„MIJN MENSEN WORDEN NIET VOOR DE LEEUWEN GEGOOID" Frans van Klingeren gaat zelfverzekerd DORA PAULSEN: Een moedige vrouw Philoktet: waarheid als leugen gebruikt De Sint met een fijne neus geeft Strawinsky verkoopt manuscripten n f-lfs Lsl *3 I FIV T.V. vanavond Onderwijs problemen op beide zenders VOLMAAKT TONEEL DOOR HAMBURGS GEZELSCHAP Heintje's hit in Amerika Radio vrijdag TV donderdag TV vrijdag DONDERDAG 3 DECEMBER 1970 (Van onze correspondent) DEN HAAG „Ik doe effe Knok ke, zul je me niet horen zeggen. Een leuk tussendoortje, zal ik nooit be weren. Wel een uitdaging, die me een pondje of twintig lichter gaat maken". Frans van Klingeren (52) is dezer dagen door Casino-directeur Jacques Nellens aangesteld als ploegleider van het Songfestival Knokke 1971. De Nederlandse afvaardiging, waarover - <Ï0> ,Ik ben niet bang' Internationaal S 8 ^SSi 86 i 8 S. V AMSTERDAM De opvoering van „Philoktet" van Heiner Müller door het Deutsches Schauspielhaus uit Hamburg gisteren in de Amsterdam se stadsschouwburg was een triomf van de Duitse toneeltraditie. Zelden ziet men zo'n volmaakte voorstelling. Dat wil zeggen vorm en inhoud ko men volkomen met elkaar overeen. O L-OOOT Feestelijke karaffen, luxe flacons en fleurige verpakkingen. Allemaal op en top Boldoot. Voor de Sint met een fijne neus DOOT NEW YORK (AFP) De 88-jarige Igor Strawinsky wil een belangrijk aantal do cumenten en manuscripten, waaronder de partituur van „Le sacre du priniemps, ver kopen om, naar hij zegt, zijn hoge ziekte kosten en belastingen te kunnen betalen. Hij vraagt voor de collectie (ruim 12,5 mil joen gulden).De bibliotheek van het Ame rikaanse congres zou belangstelling heb ben voor de verzameling, die ongeveer 7.600 pagina's handschriften en circa 17.000 diverse documenten omvat. De congres bibliotheek heeft niet voldoende geld, maar zij hoopt op een schenking die haar in staat zou stellen de belangrijke collec tie manuscripten, die zij rechtstreeks van Strawinsky heeft gekregen, uit te breiden. Naar verluidt zou de componist met ge noegen heben gehoord dat er in Rusland, zijn geboorteland, belangstelling voor de manuscripten bestaat. Sinds de dood van Stalin worden zijn werken in de Sov jet-Unie gespeeld. hij de scepter moet zwaaien, is er dan nog wel niet, Van Klingeren echter, lijkt hierdoor allerminst getemperd in zijn enthousiasme over het komen de festival. Hij is er van overtuigd een keurploeg voor Knokke (9 tot 15 juli) te kunnen samenstellen. „Ik heb voldoende festival ervaring en bereikte reeds leuke resul taten met Nederlanders in het buiten land". Daarbij komt nog, dat manager en theaterdirecteur (ANOVA) Van Klin geren volkomen zeker is van het vele ta lent dat Nederland rijk is. Namen wil hij niet noemen. Op suggesties kan hij niet ingaan. Het is nog te vroeg dag voor de kersverse ploegleider om nu al met eventuele ideeën op de proppen te komen. „Tegenover het festival sta ik nog vol komen maagdelijk. In januari ga ik op speurtocht naar talent, waarna ik eind februari-begin maart de ploeg definitief wil hebben samengesteld. Een makkelij ke ploegleider zal ik niet zijn. Van het begin tot het eind worden ze door mij be geleid. De ploeg zal dag en nacht moeten werken. Mijn mensen worden niet voor de leeuwen gegooid, hoeven een paar uur voor de voorstelling geen laarzen te le nen van andere artiesten en zullen gede gen voorbereid naar Knokke gaan". Het spuien van dergelijke opmerkingen duidt op enige Knokke-ervaring. Die is Van Klingeren niet vreemd. Hij mag dan wel voor „het eerst" van zijn leven als ploegleider naar deze plaats gaan, het wel en wee rond de Europa-beker voor zongvoordracht in de afgelopen twaalf jaar is hem bekend. Hij was er in 1961 als personal manager van Corry Brokken, in 1964 in diezelfde functie met Shirley en verbleef er tevens een paar keer als „observer". Zegt er (Van onze kunstredactoe) HAARLEM. Dora Paulsen was een moedige vrouw. In Duitsland was ze dat reeds als toneelspeelster, in ons land be wees ze dat nogmaals door in het kunste naarsverzet een grote rol te spelen. La ter bewees ze het weer, door op late leeftijd opnieuw op de planken te komen ook voor de televisie, waar haar naam vooral bij de ouderen nog altijd een be grip bleek te zijn. Ter gelegenheid van een van die op tredens, is ze door ons TV medewerk- Dora Paulsen op 66-jarige leeftijd. ster geïnterviewd: „Ik ben geboren op de Bühne", zei Dora Paulsen, „op het toneel zal ik sterven". Deze „wens" ging niet in vervulling, maar gelukkig is haar het lot bespaard dat sommige oudere toneelkunstenaars treft, namelijk volkomen onbekend te sterven. Ze bleef, zij het de laatste paar jaar op enige afstand, een figuur die het toneelleven bleef volgen en door haar col lega's niet werd voorbijgezien. Onze medewerkster schreef destijds on der meer: Dora Paulsen is van professie eigenlijk toneelspeelster. Echter in haar begintijd verdiende zij bij het grote to neel niet meer dan 100 mark. Voor bij verdienste nam ze na afloop van de uit voeringen de kleinkunst erbij. Knusse kleine Berlijnse cabaretjes, waarin nog al wat politieke noten werden gekraakt En dat werd dan ook de reden dat Dora Paulsen in 1933 haar land verliet. Dora Paulsen begon in haar Neder landse carrière bij Louis Davids in het Kurhaus te Scbeveningen. Daarna ging zij naar Amsterdam, waar ze in Tuschin ski werkte, met Rudolf Nelson. In 1937 trouwde Dora Paulsen met de schilder J. J. Voskuil. In de oorlog heeft Dora Paulsen resoluut geweigerd verder te werken. „We hadden bij ons een soort opvangcentrum voor onderduikers", ver telde ze. „Eenmaal ben ik gepakt, maar ze lieten me weer los. Ik was ook niet bang dat er iets zou gebeuren. Ik ben trouwens nooit bang. Zelfs niet voor het idee oorlog, ondanks het feit, dat ik het wereldgebeuren op de voet volg. Toch kan ik me de angst van jonge mensen wel voorstellen. Het is die angst voor het leven, die ze van het ene mo ment in het andere doet leven. Dora Paulsen heeft tot in haar laatste levensjaren veel contact met de jeugd gehad. Naast haar werk gaf ze chanson- lessen op de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Pas op haar zestigste jaar, twaalf jaar geleden, vatte ze weer moed op om op te treden. Het was op verzoek van vele bewonderaars. Vaak opgetreden is ze niet meer, maar nu en dan liet ze zien wie ze was en ze hield bij de ouderen de herinnering levend aan „hoe het was" Het was dan ook om die reden, dat de chroniqueur van het Nederlandse caba ret, Wim lbo, haar kort geleden nog voor de televisie haalde. FRANS VAN KLINGEREN vele blamages te hebben gezien en spreekt nog schande over enkele gebeur tenissen, zoals onverantwoord repertoire en keuze van kleding van Nederlandse afvaardigingen. „Hoewel ik die reglementen nog niet heb ontvangen, ziet het er dit keer wel uit, dat ongeveer twaalf landen aan het geheel gaan deelnemen. Ook de samen stelling van de ploegen verandert. Drie artiesten in plaats van vijf". Waar gaat Van Klingeren in zijn keu ze vanuit? „Ik wil beslist niks ten nadele van mijn voorgangers zeggen, maar vind het toch zaak meer te gaan letten op een inter nationaal verantwoorde keuze. Die was er nauwelijks. Komt het buitenland mei grote goden op da markt, dan moet je het belang van je ploeg laten voorgaan en het aandurven om te veranderen". Over de belangstelling van Nederland se artiesten lijkt Van Klingeren zich niet al te druk te maken. Heeft hij zo'n ver trouwen in de interesse voor een derge lijk festival? Vastberaden: „Vergeet niet dat Knokke voor velen een grote ervaring betekent Vaak een goed begin of een enorme rug gesteun. Ik ben er zeker van, dat er vol doende aanvragen komen. Wat wil Van Klingeren tenslotte zelf als ploegleider bewijzen? In alle ernst: „Mijn 25-jarige ervaring in het vak en Nederland. Voor mij is het een allerpleziergiste uitdaging. De Nederlander is zeer chauvinistisch en hieraan kun je alleen maar positief be antwoorden door Nederland in het buiten land te bewijzen. Festivals zijn daarvoor heerlijke uitdagingen. wkwwkwwmvwwwwwwwiaa» Nederland 1. De VPRO direct al na de Lamaars en het nieuws. Betty Boop opent de show. Dan in de ru briek Namens een gesprek met en over Dirk Mulder een Groningse knaap die zich het lot van de werken de jongeren heeft aangetrokken, om dat hij er zelf een van hen is. Bob Ris maakte het programma en is ook de gesprekspartner. Aansluitend aan het tweede jour naal de actualiteitenrubriek Was er nog wat en een filmpje met het duo Stan Laurel en Oliver Hardy. Bob Ris, die ook al actief was in het uurtje voor het journaal komt nu nog eens terug. Hij maakte samen met Pieter Verhoeff de film Van wie is die School. Het is een programma over de onderwijsvernieuwing. Hoofd zakelijk gaat het over de inspraak van ouders in de school. Bob Ris be zocht een school voor basisonderwijs in Zwolle, waar de ouders met de on derwijzers samen het opvoeden van de kinderen ter hand nemen. Dat er ook andere scholen zijn laat Pieter Verhoeff zien. In kleur brengt de VPRO vervolgens een show met en rond Alan Price en Georgie Fame. Het zijn twee artiesten die al een hele tijd meespelen in de popscêne. Het volgende halve uurtje is voor een interview. Huib de Vries en Joop van Tijn zijn verantwoordelijk voor de keuze van de geïnterviewde. Het is minister Beernink. Na het laatste journaal vervolgt de stichting Teleac het programma met de herhaling van de elfde les uit de cursus dammen voor beginners. Nederland 2. Van de TROS een pro gramma met spanning, dans en infor matie, maar eerst komt de NOS met de Woefs, het journaal, de parlemen taire rubriek Den Haag vandaag, van Gewest tot Gewest en de tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme. Dan het tweede nieuwsbulletin met daarna de TROS. Eerst een afleve ring van de serie, die de prijs voor de meeste onwaarschijnlijkheden in de wacht sleept, namelijk Mission Im possible. De lichte toets komt hierna in de vorm van een show Sing and Swing with Lulu. Het bekende Engel se popzangeresje, van wie we overi gens niet zoveel meer horen, zingt een aantal leuke liedjes. Fieke van Westreenen heeft de regie van dit pro gramma, waaraan ook de dansgroep Pan's People meewerkt. Vervolgens de informatie. In het kader van het natuurbeschermings jaar N 70 wordt veel aandacht be steed aan het milieubeheer. In deze documentaire wordt de vraag gesteld, wat de prijs is, die wij moeten beta len voor onze welvaart. Twintig mi nuten is uitgetrokken voor dit belang rijke onderwerp, daarna komt Paul Wallenburg met zijn rubriek Podium waarin jonge kunstenaars de gelegen heid krijgen zich aan het publiek voor te stellen. Vanavond is dat de pianist Hans Oudenaarden, die werkjes speelt van Debussy, Chopin en Liszt. De gezamenlijke kerken vervolgen op deze donderdag de serie van Dr. Peter Hofstede over het gezag. In de ze vierde aflevering De onderduikers van Heemskerk, waarmee dan be doeld wordt de leerlingen van de pe dagogische academie in Beverwijk, die na het conflict aldaar van school ge stuurd werden en die nu in een eigen schooltje proberen zich op hun eind examen voor te bereiden. Na het laatste nieuws tot slot van de donder dag van Teleac de 6e les uit de cur sus Onze landbouw nu en straks. UWVWVWWWWWVWVWWWWWWWWWWWWWWVWVWWWWWWVWWWWWWWWWWWWWWV" Regisseur Hans Lietzau en zijn mede werker voor de pantomimische gebaren ADVERTENTIE <yff> luxe vapo f 14,25, spray f 6,95 m miiiiiiiiiiiiiii iiiMiiitmnnimtimi van 2,85 tot/17,40 en bewegingen Jean Soubeyran hebben elk gebaar, elke beweging, de wijze van uitspreken van letterlijk elk woord wel doordacht vastgelegd. De drie spelers (Helmut Griem, Martin Benrath en Wolf R. Redl) voeren dat alles met een on gelooflijke concentratie uit. Niets wordt aan het toeval of aan de stemming van het ogenblik overgelaten. Philoktet" isg ebaseerd op een episo de eerder gedramatiseerd door Sofokles, uit de Trojaanse oorlog. De Griek Phi- loktetes wordt, omdat hij door een slan genbeet is gewond, bijna stervend door zijn landgenoten achtergelaten op het eiland Lemnos. Met een ongelooflijke wilskracht blijft hij in leven, zij het deer lijk verminkt. Na negen jaar komt Odys- ses, de sluwe vos, terug met de zoon van Achilles, Neoptolemos. Zij komen Philoktet halen, omdat diens pijl en boog (van Herakles afkomstig) in de strijd tegen de Trojanen kan helpen. Bij Heiner Müller gaat het om waar heid en leugen in onze menselijke sa menleving. Philoktet is de waarheid; Odysseus de vleesgeworden leugen; Neoptolemos een beïnvloedbaar werktuig. Hoewel contact met anderen hem na ne gen jaar zeer welkom is, ziet Philoktet dit als corruptie, als verraad aan zijn eigen waarheid. Zich afgeven met een Odysseus die hem alleen heeft gelaten, is te veel gevraagd. Een dergelijk waarheid is haast onbestaanbaar. Philoktet wordt dan ook gedood. Door Neoptolemos. Maar Odysseus ziet mogelijkheden om zelfs het lijk van deze „waarheid" voor zijn oor logspropaganda te gebruiken. De waar heid als Leugen gebruikt. Een andere ont wikkeling dan bij Sofokles, die Herakles laat opdraven. Op een open toneel ziet men een schuin- lopende houten vlonder, die het eiland voorstelt waarop Philoktet woont. De drie spelers dragen maskers; Odysseus en zijn gezel witte; Philoktet een zwart masker, ook zijn linkerbeen is zwart. Hij is deer lijk verminkt, gieren boven het eiland wachten op zijn dood. Helmut Griems' vertolking van deze rol wekt deernis on danks alle gestyleerde taal en beweging. Naast de vlonder staan een gong en een tafeltje, waarop requisieten en glaasjes water: de spelers onderbreken af en toe het spel om wat te drinken, even rust voor de volgende ronde. Ook staat er een miniatuurgongetje en een minia tuur-tafeltje. Die zijn nodig voor een soort tussenspel, waarbij twee spelers clownmaskers opzetten en een uiterst ko misch schijngevecht opvoeren. Ook het korte voorspel wordt met clownsmaskers op gespeeld. Het gruwelijke is dan, dat een der spelers (Philoktet) zijn masker afzet om een doodsmasker te laten zien. Hij zegt dat er niet te lachen valt. Ook hier in een paar gebaren het thema waar heid en leugen. De ijzeren consequentie van de schrij ver, die stelt maar niet moraliseert, is terug te vinden in de regie-opvatting van Lietzau, die expressionistische en Brech- tiaanse vormen gebruikt. Het lijkt met het eindpunt van deze tradities; de vol maakte kristallisatie. Nog één stapje ver der en een ijdele gekunsteldheid is het gevolg. J. HEIJER HOLLYWOOD Het zangfenomeen Heintje is het deze week gelukt de Amerikaanse hitparade te veroveren. In het internationale vakblad voor de muziekindustrie „Billboard" schittert Heintje voor het eerst in de lijst van de tweehonderd best verkochte lang speelplaten op de 167e plaats met de Amerikaanse lp „Mama". Heintje verblijft momenteel in Hol lywood voor de opnamen van vier Chevey-showstelevisieprogramma's gesponsored door de Chevrolet auto mobielfabrieken HILVERSUM I. 7.00 Nws. 7.11 Het levende wooord. 7.16 Badinerie. (7.30 Nws; 7.32 Actua liteiten; 8.00 Nws). 8.25 Overweging. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00 Gymn.) 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade. 11.00 Nws. 11.03 Voor de zie ken. 11.55 Meded. 12.00 Gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Meded. land- en tuinbouw: 12.30 Nws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar). 14.05 Schoolradio. 14.30 Licht muz. progr. 14.55 Verz.progr. 16.00 Nws. 16.03 Disco-Drive-In. 17.00 Aktua/ SDortkompas. (17.05 Uit de pers). 18.00 Actueel progr. (18.30 Nws; 19.00 Wereldpanorama). 19.30 Gew. muz. 22.00 Amus.muz. 21.03 Kunst- en vlieg werk. 21.08 Hoorspel. 22.00 Aktua-Ma- gazine. 22.30 Nws. 22AO Hu'len 00 de trap. 23.05 Apollo XXI. 23.30 Licht muz. progr. 23 55 Nws. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Lichte gramm.muz. (8.00 Nws; 8.11 radiojourn.; 8.30 De groenteman) 9.00 Mod. muz. (9.35 Waterstanden). 10.00 Voor de kleuters. 10.20 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws). 11.30 Mod. muz. 11.55 Beursber. 12.00 Blik op de wereld. 12.30 Overheidsvoorl. 12.40 Lichte muz. 12.50 Praatje. 13.00 Nws. 13.11 Actua liteiten. 13.20 Mod. liederen. 13.45 Mod. muz. 14.00 Ruimte. 15.00 Aspekten ka- mermuz. 15.40 Toerismo. 16.00 Muz. (16.00 Nws; 17.55 Meded.; 18.00 Nws; 18.20 Uitz. C.P.N. (20.15 Mod. muz. In de pauze: 21.20 Radiophilharmon. orkest. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Licht gevar. pl. progr. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. 10.00 Nws. 10.03 Muz. (11.00 Nws). 12.00 Nws. 12.03 Pers Vers. 13.00 Nws. 13.03 Europees Popparle- ment. 14.00 Nws. 14.03 De Felix Meur- ders Show. (15.00 Nws). 16.00 Nws. 16.03 Top-30. 17.00 Nws. 17.02 Top-30. BRUSSEL 324 M. 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Etnische muz. 17.00 Nws. 17.15 Jazz- muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Verz.pl. 18.28 Paardesportuitsla- gen. 18.30 Lichte zang. 18.35 Verkeers- wenken. 18.40 Lichte orkestmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte zang. 19.00 Nws. 19.40 Oude muz. 20.00 Muz.progr. 21.00 Actueel documentair progr. 21.45 Literair progr. 22.00 Nws. 22.20 Kleinkunstmagazine. 23.00 Nws. Nederland 1 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 VPRO: Betty Boop (tekenfilm) 19.10 Namens Dirk Mulder. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 VPRO: Was er nog wat. 20.30 Laurel en Hardy. 20.50 Van wie is die school? 21.30 The Price of fame. 22.00 Interview mr. K. H J Beernink 22.30 NOS: Journaal. 22.35 TELEAC: Dammen voor beginners - les 11 (herh.). Nederland II 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Den Haag vandaag. 19.09 Van gewest tot gewest. 19.49 Tips Nat. bur. voor toerisme. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 TROS: Mission Impossible. 21.10 Sing and swing with Lulu. 21.50 De prijs voor de welvaart. 22.10 Podium. 23.05 NOS: Journaal. 23.10 TELEAC: Onze landbouw nu en straks - les 6. Nederland I 10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie. NOS: De Woefs en de Lamaarg. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. E.O.: Gespiegeld in kerkeglas. Requiem. Nader bekeken. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. AVRO: Lijmen (spel). Tour de chant met Therèse Steinmetz. Voor de Vuist weg. NOS: Journaal. TELEAC: Vergadertechniek. 18.45 18.51 18.55 19.00 19.04 19.25 19.43 19.55 20.00 20.15 20.20 21.15 21.45 22.55 23.00 Nederland II 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Ter Visie. 19.30 KRO: Kopduel. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Baron von Münchhausen 21.00 Brandpunt. 21.25 De Wrekers (film). 22.15 Riskante Kerk. 22.45 NOS: Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13