Bruins speelt pianoconcert van Bartok 1 DICK DARTELS FILMS Haarlem Lachen om en Clans *4 Legende van Djampang" is curieus BONT in St. Ni co laas- geschenken. DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970 1 iff In het zilver Immanuelorgel Mozartmis Tijd voor de wolven CINEMA PALACE Benjamin, de vrijbuiter Bande a part In Schalkwijk In Parkwijk Een greep uit onze 138.50 142.50 180.00 KRUISSTR INDONESISCHE FILM-OPMARS ROXY Druk de warmte van uw hart uit in een warm geschenk Wagenweg 146 - Haarlem - Tel. 316529 NERTSHOEDEN van 115,tot 202,50 LANG NERTS- KOPPENMANTEL 1255,- ADVERTENTIE THEO BRUINS, een van de bekendste concertpianisten van Nederland, speelt vrijdagavond 27 november met het Noord hollands Philharmonisch Or kest het tweede pianoconcert van Béla Bartok- Bruins werd in 1929 geboren en studeerde aan het Muziek- lyceum te Amsterdam bij Jaap Spaanderman en Kees van Baaren. Hij voltooide zijn stu die bij Yves Nat en Charles Koechlin in Parijs. Zijn debuut maakte Bruins in 1948 bij het Concertgebouworkest onder Van Beinum. Nadien maakte hij snel carrière bij verschillen de bekende dirigenten; in vele landen trad Bruins op. Hij is vooral bekend geworden door zijn uitvoeringen van het pianoconcert van Schönberg met het Rotterdams Philhar monisch Orkest onder Pierre Boulez en van alle pianocon certen van Bartok met het Concertgebouworkest onder Haitink. Het Tweede Pianoconcert van Bela Bartok is kenmerkend voor wat de piano-techniek betreft, voor de persoonlijke relatie, die de componist tot de piano als klankmedium ontwikkeld had en die artistiek-efficiënt, in ze kere zin zelfs puriteins genoemd zou kunnen worden. Hoe de waardering van de toehoorder ook moge zijn, im ponerend is Bartoks piano concert in elk geval, nu eens door de onrust van de muziek door haar variërende ritmiek, haar heftigheid, haar werve lende vaart, maar ook door episoden van contrasterende be zonkenheid. De zes Orkest-stukken opus 6 van de Oostenrijkse componist Anton Webem, zestig jaar ge leden gecomponeerd, weerspie gelen eveneens een puriteinse muziekgeest, welke subtiliteit van klankvolume en niet minder van klankkleur als ideaal na streeft. De uitvoering van deze muziek zal vrijdagavond aan het orkest en zijn dirigent niet ge ringe eisen stellen. Nieuw is op het programma de tweede Symfonie van de in 1919 geboren componist Robert Nessier. In dit werk is getracht een syntese tot stand te brengen van een tonale en een dode- cafonische (12-toons) compo- neertrant. Toonreeksen en drie klanken vormen de elementen van de symphonie, waarin „het hout" en „het koper" een spe ciale functie hebben gekregen. Het NPO-concert vermeldt ook het eerste Brandenburgs con cert van J. S. Bach. P. ZWAANSWIJK THEO BRUINS FIESTA GIT AN A is weer in het land. Voor de veertiende keer. Op 27 november is het feest in de Haarlemse schouw burg. Het Spaanse flamenco- feest heet iets anders deze keer. De affichenaam is Fiesta Gitana Da Silva. De Haagse heer H. J. da Silva, die men moet nageven dat hij veertien jaar geleden 'n waagstuk ondernam toen hij als handelaar in folkloreplaten een Spaanse zigeunerdansgroep naar Nederland haalde, is nooit erg bescheiden geweest. Ter ver goelijking kan hij er op wijzen met Fiesta Gitana-groepen de laatste jaren ook andere Euro pese landen aan te doen, met Parijs en Londen als de belang rijkste en meest riskante centra. Maar minstens zou hij nu eens moeten afleren zoveel ker- misonzin in de aanbevelingen van zijn voorstellingen te doen. Het wemelt erin van „wilde zi geuners, die zich aan geen en kele regel willen houden", „ge boren in de beroemde zigeuner- wijk van Sevilla", enz. De sterdansers van de groep van dit jaar, Curro Velez en Isabel Rcmero, zijn grote kun stenaars, belangrijke represen tanten van de Flamenco als theaterkunst. Er zit jarenlang trainen achter hun dansen en een aangeboren nobel stijlge voel. Hun gecompliceerde voet patronen hebben dezelfde preci sie als wanneer een klassieke danseres dertig fouettées draait binnen de vierkante meter. Hun voetenroffels klinken als mu ziek. Het is een en al gevoel en stilering. Er is niets onge civiliseerds aan. Integendeel. Wild zijn wel de jongeren van de groep. Het zijn typisch dan sers die het (nog) niet verder hebben gebracht dan tot revue balletten of tot schnabbels in toeristencafés, zomers aan de kust. Ze missen elke klassiek van de flamenco als kunstdans. Ze snijden niet door de ruimte, maar hakken er in. Ze doen ook een flinke scheut rumba in hun bewegingen. Rollende heupen, buikdanswerk. Dat is modern, het is beshst appetijtelijk om te zien, maar het is ook ordinair. Niet voor niets heet een van de danseressen La Gitana Yé-Yé. Het is een voorstelling met een stijlbreuk. Wie daar niet aan tilt heeft er de gebruikelijke opwindende avond aan. VAN BRAKEL DE NEDERLANDSE COME- DIE speelt zaterdag en zondag in de Haarlemse stadsschouw burg. Twee avonden lachen- Met Feydeau en Claus. „HOTEL 'T PARADIJS" heet de' klucht van Feydeau, waarin Bob de Lange een grandioze clown is. Hij speelt een fin-de- siècle-mannetje, dat wel eens een avontuurtje wil met de mooie, maar teleurgestelde vrouw van een vriend. Zij ma ken een afspraakje in een ho telletje, waar ook allerlei ande re figuren terechtkomen: de man van de vrouw in kwestie en een kennis met vier dochters uit de provincie. Dat afspraak je loopt natuurlijk helemaal in de soep. Koddige situaties te over, die naar een ontknoping leiden, waarbij niet boontje om zijn loontje komt, maar de mis verstanden gehuld worden in allerlei smoesjes. Guus Oster regisseerde de vrolijkheid. Be halve Bob de Lange spelen o.a. mee Nell Koppen, Elisabeth Andersen. Wim de Haas en Will van Seist. HET LEVEN en de werken van Leopold II" van Hugo Claus is een week na de pre mière zondagavond al in Haar lem te zien. Het stuk is niet best ontvangen. Maar ik moet zeggen, dat ondanks alle be zwaren tegen het stuk, de tijd en de plaats waarop het wordt gespeeld, ik vreselijk heb ge lachen om de sarcastische grappen, om vele verrassende scènes, de grollerij van Jerome Reehuis in de titelrol en om zijn scènes met een schitterende Cor van Rijn. Het toneelstuk is een primitief getekende spotprent. Ondoordacht en ver tekend, knoeierig. Maar kinder lijk eenvoudig. Sommigen noe men het kinderachtig, maar dat zal wel komen omdat het niet intellectueel genoeg is. J. HEIJER Hierboven drinkt Elisabeth Andersen thee met naast zich Will van Seist en zijn „dochters" en Bob de Lange. Hieronder Jerome Reehuis op steltschoenen, die zijn „ouders" bekijkt, Roger Coorens als Leo pold I en Anita Menist als diens gemalin. Te kmst en te koor VIJFENTWINTIG JAAR ge leden werd Nederland bevrijd van vijf jaar lange bezettings ellende. De reactie op die jaren was zo groot dat de mensen Zich spontaan stortten op het culturele leven, dat ze zo lang hadden moeten missen. Overal werden verenigingen opgericht die toneel of muziek gingen maken of organiseren. Zo'n vereniging is het Haar lems Christelijk Mannenkoor, dat in augustus 1945 werd op gericht. De animo was erg groot en in korte tijd groeide het ledental tot 120 man. Onder leiding van de dirigent Jac. Zwaan maakte het een bloeien de periode mee, waarin vele successen werden geboekt. Na de bloei kwam een afgang: leden gingen naar andere clubs, er wisselden nogal wat dirigenten en dat deed de zaak geen goed. De komst van de TV bezorgde het koor een diep tepunt. Maar nu is het koor weer in vaart der volkeren op gestuwd. Er zijn ongeveer zes tig leden en er komen nieuwe bij. Dat is te danken aan de activiteiten van het bestuur en „de geweldige leiding van diri gent Jan van der Waart", zeg gen ze bij het koor. „Hij heeft onos koor op een zeer hoog ni veau gebracht", zegt bestuurs lid F. Wezenaar, „dat kunt u op 3 december horen tijdens het jubileumconoert samen met het Noordhollands Philharmo nisch Orkest en grote solisten als de alt Caroline van Hemert, de bas Rom Kalma en de so praan Marina Janssen en René Rahier aan het orgel." Het koor zingt een Sanctus van Schubert, Veni Jesu van Cherubinni, Magnum Nomen Domini van B. Kothe, een koor uit La Forza del Destino van Verdi en de alt rapsodie van J Brahms, waarin Caroline van Hemert zal schitteren. Het koor wil van de gele genheid gebruikmaken om bij dit jubileum weer wat nieuwe leden te werven; de heer We zenaar, Gierstraat 58, tel. 311427 wacht op hen. speelt werk van Wesley, Men delssohn, Widor, Driffill en zichzelf. De koren zingen eni ge bekende kerkliederen. Er is ook samenzang. Een van de danseressen in Fiësta Gitana. PIETER. DE JONG HET UIT 1938 stammende orgel van de Immanuelkerk aan de Van Egmondstraat is versleten en moet verbeterd worden. Om de 30.000. die daarvoor nodig zijn, bij elkaar te krijgen, organiseert de ge meente een actie. Belangrijk deel van die actie is een lang speelplaat „Concert in de Bavo" die een tientje kost. Aan de plaat, waarop religieus werk plaat, waarop religieus werk staat werkten mee de trompet tist Wim Groot, de trombonist Gerrit van Slooten, de organis ten Pieter de Jong en Hendrik Laschuit, en het jongens- en mannenkoor van de kathedrale basiliek St. Bavo onder leiding door de organist Jan Schouten. In de Immanuelkerk geeft de organist Jan Bonefaas vrijdag avond 27 november om 8 uur een concert, waarvan de op brengst ook al bestemd is voor de orgelrestauratie. Het dub- belkwartet en de verenigde ko ren (een aantal protestantse kerkkoren besloot een tiental jaren terug samen te werken) onder leiding van Pieter de Jong werken mee. Bonefaas „De Stem des Volks" geeft vanavond in het concertgebouw van Haarlem een groot concert onder leiding van dirigent Ton C. Klos en in samenwerking met het Noordhollands Philharmo nisch Orkest. Simon C. Jansen zit aan het orgel, terwijl de soli gezongen worden door Nelly Groenevelt sopraan, Magdalena Prins alt, Gerard Honig tenor en Joseph Truyens bas. Er worden twee werken uit gevoerd, die niet vaak op het repertoire van zangkoren voor komen: „Mein Lied sing auf ewig" van G. F. Handel en de Credo Messe van W. A. Mozart. Het eerste werk is een psalm cantate die Handel schreef in een reeks van 16 hymnen, ont staan tussen 1716 en 1720. De tekst bestaat uit enkele verzen van psalm 89. De mis van Mo zart werd geschreven toen hij 20 jaar was. Vooral de muziekin strumenten krijgen in dit werk een groter aandeel dan voor heen. Het is de eerste keer dat Ton C. Klos „De stem des volks" dirigeert. IN DE VISHAL wordt'vrijdag en zaterdag een Sinterklaas- markt gehouden. Dat wil zeg gen: 54 kunstenaars uit Haar lem en omgeving staan er hun werk te verkopen. Vorig jaar werd voor het eerst een derge lijke markt gehouden. De deel name is nu twee keer zo groot. De kopers hopelijk ook. Op dinsdagavond 1 december worden in de Vleeshal drie ten toonstellingen geopend, namelijk van werk van de zogenoemde zondagsschilderes Thea Gerard en van de Haarlemmers Michel van Overbeeke en André Eysackers. „LE TEMPS DES loups" is een Franse gangsterfilm, waarin Robert Hossein die zich een tweede Dillinger waant, opge jaagd wordt door zijn vroegere school vriend die het inmiddels tot Parijse po litie commissaris heeft gebracht. Charles Aznavour speelt deze scherpzinnige P^h- tieman die uiteindelijk de wet stelt bo ven de vriendschap en eigenhandig zorgt voor het einde van de gangster. In het begin lijkt het er op alsof re gisseur Sergio Gobbi een psychologisch drama gaat opbouwen uit de confrontatie van twee onder gelijke omstandigheden gestarte mannen die maatschappelijk eikaars vijanden zijn geworden. Ook denkt men in het begin even aan de studie over een misdadiger die probeert zijn Amerikaanse voorbeelden waardig te zijn. Maar geen van beide beloftes wordt ingewisseld, regisseur Gobbi gaat het voornamelijk in sensationele verwikke lingen zoeken, waardoor een spannende misdaadfilm zonder bijzonder originele aspecten is ontstaan. IN DEZE FRANSE klucht gemaakt naar de bekende Franse roman „Mon oncle Benjamin" speelt Jacques Brei die zich na het zingen nu ook op het film spelen gaat toeleggen, de rol van een vrijdenkerige dokter die in zijn dagelijks leven, maar ook met zijn patiënten op z'n minst genomen onconventioneel in zijn gedrag is. Dit levert vermakelijke ver wikkelingen op en waar het geheel zich in de achttiende eeuw afspeelt, is een costuumfilm met duels en voorbije galan terieën ontstaan die zolang als het duurt, wel weet te amuseren. Verdere mede spelers als Bernard Blier die een pot sierlijke edelman speelt en Claude Ja<ie passen zich met volle overgave m de diverse avonturen die door het onortho doxe optreden van dokter Jacques Brei worden veroorzaakt. OP DINSDAG 1 december komt het Electric Filmcentre aan de Bakenesser- gracht in Haarlem met „Bande a part", een film van Jean-Luc Godard uit 1964. In het totale oeuvre van Godard neemt deze „Bande a part" een bescheiden plaats in, wat in dit geval betekent dat hier sprake is van een verrukkelijke en eenvoudig gehouden parodie op het gang- ster-genre, met voldoende dubbele bodems om de toeschouwer voortdurend te boei en en te intrigeren. De intrige handelt over twee vrienden, gespeeld door Claude Brasseur en Sammy Frey, die, geholpen door een vriendinnetje (Anna Karina) in een alleenstaande villa inbreken. Het wordt een onhandige roofoverval vol on voorziene complicaties, waarbij een der vrienden de dood vindt. De titel ontleent de film aan het feit dat de handelende personen buitenstaanders zijn, mensen, die contact met de werkelijkheid missen en in een naïeve fantasiewereld leven. Over die onaangepastheid, maar tegelijk ook over vriendschap en menselijke re laties gaat „Bande a part" die een van de minst wilde en meest sympathieke films van Godard is geworden. CHARLES BOOST I DE DICHTERES Judith Herzberg en de schrijver-bio loog Dick Hillenius zullen van avond in de Wagtaveerne (hoek Spaarne-Damstraat) voorlezen uit en praten over hun eigen werk. Toegang gratis. Aanvang half negen. HET KONINKLIJK Mannen koor Caecilia (uit 1897) pleegt zijn concerten altijd in het centrum van de stad te geven. Maar nu gaat het koor ook Schalkwijk bedelen. Vanavond wordt om acht uur een concert gegeven in de Ontmoetingskerk aan de Frankrijklaan. Anton de Beer leidt het Haarlems Jonge renkoor en het meisjeskoor Da- miate, Frans Ramaker blokfluit en Erik Busser piano doen ook mee. Het programma vermeldt voor elck wat wils. De kaar ten kosten 1,75; voor CJP-ers 1. Schalkwij kers op naar de muziek. DE HARMONIE de Spaarne- bazuin geeft vrijdag 27 novem ber om 8.15 een concert samen met het zangkoor Musica Laica en het jongerenkoor Polynia uit Parkwijk. Het concert wordt ge geven in de aula van de LTS St. Petrus aan de Berlagelaan in Parkwijk. Kaarten zijn aan de zaal te krijgen. VRIJDAG 27 NOVEMBER treedt het Kabaret Ivo de Wijs op in het Micro Theater, Bever wijk. Kabaret-liefhebbers zullen zich ongetwijfeld het succesvolle optreden van deze groep twee jaar geleden herinneren. Om het geheugen op te fris sen: uit de eerstejaars van de Studentenvereniging Thomas uit Amsterdam werd vijf jaar ge leden een groepje geselekteerd, dat na enkele mutaties groeide tot Kabaret Ivo de Wijs. In deze opstelling behaalden zij in 1967 de eerste prijs op het Cameret- ten Cabaret Festival te Delft, gevolgd door de eerste prijs op het Humor Festival te Heist in België in 1969. Het Kabaret Ivo de Wijs werkt al weer enige tijd in de vol gende formatie: Aggie Terlingen, Henk Smit, Pieter Nieuwint (piano) en Ivo de Wijs zelf. Dit studenten-kabaret is duidelijk een „blijvertje" op de Neder landse podia geworden. Deze kabaretavond in Huize Schey- beeck, Velserweg 2, begint om half negen. Queen Anne haardbankjes 41.50 Moderne kapstokken v.a. 26.75 Mimisets65.00 Fantasiekussens 3.98 Windsor fauteuils 193.00 207.00 Clubfauteuils: met effen stof 220.00 met danosstof 236.00 Poefs met naaibakje 36.50 Damesbureautje 125.00 O.-Holl. kastje 169.00 Mach. Smyrnatafelkleden 89.50 2-zits banken 410.- 558.- 675.00 Damesfauteuils 4-deurs eiken gebeeld houwde kast 775.00 TEL. 31 07 02 HAARLEM - In Roxy draait „Vreemde minnaars", een Zweedse film, waarin allerhande mannen j en vrouwen rondlopen die het moeilijk j hebben met de sex. In Frans Hals draait j de uitstekende western van John Sturges: „De vijf getekenden." In Studio nog een week „Butch Cassidy and the Sundance I Kid" en in Luxor nog steeds „MASH". In de nachtvoorstellingen van Frans Hals de thriller „Sherlock Holmes contra Jack the Ripper". In die van Cinema Palace j „Wild op liefde", een ondeugende Duitse i film over een meisje dat zo graag ont- j maagd wilde worden. (Van onze correspondent) DEN HAAG De Indonesische kleuren- film in Cinemascope „De legende van j Djampang" heeft dezer dagen bij het j Filmcentrum Haags Museum zijn Neder- j landse première beleefd. Over de filmindustrie in Indonesië i» weinig bekend in ons land, het aantal speelfilms is nog wel niet zeer groot maar i overtreft toch onze Nederlandse produktie ruimschoots. Het is te betreuren dat nog maar weinig werk tot hier doordrong, j want dat daar een snelle ontwikkeling wordt doorgemaakt is zeker sinds na de 1 tweede wereldoorlog begonnen werd met „De lange mars" en in de jaren vijftig de filmstudio's als paddestoelen uit de grond schoten. Men moest echter concurreren met onder meer de Amerikaanse en Ja panse film. Toen de ondergang van de nationale film dreigde zag de Indonesische regering het grote belang daarvan en hief een importbelasting op de buitenlandse produkten. Er zijn op het ogenblik een achthonderd bioscopen in Indonesië, waar van ruim de helft op Java. Er bestaat reeds enige export naar on der meer Maleisië. „De legende van Djampang'", die nu door bemiddeling van de Indonesische am bassade in ons land te zien is, blijkt de legende van een jonge held op een breed voerige, maar meestal toch wel aantrek kelijke wijze te vertellen De film is lang niet altijd stijlvast, de fotografie varieert van ruimtelijk zeer fraai tot technisch zeer zwak in de nachtopnamen. Men mag soms aan een gesileerde schelmenroman maar ook wel aan James Bond denken. Het was zeker een curieuze kennis making. ADVERTENTIE De Grunneger en Drentse verainen voor Velsen en om streken „De Martinitoren" geeft een toneelvoorstelling op za terdag 28 november in het Hervormd Jeugdgebouw aan de Rembrandtlaan in IJmuiden- Oost. Gespeeld wordt „Volledig pension", een Drents blijspel in drie bedrijven door Bart Veen- stra, met mevrouw S. Broek manHunsche als regisseuse. Geef haar van Bontmodehuis Speciaalzaak in pelterijen Speciale aanbieding in standard en Black Diamond in de maten 36 tot en met 50 INDERDAAAD KEUZE UIT HONDERDEN MANTELS! yWVMVWVWWWWWVWWIAA<VWIAA#WW%A«VWW%AAIVVVVIIWIIWWWWVWVVVWVWVIAA<W»ll#lllll#yWWyVWI<liyyWWI»l#W»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 11