ZINLOOS UITMOORDEN VAN INDIANENDORP Gorilla's mogen televisie kijken tegen verveling te FILMS IN AMSTERDAM Kröller-Müller jaar gesloten helpt reumatische pijnen Solzjenitsyn zond telegram aan Nobelprijs-comité Globe met spel van Gramberg 1 RALPH NELSON INTRODUCEERDE ZIJN FILM „SOLDIER BLUE" OVER: airgi'a s s bt 5 wmm P, mm Kunstmanifestatie Gooi-Antwerpen Ontslag directeur Gewestelijk orkest Amerikaanse prijs voor Jan Dibbets T.V. vanavond Smartlappenshow met Johnny Hoes Museum heeft gestolen boekje terug Hadio zaterdag TV vrijdag TV zaterdag VRIJDAG 11 DECEMBER 1970 rS s -J3 «j| j sga fjTWl IN FRANKFORTS DIERENTUIN AMSTERDAM Deze week was de Amerikaanse regisseur Ralph Nel son op bezoek in ons land om zijn nieuwste film, „Soldier blue" bij de pers te introduceren. Nelson, een rij zige figuur met een blond baardje en golvend haar en een innemende „goed-zittende" stem die hij van het toneel heeft overgehouden, is nu 54 en is betrekkelijk laat bij de film ge komen. Hij was ver in de veertig toen hij in 1962 opvallend debuteerde met „Requiem for a heavyweight", een harde film over de bokswereld, waar in Anthony Quinn, Jackie Gleason en Mickey Rooney de hoofdrollen speel den. Bloedige details Wakker schudden Wegens restauratie |voor Los Paraguayos tauratieperiode worden ondergebracht in Kwarteeuw cultureel TIJDENS UITREIKING PRIJZEN Mensenrechten Nieuwe directeur voor Metropolitan Opera Eerste prijs in Rome voor film van Erends «UWWWVWWWWiJW'^ mwwwuuwwumiwAiwwwxww NELSON HAD toen een achtjarige periode van toneelspelen achter de rug (1933-1941) en had zich vervolgens met het schrijven voor toneel en televisie be zig gehouden. .Requiem for a heavy weight" werd al gauw gevolgd door een „lievere" film, „Lilies of the field" met Sidney Poitier als onvrijwillige hel per van enige doortastende religieuzen die een nederzetting wilden stichten. De daarop volgende carrière van Ralph Nelson is nogal onopvallend verlopen met films als „Soldiers in the rain" en „Duel at Diabolo", maar met „Charly" die nu al weer twee jaar oud is en hier alleen maar een beperkte circulatie ge had heeft, trok hij de volle critische be langstelling. De ongewone film over een geestelijk achtergebleven man (Cliff Ro bertson) die door een ingewikkelde chi rurgische ingreep een „nieuwe" persoon wordt, werd overal geprezen als een beklemmende variatie van het science fiction-genre en een moderne vesie van de Faust-legende. Met deze kennis over de achtergrond van een regisseur is het interessant de man-zelf te ontmoeten die opnieuw in de publiciteit is gekomen door zijn nieuw ste film, een „western", die hier boven dien moeilijkheden met de keuring heeft gehad. „SOLDIER BLUE" zoals de film heet die tot de vloed van premières gaat be horen die ons tegen het einde van het jaar zal overstromen, is n.l. een wild westfilm die een in letterlijke zin moord dadig einde heeft. Door de Amerikaanse cavalerie wordt dan een Indiaanse neder zetting uitgeroeid, waarbij weerloze vrou wen en kinderen op een zo gruwelijke manier gedood en verminkt worden dat de keuring tegen enkele te bloedige de tails bezwaar maakte. Nelson heeft dit intermezzo echter gebaseerd op twee his torische gebeurtenissen die in de Ameri kaanse historie als „The massacre at Sand Creek" uit 1865 en „The battle at the Wounded Knee" die in de winter van 1889 plaatsvond, geboekt staan. In beide gevallen werden zinloze moord partijen op Indianen uitgevoerd die door de historici dan ook als zwarte bladzij den in de geschiedenis van de VS staan aangemerkt. Regisseur Nelson vertelde zelf op de persconferentie dat het plan om een dergelijke film te maken voor het eerst bij hem opkwam toen hij in de geschiedenisboekjes van zijn kinderen de trek naar het westen in de tweede helft van de vorige eeuw nog altijd als een zegetocht van beschaving en voor uitgang beschreven zag. Deze valse voorstelling van zaken irri teerde hem in hoge mate en toen hij toe vallig op de roman „Arrow in the sun" een doorsnee-wildwestverhaal stuitte, liet hij zijn scenarioschrijver John Gay de inhoud bewerken in een door hem ge wenste richting, waardoor het ware gezicht van de Amerikaanse pionier in zijn con frontatie met de Indianen getoond wordt Nelson geeft openlijk toe dat tot op de dag van vandaag het gedrag van offi- cieel-Amerika tegenover de Indiaanse minderheid alle critiek verdient. Er heeft eerst een uitroeiing op grote schaal van de oorspronkelijke bewoner van het land mum ».»-*i Candice Bergen en Peter Strauss in een van de moeilijke situaties tijdens hun zwerftocht naar het dichtst bij- zijnde fort. plaats gevonden, daarna zijn alle over eenkomsten met de Indianen die tot een soort pacificatie van de toestand moesten leide, met de voeten getreden. En op het ogenblik dreigt de complete vernietiging van het ras nu de resteren de, in reservaten levende „roodhuiden" beroofd van al hun rechtmatige rechten op jacht en visvangst en andere bron nen van inkomst, met langzame uitster ving bedreigd worden. Een film als „Sol dier blue" kan een dergelijke ontwikke ling niet meer stuiten, maar hij kan misschien wel het geweten wakkerschud den van een volk dat nu in Vietnam de zinloze moordpartijen van een eeuw te rug herhaalt en er dezelfde onbe schaamde excuses voor weet te vinden. IN HET BEGIN van Nelsons film wijst weinig op de bloedige afloop, hoe wel al dadelijk via een aanval van de Cheyennes op een Amerikaans legeron derdeel de twee hoofdpersonen van de film als enige overlevenden gedwongen worden gezamenlijk een poging te onder nemen het dichtst bijzijnde fort lopende te bereiken. Dat zijn Candice Bergen als een meisje dat twee jaar bij de Chey ennes gevangen heeft gezeten en onder geleide teruggebracht zou worden naar haar verloofde. En een jonge soldaat Peter Strauss die tot het laatst het op treden van het leger blijft verdedigen en vasthoudt aan het sprookje van de wilde, onbeschaafde Indiaan. Candice heeft in haar min of meer gedwongen gevangen schap wat genuanceerder over die din gen leren denken en zij krijgt tenslotte gelijk, ook van haar schuchtere bege leider „Soldier blue" als een onderdeel van de Amerikaanse cavalerie in hun beider aanwezigheid een Cheyenne-ne- derzetting zonder reden uitmoordt en platbrandt. ER IS HEEL wat veranderd in de Amerikaanse film sinds de tijden dat de Indianen vanzelfsprekend de „bad guys" waren die onder applaus van het publiek door de cowboys in de pan werden ge hakt. Nu spelen de blanken de rol van de boosdoener en het zou me niets ver wonderen als „Soldier blue" een hele reeks van pro-Indianen films zou ontke tenen die dan, evenals de „campusses"- films over studentenprotest, een tijdlang als goede geldverdieners in de mode komen. Of daardoor veel zal veranderen in het leef- en denkpatroon van de ge middelde Amerikaan, staat dan nog te bezien. Een brief van een oudere dame die Ralph Nelson onlangs ontving en| waarin zij zich beklaagde dat in de bios coop naast haar een bezoeker zat die rus- I tig popcorn bleef eten toen op het doek de „maissacre at Sand Creek" olaats-1 vond, is daarvoor misschien tekenend. CHARLES BOOST I AMSTERDAM. In afwachting van de kerstprogramma's waarop een vloed van premières zal voorkomen, houden de Amsterdamse bioscopen zich momenteel erg rustig. Cineac Damrak vertoont „O, Cangaceiro", een Zuidamerikaanse film die al in Haarlem te zien is geweest, Stu dio K heeft de Franse film „Des Christs par milliers" van Philippe Arthuys op het programma genomen en Kriterion zet de Nederlandse première in van „Enter taining Mr. Sloane", een gruwelijke co- medie naar een (ook in ons land gespeeld) toneelstuk van de jonge Engelse schrijver Joe Orton, die drie jaar geleden door zijn vriend Kenneth Halliwell op gruwe lijke wijze vermoord werd. De beschre ven situatie komt neer op een soort „ménage a trois" tussen een nymphoma- ne vrouw van middelbare leeftijd (een mooie, hoewel te sterk aangezette rol van Beryl Reid bekend uit „The killing of sister George"), haar homo- sexuele broer en een mooie jonge niets nut (Peter McEnery) die handig profi teert van beider ongezonde belangstelling voor zijn jeugd en fraai gevormd lichaam. OP HET PROGRAMMA van nachtvoor stellingen is Hitchcock's „Topaz" in Ca lypso er bijgekomen verder „Valley of the dolls" in Ceneac Reg. Breestraat en Kubrick's „Dr. Strangelove" in het Leid- seplein Theater. Nog altijd vindt de „grand Charlie Chaplin Movie Show" plaats in De Uitkijk, terwijl Kriterion zijn keuze heeft laten vallen op een eerste Ne derlandse poging tot het maken van een wildwestfilm die naar analogie van de „spaghetti-western" van de Italinanen „Zuurkool Western" heet, een goed win- tergerecht, zo te zien. HET FILMMUSEUM, als enige instan tie nog altijd druk in de weer iets te doen aan de viering van het 75-jarig be staan van de Film, schenkt in zijn voor' stelling op woensdag a.s. aandacht aan het debuut van Greta Garbo in „Gösta Berling's Saga" van Mauritz Stiller. In het maandelijks verschijnende program maboekje dat het Filmmuseum dit sei zoen is begonnen te verspreiden, kan men een boeiende beschrijving lezen van voor bereiding en eigenlijke produktie van dit historische Zweedse filmwerk uit 1924 dat tenminste twee internationale beroemd' heden opleverde, regisseur Stiller en de actrice Garbo, terwijl ook debutant Lars Hanson zich nadien enige tijd staande wist te houden zelfs in Amerikaanse films (bijvoorbeeld in het onlangs in het Film- mueseum vertoonde „Flesh and the de- vil", waarin hij opnieuw tegenover Garbo kwam te spelen). OP DE DAAROP volgende donderdag wordt de figuur van Josef van Stemberg belicht en wel met zijn derde (zwijgende) speelfilm, „Underworld" uit 1927, een gangsterdrama met George Bacroft, Eve lyn Brent en Cive Brook. Vooraf enige filmhistorische overzichten als „Aan de wieg der jongste muze", een compilatie van de eerste filmpjes van Louis Lumiè' re en Willy Mullens, verder „Substitu tion", een trucfilmpje van anderhalve minuut door Lumière in 1898 gemaakt, „An Edison album" over de vroegste pro dukties van deze Amerikaanse filmpio nier en tenslotte „The origins of motion pictures", een historisch overzicht van de ontwikkeling van de filmapparatuur. (Van onze correspondent) BONN. Elke middag van half vijf tot zes staat sinds kort in de gorilla- kooi van de Frankfortse dierentuin het televisietoestel aan. Zeven mensapen krijgen daardoor niet alleen de kans hun kijk op de wijde wereld te ver groten, maar bovendien (en vooral) te ontsnappen aan de verveling nu de winterperiode aanbreekt, waarin zij het praktisch zonder menselijk publiek moeten stellen. Verveling leidt ertoe, dat apen in de wintermaanden hun haren uittrekken en andere bedenke lijke gedragingen aanwennen. Het tv- experiment moet nu aantonen of zo iets via de beeldbuis te verhelpen is. Het idee het kon haast niet an ders is van Westduitslands opperste natuur- en dierenbeschermer en popu lairste tv-oom, prof. Bernhard Grzi- mek, die directeur is van de Frank fortse dierentuin. Grzimek kwam op het idee door het lezen van een arti kel over een Amerikaanse vrouw, die beweerde haar huis-gorilla met tv- kijken enkele aangename uren te be zorgen. De voorlopige indrukken zijn helaas niet bemoedigend. Enkele minuten windt het apenpubliek zich op over alle drukte op het scherm, maar daar na verdwijnt de belangstelling prak tisch geheel. De dierenfilm „Heersers van het oerwoud" zou slechts even enige verwondering hebben gewekt over zoveel kabaal in een boom, ter- wijl niets zo lang de aandacht houdt als een verslag van motor- en auto- rennen, niet vanwege het beeld, maar door de geluidsexploisies van passeren de renmonsters. (Van onze corresponcent) BUSSUM. Plannen zijn in voorberei ding om volgende zomer te komen tot een kunstmanifestatie Gooi-Anwerpen. Een en ander is uitvloeisel van een litte raire tentoonstelling die drie jaar geleden bij het 150-jarig bestaan van Bussum werd gehouden. Men wil een dergelijke tentoonstelling, waaraan toen ook reeds Vlaanderen medewerkte, nu op grote schaal opzetten en daarbij betrekken al- le in 't Gooi wonende en werkende au- Museum op de Hoge Veluwe gesloten van teurs. Bovendien wil men ook een afde- 1 januari aanstaande tot en met 3 janua- linf, voor beeldende kunsten inrichten, ri 1972. Een groot deel van de kostbare collec- p i mil donnette tie zal vanaf 9 januari a.s. te zien zijn I vjOUUcIl IIlUalUa.aoCLLC in het Arnhemse Gemeentemuseum. De koepelzaal en de hele westvleugel van het ARNHEM. In verband met restau ratiewerkzaamheden wordt het Kröller- SCHIPHOL Woensdagmiddag is de Zuid-Amerikaanse groep Los Paraquayos in Nederland aangekomen voor een tournee van een maand door ons land. De ambas- museum zijn ter beschikking gesteld Een derde van de wereldberoemde Van Gogh-collectie zal ook gedurende de res, Arnhem, waar de staf van het Kröller-1 gadeurvan"paraguay, Thomas R. Salomoni, Müller-Museum tijdelijk onderdak zal vin- was op Schiphol aanwezig om hun een den in het kort bij het Arnhemse I gouden musicassette te overhandigen voor x i-- I het bereikte aantal van 100.000 verkochte exemplaren van „The Paraguayos golden hits." Het is de eerste keer dat in de wereld I een gouden musicassette aan een artiest wordt uitgereikt. DELFT Het bestuur van het Gewes-I o^i^j;- telijk Orkest voor Zuid-Holland heeft UKlvOOrQ met 13C1 g 1C meentemuseum gelegen pand Utrechtse straat 99. woensdagavond meegedeeld dat de diri gent van het orkest Luis Dispa, zijn ont slag heeft aangeboden. In de vergadering van de stichtingraad heeft het bestuur besloten het aangeboden ontslag te accepteren. Op zo kort mogelijke termijn zal een voorziening in de vacature worden getroffen. Het orkest kan de aam gegane verplichtingen geheel nakomen, terwijl nieuwe contracten op normale wijze kunnen worden afgesloten, zo deelt men ons van de zijde van het orkest mede. AMSTERDAM. De Amsterdamse I schilder-beeldhouwer Jan Dibbets (28 jaar) is door de Amerikaanse Cassan dra Foundation onderscheiden met een prijs van 2.000 dollar als erkenning voor zijn bijdragen op het gebied van de beel dende kunst. Deze in Chicago gevestigde j foundation, die de kunsten wil bevorde ren, reikt jaarlijks een aantal aanmoe- I digingsprijzen uit aan kunstenaars. In de adviescommissie voor deze prijzen heeft onder meer de directeur van het Stede lijk Museum in Amsterdam, mr. E. L. L. de Wilde zitting. DEN HAAG (ANP) Voor de viering van het 25-jarig bestaan van het Belgisch- Nederlands cultureel akkoord wordt in het Haagse gemeentemuseum van 18 december tot en met 24 januari een tentoonstelling gehouden onder de titel „Paul van Os- taijen", met medewerking van het Letter kundig Museum in Den Haag en het Paul van Ostaijen-genootschap. De ambassa deur van België in ons land zal de expo' sitie op 18 december openen. ADVERTENTIE verpakking:14 en 40 tabletten (Van onze correspondent) STOCKHOLM. Tijdens het Nobelban- ket donderdagavond in het stadhuis van Stockholm ontving men een telegram van de enige niet aanwezige Nobel prijswinnaar Alexander Solzjenitsyn, die dit jaar de prijs voor letterkunde werd toegekend ter waarde van 280.000 gulden. De Russische schrijver die uit vrees niet te mogen terugkeren, niet naar de Zweedse hoofdstad was ge komen om de prijs in ontvangst te ne men, zei in zijn telegram het volgende: „Ik hoop dat mijn onvrijwillige afwe- CHARLES BOOST, zigheid geen afbreuk zal doen aan de feestelijkheden, maar zou nog minder wensen dat mijn woorden dat doen. Maar ik kan mijn ogen niet sluiten voor het feit dat, opvallend genoeg, de dag waarop de Nobelprijs zal worden uitgereikt de zelfde dag is waarop de rechten van de mens worden herdacht. De Nobelprijs winnaars zullen zich ongetwijfeld bewust zijn van dit feit. Allen die in het stad huis verzameld zijn moeten dit als sym bolisch beschouwen. Alexander Solzjenit syn." Het telegram werd voorgelezen door de secretaris van de Nobelstichting, dr Karl. Gierow en liet niet na indruk te maken op de aanwezigen, waaronder de Zweedse koninklijke familie. Nederland I. De Woefs ruziën nog maar door en het nieuws blijft er al tijd. Maar daarna iets zeldzaams, nl. een programma rond de liederen van Johnny Hoes. Rinus Spoor trok er weer voor naar de feestzaal de Sala mander in het Belgische Mechelen. In het zuiden houdt men nl. extra veel van het genre muziek dat Johnny brengt. Fabelachtige platenverkopen behaalt hij hier. Medewerkenden aan deze show-van-de-smartlappen (onder de originele titel Een lach en een traan) zijn Annie de Reuver, het Duo Onbekend, An ja, weken achtereen in de hitparade, Willy Caron, het accor- deonduo Schriebl en Hupperts, Thijs van der Molen, Ina Grooten, Will Tura, de Zangeres zonder Naam, Johnny Hoes zelf en het kinderkoor de Boef jes. Tot het journaal duurt dat feest, daarna steviger kost in Mannix. De Ombudsman zal hierna wel weer veel vragen te beantwoorden hebben. Als hij klaar is de satire van Dimitri Frenkel Frank en zijn assistenten in Hadimassa. Tot slot van het VARA- programma een klein Uur U. Koos Postema presenteert weer mensen en hun meningen. Na het laatste nieuws besluit de stichting Teleac het avond programma met les zeven uit de cur sus Vergader-techniek. Een groep stu denten in de andragogie bespreekt hoe men problemen van de participatie in de praktijk kan brengen. M.a.w. mee doen of niet meedoen, zwijgen of do mineren? Nderland 2. Van de NOS het drie luik Woefs, Nieuws en ter Visie met de politieke actualiteiten en de terug blik op de afgelopen week in de poli tiek. De NCRV begint met het spelle tje Zo vader zo Zoon. Caroline van Hemert, Gerrit den Braber, Harry van der Steeg en Regina Clauwaert krij gen de vraag voorgelegd, welke van de vier vaders hoort bij deze zoon. ^vwwwwwvwwwwvwvwwwwwwvwwwvv AMSTERDAM. Zuidelijk Toneel Globe zal na de Othellopremière van 1 januari vrijdag 8 januari in Den Bosch de eerste voorstelling geven van „De- main, une fenetre sur rueeen sa tire van de Franse acteur Jean Claude Grumberg, die hiermee in 1968 als to neelschrijver debuteerde. Het wordt bij Globe gespeeld onder de titel „Morgen zien we verder". De vertaling is van Loek Schaareman, het toneelbeeld van Erik Wijnands. Henk Rigters heeft de regie en er wordt in gespeeld door Heieen van Meurs, Edda Barends, Femke Boersma, Henk Rigters, Henk Molenberg, Bert van der Linden, Henk Uterwijk, Arnie Bree- veld en Michiel Kerbosch. NEW YORK (AFP). Goran Gentele, de huidige directeur van de Koninklijke Opera van Stockholm, is benoemd tot di recteur-generaal van de Metropolitan Ope ra van New York. Hij volgt Rudolf Bing op, wiens contract in juni 1972 afloopt. Gentele komt volgend jaar juni naar New York om zich op zijn nieuwe taak voor te bereiden. Eén van de grote problemen waarmee Gentele te maken krijgt, is de slechte financiële positie van de Metropolitan Opera. Dit seizoen bedraagt het tekort bijna zes miljoen dollar. De Stockholmse Opera kent dit probleem als gesubsi dieerde instelling niet. Bing die volgende maand 69 jaar wordt leidt de Metropolitan Opera sinds 1950. (Van onze correspondent) UTRECHT Het bijna vier en een halve eeuw oude gebeden- en getijden boekje ter waarde van 20.000 gulden, dat twee weken geleden uit het Aartsbisschop pelijk Museum in Utrecht werd gestolen, is terecht Een Amsterdamse boekhande laar en antiquair meldde het museum dat hij het voor 1500 gulden van een ongeveer 30-jarige man had gekocht. Als betaalmiddel gaf de boekhandelaar de man, die, naar later bleek, een valse naam en een gefingeerd adres opgaf, een cheque. De museumdirectie, die het kost bare boekje inmiddels terug heeft, zal de boekhandelaar het bedrag terugbetalen als blijkt dat de cheque inderdaad verzilverd wordt. AMSTERDAM. Op het filmfestival van Rome heeft de film „50 jaar KLM" van Ronny Erends (Carillon Films) de eerste prijs in de categorie korte films behaald. Ook vorig jaar viel deze prijs aan Ronny Erends toe voor de film „Vi sioen van de werkelijkheid." De Gouden Pijl zal volgende week don derdag door de heer G. J. van der Mo len hoofd afdeling film van het minis terie van CRM in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam worden uitgereiekt. Na het journaal 40 minuten met de actualiteitenrubriek Hier en Nu en vervolgens uit Amerika de serie de Re gels van het Spel. Na dit spannende verhaal ook op Nederland 2 de satire, die kennelijk alleen maar op de vrij dagavond kan worden uitgezonden. Farce Majeure komt wel na Hadimas sa, maar toch altijd op dezelfde dag. Vreemd. Tot slot van het NCR V-pro gramma de rubriek Evangelie met ds. S. E. Hoff. 7.00 Nws. 7 11 Het levende woord. 7.16 Op het eerste gehoor. 7.25 Ho ren en zien. 7.30 Nws. 7.32 Hier en Nu. 8.00 Nws. 8.11 Te Deum Lauda- mus. Leger des Heils. 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.00 Theol. ether leergang. 9.35 Gymn. voor de vrouw. 9.45 Muziek in vrije tijd. 10.15 Cleve- landorkest. 11.00 Nws. 11.03 Modern bijbellezen. 11.15 Solarium. 11.55 Me dedel. 12.00 Zonder grenzen. 12.10 Uit Balans. 12.14 Marktberichten. Overh. voorl. 12.16 Exportiviteiten. Nws. 12.26 Mededel. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenl. commentaar. 13.00 Vliegende schijven. 14.00 P.M.: Veel plaatjes. 16.00 Nws. 16.30 Inzet. 17.00 HIRO-Magazine. 17.30 Echolood. 18.19 A.R.P. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Eucharistieviering. 19.30 Volksliedjes. 20.Q0 Verzoekplaten 22.00 Kursief. 22.25 Avondgebed. 22.30 Nws. 22.40 Goal.23.55 Nws. HILVERSUM II. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnn. 7.20 Z.O. 7.33 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.13 Actualiteiten. 10.10 Voor nu en later. 10.30 Tango-rumba orkest. 11.00 Nws. 11.03 Een nieuw geluid. 11.15 Oosteuropese kroniek. 11.35 Hallo... Volluk. 12.30 Tussen start en finish 13 00 Nws. 13.11 Varia. 13.13 Actualiteiten. 13.23 Dit is in het begin.14.30 Jazz Magazine. 15.00 Luisterprogramma. 16.00 Nws. 16.03 Hobbyscoop. 16 15 De Staalkaart. 17.55 Mededel. 18.00 Nws. 18.11 Actualitei ten. 18.20 Lieve Tante Truus. 19.05 Uit eigen huis. 19.30 Nws. 19.35 De Scala 1918-1926. 20.00 Metrooole orkest. 20.50 Utrechts symfonie orkest. 22.30 Nws. 22.40 Mededel. 22.45 Driester. 23.15 Pig- gelmee. 23.55 Nws. HILVERSUM III. 9.00 Nws. 9.02 Gevolmachtigd. 10.00 Nws. 10.02 11.00 en 12.00 Nws. 13.00 Nws. 13.03 Pop(pen)cast. 14.00 Nws. 14.03 Nee, we noemen geen namen. 15.00 Nws. 16.00 Nws. 16.03 Sportshow. 17.00 Nws. BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.03 Consumentenrubr. 12.30 Lichte muz. 12.40 Weerber., me dedel. en SOS-bericht. voor schippers 12.55 Buitenl. persoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Gevar. progr. 14.00 en 15.00 Nws. 17.00 Nws. 17.15 Jazzmuz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18.03 Voor de jeugd. 18.30 Franse taalwenken. 18.33 Intermezzo. 18.45 Sport. 18.52 Taalwen ken. 18.55 Een liedje. 19.00 Nws. 19.40 Muz. 20.45 Sport. 22.00 Nws. De Zeven Kunsten. 22.20 Amusementsmuz. 23.00 Nws. 23.10 Liederenrecital. 23.40 Nws. Nederland I 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Een lach en een traan. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. NOS: Journaal. STER: Reclame. VARA: Mannix (film). De Ombudsman. Hadimassa. Een klein uur: U. NOS: Journaal. TELEAC: Vergadertechniek (herh.). 18.51 18.55 19.00 19.04 19.55 20.00 20.15 20.00 20.15 20.20 21.10 21.35 22.15 22.55 23.00 Nederland II 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS': Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 NOS: Ter Visie. 19.30 NCRV: Zo Vader, zo zoon. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: JournaaL 20.15 STER: Reclame. 20.20 NCRV: Hier en Nu. 21.10 De regels van het spel (film). 22.25 Farce Majeure. 22.50 Avondsluiting. 22.55 NOS: Journaal. Nederland I 09.30 TELEAC: Nascholing huisartsen - les 4. 10.00 Modelbegrip in wetenschap en techniek - les 11. 10.30 Vergadertechniek - les 8. 11.00 The seventh key - les 4. 15.30 E.O. Kinderprogramma. 16.00 NOS: Journaal. 16.02 AVRO: Kinderprogramma. 16.25 Techniek van morgen. 16.45 Stuif-Es-In. 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 AVRO: Poets. 19.30 De Gouverneur en J.J. ((serie). 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 AVRO: De Mounties Show. 21.15 De Corrie Brokken Show. 22.15 De Onsterfelijke (film). 23.30 NOS: Journaal. Nederland II 18.45 NOS: De Woefs en de Lamaars. 18.51 STER: Reclame. 18.55 NOS: Journaal. 19.00 STER: Reclame. 19.04 E.O.: In naam van de liefde (film). 19.30 Daad bij het Woord. 19.55 STER: Reclame. 20.00 NOS: Journaal. 20.15 STER: Reclame. 20.20 KRO: Marcus Welby (serie). 21.10 Brandpunt. 21.40 Cabaretaria. 22.25 Tot de dood ons scheidt. 22.55 Epiloog. 23.00 NOS: Journaal. fVAAAAAA/VAA/VAAAAAAAAAAASWWWVAAAAAAAAAAAAAAAAAJ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1970 | | pagina 13