MULTIBONT SSS& „IK SCHAAM MIJ SOMS OVER WAT IK HEB NAGELATEN" Zich stoten aan elke steen Australisch Lam 345,- Persianer Pattes 390,- Bisam Buik 585,- Nerts Bisam 865,- Russ. Persianer 1350,- Nerts Delen 1480,- Standaard Nerts 2750,- Royal Pastel Mink 2975,- 'ïi imtowuveM' kmdk! REISKOSTEN! voor\2\perso- GARANTIE Schriftelijk garan tiebewijs, tevens certificaat van echtheid, bij iedere bontmantel NIEUWSTE modellen r' MATEN 38 tot 50 Prof. dr. B. A. Sijes, nu hoogleraar in Leiden: Houd hoofd koel bij discussies over revolutie GEEN SPIJT HERVORMEN ANTI-GEZAG Tissot, een horloge voor jongemannen van 15 tot 50. NEDERLANDS GROOTSTE BONTMAGAZIJN JÊÊÊT MULTIBONT AMSTERDAM (Van onze correspondent) LEIDEN Maatschappelijke structuren en politieke stelsels van de twintigste eeuw vormen een immens so ciaal landschap dat gemodelleerd werd door een zich bewust wordende arbeidersklasse, ontspoorde profeten van nieuwe samenlevingsvormen, onderdrukking van het volk door de systemen die zij creëerden en mil- joenenvoudige moord. Op dit, nog steeds van vorm ver anderend, werkterrein beweegt zich sedert kort prof. dr. B. A. Sijes, een 62-jarige Amsterdammer, die vandaag met een opmerkelijke inaugurele rede officieel zijn in trede heeft gedaan aan de Leidse universiteit. Prof. dr Sijes heeft geaarzeld eer hij zich voorgoed los maakte uit de beslotenheid van zijn onderzoekingen aan het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. De grotere openbaarheid en de aanmerkelijk rechtstreekser con frontatie die het college geven meebrengt zijn immers strijdig met de zorgvuldig gekoesterde anonimiteit waarin hij sedert de oorlog zijn werk heeft verricht. AMSTERDAM - KEIZERSGRACHT 510 TEL. 020 - 62693 ARNHEM - RIJNSTRAAT 16 TEL. 085 - 423147 Enkele prijsnoteringen uit onze kollektie van duizenden bontmantels, bontjasjes, stola's enz. nen door geheel Nederland (2 dag retours) worden bij aankoop vergoed mode 1970-'71 UITSLUITEND NR. 510 NAAST SCHOENENZAAK DONDERDAG 26 NOVEMBER 1970 Prof. Sijes in inaugurele rede: Bovendien heeft hq lang stil gestaan bjj de overweging dat iemand die gewend is geraakt aan de diepten van wetenschap pelijk vorsingswerk, nog niet b\j uitstek een geschikte docent behoeft te zjjn. Doch prof. dr. B. A. Sijes oordeelt dat sociale bewogenheid tevens het verwerven van kennis moet meebrengen omtrent hetgeen de mens in zijn maatschappelijke daden beweegt en meent dat het één noch het ander op zichzelf toereikend is voor dege nen die zich op eigen sociaal verantwoor delijkheidsgevoel willen beroepen. Verschanst tussen de archieven van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie zocht hij bewijsmateriaal bijeen dat in vele processen tegen Duitsers, die tussen 1940 en 1945 in Nederland misdrijven begingen, van doorslaggevende betekenis is gebleken. Hij reisde er voor naar Wenen en over meesterde in de rechtszaal de verdediger van dr. Erich Rajakowitsch (naar Neder land gestuurd om een modelorganisatie voor de vernietiging van de Nederlandse Joden op te bouwen). In Milnchen was hij als officieel waarnemer aanwezig bij het proces tegen dr. Wilhelm Harster, Willy Zoeph en Gertrud Slottke, onder wier lei ding de uitroeiing tenslotte geschiedde. Op verlangen van de Nederlandse rege ring bestormde hij in Bonn de bastions van de Duitse militaire ambtenarij voor een onderzoek naar de antecedenten van Bun- deswehr-generaal Alfred Schnez, die een hoge NAVO-functie zou krijgen. Zijn rap port was aanleiding om de benoeming niet te laten doorgaan. En de documentatie die hij samenstelde omtrent de bemoeienissen van Adolf Eich- mann met de dood van 94.000 Nederlandse Joden, heeft volgens verklaringen van de Israëlische justitie destijds belangrijk aan diens doodstraf bijgedragen. Als weinig anderen bezit prof. dr. Sijes de gave om uit overgebleven bewijsstuk ken gevolgtrekkingen te maken omtrent ontbrekende gedeelten. Met een feilloze kennis van de werking van het nazisysteem haalde hij die dan uit dikwijls maar nau welijks geordende buitenlandse archieven tot veler verbazing, tevoorschijn. Het was deze op strikt wetenschappelijke basis be dreven, maar door emotie gevoede, vervol- gingsarbeid waardoor prof. dr. Sijes in al zijn terughoudendheid tenslotte meer be kendheid verwierf, dan door de hooggepre zen standaardwerken die hij bijvoorbeeld publiceerde over de arbeidsinzet en de februaristaking van 1941: het zijn voor beelden van objectieve geschiedschrijving, die zelden een breed publiek bereiken, maar hem toch de wetenschappelijke voldoening konden schenken, die het na jagen van misdadigers door de archieven van hun gruweldaden nooit kan opleveren. Zonder spijt heeft prof. dr. Sijes af scheid genomen van deze bijdragen aan een justitieel reinigingsproces, mede om dat het zeer veel eigen verdriet zo onont koombaar maakte. Hij blijft wel voort- schrijven aan zijn laatste grote onderzoek dat gaat over de vervolging van de zigeu ners tijdens de Tweede Wereldoorlog, doch vier dagen per week zal hij zich vooral verdiepen in de theoretische betekenis van de twee grote alternatieven van de kapi talistische maatschappij: het communisme en het nationaal-socialisme. Prof. dr. Sijes kent het communisme uit de dagen waarin het ontstond. Toen ging hij direct mee met de vernieuwing, met het stuk volksverheffing dat na de Eerste Wereldoorlog de talloze verworpenen de zer aarde beroerde. Hij besefte evenwel al spoedig hoezeer de glorie van dit commu nisme werd bedorven door de dictatuur van de partij. Hij zegt: „Als je mij nou vraagt of ik communist ben, zeg ik toch ja. Maar dan voel ik mij voornamelijk aangetrokken door wat na de Eerste Wereldoorlog de radencommunisten" werden genoemd. Want ik geloof erin dat de mens voor de verbetering van zijn eigen lot zelf de ver antwoordelijkheid moet (leren) dragen. Hij behoort niet zoals dat in Rusland is ge beurd, met ontkenning van alles wat de mens het recht geeft ook menswaardig te leven, te worden onderworpen aan de dic tatuur van een partij, die pretendeert alles te weten en alles te kunnen. „Het Russi sche communisme is een verwerpelijk sy steem, dat miljoenen doden heeft gekost onder Lenin en Stalin en evenzeer als het nationaal-socialisme bestrijding behoeft". Ruimschoots vóór de Tweede Wereld oorlog raakte prof. dr. Sijes veelzijdig be trokken bij de bestrijding van ook dat sy steem om de wereld te hervormen. Hij was als zovelen vertrouwd met de van oor sprong links-revolutionaire techniek om vergaderingen, in dit geval van NSB'ers, in de war te sturen. In mei 1940 kwam dan toch de dag waar op prof. dr. Sijes en zijn vrouw hun belas tende papieren aan snippers scheurden én door de WC spoelden. „Het is afgelopen", zei hij en tezamen verlieten zij nog op de dag van de capitulatie hun huis. Als arbei der op een scheepswerf in Amsterdam- Noord lasten hij en andere arbeiders ge schutstorens op gevorderde schepen. Maar zij bedachten een manier om zonder uiter lijke bijverschijnselen een uiterst wrakke constructie af te leveren, die bij het eerste schot of een wat zware zeegang zou be zwijken. Maar deze Sijes-in-oorlogstijd, psycholo gisch geschoold en geoefend debater, deed nog iets méér. Eén zijner beste fabrieks- kameraden zei het als volgt: „Jij hebt me toentertijd geleerd me aan elke steen te stoten". Bij deze man is hij ook later on dergedoken. N Later schreef hij als wetenschappelijk medewerker van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie een fraaie studie over de februari-staking. Hoewel hij in deze unieke beweging als arbeider opgenomen ADVERTENTIE I was, zal men in de index zijn naam niet I vinden. Prof. dr. Sijes: „Ik kan al die dingen niet over mijzelf schrijven. Het is niet van we zenlijk belang, want het ging tenslotte om de beweging en niet om wat ik deed. Eigenlijk wil ik voorzover het mijzelf be treft helemaal niet meer over de oorlog spreken. Iedereen praat alleen maar over de flinke dingen. Maar er is in die oorlog ook lafheid geweest. En als ik mij nu wel eens bedenk wat ik in de oorlog allemaal niet heb gedaan, hoe vaak ik doodgewoon bang ben geweest, dan schaam ik me diep". „Het gaat niet om m«". Dat is een van de redenen waarom prof. dr.Sijes onderschei dingen altijd heeft afgewezen. Een andere reden: in beginsel zint het systeem hem niet, dat de onderscheidingen verleent. Prof. dr. Sijes is geen man die bijzonder hecht aan de uiterlijkheden in dit leven. Zij verhinderen hem zichzelf te zijn en tot de onthutsing van een groot deel van het hoofdstedelijk universitair establishment weigerde hij bij zijn erepromotie dan ook categorisch om gelegenheidskleding te dra gen. „Een donkerblauw pak", zei prof. dr. Sijes, „is meer dan toereikend. Wetenschap heeft niks met kleding te maken en mijn oude vrienden, doodgewone mannen uit de Amsterdamse volksbuurten, die deze ere promotie willen bijwonen, moeten gewoon in hun beste kloffie kunnen komen, zon der het gevoel te krijgen dat zij niet aan de kledingvoorschriften hebben voldaan Hij kreeg al eerder universitaire functies aangeboden. Die heeft hij geweigerd van wege het vele werk aan de berechting van SS'ers, die mede verantwoordelijk waren voor de vervolging der Nederlandse Jo den. Voor prof. dr. Sijes wéren dat toen belangrijker kwesties, dan een hoogleraar schap (in Tilburg) hoezeer hij er ook naar mocht verlangen om dan eindelijk het pand aan de Amsterdamse Herengracht te verlaten. Weg van die ordners vol tranen en martelingen. Prof. dr. Sijes: „De straf maat, ach die is natuurlijk van onderge schikt belang. Je kunt nu eenmaal geen geschikte verhouding bedenken tussen de boete die deze moordenaars moeten doen en hun schuld. Het is van beslissende be tekenis voor de maatschappij van vandaag, dat zij in het openbaar en door de justitie als misdadigers worden gebrandmerkt". Nu dus wél hoogleraar. Nadat hij eerst nog een keuze had gemaakt uit twee ere doctoraten die hem tegelijkertijd werden geoffreerd: in Leiden en in Amsterdam. Hij koos Amsterdam voor zijn bul en werd buitengewoon hoogleraar in Leiden. Om studenten wegwijs te maken in maatschap pelijke en politieke stelsels van de twin tigste eeuw. Een probleem dat naar hij zegt, voornamelijk neerkomt op analyse van de methoden tot verovering der poli tieke macht en kennis van massa-bewe gingen. „Die organisaties zijn", aldus prof. dr. Sijes, „exponenten geworden van het systeem waarin zij werken. Op hun ma nier bevorderen zij instandhouding van het systeem, omdat zij anders naar hun smaak de bestaansmogelijkheden van hun leden aantasten". In zijn rede zegt hij dat van de Franse anti-parlementaire beweging van 1968 een krachtige revolutionaire stimulans is uit gegaan. Maar hij stelt ook vast dat die na oorlogse radicale, anti-parlementaire be weging nog maar een zeer bescheiden bij drage heeft kunnen leveren aan hetgeen tijdens de voor-oorlogse politieke strijd al door raden-communisten was gepropa geerd en vastgesteld. PR 516 QL, met dag en datum t zjö,- De Tlsso» PR 516-serie is beroemd geworden over de gehele wereld door: 1. Toepassing van de nieuwste technieken op het gebied van horlogebouw. 2. Een unieke vorm: karaktervol, mannelijk. 3. De nauwkeurige tijdaanwijzing. Ga mee met Uw tijd. Meet Uw tijd met Tissot. PR 516, met sportieve stalen gatenband I 175,- Prof. dr. Sijes verklaart de gedachte van gezag en anti-gezag. Zoals hij het noemt „een situatie met een dubbele macht, die tot keuze dwingt. In zo'n situatie gaat het dan om de vraag of de normen van de parlementaire democratie tot in hun ultieme consequenties worden ge hanteerd of dat ze door het gezag worden verloochend. „Maar", aldus prof. dr. Sijes, „zo kun je door ontmaskering wel weerzin ten opzichte van het gezag afdwingen, maar door provocatie worden politieke te genstellingen slechts kunstmatig ver scherpt". Zij zijn dan niet de uitdrukking van in grote delen van de samenleving zelf gerijpte onverzoenlijke tegenstellingen met het gezag". Dit maakt prof. dr. Sijes wantrouwend Het bewust hanteren van provocatie door een minderheid, op een ogenblik dat door haar wordt bepaald, doet hem te sterk den ken aan een van de leerstukken van het Lenisme: het manipuleren met mensen op I grote schaal. Daarvoor is prof. dr. Sijes niet te vinden; ook niet wanneer het gezag zelf de men sen manipuleert: „Al dat gezeur over be lediging van nagedachtenissen in Amster dam, toen er bij het monument geslapen en I gevreeën werd. Ik heb wel eens een klein jongetje een plas tegen de sokkel van de Dokwerker zien doen. Nou èn? Als een grote vent het deed, zou ik me afvragen wat er met de man aan de hand was, maar ik ben déérdoor toch niet beledigd'" Prof. dr. SQes, dat blijkt, ls zuiniger op zijn nagedachtenissen dan de Nederlandse overheid. Om die te beschermen heeft hij geen waterwerpers nodig of blanke sabels. En ook geen monumenten eigenlijk. De rechtvaardiging van het bestaan, van strijd en overleving, ls prof. dr. Sijes niet gemak kelijk gevallen. „Ach", verzucht hij soms op de vraag naar een waarom: „Wat doe je in je verdrietBenjamin Aaron Sijes. Jood. Zoon van een sigarenmaker. I Kerkstraat te Amsterdam. PROF. DR. B. A. SIJES tieke doctrine aan te praten, maar u een methode van ondezoek voor te leggen plus enige kennis en ervaring waarmee u zich zelf een pad kunt banen in het politieke oerwoud. Dit zei prof. dr. B. A. Sijes aan het slot van een inaugurele rede, vandaag in Leiden, tot de studenten onder zijn ge hoor. Hij aanvaardde hiermee als eerste bui tengewoon hoogleraar de „Cleveringaleer- stoel" die dit jaar aan de Leidse universi teit is ingesteld en die bestemd is voor onderwijs en onderzoek op het gebied van de meest fundamentele vraagstukken van de twintigste eeuw zoals oorlog, revolutie, totalitaire staatsvormen, vrijheid, demo cratie en ontwikkelingsproblematiek. In zijn historische schets zei prof. Sijes dat zich in hedendaagse links- marxis tische kringen een opvatting schijnt te ontwikkelen die tegenovergesteld is aan die in de jaren dertig. Volgens de toen malige radencommunisten dienden de ar beiders een open strijd met de politie uit de weg te gaan. Als voorbeeld wees hij op de opvattingen van de Franse marxis tische antiparlemenlaire beweging, zoals die naar voren trad in de figuur van Cohn- Bendit, voorjaar van 1968. Prof. Sijes is het met de door die beweging gepropa geerde provocatie van het gezag niet eens. Naar zijn mening worden onder die om standigheden de politieke tegenstellingen slechts kunstmatig verscherpt. De botsing met het gezag komt dan niet uit de samen leving zelf voort. Alleen zelf gerijpte, on verzoenlijke tegenstellingen met het gezag zijn voorwaarden voor een revolutionaire situatie. Het bewust hanteren van de pro vocatie, het uitlokken van geweld doet prof. Sijes sterk denken aan een van de leerstukken van het leninisme, het mani puleren met mensen op grote schaal. De Leidse hoogleraar voelt zich meer verwant met de opvatting dat de bereidheid tot daadwerkelijk verzet in de maatschappe lijke strijd niet van buitenaf komt, maar een activiteit is die uit de mensen zelf ont spruit. ADVERTENTIE 1 f x. LEIDEN. Doceren en discussiëren over revoluties, opstanden, stakingen, tota litaire regimes, vereisen koelheid van den ken. Ik ben niet gekomen om u een poll-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13