mmmmmmmmÉÊmF EER LACHEN ZIJ WAREN IN HET NIEUWS VI) „TANTE HANNIE" J T. V.-omroepster van het eerste uur: „Ik word nog vaak op straat herkend ZATERDAG NOVEMBER 1970 V - -i-V\ la N HET BEGIN DER JAREN '60 WAS PIA BECK EEN BIG STAR IN HET JAZZWERELDJE. OVERAL, ZELFS IN DE VERWENDE V.S. KREEG ZIJ FANTASTISCHE GAGES EN UITVERKOCHTE ZALEN. MAAR HET REIZEN GING HAAR VERVELEN EN IN 1965 BEGON ZE IN TORREMOLINOS EEN EIGEN NACHTCLUB WAARIN ZE PRAKTISCH HAAR HELE VERMOGEN INVESTEERDE. TWEE JAAR GING HET GOED, MEDE DANKZIJ DE VELE TOERISTEN UIT NEDERLAND. TOEN KWAM DE FLOP EN DAT WAS VOOR PIA HET BEGIN VAN HET EINDE. ZE MOEST HAAR CLUB VERKOPEN EN KREEG EEN ENORME MO RELE OPDOFFER. HOE ZIJ DE CRISIS OVERWON EN TOCH WEER „EEN NIEUW LEVEN" BEGON (AL SPEELT EN ZINGT ZE DAN ZELF NIET MEER) HEEFT ZIJ ONS ZELF VERTELD IN HAAR WITTE VILLA AAN DE COSTA DEL SOL j -i m -1 Pia Beek voor haar witte villa. Rechts de vuurrode Dodge Dart links het Fiatje van haar vriendin. (Van een onzer verslaggevers) WANNEER de Costa del Sol siësta houdt komt Pia Beck in de ether. Als discjockey. „On Radio Juventud „The Voice of Ma laga" 1133 res 264-7 m.w." vermel den de kleurige aanplakbiljetten, waarop helblonde Pia de passan ten door een pincenez vriendelijk toeblikt. De populaire jazzpianis te en zangeres uit de naoorlogse jaren kan weer lachen. Zij heeft de grootste crisis in haar leven overwonnen. Wij wachten niet met de vraag die een bijzonder pijnlijke affaire aanstipt. „In Nederland wordt beweerd dat het slecht met u gaat. U bent failliet, u zit volledig aan de grond!" Voorbij Applaus Kater Vleugel-lam Op de kiek Zon helpt Vijf talen (Van een onzer verslaggevers) ZATERDAG 2 JULI 1966 nam „Tante Hannie" Lips na twaalf jaar trouwe om« roepdienst bij de KRO afscheid van tv- kijkend Nederland. Zij zwaaide, voor het laatst, naar alle lieve mensen, vooral de kinderen en bejaarden, in alle huiska mers, en ze zwaaide met twee handen zoals alleen zij met twee handen kon zwaaien. Dèg tante Hannie In een afscheidsinterview vertelde ze die week waarom het allemaal voorbij moest zijn. „Ik ben nu zes jaar getrouwd (met Henk Scholten, niet te verwarren met de gelijknamige zingende echtgenoot van Teddy) en ik wil eigenlijk liever mijn man helpen met de zaak". Tm, 0 Hobbies Rosa Minima V oorzichtig Ajax •vVHsl #V "I 5 #'1 ZONDER AARZELING: „Het was bijna gebeurd met me. Ik ging kapot door onwetendheid. Ik zat met „The Blue Note" tussen een Marokkaanse gangstertroep die hier het nachtleven beheerst. Ik was in verkeerde handen gevallen. Bovendien ben ik meer ar tieste dan zakenvrouw. Het rinkelen van de kassa vond ik een rotgehoor. Het stoorde me in mijn muziek". PIA BECK, die zes jaar geleden cash anderhalve ton in haar club in vesteerde en daar nagenoeg niets van overhield, heeft haar troubles zelf uit gevochten. Anderen weten te ver tellen dat de verkoop van haar zaak zoveel heeft opgebracht dat zij in fei te niet meer hoeft te werken. ALS DE vuurrode Dodge Dart voor de garage staat is Pia thuis: smette loos witte villa in een nonchalant aan gelegde tuin even buiten Torremoli- nos. Pia zelf in een rode blouse, witte pantalon, slippers. Dominerend kap sel, open gezicht dat weinig verraadt, snelle doorbraak naar een volle lach. Gesprek in de tuin, bandrecorder op een wankel tafeltje. We luisteren naar een opname van „The Ka Beck Show" aangekondigd in de opgeklopte stijl die ook Radio Veronica hanteert. Daarna de stem van Pia in rad Spaans, ge volgd door muziek. Zorgvuldig geko zen platen die alle dit gemeen hebben muzikaliteit. Weinig concessies aan het publiek, een duidelijke hang naar het eigen (afgedane) artistieke klimaat. bakjes schoon moesten zijn, dat een nachtclub een kruideniersbedrijf is. Twaalf maanden achter elkaar hoorde ik steeds hetzelfde ge-o-h. van de mensen. „Wilt u niet graag terug?", „Bevalt het u hier?" „Bent u voor de zon naar Spanje gekomen?" „Spreekt u al goed Spaans?" enz. enz. Omdat het massa-toerisme ook mijn zaak be reikte, ging de kwaliteit van het pu bliek er niet op vooruit. De hele avond zat ik met families te poseren voor fo tograferende toeristen. Men sleurde mij van de ene bank naar de andere. Ik werd er bijna mensenschuw van. Bovendien moet je in zo'n zaak de hele nacht meedrinken en daar had ik geen zin in". Die duurde tot 1959. Toen begon de ellende. De Beatles! De Beatles heb ben het hele leven; het leven van alle muzikanten over de hele wereld ver anderd. Wat zij maakten betekende een ommekeer in de geschiedenis van de muziek. Eerst dacht ik: het is niet van hunzelf. Wij artiesten waren er niet bang voor. Het is van voorbij gaande aard, dachten we. Maar wat hebben we ons vergist! Na de Beatles is er niet veel goeds meer op de markt verschenen, vindt u wel?" zei iemand: „Als jij en Sandor weg gaan, is het afgelopen met Schevenin- gen. Ik geloof dat het waar is. PI A'S vriendin, omsnuffeld door vijf prachtige honden, brengt koffie bui ten. Ontspannen atmosfeer die ge schraagd wordt door openhartigheid. „De mensen in Nederland wrijven graag en gauw in hun handen als het iemand verkeerd gaat. Het voeren van een bedrijf had ik nooit gedaan. Ver keerd personeel, oplichting, enfin ga zo maar door". In 1965 begin ik hier. In 1967 kwam de crisis en eind 1968 was ik er uit. Weet je, ik vond het leuk om voor een internationaal pu bliek te spelen. Ik kwam dus binnen als een big star, zoals ik dat deed in „De Vliegende Hollander". Maar ik hield er geen rekening mee dat de as- IN EEN donkere nis van de villa staat de kostbare, 1400 kilogram we gende vleugel, die eens aan Cor de Groot toebehoorde. Toen het gerinkel van de kassa storend uitbleef en een gedesilusioneerde Pia Beek zich terug trok .hadden vier mannen drie da gen werk om de vleugel naar haar huis over te brengen. Pia heeft al zes maanden niet meer gespeeld. „Doordat ik het vijf jaar achter elkaar heb moe ten doen, ben ik in een soort crisis te recht gekomen. Het is de vraag of ik er ooit overheen kom. Het gaat niet, ik heb er geen zin meer in". „Ach, nee. Een gedeelte van de mu ziek uit mijn tijd komt terug, maar in een andere vorm. Er is op het ogenblik zoveel variatie. Maar de populariteit van de jongeren die het spelen duurt niet langer dan een maand, Sommi ge dingen gaan een beetje de muzi kale kant op, maar het is niet wat wij in onze tijd speelden. Een zalige tijd. PIA IS van een andere generatie. Samen kunnen we er nostalgisch over praten. Over „De Vliegende Hollan der", de „Cockpit" en „Galerie". Over het specifieke sfeertje waarmee haar uitgelezen jazzy repertoire was omgeven. Ze gaat nog wel eens naar Nederland, om er een borrel te drin ken met oude vrienden. Meestal valt dat tegen. „Mijn muzikanten zitten bij „Hair" in de orkestbak. Je vindt de mensen niet meer terug. Pim Jacobs is ermee opgehouden. Rita doet ook weinig meer. Een tijd geleden was ik in Sche- veningen. „Doe het niet", zeiden mijn vrienden, „want je krijgt er een ka ter van". Ik kreeg een kater. Het plein, waar je vroeger van alles kon eten, dat internationale attracties bood, waar ik voor ons land een ambassa drice ben geweest en reclame heb gemaakt voor Nederland, wat zag het er verwaarloosd uit". Wat je er nu vindt is één grote afbraak. Neder land vercommercialiseert. Doodzonde. Toen ik in 1960 Scheveningen verliet DE VRAAG over een „come back" is overbodig. „Weet u wat dat kost? Viereneenhalve ton! Peggy Lee is te ruggekomen. Een zangeres van 56 jaar die in een ijzeren long leeft. Voor ze optreedt, wordt ze zo volgestopt dat ze het een paar uur kan volhouden. Ik zag Oscar Peterson spelen, in een zes- derangs nachtclub in Londen. Ik heb gekeken naar Ben Webster. Die man kan niet op zijn stoel zitten van el lende. Als je nou zo moet optreden. Probeer op het juiste moment te stop pen! Maar vooral vrouwen schijnen niet buiten applaus te kunnen „Bovendien, waar zou ik moeten spelen? in die tenten met lichteffec ten? Ik word er knettergek van. Als ik een borrel op heb, word ik in zo'n zaak of recalcitrant of enorm be droefd. Waar kun je nog gezellig dansen? Nee, het is voorbij. Ik heb een schitterend aanbod gekregen om in Rotterdam te komen spelen. Maar ik doe het niet". de Nederlandse commerciële zenders. Mijn contract hier loopt tot eind 1972". Haar programma lijkt een beetje op dat van Willem Duys op zondagmor gen. Zij laat horen hoe swing-van- vroeger nu wordt gespeeld. Eén pro gramma per week is uitsluitend ge wijd aan jazz. Nu en dan draait ze platen van Nederlandse zangeressen, vooral Liesbeth List. Zij noemt de naam van een nieuwe, fenomenale jazz-zangeres uit Brazilië: Elis Regina, 23 jaar oud. Voor wie zelfs de musici die haar begeleiden steeds een drif tig applaus laten horen. PIA DRUKT op een knop van de bandrecorder. Opnieuw haar stem, nu in het Engels. „Het is een programma in vijf talen, iedere middag van kwart over drie tot kwart voor vier. Het wordt gesponsord door alle grote Ne derlandse en Spaanse firma's. Ik heb dus zendtijd gekocht en studioruimte gehuurd. Het is een Veronicaatje in het klein. Ik hoop een combinatie tot stand te kunnen brengen met een van IS PIA BECK inmiddels zakelijker geworden? „Contracten kan ik wel afsluiten, dat heb ik altijd gekund. Maar een nachtclub leiden, nee. Dat ligt me niet. Als ik nog aan die tijd terugdenk. Maar nooit heeft iemand iets aan mij gemerkt. De musici snapten er niets van. Iedere avond kwam ik keurig op gemaakt, opgewerkt binnen. Weet je wat mij hielp in moeilijkheden? De zon. Als ik weer eens een procesje had gehad nam ik een duik in zee onder de blauwe hemel. Het leven is luchti ger hier, gemakkelijker". Een jaar geleden sloot Pia Beek nog een contract af met Johnny Hoes. Zij maakte drie langspelers; zei toen ver der „Nee"'. „Ik vond dat ik genoeg concessies had gedaan, ik wilde niet meer". Tijd voor de fotograaf. Gewillig po seert Pia voor haar villa in haar ro mantische omgeving. Maar als haar gevraagd wordt de tuin te sproeien, klinkt haar laconiek commentaar: „Is dat leuk? Ik doe het nooit". mmï „EIGENLIJK LIEVER" het klonk als een verontschuldiging. Maar wat ze zei paste precies in het beeld dat Ne derland in die twaalf jaar van haar had gevormd: een lieve vrouw die eigenlijk niet thuis hoort in dat onrustige Hilver- sums-Bussumse wereldje. Nederland gunt haar een privéleven en zegt „Dank je, tante Hannie, voor alles wat je voor ons bent geweest". DAT IS nu vier jaar geleden. Nieu we tv-omroepsters kwamen, gingen, bleven. Maar een „keizerin van de om- roepsters" zoals Hannie Lips, kwam er niet meer. Zoals zovele populaire om- roepsters uit de begintijd van de tele visie geen werkelijke opvolgsters kre gen. We kennen ze nog: Karin Kraay- kamp, Ageeth Scherphuis, Verti Dixon, Tan ja Koen, allemaal uit de „lichting" van Hannie Lips. WIE KENT de omroepsters van van daag nog bij naam, laat staan bij toe naam? Loes Haasdijk, Evelin Bramber- gen, Rieke van Eepen, Son ja van Proosdij? Het heeft er natuurlijk iets mee te maken dat de omroepsters van nu minder in beeld zijn dan vroeger, in de jaren van tante Hannie, maar toch NOVEMBER 1970. In de keurige Hil- versumse Kretschmar van Veenlaan vertelt mevrouw Hannie Scholten-Lips (46 jaar nu, maar uiterlijk weinig of niets veranderd, zelfs haar kapsel on derging geen ingrijpende wijziging en ook de jurk is nog hooggesloten) hoe dat volgens haar komt. „Ach", zegt ze, „de televisie is een bedrijf geworden. De mensen die er werken, zijn weinig meer dan nummers. In mijn tijd werd je als omroepsters geïdentificeerd met de omroep waarvoor je werkte. Nu zijn er m e e r omroepsters". En: „in mijn tijd hoorde je er echt bij, je maakte televisie". OP ONZE VRAAG „hoe is het nu?" breekt de glimlach door die we onmid dellijk herkennen: „Ik heb het ver schrikkelijk druk en aan de andere kant ook weer niet". Haar wat cryptische antwoord eist toelichting, die ze in flarden aandraagt: „Mijn man heeft een paar maanden ge leden zijn zaak verkocht (een grossier- derij in kunstnijverheidsartikelen). Hij heeft nu een vaste baan bij de Neder landse Middenstandsbank. Maar de af wikkeling van zijn zaken vergt nogal wat werk. Dat doe ik". Het blijkt in de loop van het gesprek slechts een fractie van wat ze allemaal doet. Ze tennist, ze is lid van een gym- nastiekclubje, ze speelt piano („ik heb conservatorium"), ze tuiniert. DE TUIN mag er zijn. „U hoeft hem niet mooi te vinden, maar ik ben er trots op". Hoe is het met de miniatuurroos die (Boskoopse middenstandstentoonstelling, 5 maart '67) naar werd vernoemd, de zachtrose Rosa Minima Tante Hannie? Mevrouw Scholten: „Daar staan ze. Ik ben er erg zuinig op". Heeft ze nog contact met Tanja, Ageeth, Karin? „Nee nooit. Vroeger ook niet. We wa ren nooit zo met elkaar en dat kon ook niet omdat de werktijden niet parallel liepen. Alleen met Karin trok ik veel op. Die kwam net als ik uit Rotterdam en bovendien zat ze wat populariteit betreft in hetzelfde schuitje. Ik kon erg goed met haar opschieten, hoewel we in niets op elkaar lijken. Zij is nogal onstuimig, ik ben behoudend van aard". Kijkt ze veel televisie? „Veel niet, zeker niet naar films met geweld en zo. Daar ben ik altijd tegen geweest. Bij voorkeur kijk ik naar Wil lem Duys, en voor de rest actuele pro gramma's. En Peyton Place BEKRUIPT haar nooit de lust weer eens, op haar manier, een programma aan te kondigen? „Nooit. Ik ben niet voor niets gestopt! Twaalf jaar was genoeg". Laatst is haar gevraagd zitting te ne men in een tv-jury. Voorzichtig als ze is heeft ze, na lang nadenken, „nee" gezegd. „Je weet nooit hoe het wordt ontvangen. Als het een tegenvaller wordt, krijg je geen kans om je een vol gende keer te rehabiliteren". OMDAT ZE er nooit deel van heeft uitgemaakt, mist ze het „inne wereldje" van Bussum en Hilversum in het geheel niet. „Ik heb me er nówit zo in onderge dompeld. ik liep altijd achter met nieuwtjes". Herkennen de mensen haar nog? „O ja hoor, hier in de buurt zeggen ze nog allemaal tante Hannie tegen me, en ome Henk tegen Henk. Maar ook als ik in Amsterdam winkel herkennen ze me. Maar dat wordt natuurlijk steeds minder. Kleuters van nu weten niet wie tante Hannie was". ZE HIELD indertijd toch lezingen voor katholieke vrouwenverenigingen, over de t.v.? „Nu niet meer, je bent er uit en dan loop je snel achter". Wat vindt ze van de ontwikkelingen in de r.k. kerk? „Dat is een moeilijke vraag. Mag ik even nadenken?" Na veertig seconden: „Het is niet tegen te houden en het zal allemaal nog veel sneller gaan. Het heeft tot gevolg dat mensen die nadenken, en daar hoor ik bij, nog maar van weinig dingen ze ker kunnen zijn". Hamvraag: „Wie is de keeper van Ajax?" Zeer snel: „Stuy!"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 18