„Women in love" van Lawrence
door Ken Russell verfilmd
Gevecht tegen
sexuele taboes
Jan Kassies: „Niet
op populaire toer
FILMS IN AMSTERDAM
KOOT PIANO's
OPENHARTIG MAAR FUNCTIONEEL
GEBRUIK VAN EROTISCHE SCÈNES
VPRO MOET BINNEN EEN
JAAR 7000 LEDEN WINNEN
Krelagehuis, Leidsevaart
Panfluitist uit
Roemenië in
ons land
grootse montering
inventum laatu
kiezen... elektrische
boven of onderdeken!
T.V. vanavond
Kopduel weer op
het programma
TV vrijdag
TV zaterdag
17
ANTIEKMARKT HAARLEM
^SC"^tr^lX"^\Verwachting gewekt |in Amsterdamse
Radio zaterdag
VRIJDAG 6 NOVEMBER 1970
AMSTERDAM Voor de meestt
bioscoopbezoekers die naar „Women
in love" gaan kijken, zal de naam
D. H. Lawrence, waarvan in de re
clame druk gebruik wordt gemaakt,
voornamelijk bekend zijn in verband
met zijn veelbesproken en tot voor
kort verboden roman „Lady Chatter-
ley's lover". Het is de doem van Law
rence geweest dat zijn dubieuze repu
tatie opgehangen is aan een van zijn
laatste romans (hij stierf in 1930,
twee jaar na het verschijnen van
„Lady Chatterley")waardoor zijn
overige werk te weinig aandacht
kreeg of hoogstens slechts doorgebla
derd werd op zoek naar z.g. scrabeuze
passages.
l'S 5 SC
«é-* 111 I I
SST5 S SS
Huwelijksbelevenis
Zaterdag 7 november van 11 tot 22 uur
Zondag 8 november van 11 tot 18 uur
grootste antiekmarkt van Nederland
76 stands
iVoor TV-opnamen
Plannen al klaar
Niet aanpassen
Proef redelijk
Nachtvoorstellingen
Filmmuseum
Brabantse Amateur
Manifestatie
Dali's „Tonijnenjacht"
naar Museum Boymans
ÜA
David Herbert Lawrence, zoon van een
mijnwerker uit Wales, leefde van 1885
tot 1930, reside veel (ook buiten Europa)
nadat hij getrouwd was met Frieda von
Richthofen, zodat naast zijn bescheiden
litterair oeuvre van ongeveer zeven ro
mans nog heel wat reisverslagen en brie
ven bestaan, die overigens eveneens te
weinig aandacht hebben gekregen.
De grote verdienste van Lawrence was
de openhartigheid, waarmee hij zeker
voor zijn tijd (de jaren twintig) over
zaken schreef die de erotiek en de liefde
betroffen, waarbij zijn openhartigheid
niet bedoeld was de goêgemeente te
schokken, maar veel meer de functie had
een soortgelijke vrijmoedigheid aan te
moedigen of los te maken bij het praten
over deze dingen. De Victoriaanse erfenis,
waarvan niet uitsluitend Engeland het
slachtoffer was geworden, had zoveel ta
boes op seksueel gebied nagelaten dat de
strijd ertegen, door Lawrence ingeluid,
haast bij voorbaat als hopeloos moest
worden beschouwd. En niet alleen „Lady
Chatterley" getuigt van die strijd. Ook
een roman als „Women in love" (uit
1921), en eigenlijk veel meer dan het
beroemde verboden boek een voorbeeld
"O
ri tjri ,L |5
VMWWVWWWWWWWUW
(Van onze correspondent)
HILVERSUM Tot volgend jaar november heeft de VPRO de tjjd om het
ledental weer boven de rode streep van 100.000 te brengen en als dat niet gelukt,
dan heeft de minister van CRM het recht om de VPRO zendtijd te ontnemen en zou
er een eind zijn gekomen aan het bestaan van de Vrijzinnig Protestantse Radio
Omroep. Desondanks heerst, ondanks de ernst van de situatie, een aanzienlijk
optimisme over de toekomst en daaraan gaf voorzitter Jan Kassies gistermiddag
tijdens een persconferentie op ondubbelzinnige wijze blijk. „Wij hebben voor dat
optimisme ook wel reden", zei hij, „want we hebben dit jaar niet zo slecht geboerd.
In het eerste halfjaar van 1970 kregen we tegen 5.817 bedankjes er 17.188 nieuwe
leden bij. Er zit echt levenskracht in de VPRO". Dat bleek ook uit het feit dat er
gisteravond 1000 telefonische aanmeldingen van nieuwe leden binnenkwamen na
de toespraak van Arie Kleywegt.
te noemen van de uitdagende duidelijk-
heid, waarmee Lawrence te werk ging.
Want behalve voor een meer vrije bele- j
ving van de erotiek tussen mannen en
vrouwen pleitte de schrijver ook voor
een ruimere plaats in ons leven aan de
vriendschap tussen personen van eenzelf
de sekse, een vriendschap die voor hem
ook best erotische aspecten mocht bezit
ten.
In de film „Women in love" komt deze
opvatting het best tot haar recht in het
vriendschappelijke lijf-aan-lijf gevecht
tussen Rupert Birkin en Gerald Crich,
respectievelijk gespeeld door Alan Bates,
ook in uiterlijke vermomming gelijkend
op Lawrence, en Oliver Reed, de beide
mannelijke hoofdrollen. Hun beider vrou
wen zijn de zusters Brangwyn, Ursula
en Gudrun (gespeeld door Jennie Linden
en Glenda Jackson) die onervaren en ge
remd maar vol verwachting in 't huwelijk
stappen en de grootste moeite hebben
ADVERTENTIE
AMSTERDAM Op grote premières zal
men in Amsterdam nog even moeten wach
ten, maar als de tekenen niet bedriegen
komt, te beginnen met volgende week, een
vloed van nieuwe films (waaronder het
Russisch spektakelstuk „Waterloo") de
hoofdstedelijke bioscopen overspoelen en
het publiek verwarren met een te grote
keuze. Deze week dus nog het bekende
lijstje van reprises en prolongaties (Lind
say Anderson's If" bijv. terug in het Leid-
seplein Theater) met uitzondering van Ci-
nétol dat „Histoire immortelle" van Orson
Welles koppelt aan de vertoning van Luis
Bunuels „Simeon del desierto" (Simon, de
pilaarheilige), wat als een voorbeeldige
vorm van programmering een speciale
vermelding verdient.
Eindelijk heeft Orson Welles die zich de
laatste tijd vooral specialiseerde in het spe
len van sinistere mannen-rollen („The
Kremlin letter"), weer eens de kans ge
kregen een eigen project te realiseren en
hij koos daarvoor een verhaal van Isak Di-
nesen, waarin een boeiend spel met schijn
en realiteit bedreven wordt. Centrale fi
guur is Clay (gespeeld door Orson Welles),
welgesteld koopman die in Macao op het
Portugese schiereiland voor de kust van
China woont en zijn slapeloze nachten vult
met te luisteren naar wat zijn secretaris
hem op bevel voorleest uit de verslagen
van Clay's eigen financiële transacties.
Als Clay ter afwisseling zelf met een
verhaal ko'mt over een zeeman die gehuurd
wordt om bij een kinderloos echtpaar voor
een nakomeling te zorgen, betwist zijn se
cretaris de originaliteit van het verhaal
dat als een soort legende, zoals hij beweert
circuleert onder de zeelui van Macao. Clay
krijgt dan de waanzinnige inval aan de le
gende een einde te maken door de inhoud
ervan in werkelijkheid plaats te doen vin
den. Hij huurt een vrouw die bij hem moet
komen inwonen (Jeanne Moreau) en ver
schaft zich een zeeman die als virile man
moet optreden (Norman Ashley). Uit deze
situatie groeit een wrange en tegelijk po
ëtische verhouding die anders afloopt dan
Clay zich gedacht heeft.
Onder de fantastische regie van Welles
is „The immortal story", oorspronkelijk be
doeld als T.V.-productie, uitgegroeid tot
een originele en stijlvol gemaakte film die
veel te danken heeft aan het prachtige
Alan Bates, uiterlijk gelijkend op
D. H. Lawrence, als Rupert Birkin
en Jennie Linden als Ursula Brang
wyn, zijn vrouw.
zich aan te passen bij de twee mannen,
van wie Rupert (Lawrence!) de vooruit
strevende, Gudrun de meer onzekere en
aan stemmingen en pessimistische buien
onderhevige echtgenoot is. Hun vrijages
en mislukte huwelijken geven schrijver
en filmer gelegenheid te over om diverse
vormen van lichamelijke en geestelijke
liefde te onderzoeken.
Het was vroeger vrijwel onmogelijk
om Lawrence te verfilmen. Nu de film
ook wat vrijmoediger is geworden en
voor vrouwelijk en mannelijk naakt niet
meer terugdeinst, laat staan voor gepe-
perde erotische gesprekken en nauwelijks
verhulde symbolentaal (Ruperts mono
loog over wilgenkatjes en vijgen) kan er
een redelijke filmversie van Lawrence's
geschriften gemaakt wonden. Ken Russell
heeft dat bewezen met zijn „Women in
love", waarin hij nooit te ver gaat in de
zojuist verworven vrijheid voor de film
inzake erotiek, maar de door de auteur
beschreven verwikkelingen en verwarrin
gen op dat gebied openhartig in beeld
brengt.
Het enige bezwaar wat men kan maken
tegen deze in vele opzichten originele,
soms humoristische, soms zwartgallige
film is de enigszins fragmentarische be
handeling van de roman, waardoor ver
rassende wendingen, maar ook onduide
lijkheden optreden die voor de onvoor
bereide toeschouwer wel eens moeilijk
heden zou kunnen opleveren. Realiseert
men zich dat de handeling plaatsvindt
kort na de Eerste Wereldoorlog en in een
mijnwerkersstadje (Lawrence kan het
ook nooit laten sociale tegenstellingen te
laten meespelen in zijn romans) dan zal
de aandachtige kijker toch al gauw ge
fascineerd worden door de ongewone
Volgens het telefoontje van het mi
nisterie van CRM, dat 's morgens bij
de VPRO binnenkwam, is de streek-
proef waarover we gisteren schreven
aldus verricht: De VPRO bezit 87.574
leden/ abonnees en 38.977 leden/con-
tribuanten, te zamen 126.551. Echter,
in beide categorieën zitten flink wat
dezelfde mensen. In totaal waren dat
15.000 „dubbelen" en die werden van
SCHIPHOL. De Roemeense pan
fluitist Gheorghe Zamfir is donder
dagmiddag voor het maken van tele
visieopnamen in Nederland aangeko
men. Gheorghe Zamfir behoort tot de
ca. 50 mensen die in staat zijn dit
meer dan 3000 jaar oude en uiterst
moeilijke instrument te bespelen.
De panfluit, die naar het schijnt
nog op dezelfde wijze door boeren uit
bamboe wordt gesneden als in het ou
de Griekenland, bestaat uit 20 of 25
holle pijpjes naast elkaar, waaruit
men zonder zijn vingergaten de tonen
moet halen. Zamfir is zelfs in staat
een geheel octaaf te fluiten op één
pijpje.
Hij vertelde dit donderdagmiddag
bij zijn aankomst op Schiphol, waar
hij werd verwelkomd door de Neder
landse mevrouw Pëdje Hémon, die,
in de ban geraakt van dit instrument,
het optreden van Zamfir buiten zijn
land heeft gestimuleerd.
In het kader van het Roemeens-Ne
derlands cultureel akkoord vertrekt
zij binnenkort naar Boekarest om zich
verder te verdiepen in de mogelijkhe
den van de panfluit, die in het Roe
meens naï wordt genoemd.
de 126.551 afgetrokken, wat een resul
taat van 112.797 opleverde.
Van dit laatste totaal ging de steek
proef uit. Bij het nakijken van 1000
kaarten bleek een percentage zwart
kijkers van niet minder dan 20 per
cent. Wat na aftrekking een ledento
taal van slechts 90.125 opleverde.
CRM was echter zo vriendelijk om
nog een statistische afwijking van 2,5
percent, naar boven afgerond, in de
steekproef te betrekken, wat de VPRO
dan uiteindelijk op 92.945 leden bracht
„We hebben de bui echter al van
tevoren, toen bekend werd dat er een
steekproef zou worden gehouden, zien
aankomen", aldus Jan Kassies, „wij
hebben dan ook onze plannen al enige
tijd klaar liggen. Ik heb er het volste
vertrouwen in, dat we binnen twaalf
maanden weer boven de 100.000 zit
ten. We moeten echt wel tussen de
20.000 en 25.000 nieuwe leden zien te
winnen. De VPRO gaat in elk geval
duidelijk'en krachtig adverteren."
De VPRO gaat overigens niet af van
de ingeslagen koers. Er zullen wat de
programmering en het aanzien van
„Vrije Geluiden" betreft, geen conces
sies worden gedaan om de VPRO „op
de populaire en commerciële toer" te
brengen. Directeur S. J. Doorman:
„We moeten doorgaan in deze rich
ting, ook al weten we dat we ons zo
nu en dan builen zullen vallen. Maar
we moeten blijven proberen naar kwa
liteit te streven, we zullen ons niet
„aanpassen", ook al zou ons dat red
den."
Het „sabotage-incident" heeft een
duidelijk effect op het VPRO-leden-
bestand gehad. Gemeten op 28 oktober
bleek de affaire de VPRO 1885 be
dankjes te hebben gekost, maar daar
waren 1991 anderen voor teruggeko
men. Ledenwinst van de sabotagezaak:
106 leden.
gang van zaken tussen vier mensen die i
verward zijn of verward raken in hun V3.I1 VjOyB.
camerawerk van Willy Kurant, en die het
beste programma is dat men deze week in
Amsterdam onder ogen kan krijgen. Ook
al omdat daarbij nog de in 1965 gemaakte
wordt, een cynische parabel vol groteske
humor over de betrekkelij kheid van heilig'
heid.
De Free Cinema Club in Kriterion gaat
door met het uitbrengen van premières in
nachtvoorstellingen. Dit maal is de Brazi
liaanse film „Mensen zonder moraal" (Boh-
tinka mas ordinaria) van J. P. Carvalho
aan de beurt. Verder continueert ook Nög-
gerath een langzaam op gang gekomen tra
ditie, n.l. het brengen in vóórpremière van
een uitzonderlijk filmwerk, dat straks ech
ter een normaal roulement in de biosco
pen zal krijgen. „Women in love" van Ken
Russell (zie elders op deze pagina) krijgt
deze speciale behandeling op zaterdagnacht
om 24.00. Overigens is er weinig verande- fx "J U
ring in deze aparte agenda van nachtvoor- Upcl 3 „lYlVJ <X
stellingen gekomen.
ADVERTENTIE
ZIJLWEG 57 - HAARLEM
Telefoon 31 45 01
KLEINE PIANO'S (ook voor huur) -
BECHSTEIN - FÖRSTER - PLEYEL
IBACH - en andere.
kend geworden door korte, voor de tele- I ilcSIÏlllSGUffi
kend geworden doork orte, voor de tele- J
visie gemaakte kunstenaarsbiografieën
(Debussy, Isadora Duncan, Prokofiev),
zijn nieuwe film zal het leven van de
Russische componist Tschaikovsky tot
onderwerp hebben en „The lonely heart
heten. Na een speelfilmdebuut als „Wo
men voor dit nieuwe project op z'n minst
gehouden uit de korte biografiefilms, mag
men voor dit nieuwe project op z' nminst
de nodige verwachting koesteren.
CHARLES BOOST
Het programma dat het Filmmuseum op
woensdag 11 november a.s. brengt, heet
„Protest uit Nd. en Zd.-Amerika" en bevat
twee protestfilms uit de VS, beide van
Leonard M. Henny, resp. „Black Power"
en „But what do we do?" en een Chileense
speelfilm die een indirecte aanklacht tegen
de sociale toestanden in Chili (en tegelijk
in meer Latijns-Amerikaanse landen) dra
matiseert.
De hoofdfilm van donderdag 12 nov.
wordt opnieuw door een paar korte films
uit de VS voorafgegaan, beide ditmaal ech
ter van een minder sociaal bewogen en een
meer experimenteel karakter.
Het „pièce de resistance" wordt gevormd
door een film van Erich van Stroheim uit
1921, „Foolish wives", mèt „Blind hus
bands" uit 1919 die een paar weken gele
den in het Filmmuseum te zien is geweest,
een typerend beeld gevend van een van de
grote individualisten van het witte doek.
Weer geeft Von Stroheim een zedenbeeld
van zijn tijd dat weinig in de smaak viel
bij de fatsoenrakkers (en dat waren er toen
velen) uit die jaren.
De film werd o.m. een belediging ge
noemd van de idealen van de Amerikaanse
vrouw en ook: „Een verhaal dat je ziek
maakt nog voor je het half gehoord hebt".
Maar omdat de intrige ontleend was aan
een roman van een zekere barones Von
Meyer en in Europa (o.a. Monte Carlo)
speelde, kon opgelucht gesproken worden
van „continental morals", zoals de gemid
delde Amerikaan slechts kent „uit zekere
boeken en van een bepaald soort =ohiirl°-
rijen".
CHARLES BOOST I
TILBURG De Stichting Brabantse
Amateur Manifestatie zal 21 en 23 mei 1971
mede in het kader van de Actie-Tilburg
Totaal, twee uitvoeringen realiseren van
Verdi's opera „Aida", die honderd jaar ge
leden haar eerste uitvoering beleefde. Bij
deze produktie zal een groot aantal ama
teurs worden betrokken, o.a. voor de zang
en figuratie.
De opzet van deze manifestatie is van
dien aard dat men hier mag spreken van
een evenement dat uniek is voor geheel
Noord-Europa, aldus de Stichting.
Medewerking zal o.m. worden verleend
door gemengde koren, alsmede de Ver
eniging Bossche Opera. Het Brabants-Or
kest zal de koren begeleiden, terwijl de
muzikale leiding in handen van Jan Jan
sen is. Er zullen 400 tot 500 mensen aan
het evenement meewerken.
AMSTERDAM In het prentenkabinet
van het Rijksmuseum in Amsterdam zal
van 13 november tot en met 17 januari een
tentoonstelling worden gehouden van ruim
150 etsen en litho's van de Spaanse kunste
naar Goya.
De tentoonstelling „De grafiek van
Goya" kon worden samengesteld dank zij
belangrijke bruiklenen uit o.m. openbare
verzamelingen in Parijs, Bordeaux, Lon
den en Berlijn en uit particulier bezit.
Veel prenten zijn pas na 1828 toen
Goya op 82-jarige leeftijd stierf van de
door hem nagelaten etsplaten afgedrukt.
Het is daardoor zijzonder moeilijk zijn gra
fisch werk te zien in drukken, die volko
men aan Goya's bedoelingen beantwoor
den. Er moet dan worden gezocht naar
proefdrukken van Goya zelf, die maar in
enkele, soms in unieke exemplaren, be
waard bleven.
In deze tentoonstelling is voor het eerst
getracht juist dit materiaal in zo groot mo
gelijk aantal bijeen te brengen. Het is ge
lukt een 50 van deze uiterst zeldzame
proefdrukken te verkrijgen. Deze zijn aan
gevuld met bladen, die het meest in over
eenstemming worden geacht met Goya's
bedoelingen.
MARSEILLE. De Franse stichting
,Paul Ricard" heeft een doek van Salva
dor Dali „De jacht op tonijnen" uitge
leend aan Museum Boymans van Beunin-
gen in Rotterdam voor de Dali-tentoon-
stelling die van 20 november tot 10 januari
1971 in het museum wordt gehouden. Het
doek is 4 bij 3 meter groot en sinds 1968
in het bezit van de stichting.
ADVERTENTIE
iflfri
Da's fantastisch! Bovendien
nog extra veilig, want
Inventum dekens hebben
een trafo voor veilige
zwakstroom. v.a. f. 110.-
m u kunt er op
rekenen!
voetballer Roel Wiersma en tienkamper
Eef Kamerbeek.
Na het journaal van acht uur gaan
we op de amusante toer dank zij Baron
van Münchhausen. De vrolijke ploeg
met o.m- Piet Hendriks, Will van Seist,
Jacco van Renesse, Ger Smit en Réne
Frank is weer compleet aanwezig.
Op vrijdagavond mogen de Wrekers
ook niet ontbreken. Als dat is gebeurd
schakelen we over naar de Riskante
Kerk. Allerlei zaken, de ontwikkeling
van de kerk betreffende, komen aan de
orde, zoals het nieuwe toneelstuk van
Heinrich Böll. Het Gezwel.
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. (7.25 Horen
en zien. 7.30 Nws; 7.32 Hier en Nu.)
8.00 Nws. 8.11 Te Deum Laudamus.
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00
Theol. etherleergang. 9.35 Waterstan- j
den. 9.40 Gymn. voor de vrouw. 9.50 j
Muziek in vrije tijd. 10.20 Inspraak.
11.00 Nws. 11.03 Het geestelijk vacuüm
Lezing. 11.15 Solarium. 11.55 Meded.
12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit balans.
12.14 Marktberichten. Overheidsvoorl.
12.16 Franco huis. 12.26 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Ac
tualiteiten. 12.50 Buitenl. commentaar.
13.00 Vliegende schijven. 14.00 Veel
plaatjes. 16.00 Nws. 16.30 Inzet. 17.00
HIRO-Magazine. 17.30 Echolood. 18.30
Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Jonge
artiesten. 19.30 Volksliedjes. 20.00 Ver-
zoekpl. 22.00 Muziek en actualiteiten
uit Israël. 22.25 Avondgebed. 22.30
Nws. 22.40 Meded. 22.42 Goal. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Z.O. (Om 7.33 Van de voorpagina).
7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Z.O. 8.13
Actualiteiten. 9.50 De Ombudsman en
10.00 Portret van Dorus. 10.30 Werk-
geven en -nemen. 10.50 Ned. Chansons
11.00 Nws. 11.15 Afrikaanse kroniek.
11.35 Hallo Volluk. 12.30 Tussen
start en finish. 13.00 Nws. 13.11 Varia.
131.3 Actualiteiten. 13.23 Dit is het be
gin. 14.30 Jazz Magazine. 15.00 Luister-
progr. 16.00 Nws. 16.03 Hobbyscoop.
De Staalkaart. 17.55 Meded. 18.00 Nws
18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitz. V.V.D.
18.30 Licht progr. 19.05 Nou, en
19.30 Nws. 19.35 Opera-aria's. 20.05
Metropole orkest. 20.55 Lichte gramm.
21.00 Mijlpaal in de Meerpaal. 22.30
Nws. 22.40 Meded. 22.45 Driester. 23.15
Trio. 23.40 Moleculen. 23.55 Nws.
HILVERSUM in
9.00 Nws. 9.02 Diinn. (10.00 en 11.00
Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Gevolmachtigd.
13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)kast. 14.00
Nws. 14.05 Nee, we noemen geen na
men. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Sport-
show. 17.00 Nws.
BRUSSEL 324 M
12.00 Nws. 12.03 Consumentenru
briek. 12.30 Lichte muz. 12.40 Weerbe
richt, meded. en SOS-ber. voor schip
pers). 12.55 Buitenl. persoverzicht.
13.00 Nws. Schouwburgprogr. en SOS-
berichten voor schippers. 13.20 Klaver
blad. (14.00 en 15.00 Nws.) 17.00 Nws.
17.15 Jazz in Europa. 17.55 Weegschaal
18.00 Nws. 18.03 Jonge mensen van de
ze tijd. 18.30 Franse les. 18.33 Marche
ren is ook sport. 18.45 Sportmagazine.
18.52 Taalwenken. 18.55 Los met de
leeuwen. 19.00 Nws. 19.40 Muz. 20.45
Sportinformaties. 22.00 Nws. 22.20
Amusementsmuz. 23.00 Nws. 23.10 Lie-
derenrecital. 23.40 Nws.
Vindt de VPRO het redelijk, dat
zijn wel of niet voortbestaan van een
steekproef afhangt? „Ja", zegt Jan
Kassies. „Er is geen enkele twijfel
over de integriteit van de proef en
we hebben grote waardering voor de
openheid, waarmee CRM hem heeft
verricht."
Wordt het geen tijd om het inder
tijd afgesproken gesprek over een
eventueel samengaan van VPRO en
Omroep 2000 te hervatten? Het kan
zijn, dat de 15.000 aanhangers van
Omroep 2000 de redding voor de VPRO
betekenen. „Er is nog steeds contact",
zegt directeur Doorman.
Donderdagavond gaf Arie Kleywegt,
heofd televisie, in het VPRO-program-
ma opening van zaken over de moei
lijkheden van de VPRO, vrijdagavond
tussen vijf en zeven uur zal voorzit
ter Kassies in het radioprogramma
„VPRO vrijdag" vragen van luisteraars
beantwoorden, die meer over de CRM-
steekproef willen weten.
NEDERLAND I. De Woefs blaffen
het AVRO-programma in, dat na het
journaal een aflevering van een uur
van Sportpanorama vermeldt. In deze
aflevering o.m- een portret van de En
gelse groenteman-zwaargewichtbokser
Henry Cooper, die binnenkort de Euro
pese titel zal proberen machtig te wor
den.
Na het journaal een echte speelfilm
en wel De jonge juristen, die thuis
hoort in AVRO's Weekendfilmserie. In
deze speciaal voor de televisie door Pa
ramount gemaakte rolprent krijgen we
tal van oude bekende te zien, zoals
Kennan Wynn, Michael Parks, Judy
Pace en Jason Evers.
Een minuutje met de meneertjes
Paul van Vliet en Ferd. Hugas gaat
vooraf aan Willem Duys en zij Voor de
Vuist weg. Daarna het laatste nieuws
en van Teleac de cursus vergadertech
niek: de oudercommisise.
NEDERLAND II. Van de NOS na de
Woefs en de nieuwslezer de politieke
rubriek Ter visie (met o.m. informatie
over het kabinetsberaad van deze vrij
dagmiddag). De KRO gaat om half acht
van start met de eerste uitzending in
dit seizoen van Kopduel. Ditmaal gaat
het niet om ploegen maar om indivi
duele deelnemers. Theo Koomen zal
hen aan de tand voelen. De kijkers
thuis krijgen de gelegenheid ook mee
te spelen. De kandidaten voor de 1000
gulden zijn in deze eerste aflevering
Nederland 1
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: AVRO's Sportpanorama
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: De jonge juristen.
21.35 De Meneertjes.
21.36 Voor de vuist weg.
22.45 NOS: Journaal.
22.50 TELEAC: Vergadertechniek.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 Ter Visie.
19.30 KRO: Kopduel.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STKü: Reclame.
20.20 KRO: Baron von Münchhausen.
21.10 Brandpunt.
21.35 De Wrekers.
22.25 KRO-RKK: Riskante Kerk.
22.55 NOS: Journaal.
Nederland I
10.00 TELEAC: Modelbegrip in we
tenschap en techniek - les 6.
10.30 Vergadertechniek les 3.
15.30 E.O.: Kinderprogr.
16.00 NOS: Journaal.
16.02 NCRV: Rodeo.
16.50 Kinderprogramma.
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NCRV: Swiebertje.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Zeskamp Sport.
21.35 De kleine Zielen (feuill.).
22.50 Hier en Nu.
23.15 Avondzang.
23.25 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 E.O.: Daad bij het woord.
19.27 Gespiegeld in Kerkeglas.
19.44 Nader bekeken.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Dorus.
21.00 Mijlpaal in de Meerpaal.
22.30 Ik zoek X (detective-spelprogr.)
23.20 Monty Pythons vliegende circus
23.50 NOS: Journaal.
l^WWWWWWWWWMWWWWWWWMWMWWVWVWWWWWWWVWWMWWWWWVWWWWW%IWyV%AAA/VWSAA^WWUWWWWWMMWMWMW'M%AA/*A#VM*AA*ll