Velickovic: schilder van de
ontreddering door het lijden
r
Drie jonge violisten
lieten het afweten
Landelijke
conferentie
van musici
Kunstraad
wordt gehoord
Expositie rond
Solzjenitsyn
Vrijblijvende illustraties
van Yvonne Keuls
Ledenwisseling
Raad voor de
kunst
STERKE EN AANGRIJPENDE
EXPOSITIE IN GALERIE-T
Persoonlijke stijl
ondanks invloeden
T.V. vanavond
Cabaret van
Gerard Cox
EmmyChristian en Dick
op matinee Concertgebouw
HAAGSE COMEDIE IN HOT
Radio dinsdag
TV maandag
TV dinsdag
WÊÊÊêê
TELEURGESTELD IN
ORKESTENBESTEL
BESPELING VAN
STADSSCHOUWBURG
IN SLAVISCH
SEMINARIUM
MAANDAG 19 OKTOBER 1970
7
HAARLEM Voor het eerst voor
het werk van de Joegoslavische schil
der Velickovic staande, voelde ik me
ontredderd. Agressie, pijn en een to
tale vorm van lijden, dat is eigenlijk
het enige onderwerp van een reeks in
drukwekkende schilderijen en teke
ningen. De grootheid van dit werk
dringt zich even onmiddellijk op. Zó
schildert alleen een getormenteerd
mens één onderwerp zij het na
tuurlijk in variaties als een on
onderbroken stroom in een zó heftige
trant.
Innerlijke expressie
Jeugdtrauma
X A <X
r
lËllllIil!
AMSTERDAM Het is verheu
gend dat de belangstelling voor de
zaterdagmiddagconcerten in het Con
certgebouw begint toe te nemen. On
danks het prachtige herfstweer was
de grote zaal zeer goed bezet. Er ston
den twee concerten voor drie violen
op het programma van Vivaldi en
van Géza Frid en wetende dat deze
concerten gespeeld zouden worden
door Emmy Verhey, Christian en
DEN HAAG „Als ik op de maan
zou moeten vertellen hoe het er op
aarde uit ziet, dan zou ik het op de
zelfde manier doen als in „Stippen".
Dat zegt Yvonne Keuls over de zeven
korte toneelscènes, waarin zij enige
relaties tussen mensen aanstipt.
„Stippen" gaat met „Over lijken"
dezer dagen in het HOT-theater in
Den Haag.
Velickovic is in 1935 in Belgrado ge
boren, leerde daar schilderen, werkte ook
bij de bekende Hegedusic in Zagreb en
woont sinds 1966 in Parijs. Vanaf 1963
heeft hij in heel Europa geëxposeerd
vaak als deelnemer aan biënnales en
dergelijke tentoonstellingen.
Zijn stijl is naar het uiterlijk beïnvloed.
Het is mogelijk hem te kunnen plaatsen
tussen Francis Bacon van de bekende
denigrerende pausenportretten en Bell-
mer van de nogal decadent-erotische
voorstellingen. Bacon schildert vooral,
Bellmer tekent. Als je je zou voorstellen,
dat beide talenten op dit gebied ineen
zouden kunnen vloeien, dan heb je zo
ongeveer Velickovic. Met dien verstande
echter, dat Velickovic een zeer persoon
lijke weg gaat, ondanks die vergelijkin
gen. Hij maakt dus gebruik van het
idioom van zijn tijd, maar daarbinnen is
hij volkomen zelfstandig, op de manier
W,«sr# WW»:®??:
v
waarop bijvoorbeeld Karei Appel dat is
tussen de Cobra-schilders.
Precies uitdrukken hoe Velickovic werkt,
is ondoenlijk. Hij schildert groot en
driftig. Zijn penseelstreek is breed, zijn
kleurgevoel beperkt. Hij gebruikt althans
weinig kleur. Zijn schilderijen zijn zwart
wit met nuances of rood-wit. Hij tekent
zeer schetsmatig op een zeer direct aan
sprekende manier. Om natuurlijkheid in
de gewone zin van het woord bekommert
hij zich niet. Hij schildert geen mensen
of dieren, maar datgene wat daarmee
gebeurt, waarbij de innerlijke expressie
van dat gebeuren prevaleert boven de
uiterlijkheid.
Hij schildert en tekent dan ook op een
doek of blad vaak de verschillende fasen
van een bepaald gebeuren, bijvoorbeeld
een paring én een geboorte, waarmee
hij erotiek, agressie en pijn tot een ge
heel versmelt. Zo'n geboorte ziet er gru
welijk uit, met aanduidingen van voor
werpen op en rondom een operatietafel.
Schildert hij een hond, dan is het erlvaak
een, waarop vivisectie werdt gepleegd.
Tomeloos lijden dus door wezens, die
geen weerstand kunnen bieden. Het to
taalbeeld bestaat uit notities van juist
de kwellendste momenten, bijeengehou
den door een zeer losse compositie.
Waarom schildert Velickovic zó?
Hij vertelt zelf, dat het een jeugdtrau
ma is. Hij maakte de oorlogsverschrik
kingen waarvan zijn vader als mili
tair een slachtoffer was in Joegoslavië
als kind mee. Eén gebeurtenis heeft hem
het sterkst aangegrepen. Als zesjarige op
de vlucht passeerde hij een rij galgen,
toevalligerwijs in een straat opgesteld
voor grote affiches met paarden en joc
keys. Binnen dat totaalbeeld hingen de
dode slachtoffers. Een krankzinnige de
monstratie van twee uitersten binnen één
gezichtsveld. Uit dit beeld, zegt hij, ont
stond zijn grote nachtmerrie.
Na de oorlog waren het geweld, de pijn,
niet afgelopen. Leven zonder die twee
grootheden bestaat niet. Moge er in schijn
vrede zijn, Velickovic voelde, dat pijn en
lijden een altijddurende onderstroom van
ons bestaan vormen. Het lot van een ba
rende vrouw op een operatietafel is in
oorlog en vrede gelijk. Er is een ver
gelijking mogelijk tussen een kreperend
concentratiekampslachtoffer en een dier,
waarop vivisectie wordt gepleegd. Sinds
dien heeft dat probleem Velickovic gebio
logeerd.
De bezetenheid echter waarmee Velic
kovic werkt, wijst op nog iets anders
Méér kunstenaars hebben als kind oor
logsverschrikkingen moeten verwerken
Sommigen zijn er evenmin uitgekomen en
anderen schijnen het vergeten te zijn,
Er is namelijk nog een factor nodig, die
per in de geest gelegen. Dat is als het
ware de „bereidheid" om juist door een
beeld uit de jeugd zó bezeten te geraken
Waarom juist het lijden en niet de vreug
de van de bevrijding?
Omdat er een diepere oorzaak in de
geest van Velickovic moest zijn, die hem
vatbaar maakte voor het „cultiveren"
van juist deze herinneringen waarna alle
menselijke kwellingen die hem sindsdien
hebben getroffen, een voorgeschoven
beeld zijn, herhalingen van een oerge
beurtenis. Zó komt ook zijn werk naar
voren, schijnbaar eentonig, maar even
gruwelijk als veelzijdig gevarieerd, de
expressie van de onontkoombaar en qua
zijn oerbestemming lijdende mens. Ve
lickovic geeft het angstwekkend, maar
groots weer.
HEIN STEEHOUWER
wmmm
ggxfgH J -•
Een der zeer grote tekeningen
van Velickovic. Geen erotische voor
stelling, zoals de anatomische bij
zonderheden schijnen uit te wijzen,
maar de weergave in fasen van het
lijden dat een geboorte teweeg brengt.
VUWWWUWWWWWWWV
Nederland 1. De Woefs en het
nieuws gaan vooraf aan het program
ma van de VARA. Zesenvijftig minu
ten met de bewoners van Coronation
Street om te beginnen. Aansluitend
aan het journaal van acht uur een ca-
baretprogrogramma rond Gerard Cox.
Met hem doen mee de operazangeres
Wilma Driessen, de cabaretières Syl
via de Leur en Corry van Gorp en de
komiek Frans Vrolijk. Voorts zijn van
de partij de violist Peter Le Blanc en
een balletgroepje. Jaap van der Mer-
we en Gerard Cox zelf zorgden voor
de teksten. Hans Jacobs krijgt de ge
bruikelijke vijfentwintig minuten voor
Achter het Nieuws alvorens we kun
nen kijken naar een aflevering van
de succesvolle serie The Gold Rob
bers van de Britse televisie.
Het laatste uur van het VARA-pro-
gramma brengt een herhaling van
Dingen die niet voorbijgaan, een per
soonlijk geschiedenisverhaal van 1900
tot vandaag, verteld door prof. J.
Presser en in beeld gebracht door
Philo Bregstein. Prof. Presser, die
een terugblik wierp op zijn eigen le
ven en daardoor eigenlijk een per
soonlijk getinte geschiedschrijving
van Nederland gaf, wist op het mo
ment van de opnamen, dat hij niet
lang meer te leven had. Daarom zond
de VARA dit portret na zijn overlijden
toch uit. Presser zou het zelf gewild
hebben. Hij zou bovendien tevreden
zijn met de manier waarop zijn woor
den weerklank vonden bij de kijkers.
Ze hebben inderdaad velen aan het
denken gezet. Presser was een man,
die wat te vertellen had. Velen zullen
graag voor de tweede maal deze boei
ende uitzending willen zien.
Nederland 2. Ook op het tweede
net de fabel en het journaal, maar
hier gaat de NOS nog door tot half
acht. Voor de derde maal Kijken naar
kinderen. Half acht de NCRV met de
derde aflevering van De avonturen
van Tom Sawyer. Na het journaal
een doktersverhaal. Het is Memoran
dum van een dokter, weer in de En
gelse versie.
Een klein half uur met Hier en Nu
en dan als afsluiting van de avond
Een schatje, een Russische televisie
film naar het verhaal Doesjetsjka van
de Anton Ts.iechof. Een schatje is
weer een van die typische persoons
tekeningen van de grote Rus. Een
goed verhaal met prachtige karakter-
en milieutekeningen. Tien minuten
voor de dagsluiting onder de titel In
het voorbijgaan vormen voor het
sluitstuk van het NCR V-programma.
Vanavond brengt de VARA een
nieuw t.v.-programma rond Ge
rard Cox, onder regie van Rob
Touber. In „Door jou.geeft
hij een grimmige bewerking van
Toon Hermans liedje „100.000
rozen".
AMSTERDAM. Het college van B
er W. van de hoofdstad heeft de Amster
ciamse Kunstraad geschreven, dat het
voornemens is, de raad volledig in het
overleg over de bespeling van de Stads
schouwburg te betrekken. In de brief
wordt gereleveerd dat de wethouder voor
de kunstzaken Han Lammers een af
spraak heeft gemaakt om gezamenlijk
met de vertegenwoordigers van de kunst
raad en de werkgemeenschap van de Ne
derlandse Comedie te zullen spreken.
UTRECHT. Vertegenwoordigers van
de musici in de symfonie-, radio- en
cpera-orkesten, aangesloten bij de Ne
derlandse Toonkunstenaarsbond, hebben
tijdens een zondag in Utrecht gehouden
Dick Bor, kon men verwachten dat landelijke conferentie er hun diepe te
er iets bijzonders zou gaan gebeuren.
De drie jonge solisten echter hebben
niet aan de verwachtingen voldaan, ze
ker niet wat betreft het Concert voor drie
violen in F opus 23 Nr. 1- van Antonio
Vivaldi. Zij beschouwden dit concert blijk
baar als een „inspelertje" voor hun hoofd
nummer het concert voor drie violen
orkest opus 78 van Géza Frid, dat
voor het eerst in Amsterdam gespeeld zou
worden.
Het mag dan zo zijn, dat Vivaldi een
goede veertig Concerti grossi geeompo
neerd heeft, maar dat is nog geen reden
om er quasi achteloos mee om te gaan
Iedereen weet dat Emmy Verhey en de
gebroeders Bor uitstekende violisten zijn
en dat het spelen van een Concerto gros
so van Vivaldi voor hen geen moeilijkhe
den oplevert, maar dat hoeven zij niet
te demonstreren. Laten wij het er maar
op houden, dat hun vertoon van opper-
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. In het Slavisch se
minarium van de Universiteit van Am
sterdam (Herengracht 328) is thans de
tentoonstelling rondom de Russische
schrijver Solzjenitsyn, aan wie de No
belprijs voor litteratuur is toegekend.
De tentoonstelling is opgezet door stu
denten van het seminarium. Zij is in de
eerste plaats bedoeld voor „Slavisten
academici op het gebied van de Slavi
sche letterkunde. Maar ieder ander is
ook welkom in de kantine van het semi
narium.
Er zijn knipsels opgehangen van kran
ten uit Nederland, andere westelijke en
Oosteuropese landen over Solzjenitsyn,
vanaf 1962. Voorts zijn er Russische uit
gaven van Solzjenitsyns manuscripten,
vertalingen daarvan en over de schrijver
zelf. Ook liggen er Tsjechoslowaakse tijd
schriften waaruit blijkt dat er tot de
Praagse lente, 1968, grote bewondering
voor de Rus was. De kritieken die daar
na in Tsjecho-Slowakije zijn verschenen
zijn overwegend negatief.
De tentoonstelling is geopend tot vrij
dag aanstaande. Mocht er grote belang
stelling zijn, dan duurt de expositie lan
ger.
Mevrouw Keuls schrijft over de con
tactstoornissen, de huichelarijen, die ons,
kleine zielen, het leven ietwat treurig ma
ken, maar niet geheel en al onmogelijk.
Het zijn vertelsels, illustraties, cartoons,
waarin Yvonne Keuls haar voornamelijk
ethische maatschappij-kritiek aan de or
de stelt. Zij omschrijft, maar legt nauwe
lijks oorzaken bloot. Het zijn doorsnee
opvattingen van de moderne Avenue-le
zer over de verhouding blanke-zwarte in
verband met oorlog; opstand tegen kada
verdiscipline; over de stoornis tussen de
gewone mens en de technocratieover de
arme man en zijn liefde voor zijn presi
dent die „de bazuin van het volk" wordt
genoemd.
Twee scènes gingen in op de verhou
ding tussen man en vrouw; en die twee
scènes leken me het zuiverst, zonder de
vrijblijvendheid van de andere scèens
De ene scène ging over een vrouw, wier
man haar identiteit niet wil zien omdat
hij haar vergelijkt met zijn moeder. In
de tweede scène gaat het over een vrouw,
die volhoudt dat ze voor iets leeft, hoewel
ze weet dat haar man mislukt is en niet
meer aan zijn beloften tegenover haar
zal voldoen.
Alle zeven scènes worden gespeeld
rond een groot bed, „contact met de aar
de" legt mevrouw Keuls uit in het pro
gramma. Regisseur Kees Collen heeft de
scènes consequent als cartoons getoond,
Hij zorgt voor een prachtig tempo. Hoe
wel de scènes nauwelijks in enig verband
tot elkaar staan, wordt .Stippen" toch
een afgerond geheel door het ritme van
het spel en een verbluffend stereofonisch
geluidsdecor.
Na de pauze volgt een „parodie" op
begrafenistoestanden. Allerlei reacties
worden getoond van mensen op dood en
begrafenis. En die reacties zijn nogal in
fantiel; de overlevenden vluchten in re
ligieus gewauwel, alledaags gezeur, sex
en wetenschappelijk blabla. Niemand ziet
de dood in de ogen. De eenqkter biedt
geen nieuws. In het Nederlands cabaret
zijn over dito nderwerp veel scherpere
en leukere dingen gezegd. Ook hier een
heldere regie van Kees Coolen.
J. HEIJER.
leurstelling over uitgesproken, dat de re
gering, niet reeds nu voldoende middelen
ter beschikking wil stellen om de positie
van de orkestmusici te herwaarderen en
de classificatie af te schaffen.
De regering wil deze herwaardering in
drie fasen van een jaar tot stand bren
gen. Gezien deze omstandigheid, zal naar
de mening van de conferentie het thans
beschikbare bedrag gebruikt moeten wor
den om de laagst betaalde orkestmusici
een salarisverhoging te geven door het
afschaffen van de vierde en derde salaris
groepen in de orkesten Er dient naar
gestreefd te worden, dat de regering uit-
eirdelijk tenminste 50 percent van de
totale exploitatiekosten van de orkesten
vour haar rekening neemt. Wat betreft
de komende onderhandelingen over de
besteding van de subsidiebedragen, eist
de conferentie, dat de vertegenwoordi
gers van de Koninklijke Nederlandse
HILVERSUM 1.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. (7.25 Ho
ren en zien; 7.30 Nws. 7.32 Hier en
Nu). 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Lauda-
mus. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw.
(9.00 Gymn. voor de vrouw). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Russische melodieën.
Aria's uit opera van Mozart. 11.00 Nws
11.03 Hoorspel. 11.27 Voor zieken. 11 55
Meded. 12.00 Van twaalf tot twee.
(12.22 Wij van het land. 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tounbouw. 12.30 Nws.
12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden maar).
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato.
16.00 Nws. Overheidsvoorl. 17.00 Bo
naire. 17.10 Voor kleuters. 17.15 Hai.
18.19 Uitz. P.v.d.A. 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten. 19.00 Licht ensemble.
19.45 Godsdienstige lezing. Opera van
Henze. 20.35 Hoorspel. 22.25 Overwe
ging. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag Van
daag. 22.50 Meded. 22.52 Kontekst. 23.15
Sticker. 24.00 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Stereo: Dag met een plaatje. 8.00 Nws.
8.11 Journaal. 8.20 (S) Dag met een
plaatje. 8.30 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. 9.00 Reportage of her
haling v. NOS-progr. 9.40 Oude muz.
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. (11.00 Nws.) 11.30 Rondom
12. (11.55 Beursberichten). 12.30 Over
heidsvoorl. Voor de landbouw. 12.40
Knipperlicht. 13.00 Nws. 13.11 Jour
naal. 13.30 Spiegel van België. 14.10
Jazz uit Historisch Archief. 14.25 Ra
diokamerorkest. 15.00 Het leven in de
taal. 15.10 Muz.middag met om 16.00
Nws. 17.30 Toppers van toen. 17.55 Me
dedelingen. 18.00 Nws. 18.11 Journaal,
18.25 Johan Willem Friso Kapel. 18.55
Jeugd en ritme. 19.25 Paris vous par-
le. 19.30 Nws. 19.35 Vanavond. 22.10
Gonk! 22.30 Nws. 22.38 Journaal. 22.55
Zin-Tuig nr. 27. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 Plaatjes. (10.00 Nws).
11.00 Nws. 11.03 Vrolijke gevar. visite.
(12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Ekspress
14.00 Nws. 14.03 De Eddy Becker show
15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws.
16.03 Mix. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Muz. (12.40 Weerbe
richt SOS-berichten voor ..chippers).
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws
Schouwburg SOS-ber. voor schippers.
13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 School
radio. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03
Beursber. 16.09 Lichte muz. 16.30 Voor
oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15
Jazzmuz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws.
18.03 Verzoekpl. 18.28 Paardesportuit-
slagen. 18.30 Franse taalwenken. 18.32
Intermezzo. 18.35 Ver keers wenken.
18.40 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18.55 Lichte muz. 19.00
Nws. actualiteiten. 19.40 Ballade. 19.45
Klankbeeld. 19.55 Lichte muz. 20.00 Ka-
mermuz. 22.00 Nws. De Zeven Kun
sten. 22.20 Lichte muz. (23.00 Nws.).
23.40 Nws. 23.45 Ligging zeeschepen.
op nouaen, aar nun verwon van oppei- Toonkunstenaarsvereniging en de Neder-
vlakkige virtuositeit voortkomt uit leugdi-1 lardge Toonkunstenaarsbond ten spoedig
ste door het contactorgaan voor de Ne-
ge overmoed, maar zij hebben hun pu
bliek en Vivaldi daarmee ernstig tekort
gedaan. Gelukkig kwam het Concert van
Frid veel beter uit de verf. Ik heb dit
werk al besproken na de première in
Scheveningen tijdens het Holland Festival.
Het was duidelijk merkbaar dat zij er
zich sindsdien opnieuw ernstig in verdiept
hebben.
In de programmabeschrijving zet de
componist uitvoerig uiteen, dat zijn com-
poneertrant in dit werk niet gebaseerd is
op de richtlijnen die Schönberg voor het
twaalftoonsysteem heeft gegevens, maar
dat hij gebruik maakte van de „modus
lascivus" een componeermethode van de
Amerikaanse componist Tibor Serly. „Dit
systeem maakt het tonale, polytonale en
ook het atonale denken mogelijk, terwijl
het metrum kan worden gehandhaafd.
Voor het contrapunt verkijgt men een
haast onbegrensde vrijheid en wat betreft
de vormgeving openen zich talrijke nieu
we perspectieven".
Bij het lezen van deze uiteenzetting rij
zen u misschien de haren te berge en
krijgt u het angstige vermoeden dat Frid
van de dodecafonie in de cacofonie is be
land, maar daar is hij de man niet naar.
Hij zal iemapd geen haar krenken geen
haar op zijn hoofd dat daaraan denkt.
Zijn concert is degelijk vakwerk, goed
geïnstrumenteerd, geestig en puntig uit
gewerkt. Het is een waardevolle bijdrage
tot de vioollitteratuur.
Het Omroeporkest onder leiding van
Leo Driehuys zorgde voor een goede be
geleiding van de solisten, maar was
slechts matig op dreef in de Paganini-
variaties van Boris Blacher een he
dendaagse Duitse componist, die dit werk
in 1947 voltooide. De hobo, de fluit en
vooral de clarinet hebben hun soli prach
tig gespeeld, maar voor de rest was het
een saaie vertoning. De Toverwinkel (la
Boutique Fantastique) van Respighi een
ballet op motieven van Rossini, dat tot
slot werd gespeeld leek meer op een
winkeltje van feestartikelen en vuurwerk
voor kinderen. Leo Driehuys is een mu
zikale jongeman, maar hij kan niet tove
ren.
J. H. MOOLENIJZER.
derlandse symfonie-orkesten zullen wor
den ontvangen. Een discriminatie van i
deze organisatie zal niet aanvaard wor
den, aldus de conferentie.
Besloten werd verder niet deel te ne
men aan de hearings, die door de Raad
voor de Kunst in de orkesten worden ge
houden, zulks omdat in de commissie die
de minister moet adviseren over het or-
kestenbestel, vrijwel geen orkestmuisici
ziHing hebben.
RIJSWIJK. Minister dr. M. A. M.
Klompé van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk heeft op haar departe
ment in Rijswijk zaterdag afscheid geno
men van de dit jaar afgetreden 26 leden
van de Raad voor de Kunst. Zij heeft
twee herbenoemde leden en 19 nieuwbe-
noemden geïnstalleerd.
De voorzitter, prof. dr. Ph. J. Idenburg
meende, dat de verdwijnende raad de
komende twee jaar de volle inzet van de
leden zal vragen. Er zijn vraagstukken
als het toneelbestel en het orkestenbe-
stel, die onmogelijk kunnen blijven lig
gen tot de nieuwe raad er is.
De voorzitter van de Raad voor de
Kunst oordeelde voorts dat het in brede
kring zal wonden betreurd dat mej.
Klompé geen minister meer zal zijn in
het nieuwe kabinet. Door haar onbeperk
te toewijding, haar inzicht en vooral door
haar openheid voor de veranderingen die
zich voltrekken, heeft zij zich een ge
heel eigen markante plaats verworven, al
dus prof. Idenburg.
De minister zag deze woorden als een
bewijs voor de samenwerking die er tus
sen de Raad voor de Kunst en het meest
betrokken departement moet zijn.
Nederland I
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VARA: Coronation Street (feuill.)
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Muzikaal show- en balletprogr.
20.50 Achter het Nieuws.
21.15 De Guoddieven (serie).
22.05 Dingen die niet voorbijgaan.
23.05 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Kijken naar kinderen.
19.30 NCRV: De avonturen van
Tom Sawyer (serie).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame,
j 20.20 NCRV: Memorandum van een
dokter (feuilleton).
21.15 Hier en Nu.
21.40 Een schatje (film).
22.55 Avondsluiting.
23.05 NOS: Journaal.
Nederland I
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: De rare vogels (serie).
19.30 Popshow.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: Peyton Place (feuill.).
21.10 Muziek is troef.
22.00 AVRO's Televizier-Magazine.
22.50 NOS: Journaal.
22.55 TELEAC: Modelbegrip in
wetenschap en techniek - les 3
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Den Haag vandaag.
19.09 Kunstrubriek.
19.30 KRO: De dwaze wereld van
Tommy Cooper (serie).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Het meisje in stoel negen
21.10 Brandpunt-special.
21.45 De klop op de deur (feuill.).
22.30 Op Korhoenderjacht (filmrep
22.55 NOS: Journaal.