Oost-Jordanië. Zi] worden er gebruikt als klinieken en scholen. De foto toont zo'n kliniek in Baqa'a Kamp bij Amman in Jor danië (foto UNRWA). /vwwwwwvvwwvwwvvvvwvwvwwwvwvwvwwwvwwwvvvvwvwvwvwvvwwvwvvvt In de middagpauze concentreerde deze belangstelling zich vooral op de Broederweg. Daar kon men het ge bouw van de theologische hogeschool bezichtigen. De stadsbeiaardier, de heer L. van den Eijk, bespeelde in die pauze het carillon ter ere van de schooldag. Natuurlijk is geen gebouw groot ge noeg om al die bezoekers een plaats te geven. Behalve drie gebouwen had men dan ook de beschikking over twee grote tenten. Zo kon men 12.000 mensen gast vrijheid verlenen, maar dit was niet voldoende. In de grootste tent sprak de president-curator, ds. D. van Dijk uit Groningen. Ds. Van Dijk is een van de oudste predikanten van de gereformeer de kerken vrijgemaakt en is al jaren emeritus. Hij sprak over het onderwerp „Door kwaad gerucht en door goed ge rucht". „De kerk", zei ds. Van Dijk, „is altijd door goed en kwaad gerucht heenge gaan". Hij noemde als voorbeelden de reformatie, de afscheiding en doleantie van de vorige eeuw. In dezelfde lijn zag hij ook de vrijmaking van 1944, toen in de gereformeerde kerken menselijke wijsheid de plaats ging innemen van Gods woord. „Het is een wonder dat de kerk door al die moeilijkheden heen staande is gebleven. De gereformeerde kerken vrij gemaakt worden vaak bespot", aldus ds. Van Dijk. „Men rekent niet met ons. Ook bij de moeilijkheden in eigen kring zijn er de laatste jaren veel smalende woorden over de vrijgemaakte kerken gesproken, maar we zijn dankbaar dat we de theologische hogeschool hebbei» en dat het met die school zo goed gaat. Onlangs zijn er namelijk een zesde en een zevende hoogleraar benoemd". Ds. Van Dijk spoorde de 4500 mensen in de tent aan om vooral trouw te blij ven. In de middagvergadering sprak de rector, drs. J. van Bruggen, over Kam pen 1970. Daarin wees hij erop dat de theologische hogeschool haar eigen ka rakter zal bewaren bij de vele ver nieuwingen, al zal ze uiteraard daar rekening mee houden. Hij ging met name op twee punten in, namelijk drempel en duur van de studie. „Die drempel wordt steeds meer verlaagd. Men vindt het niet meer nodig dat men de oude talen studeert om predikant te worden. Er werken krachten om het belang van die oude talen te onder mijnen en uit te hollen. Zal men elders voldoende principiële grond hebben om deze krachten te keren? Men weet in 1970 nog niet hoe de slag zal aflopen. Maar in Kampen weet men bij voor baat al hoe de ontwikkeling ook zal zijn, deze theologische hogeschool zijn eigen drempel zal moeten houden. Niet uit conservatisme maar vanwege de prediking van het evangelie, want waar de prediking zelfbediening wordt van de mondige mens, daar is kennis van de moderne talen toereikend, maar waar de prediking nog wil blijven een bedie ning van het woord Goids aan de mo derne mens, daar zal zij gevoed moeten blijven door een goede kennis van de grondtalen en een verstaan van de schrift". „Wat de duur van de studie betreft, ook daar zal de theologische hogeschool willen waken tegen onverantwoorde verkorting. De studieduur zal vijf jaar blijven. Dat is misschien wel lang in een tijd waarin de kerken schreeuwen om de druk der omstandigheden het peil van de studie zou verlagen. Wel wil men de studieduur beperken door een efficiëntere indeling". Toen omstreeks vier uur de schooldag beëindigd was had de politie in Kampen uiteraard handen vol werk om het ver keer in goede banen te houden, predikanten, maar men zou de paarden achter de wagen spannen als men onder ZIERIKZEE Enkele kerkgenoot schappen willen een grootscheepse dis cussie ontketenen onder de inwoners van zuidwestelijk Nederland over de toekomst van het Deltagebied. Verenigd in een interprovinciaal platform „Het interkerkelijk Deltaberaad" is in Zie- rikzee de actie „De mens in de Delta" begonnen, met de vertoning van een speciaal voor dit doel vervaardigde film van de 24-jarige cineast Dirk-Jan Bij- ker. M. A. M. Klompé van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk hield ter gelegenheid hiervan een toe spraak. Het is de bedoeling de bevolking te betrekken bij de plannen die „hoger hand" met de Delta heeft, aldus een brochure met discussiemateriaal en voorbeelden hoe de problematiek door groepen in toneelstukjes kan worden nagespeeld. Deze brochure zal aan zo veel mogelijk organisaties, verenigingen en groeperingen ter beschikking worden gesteld Onder het documentatiemate riaal zijn zes stukjes en rapporten, waaruit de redactie van de brochure de voorlopige conclusie trekt, dat het Del tagebied uitermate geschikt wordt ge acht voor de vestiging van een nieuw haven- en industrieareaal, zes tot acht maal zo groot als het nu bestaande Rotterdamse areaal. „Alle rapporten en studies baseren zich op het argument van de noodzaak van voortdurende economische groei. Andere aspecten van het welzijn wor den slechts in afgeleide zin aan de orde gesteld", aldus de brochure, die „bij zonder weinig bespeurt" van inspraak en medezeggenschap rond de toekomst van de Delta. Het oecumenisch radiopastoraat te Hilversum heeft aangeboden ook dit jaar weer de plaatselijke activiteiten voor gastvrijheid rond de kerstdagen landelijk te verbinden en te bevorde ren. In 1969 zijn op verschillende plaat sen zgn. kerst-inns gehouden. Een „kerst-inn", „kerstherberg", enz. is een vorm van gastvrijheid voor wie met zijn ziel onder de arm rondloopt tijdens de traditionele familie-feestdagen met Kerstmis, die tegelijkertijd aan persoon lijke eenzaamheid van tal van mensen een soort piek opleveren. Het radio pastoraat wil helpen bij de bestrijding daarvan. De verwachting is, dat dit jaar het aantal „kerst-inns" nog weer groter zal zijn dan in 1969. Ds. A. Klamer van het oecumenisch De hervormde, gereformeerde en christelijk gereformeerde kerken hou den op zaterdag 24 oktober in „Het Visnet" in Huizen hun jaarlijkse „Kerk in Israeldag". Prof. dr. H. Berkhof zal spreken over „Israël, volk, land en staat", het onlangs verschenen Israel- rapport van de Nederlandse Hervormde Kerk. radiopastoraat: „Niemand zit te sprin gen om een ingewikkelde landelijke or ganisatie. Wel is er behoefte aan prak tische richtlijnen. Daarom hebben we een aantal ervaringen verzameld. Er zijn immers verschillende manieren om een kerst-inn te organiseren". Wie gebruik wil maken van ervarin gen met een aantal kerst-inns in 1969 kan bij het Radiopastoraat, Oranjelaan 8, Hilversum, giro 631.000 een stencil „Open Huis" met elf pagina's voorbeel den aanvragen. Verder is belangrijk dat ieder plaat selijk initiatief zich meldt bij het radio pastoraat met opgave van bijzonder heden als: adres, data, openingstijden, telefoonnummer, verbindingsman, gege vens over een eventueel programma. Dit is onder meer van belang voor de landelijk te coördineren publiciteit. DOMINEE ABMA, WAREN ER IN HET VERLEDEN NIET TEVEEL VER TEGENWOORDIGERS VAN DE SGP DIE HOOFDZAKELIJK JA EN NEE KNIKTEN. VOORAL NEE? Ze scherp mag U dat niet stellen. Dat is een overtrokken voorstelling. Het is gevolg van propaganda door an dere partijen. Men poneerde maar al te graag „De SGP is „teuge" omdat zij er „teuge" is". Onze vertegenwoordi gers moesten wel vaak neen zeggen, omdat de SGP een tegen de tijdgeest getuigende partij was en is. In werke lijkheid bestaat er bij ons geen tegen stelling tussen practijk en principe. KUNT U EEN VOORBEELD GE VEN? Neem b.v. het initiatief dat onze ir Van Rossum nam tot het indienen van een wetsontwerp, dat grif aanvaard werd. Dat aanvaarden zou niet ge beurd zijn als het alleen maar een prin cipiële kwestie was geweest. Het was een practisch voorstel. Dat is dus niet tegengesteld aan het SGP-principe. ER IS DUS WEL EEN KOERSWIJ ZIGING WAARNEEMBAAR? De practische kant, die nu mis schien wat meer en wat beter naar voren begint te komen, is in het verle den altijd al in de bloem besloten ge weest. Zodra de bloem openbloeit, komt ook deze kleur van ons program ma tot openbaring. In het verleden moest vaak wel de nadruk gelegd wor den op de principes. Er is een grote toename van het pakket waar wij als parlement mee te maken hebben. KAN EEN SGP-RAADSLID WET HOUDER VAN SPORT EN RECREA TIE ZIJN? Dat ligt niet zo moeilijk als bij een minister. Een wethouder is en blijft gemeenteraadslid en was als zodanig toch al verantwoordelijk om wat er besloten wordt, te beïnvloeden met eigen visie. MAAR ALS HEM NU VERZOCHT WORDT b.v. OP ZONDAG EEN SPORTWEDSTRIJD BIJ TE WONEN EN DAN BIJ EEN VOETBALMATCH DE AFTRAP TE VERRICHTEN? Hij moet altijd vasthouden aan zijn eigen principe, dat is de hoofdgedachte. Maar als hij tot wethouder gekozen is, is dat een kwestie van de gehele ge meenteraad. Men wist dus vooraf wat voor vlees men in de kuip had en de vraag is derhalve ook of de gemeente raad zelf een SGP-er als wethouder wenst. KAN EEN SGP-er BURGEMEES TER ZIJN? Dat levert in de practijk geen moeilijkheden op. Er zijn als SGP-bur- gemeesters geweest vanaf de beginpe riode. Daar waar een SGP-burgemees- ter wordt aangesteld, zijn de gemeen ten overwegend zeer rechts. In zulke gemeenten staan vaak de AR en CH- fracties ook dichter bij het SGP-stand- punt. IS IN HET ALGEMEEN HET SGP- BELEID NIET AAN DE KAPITAL1S- TISCH-LIBERALE KANT? Ik geloof niet dat het liberalisme een grondbeginsel van ons is. We stem men wel eens gelijk met de liberalen, maar niet altijd om het zelfde principe. IS DE MENTALITEIT IN DE SGP ZO, DAT ZIJ VAAK ALLES MAAR BIJ HET OUDE LATEN WIL? IK DENK HIERBIJ AAN INSPRAAK IN BEDRIJVEN EN ONDERNEMINGS RADEN, DE OUDE PROFETEN LIE TEN ISRAEL TOCH OOK WEL EENS PROGRESSIEVE UITSPRAKEN HO REN? Ik wil dit niet zomaar onderschrij ven. De inspraak-idee kan ook beteke nen, dat men de vakbond teveel macht geeft. Daar zijn bezwaren tegen. In de bedrijven kunnen mensen zeer wel goe de adviezen geven. Overleg tussen patroon en werknemer is zeker toe te juichen. De patroon moet gebruik wil len maken van de kennis van ervaren krachten. EEN ANDERE VRAAG. MOET NE DERLAND MEER GAAN GEVEN AAN ONTWIKKELINGSHULP? De belangrijkste vraag is voorals nog dat de gegeven gelden goed be steed worden. Het moet doeltreffend zijn. Daar rijzen wel eens twijfels over. Wij hebben graag dat de regering hier op controle uitoefent. Dat is beter dan multi-lateraal. IS HET VOOR DE SGP NIET BE TER OM TOCH MAAR GEBRUIK TE MAKEN VAN DE MODERNE COM MUNICATIEMIDDELEN ALS RADIO EN T.V. IN VERBAND MET UITZEN DINGEN VOOR POLITIEKE PAR TIJEN? Er is wel eens over gepraat. Er zijn ook vaak voorstellen over geweest. De meerderheid voelde er echter toch niet voor. WAAROM LAAT UW PARTIJ GEEN PERS TOE OP HAAR VERGA DERINGEN? KAN DAT NIET LIJ DEN? Je weet vaak niet hoe de krante verslagen uitvallen. Dat merk je reeds als er een Kamerbespreking verslagen wordt. Het is er soms wel erg ver naast. Men overtrekt bepaalde dingen of stelt die in een verkeerd daglicht. DAT RISICO LOPEN DE ANDERE PARTIJEN TOCH OOK? Elke partij zal vooraf de voor- en nadelen van een persverslag overwe gen. Bij de één valt het zus en bij de ander zo uit. Wij vinden de nadelen groter dan de voordelen! BERAADT EN BEZINT DE SGP ZICH OOK OP HET OORLOGS- VRAAGSTUK EN GEWELDLOOS HEID? Uitgaande van het grondbeginsel is de overheid geroepen om het zwaard te dragen tot bescherming van het volk. Zij mag dat zwaard niet tever geefs dragen. "v tv DS. ABMA ER IS DUS GEEN PLAATS VOOR PACIFISME? Nee, dat is niet bepaald ons ge voelen. Maar daarom verheerlijken wij de oorlog of het militarisme niet! Ons beginselprogramma zegt dat we de uit gaven voor de defensie niet teugelloos mogen opdrijven. MOETEN MOMENTEEL DE DE FENSIE-UITGAVEN WORDEN VER HOOGD? Het verdient ernstige overwegin gen om, gezien de internationale situ atie, te bekijken of ons leger op peil is. NUCLEAIRE WAPENS? De SGP is geen tegenstander van medewerking in NAVO-verband. Dat houdt in, dat de atoombom niet ge heel buiten de horizon ligt. Van dit wa pen kan het gebruik pas overwogen worden in het alleruiterste geval. Daarom is een goede conventionele be wapening zo van belang. Die is voor ons primair! HOE STAAT U TEGENOVER DE RASSENSCHEIDING? U bedoelt in Zuid-Afrika? In gro te lijnen gaan wij accoord met het be ginsel van de apartheidspolitiek en staan daarin achter Vorster, die streeft naar een oplossing van het vraagstuk. IS DE POLITIEK VAN VORSTER WEL BIJBELS VERANTWOORD? Zuid-Afrika streeft ernaar de mensen een eigen bestaan te geven in een eigen leefwereld. Dat lijkt ons de juiste weg en in die zin dus bijbels ver antwoord- EN DE DISCRIMINERENDE MAAT REGELEN DAN? Er is onderscheid tussen de grote en de kleine apartheidspolitiek. Wij staan in hoofdtrekken achter de grote. Maar juist op de kleine richt zich veel al de kritiek. Je moet echter wel goed ingewijd zijn, wil je daarover kunnen oordelen. Wij presenteren ons niet als een falikante tegenstander van de tota le politiek zoals die gevolgd wordt in Zuid-Afrika. EN HET GEMENGDE HUWELIJK? HET HEET DAAR OVERSPEL EN ONTUCHT, IS DAT NIET ZO ONBIJ BELS ALS HET MAAR KAN? MEN MAG HET TOCH GEEN ZONDE NOEMEN? In Zuid-Afrika heersen daar heel andere begrippen over. Je moet dat zien in het verband. Het hoeft echt nog geen discriminatie te betekenen. Ver der is het ook een kwestie van ontwik keling en beschaving. Hier zouden we dat verbod dus niet willen invoeren. BESCHOUWT DE SGP DE ZON DAG ALS DE OUD-TESTAMENTI- SCHE SABBAT?. In ieder geval is het niet zo, dat het sabbatsgebod geen enkele conse quentie meer zou hebben. Het zede lijke aspect blijft van toepassing. VANWAAR DRINGT DE SGP AAN OP ZONDAGSHEILIGING? Krachtens het vierde gebod. PAULUS ZEGT DAT ALLE DAGEN GELIJK ZIJN Dat betekent dat men zich niet vastgepind heeft op een speciale dag. Nu echter onder Gods voorzienig be stel de zondag als rustdag is gegeven, voor de dienst van God, moeten we dit toch bezien in het licht van het vierde gebod. Anders zou dit gebod momen teel immers krachteloos zijn? GOD STRAFT DUS ONTHEILIGING VAN DE ZONDAG (EERSTE DAG), KRACHTENS HET VIERDE GEBOD, WAARIN DE SABBAT GESTELD WORDT OP DE ZEVENDE DAG! IS DAT NIET OVERTROKKEN EN ON JUIST? Dat kan ik niet direct zo inzien. Wat is overtrokken? Als men deze dag louter ziet als een maatschappelijke vrije dag, dan zit men scheef. Er kan geen zegen op rusten wanneer men haar ontheiligt. Als men arbeid ver richt die op zondag niet per se nodig is, dan zondigt men. MEN MOCHT OP SABBAT GEEN VUUR AANSTEKEN, OP ZONDAG IS ROKEN DUS CONTRABANDE, OOK IN DE CONSISTORIA? Hoewel het vierde gebod wel dege lijk consequenties heeft voor de zon dagsheiliging, wil dat toch nog niet zeggen, dat men tot in het uiterste de sabbatsvoorschriften overdraagt. Een ander uiterste is echter om te stellen dat door de komst van Christus het sabbatsgebod heeft afgedaan. DE ZWEMBADEN MOETEN DUS WEL DICHT OP ZONDAG? Alsook andere inrichtingen van openbare vermakelijkheid. MAG EEN CHRISTEN DIT OOK VERGEN VAN EEN NIET-CHRIS- TEN, IS DAT WEL DEMOCRA TISCH? Een democratisch en modern voor staan van deze dingen moet niet lei den tot een verheerlijking van een de mocratische afgod. In Uw vraagstelling wordt het probleem dus van de ver keerde kant benaderd. Als wij als christelijke partij de zondagrust en -heiliging willen bevorderen, zijn wij verplicht dat te doen. Ook t.a.v. de niet-christen. De wet biedt daar gele genheid toe. Het is met alle regelingen zo, dat het niet altijd ieder welgevallig is. Gods Woord moet verdisconteerd worden in concrete zaken. HOE STAAT U TEGENOVER HET DRUG-GEBRUIK? Er wordt nogal geschermd met nuanceringen; Soft drugs zouden op één lijn staan met het gebruik van al cohol en tabak, maar dat moet voors hands nog bewezen worden. Het kan immers een sprong zijn naar de harde drugs. BENT U VOORSTANDER VAN EEN POPFESTIVAL ZOALS IN HET KRA- LINGSE BOS? Zo'n popfestival wordt door ons geheel veroordeeld. De SGP-vertegen- woordiger in Rotterdam heeft een dui delijk geluid laten horen. Dit vraag stuk kun je niet isoleren van het hele levensbeschouwelijk probleem. Die „popfestivallers" eisen over de hele li nie vrijheid op zedelijk gebied. De overheid moet hier krachtig optreden, ter bescherming van de zedelijke nor men. WAT IS DE CULTUUROPDRACHT VAN EEN CHRISTEN? Dat de mens zijn Schepper ook op het gebied van de kunst etc. verheer lijkt en eert. Al wat welluidt, bedenkt dat, zegt de apostel. Het moet dus niet in strijd zijn met Gods geboden, maar juist tot verheerlijking van God. RIK VALKENBURG

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 16