'L Hoogseizoen amateur tonee i 1 FILMS met Berlijns concert Haarlem ipfj /Ti tmt\ De Machula Viruly Harmonie Dansen Gezelligheid bij EVERGREEN DONDERDAG 19 NOVEMBER 1970 - $0gt *w|& f§j !$i 0*ff- i Thijm de rederijkerskamer „Alberdingk Thijm" bestaat dit jaar tachtig jaar, een van de oudste, immer bloeiende toneel verenigingen van Haarlem. Het feest zal niet grootscheeps ge vierd worden, omdat de festivi teiten ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan nog vers in het geheugen liggen. Wel is er een jubileumvoorstelling, die dit keer bestaat uit een kluchtig blijspel: „Ik wil Mioussof spre ken" van Valentin Katajef. Witte Hoogovens Frysk 2 Oidipus Frysk 1 Candida FRANS HALS Helden sterven jong REMBRANDT Brug bij Remagen CINEMA PALACE In de greep van de angst ROXY Vrouwenplaneet STUDIO Butch Cassidy Zaterdag- en zondagavond m.m.v. ORANGE JUICE met zangeres ANJA Ballet Onderwe P 5 'W:-. v Ja <U ■jL' iv A -i VLAK NA DE oorlog, toen de verbinding met Amsterdam ge brekkig was en de behoefte aan cultuur groot, ontstond in Bloe- mendaal „Muzen Forum", be staande uit een groepje mensen dat kunstzinnige avondjes orga niseerde, voornamelijk in Doml in Overveen. Het waren dezelfde mensen die zich later intensief met het Openluchttheater bezig hielden. Muzen Forum stierf een stille dood, toen de behoefte af nam. Maar sinds de gemeente Bloemendaal over een grote zaal beschikt in het nieuwe gemeen tehuis, leefde de cultuur weer op en ook Muzen Forum werd vo rig jaar ten leven gewekt door het gemeentebestuur. Voor dit seizoen organiseert Muzen Forum drie concerten in de burgerzaal van Bloemenheu- vel. Het eerste klinkt maandag 23 november. Dan geeft Tibor de Machula, de eerste cellist van het Apisterdamse Concertge bouworkest drie suites van J. S. Bach. De volgende concerten zijn op 11 januari (door het Amati-kwartet) en op 8 februari (door het Nederlands Blazers ensemble). Het eerste seizoen verliep met succes. Muzen Forum heeft hon derd abonnementen verkocht, maar daar kan altijd méér bij. Een abonnement kost 15,-; elk concert apart 7,-. Het Nationaal Ballet treedt volgende week donderdag 26 november in de Haarlemse stadsschouwburg op met een programma, dat nogal uiteen loopt. Er staan drie nummers op, die al jarenlang op het repertoire staan: Het eerste is: Ivesiana, een ballet van de beroemde Balan- chine op muziek van de merk waardige Amerikaanse compo nist Charles Ives (1874-1954). Balanchine koos vier composi ties en illustreerde die: „Central Park in the dark", over de ont moeting van twee mensen in het immense New Yorkse park, „The unanswered question' over een vrouw die onbereik baar blijft voor de man die haar zoekt; „In the inn" die een persiflage is op Amerikaanse revue-dansen en „In the night over de eenzaamheid van men sen in de nacht. Het staat al sinds 1954 op het repertoire. Verder wordt de overbekende pas de deux uit Bloemenfesti- val gebracht, een typerend voorbeeld voor klassiek ballet. En het programma wordt beslo ten met een ander voorbeeld: Graduation Ball; de feestelijke ontmoeting van jonge kadetten en een meisjeskostschool op walsmuziek. Een ballet van Da vid Lichine op Straussmuziek, bewerkt door Antal Dorati. Nieuw is „Onderweg", het nieuwste psychodramatische ballet van Rudi van Dantzig, op muziek van de Koreaan Isan Yun en in een decor van Toer van Schayk. Onze ballet-recen sent David Koning schreef hier over: Als motto zijn drie dichtregels van Gerrit Achterberg aan het ballet toe gevoegd: „dit is het blinkend lopen, tussen het we ten en het hopen, van nergens en naar niets". Het is een zwaar met symbo liek beladen spel van mense lijke relaties, die nagejaagd en verbroken worden, waarbij de verhoudingsgewijs wisselende partners steeds nieuwe verbin dingen aangaan. Men wordt voortdurend geconfronteerd met een choreografisch cryptogram, dat men zou kunnen oplossen door zich met verstandelijk ge leide gevoelens de associaties te proberen in te denken. Waar het namelijk op aankomt zijn de bijna filmisch (om dat af schuwelijke woord te gebrui ken) gemonteerde bewegings constructies, meesterlijk van opbouw en afbraak. Het is het werk van een geobsedeerde kunstenaar, die alle technieken gebruikt voor de exploratie van de onzekerheid- V r-.- -X. „Onderweg" heeft aldus David Koning uitmuntende vertolkers gevonden in de bijzonder expressieve Lawrence Rhodes (voorgrond)maar evenzeer in Lone Isaksen, Alexan dra Radius en Han Ebbelaar. HET BEVERWIJKS Katholiek Gemengd Koor zingt op zondag 22 november 's morgens om elf uur in de Elisabeth en Barbara- kerk in Haarlem-Noord van Ariel Ramirez „Missa Criolla", gebaseerd op Argentijnse volks muziek. Medewerking verlenen het trio Los Amigos del Parana en Coby Spigt, klavecimbel. De dirigent is Jaap Spigt. In mei van dit jaar werd de Missa Criolla gezongen voor een volle Bavo-kathedraal. Jules Roy aards als de schlemielige filmcriticus Felix. Het is een modern Russisch stuk, waarin de ambtenarij lich telijk op de hak wordt geno men. Het is enige jaren geleden door de Haagse Comedie opge voerd. De Amsterdamse journa list Rigo Kalkhoven heeft het stuk, dat een grote bezetting heeft, geregisseerd. Het wordt op dinsdag 24 november in de stadsschouwburg opgevoerd, wat gevolgd wordt door enige voorstellingen in de provincie. Het 80-jarig bestaan wordt binnen de eigen kring gevierd. Natuurlijk in de studio van Al berdingk Thijm in de Lange Wijngaardstraat. Die ondergaat een mo dernisering, op initiatief van voorzitter G. R. Rosenmöller. De bedoeling is van de aloude repetitieruimte (sinds de jaren '30) ook een gezellige sociëteit te maken voor alle leden van de uitgebreide Thijm-familie. Begin december hoopt men de studio feestelijk in te wijden. OP MAANDAG 23 november is er achter het brandscherm van de Velsense Stadsschouw burg weer een voor iedereen toegankelijke bijeenkomst van „Het Witte Tejater", waar het moderne toneel nu eens niet aan de orde zal worden gesteld. In plaats daarvan speelt een groepje Haarlemse amateurs onder leiding van H. C. Voskui len, toneelmeester van de Haar lemse Stadsschouwburg enkele scènes uit „traditionele" toneel stukken, gevolgd door een en semble uit 's Hertogenbosch, dat onder regie van Kees Spierings een aantal fragmenten opvoert uit Antoon Coolens toneelspel „Kinderen van ons volk". Zoals gewoonlijk kan na afloop over het vertoonde worden gediscu- sieerd. gastvoorstelling voor de rede rijkerskamer „Kennemerland" uit Beverwijk, welk ensemble wegens ziekte van regisseeur Jacques van den Boogaard de voorgenomen opvoering van Di- mitri Frenkel Franks komedie „De polyester polka" heeft moe ten uitstellen. „Candida" wordt geregisseerd door Piet Domhoff. Het bestuur van „Kennemer land" overweegt de voorstellin gen voortaan in „De Schouw" te blijven geven, waarvoor zater dag onder de bezoekers een en quête zal worden gehouden. De bijna honderdjarige rederijker kamer heeft dus ook de demo cratisering ingevoerd OP UITNODIGING van „De Gieteling", de personeelsvereni ging van Hoogovens-IJmuiden, verzorgt het amateurtoneelge zelschap „De Plankeniers" uit Bussum dinsdag 24 november een toneelavond in de Velsense Stadsschouwburg. Opgevoerd wordt „Chunkibix Ltd.", een blijspel in drie bedrijven door Philip King en Falkland L. Carey. HET FRIESE BLOED in Haar lem zal sneller kloppen wanneer op maandag 23 november in de tuinzaal van het Concertgebouw het doek opgaat voor de toneel- en cabaretploeg van de Friese vereniging Gysbert Japicx. Men brengt de revue „Talintenjacht" van Roel Bergsma onder lei ding van Greet Yntema. WAT DE HAARLEMSE to neelliefhebbers in de komende week moeten missen is een voor stelling van „De meeuw" van A. Tsjechov door de Haagse Comedie. Het stuk is zo ge maakt, dat het niet op het to neel van de schouwburg past. Waarmee de ontoereikendheid van de toneeltoren van de schouwburg weer eens is aan getoond. De serie voorstellingen van „Kees de Jongen" die dinsdag is begonnen was snel uitver kocht. Zo snel dat er van 1 tot en met 4 december weer een serie in de Haarlemse schouw burg is gepland. De voorver koop voor de couponhouders be gint op 27 november, de normale verkoop op 28 en die voor de CJP-houders op 29. „VROUWEN?.... GEEN pro bleem". Dat is de titel van het stuk van de Amerikaanse ko miek Woody Allen, dat het Nieuw Rotterdams Toneel op woensdag 25 november in de Haarlemse stadsschouwburg brengt. Het blijspel werd ge regisseerd door de Engelsman Robert Walker. De inhoud van het stuk heeft niet veel om het lijf, schreef onze toneelcriticus Simon Kos ter. Een jonge New Yorkse filmcriticus, die te verlegen en te onhandig is om zich bij vrouwen populair te maken, is na een mislukt huwelijk door zijn eigen vrouw in de steek gelaten. Hij dweept met de films van wijlen Humphrey Bogart, het vrouwenidool met de keiharde maar onweerstaan bare veroveringstechniek, die hij zo graag zou willen toepas sen. Daarin slaagt hij soms wel in zijn fantasie, maar nooit in werkelijkheid. Het bevriende echtpaar Linda en Dick pro beert hem aan een aardig meis je te helpen, maar die pogin gen stranden steeds weer op de stommiteiten van Felix, hoe wel al die meisjes toeschiete lijk genoeg zijn. Tenslotte moet de fantasiefiguur Humphrey Bogart daadwerkelijk ingrijpen om te verhinderen dat Felix een situatie die „opgelegd pan doer" voor hem is, toch nog zou bederven. „De hoofdrol is bij Jules Royaards in uitstekende han den. Met een levendige humor waar de karakteruitbeelding niet onder leed, maakte hij van Felix een kostelijk blijspelfi guur die bij al zijn dwaasheden toch menselijk bleef. Hij kreeg daarbij veel steun van Marijke Merckens die als Linda char mant en sympathiek spel te zien gaf", aldus Simon Koster. DE GITARIST Wim Pijpers geeft vanavond een klassiek gi taarconcert in het kunstcentrum De Ark aan het Nieuw Heilig land in Haarlem. Hij speelt werk van Bach en Handel en verder veel muziek van Spaans-Zuid- amerikaanse huize, o.a. van Villa Lobos. Het concert begint om acht uur. DE THANS 25-jarige IJmui- der Harmonie beëindigt de ju bileumfeesten voor dit jaar met een attractief concert, dat he den- en morgenavond in de Velsense Stadsschouwburg wordt gegeven. Het programma vermeldt onder meer concert nummers als de ouverture „Eg- mont" van Ludwig van Beetho ven en de Hollandse Rhapsodie van Hugo de Groot, plus een ge zamenlijk optreden met het jeugdorkest en het jeugdtam- boer- en trompetterkorps. Met als titel „En nuvolgt dan na de pauze een grote mu zikale show, waarvoor de IJmuider Harmonie wordt ge assisteerd door „Manuela Grille Toba", het christelijk jeugdkoor „IJmuiden-West", onder leiding van Jeanne van Asselt, „De Eerste Haagse Majorettenver- eniging" en de folkssonggroup „The Flinn's". Dirigent is ere lid Jan Groot, terwijl toneel meester Peter van Warmerdam voor deze show weer een fleu rige entourage ontwierp. DE SPELERS van het Hage- veld-college geven vrijdagavond 20 november weer een voorstel ling van hun eigentijdse inter pretatie van Oidipus King. Het is een voorstelling speciaal voor middelbare scholieren uit Haar lem en omgeving. De toegang tot het college, Cruquiusweg 15 Heemstede, is vrij. OLAF VIRULY IN HET MICROTHEATER Beverwijk (Huize Scheybeeck, Velserweg 2) geeft Olaf Viruly vrijdag 20 november een piano recital. Olaf Viruly (inderdaad een zoon van A.) studeerde o.a. bij Willem Andriessen, Theo Bruins en Anton Kersjes. Hij moet een pianist zijn, die „tech niek met virtuoze neiging" be zit. Hij geeft een romantisch programma; de muziek van zijn voorkeur: F. Chopin, R. Schu mann, E. Grieg, maar hij brengt ook Russische en Spaanse mu ziek. Het recital begint om half negen. HET SELSKIP „Fryske Trou" uit IJmuiden krijgt zaterdag 21 november in gebouw „De Rank" aan de Koningin Wilhelmina- kade bezoek van „de toaniel- ploech fen 'e Krite Hoam". Dit gezelschap komt voor de Friezen in Velsen en omgeving een op voering geven van „De doch ters fan de baes", blijspel in drie bedrijven door C. van Lingen en Frans Drost. De Friese be werking is van J. Stienstra. !JS5S»iï?Ss DE HAARLEMSCHE Tooneel Club onderneemt zaterdag 21 november een uistapje naar Velsen-Noord, om in het cultu reel centrum „De Schouw" aan de Bleyenhoevelaan een opvoe ring te geven van G. B. Shaws toneelspel „Candida". Het is een HAARLEMS Jeugdorkest zal zaterdagavond in de Haarlem se Gemeentelijke Concertzaal onder leiding van André Kaart zijn eerste concert in het nieu we seizoen geven. Direct na zijn terugkeer uit Berlijn, waar het orkest van 19 tot 27 sep tember deelnam aan de inter nationale ontmoeting van jeugdorkesten, begon het aan de voorbereiding van dit con cert. Een mooi programma werd hiervoor samengesteld ten dele met werken, die in de studio van „Freies Berlin" wer den gespeeld. Zo zal zaterdag weer de „Pe tite symphonie concertante" De strijkers van het Jeugd orkest in repetitie. voor harp, klavecimbel, piano en twee strijkorkesten van de sinds 1946 in Nederland woon achtige Zwitserse componist Frank Martin worden uitge voerd. Dit prachtige stuk, waarmee de componist in korte tijd een wereldnaam maakte, is geschreven in de vorm van het Concerto grosso uit de barok periode. De muziek is aangrij pend door een intense bewo genheid en een vaak beklem mend dramatische spanning. De drie solisten zijn allen lid van het jeugdorkest: Rosetty Verwoerdt (harp), Bob van Asperen (clavecimbel) en Ed Spanjaard (piano). Te Berlijn speelde Haarlems Jeugdorkest de nobele „Pavane pour une infante défunte" van Maurice Ravel en de fraai ge- instrumenteerde symfonische suite .Elektra" van Alphons Diepenbrock, muziek, waarvoor de Gemeentelijke Concertzaal de ideale akoestische voor waarden biedt om de schoon heid ervan verrassend te open baren. De avond wordt begonnen met de vertolking van de ouverture „Le carnaval ro- main" van Hector Berlioz. „HELL IS FOR HEROES" is een oor logsfilm, spelend in 1944 als de snelle Ame rikaanse opmars in West-Europa tot staan is gebracht. Een groepje soldaten dat net op verlof zal gaan, wordt ingezet om tij delijk een open plek in het front te vullen met de opdracht hun posities tot het laat ste toe te behouden. Een tijdlang weten de G.I.'s de vijand in de waan te houden dat zij een sterker en omvangrijker macht vor men dan er in werkelijkheid aanwezig is, maar als een Duitse uitval dreigt weten ze deze te voorkomen door een vijandelijke bunker met opoffering van eigen leven buiten gevecht te stellen. Regisseur Don Siegel, pas de laatste jaren weer in de be langstelling gekomen met films als „The killers" en „Madigan" (vandaar waar schijnlijk deze reprise), heeft (in 1962) van dit gegeven een harde oorlogsfilm gemaakt met niet al te veel heldenverering. EEN ANDERE OORLOGSFILM die zich wat later afspeeelt (ook wat later gemaakt is; (in 1969) heet „De brug bij Remagen", een verslag van wat zich in maart '45 af speelde voor en tijdens de verovering door het Amerikaanse leger van de enige brug over de Rijn die toen nog intact was, des tijds een gebeurtenis van het grootste be lang. Moest de brug opgeblazen worden, waardoor een Duitse troepenmacht (men schatte het aantal op 75.000) van iedere terugtocht afgesneden zouden worden, of moest de brug gaaf in geallieerde handen vallen om een snelle opmars naar het hart van Duitsland mogelijk te maken? Dat was de vraag waarvoor de Amerikaanse en En gelse legerstaven zich geplaatst zagen. Roger Hirson heeft dit probleem in de vorm van geromantiseerde geschiedschrij ving op papier behandeld, de Engelse re gisseur John Guillermin heeft er een span nende en spectaculaire film van gemaakt, die in Tsjecho-Slowakije werd opgenomen tot de Russen er hun weinig gewaardeerd entree kwamen doen. EEN TIJDELIJK alleenwonende jonge vrouw, ergens in Zuid-Frankrijk, doodt de aanrander die 's avonds laat bij haar is binnengedrongen en haar heeft verkracht. De vrouw tracht, waarschijnlijk om schan daal en moeilijkheden te voorkomen, de gedode man te laten verdwijnen. En als haar dit schijnbaar gelukt is nog voordat haar man thuis is gekomen, lijkt alles snel vergeten. Maar dan dringt een vreemde ling zich op in haar gezelschap, die alles van de misdaad blijkt te weten en haar, als ze opnieuw alleen gelaten is door haar vliegende echtgenoot, wil dwingen tot een bekentenis en tot de onthulling van wat zij met de bagage van de vermoorde ge daan heeft. De Amerikaanse acteur Charles Bronson speelt met zijn Oosters masker deze mysterieuze vreemdeling die het de ongelukkige vrouw (aantrekkelijk gespeeld door Mariene Jcbert) opnieuw lastig maakt en die ons tot het laatste moment in het onzekere laat omtrent zijn ware bedoelin gen. René Clément heeft in „Plein soleil" al laten zien hoe een ervaren filmer met be houd van zijn kunstzinnige pretenties een „thriller" tot een hoge vorm van bioscoop amusement kan verheffen. Een soortgelijk bewijs levert hij met deze spannende, vol sensationele verwikkelingen verlopende film. CHARLES BOOST Daarna zal men de klarinettist Simon Butter, eveneens lid van het jeugdorkest, kunnen horen als solist in het Concert voor klarinet en orkest opus 73 van Carl Maria von Weber. „Wij hebben hard aan dit programma moeten werken" zegt dirigent André Kaart, „zondags op onze repetities, waarop steeds enthousiast en geconcentreerd gemusiceerd wordt. Door de regelmaat der repetities is er een hechte sa menspeleenheid ontstaan en ook een goed persoonlijk con tact. Door het meewerken in het orkest weten de jeugdige leden, dat het zin heeft om goed muziekonderricht te ont vangen. Wat zij van hun lera ressen en leraren hebben ge leerd over het geheel geno men wordt er in Kennemer land uitstekend les gegeven kunnen zij in het orkest in praktijk brengen. Het is teke nend, dat de orkestleden jaren achtereen aan het orkest ver bonden blijven. Het orkest be staat nu bijna acht jaar en nog telt het jongelui, die van de op richting af lid zijn. Inderdaad is er een grote stoelvastheid. De samenwerking met het orkest heeft André Kaart over tuigd van het belang van het samenspel bij de muzikale vor ming. Het is niet goed, dat de muzikale jeugd in het isole ment van het studeervertrek blijft. Voor de vorming van een goed en ook gezond-kritisch concertpubliek kunnen jeugd orkesten van grote betekenis zijn. „Ik kan je verzekeren, dat de leden van een jeugdorkest bijzonder nauwlettend de uit voeringen van beroepsorkesten beluisteren. Zij weten, dat zij daarvan zeer veel kunnen le ren". aldus André Kaart. P. ZWAANSWIJK DE SCIENCE fiction strekt zich uiter aard ook uit tot het sexuele verkeer. Vandaar de film „Vrouwenplaneet", die ook nog meesnoept van de successen van de James Bond-films. Het gaat om een buitengewoon agent, die vertelt van zijn avonturen op een verre planeet, bevolkt met fraaie meisjes. De agent (James Word) redt een aards meisje uit de handen van schurken en uit die van Zeta, de heerseres van de buitenaardse vrouwenkolonie. STUDIO heeft de snel befaamd geraak te film „Butch Cassidy and the Sundance Kid" weer op het programma genomen. Een uitstekende film over twee sympa thieke boeven, bankrovers in het wilde westen, en hun schone geliefde. Zij wil len weer het goede pad op maar dat lukt niet best. Het kwaad wordt gestraft. Dat wel. De film heeft een wreed einde. In de nachtvoorstellingen van Cinema Palace „The Penthouse", een spannende thriller. In Frans Hals des nachts „De zeven gladiatoren van Sparta" een bo- dybuild-film. In Luxor: „MASH". Houtplein 16 A - Haarlem

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 9