L'Ormindo v
opera uit de begintijd
Een Oidipus
vandaag de
van
dag
„Dagboek" van Van Gogh
door dr. Jan Hulsker
NEDERLANDSE OPERA STICHTING
NEEMT MOEILIJKE TAAK OP ZICH
Lucie Faure kreeg
litteraire prijs
T.Y. vanavond
Reportage over
invloed Chinezen
buiten China
Brandpunt-ploeg
verhoord door
Spaanse politie
Nieuwe Komedie in Brakke Grond
Het boek van de maand:
V ietnam-cabaret
binnen twee uur
uitverkocht
rs Irm.J r»
#11iIi
Radio vrijdag
TV donderdag
TV vrijdag
DONDERDAG 10 DECEMBER 1970
Late ontdekking
Improvisatie-partituur
Ingrepen
Magere tekst
Ditishet recept:
Kaasfonduevan
Nedeiiandsekaas.
Een platenbon
is altijd raak
JSli'SSv"
AMSTERDAM De Nieuwe Ko
medie is een idealistische, enthou
siaste en zeer hard werkende toneel
groep, die zich vooral richt op de
jeugd. De ene produktie na de andere
rolt eruit: voor fabrieksjeugd, voor
kantoorjeugd, voor clubhuisjeugd,
voor middelbare scholieren. Het is
jammer dat we dit gezelschap zelden
of nooit in deze contreien zien.
Brieffragmenten
Veel illustraties
Een platenbon
is altijd raak
Een platenbon
is altijd raak
Met een plaat
vindt iedereen z'n draai
SCHEVENINGEN „Dat de opera
ten dode is opgeschreven meen ik
ernstig te mogen betwijfelen", zegt
dr. Rennert Intendant van de
Staatsopera in München. „De opera
heeft echter alleen toekomst als er
vóór de stem wordt geschreven en
niet er tegen zoals sommige mo
derne componisten doen. Er worden
tegenwoordig opera's gecomponeerd,
die de zangers weigeren te zingen,
omdat zij er hun stem mee zouden
vernielen. Ik ben niet tegen experi
menten en ik kan heel goed begrijpen
dat de componisten zoeken naar mid
delen om de expressiviteit te ver
nieuwen en te verhogen, maar zij
moeten rekening houden met de na
tuurlijke grenzen van de menselijke
stem".
Dr. Günther Rennert is een beminne
lijk mens. hij spreekt op zachte toon en
behoeft niet naar zijn woorden te zoeken.
Wij zitten in de champagne-bar van het
Circusgebouw in Scheveningen, maar wij
behelpen ons met een glaasje sherry en
luisteren naar wat de grote man te zeg
gen heeft. Hij is inderdaad een groot
man hij regisseert niet alleen in Mün
chen, maar ook in Salzburg en in Glyn-
de bourne.
Enige jaren geleden werd „L'Ormin
do' voor het eerst sinds 1644 door de
Glyndebourne Festival Opera opgevoerd
en toen was het ook Rennert die regis
seerde. De voorstelling van de volslagen
onbekende Cavalli-opera had toen een
enorm succes en langzamerhand begin'
nen de opera-gezelschappen in Europa
en Amerika zich te bekommeren over
deze nieuwe aanwinst van het repertoire.
„Het siert de Nederlandse Operastich
ting, dat zij de L'Ormindo in studie heeft
genomen", zegt Günther Rennert „zij
had het zich veel gemakkelijker kunnen
maken"!
Dit compliment is oprecht gemeend
want het is inderdaad niet eenvoudig
om de klok ruim vierhonderd jaar terug
te zetten en bij het begin van de opera
te beginnen. Gemakshalve nemen wij
daar het jaar 1637 voor toen het San Cas-
siano in Venetië zijn deuren opende voor
het publiek. Tot die tijd was de opera
een privé genoegen van de hoge Italiaan
se adel, waarbij het ene vorstenhuis het
andere trachtte te overtroeven in de
pracht en praal van de opvoering.
Om van de opera een winstgevend be
drijf te maken moesten de theater-direc
teuren de kosten zoveel mogelijk beper
ken. De grote orkesten en koren verdwe-,
nen en wat overbleef was een klein aan
tal solisten met een eenvoudige begelei
ding. Het eerste genie van de opera was
Claudio Monteverdi (1567-1643); hi]
schreef een groot aantal opera's waar
van alleen de „Ritorno d'Ulisse" en
„L'Incoronazione di Poppea" bewaard
zijn gebleven. Zijn leerling en opvolger
aan de San Marco in Venetië Fran
cesco Cavalli (1602-1676) moest zich
aanpassen aan de eisen van de zuinige
opera-directeuren, maar dat was voor
hem geen beletsel om toch een veertig
tal opera's te componeren.
Tot een jaar of vijf geleden heeft nie
mand zich om deze nalatenschap be
kommerd. De Engelse musicoloog Ray
mond Leppard ontdekte het manuscript
van L'Ormindo bij toeval in een biblio
theek in Venetië en hij kwam zo onder
de indruk ran de schoonheid van de par
tituur, dat hij besloot deze voor een op
voering te bewerken. De partituur van
Cavalli bestaat namelijk uit niets anders
dan de op twee balken genoteerde mu
ziek zangstem en basso continuo
Gegevens omtrent de regie en de ensce
nering ontbreken ten enenmale, dat werd
in die dagen aan de fantasie van de spe
lers en de dirigent overgelaten.
Raymond Leppard zag zich genood
zaakt om verschillende leemten in de
partituur zelf op te lossen. Hij is er zelfs
niet voor teruggeschrokken om sommige
gedeelten aan te passen aan de eisen
van de tegenwoordige tijd. Zo laat hij
bijvoorbeeld de drie waarzegsters een
toverspreuk zingen, die in de originele
tekst niet voorkomt: „Huat, hanat, Is-
ta, Domiabo, Damnautra" hetgeen zo
veel betekent als: „Hocus, Pocus, Pila-
tus Pas". Aan het slot van de opera
heeft Leppard een duet veranderd in een
kwintet om een betere finale te krijgen,
maar dergelijke ingrepen waren in de
dagen van Cavalli ook heel gewoon.
De samenwerking tussen Raymond
Leppard en Günther Rennert, die ai eer
der met het Monteverdi-bijltje hadden
gehakt, leidde toen tenslotte tot de op
voering van L'Ormindo in Glyndebourne.
Nu biedt de Nederlandse Operastich
ting ons de gelegenheid om van deze ex
quise vruchten van de Italiaanse „favo-
la in musica" (muzikale fabel) te genie
ten. Vrijdag a.s. gaat de première in
Scheveningen onder leiding van de jon
ge dirigent Kenneth Montgomery, die al
meer voorstellingen in Engeland geleid
heeft.
Kenneth Montgomery, dirigent.
PARIJS. (AFP) Lucie Faure, echt
genote van ex-premier Edgar Faure van
Frankrijk, heeft woensdag de „Prix
d'Honneur" gekregen voor haar roman
„Le Malheur fou".
De „Prix" is vier jaar geleden inge
steld door jonge vrouwelijke critici en
litteraire kroniekschrijfsters die de com
petentie betwisten van de vrouwelijke
vrouwelijke juryleden voor de „Prix Fe-
mina", van wie het merendeel boven de
veertig is.
Lucie Faure is hoofdredactrice van het
tijdschrift „Le Nef", dat gewijd is aan
de politieke en litteraire problematiek
van deze tijd. Zij heeft vele romans ge
schreven, waaronder „Les filles du Cal-
vaires", bekroond met de „Prix Sevig-
ne" en „1'Autre personne", bekroond met
de „Prix Sainte Beuve-1968".
ADVERTENTIE
Caquelon inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn in
de pan verwannen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en weer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout, peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
PARIJS (AFP) De Franse schrijfster
en geschiedkundige Edith Thomas is
woensdag op 61 jarige leeftijd in Parijs
overleden. Zij was lid van de jury die de
Femina-prijs toekent.
Zij publiceerde eerst enige historische
werken, waaronder een over Jeanne d'Arc.
Bekendheid kreeg zij in 1954 door haar ro
man „La mort de Marie."
Het verhaal heeft niet veel om het lijf,
het gaat over een nogal ondeugende ko
ningin (Erisbe), die met een veel te oude
koning is getrouwd. Zij besluit haar naar
liefde dorstende hart te kalmeren door
zich twee minnaars aan te schaffen. Het
zijn weliswaar twee prinsen, Ormindo,
Prins van Tunis, en Amida, Prins van
Tremisene, maar het vervult haar hof
houding toch wel met grote zorgen.
Zij ontdekt al gauw dat Prins Amida
niet deugt, want hij heeft Sicle, de Prin
ses van Susio, bedrogen en het lijkt haar
beter te vluchten met Prins Ormindo.
Hun schip loopt op de rotsen en zij wor
den door de dienaren des konings gevan
gen genomen, in de kerker geworpen en
vervolgens gedwongen de gifbeker te
drinken, die „per favore" slechts een
slaapdrank blijkt te zijn. De oude ko-
Günther Renner, regisseur.
ning blijkt ten slotte de goedheid zelve
te zijn, want hij staat zijn gade en zijn
koninkrijk af aan de fortuinlijke Prins
Ormindo.
„Het is op zichzelf misschien merk
waardig dat een moderne regisseur zich
verdiept in een opera Vdi, meer dan drie
honderd jaar geleden ■•T om te komen
tot nieuwe vormen moeten wij ons in de
oude verdiepen", zegt Jr. Günther Ren
nert.
J. H. MOOLENIJZER
ADVERTENTIE
f 5,- 7,50 10,-15,- 20,- 25,-
Nederland 1. De TROS direct al na
de Woefs en het journaal met de eer
ste 26 minuten voor Robbie Dale en
zijn Jam. In de Amsterdamse Birds-
club treden onder meer op de Engelse
blueszanger Duster Bennet, Hardin en
York uit Amerika en Matthews Sou-
ethr Comfort. Verder alle Jam-inems
zoals gewoonlijk. Het tweede deel
van het voorprogramma is afkomstig
uit Amerika. Wat een familie.
Daarna Fred v.d. Vlugt met zijn We
reld op Wielen. De wagen die wordt
getest is de A-12 van Autobianchi, ver
der aandacht voor de autogordels en
hun voor- en nadelen en voor het stunt
werk van Rob Slotemaker in de film
over de 24-uursrit van Le Mans. De
quiz Wegwezen sluit prachtig aan bij
deze nieuwe TROS-rubriek, want we
blijven bij het autorijden.
Een hoogtepunt van de TROS-avond
is ongetwijfeld de prijsvraag Kerst
lied Anno 1970. Ben Cramer, Unit Glo
ria en the Shepherds moetèn de lied
jes zingen, die de deelnemers aan de
ze prijsvraag speciaal voor hen heb
ben geschreven. Er waren zeer veel
inzendingen, die door een jury werden
beoordeeld. Melle Wiersma loopt 50
percent kans op de winst, want hij
schreef twee van de vier liedjes. Het
Metropole orkest zorgt voor de bege
leiding. De uitzending komt recht
streeks uit 't Sant te Bussum. De kij
kers mogen mee oordelen. Rond Kerst
mis wordt de definitieve keuze ge
maakt voor het kerstlied anno 1970.
Het Humanistisch Verbond stelt zich
nadat het TROS programma is afge
lopen de vraag, wie wie voor de gek
houdt. Het gaat om de ontwikkelings
hulp, die waarachtig niet voldoende is,
aldus het HV. Na het journaal volgt
nog de damcursus van Teleac met als
intermezzo een vluggertje tussen de
beide Russische grootmeesters Koeper-
Nederland2. Alvorens de VPRO in
actie mag komen gaan we kijken naar
de Woefs, het journaal en de parle
mentaire rubriek, dan van Gewest tot
Gewest.
Na het tweede journaal eerst de
VPRO actualiteiten in Was er nog wat
en vervolgens de VPRO oudheden van
Stan Laurel en Oliver Hardy met een
gek avontuur. Negen uur is het dan
tijd voor de echte politiek in de vorm
van een, Engelse documentaire onder
de titel de hinezen buiten hina.
Er zijn streken in de wereld, waar hij
een overheersende rol speelt. Een van
de grote vraagstukken van deze tijd
is, welke rol deze Chinezen spelen
buiten China op het schaakbord van
de wereldpolitiek.
De volgende documentaire komt van
dichterbij. Lies Westenburg geeft hier
in een beeld van de Vrije Akademie
Psychopolis in Den Haag, waar leer
lingen van alle leeftijden zich bekwa
men in de vrije kunsten. Daarmee is
het VPRO-programma ten einde.
Concent van Kerken en IKOR vervol
gen daarna nog hun serie Ik zal hand
haven. Het laatste nieuws wordt door
Teleac nog gevolgd: les 7 van de cur
sus Onze landbouw nu en straks.
HILVERSUM. Een reportageploeg
van de actualiteitenrubriek „Brand
punt" van de KRO, bestaande uit ca
meraman Ad Braamhorst en Brand
punt-redacteur Charles Schwietert, is in
Spanje gearresteerd, toen men opnamen
wilde maken in het kader van het pro
ces tegen de zestien Basken in Burgos.
Het tweetal werd door de politie mee
genomen en op brute wijze behandeld.
Na verhoor en inbeslagneming van een
aantal (onbelichte) films zijn Ad Braam
horst en Charles Schwietert weer op
vrije voeten gesteld. De opnamen, die
al waren gemaakt en in de auto verbor
gen lagen, zijn door de politie niet ge
vonden. Deze beelden zijn zaterdag in
„Brandpunt" te zien.
man en Andrejko.
jl^^^y^^/^yyU^/^M/VMAAAAAAAAAAMVAA/UWWWWIMAMMMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA/MAAAAAAAAAAAAAA
„Variaties op een Oidipuscomplex"
naar Jean Cocteau. Gezelschap: Nieuwe
Komedie. Theater: Brakke Grond. Re
gie: Cor Stedelinck. Decor en cos-
tuums: Mario Mocenni. Voornaamste
spelers: Rein Edzard, Dore Smit, Ta-
tiana Radier, Willem Wagter, Henk
Votel, Jan van Kasteren, Kitty van
Wijk. Voorstelling 9 december 1970.
Het speelt vanuit Den Haag in andere
provincies dan Noord-Holland. Behalve
deze week: de Nieuwe Komedie geeft in
de Brakke Grond een serie voorstellin
gen van „Variaties op een Oidipus-com-
plex" van regisseur Cor Stedelinck.
Nu het toneel in Amsterdam óf in de
vernieling ligt, óf naar Haarlem ver
huist, óf mediteert en navelstaart (de
resultaten zijn pas over x maanden te
zien), is het goed in de hoofdstad nog
eens een gezelschap te zien, dat gesub
sidieerd en wel zo'n duidelijk plezier in
toneelmaken heeft. Je neemt daarom het
euvel dat de kwaliteit de pretenties niet
helemaal dekt graag op de koop toe. Je
zou de Nieuwe Komedie méér sterke spe
lers wensen. Maar dat neemt niet weg
dat je met genoegen naar Stedelinck's
Oidipus-complex zit te kijken. Je hoeft
niet op je tenen te staan en je begrijpt
alles, zeker als je tevoren het uitste-
(Van onze Amsterdamse redactie)
AMSTERDAM. De Van Gogh-kenner
dr. Jan Hulsker heeft aan de hand van
de brieven die Vincent aan zijn broer
Theo heeft geschreven, een rijk geïllu
streerd „dagboek" van Van Gogh samen
gesteld. Deze maand is het als „Boek
van de maand" verkrijgbaar. Dat bete
kent in dit geval dat de normale prijs,
vanaf januari 24,50, in december 11,90
bedraagt.
Gisteren is, onder auspiciën van de Col
lectieve Propaganda van het Nederland
se boek het „eerste" exemplaar door de
heer Hulsker overhandigd aan ir. F. van
Gogh.
In 1953 is bij de Wereldbibliotheek een
uitgave verschenen die volledig alle (cir
ca 2000) brieven bevat die Vincent heeft
geschreven. Een uitgave, die een betrouw
baar beeld geeft van werk, leven en ge-
dachtenwereld van deze schilder, was er
tot dusver evenwel niet. Vanuit deze op
zet en met het doel een zo groot moge
lijk publiek ermee te bereiken, is dit
dagboek samengesteld. De tekst van „het
dagboek" (Vincent heeft geen dagboek
bijgehouden, vandaar de aanhalingste
kens) is in hoofdzaak de essentie van zijn
brieven, fragmenten die door de heer
Hulsker aan elkaar zijn geschreven om
de samenhang te bereiken die voor be
ter begrip noodzakelijk is.
Samen met de ontwerper Joost van de
Woestijne is de lay-out tot stand geko
men: In het boek zijn circa 250 illustra
ties van vaak onbekende werken van Van
Gogh opgenomen; 19 illustraties zijn in
kleur, alle zijn voorzien van bijschriften
die aan Van Gogh's brieven zijn ont
leend.
Het dagboek van Van Gogh is in een
oplage van 45.000 exemplaren versche
nen bij uitgeverij Meulenhoff in Amster
dam. Volgens Meulenhoff-direoteur D. W.
Bloemena zijn onderhandelingen gaande
voor een uitgave van het dagboek in ze
ven andere landen.
De heer Hulsker verteld dat hij „voor
viervijfde gereed is met het manuscript
voor een wetenschappelijk-technisch werk
over Vincent van Gogh.
kend gedocumenteerde programmaboek
je hebt gelezen.
Stedelinck heeft zijn produktie geba
seerd op het toneelstuk „La Machine In
fernale" (De helse machine) van Jean
Cocteau. Het vertelt niet alleen het dra
ma van Oidipus zoals Sophocles dat doet
maar ook de hele voorgeschiedenis. Coc
teau wilde daarmee duidelijk maken
hoe en waarom Oidipus onbewust dat
hij zijn vader doodde en zijn moeder
trouwde de helse machine in werking
stelde, die tot zijn ondergang voerde.
Wellicht omdat Cocteau de sfinx (die
de stad Thebe terroriseert, maar door
Oidipus vernietigd wordt) voorstelt als
een doodgewoon meisje, heeft Stedelinck
ook het hele stuk veel dichter bij ons ge
bracht. Er zitten allerlei duidelijke ver
wijzingen in naar politieke en sociale si
tuaties van vandaag de dag: in de
teksten van het volk bijvoorbeeld, dat
het niet heeft over „de pest heerst in de
stad" maar spreekt van „de stad is ver
pest"; in een komiek uitgewerkt solda-
tennummer met de wachters op de stads
wallen („de walletjes",) die de geest van
Laios, Oidipus' vader zien; in een Jackie
Kennedy-achtige Jokaste die haar opper
vlakkigheden zegt in Nederlandse en
Amerikaanse standaarduitdrukkingen.
Hoe het in deze omstandigheden nu
moet met de wil der Goden en dat soort
mythologische toestanden, daar komt Ste
delinck niet uit. Jammer want daardoor
ontbreekt het aan de onontkoombare
dreiging van het noodlot.
De God Apollo, die de touwtjes in han
den heeft, is niet veel meer dan een plaag
ziek knaapje. Alleen in de scène van de
huwelijksnacht van Oidipus en zijn moe
der blijkt onder het vernis van een Ame
rikaanse film-liefdesscène de verschrik
king van het noodlot. Hoewel Cocteau ze
ker gecharmeerd zou zijn van het vele
mannelijke schoon dat de Nieuwe Kome
die in haar voorstelling doet, zal hij in
zijn stuk eerder een bromfiets dan een
helse machine hebben herkend. Zij het
een vrolijk opgetuigde, goedgesmeerde,
opgevoerde brommer.
J. HEIJER.
ADVERTENTIE
f5,-7,50 10,-15,-20,-25,-
ADVERTENTIE
f 5,- 7,50 ÏO,- 15,- 20,- 25,-
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM. Voor het mammoet-
cabaretprogramma „Cabaret voor Viet
nam," vrijdagnacht in het Amsterdamse
Carré, is geen kaartje meer te koop. Bin
nen twee uur waren alle 1750 plaatsbe
wijzen van 5, 10 en 15 gulden telefonisch
en aan de kassa verkocht.
Aan het cabaretprogramma dat in de
geest van de eerdere programma's „Mu
ziek voor Vietnam' en „Schrijvers voor
Vietnam" is georganiseerd, werken onge
veer veertig Nederlandse kleinkunste
naars mee. Carré-directeur Karei Wun-
nink, die zijn theater gratis beschikbaar
stelt, noemt het „een lange, indrukwek
kende rij artiesten."
De voorstelling begint vrijdag om mid
dernacht, na de show van Toon Hermans,
en zal zeker vier uren duren.
ADVERTENTIE
>fWWIAIWWUI*WWUII>IWVWWIW
HILVERSUM I
7.00 Nws., 7.11 Het levende woord.
7.16 (S) Badinerie., 7.30 Nws., 7.32
Actualiteiten., 8.00 Nws., 8.25 Over
weging., 8.30 Nws., 8.32 Voor de vrouw
(9.00 Gymn. voor de vrouw). 9.40
Schoolradio., 10.00 (S) Aubade., 11.00
Nws., 11.03 Voor zieken., 11.55 Me
dedel., 12.00 (S) Van twaalf tot twee
12.22Wij van het land., 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw., 12.30 Nws.,
12.41 Actualiteit., 13.00 Raden maar.
14.05 Schoolradio., 14.30 (S) Musiësta
14.55 (S) Concert a la carte. 16.00 Nws
16.03 (S) Disco-Drive-In. 17.00 Aktua,
Sportkompas. 18.00 En Bloc. 18.19 Boe
ren Partij. 18.30 Nws., 19.00 Wereld
panorama. 19.30 Kerkorgelconcert-
20.00 Promenade-orkest., 20.27 Vocaal
ensemble., 21.07 Kunst- en vliegwerk,
21.12 Het ding. 22.00 Aktua-Magazine
22.30 Nws., 22.40 Muzikaal feuilleton,
23.05 Apollo XXI. 23.30 Toontje later.
23.55 Nws.
HILVERSUM II
7.00 Nws., 7.11 Ocht.gymn. 7.20 Dag
met een gaatje., 8.00 Nws., 8.11 Jour
naal., 8.30 De groenteman, 9.00 In
ternat. Spectrum, (9.35 Waterstanden)
10.00 Voor kleuters., 10.10 Arbeidsvi
taminen., 11.00 Nws. 11.30 Horlepiep
11.55 Beursber. 12.00 Blik op de we
reld. 12.30 Overheidsuitz. voor de land
bouw. 12.40 Lichte muz, 12.50 Recht
en slecht., 13.00 Nws. 13.11 Actuali
teit. 13.20 Voor de middenstand. 13.25
Mannheimer Kamerduo. 14.00 Ruimte.
15.00 Aspekten kamermuz. 15.40 Toe-
rismo. 16.00 Vrijdag. 16.00 Nws. 17.00
Mededel. 18.00 Nws., 18.20 De Vrije
Gedachte. 19.30 Nws., 21.00 Zweeds
Radio Symfonie Orkest. 22.30 Nws..
22.40 Mededel. 22.45 Actualiteit. 22.55
Prettig weekend, lichte platen. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker
Show. 10.00 Nws., 10.03 Muziek bij
de koffie. 11.00 Nws., 12.00 Nws., 12.03
Pers vers. 13.00 Nws., 13.03 Europees
popparlement. 14.00 Nws., 14.03 De
Felix Meurders Show. 15.00 Nws. 16.00 I
Nws., 16.03 Top-30 17.00 Nws.
BRUSSEL
12.00 Nws., 12.03 Muz.progr. 12.05 I
Voor de landbouw., 12.40 Weerber.,
mededel. en SOS-ber. voor schippers.
12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws
schouwburgprogr. 13.20 Tafelmuziek.,
14.00 Nws., 14.03 Vocale- en kamer
muz. 15.00 Nws, 15.03 Klass. muz..
16.00 Nws., 16.03 Beursber. 16.09 Et
nische muz., 17.00 Nws., 17.15 Jazz-
muz. 17.55 Weegschaal., 18.00 Nws.,
18.03 Verzoekprogr. 18.28 Paardesport-
uitslagen., 18.30 Lichte muz., 18.40 Or-
kestmuz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen-
ken., 18.55 Een liedje., 19.00 Nws..
19.40 Oude muz. 20.00 Muz. 21.00 Ac
tueel documentair, progr. 21.45 Lite
rair progr. 22.00 Nws., 22.20 Klein-
kunstmagazine. 23.00 Nws., 23.15 Un
derground-magazine. 23.40 Nws.
Nederland I
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 TROS: JAM.
19.30 Wat een familie (serie).
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 TROS: Mission Impossible.
21.10 Wereld op wielen.
21.40 Wegwezen.
22.10 Prijsvraag kerstlied anno 1970.
22.40 Ontwikkelingshulp - wie houdt
wie voor de gek.
23.05 NOS: Journaal.
23.10 TELEAC: Dammen voor
beginners - les 12 (herh.).
Nederland H
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
STER: Reclame.
Journaal.
STER: Reclame.
NOS: Den Haag vandaag.
Van gewest tot gewest.
Tips van het Nationaal
bureau voor toerisme.
STER: Reclame.
NOS: Journaal.
STER: Reclame.
VPRO: Was er nog wat.
Another fine mess (film).
De Chinezen buiten China.
Psychopolis.
CVK-IKOR: Ik zal handhaven.
NOS: Journaal.
TELEAC: Onze landbouw nu
en straks - les 7.
Cor Stedelinck als de Egyptische jak
halsgod en Ad Fernhout als Apollo.
18.51
18.55
19.00
19.04
19.09
19.49
19.55
20.00
20.15
20.20
20.30
21.00
21.40
22.30
23.00
23.05
Nederland I
10.45 NOS-NOT: Schooltelevisie.
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaart.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 VARA: Een lach en een traan.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 VARA: Mannix (film).
21.10 De Ombudsman.
21.35 Hadimassa.
22.15 Een klein uur: U.
22.55 NOS: Journaal.
23.00 TELEAC: Vergadertechniek
(herh.).
Nederland n
18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars.
18.51 STER: Reclame.
18.55 NOS: Journaal.
19.00 STER: Reclame.
19.04 NOS: Ter Visie.
19.30 NCRV: Zo Vader, zo zoon.
19.55 STER: Reclame.
20.00 NOS: Journaal.
20.15 STER: Reclame.
20.20 NCRV: Hier en Nu.
21.10 De regels van het spel (film).
22.25 Farce Majeure.
22.50 Avondsluiting.
22.55 NOS: Journaal.