Dr. C. Kruyskamp verwerpt kritiek op uitleg van zvoord „Jood" Misverstand over functie van woordenboek 4§I3§ Bley en Peacock: tegenpolen in „muziekcomputer" Moulin Rouge SOOSAGENDA Top de pop pop dertien 7 O IS zQ ome»»" aarlentIJ mond en "°'lana asm/mm VRIJDAG 20 NOVEMBER 1970 21 (Van onze correspondent) LEIDEN Nog nooit heeft de verschijning van een hernieuwde uitgave van een woordenboek zoveel reacties opgeleverd als nu bij de verschijning van de nieuwe, uit twee delen bestaande, dikke Van Dale. Opmerkelijk is dat alle reacties een negatieve klank hebben. De nieuwe uitgave zal zelfs onderwerp in een kort geding worden. Een Hagenaar heeft aangekondigd een procedure aan te zullen spannen tegen de uitgeverij Martinus Nij- hoff n.v. omdat hij zich in eer en goede naam voelde aangetast door de om schrijving van het woord „jood" in Van Dale's woordenboek. MODEWOORDEN ONETHISCH ONGELIMITEERD Het is bijzonder prettig ringen kiezen uit zó'n eindeloze collectie. IW $!S H-ggg ÉN'iil JUWELIERS Haarlem, grote houtstraat 63*amsterdam, kalverstraat 121-123* rótterdam, stadhuisplein 24-26, coolsingel 60*den haag, lange poten 9-11 <V- m Een interview met de 38-jarige Canadees Paul Bley en de „onge veer tien jaar jongere" („Ik ben al weer van een andere generatie") Amerikaanse componiste, zangeres en anarchiste Annette Peacock, be tekent praten met twee zeer intel ligente mensen van volkomen ver schillende aard en opvattingen die elkaar niettemin al sinds vijf jaar menselijk en muzikaal hebben ge vonden. Bley en Peacock zijn de hoofdpersonen in het elektronische experiment dat zaterdagnacht in het Haarlems Concertgebouw met de „Synthesizer" wordt uitgevoerd. „Jood" staat daar omschreven als woekeraar, afzetter, bedrieger, zoals trouwens in elke voorgaande uitgave. De samensteller van de nieuwe Van Dale, de Leidse lexico graaf (schrijver van woordenboeken), C. Kruyskamp („Ik werk er alleen aan, maar ik krtfg wel eens hulp van mensen die zomaar wat opsturen") is erg verbaasd door deze reactie. „Er bestaat een volkomen misverstand over de functie van een woordenboek", meent hij. „Ik gebruik helemaal het scheldwoord niet, maar ik geef alleen maar aan dat het soms als zodanig ge bruikt wordt. Dat is een taalkundig feit". Kritiek heeft dr. Kruyskamp ook ge kregen omdat een aantal eigentijdse woor den niet in het woordenboek zijn opge nomen. Zijn verweer: „Van Dale verwerpt het standpunt dat elk woord geaccepteerd moet worden omdat het nu eenmaal in gebruik is. Van Dale heeft het recht wan- woorden als „kindzwak" („wat is dat nou in hemelsnaam") en „gehoorgestoord" en wanformaties als „categoraal" te verwer pen." Het beleid dat hij daarbij voert verklaart dr. Kruyskamp als volgt: „Veel woorden komen niet in aanmerking omdat ze te gespecificeerd zijn als woordvorm gebrek kig of onnodig aaneengeschreven. Van Dale geeft woorden die voorkomen in een tekst. Dan is het een feit dat het woord bestaat. Een woord wordt niet opgenomen als er aanwijzingen zijn om dat niet te doen. Dat is als het foutief gevormd is, of onnodig aaneengeschreven. Er bestaat een neiging veel te lange woorden te vormen. Arbeidsongeschiktheidsverzekering is zo'n woord, maar dat moest ik wel geven om dat het een officieel woord is, al blijft de formatie af te keuren". Uitdrukkelijk neemt dr. Kruyskamp ook geen modewoorden op. „Woorden die in de mode zijn, kunnen ook weer verdwijnen en dan neem ik ze niet op, of er moet een aanwijzing zijn dat ze blijven. Een voor beeld van het laatste is het woord „ergens", dat de nieuwe betekenis kreeg, zoals in de zin: „ergens snap ik het niet". Een woord als „wiebeltax" zou wel in aanmerking gekomen zijn, maar dat woord is pas eer maand oud en voor die tijd had dr. Kruyskamp de voorbereiding voor de nieuwe uitgave al afgesloten. Een woord als „panty" acht hij twijfelachtig. Mogelijk zou het in aanmerking kunnen komen voor het supplement, waarin in het dage lijks leven gangbare termen, uitdrukkin gen, zegswijzen en gevleugelde woorden uit de klassieke en moderne talen staan op genomen. Het supplement is in deze uitgave echter niet gewijzigd. Kritiek krijgt dr. Kruys kamp ook wegens zijn omschrijving van popmuziek als „vulgair". Zijn verdediging: „Van Dale heeft het recht in zaken van smaak een subjectieve waardering tot ui ting te brengen. De negatieve waardering van pop wordt niet als een mening van Van Dale alleen gegeven, maar gestaafd met een citaat van een tot oordelen be voegd publicist. In zuivere kwesties van smaak mag een woordenboek een stand punt innemen. Ik heb er geen bezwaar tegen een woordenboek een eigen signatuur mee te geven. Die komt ook tot uiting in de keuze van de woorden. Voor een deel berust die keuze op het taalgevoel. Daar hecht ik erg veel waarde aan, al is dan niet te definiëren wat het is". De aantijging dat Van Dale daarmee een minder betrouwbaar werk zou zijn ge worden verwerpt hij. „Dat zou zij zijn als het over de hele lijn zo was. Ik beschouw dit als een uitzondering. Ik zou dat zeker niet doen bij algemeen gangbare normen en begrippen. Het is zeker onjuist te be weren dat de nieuwe Van Dale zijn waarde verliest. De editie van vóór de oorlog gebruikte omschrijvingen, die meer kwaad konden doen dan bepaalde sub jectieve omschrijvingen, die op het taal gevoel en persoonlijke waarden betrekking hebben. Het is van maatschappelijk belang een maatgevend woordenboek te hebben. Voorzover Van Dale daarvoor in het ver leden heeft kunnen voorzien, is er niets veranderd". Volkomen nieuw voor dr. Kruyskamp is de aandacht die de pers aan zijn nieuwe uitgave heeft besteed. „Toen de eerste door mij bewerkte druk in 1950 verscheen is daar niet op gereageerd in de pers. Bij de tweede door mij verzorgde editie van 1961 maar weinig. Nu is er voor het eerst volop aandacht voor de nieuwe uitgave. Voor een deel is dat te wijten aan de grote verspreiding van het woordenboek en in de tweede plaats: de kritiek op bepaalde omschrijvingen is typerend voor het om ethische vrijheidsbegrip van de proteste rende jeugd, die zichzelf alle vrijheid toe kent om normen aan te tasten en te verwerpen, die zijzelf eerst tot afgods beelden heeft gemaakt, maar een andere generatie niet de vrijheid gunt te ver werpen wat zij verwerpelijk acht en te kiezen voor hetgeen zij als waarde erkent". Uitdrukkelijk stelt dr. Kruyskamp, wat ook steeds in het voorwoord van iedere editie staat, dat „Van Dale nooit aanspraak heeft gemaakt op alwetendheid en onfei- baarheid". Hij vindt het overdreven dat bepaalde mensen zeggen „ik mag dat woord niet gebruiken, want het staat niet in Van Dale". „Het is onmogelijk een woordenboek te maken, dat alle bestaande woorden geeft. Het aantal woorden dat je kunt maken is ongelimiteerd". Inmiddels is dr. Kruyskamp weer volop bezig met de voorbereiding van een nieu we uitgave, die nog wel een tiental jaren op zich zal laten wachten. De kans bestaat dat voor die tjjd de nieuwe spelling tot stand komt. Hoe hij dan zjjn hele woorden boek moet aanpassen weet dr. Kruyskamp nog niet, maar hij hoopt met hulp van werkstudenten het karwei binnen rede lijke tijd geklaard te hebben. Dat het niettemin een werk voor jaren zal zijn is duidelijk, want Van Dale telt altjjd nog drie miljoen woorden. ADVERTENTIE con sxAfvrr verlovingsringen vindt u op de gezellige en gastvrije verlovingsringen-afdeling bij Siebel. r-m >'-• v v mmW Model Romance 198,- per paar Model Claudia 590 172,- per paar Model TRB 222 304,- per stuk Model TR 14 198,- per poor Model Klassiek 34 mm 110,- per paar Model TR 620 182,-per paar Model Klassiek 8 mm 232,- per paar Model TRB 206 330,- per stuk Model TR 21 142,- per paar Model Claudia 690 rosé 210,- per poor Model TRB 221 196,- per stuk Model Claudia 890 256,- per paar Afhankelijk van de maat kunnen de prijzen enigszins afwijken. Sfebel geeft u op uw ringen uw levenlang service en garantie. H Beatnieuws en opgaven voor de soosagenda kunnen rechtstreeks worden gezonden aan: Redactie Haarlems Dagblad, rubriek IIop- pelepop, Grote Houtstraat 93 in Haarlem. De inzendingstermjjn voor iedere aflevering sluit dins dagmiddag. v 'N-- Eerst maar wat feitelijke informatie over die Synthesizer. Het is te verge lijken met een electronisch orgel, maar dan met oneindig veel meer mogelijk heden voor de omvorming van geluid en bovendien een geheel eigen sound die electronisch via het toetsenbord wordt opgewekt. Bley en Peacock werk ten in New York met de Moog Synthe sizer, maar zijn overgeschakeld op een eenvoudiger „computer", de ARP Syn thesizer, waarmee ze de afgelopen maand door Duitsland zijn getrokken en ook in Haarlem zullen optreden. Peacock: „De Synthesizer is een vol komen nieuw instrument met een eigen sound, die ook een nieuw soort muziek creëert. Tot nu toe ben ik in de tournee teleurgesteld. In anderhalf jaar heb ik geleerd met de Moog Synthesizer om te gaan, maar de ARP is weer heel iets anders. Vandaar dat ik meer bezig was met het oplossen van technische moei lijkheden dan met een performance. In Groningen is het vorige week voor de eerste keer goed gelukt. Ik hoop dat het in Haarlem ook zo zal zijn". Bley: „Annette heeft het wat dat betreft veel moeilijker dan ik. Mijn toetsenbord is voor een groot gedeelte voorgeprogrammeerd en ingesteld. An nette moet voortdurend haar eigen com binaties zoeken. Ze heeft, moet ik zeg gen, erg snel geleerd". Bley is het niet met Peacock eens dat is hij overigens bijna nooit dat de Synthesizer een nieuw soort muziek creëert: „We hebben er lang over ge sproken met vele groten in New York, maar het blijft jazz. De akoestische jazz heeft zijn absolute top bereikt. Alle mogelijkheden zijn uitgeprobeerd. Vir tuozen als Miles Davis hebben een top bereikt die niet meer te overtreffen is. Alleen stilistisch zijn nog kleine veran deringen mogelijk, maar dat is niet ge noeg. Door toevoeging en absorbtie in de electronica hebben wij een nieuwe weg ingeslagen, een nieuwe dimensie toegevoegd aan de mogelijkheden van de menselijke expressie". Wat willen Bley en Peacock met hun muziek? Bley kan er kort over zijn: „Ik wil DE virtuoos op de synthesizer worden, een absolute graad van perfec tie bereiken'. Peacock heeft een heel ander doel: „Paul is een echte jazzmu sicus. Hij heeft die typische houding van: ik ben de belangrijkste op de we reld; ik moet mij kunnen ontplooien. Paul is een evolutionist, maar een ego ïstische". „Ik ben anarchiste. Ik geloof niet in een regering. Ik geloof in de mens, die zijn eigen beslissingen kan nemen in overleg met anderen. Dat moet mogelijk zijn. Daar wil ik anderen van doordrin gen. Vandaar dat woorden voor mij op het ogenblik belangrijker zijn dan muziek. Paul trekt zich terug in zijn muziek, ik maak er gebruik van om ermee naar buiten te stappen. Voor hem is het doel, voor mij middel". Bley over de toekomst: „Als het goed is staat op de kamer in New York nu een kleine computer op mijn bureau. We gaan er mee werken, kijken of we het kunnen gebruiken. Voorlopig zet ik er nog een vraagteken bij, want ik weet het nog niet". En verder? Bley: „De electronica zal de muziek meer en meer gaan beheer sen. Ook de rock. De fabrikanten gaan de muziek maken, niet meer de gitarist in Londen. In New York wordt al ge werkt met het omvormen van geluid in beelden. De gitaar bijvoorbeeld wordt dan met een kabel aangesloten op de camera die de geluiden in abstracte beelden omzet. Een musicus is dan niet alleen meer verantwoordelijk voor zijn sound, maar ook voor zijn beeld". Peacock: „Electronica als doel inte resseert mij niet. Ik zoek naar een „environment" (Wie weet een goede vertaling? Scène of gebeuren? red.) waarin de mensen open en ontvankelijk zijn. Misschien dat ik electronica daar bij kan gebruiken, misschien ook niet?" Zaterdagnacht staan deze bijzondere innn-innnnnnrm-miAnnnrnfinnnnniv mensen in het Concertgebouw op het podium, met drummer Steve Haas en bassist Michael Smith. Het concert be gint om half een. Voorverkoop aan de zaal. Entreeprijs 4,50. Nog een laatste meegever van Bley en Peacock. Bley: „Ik vind dat het pu bliek in de zaal verantwoording moet nemen voor de muziek die ik maak. Ze moeten meewerken, solidair zjjn, ook bjj moeilijkheden". Peacock: „Oh no, de kunstenaar blfjft te allen tjjde zelf ver antwoordelijk". „Overal waar je komt in Haarlem hoor je klagen dat er geen uitgaans mogelijkheden zijn voor het publiek tussen de 21 en 35 jaar, dat gewoon ge zellig ergens wil dansen en drinken zonder het risico te lopen met asbak ken of glazen bekogeld te worden. De ene tent zit vol pooiers of er zit alleen maar jong spul. Dit moet een dancing worden voor het betere, al wat oudere publiek waar het er leuk aan toe gaat". Aan het woord is de 25-jarige voor malige autohandelaar J. G. C. Blom, die samen met zijn 26-jarige broer H. C. Blom hoopt, dat de start van hun bar- dancing-discotheek in de Kleine Hout straat 106, daverend zal zijn. De beide broers hebben het pand deze zomer gekocht en heel wat moeite gehad om het puin dat een klein ma chinefabriekje er had achtergelaten, op te ruimen. In zeker zin is het voor hen een historisch pand want zo'n twintig jaar geleden kwamen er ook al „nette mensen". Toen was daar de dansschool Kwekkeboom gevestigd. De dancing is sfeervol en warm in Franse stijl ingericht en heeft 100 zit plaatsen aan twee bars en een rij ban ken. De dansvloer is lekker ruim en de paartjes zullen daar regelmatig met zwoele, flikkerende lichtjes overgoten worden. De muziek wordt verzorgd door een disc-jockey die gehuisvest is in een „moulin" en zijn platen zal aanpassen aan het gezelschap. Aan het interieur, dat een investering vergde van f 110.000, is drie maanden met vlijt gewerkt. De dancing (entree gratis) is iedere dag van 3 tot 12.30 uur open, op vrijdag en zaterdag tot 1 uur. Binnen korte tijd hoopt men vergunning te krijgen om tot 4 uur 's nachts door te gaan. Annette Peacock zingt door de ARP Synthesizer. Moiiling Rouge, Kleine Houtstraat 106, iedere avond: dancing. De Schaapskooi, hoek Frankrijklaan/ Italiëlaan, zondag: disco. De Ark, Kerkplein, Velsen-Zuid, vrij dag en zaterdag: soos. Scuff, Eemstraat 6, zondagmiddag: soos. Toy-Toy, Stoofsteeg 1, iedere avond: bar-dancing-discotheek. City-Club Kamis. Nieuwe Groen markt 5, zaterdag: dansen. Teensoos Anker, Parklaan 45, vrij dag: drive-in-show. Riverside, Spaarne 91, vrijdag: folk; zaterdag: disco. Commin, gebouw De Pauw. Krom houtlaan 55. zaterdag: jeugdcafé. Sfeer '69. Ged. Oude Gracht 24, vrij dag, zaterdag en zondag: sociëteit. Te Zaanen, Albert Verweijstraat, za terdag: Bliep Disco Show. Rubbishheap, Bavokelder, Wester gracht, zondagmiddag: soos. Gymnastiekgebouw, Kromme Spie- ringweg, Vijfhuizen, .zaterdag: dansen met The Qualified Section. Allison, Kanaalstraat, IJmuiden, za terdag: Crowdys Corner. Las Vegas, Berlagelaan 20a, zater dag: disco: „Op Oma's hippe toer". Electric Centre, Bakenessergracht 10, vrijdag: laatste optreden voor vertrek naar India van Amerikaanse popgroep ISweet Smoke; zaterdag: USA Pop Groep Birkland. Crazy Inn, Zaal Kraakman, Kok straat 13, zaterdag: discosoos, met op treden duo „John en Pieter". VIOS, Spaamrijkstraat/Rechthuis- straat, zaterdag: Cavems. Royal Flush, wijkcentrum Laan van Angers, zaterdag: discodansen. Satisfaction, Eemstraat 6, zaterdag: disco met Super Naturel Show. Les Six, Peuzelaarsteeg, zaterdag: Highway Chile. 1. To my fathers house Les Humphries Singers; 2. Where have I been wrong Cats; 3 See me, feel me The Who; 4. Paranoid Black Sabbath; 5. She likes weeds Tee-Set; 6. Memo from Turner Mick Jagger; 7. Cracklin' Rosie Neil Diamond; 8. I'm your little boy Heintje; 9. My Way Samantha Jo nes; 10. Over and over George Baker Selection; 11. Black Night Deep Pur ple; 12. Love is all around Sandra Andress; 13. Hello darkness Shocking Blue.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 21