VERZETSFILM VOOR HET
JUBILERENDE KRITERION
L'Armée des een
eerlijke visie van Melville
Protest tegen verkeerde
invloed van programma9s
I:
bij
pijnen
FILMS IN AMSTERDAM
Edelsmid
bij Aragne
weigert
armband
af te geven
nr.
Uitwisseling: van
radioprogramma's
met Sovjet-Unie
Vlaamse moderne
meesters duur
bij Sotheby's
NOS onderzoekt
publicatie van
TV-programma's
in Journaal 2000
Actualiteiten en
satires daarop
T.V. vanavond
Radio zaterdag
TV vrijdag
TV zaterdag
VRIJDAG 13 NOVEMBER 1970
ACTIE KINDER-TV IN
i VERENIGDE STATEN
AMSTERDAM In juni 1945, nog
geen maand na de bevrijding van ons
land werd bij de Amsterdamse no
taris Pouw een akte ondertekend,
waarin de Stichting Onderlinge Stu-
dentensteun in leven werd geroepen,
die tot doel had studenten aan de
Amsterdamse Universiteit in staat te
stellen zelf de kosten van hun studie
te verdienen. Een obligatielening van
f 100.000 was gauw voltekend en een
van de eerste activiteiten van de
nieuwe stichting was een vervallen
gebouw, een voormalig tehuis van de
Joodse Handwerkslieden in de Roe-
terstraat, aan te kopen. In enkele
maanden werd daar met vereende in
spanning een bioscoop uit de grond
gestampt die op 7 november 1945 met
enige feestelijkheid zijn deuren kon
openen. De naam van dit nieuwe, nog
lichtelijk primitieve filmtheater, de
eerste studentenbioscoop van Europa,
werd Kriterion en een gestyleerde
vrouwefiguur die boven de hoofden
van de bezoekers de muze van de
film hing te wezen, werd Kriteria ge
noemd.
Waterloo
N achtvoorstellingen
Filmmuseum
Geen romantiek
Verwante situaties
Reclame weren
Levenswaarden
Het werd een dag later; toen
pas vond hij het sieraad goed
genoeg, goed genoeg voor U
Vervaardigd door vaklieden
met liefde voor hun vak, die er
pas afstand van kunnen doen
als het stuk goud een edel-
smeedkreatie is geworden.
Het blijft tenslotte handwerk
Elisabeth Andersen
naar Haagse Gomedie
Kans op proces
wwWtfWWWWU^AAAIWVWWIAA/*/WMVWWWVMWWWWVWWWWWWWV^WWWWWWWWWUVV\A#WW%AAAAAAnAAA#WWWWWW%«nAA<
^^^yy^VS^y^^kJtJMM^iMMWM^iUU^fWWWWWIAAAAIVWtiWWWWWWWWWIAa/WWWWVUWIAIWWWWWWIAIWWWWWWWAAIV»»
'itfWMWWWWWWWWWWfti
WWWUWWIAIWWWUWUIAMUWWW
Dat alles gebeurde nu 25 jaar geleden
en er is dus alle reden voor de initiatief
nemers, onder wie de voormalige student
Piet Meerburg, thans directeur van een
groot concern van „art houses", dit jubi
leum met enige nadruk onder de aan
dacht te brengen. Dit wordt dan deze
week gedaan op de enige juiste manier
voor een theater dat destijd met „Brief
encounter" kwam en met „Citizen Kane"
en met nog een hele reeks moeilijk
plaatsbare produkties, namelijk door een
uitzonderlijke film op het feestprogram
ma te plaatsen. N
En het lag bijna voor de hand dat
ADVERTENTIE
verpakking: 14 en 40 tabletten
Kriterion dat uit het studentenverzet was
voortgekomen daarbij zijn keuze heeft la
ten vallen op een film over het verzet I
in de laatste wereldoorlog. Een opvallend
werk in dit genre lag als het ware klaar
voor deze gelegenheid: Jean-Pierre Mel
ville's „L'armée des ombres", hier „De
schimmen" geheten.
In de gangsterdrama's waarmee Mel-
yille naam maakte, „Bob, le Flambeur",
„Le doulos", „Le samourai", zijn steeds
twee elementen aanwezig geweest die op
nieuw gebruikt konden worden in zijn
haast documentair verslag over een Fran
se verzetsorganisatie die omstreeks 1942
opereerde. Melville's gangsters bezaten
een soort erecode voor vriendschap, op
offering en saamhorigheid die Melville
terugvond in de verzetsmannen uit de
roman van Joseph Kessel, waarnaar hij
„L'armée des ombres" maakte. Tegelijk
ontdekte hij bij de heldenfiburen uit de
maquis eenzelfde eenzaamheid en een
zelfde gevoel van in een desperate en uit
zichtloze situatie gemanoeuvreerd te zijn
als waaraan zijn vroegere onderwereld-
helden te gronde gingen.
Hij volgde daarbij de uitspraak van de
schrijver Kessel die in het voorwoord
tot zijn roman schreef, dat tijdens de
oorlog ongehoorzaamheid en rebellie een
nationale plicht werden. „Men stierf en
doodde alsof dit een volkomen natuurlij
ke zaak was".
In deze stemming die dus duidelijk
herinneringen aan zijn vroeger werk op
roept, richtte Melville in zijn film een
sober monument op voor de helden, be-
Liquidatie van een verrader in
„L'Armée des ombres".
kend of naamloos, van de illegaliteit. Hij
kon daarbij bovendien zijn eigen ervarin
gen uit het verzet, waaraan hij deelnam
voor hij via Spanje uitweek naar Enge
land, laten meespreken.
Men betreurt het bij het zien van „De
schimmen" dat er over het verzet al zo
veel films zijn gemaakt, meestal slechte
en op de sensatie speculerende films die
nu misschien de belangstelling voor het
genre negatief zullen beïnvloeden. Dat
zou jammer zijn voor de grandioze film
van Melville, een bijna kille en door zijn
vanzelfsprekendheid beklemmende docu
mentaire over het verzet. De film laat
de activiteiten zien van de groep-Gerbier,
waarvan de leider een 40-jarige ingenieur
van waterstaat (indrukwkkend gespeeld
door Lino Ventura) met grote onverzet
telijkheid en bijna koele berekening zijn
onmenselijke taak uitvoert.
AMSTERDAM. Het is voor Amster
dam een week van veel premières en
van veel buitenlands bezoek. Liefst drie
gasten uit drie verschillende landen zijn
dezer dagen in de hoofdstad aanwezig
om iets te vertellen over films waar zij
op een of andere wijze bij betrokken
zijn. De Engelse actrice Jenny Linden is
op bliksembezoek geweest om de belang
stelling voor „Women in love" te active
ren, waarin zij een vrouwelijke hoofdrol
speelt. De Russisch-Frans-Amerikaanse
regisseur Anatole Litvak was over om
zijn laatste film „Dame in auto met bril
en geweer" te begeleiden en Frangois
Truffaut is in de stad om een voorver
toning voor de pers van zijn „L'enfant
sauvage" te begeleiden.
En tegelijk met dit druk reizigersver-
ker is er een overladen filmagenda met
als koplopers „Waterloo" in Bellevue
Cinerama, „L'armée des ombres" in Kri
terion, „The lady in the car" in City en
„Laughter in the dark" naar de roman
van Nabokov in het Leidseplein Theater.
„Waterloo", een nauwkeurige beschrij
ving van de befaamde veldslag bij het
Belgische plaatsje, waar Napoleon zijn
figuurlijk graf vond, is een door Dino de
Laurentiis in samenwerking met de Ame
rikaanse filmonderneming Columbia ge
maakte film, waarvoor niemand minder
dan de Russische regisseur Sergei Bon-
darchuk werd geëngageerd. De keuze is
niet zo verwonderlijk als men bedenkt
dat Bondarchuk nog niet zo lang geleden
het grote Russische epos „Oorlog en vre
de" naar Tolstoi maakte, dat afbrak, waar
Waterloo begint, namelijk Napoleons ver
trek naar Elba na de mislukte Russische
Veldtocht.
Vandaar uit ontwikkelt „Waterloo" de
geschiedenis verder, van Napoleons terug
keer uit Elba, zijn landing in Zuid-Frank
rijk en de glorieuze opmars naar Parijs
tot en met het moment dat een verslagen
keizer in een koets volledig ontredderd
het slagveld van Waterloo verlaat. Daar
tussenin vindt dan het verslag van de
grote slag plaats, waarbij Napoleon voor
al tegenspel krijgt van de aristocratische
Wellington en op het laatste ogenblik van
de wijs wordt gebracht door de onver
wachte hulp van Blücher aan de terug
trekkende Engelsen.
Het geheel is een imponerend schouw
spel geworden, enigszins verwarrend
doordat iedereen Engels spreekt, waar
door de diverse partijen vaak moeilijk
uit elkaar te houden zijn; verder met een
sterk emotionele Napoleon van Rod Stei
ger die aan de grote keizer en veldheer
menselijke dimensies tracht te geven, wat
hem zo nu en dan ook wel lukt.
Als Wellington geeft Christopher Plum
mer hem in geheel andere stijl goed te
genspel en Orson Wellis is nog een kort
ogenblik aanwezig om een waardeloze
Lodewijk XVIII in al zijn vadsigheid en
onkunde gestalte te geven.
Over de indrukwekkende verzetsfilm
„L'armée des ombres" is elders op deze
pagina sprake en over Litvaks laatste
prestatie kan men kort zijn. Een erg in
gewikkeld en onwaarschijnlijk verhaal
vol geheimzinnigheid en „suspense" wordt
onder zijn geroutineerde leiding een
boeiende „thriller" met vele zonnige bui
tenopnamen, omdat de intrige zich af
speelt tijdens een autorit van hoofdrol
speelster Samnata Eggar van Parijs naar
de Cóte d'Azur.
Tony Richardsons verfilming tenslotte
van de omstreeks 1930 geschreven roman
„Laughter in the dark" van Vladimir Na
bokov heeft geleid tot een nogal vrije
interpretatie van deze sardonische lief
desgeschiedenis, waarin de wrange hu
mor van de schrijver door de regisseur
die nooit voor sterke effecten terug
schrok, soms tot te gemakkelijke komi
sche effecten teruggebracht is.
Uit de rijke keuze aan nachtelijk ver
tier gedurende het weekend in de biosco
pen lichten we ditmaal alleen het initia
tief van Kriterion dat op vrijdagnacht
maar liefst drie grote films gaat verto
nen en dit experiment (met andere films
uiteraard) in de komende weken wil her
halen. Ditmaal zijn „Les dimanches de
ville d'Avray" van Serge Bourguignon,
„A man of all seasons" van Fred Zinne-
mann en „Dutchman" van Anthony Har
vey aan de beurt. Een gevarieerd pro
gramma dus, waarbij het niet moeilijk
zal vallen wakker te blijven. Zaterdag
nacht vertoont Kriterion „Le deuxième
soufle" die Jean-Pierre Melville maakte
tussen „Le samourai" en het thans over
dag vertoonde „L'armée des ombres".
Woensdag aanstaande kan men in het
Filmmuseum weer eens kennisnemen van
Eisensteins „Alexander Nevski" uit '38,
waarin de Russen onder Nevski de bin
nenvallende Teutoonse legers omstreeks
1250 op een bevroren meer versloe
gen. Vooraf „Hoge hoed en kwartier
muts", een compilatiefilm van Viktor
Lisakovitch over Chicherin, de eerste
volkscommissaris voor Buitenlandse Za
ken die de Sovjet-Unie heeft gehad.
Donderdag daaropvolgend, hommage
aan Ernst Lubitsch via twee films, „The
marriage circle" uit 1924 en „To be or
not to be" uit 1942, een programma dat
vooral interessant is door Lubitsch'
vroegste Amerikaanse film, waarin hij al
duidelijke voorspellingen over zijn latere
komediestijl doet.
CHARLES BOOST
Men hoeft bij Melville geen romantise
ring en idealisering van het verzet te
verwachten. De illegaliteit is voor hem
een noodzakelijke, maar vuile bezigheid,
waarvan de onmenselijkheid alleen maar
geëxcuseerd kan worden door de over
weging dat ze afgedwongen werd door
groter onrecht en door een grotere be
dreiging van de menselijke waardigheid.
Als bijprodukt van de oorlog kan het
verzet niet met handschoenen worden ge
voerd. Er moeten Duitsers verraderlijk
van achteren overvallen worden en ge
nadeloos vermoord, er moeten ook men
sen uit eigen gelederen geliquideerd wor- I
den omdat ze verraders blijken of omdat
ze onder Duitse druk dreigen te bezwij
ken met alle heilloze gevolgen vandien.
Melville spaart ons van deze kant 'van
het verzet geen detail. En hoewel de film
zonder gewichtigdoenerij, zonder gema-
nipuleer met revolvers en zonder sensa- I
tionele overvallen verloopt, houdt men
uit „L'armée des ombres" sterker dan uit
welke heroïsche verzetsfilm uit het ver
leden de indruk over dat in deze kille
sfeer en met deze schuld van te moeten
doden het ondergrondse werk gedaan
werd.
CHARLES BOOST I
NEW YORK, (AP) Het ziet er
naar uit dat de kritiek op de kinder
programma's van de Amerikaanse
TV succes zal hebben.
De stations krijgen de kans het ini
tiatief te nemen om nieuwe en betere
programma's te breneen, maar één
groep, de actie voor Kinder TV heeft
een verzoekschrift aan de Federale
TV-commissie gestuurd om een wij
ziging af te dwingen.
Omdat de meeste kinderen meer
I tijd spenderen aan TV dan school, is
er een streven de TV in te schakelen
bij de opvoeding van kinderen. Dean
Burch, de voorzitter van de federale
j commissie, stelt dat de TV een ven
ster voor de kinderen op de wereld
moet zijn. Hoe kan dit worden be-
reikt?
Op één punt is men het algemeen
eens dat er een eind gemaakt jnoet
worden aan de achtervolgings- en
avonturen-tekenfilms, welke tweeder
de van de tijd van de kinderprogram
ma's in beslag nemen.
De critici van de huidige program-
I ma's zeggen dat de kinderen er zijn
I 40 miljoen jeugdige kijkers in de VS
behoefte hebben aan programma^
met mensen en situaties waaraan zij
zich verwant voelen.
Joan Ganz Cooney, presidente van
de Werkplaats voor kinder-TV, zei dat
bij een onderzoek is gebleken dat de
I kinderen de voorkeur geven aan shows
I en amusement welke zinvol zijn.
De grote TV-maatschappijen, die de
I vorige winter voor het eerst mensen
belast hebben met het toezicht op de
i kinderprogramma's hebben intussen
enige maatregelen genomen.
In haar verzoekschrift heeft de Ac-
tie kinder-TV gevraagd dat de maat-
schappijen alle reclame in kinderpro-
gramma's verbieden en dat zij ver-
plicht worden per week 14 uur aan
I kinderprogramma's te brengen.
„Het gehele systeem om geld te
verdienen aan kinderen heeft verhin-
I derd dat mensen met goede ideeën
I een kans krijgen", zo stelt Evelyn
Sarson, de presidente van ACT. Een
I zaterdagmorgen brengt de Ameri-
kaanse TV meer dan 83 miljoen dollar
aan reclame op.
Een ander punt van kritiek is dat
de TV geen inzicht in de levenswaar
den bijbrengt. Tijdens een panel op
een bijeenkomst hebben twee leden
betoogd dat de commerciële program
ma's voor kinderen dikwijls de pro-
I dukten verkeerd voorstellen en dat
ADVERTENTIE
HILVERSUM De NOS-radio zal
komende maandagavond het eerste van
een serie uitwisselingsprogramma's met
de Sovjet-Unie uitzenden. Deze serie is
tot stand gekomen in het kader van het
onlangs gesloten cultureel verdrag tus
sen beide landen.
Het programma, dat zich in het bij
zonder richt op Amsterdam en Moskou,
wordt rechtstreeks en gelijktijdig uitge
zonden door Radio Moskou en de NOS,
van 20.00 tot 21.30 uur. De presentatie
van de uitzending, die onder meer mu
ziek, informatie en een quiz bevat, ge
schiedt zowel in het Russisch als in het
Nederlands. Daarbij wordt gebruik ge
maakt van de diensten van tolken, wel
ke ter beschikking zijn gesteld door de
Nederlandse afdeling van Radio Moskou
en de Vereniging Nederland-USSR. De
burgemeesters van beide steden zullen
spreken.
Als het eerste uitwisselingsprogram
ma slaagt, zullen meer van dergelijke
uitzendingen volgen, onder meer tussen
Leningrad en Rotterdam en Wolgagrad
en Maastricht.
horloges.Spekstraat 3 Haarlem
«n*AVV«AA»WWW\/V'\A/WWWW\A/WVU\#VWWVWWWWWVWUWVW\/V_
LONDEN (AP). De veiling van 106
I schilderijen van moderne Vlaamse mees
ters heeft vandaag by Sotheby's een be
drag van 160.270 pond opgebracht. Het
was de eerste grote veiling van moderne
Vlaamse meesters buiten België. Sothe-
by-directeur Peter Wilson was zeer vol-
I daan over het resultaat.
De hoogste prijzen werden gemaakt
I voor drie werken van René Magritte. „Le
Geante" uit 1935, werd voor 24.000 pond
(57.600 dollar) door een anonieme parti-
Iculiere verzamelaar gekocht. De Britse
I verzamelaar W. H. Melly betaalde 8.600
pond voor „L'Arbre Savant" uit 1934, en
en „La belle Lurette" werd voor 8.500
pond door een anonieme verzamelaar ge-
I kocht.
Andere schilderijen die betrekkelijk
veel opbrachten waren een stilleven van
I Jan Brusselmans, dat voor 4.000 pond van
de hand ging en een landschap van Gusta-
ve de Smet, voor 4.500 pond.
DEN HAAG Elisabeth Andersen zal
met ingang van 1 september 1971 verbon-
den zijn aan de Haagse Comedie. Ze is nu
verbonden aan de Nederlandse Comedie in
Amsterdam.
dit er toe bijdraagt dat middelbare
scholieren traditionele waarden van
de hand wijzen.
Naarmate het kind opgroeit en ont
dekt dat de commerciële program
ma's misleidend zijn, wil het niets
meer te maken hebben met de geves
tigde maatschappij, zo betoogden zij.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM De NOS bekijkt
nauwkeurig of het kosteloze adverten
tie-maandblad „Journaal 2000", dat deze
maand voor het eerst in een oplage van
drie miljoen is verschenen, buiten zijn
boekje gaat met het publiceren van te
levisieprogramma's. Op die gegevens
rust namelijk auteursrecht en men kan
dan niet zonder toestemming en/of be
taling gebruik van maken. Het Centraal
Bureau voor Programma-publikaties in
Hilversum, dat voor de verspreiding
„tegen vergoeding" van de radio- en
televisieprogrammagegevens zorg draagt
ontkent ooit informaties op dit vlak
aan de redactie van „Journaal 2000" te
hebben verschaft.
Mr. J. van Santbrink, juridisch advi
seur van de NOS. zegt dat zorgvuldig
moet worden bekeken of „Journaal
2000" inderdaad het volgens het
auteursrecht verboden „spoorboekje"
van programmagegevens publiceert, of
dat van min of meer vrije (dus toege
stane) nieuwsgaring gebruik wordt ge
maakt. „Het zit er, zo oppervlakkig be
keken, een beetje tussenin. Als „Jour
naal 2000" inderdaad buiten zijn boekje
gaat, dan kan dat betekenen, dat de
NOS gaat procederen".
Een van de redacteuren van het
maandblad, Arnoud Orre de Jong, zegt
dat er uitsluitend van vrije nieuwsga
ring sprake is. Op de programma-over
zichten, die de omroepen aan het begin
van het seizoen op persconferenties aan
de journalisten verstrekken, is door
„Journaal 2000" „verder geredeneerd".
Het blad besteedt veel aandacht aan de
uitgaansmogelijkheden in de randstad
en vindt het niet meer dan logisch om
de TV-programma's, die tenslotte in
vloed uitoefenen op het uitgaansleven,
te vermelden. „Het is de service aan
onze lezers en als de omroep bezwaar
gaat maken, dan zullen wij onze drie
miljoen lezers vragen of het reëel is, dat
wij de televisieprogramma's publiceren",
aldus de heer Orre de Jong.
Nederland 1. Op vrijdagavond krijgt
de Evangelische Omroep altijd het uur
na de Woefs en het journaal. Vanavond
twee programma's, eerst een docu
mentaire over Thailand en dan mu
ziek. Wat Thailand betreft: Goodbye
to the small and magic dragon is een
documentaire van de Southern Bap
tist Convention over de spanningen die
in dit land bestaan tussen de westers
gerichte politiek en de oosters gerich
te godsdienst. Aan het woord komen
een kunstenaar, een boer, de man van
Boeddha en de man van Christus.
Voor de muziek zorgende Edwin
Hawkin Singers, die na hun grandioze
successen van het Grand Gala terug
kwamen naar ons land omdat de voor
een concert gecontracteerde Peggy
Lee ziek wend. De Hawkins zingen en
vertellen het een en ander over hun
levensfilosofie. James Swackhammer
heeft de regie.
Aansluitend aan het journaal komt d
VARA met een aflevering van Ironsi
de. Vijfentwintig minuten bemoeit om-
busman Marcel van Dam zich met
moeilijkheden van de kijkers, alvorens
de Hadimassa-ploeg-nieuwe-formatie
haar satirische bijdrage mag leveren
aan de vrijdagavond. Tot slot van het
VARA-programma voor de tweede
maal in deze week Koos Postema, nu
in Een klein uur U, waarin minder
amusement en meer actualiteit, zoals
de ondertitel ook al zegt „mensen en
hun meningen" en die komen dan uit
Studio Idee in Loenen aan de Vecht.
Teleac brengt na het laatste nieuws
de derde les in de cursus Vergader
techniek, waarbij als voorbeeld een
aantal bestuursleden van een voetbal
club elkaar in de haren vliegen. Zeer
leerzaam.
Nederland 2. Van de NOS in de tijd
tot half acht de vaste zaken als de
Woefs, het journaal en de politieke en
parlementaire weekrubriek Ter Visie,
onder meer met de persconferentie
van de minister-president.
De NCRV borduurt voor de vrijdag
bijna op hetzelfde stramien als de
VARA op het eerste net. Een spannen
de film en een satirische rubriek daar
om op beide netten. In zo vader zo
zoon zal het panel, bestaan de uit Jaap
Molenaar, Art Staartjes, Marion Broek
huizen en een bekende Nederlander
welke van vier vaders bij welke van
vier zoons hoort. Dan het journaal
en de actualiteitenrubriek Hier en Nu.
gevolgd door de spannende film name
lijk de Regels van het Spel. De sati
re komt van de Farce Majeure ploeg.
Tot slot de dagsluiting, die dr. Okke
HILVERSUM I.
7.00 Nws. 7.11 Het levende woord.
7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Horen
en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu.
8.00 Nws. 8.11 Te Deum laudamus.
8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00
Theologische Etherleergang. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Gymn. voor de vrouw.
9.50 Muziek in vrije tijd. 10.20 Orkest
muziek. 11.00 Nws. 11.03 Het geestelijk
vacuüm. 11.15 Solarium. 11.55 Meded.
12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit Ba
lans. 12.14 Marktberichten. Overheids
voorlichting. 12.16 Exportiviteiten.
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50
Buitenl. commentaar. 13 00 Vliegende
schijven. 14.00 Veel plaatjes. 16.30
Inzet. 17.00 HIRO-Magazine. 17.30
Echolood. 18.19 A.R.P. 18.30 Nws. 18.41
Actualiteiten 19.00 Accordeonorkest.
19.30 Volksmuziek. 20.00 Verzoekpla
ten. 22.00 Cursief. 22.25 Avondgebed.
22.30 Nws. 22.40 Goal 23.55 Nws.
HULVERSUM II.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Z.O., gevar. progr. 7.33 Van de voor
pagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11
Z.O. 8.13 Actualiteiten. 10.00 Toeristi
sche tips. 10.10 Ombudsman. 10.30
Tango-rumba-orkest. 11.00 Nws. 11.03
Jonge artiesten. 11.15 Oosteuropese
koniek. 11.35 Hallo.Volluk. 12.30
Tussen start en finish. 13.00 Nws. 13.11
.Varia. 13.13 Actualiteite.n 13.23 Dit is
het begin.14.30 Jazz Magazine. 15.00
Frans-Duis-Engels. 16.00 Nws. 16.03
Hobbyscdop. 16.15 De Staalkaart. 17.55
Meded. 18.00 Nws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Lieve Tante Truus. 19.05 Uit
eigen huis. 19.30 Nws. 19.35 De Scala
1918-1926 Operamuziek. 20.05 Confron
tatie. 20.35 Lichte muziek. 21.00 Ra-
diophilharm. orkest. 22.30 Nws. 22.40
Driester. 23.15 Piggelmee. 235.5 Nws.
HILVERSUM III.
9.00 Nws. 9.02 Djinn. (10.00 en 11.00
Nws.). 12.00 Nws. 12.03 Gevolmachtigd.
13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)cast. 14.00
Nw.s 14.03 Nee, we noemen geen na
men. (15.00 Nws.). 16.00 Nws. 16.03
Sportshow. (17.00 Nws).
BRUSSEL 324 m
12.00 Nws. 12.03 Consumentenru
briek. 12.30 Licht muziek. (12.40 Weer
bericht, meded., SOS-berichten voor
schippers). 12.55 Buitenl. persover
zicht. 13.00 Nws., schouwburgprogr.
13.20 Gevar. progr. (14.00 en 15.00
Nws). 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuziek.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03
Voor de jeugd. 18.30 Franse les. 18.33
Lichte orkestmuziek. 18.45 Sport. 18.52
Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte
muziek. 19.00 Nws. 19.40 Muziek. 20.45
Sport. 22.00 Nws. en De Zeven Kun
sten. 22.20 Lichte muziek. 23.00 Nws.
23.10 Liederenrecital. 23.40 Nws.
Nederland 1
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 E.O.: Thailand.
19.32 The Edwin Hawkins Singers.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Ironside (film).
21.10 De Ombudsman.
21.35 Hadimassa.
22.15 Een klein uur: U.
22.55 NOS: Journaal.
23.00 TELEAC: Vergadertechniek.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Ter visie.
19.30 NCRV: Zo Vader, zo zoon.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 Hier en Nu.
21.10 De regels van het spel.
22.15 Farce Majeure.
22.40 Avondsluiting.
22.45 NOS: Journaal.
Nederland 1
10.00 TELEAC: Modelbegrip in
wetenschap en techniek - les 7.
10.30 Vergadertechniek les 4.
13.00 NOS Rep. van de aankomst
van St. Nicolaas te Volendam.
15.30 E.O.: Kinderprogramma.
16.00 NOS: Journaal.
16.02 Kinderprogramma.
16.20 Techniek van morgen.
16.40-17.35 Stuif-Es-In.
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 AVRO: Poets.
19.30 De Gouverneur en J.J.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 AVRO: De Mounties Show.
21.15 De Gert en Hermien-Show.
22.00 De Meneertjes.
22.01 Liefde Oorlog (film).
23.15 NOS: Journaal.
Nederland II
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS1: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 KRO: Herb Alpert.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 KRO: Marcus Welby.
21.10 Brandpunt.
21.40 Hildegard Knef geeft een
paard weg.
22.15 Tot de dood ons scheidt.
22.50 Epiloog.
22.55 NOS: Journaal.
Jager wijdt aan Vergeten Groepen.
yyi/yvgWWVUyvWVVVVWWWWVWWWVWWVWWUWWWWWVWWWWVWWWWUWlAAA/VAAAA/WWWWWVVWVtA/t/VWWWWWVWI