GELD VOOR GUERILLA'S ONTKETENDE DISCUSSIE Lutherse kerk wil een concilie organiseren Nieuwe wegen bij Mill Hill Ook r.k. in acfie Kom over de brug Reis langs stad en land Ds. Zijlstra overleden Mag de kerk kiezen voor de hulp aan vervolgden en onderdrukten? Nieuwe directeur Kerk en Wereid Predikanten willen geen f400 extra Duits verzet Duivel en Beëlzebub Niet enige middel ZATERDAG 5 DECEMBER (Van een medewerker) „Moordenaars en Co" heeft de Rhodesische politicus Philips de Wereldraad van Kerken genoemd vanwege het besluit geld beschikbaar te stellen voor organisaties ter bestrijding van racisme. De conservatieve Sunday e egraph schreef in een hoofdartikel over „Heilige terreur". In Nederland kwamen de Telegraaf en het nesch Dagblad met scherp afkeurende commentaren als zou de Wereldraad rechtstreeks geweld en terreur gaan ondersteunen. Vooral in de Duitse Lutherse Kerk "r is het besluit van de Wereldraad op fel verzet gestuit Het leidde zelfs al tot een tijdelijke blokkering van bijdragen van Duitse kerken aan de Wereldraad. De conservatieve „Noodgemeenschap van Duitse christe nen vroeg zich af of de Wereldraad nu niet een „vijfde colonne van niet-blanke terreur" is geworden en sprak de vrees uit dat het straks kan gebeuren, dat in „onze bijbeluren predikanten geld voor het vermoorden van hottentotten-vrouwen en Duitse boeren in Zuidwest- Afrika inzamelen". Om de macht 200.000 dollar Bezetters M Meer actie Plaatselijke vormgeving Terwijl in Duitsland de golven van het debat over kerk en geweld hoog gaan neem men in Engeland over het algemeen een afwachtende houding aan. De Nederlandse kerken hebben het besluit over het algemeen rustig en met instemming verwerkt. Dr. P. G. Kunst, praeses van de Gereformeerde Kerken, constateerde na een rondreis door Zuid-Afrika, dat de daad van de Wereldraad een goed bedoeld, maar slecht gepresenteerd gebaar is geweest, in frankrijk en de Scandinavische lan den ts het besluit gunstig ontvangen evenals in de kerken in Azië en Afrika De reacties van de oosterse kerken zijn ook instemmend. Een verwijt dat vooral tegen de we reldraad wordt ingebracht is dat men de kerken met dit besluit heeft „over vallen dat het slecht is voorbereid en gepresenteerd. Vertegenwoordigers van de Wereldraad stellen daar tegenover dat dit besluit overeenstemt met wat de Wereldraad al tientallen jaren heeft verkondigd. De enige fout die men ge maakt heeft is dat men verondersteld heeft, dat de ledenkerken de veroorde lingen van het racisme door de wereld raad ernstig zouden nemen Al in de twintiger jaren heeft de in ternationale zendingsraad rassenhaat, rassenscheiding en rassenwaan veroor deeld. De grote assemblees van de We reldraad van Kerken hebben zich na de oorlog keer op keer tegen het racisme gekeerd. Al die uitspraken baatten niet, u in landen, waar men volgens christelijke beginselen heette te willen regeren. In de zestiger jaren trad er een escalatie op. Er ontstonden verzets bewegingen van niet-blanken en de re acties van de blanke regeerders werden harder. Uit de moord op dr. Martin Luther King bleek dat blanken ook be reid waren om iemand te doden, die geweldloze aktie tegen het racisme pre dikte. Er ontstonden gewelddadige ver zetsbewegingen van negers, zoals de zwarte panters in de VS. Het debat over de rassenkwestie ver schoof zich van de vraagstukken van integratie en samenleving naar die van de verdeling van de macht. In de we reldraad is men steeds meer tot de conclusie gekomen dat het in de rassen kwestie vooral om macht gaat en dat een van de machtsmiddelen geld is. ook is men tot het inzicht gekomen dat het rassenvraagstuk een van de grootste, zo niet het grootste probleem is van het samenleven der volkeren Nauw daarmee samen hangt het groei end besef in de moderne westerse we reld dat de samenleving hernieuwd moet worden. De kerken komen dan voor de vraag te staan: mag dat ge weldloos, of mag dat in het uiterste ge val ook met geweld? Met die vragen houdt zich vooral de zogenaamde „Theologie van de revo lutie" bezig. Vorig jaar kwam een kerken-conferen- tie over het racisme in Notting Hill tot de conclusie, dat aktie nu geboden was om een radikale vernieuwing van de samenleving te bevorderen, dat het ging om een herverdeling van politieke macht en dat de kerken een lichtend voorbeeld zouden kunnen geven, als zij geld voor de bestrijding van het racisme ter beschikking zou den stellen. Het centraal comité van de Wereld raad besloot daarom vorig jaar in Can terbury om een programma op te stel len voor de bestrijding van racisme en een fonds te stichten om slachtoffers van het racisme te helpen. Er werd een adviescommissie benoemd, die een lijst moest opstellen van organisaties, die voor financiële steun van de Wereld raad in aanmerking konden komen- De organisaties, die voor de steun in aan merking wensten te komen, gaven voor al de uitdrukkelijke toezegging dat zij het geld niet voor gewelddadige doel einden zouden gebruiken. In september 1970 besloot het uitvoe rend comité van de Wereldraad om 200.000 dollar onmiddellijk over negen tien organisaties te verdelen. De orga nisaties, waaronder bevrijdingsbewe gingen in de Portugese koloniën Ango la en Mozambique, ontvangen elk twee duizend tot twintigduizend dollar onder meer voor onderwijs, medische zorg, zorg voor weduwen en wezen en verbetering van de infra-structuur. Voor het eerst subsidiëren kerken daarmee niet-blanke vrijheidsstrijders christenen en niet-christenen. Dit houdt ook in, volgens dr. Sjollema, dat Wft,i>1,>*t,t,>w,|""""""nrlnnnnnfinnniiwfirMinfifuuu De generale synode van de Neder landse Hervormde Kerk heeft tot direc teur van de Stichting Kerk en Wereld, Driebergen benoemd ds. F. N. M. Nijs- sen. Hiermee wordt voorzien in de va cature die ontstaat als dr. J. M. van Veen, één der huidige directeuren, in december met emeritaat gaat. Ds. Nijs- sen zal zijn nieuwe functie aanvaarden ©p I februari 1971. anti-racisme-organisaties, waarvoor het middel van het geweld een laatste mo gelijkheid schijnt te zijn, niet langer automatisch van morele en praktische steun van de Wereldraad uitgesloten blijven. Bij de Wereldraad herinnert men eraan dat toen de kerken miljoe nen voor hulp aan Biafra schonken er ook niet gevraagd werd naar de beste ding van het geld. Nu echter wel de uit drukkelijke toezegging is verkregen, dat het geld niet voor gewelddadige doel einden wordt gebruikt, roepen sommige christenen moord en brand en verkon digen, dat met geld van kerken geweld en terreur wordt ondersteund. Het debat over de 200.000 dollar te gen het racisme is het felst opgelaaid m West-Duits land. Een van de be langrijkste tegenstrevers van de We reldraad is daar de lutherse bisschop Woelber van Hamburg. Hij ziet in de daad van de Wereldraad een doorbraak van de „theologie der revolutie", een herleving van het kruistocht-idee, waarbij de kerk naar het zwaard grijpt. De Wereldraad stort de kerken, vol gens bisschop Woelber, in politieke verwarring en verstrikking. Een com plicatie is in Duitsland wel dat de kerken er haar geld voor verreweg het grootste deel uit belastingen ont vangen. De oude eerbiedwaardige probst Grüber, voorman van de be lijdende kerk in de oorlog en helper van de joden, heeft gewaarschuwd dat men kerkelijke belasting niet op deze wyze kan aanwenden voor bestrijding van het racisme. Als de kerk op deze een daad van geloof." „Overal waar leed ontstaat, waar wonden te helen en mensen te voeden zijn, willen wij dat d°en aan beide zijden", stelt bis schop Woelber. „Waar we ook staan, zullen we vuile handen maken. Juist daarom moet de kerk als ruimte van verzoening en vergeving behouden blijven Twee volkomen met elkaar botsende standpunten dus van twee Lutheranen. De generale synode van de verenigde Evangelisch-Lutherse Kerk van Duits land heeft een tussenweg gevonden. Zij uitgesproken: „Wij ontkennen niet, dat het christenen geboden kan zijn, het recht van de naaste desnoods ook met geweld te verdedigen of te veroveren, wanneer dat in politieke, sociale en economische onderdrukking voortdurend wordt verwacht. De kerk zelf zou echter door aanwezigheid van geweld haar getuigenis weerspreken en haar streven naar verzoening en vrede ongeloofwaardig maken. Zij faalt dan ook in haar opdracht, wanneer zij an- besluit geen politieke beslissing, maar dere middelen ter beschikking stelt, die direct of indirect het gebruik van ge weld bevorderen." Dus wel de individuele christenen, maar niet de kerken zouden geweld mogen gebruiken of steunen om recht te verkrijgen als uiterste middel. Als eerste Duitse kerk heeft de Evan gelische Landskerk van Hessen-Nas- sau besloten om 100.000 mark over te maken aan de Wereldraad voor be strijding van het racisme. De waar nemend voorzitter van de Synode Oberkirchenrat Karl Herbert, zei dat' het met deze 100.000 mark op een budget van tweehonderd miljoen mark ging om een demonstratief ge baar. Het is volgens hem hoog tijd dat de kerk een teken stelt. Sommigen voeren aan, dat er behalve opdringen aan anderen, die daardoor dood of levenslange gevangenisstraf moeten trotseren. Zij kunnen ook geen geduldig dragen van lijden prediken, dat zij niet moeten dragen. Maar er kan' een rechtvaardige rebellie zijn, evenals een rechtvaardige oorlog en wij kunnen met zonder onoprecht te worden onze steun onthouden aan hen, die besloten hebben om het zekere lijden te aan vaarden, dat besloten ligt in zulk een rebellie." Het rapport constateert terecht, dat het huichelachtig is van westerse chris- tenen om geweldloosheid als de enige weg aan te bevelen, terwijl zij zelf tot het grootste geweld dat de wereld ooit aanschouwd heeft bereid zijn om hun eigen vrijheid en rechten te verdedigen. Geweld is de enige weg, die voor vele Afrikanen is overgebleven om hun recht en vrijheid te verkrijgen. Geweld loze methodes zijn vastgelopen in inti- midatieterreur en geweld van de heer sers. De commissie constateert, dat in zuidelijk Afrika 31 miljoen niet-blanke mensen worden geregeerd en overheerst door een minderheid van vier miljoen blanken. De niet-blanken hebben geen stem in de regering en hun worden de meest elementaire rechten ontzegd. Tot dat onrecht behoren: weigering van stemrecht, weigering van het recht om te wonen en werken op de plaats waar men verkiest, ongelijkheid in beloning en in arbeidsomstandigheden, onthou ding van het recht om te trouwen met de persoon van zijn keuze, onthouding van het recht van vrijheid van spreken en vergaderen, strenge beperking van onderwij smogelij kheden, voortdurend bloot staan aan de kans op arrestatie en willekeurige acties van de politie. De secretaris-generaal van de We reldraad van Kerken, de Amerikaan dr. Eugene Carson Blake, vindt dat het niet voldoende is om geld te geven voor de bestrijding van racisme, zoals de Wereldraad, nu gedaan heeft, of om enkele Afrikaanse vrijheidsstrijders te ontvangen, zoals de paus onlangs ge daan heeft. De kerken en haar leden zullen meer acties moeten ontplooien. Christenen hebben de plicht om na te gaan, hoe hun regeringen en hun industrieën be trokken zijn bij blank racisme en daar door mede verantwoordelijk zijn voor wat er in Zuid-Afrika en andere delen van de wereld gebeurt. Dr. Blake noem de hier met name de Caborra-Bassa- dam, die met medewerking van wester se regeringen en ondernemingen zal worden gebouwd in Portugees Mozam bique en de positie van het blanke be wind in zuidelijk Afrika zal versterken Blake riep op om zich met kracht tegen de bouw van de dam te verzetten Hij prees Zweden, Italië en Engeland, die zich al uit het projekt hebben terugge- trokken. Eén van de positieve gevolgen van het besluit van de Wereldraad is geweest -v, dat er in de kerken nu eindelijk ern stige discussies worden gevoerd over de problemen van geloof en geweld, van kerk en revolutie. Wat karre- vrachten papier niet hebben bereikt, hebben nu 200.000 dollar teweeg ge- bracht. De kerk komt nu te staan voor de vraag, wat zij als kerk doet tegen onderdrukking en onrecht. Het opmerkelijke is dat hier weer een debat ontstaat dat zich tussen louter blanken afspeelt. Dr. Blake heeft ook terecht gevraagd, of het niet goed zou zijn, wanneer blanke christenen en ker ken, die steun aan revolutionaire bewe gingen in Afrika afwijzen, eens gingen praten met vertegenwoordigers uit de bevrijdingsbewegingen in Afrika. Op merkelijk is ook dat kerken, die nu steun aan revolutionaire bewegingen veroordelen, vrijwel nooit het geweld hebben veroordeeld dat blanke regeer ders hebben uitgeoefend tegen niet- blanken. Het is helemaal opmerkelijk, dat uitgerekend Duitse kerken zich te gen geweld keren, die enkele tientallen jaren geleden het geweld nog zegenden. Het is duidelijk, dat de kerken zich hier op een uiterst gevaarlijk terrein begeven. Maar wie zou willen beweren dat de kerken dat niet mogen? De ker- s^?n met vuile handen in de we reld Zij hebben al te veel geweld toe gelaten en zelfs gezegend in deze we reld. Ieder mens, ieder christen, heeft deel en schuld aan het geweld in deze wereld, alieen al via de belastingcenten, die hij betaalt. Er is geweld en geweld: geweld van onderdrukkers en contra- geweld van hen, die zich willen bevrij den. In bepaalde omstandigheden kan en mag geweld gebruikt worden als uiterste middel. Maar dan nog mogen kerken en christenen zich nooit vast leggen op geweld als enige middel. Zij moeten altijd blijven zoeken naar een uitweg uit het geweld „Velen zulien blij zijn", aldus Genève, „dat de Wereldraad energie, moed en geloof genoeg bezit om een dergelijk be sluit te nemen. Enkelen zullen er wel licht trots op zijn tot de christelijke kerk te behoren. Allen echter moeten nu in alle duidelijkheid inzien, waarom wij christenen bidden: „Heer, erbarm u onzer". (Van onze correspondent) ROOSENDAAL. De missieprocuur van de Congregatie van Mill-Hill gaat nieuwe wegen inslaan. Bestond het werk van de procuur tot nu toe hoofd zakelijk uit het verwerven van finan ciële steun voor de missionarissen en hun opleiding, men gaat dit trachten door voorlichting, lectuurvoorziening, het stimuleren van vormings- en ge spreksgroepen een missie-mentaliteit te kweken in veel bredere kring dan voor heen. Speciaal zal men zich richten tot de jongeren op universiteiten, in kazer nes, tot verpleegsters, mensen uit het onderwijs enzovoorts. Belangstellenden zal worden gewezen op de mogelijkheid zich in dienst te stellen van de missie en het ontwikkelingswerk in de gebie den waar Mill-Hillers werkzaam zijn. In aansluiting op een onlangs door het generaal kapittel genomen besluit, zal het voor dergelijke lekenwerkers mo gelijk zijn tijdelijk of voor het leven lid te worden van de congregatie. De generale synode van de Neder landse Hervormde Kerk is er met veer tig tegen acht stemmen mee akkoord gegaan dat voor de tweede, in 1972 te houden interkerkelijke hulpactie „Kom over de brug" ook de Rooms-Katholie- ke Kerk als deelneemster zal worden uitgenodigd. De Gereformeerde Zen- dingsbond in de Hervormde Kerk had nadrukkelijk laten weten, niet mee te doen als de r.k. kerk zou worden uit genodigd. A. VAN DER HEUVEL wyze geld van belastingbetalers gaat gebruiken zal dit de uittocht uit de kerk nog versnellen, vreest probst Gruber. Martin Niemöller, die niet zo gelukkig is met het besluit van Genève heeft dezelfde vrees- Lijnrecht daar tegenover staat de mening van „Oberkirchenrat" W. Kratz, die in Die Zeit onder meer het volgende heeft geconstateerd: „Het is nauwelijks te begrijpen, dat dezelfde kerkelijke kringen, die voor enkele jaren het verdrag over de geestelijke verzorging in de krijgsmacht verdedi gen, waarmee zy op zijn minst indirect militair geweld als een geoorloofd in strument voor orde erkend hebben, nu opeens iedere goedkeuring willen ont houden aan degenen, die zich in nood weer bevinden en in noodweer geweld gebruiken. Daarbij staat het geweld van de Afrikaanse bevrijdingsbewe ging in geen verhouding tot de ter- reurinstrumenten, waarover de Duitse „Bundeswehr" beschikt. Meet men in de kerk met twee maten? Protesteert men tegen ieder geweld en veraf schuwt men in werkelijkheid toch slechts geweld „van onderen?" Is het werkelijk het geweld, of is het veeleer de herverdeling van de macht die men vreest?" De kerk kan volgens Oberkirchenrat Kratz niet politiek neutraal blijven: een kerk, die de onderdrukten niet helpt, helpt de onderdrukkers. De kerk moet kiezen tussen mede-schuld aan het tijdelijke geweld van de opstand der onderdrukten, of mede-schuld aan het blijvend geweld van de onderdruk kers. De nieuwe president van de Lu therse wereldbond, de Fin Mikko Juva, drukt het zo uit: „Rassendiscriminatie is zonde. Zonde moet bestreden worden en degenen, die zonde bestrijden moe ten ondersteund worden. Daarom is dit blank ook zwart en bruin racisme is. Maar na vier eeuwen kolonialisme en kapitalisme, die de blanken grote rijk dom hebben gebracht, mag er eerst wel eens wat gedaan worden aan het blan ke racisme, dat zich momenteel vooral concentreert in zuidelijk Afrika. Deze hulp wordt gegeven als teken, dat niet alleen de individuele christen, maar ook de kerk tot solidariteit met ver volgde en in noodweer handelende men sen verplicht is, aldus Oberkirchenrat Herbert. In sommige commentaren werd de moedige beslissing van de kerk van Hessen-Nassau vergeleken met het „uit drijven van de duivel met Beëlzebub". Opmerkelijke reacties zijn ook uit Engeland gekomen. Een werkcommis- sie van de Britse raad van kerken en de conferentie van Britse zendings genootschappen heeft daar een rapport getiteld: „Geweld in zuidelijk Afrika een christelijke taxatie", opgesteld. Dit rapport komt tot de conclusie dat christenen in bepaalde gevallen onder bepaalde voorwaarden steun moeten verlenen aan revolutionaire bewegin gen. De commissie bestond uit dertien mensen, die tientallen jaren gewerkt hebben in kerk en zending in Afrika en het verre oosten en van wie men dus met kan zeggen, dat zij niet weten waarover zij praten. Deze commissie kwam onder meer tot de volgende con- clusie: „Wij zijn ons wel bewust dat gewapend verzet tegen een regering onontkoombaar lijden meebrengt voor vele mensen en duidelijke vernietiging van vele mensenlevens. Ondanks de grote morele moeilijkheden is strijden voor een rechtvaardige zaak door het christelijke geweten algemeen aanvaard als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De actie van degenen die rebelleren, moet evenals van degenen die oorlog voeren, onderworpen worden aan een zedelijk oordeel, zowel wat de middelen als wat de doeleinden betreft. Zij, die zelf in comfort en veiligheid leven, kunnen geen gewapende opstand In het hoofdkwartier van de We reldraad van Kerken in Genève lo pen twee Nederlanders met dubbele wallen van vermoeidheid onder de ogen rond: ds. A. van der Heuvel en drs. B. Sjollema. Zij hebben de af gelopen weken stad en land afgereisd om kerk en wereld uit te leggen, waarom en waartoe de Wereldraad 200.000 dollar ter beschikking heeft gesteld aan negentien organisaties ter bestrijding van de gevolgen van racisme. Er zijn wel tonnen uitge geven aan al het papier, waarop in de afgelopen vijftig jaar kerken het racisme met woorden hebben ver oordeeld. Nu kerken echter voor het eerst een daad stellen is er een storm losgebarsten. Premier Vorster van Zuid-Afrika heeft de hulp van de Wereldraad onmiddellijk betiteld als steun van kerken „aan terroristen" en kerken en kranten, die beter kon den weten, hebben dat bedrieglijke woordgebruik prompt overgenomen. Vandaar de vermoeidheid van ds. Van der Heuvel, directeur van de afdeling voor communicatie van de Wereldraad, die synodes over deze kwestie moet voorlichten en drs. Sjollema, die directeur is van het fonds, dat de Wereldraad vorig jaar ter bestrijding van racisme heeft in gesteld. In de leeftijd van bijna zestig jaar is in het ziekenhuis Delfzicht te Delfzijl overleden Sjoerd Johannes Zijlstra baptisten-predikant. Hij was twintig jaar voorganger van de baptistengemeente in Eindhoven en diende sinds 1966 de gemeente te Delf zijl. Ds. Zijlstra nam in de Baptisten Ge meenten een vooraanstaande plaats in Vele jaren had hij zitting in de bestu rende commissie der Unie, terwijl hij ook deel uitmaakte van de commissie voor de opleiding van voorgangers. Hij is consulent geweest van de baptisten gemeente in IJmuiden. Ook buiten de Baptisten Gemeenten genoot Ds. Zijlstra grote bekendheid. De laatste jaren trad hij op als mede redacteur van het tijdschrift „Het Zoek licht In vele Maranatha-conferenties door het tijdschrift dat eens gesticht werd door de bekende evangelist Joh. de Heer georganiseerd, trad hij als spre ker op. Verschillende malen sprak hii op de Evangelisatielanddagen in Velser- beek. Ds. Zijlstra speelde ook een be langrijke rol in De Evangelische Om roep. (Van een medewerker) De Evangelisch-Lutherse Kerk mag dan klem zijn, bij de oecumene wil zij graag voorop lopen. Als rooms-katho- lieken, hervormden, gereformeerden remonstranten, lutheranen, doopsge zinden enzovoorts elkaar te zijner tijd zullen ontmoeten op een oecu- menisch concilie, zal dat haar werk zijn. Zij zal de andere Nederlandse kerken vragen mee te doen aan zo'n vergadering. De Lutherse synode heeft dat in haar najaarszitting besloten. Drs. J. Kooi- ma™ te Amsterdam had het voorge steld. Hij had de suggestie al eerder gedaan, namelijk op de Algemene Kerkvergadering, die de Hervormde Kerk met Pinksteren in Driebergen hield. Nu kwam hij met dit plan op zijn eigen synode, die er heel veel voor voelde. „Ik heb de indruk dat de kanalen waarlangs de oecumene nu functio neert de Raad van Kerken byvoor- beeld—wat verstopt zijn", zegt de heer Kooiman, als hij na afloop van de synode in de Maarten Lutherkerk in Amsterdam zijn voorstel toelicht Wat ik gezien heb op de A.K.V., en wat ik gelezen heb van het Pastoraal Concilie van de Rooms-Katholieke Kerk heeft my de overtuiging gegeven dat een oecumenisch concilie een nieuwe sti mulans in het kerkelijk leven zou be tekenen. Ik zou één voorwaarde willen stellen: de kerken die meedoen, moe ten bereid zijn eigen identiteit in de waagschaal te stellen. Tegen vrijblij vende discussie heb ik bezwaar." Dacht U dut de andere kerkenen dan vooral de grote de eigen iden titeit op het spel willen zetten "?Tat, wfet ik .niet zeker. Wil de kerk m Nederland iets blijven betekenen, !ültZ Jmen echter gezamenlijk iets moeten doen. Ik heb het plan ook wel gelanceerd, omdat men op de A.K.V. byna uitsluitend sprak over de eenheid tussen de Hervormde Kerk en de Ge reformeerde Kerken. De Rooms-Katho- lieke Kerk en de kleine protestantse kerken liet men buiten spel staan." „Zal zo'n concilie niet gemakkelijk een zaak van de leiding van de ver schillende kerken worden? Zou het grondvlak er veel invloed op hebben?" „Je moet in dit opzicht wel enig nsico nemen. De byeenkomst moet goed voorbereid worden. Als de deel nemers door de basis gekozen worden dan worden er misschien wel enkele leiders aangewezen, maar het meren- Va,\ afgevaardigden zal dan toch wel bestaan uit actieve gemeente werk^ oeii." iedere da^ het kerkelijk ,JZou zo'n concilie ook de bevoegd- teneme°n?"n °m beslissin9™ „In dit stadium is dat niet nodig Maar er worden overal nieuwe vor men van democratie, van inspraak ge schapen. Een A.K.V., een pastoral concilie, kan men niet negeren Als men op zulke bijeenkomsten goed en dls?ussieert, gaat daarvan een grote invloed uit." aldus heeft de synode verklaard Het moet gefundeerd zyn in het gebod van Christus. De eenheid mag nooit een doel zyn Ze is slechts een middel tot apostolaat, diakonaat en pastoraat. Ze is het voorbereidende stadium zo formuleerde prof. dr. C. W. Mönnich het voor wat een kerk eigenlijk moet zyn: een apostolaatskerk. We zijn toch een zendingskerk. Dan zijn we met klaar met het organiseren van een zendingsavond en de afvaardiging van jfehK naar het zendingsterrein. Dat hebben we maar al te vaak gedacht ^ee"d« Prof- Mönnich. Mevrouw ds \ran rfs wöf chendelaar, de presidente van de Nederlandse Lutherse Vrou wenbond zei het in een toelichting op het standpunt van haar bond nog weer anders: „We kunnen er niet mee? zhn Luther d,a\Wij alleen Luthers gegroeid g Uit zijn jasje De eenheid zal niet in de eerste plaats door de „top" moeten worden nagestreefd. Vandaar dat de synode uitsprak dat de oecumene primair een zaak van plaatselijke vormgeving is. Maar dat is het toch niet alleen, merk te ds. W. Bleij op. Als ik met de pas toor tot een vorm van eenheid wil komen, wil ik eerst graag weten of hij mag van zijn baas. Het samengaan met andere kerken is voor heel wat Lutheranen een ac tuele zaak. In veel plaatsen is geen Lutherse gemeente. Wat moeten Lu theranen die daar wonen, nu doen? ZU hunnen het gastlidmaatschap van een andere kerk aanvragen. Maar ds. A. Burghoorn, een van de beide vice- presidenten, was daartegen. Dan ver loopt de integratie niet goed. Deze mensen moeten volwaardig lid van die andere kerk worden, vond hij. Dat betekent overigens niet dat zij dan hun ker"k zouden moeten verlaten. Want de Lutherse kerk heeft geen bezwaar tegen het zogenoemde dub bele lidmaatschap. Een oecumenisch concilie, dat naar de mening van drs. Kooiman in 1972 byeen zou kunnen komen, is niet het enige middel waarmee de Lutherse kerk naar een grotere eenheid met andere kerken wil streven. De synode heeft ook uitgesproken dat er zo spoe dig mogelyk een topgesprek van alle kerken die bij de Raad van Kerken zyn aangesloten, moet worden georga niseerd, opdat men kan komen tot een of andere vorm van samenwerking bijvoorbeeld een federatie of een fusie! Het verlangen om gestalte te geven aan de eenheid vindt zijn grond niet in financiële of statistische gegevens, Het ministerie van Hervormde predi kanten te Arnhem heeft de generale sy node het volgende geschreven: „Ondergetekenden maken bezwaar ^ende vanzelfsprekendheid, waarmee de f 400 extra, afgedwongen door Rot terdamse stakers, thans dreigen te wor den toegedeeld aan alle werknemers Indien deze aktie had geleid tot het uitkeren van een toelage aan alle laagst gesalaneerden van onze samenleving om hun meer soelaas te bieden in de stijgende kosten voor het levensonder houd, dan zouden ondergetekenden dit hebben toegejuicht. Nu echter praktisch elke Nederlander gaat delen in deze toelage worden de laagst gesalarieerden wederom gedu peerd. Mocht het besluit vallen om deze toe lage niettemin ook aan de predikanten toe te kennen, dan stellen ondergete kenden u nu reeds op de hoogte van hun besluit, de toelage te zullen terug- u'n de kerkvoogdij kas". Aldus twaalf hervormde predikanten te Arn- nem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 14